Hvide pletter/pixelering ved langt hdmi kabel træk
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148437
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 21:24
Emne: Hvide pletter/pixelering ved langt hdmi kabel træk
Skrevet af: Loberg
Emne: Hvide pletter/pixelering ved langt hdmi kabel træk
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 01:20
Hey
Jeg har købet mig et billigt 15m HDMI kabel til at trække fra min forstærker over til min projektor en Benq w1100.
Når jeg bruger det, kommer der sådan nogle små hvide pletter over hele billedet, nærmest sådan noget sne. Billedet er stadigvæk skarpt osv, men de mange tusind små pletter der bliner irreterer mig.
Prøvede så for sjov med et 10m kabel af samme billige mærke, og så forsvandt de. Men kan jo ikke bare have et 10m kabel liggende over gulvet.
Men tror folk så at jeg her ved at købe et dyrere/bedre kabel ville kunne undgå denne pixelering.
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 05:12
Ja. Billige kabler er billige.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 06:46
Man kan være heldig med billige kabler.
Du har oplevet hvad der kan ske.
|
Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 06:50
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 08:29
Jeg havde samme problem for 4-6 år siden med et 15 m kabel til 600 kr. Da jeg købte et dyrere/bedre kabel forsvandt problem og jeg har ikke haft problemer med kablet siden. Receiver og projektor er imellem tiden skiftet ud.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 08:57
Kilden er ikke PS3 men PS4, men den kører igennem en forstærker først. Så reelt er kilden vel reciever.
Okay, der er bare mange der siger at et digitalt signal ikke bliver dårligt enten virker det eller også virker det ikke. Et digitalt signal burde ikke komme med sne og sådan læser jeg mange steder. Men folks egne erfaringer er jeg glade for, for det viser jo tydeligt at det godt kan ske.
men folk er så enige om at jeg burde prøve et kabel af bedre kvalitet
|
Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 09:17
Jeg havde samme problem med min PS3 indtil jeg fandt en indstilling i den som straks fjernede det, så jeg tror bestemt det er din receiver det har problemet, jeg bruger selv et Harald Skrald kabel på 15 m.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 09:20
Når du kommer over 8-10 meters længde, så begynder et HDMI-kabels afskærmning at være problematisk. Er afskærmningen ikke god nok, så oplever man det du oplever. Jeg har også set grøn "sne" - og det var endda på et DYRT HDMI-kabel! Så det er ikke som sådan prisen der er afgørende, men derimod hvor godt afskærmningen er udført.
Mit råd vil være at købe et Supra, da de efter min erfaring har niget af den bedste afskærmning. Og de er ikke de allerdyreste.
M.v.h.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 10:06
HVad for en indstilling var det du slog til/fra for at få det til og virke kan du huske det :)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 10:21
Loberg skrev:
HVad for en indstilling var det du slog til/fra for at få det til og virke kan du huske det :) |
Glem dwt! Du kan ikke redde det med en indstilling.
M.v.h.
|
Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 11:27
Loberg skrev:
Hey
Jeg har købet mig et billigt 15m HDMI kabel til at trække fra min forstærker over til min projektor en Benq w1100.
Når jeg bruger det, kommer der sådan nogle små hvide pletter over hele billedet, nærmest sådan noget sne. Billedet er stadigvæk skarpt osv, men de mange tusind små pletter der bliner irreterer mig.
Prøvede så for sjov med et 10m kabel af samme billige mærke, og så forsvandt de. Men kan jo ikke bare have et 10m kabel liggende over gulvet.
Men tror folk så at jeg her ved at købe et dyrere/bedre kabel ville kunne undgå denne pixelering.
|
Du har jo selv svaret på det. Du har efterfølgende prøvet med et 10m kabel og der forsvandt problemet
------------- Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 12:03
det kaldes "signaltab" når afskærmningen ikke er god nok. HDMI kabler kan ikke være over 20m. Normalt skal man se på kablet om det er certificeret til en given opløsning (typisk FHD ved 60hz) ved en given længde. Især i gamle dage var det et ganske stort problem at der blev tabt så meget signal hen over længden af kablet at de kun lige kunne køre 720p opløsninger.
som Henrik B siger. bedre afskærmning og tjek certificeringerne. (det bliver især et problem med 4K opløsninger igen)
|
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 14:48
Der hvor det er købt skriver de at kabler af den slags jeg har købt kan klare fuld HD 1080P i op til 20m, og det her er kun 15m
Måske jeg skulle starte med at skrive til dem for at spørge om det kan passe, og hvad de vil gøre ved det.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 16:30
Hvis det ikke virker, så skal de jo enten bytte det til noget der virker eller give dig pengene retur. Hvis de vil have sendt kablet retur, skal de betale for retur fragt og ikke dig.
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 19:30
Hvis kablet kører lige på kanten af hvad det kan så kan det godt have betydning hvilke indstillinger der er lavet på afspillersiden. Hvis du har slået noget deep-color eller 10 bit farver til, så prøv at slå det fra igen. Det kan være du er heldig. RGB farver kræver også mere båndbredde end component. Hvis ikke det hjælper ender det nok med et andet kabel.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 02-Oktober-2016 kl. 21:43
Loberg skrev:
Der hvor det er købt skriver de at kabler af den slags jeg har købt kan klare fuld HD 1080P i op til 20m, og det her er kun 15m
| Der indgår 3 faktorer i den ligning: Sender (receiver/afspiller) - kabel - modtager (projector)Det kan være marginale forskelle i de tilsluttede enheders evner til at sende/modtage som kan afgøre virker/virker ikke.
Så det er da muligt producent har prøvet med noget der virker.
Mvh. JørgenT
|
Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 08:53
Køb et Extron eller Kramer kabel
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 09:43
Der skal efter min mening et aktivt HDMI kabel til. Signaltabet skyldes ikke så meget indstråling/manglende afskærmning, som det skyldes at signalstyrken falder ved denne længde.
Jeg vil så anbefale at købe et lidt "bedre" produkt, da problemet ellers nok kommer til at genopstå, når/hvis der skal presses et UHD signal igennem.
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 10:27
Loberg skrev:
Okay, der er bare mange der siger at et digitalt signal ikke bliver dårligt enten virker det eller også virker det ikke. Et digitalt signal burde ikke komme med sne og sådan læser jeg mange steder. |
Det er også korrekt - for det du ser er ikke "sne" (i hvert fald ikke samme slags "sne" som på et analogt signal).
Det du ser er et spørgsmål om, at signalet bliver så svagt, at det er svært/upålideligt for modtageren at afgøre om den pågældende bit er 0 eller 1. Hvis vi skal sammenligne det med analog "sne", så ville dette blive repræsenteret ved en bit-værdi på 0.5, og det kan - i det digitale domæne - ikke lade sig gøre.
Derfor er det du opfatter som "sne" ikke "sne" i analog forstand. På samme måde kan du heller ikke få "ghosting" eller "svage/forkerte" farver (over hele billedet), da disse også er analoge egenskaber, som ikke giver mening i et digitalt signal.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 12:32
PerW skrev:
Hvis det ikke virker, så skal de jo enten bytte det til noget der virker eller give dig pengene retur. Hvis de vil have sendt kablet retur, skal de betale for retur fragt og ikke dig. |
Jeg tvivler på, de vil betale fragten. Når man køber et billigt kabel, over 10 m., er der altid risiko for, at kablet ikke virker i alle tilfælde. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, at finde nogle eksempler, hvor det virker...
|
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 12:55
Supergris skrev:
PerW skrev:
Hvis det ikke virker, så skal de jo enten bytte det til noget der virker eller give dig pengene retur. Hvis de vil have sendt kablet retur, skal de betale for retur fragt og ikke dig. |
Jeg tvivler på, de vil betale fragten. Når man køber et billigt kabel, over 10 m., er der altid risiko for, at kablet ikke virker i alle tilfælde. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, at finde nogle eksempler, hvor det virker... |
Hvis du har købt en varer med en mangel. Det er det jo i dette tilfælde, så skal sælger udbedre manglen uden det koster dig noget.
Dvs. de kan enten rep. varer, give et afslag eller ophæve købet.
Hvis de ønsker at have varen retur for at checke varen, er det dem der skal betale for retur porto.
Ønsker de bare at ophæve købet uden at få varen retur. Så er det bare også i orden.
Det er købeloven og den kan de ikke rende fra.
|
Skrevet af: voight
Skrevet den: 03-Oktober-2016 kl. 15:27
Har du prøvet:? At sætte HDMI kablet direkte i PS4'eren og så til projektoren og se om der er signal igennem?
Er hdmi kablet trukket sammen med f.eks. strømkabel?
Prøv at sætte HDMI kablet direkte til PS4'eren og lad hdmi kablet ligge løst over gulvet og se om billedet er fint. :)
|
|