CA Modul
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Smart TV
Forumbeskrivelse: Smart TV, Google TV, Apple TV, Microsoft TV og andre indholdstjenester til TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148458
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 21:44
Emne: CA Modul
Skrevet af: FuxieDK
Emne: CA Modul
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 10:24
Vi har youSee kabel tv. Grundpakken via grundejerforeningen og lille tillægspakke direkte hos youSee.
Vi overvejer at få noget bland-selv-slik (læs: kanaler), da der er alt for mange kanaler vi slet ikke ser, samt kanaler som vi gerne vil have.. Til dette, skal man jo ha' et CA Modul (hvorfor hulen er de ikke indbygget????), som man kan sætte kortet i, men der er jo mange forskellige.. Kigger man på Pricerunner.dk så ligger de fra 269 op til 599 pr. stk.
Er der nogen reel forskel på dem (fx tid det tager at skifte kanal, eller ander ting jeg ikke har fantasi til at forestille mig) eller skal man købe det billigste? Vi har pt. to fjernsyn: Et Samsung og et Pioneer; kan de bruge samme CA (identiske moduler, ikke det fysisk samme modul) eller skal der forskellige fabrikater til? Vi planlægger nemlig at udskifte Pioneer med et Samsung "hen ad vejen" og så er det jo rart at vide om man kan genbruge CA'en.
Når CA og kort er sat i TV'et, skal man så genindlæse kanalerne, eller er der bare på magisk vis adgang til de kanaler som idag giver sort skærm?
Der er sikkert mange der ser dette som banale spørgsmål, men det er ukendt land for os...
EDIT: Prosonic, ikke Pioneer, og det er udgået, og Denver's hjemmeside (som har overtaget Prosonic) kender ikke engang TV'et..
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 10:40
Hvis det er et TV hvorfra der skal kunne optages på en HDD, eller fra en extern enhed med optage mulighed, så skal der bruges dette modul: http://www.bergs.dk/dvb-c-tuner-boks-til-kabel-tv-416/neotion-yousee-dvb-c-viaccess-ci-3x-kortlaeser-8039-p11958#product-description Hvilket Pioneer TV.? Såfremt det har DVB-C MPEG4 så kan det bruges. Kanalerne indlæses med Net ID 111.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 10:51
Det er faktisk ikke et Pioneer, men et Prosonic (Denver)... Et "gammelt" udgået et fra 2011 (måske ældre end det, købt i Bilka), men har DVB-C modtager og hul til CA modul.
Hvis man skal bruge 111, så skal der en genindlæsning til, for normalt er det 100 eller 110.. Jeg har dog alle de spærrede kanaler inde, den siger blot "INTET CA MODUL" (Prosonic) og sort skærm (Samsung)
Vi har ingen planer on at optage.. Den gamle VHS blev smidt ud for ~11 år siden, og har ikke været savnet..
|
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 10:57
Hvis du kan nøjes med Flow TV, hvem kan efterhånden det, så kan et hvert You See modul bruges, Ja, med extra/bland selv indlæses med ID 111.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 11:14
Well... Har jo Netflix og on/off HBO, så flow er ikke helt nok..
Tak for hjælpen..
|
Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 11:55
Radiomanden skrev:
Hvis det er et TV hvorfra der skal kunne optages på en HDD, eller fra en extern enhed med optage mulighed, så skal der bruges dette modul: http://www.bergs.dk/dvb-c-tuner-boks-til-kabel-tv-416/neotion-yousee-dvb-c-viaccess-ci-3x-kortlaeser-8039-p11958#product-description |
Jeg har også dette CA-modul og det virker meget, meget hurtigere end YouSees eget til at skifte kanaler. På flow-tv-fronten er det nok den største forbedring jeg har oplevet i flere år - altså at gå fra CA+ til CA på modulfronten. CA er en ældre standard, som virker bedre og med mindre sikkerhed (altså sikkerhed for YouSee - ikke dig som bruger) og derfor er det hurtigere.
|
Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 12:02
FuxieDK skrev:
Hvis man skal bruge 111, så skal der en genindlæsning til, for normalt er det 100 eller 110.. Jeg har dog alle de spærrede kanaler inde, den siger blot "INTET CA MODUL" (Prosonic) og sort skærm (Samsung) |
Hvorfor der skal bruges Net 111 ved BlandSelv skyldes placering af digitale styrekanaler (Qam kanal), de Qam der bære BS kanaler ligger i Grundpakkens frekvensområde, når der bruges Net 111 kommer kanalerne til at ligge i en logisk rækkefølge mellem 1-99, hvorimod hvis man Ikke søger påny vil de ligge i en spredt uorden op til ca. 999, her kan dit Prosonic have en Grande udfordring da software er så gammel at BS ikke var opfundet :)
------------- * Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 * * Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 12:23
larsvj skrev:
FuxieDK skrev:
Hvis man skal bruge 111, så skal der en genindlæsning til, for normalt er det 100 eller 110.. Jeg har dog alle de spærrede kanaler inde, den siger blot "INTET CA MODUL" (Prosonic) og sort skærm (Samsung) |
Hvorfor der skal bruges Net 111 ved BlandSelv skyldes placering af digitale styrekanaler (Qam kanal), de Qam der bære BS kanaler ligger i Grundpakkens frekvensområde, når der bruges Net 111 kommer kanalerne til at ligge i en logisk rækkefølge mellem 1-99, hvorimod hvis man Ikke søger påny vil de ligge i en spredt uorden op til ca. 999, her kan dit Prosonic have en Grande udfordring da software er så gammel at BS ikke var opfundet :)
|
Lars, kan du så forklare mig, hvorfor der er forskel på, om man bruger et TV boks eller et TV? Det er ihvertfald sådan jeg forstår Yousee´s guide til at finde det korrekte netværks ID.
http://kundeservice.yousee.dk/tv/opsaetning-og-installation/find-dit-netvaerksid-til-dit-tv-eller-tvboks" rel="nofollow - https://kundeservice.yousee.dk/tv/opsaetning-og-installation/find-dit-netvaerksid-til-dit-tv-eller-tvboks
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 12:36
Kandersen skrev:
larsvj skrev:
FuxieDK skrev:
| Lars, kan du så forklare mig, hvorfor der er forskel på, om man bruger et TV boks eller et TV? Det er ihvertfald sådan jeg forstår Yousee´s guide til at finde det korrekte netværks ID.
http://kundeservice.yousee.dk/tv/opsaetning-og-installation/find-dit-netvaerksid-til-dit-tv-eller-tvboks" rel="nofollow - https://kundeservice.yousee.dk/tv/opsaetning-og-installation/find-dit-netvaerksid-til-dit-tv-eller-tvboks | Skal prøve at forklare sammenhæng, håber det giver mening.
Ved almindeligt Digital TV via TVs tuner bruges Net 100 (Ingen VOD kanaler) her med en logisk kanalplacering de fleste TV forstår, op til Fuldpakke uden kort.
Ved almindeligt Digital TV via Samsung boks bruges Net 120 (Inkl. VOD kanaler - StartForfra, Arkiv & Film) kanalplacering designet til Samsung boksen, op til Fuldpakken uden kort.
Ved Digital TV med BlandSelv (Valgfrie kanaler) bruges Net 111 der indeholder VOD kanaler (Her er en logisk kanalplacering de fleste TV & Samsung boksen forstår) og kræver som regel et Kort + evt CA modul da man typisk har Grundpakke + BS kanaler. --- Tilføjelse: Andre Digitale Bokse end YouSee leveret er at betragte som en TV Tuner, derfor skal de bruge Net 100.
------------- * Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 * * Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
|
Skrevet af: jugglerq
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 15:40
mortenstryhn skrev:
Radiomanden skrev:
Hvis det er et TV hvorfra der skal kunne optages på en HDD, eller fra en extern enhed med optage mulighed, så skal der bruges dette modul: http://www.bergs.dk/dvb-c-tuner-boks-til-kabel-tv-416/neotion-yousee-dvb-c-viaccess-ci-3x-kortlaeser-8039-p11958#product-description |
Jeg har også dette CA-modul og det virker meget, meget hurtigere end YouSees eget til at skifte kanaler. På flow-tv-fronten er det nok den største forbedring jeg har oplevet i flere år - altså at gå fra CA+ til CA på modulfronten. CA er en ældre standard, som virker bedre og med mindre sikkerhed (altså sikkerhed for YouSee - ikke dig som bruger) og derfor er det hurtigere. |
mit modul har jeg fået af yousee & det er mega langsomt, men vil det sige at hvis jeg køber nedenstående så går kanalskift en del hurtigere.
|
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 16:04
Skrevet den: 04-Oktober-2016 kl. 17:01
Det er uanset om det er er Recorder eller et TV, så er der problemer med CI+, det er der ikke med det Neotion.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 05-Oktober-2016 kl. 06:33
Som nævnt utallige andre gange i lignende emner/tråde, så har jeg ét C+ og ét C modul (begge Strong) i mit Panasonic TV og jeg har ingen problemer med, at optage kodede kanaler i min YouSee BlandSelv fuldpakke. Så det er altså ikke alle Strong C+ moduler, der har et problem med optagelse af kodede kanaler ! Bare så'n for, at det er på plads ! Om det så er hardwaren/softwaren i nogle TV/optagere, der ikke kommunikerer ordentligt med C+ eller der er andre årsager til, at de 15-20 stk. som jeg har hørt/læst om har problemer. Skal jeg ikke gøre mig klog på. Det vil jeg lade andre om.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-Oktober-2016 kl. 08:43
Roland skrev:
Som nævnt utallige andre gange i lignende emner/tråde, så har jeg ét C+ og ét C modul (begge Strong) i mit Panasonic TV og jeg har ingen problemer med, at optage kodede kanaler i min YouSee BlandSelv fuldpakke.
|
Og jeg har sikkert nævnt lige så mange gange, at det er restriktionerne i CI+ standarden der er skyld i begrænsningerne med bl.a. optagelser. Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 05-Oktober-2016 kl. 09:39
jugglerq skrev:
mortenstryhn skrev:
Radiomanden skrev:
Jeg har også dette CA-modul og det virker meget, meget hurtigere end YouSees eget til at skifte kanaler. På flow-tv-fronten er det nok den største forbedring jeg har oplevet i flere år - altså at gå fra CA+ til CA på modulfronten. CA er en ældre standard, som virker bedre og med mindre sikkerhed (altså sikkerhed for YouSee - ikke dig som bruger) og derfor er det hurtigere. |
mit modul har jeg fået af yousee & det er mega langsomt, men vil det sige at hvis jeg køber nedenstående så går kanalskift en del hurtigere.
|
Hos os er der sket en stor forskel, hvor jeg før hen synes det var irriterende langsomt at skifte til bland-selv-kanalerne går det kun marginalt langsommere end de ukodede kanaler nu. Jeg har smidt YouSees CA-modul i vores TV nr 2 og det har ikke ændret ved hastigheden (men det er nemmere at leve med på et TV nr 2, som primært bruges til streaming, når vi ikke vil se det samme).
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 06-Oktober-2016 kl. 04:32
fltk skrev:
Roland skrev:
Som nævnt utallige andre gange i lignende emner/tråde, så har jeg ét C+ og ét C modul (begge Strong) i mit Panasonic TV og jeg har ingen problemer med, at optage kodede kanaler i min YouSee BlandSelv fuldpakke.
|
Og jeg har sikkert nævnt lige så mange gange, at det er restriktionerne i CI+ standarden der er skyld i begrænsningerne med bl.a. optagelser. Flemming |
Yes, you have - men hvorfor kan jeg, så optage med mit Strong C+ ? Det er det der undrer mig !Jeg har prøvet, at bytte om på mine 2 moduler, men det ændrer ikke noget. Jeg kan stadig optage. Nå, jeg har måske bare været heldig med mit C+ modul. ![](http://www.bentrp.dk/assets/images/dunno.gif)
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Oktober-2016 kl. 11:02
Roland skrev:
Yes, you have - men hvorfor kan jeg, så optage med mit Strong C+ ? Det er det der undrer mig !Jeg har prøvet, at bytte om på mine 2 moduler, men det ændrer ikke noget. Jeg kan stadig optage. Nå, jeg har måske bare været heldig med mit C+ modul. ![](http://www.bentrp.dk/assets/images/dunno.gif) |
Jeg kan kun tolke det derhen, at forskellig hard- og/eller software reagerer forskelligt på CI+ modulerne. Min Linux boks er f.eks. ligeglad, mens jeg ikke kan optage på mit Samsung TV med et CI+ modul isat. Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
|