Print side | Luk vindue

Anbefaling af HDD til NAS station

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148582
Udskrevet den: 19-Maj-2024 kl. 23:39


Emne: Anbefaling af HDD til NAS station
Skrevet af: BlackAce
Emne: Anbefaling af HDD til NAS station
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:04
Hello alle
 
Jeg har fået købt mig en NAS station, og mangler nu en HDD til denne.
 
Det er en Synology DS115J model og jeg har prøvet at finde en harddisk til denne, men er blevet en del forvirret over alle forskellige HDD og ved ikke rigtig, hvad for en som kan bruges.
 
Er der nogle som har sammen NAS model og har en HDD som bare kører.
 
Gerne med 7,2000 prm og mellem 1 til 4 TB og helst i 3,5 versionen.


-------------
655 Blu-Ray film
36 PS3 spil
7   PS4 spil
Samsung UE-55D8005
Samsung LE-40F86BD (sovevær.)
Samsung DVD-HR750 160GB
Sony PS3 Slim 120GB
Sony PS4 1TB
OnePlace tvbox
HDTV-BOX C9000 serien C



Svar:
Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:41
Western digital Red serien er beregnet til Nas


Skrevet af: BlackAce
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:49
Hej Bimsen
 
Ok, tak for svaret, er det princippet alle diske som kan bruges til NAS ?


-------------
655 Blu-Ray film
36 PS3 spil
7   PS4 spil
Samsung UE-55D8005
Samsung LE-40F86BD (sovevær.)
Samsung DVD-HR750 160GB
Sony PS3 Slim 120GB
Sony PS4 1TB
OnePlace tvbox
HDTV-BOX C9000 serien C


Skrevet af: BlackAce
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:54
Hej Bimsen
 
Jeg kiggede på denne her, den ser ud til at være ok ?
 
Western Digital Red WD30EFRX 3TB


-------------
655 Blu-Ray film
36 PS3 spil
7   PS4 spil
Samsung UE-55D8005
Samsung LE-40F86BD (sovevær.)
Samsung DVD-HR750 160GB
Sony PS3 Slim 120GB
Sony PS4 1TB
OnePlace tvbox
HDTV-BOX C9000 serien C


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:55
Alle kan bruges men Red serien er lavet så at den kan holde til at køre 24/7.
Selv har jeg standarddiske (Wd Green) men jeg har min nas slukket om natten og det har kørt siden 2009 i først DS209 og idag i en DS216+II.


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af BlackAce BlackAce skrev:


Hej Bimsen
 
Jeg kiggede på denne her, den ser ud til at være ok ?
 
Western Digital Red WD30EFRX 3TB


Absolut udemærket.


Skrevet af: BlackAce
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 10:04
Hej Bimsen
 
Tak for hjælpen - jeg bestiller en når jeg kommer hjem fra efterårsferien. Big smile


-------------
655 Blu-Ray film
36 PS3 spil
7   PS4 spil
Samsung UE-55D8005
Samsung LE-40F86BD (sovevær.)
Samsung DVD-HR750 160GB
Sony PS3 Slim 120GB
Sony PS4 1TB
OnePlace tvbox
HDTV-BOX C9000 serien C


Skrevet af: rainboy
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af BlackAce BlackAce skrev:

Hej Bimsen
 
Jeg kiggede på denne her, den ser ud til at være ok ?
 
Western Digital Red WD30EFRX 3TB


Jeg mener ikke den er 7200rpm, men bortset fra dette, er den glimrende.


Skrevet af: sd
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 11:56
Der er ingen grund til at køre 7200 i en nas-server, fordi nettets hastighed er alligevel meget langsommere end disken. Du vil ikke kunne mærke en forskel til en 5400rpm disk, som larmer mindre, bruger mindre strøm, holder længere og varmer mindre. Køb en WD red serie, det har jeg gjort.

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: sd
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 11:59
Og køb endelig ikke en SSD! De holder ikke til at køre server.

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Og køb endelig ikke en SSD! De holder ikke til at køre server.
Hvorfor kan en SSD ikke benyttes i en server / hvorfor holder de ikke til det?


Skrevet af: BlackAce
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 14:03
Hej alle
 
Tak for tip'ene. Jeg kigger på det - efter efterårsferien. Thumbs Up


-------------
655 Blu-Ray film
36 PS3 spil
7   PS4 spil
Samsung UE-55D8005
Samsung LE-40F86BD (sovevær.)
Samsung DVD-HR750 160GB
Sony PS3 Slim 120GB
Sony PS4 1TB
OnePlace tvbox
HDTV-BOX C9000 serien C


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 20:44
Jeg bruger også WD red serie i min DS413. Men min køre kun små 12-14 timer om dagen. Men en lige en ting du skal være OBS på, ved synology skal antal GB/TB på harddisk være ens, ellers går den efter den laveste gb/TB og det bliver så fælles nævnerne for alle, selvom de andre måske er større.

F.eks. Hvis du starter med en enkelt 3tb, og så senere til have en mer men på 4tb, så "mister" du en enkelt TB, da den den går efter den laveste antal GB/TB. Ved ikke om det alle der fungere på den måde, men det gør synology hvert fald.

Jeg har 4 stk wd red serie 4tb pr stk.

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

...Men en lige en ting du skal være OBS på, ved synology skal antal GB/TB på harddisk være ens, ellers går den efter den laveste gb/TB og det bliver så fælles nævnerne for alle, selvom de andre måske er større.

F.eks. Hvis du starter med en enkelt 3tb, og så senere til have en mer men på 4tb, så "mister" du en enkelt TB, da den den går efter den laveste antal GB/TB. Ved ikke om det alle der fungere på den måde, men det gør synology hvert fald.

I dette tilfælde er ovenstående noget sludder.
Hvis man har et setup med mindst 2 diske, så vil nogle af de mulige opsætningsmuligheder (RAID-typer) betyde at den samlede kapacitet afgøres af "laveste fællesnævner" - altså den mindste disk - men det gælder kun nogle RAID-typer og i sagens natur er der så tale om en NAS med plads til minimum 2 diske. (Det har intet specifikt med Synology at gøre, men måden RAID fungerer på)
I dette tilfælde står trådstarter med en NAS med plads til én disk.


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 13-Oktober-2016 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

...Men en lige en ting du skal være OBS på, ved synology skal antal GB/TB på harddisk være ens, ellers går den efter den laveste gb/TB og det bliver så fælles nævnerne for alle, selvom de andre måske er større.

F.eks. Hvis du starter med en enkelt 3tb, og så senere til have en mer men på 4tb, så "mister" du en enkelt TB, da den den går efter den laveste antal GB/TB. Ved ikke om det alle der fungere på den måde, men det gør synology hvert fald.

I dette tilfælde er ovenstående noget sludder.
Hvis man har et setup med mindst 2 diske, så vil nogle af de mulige opsætningsmuligheder (RAID-typer) betyde at den samlede kapacitet afgøres af "laveste fællesnævner" - altså den mindste disk - men det gælder kun nogle RAID-typer og i sagens natur er der så tale om en NAS med plads til minimum 2 diske. (Det har intet specifikt med Synology at gøre, men måden RAID fungerer på)
I dette tilfælde står trådstarter med en NAS med plads til én disk.


Okay fair nok, kan godt være at jeg har misforstået noget. Mindes bare at det jeg fik afvise en gang vedr. Min egen nas. Men måske jeg har som sagt misforstået noget.

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: sd
Skrevet den: 14-Oktober-2016 kl. 08:00
Almindelige SSD har et begrænset antal skrivninger til disken. Hvis man kun skal læse, så slider det ikke disken, men hvis man skal skrive til den så holder den ikke så længe. Risikoen for datatab er meget større end på en gammeldags disk.

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: oleahmed
Skrevet den: 14-Oktober-2016 kl. 09:29
Slap af, det er en NAS.

Jeg har en NAS med 4 stk. SSD på hver 1TB og de har cyclet derudaf. 

Læs nedenstående artikel, som bekræfter at en SSD kan holde længere end en forbruger hd.

http://techreport.com/review/27436/the-ssd-endurance-experiment-two-freaking-petabytes

Dog vil jeg anbefale WD Red som mange andre herinde nævner, de er billige pr. GB, og meget holdbare.




Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 14-Oktober-2016 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Almindelige SSD har et begrænset antal skrivninger til disken. Hvis man kun skal læse, så slider det ikke disken, men hvis man skal skrive til den så holder den ikke så længe. Risikoen for datatab er meget større end på en gammeldags disk.
Kan du smide nogle nyere kilder på de påstande. Det lyder mest som nogle af de problemer der kunne være realistiske for 5-10 år siden, men mere er af teoretisk karakter i dag. (ie. SSD'en bryder sammen efter 15 år, hvor den er slidt op... - nok mest et teoretisk problem). Min NAS belastes væsentligt mindre end min arbejdscomputer. Derudover findes SSD'er i mange forskellige kvaliteter afhængig af brugsområde og de ER meget udbredt i servere og endda også til storage, når hastigheden er vigtig.


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 14-Oktober-2016 kl. 09:53
Man kan dog godt argumentere for at 3TB, som trådstarter ønsker, bliver noget af en udskrivning hvis man vælger SSD


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 14-Oktober-2016 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Man kan dog godt argumentere for at 3TB, som trådstarter ønsker, bliver noget af en udskrivning hvis man vælger SSD
Dét er vi helt enige om - SSD er slet ikke aktuelt for dette indlæg.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 15-Oktober-2016 kl. 20:22
Jeg kunne faktisk også godt tænke mig at se nogle nyere data omkring holdbarheder af SSD'erne. En disk i en NAS kommer dælme ikke til at skrive meget. Der er ikke noget OS der skal skrive hver eneste gang den booter (eller rettere det er der, men hele humlen er jo at den stort set ikke skal genstartes)

Det er efterhånden ved at være temmelig lang tid siden de anbefalinger passede. MEN der er pro-ssd'ere og consumer ssd'ere. - pro-ssd'ere dør ikke i den levetid vi som almindelige brugere vil eje en eventuel enhed. I hvert fald ikke på grund af opbrugte cykler.

OG her er faktisk et reallife eksempel på wear af SSD - det er Samsungs entrylevel konsumSSD der bliver testet i mindste størrelse. https://www.servethehome.com/project-kenko-01-update-samsung-750-evos-pass-2tb-written/





Print side | Luk vindue