Print side | Luk vindue

Kalibrering af LG OLED 2016

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Indstillinger af TV
Forumbeskrivelse: Brugerindstillinger og kalibrering af TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 17:47


Emne: Kalibrering af LG OLED 2016
Skrevet af: TV Kalibrering
Emne: Kalibrering af LG OLED 2016
Skrevet den: 17-Oktober-2016 kl. 14:22

Hej med jer !

Som udgangspunkt plejer ISF/Ekspert billede profilerne på LG´s skærme at være ret præcise i forhold til standarden, lidt overraskende viser det sig at afvigelsen på OLED skærmene er ret markant.

Jeg har lagt et par billedet op som viser før og efter måling af hvidbalancen på to forskellige LG OLED B6 i 65". Samt en enkelt på en E6  ( der kommer snart flere)

Målingerne er lavet på ISF/Ekspert Mørk profilen.

1) LG OLED 65" B6:
http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/LG%20OLED65B6%20RGB%201_zpslpacksut.png.html" rel="nofollow">


Billede

2) LG OLED 65" B6:
http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/LG%20OLED65B6%20RGB%202_zpskzrgqamj.png.html" rel="nofollow">


Billede

3) LG OLED 65" E6:
http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/LG%20OLED%2065%20E6_zpsnipwap2z.png.html" rel="nofollow">


Billede

Som det ses på billederne havde alle 3 skærme et markant grønt "stik" og når afvigelsen bliver rettet ind er forskellen ret tydelig.

Alle skærmene har kørt i over 150 timer.

Indlægget har jeg tidligere postet inde Flatpanels.dk forum, men tænker det måske kunne være relevant for nogle af brugere herinde som ikke har en profil inde på Flatpanels forum.


-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer



Svar:
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 17-Oktober-2016 kl. 22:42
Jeg har lavet tilsvarende målinger på et LG OLED-55B6V med samme overordnede indtryk, og en samtidig visuel inspektion af gråtoneskalaen viser et grønt stik i hvidbalancen.

Den skærm, som jeg målte på, var ca. én kalenderuge gammel, og jeg estimerer den dermed til rundt regnet at have 30 drifttimer bag sig. Kigger på den igen tirsdag i denne uge.

Jeg gætter på, at man kan forvente sig en ældning af hvidbalancen pga. de LED-komponenter, der indgår i dannelsen af det hvide lys i hver pixel (som derefter filtreres som evt. R, G eller B - eller slet ikke (W)).

Jeg har pt. ingen idé om, hvor meget effekt (størrelse, tidshorisont) en evt. ældning vil have for OLED-teknologien - men et gæt er "mindre end for plasma-paneler" - og evt. kommer det til udtryk som et fald i farvetemperaturen over tid. 

EDIT: Rettede stave-/slåfejl.


-------------
/lars


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 19-Oktober-2016 kl. 23:16
Det tror jeg du kan have meget ret i !

Jeg har lavet en aftale med en kunde som bor tæt på mig, om at komme tilbage efter 6 måneder og lave nogle målinger igen, for at se hvor meget profilen har ændret sig siden første kalibrering hvor skærmen havde kørt i ca. 100 timer.

Fik du målt på skærmen igen ?

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 20-Oktober-2016 kl. 22:57
Jep - jeg har fået målt og kigget på skærmen igen - og denne gang også på Rec.2020 og HDR-indhold.

Kalibrering af gråtoneskalaen er dejlig nem at have med at gøre, hvis man generelt i forbindelse med kalibreringen ser bort fra, at det er lidt af en pestilens at skærmen beskytter sig selv, hvis input'et er statisk for længe ad gangen: Man kan faktisk ikke lige umiddelbart se, at lysstyrken dæmpes - men man opdager pludseligt, at målingerne er helt i skoven og må finde en måde at tvinge lyset tilbage... Der skal indsættes en pause i test-streamen (og måske er der faktisk det - men måske med for lange mellemrum). 

Menuen kan være noget tung (i sin struktur) at arbejde med: Jeg ville ønske, at den var tilpasset kalibrerings-workflow'et lidt bedre - men det vil jo bekymre de færreste.

CMS'en er lidt skrøbelig - og jeg ville have foretrukket RGB-kontroller frem for hue, sat og lum - men sådan har LG jo valgt, det skal være, så OK... 

Hvis man rører for meget ved (især) luminansen i CMS'en, spørger man efter problemer - og det gælder tilsyneladende også for luminans i forbindelse med kalibrering af gamma/EOTF. Hvis man ikke er meget omhyggelig og krydschecker med rigtigt billedmateriale undervejs, vil målingerne vise, at alt er fryd og gammen - men det er bare langt fra sandheden altid. Resultatet bliver nemt posterisation o.l.

Når man stiller sortniveauet for at opnå bedste niveau af shadow details, mens man bevarer panelets ypperlige evne til at lave sort, kan man opleve, at TV'et kommer til at stå i en tilstand, hvor mørke detaljer kommer til at pumpe op og ned på en ganske synlig måde, hvilket naturligvis skal undgås - også i sammenhæng med kalibrering af hvidbalancen.

Dermed er det gamle råd stadig gyldigt: Lad være med at kopiere indstillinger fra andre TV til dette TV, selvom der er tale om samme model - og hvis man gør det, så skal man som minimum checke resultatet med noget fornuftigt testmateriale bagefter.

Det er et ret stort arbejde at lave en kalibrering af denne skærm, hvis man både skal lave ISF Ekspert til mørkt og lyst rum + HDR-indstillinger. Jeg har vist ikke noget Dolby Vision-testmateriale endnu - så det område ligger også og lurer. Endnu mere omfattende bliver det naturligvis, hvis man på de større modeller skal have 3D med... I det mindste har TV'et ikke HLG HDR-understøttelse (mener jeg) - men det ved jeg heller ikke lige, hvordan man skal kalibrere, hvis det kun findes i broadcast-materiale. Måske kommer der nogle test-streams/generatorer til det.

Skærmen viser fint detaljer op til 1000 cd/m² (1000 nits)(*) i HDR og håndterer whiter-than-white (WtW) uproblematisk for SD og HD. Begge dele medvirker til, at udbrændinger i lyse områder undgås, så længe HDR-materialet ikke er master'ed til over 1000 nits.

(*) Panelet leverer maksimalt lys på omkring 600 nits (og igen afhængigt af de oplyste areal af panelet), men testmaterialet viser, at det er OK, at fodre det med materiale, der maxer ud ved 1000 nits, selvom der naturligvis vil være udfordringer ved så høje lysstyrker for panelet.
   
EDIT: Rettede stave- og slå-fejl + tilføjede en fodnote om maksimal lysstyrke.



-------------
/lars


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 01:36
Bantam og "TV Kalibrering" _ selv om jeres indlæg virker lidt nørdede, - så værdsættes og følges de meget nøje . Kunne godt tænke mig,at ( - Bantam ) konklusionerne sammenlignes med det i oplever med LCD . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 06:44
Bantam: Jeg har nogle Dolby Vision videoklip fra nogle af de første udgivelser i formatet. Skriv en privat besked til mig, hvis du vil have dem.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 11:21
@Bantam. Jeg er naturligvis helt enig med dig i, at man skal passe på med at kopiere andres ISF indstillinger for samme TV model.

Omvendt kan en "kopi kalibrering" være bedre end ingen ting i forhold til standard indstillingerne som TV leveres med.. Nu køber jeg jo nyt TV fra tid til anden, og her lægger jeg ofte ud med en "Kopi indstilling". Efterfølgende får jeg så ofte lavet en særskilt kalibrering. Og det er så ret morsomt, at kopi indstillingerne meget ofte ligger meget tæt på den særskilte ISF indstilling. Men naturligvis kan det gå galt med kopierne.

Ovennævnte er dog beskrevet for LED TV, jeg har ikke erfaringer fro OLED.   


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 18:12
@Hother: jeg har set nogle problematiske kalibreringsindstilligner på nettet, som man kunne fristes til at kopiere - og med den viden jeg ret hurtigt fik på LG OLED'et på den hårde måde, kan jeg sige, at de kan udgøre en risiko for billedgegivelsen - specielt hvis der røres ved luminans i farvestyringen (CMS'en) og gamma-equaliseren. Det kan blive meget, meget grimt på dette TV.

Andre TV kan naturligvis være mindre følsomme for denne slags kopieringer.

Rådet for dette OLED-TV er, at holde sig fra hvidbalancen og farvestyringen og helst heller ikke røre for meget ved LYS.

Indstil TV'et på ISF Expert Mørkt Rum med gamma = BT.1886 for almindelig stuebelysning eller ISF Expert Lyst Rum med gamma = 2.2 for ret oplyste rum. TruMotion bør i princippet slås fra - men det er en indstilling, der måske kan have værdi i specielle tilfælde. Det er lidt subjektivt - men måske nogle gange nyttigt på dette TV.

TV'et har mest gavn af kalibrering af hvidbalance og LYS samt sikring af hele signalkædens performance. 


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Bantam og "TV Kalibrering" _ selv om jeres indlæg virker lidt nørdede, - så værdsættes og følges de meget nøje . Kunne godt tænke mig,at ( - Bantam ) konklusionerne sammenlignes med det i oplever med LCD . .

Det er jeg også interesseret i - men lige netop nu har jeg desværre ikke selv noget særligt at bidrage med - har fuldt fokus på dette OLED-TV for tiden. Måske har "TV Kalibrering" noget at supplere med?


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

@Hother: jeg har set nogle problematiske kalibreringsindstilligner på nettet, som man kunne fristes til at kopiere - og med den viden jeg ret hurtigt fik på LG OLED'et på den hårde måde, kan jeg sige, at de kan udgøre en risiko for billedgegivelsen - specielt hvis der røres ved luminans i farvestyringen (CMS'en) og gamma-equaliseren. Det kan blive meget, meget grimt på dette TV.

Andre TV kan naturligvis være mindre følsomme for denne slags kopieringer.

Rådet for dette OLED-TV er, at holde sig fra hvidbalancen og farvestyringen og helst heller ikke røre for meget ved LYS.

Indstil TV'et på ISF Expert Mørkt Rum med gamma = BT.1886 for almindelig stuebelysning eller ISF Expert Lyst Rum med gamma = 2.2 for ret oplyste rum. TruMotion bør i princippet slås fra - men det er en indstilling, der måske kan have værdi i specielle tilfælde. Det er lidt subjektivt - men måske nogle gange nyttigt på dette TV.

TV'et har mest gavn af kalibrering af hvidbalance og LYS samt sikring af hele signalkædens performance. 
Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 20:02
Ja , spændende læsning Smile. Jeg undrer mig bare over , at hvis de OLED er så "ens" skæve i opsætningen, hvorfor rykker LG så ikke bare deres default indstilling af disse skærme? Kan den være fordi at de " over tid " ændrer sig meget?
MVH


-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile

Der er rigtig mange, der har dette tv. Både Power og Elgiganten havde udsolgt på et par dage i starten af august. Den næste sending kom i starten af september, og det ser ud som om de går som varmt brød LOL

Jeg har selv købt B6 modellen, og det er tydeligt, at man ikke kan bruge settings fra diverse hjemmesider, da hvidbalancen er forkellig fra apparat til apparat. Hvis man prøver at indstille efter settings på en hjemmeside, kommer billedet længere fra neutralt billede. Så jeg har fået mit kalibreret af TV-kalibrering.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 21:16
Jeg undrer mig over, hvorfor det skal være så besværligt at kalibrere dette LG OLED. Al indstilling skal foregå i en menu med masser af indstillinger.
Som grafiker har jeg kalibreret mange computerskærme, og der kunne softwaren lægge indstillinger ind på grafikkortet, foruden der blev lavet en ICC profil. Hvorfor laver man ikke tv, der kan kalibreres lige så nemt?

Så selv om jeg regner mig selv for næsten ekspert i at kalibrere computerskærme, tør jeg ikke binde an med et tv.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 21-Oktober-2016 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile

Der er rigtig mange, der har dette tv. Både Power og Elgiganten havde udsolgt på et par dage i starten af august. Den næste sending kom i starten af september, og det ser ud som om de går som varmt brød LOL

Jeg har selv købt B6 modellen, og det er tydeligt, at man ikke kan bruge settings fra diverse hjemmesider, da hvidbalancen er forkellig fra apparat til apparat. Hvis man prøver at indstille efter settings på en hjemmeside, kommer billedet længere fra neutralt billede. Så jeg har fået mit kalibreret af TV-kalibrering.
Jeg var såmænd også selv ved at købe det OLED, men valgte i stedet mit nuværende Panasonic.

Hvid balancen er generelt, som jeg har forstået det, ofte det største problem med "Kopi indstillinger".

Jeg vil også meget gerne have mit nye TV kalibreretSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 09:39
Mht hvorfor de ikke laver standard indstillingen bedre: Der kan være forskelle fra batch til batch. Dvs alle skærme i ét batch er forkert på én måde, alle skærme i et andet batch er forkert på en anden måde.

De største problemer med kopi-indstillinger ligger efter min mening i at kopiere cms indstillinger, ikke så meget gråskalaen. Men det kan variere fra model til model.

Jeg ved ikke noget om ældning af OLED, men jeg har målt et Pioneer plasma efter hhv 500 og 3000 timer, og her var forskellen mindre end ét klik i indstillingerne, så indstillingerne blev hvor de var. Jeg har desværre ikke målingerne mere.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 10:08
Jeg har stadig mit Pioneer 9G og har checket det en gang i mellem de sidste 5 - 7 år, og jeg gjorde det igen i forbindelse med en lidt fornyet interesse for området med ankomsten af HDR og Rec.2020 etc.

Det står og har i flere år stået klippestabilt i hvidbalancen, og viser ingen tegn på væsentligt fald i lysstyrke eller hævet sortniveau.

Ældning ser jeg kun som et interessant område for plasma-TV og sikkert også OLED-TV i TV'ets første drifttimer. For nogle år siden lavede jeg sammen med humperdink et kontrolleret break-in på et Panasonic plasma-TV (VT30) på side 10 i http://forum.recordere.dk/bumtious-avforums-og-panasonic-50vt50_topic111841_page10.html" rel="nofollow - denne link . I praksis så vi desuden, at efter nogle få tusinde drifttimer, at problemer med svage burn-in-spor efter logoer forsvandt, og i dag er et andet VT30 på over 5 år tilsyneladende fri for den slags problemer, som ellers var synligt til stede.

Jeg giver Otto ret i, at det sikkert svinger meget fra batch til batch, hvordan TV'et er kalibreret fra fabrikken og at produktionen i øvrigt fastlægger en kalibreringsprocedure/metode, som blot skal sikre, at alle TV falder indenfor tolerancen, og ikke returneres på garantien. Dette passer også sammen med, at jeg mener at have set anmeldelser af LG OLEDB55V, hvor hvidbalancen var anderledes out-of-the-box end det, som er vist i denne tråd.

Jeg så i øvrigt, at TV Kalibrering viste målinger, hvor folk havde indtastet hvidbalance-indstillinger, der gav problemer for LG OLED-TV (måske var det ovre på Flatpanels?). Så man skal i det mindste tage indstillinger fra samme batch - men hvordan ved man, at man har et TV fra samme batch, som der er målt på i anden sammenhæng...?



-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg undrer mig over, hvorfor det skal være så besværligt at kalibrere dette LG OLED. Al indstilling skal foregå i en menu med masser af indstillinger.
Som grafiker har jeg kalibreret mange computerskærme, og der kunne softwaren lægge indstillinger ind på grafikkortet, foruden der blev lavet en ICC profil. Hvorfor laver man ikke tv, der kan kalibreres lige så nemt?

Jeg er med dig her - og jeg fatter ikke, at TV i dag ikke har et web-interface og/eller et RESTful interface over HTTP (til kalibrering), som de fleste andre konsumapparater har, når man alligevel udstyrer det med netværksforbindelser: Så kunne man tilgå indstillingerne fra en browser, man kunne lave en app eller automatisere kalibreringen meget nemmere.

Den bedste forklaring, jeg kan komme på, er at det er en lidt konservativ branche, som er prisfølsom mht. produktions- og vedlgholdelsesomkostninger. 

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Så selv om jeg regner mig selv for næsten ekspert i at kalibrere computerskærme, tør jeg ikke binde an med et tv.

Det er nu ikke så farligt Wink, men det kræver noget mere manuelt arbejde, med mindre TV'et har et ISF-interface, som kan styres fra f.eks. CALMAN-kalibreringssoftwaren. Jeg har ikke fulgt op på dette område i nogen tid. Sidst jeg checkede havde Panasonic sådan et interface.

Ellers skal man bare have en god sensor og noget fornuftigt software, som man forstår at bruge - samt en rimelig forståelse af colormetri-området - og så i øvrigt have et overblik over signalkæden/indstilling af det udstyr, der indgår i A/V-setup'et.


-------------
/lars


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 10:47
Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 11:15
Lad mig lige fortsætte lidt - og med lidt referencer til fortiden - omkring lys og gamma (som i dag benævnes EOTF mange steder):

OLED-TV’et kan som tidligere nævnt levere temmelig meget lys, og det håndterer WtW (Whiter-than-White) uden problemer(*) modsat f.eks. Pioneers sidste plasma-TV, som klippede over niveau 240 (ca.), hvilket gav highlights, som brændte ud, forstået på den måde, at detaljerne f.eks. manglede i meget højt belyste områder af huden o.l. Panasonics plasma-TV var bedre på denne parameter - og heldigvis kommer den slags indhold (med WtW) også til sin ret på LG’s OLED-TV.

Jeg synes dog at kunne observere lidt udbrænding i highlights på HDR-demo-materiale - men det kan måske være fordi, dette materiale er mastered til >= 1000 nits og dermed presser TV’et til sit yderste. Jeg vil prøve at kigge det samme materiale lidt efter en gang ved lejlighed.


LG’s HDR-gamma (EOTF) og indstilling heraf er et emne for sig selv. Da TV’et ikke kan levere mere end ca. 600 cd/m², bliver LG nødt til at afbøje pænest muligt efter ca. 540 cd/m². Lys lidt over dette punkt bliver i princippet klippet - eller i bedste fald bøjet pænt af mod absolut maksimum for panelet. På grafen herunder er afbilledet TV’ets (af LG anbefalede) OETF-kurve sammenholdt med SMTP 2084, der beskriver standarden (og som fortsætter op til 10.000 nits):



Lysstyrken (nits) afbildet som funktion af stimulus (gråtoneskala i %)


Man ser nogle gange disse målinger afbildet i anmeldelser af TV på udenlandske sites - dog ikke nødvendigvis i samme type graf. Jeg lavede kun et forsøg på at eftervise kurven: Måling kalibrering må komme en anden god gang. Det jeg så, tyder på, at der er noget at hente.


Kalibreringen af HDR-EOTF er (i hvert fald for dette OLED-TV fra LG) ikke længere baseret på den klassiske gråtone/IRE-skala (populært sagt bestående af stimulusværdierne på 0%, 10%, 20%, … 100%, evt. i step 5%): I stedet anvendes 10-bit kodeværdier, hvor kode 64 er sort, mens kode 668 (for LG) er peak hvid, svarende til 69% stimulus. Dette er vigtig viden, hvis man skal kalibrere dette TV, for de 20 trin i gamma-equalizeren er indrettet til de specielle testmønstre, der hører til TV’et, og ikke, som man ellers kunne tro, en klassisk 20/21-trins gråtoneskala.


Jeg vil prøve ved lejlighed (som så mange andre ting…) at tweak’e EOTF-kurven lidt i bunden for at opnå bedre shadow-details - noget, som jeg havde et godt resultat ud af på Pio 9G.

Panelets totale lysstyrke afhænger af, hvor stor en del af panelets areal, der belastes med lysafgivelse. Dette sker for at spare strøm/effektafsættelse i panelets komponenter - men denne dæmpning af lysstyrken (APL) i meget lyse scener lægger en (lille) dæmper på den oplevede “punch” i billedet.


Jeg vil forsøge at lave en måling på TV’ets APL-kurve ved en senere lejlighed - og det er altså en kurve, der viser, hvordan det maksimale lysudbytte fra skærmen afhænger af, hvor meget areal, panelet bliver bedt om at levere lys fra. Se evt. denne ældre tråd for at få lidt mere viden om fænomenet: http://forum.recordere.dk/analyse-af-average-picture-level-apl_topic73667.html?KW=apl" rel="nofollow - .


Det er på denne parameter, jeg forventer, at LCD HDR-TV vil være bedre end dagens OLED-paneler - men LCD vil nok ikke have næsten helt flade APL-kurver “som i gamle dage”, da LCD-paneler i dag også må have en form for strømbegrænser pga. de høje lysstyrker, de skal præstere i HDR-mode.


Peak-lysstyrken i HDR kan i øvrigt give udfordringer at måle, da mange måleinstrumenter til kalibrering ikke er designet til at aflæse så høje lysintensiteter: Det betyder, at man måske skal arbejde med et strutum (1) på instrumentet frem for med direkte skærmkontakt ved HDR-kalibrering (2).


(*) Testet med PS4 som kilde, verificeret med PS3 som kilde.


  1. Et afstandsstykke udformet som en skygge/skærm/afskåret kegle, der muliggør måling på afstand uden lysforurening fra omgivelserne for at kunne håndtere den høje lysstyrke fra TV’ets panel. Afstanden vil medføre et tab i lysintensitet pga. at hver pixel “rundstråler” lysenergien og dermed mister intensitet over afstand.



    Eksperiment med simpelt strutum til principeftervisning

  2. Jeg anvender et spekrumradiometer til kalibreringen frem for et kolorimeter, hvor spektrumradiometeret i stedet for farvefiltre anvender et prisme til opsplitning af lyset i en “regnbue” og et antal sensorer til at måle lysintensiteten af de enkelte spektrale bånd - men lige netop dette instrument er ikke specificeret til at måle lysstyrker over 300 cd/m² (selvom det fint ser ud til at håndtere 500 cd/m² med skærmkontakt i praksis), så derfor må der anvendes metoder som beskrevet ovenfor (strutum/afstand) eller alternativer dertil, f.eks. andre (og typisk dyrere) måleinstrumenter.




-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 11:24
Det er godt nok nogle hyper interessante "øvelser" du gennemfører Bantam, og til stor glæde for os, som "i det små" også interessere sig for emnerne.Thumbs Up 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 11:29
Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.


-------------
/lars


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg har stadig mit Pioneer 9G og har checket det en gang i mellem de sidste 5 - 7 år, og jeg gjorde det igen i forbindelse med en lidt fornyet interesse for området med ankomsten af HDR og Rec.2020 etc.

Det står og har i flere år stået klippestabilt i hvidbalancen, og viser ingen tegn på væsentligt fald i lysstyrke eller hævet sortniveau.

Ældning ser jeg kun som et interessant område for plasma-TV og sikkert også OLED-TV i TV'ets første drifttimer. For nogle år siden lavede jeg sammen med humperdink et kontrolleret break-in på et Panasonic plasma-TV (VT30) på side 10 i http://forum.recordere.dk/bumtious-avforums-og-panasonic-50vt50_topic111841_page10.html" rel="nofollow - denne link . I praksis så vi desuden, at efter nogle få tusinde drifttimer, at problemer med svage burn-in-spor efter logoer forsvandt, og i dag er et andet VT30 på over 5 år tilsyneladende fri for den slags problemer, som ellers var synligt til stede.


Jeg synes det er interessant information og også hvad mit indtryk er, når jeg ser på mit KRP500M. Alligevel har jeg oplevet nærmest nul interesse ifm salgsannonce herinde.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.

Glem det Bantam, vi er trods alt stadig nogle seriøse brugere herinde, som gerne vil forholde sig til egne oplevelser, og viden om billedet, og udviklingen på moderne TVTongue


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 14:04
Bliv endelig ved, det er noget af det mest spændende der er skrevet om i lang tid!

-------------
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.

Glem det Bantam, vi er trods alt stadig nogle seriøse brugere herinde, som gerne vil forholde sig til egne oplevelser, og viden om billedet, og udviklingen på moderne TVTongue
 
man ventede jo bare på hvornår der kom en stikpille fra dig, det er sgu snart trættede at høre på.
 
 
Tv-kalibreing og Bantam: Hvis alle de tv har vist grønt stik, hvor indstiller LG ikke det så ikke anderledes i grundindstilling, eller laver en algoritme der rykker det efter f.eks 150 timer?


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 14:35
Øh - jeg opfattede hothers indlæg som ironisk - jeg har klart indtrykket af, at stoffet interesserer ham.

-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 14:38
Hvorfor LG ikke gøre det mere korrekt mht. kalibrering fra fabrikken, ved kun LG. Vi har allerede været lidt inde på nogle forhold - men det handler sikkert om at få så stort et yield som muligt og dermed sætte kvalitetskravene derefter - og desuden undgå at kanibalisere de større/dyrere modeller, som de selv laver.

Vi har tidligere set, at nogle TV-producenter har lavet noget automatisk justering efter mange timer - med svingende held. Mener, at det var nogle Panasonic plasma-TV, der korrigerede for sortniveau/lys i trin. Tror faktisk også, at Pioneer gjorde det - men mere success/held.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Øh - jeg opfattede hothers indlæg som ironisk - jeg har klart indtrykket af, at stoffet interesserer ham.

Det har du helt ret i bantam, og stoffet interessere mig meget, og har gjort det flere år. Jeg har sendt den pågældende en PM med en undskyldning, hvis jeg har trådt ham over tæerne.Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.

Jep - og var det ikke B&o, der forsøgte sig med dette på en af deres topmodeller? En sensor, der kørte ud, når TV'et fik behov for at selvkalibrere.




-------------
/lars


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 15:40
Problemet med B&Os model var dog, at de dengang ikke tilstræbte at ramme REC709 farverummet og D65 hvid...

Humlen med APL gør sig også gældende for LCD-modellerne når vi snakker HDR. På DX900 fra Pana og ZD9 fra Sony var det tydeligt, at større dækning gav lavere peakværdier. Vi mangler dog en generator, der kan trigge HDR, så vi kunne ikke frit måle på de dækningsgrader vi ønskede.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.

Jep - og var det ikke B&o, der forsøgte sig med dette på en af deres topmodeller? En sensor, der kørte ud, når TV'et fik behov for at selvkalibrere.



Eizo har nogle computerskærme, hvor der kører en sensor op fra kanten, og kalibrerer. Men nu er Eizo CG skærme også henvendt til folk, der VIL have kalibreret.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2016 kl. 20:05

Jeg har sikret mig, at det er i orden med trådstarter “TV Kalibrering”, at jeg flood’er hans tråd med mine indtryk og tanker - og han melder i øvrigt, at han har planer om selv at vende tilbage med flere informationer og erfaringer, så snart tiden tillader det.


I mellemtiden har jeg lidt mere:


Farvegengivelsen rammer meget fint det ønskede mål for HD-materiale (Rec.709), som generelt er et godt valg mht. farverum for SD-indhold også, men gengivelsen kan justeres lidt bedre på plads ved en kalibrering gennem TV’ets CMS - så længe, man som tidligere nævnt, husker at være særdeles påpasselig med ikke at introducere artefakter i farvegengivelsen (jeg taler af bitter erfaring her...).


Selvom gamut’en også er rimelig OK, når man måler på DCI-P3, så er selve mætningsforløbet fra hvidpunktet (D65) til gamut’ens kant ikke så nøjagtigt, og efterlader et behov for en subjektiv (men naturligvis velbegrundet) justering af f.eks. FARVE-indstillingen i TV’et for at opnå gode hudfarver (det samme gør sig gældende for Rec.709 - blot ikke i samme grad).


Det er mit indtryk, at DCI-P3 ligger tæt op ad TV’ets/panelets native gamut (“maksimal farvemæssig/spektral ydeevne”), og dermed har CMS’en ikke rigtigt noget at “skære til”, som man jo ellers gør for at opnå f.eks. en nøjagtig Rec.709 gamut (gennem en bunke matrice-matematik): Native gamut’en skal simpelthen være større end målet, for at CMS’en kan ramme så nøjagtigt som muligt. Jeg antager, at det er derfor DCI-P3 (og Rec.2020) er udfordret med farvemætningsforløbene o.l.



DCI-P3 (hvid streg) versus Rec.709 (sort streg)

DCI-P3 er et mindre farvespektrum end Rec. 2020, men noget større end Rec.709, som vi bruger til alm. HD (og i praksis SD) i dag. Rec.2020 kan ikke rigtigt reproduceres af dagens konsum-TV-teknologier, så TV-producenten er nødt til at håndtere den noget større Rec.2020 gamut på en måde, der forhindrer udbrænding af overmættede farver i forhold til, hvad panelet/TV’et i stand til at vise, fordi alle de farver, der “stikker uden for” TV’ets maksimale gamut, populært sagt vil blive vist som samme maksimale farve, som findes på gamut’ens kant (“panelets farvemæssige ydeevne”).


Indhold i fuldt Rec.2020-format bliver dermed fortolket som noget, der ligner DCI-P3, viser målinger, og alt andet lige vil det betyde, at farvemætningen i Rec.2020-materiale bliver mindre, end det skulle, fordi skærmen simpelthen ikke kan vise farverne (og det lover LG jo heller ikke). Til gengæld kan de sikre sig, at farverne ikke blot brænder ud (f.eks. at alle røde nuancer bliver ens over en bestemt mætning).


Herunder er en sammenligning af DCI-P3-gamut’en i forhold til Rec.2020.



DCI-P3 (hvid streg) versus Rec.2020 (sort streg)


Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 23-Oktober-2016 kl. 23:06

Jeg har i eftermiddags brugt 3 timer på at kalibrere et LG OLED55B6V med PS3 + YouSee-boks (ny model). På den tid kom jeg kun omkring SD/HD-kalibrering (altså Rec.709), ikke HDR.


Udgangspunktet var en eksisterende blanding af fabriksindstillinger og eye-balled indstillinger for sortniveauer og LYSSTYRKE, hvilket gav en del black-crush, og TV’et havde en ret afvigende farvetemperatur, selvom der ikke var rørt ved hvidbalancen. Der var nogle indstillinger, der handlede om "en biograflignende oplevelse", "øjentræthedsbeskyttelse" og "strømforbrugsbegrænsning", som ikke var slået fra, hvilket påvirkede farvegengivelsen negativt.


Det er vigtigt at indstillingen SORT NIVEAU står rigtigt i forhold til kilden (i dette tilfælde PS3), da man ellers kan kommer i problemer ved justering af LYSSTYRKE (to parametre, der skal stemme overens, hvis man skal kunne opnå sort og shadow details). Læg iøvrigt mærke til, at når man kopierer sin kalibrering til alle inputs til slut, så ser det ud til, at netop SORT NIVEAU-parameteren ikke kopieres. Måske en firmware-fejl - eller måske tiltænkt.


I forbindelse med kalibreringen brugte vi lidt tid på at teste de-interlacing, som overordnet set fungerer godt(*), og kun er udfordret på nogle mere eksotiske kadencer. Tilsvarende testede vi funktionaliteten af TruMotion, hvilket blev ansporet af, at panoreringer og bevægelse kan synes en smule grove og rystede på dette TV.


Restaurantklippet fra DVE-testene (HD) fungerer ret OK uden, at TruMotion er aktiv (men ikke helt på niveau med panorering af f.eks. Pioneer’s 9G TV jf. den omtalte rysten i billedet), og scenens panorering kan gøres jævnere ved at sætte TruMotion-indstillingen FJERN RYSTELSER til 1 og ikke røre ved DE-BLUR: Altså sæt TruMotion til (1;0).


Sådanne funktioner bør egentligt ikke være nødvendigt at anvende, men i netop dette tilfælde synes det at have en gavnlig effekt med denne minimale justering. Sætter man TruMotion = (2;0) eller højere, får man straks artefakter i vandrette bevægelser på testmaterialet (som er reelle filmklip). DE-BLUR-parameteren ser ikke ud til at gøre noget godt for billedet.


Jeg har set anmeldelser, som siger, at den rysten, der kan ses ved panoreringer blot skyldes, at skærmen opdaterer så hurtigt, at hvert billede står så adskilt fra det næste, at den “overblænding”, som man kan være vant til fra andre teknologier, pludselig bliver en mangel. Om det er korrekt, ved jeg ikke, men i hvert fald kan TruMotion gøre lidt ved det, hvis man ikke kan lide det helt rå billede.


Vi fik ikke testet scaleren (altså at lade TV’et selv opskalere SD-opløsning til  HD) i forbindelse med afspilning af 576i (den slags tog PS3’eren sig af), men det kan jeg måske vende tilbage til - engang. Jeg har dog tidligere set 576i (interlaced SD) materiale på DR2 (intern tuner), der var problematisk at håndtere for scaler/de-interlacer på denne model - men nu er DR2 jo heller ikke altid just spitzenklasse mht. kildematerialet.


Jeg synes godt, at man kan være tilfreds med dette TV's evne til at håndtere bevægelse - men atter en gang skal det understreges, at kalibrering ikke kun handler om at måle og justere farvegengivelsen - men også i lige så høj grad at sikre sig, at kilderne er indstillet korrekt. Vi lavede i denne session ikke en ISF Expert (Lyst rum), kun (Mørkt rum), men kunne konstatere, at KONTRAST-indstillingen ikke i særlig grad påvirker hvidbalancen, således at det er let at justere skærmens lysniveau (gøres altså med KONTRAST, ikke LYSSTYRKE) til noget, som man synes om. Desværre så OLED-LYS ud til at have en mere negativ effekt på hvidbalancen.


Idéelt set bør man lave en ISF Expert (Lyst rum), hvor gamma måske er lavere (f.eks. 2.2 eller måske endda 1.9) og hvidbalancen og LYSSTYRKE er kalibreret på plads derefter, men man kan ofte komme langt med én god indstilling (afhængig af alt muligt, naturligvis).


(*) Der blev anvendt en PS3 med udgangsindstillingen 1080i for at sende interlaced kildemateriale til TV’et, således at det var TV’ets de-interlacer, der blev tvunget til at lave de-interlacing-operationerne frem for PS3’eren.




-------------
/lars


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 24-Oktober-2016 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.

LG's 2016 OLED havde tidligere en fejl, som gjorde, at DCI-P3 i Rec.2020 containeren trackede til de forkerte koordinater. Det skulle være rettet i en senere firmware-opdatering og det lyder til at din model tracker korrekt (med små afvigelser)? Det er godt at få bekræftet i hvert fald.
Hvilken firmware er du på, bantam?

Apropos snakken om DCI-P3 vs. Rec.2020. Jeg er spændt på at se hvor vi lander med 2017-modellerne. Rec.2020 vil tage flere år at dække i tilstrækkelig grad, men der går rygter om, at LG vil skifte til en RGB-agtig subpixel-struktur i OLED. Det vil udvide farverummet, men hvor meget, er naturligvis det interessante spørgsmål Smile Det vil givetvis også give den overskud til at få DCI-P3 helt spot-on.

Jeg delte et link til en koreansk avis i en anden tråd. Her er LG's CEO for Home Entertainment citeret for at sige:
-"We will unveil a new OLED TV with an exclusive hardware platform, that only LG can produce, at the CES trade show in January next year."
og;
- "We will unveil our own hardware platform, advance the high dynamic range (HDR) technology and improve the contrast even in low color groups."

Jeg er på CES og er meget spændt på at se hvad det indebærer.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 24-Oktober-2016 kl. 18:56
Hej med jer

Beklager den lange svar tid !

Jeg er i fuld gang med at skrive et længere indlæg til tråden her, det kommer meget snart.

Super gode og informative indlæg du har lagt op Bantam.

I hører snart mere !

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 24-Oktober-2016 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.

LG's 2016 OLED havde tidligere en fejl, som gjorde, at DCI-P3 i Rec.2020 containeren trackede til de forkerte koordinater. Det skulle være rettet i en senere firmware-opdatering og det lyder til at din model tracker korrekt (med små afvigelser)? Det er godt at få bekræftet i hvert fald.
Hvilken firmware er du på, bantam?
Begge de to TV, som jeg har målt og stillet på, var på firmware 04.30.04. Jeg mener ikke, der er nyere firmwares derude endnu. Som sagt trackede selve gamut'en rimeligt OK (målt på kanten, altså 100% mætning) - men mætningsforløbene fra hvid (0%) mod 100% var noget skæve, som anmeldelser, man kan finde på nettet, også viser.

Det bliver spændende at høre, hvad du får samlet op af viden derude!


-------------
/lars


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

[...]


Jeg synes det er interessant information og også hvad mit indtryk er, når jeg ser på mit KRP500M. Alligevel har jeg oplevet nærmest nul interesse ifm salgsannonce herinde.

Du havde massere af interesse - du ville bare have en pris der var højere end der var nogen som ville betale.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 14:12
Der er en nyere firmware på LGs side (04.30.08), men tv'et siger selv at der ikke er en nyere end 04.30.04, så den er måske kun til nogle af modellerne.
http://www.lg.com/dk/support/support-product/lg-OLED55B6V" rel="nofollow - http://www.lg.com/dk/support/support-product/lg-OLED55B6V


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

[...]


Jeg synes det er interessant information og også hvad mit indtryk er, når jeg ser på mit KRP500M. Alligevel har jeg oplevet nærmest nul interesse ifm salgsannonce herinde.


Du havde massere af interesse - du ville bare have en pris der var højere end der var nogen som ville betale.

Din analyse er forkert. Der har været interesserede til min pris, bare ikke herinde. Pioneer kvalitet må du ikke sidestille med nutidens TV mærker. Der er stadigvæk generation 6, 7 og 8 i drift.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 15:57
Er det solgt da?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 00:35
Hej med jer

Så må det vist være min tur til at komme med mine erfaringer og bidrag til tråden, jeg kan ikke gå så meget i detaljer omkring HDR delen endnu, da jeg indtil videre kun har kalibreret efter REC.709 og endnu ikke har indkøbt det fornødne udstyr til at lave decideret HDR kalibrering.

Jeg kan dog godt afsløre at det bliver SpectraCal som snart får en ordre på lidt lækkert grej.

Forleden var jeg ude og kalibrere en LG OLED65B6V i 65"og oplevelsen denne gang var meget lig tidligere kalibreringer, ISF Mørk profilen er den som jeg oftest kalibrerer, men denne gang var en Denon receiver kilden til at panoreringer og hurtige bevægelser var helt hen i skoven.

Kunden have en Denon Blu-Ray afspiller koblet sammen med en Denon receiver, hvor at receiver var sat på billedetilstanden "Film" og Blu-Ray afspiller stod på Auto. 
Jeg bruger lidt forskellige test klips til at kontrollere og justere Tru-Motion hvoraf den ene kendes som "Monoscope test" mens en anden viser nogle biler som kører på tværs af skærmen hvor man så kigger efter tydeligheden på nummerpladerne. 

Det jeg ændrede tilstanden på receiver fra Film til Auto, forsvandt problemet og panoreringer samt bevægelser blev ganske fornuftige at se på.

Under kalibrering af hvidbalancen har jeg erfaret at hvis man tilføjer positive værdier til ”lav” under 2 punkts justering, vil det ødelægge sort niveauet, sætter man bare F.eks BLÅ til plus 1 eller mere vil der gradvis med at tallet øges ses en stigende blå farve i området på skærmen som bør være sort.
Dette er uanset om indstillingen ”sort niveau” er sat til LAV eller HØJ.
Det er dog to mulige veje udenom dette ”fænomen” man kan sænke værdien for GRØN hvilket resulterer i at Rød og BLÅ hæves eller benytte 20 punkts justeringen.

Når man kalibrerer dette tv så skal man tage højde for at skærmen sænker lysstyrken langsomt ved et statisk billede, jeg har målt og taget tid på det, de første 110-120 sekunder hæves lysstyrken små 20 nits hvorefter den begynder at falde noget hurtigere efter ca. 180-200 sekunder, dette besværliggør kalibreringen en smule og hver gang jeg laver en måling efter en justering er det derfor nødvendigt at genopfriske billedet, jeg skifter blot fra eksempelvis 20 IRE til 30 IRE og tilbage igen på 20 IRE og laver så målingen, gør man ikke dette vil målingerne være en smule forskellige fra gang til gang.
Det er ligeledes heller ikke nogen god ide at kalibrere med menuen oppe på skærmen ,da de også kan påvirke målingerne

Angående 20 punkts justering af hvidbalancen, er det min opfattelse at implementeringen af denne fungerer bedre end 2015 modellerne, man skal dog være forsigtig med den, da større justeringer vil give posterization artifacts omkring visse nuancer, især ved hudfarve ses det tydeligt.
Som noget nyt har LG tilføjet en luminans option i hvidbalancen for mere præcis indstilling af gamma forløbet, denne kan også introducere posterization artifacts ved især hudtoner.


Som Bantam også beretter så skal tilgangen til justering af  farvestyringssystemet (CMS) også være meget forsigtig, da man nemt (nærmest uundgåeligt) kan introducere disse posterization artifacts.
Jeg har også lært det på den hårde måde (fuld kalibrering af CMS for derefter at se et billede lig ovenstående) når jeg laver en kalibrering benytter jeg ikke CMS systemet da afvigelsen for primær og sekundær farver ligger mellem 2-3 dE efter indstilling af hvidbalancen og i forhold til den tid som en kalibrering tager vil det ekstra arbejde nødvendiggøre en højere pris, hvis det også skal hænge sammen for mig økonomisk.

Angående kopiering af indstillinger til øvrige inputs i skærmen, har jeg erfaret at når man aktiverer funktionen ”kopier til alle inputs” både under billedindstillinger og hvidbalancen, bliver gamma indstilling samt ”Kantforbedring” ikke kopieret med. Disse skal også indstilles manuelt for hver input.

Når jeg foretager en typisk kalibrering er indstilling af hvidbalancen samt gamma klart det som er mest tidskrævende, jeg bruger ca. 2,5 – 3 timer på hver skærm.

Jeg skal en tur til Midtjylland og Nordjylland her fra lørdag til søndag hvor jeg vil få fingrene i to E6 skærme, jeg vil derefter gerne dele nogle flere før og efter billeder af diverse målinger.
Ifølge LG skulle denne model være blandt de allerbedste håndplukkede paneler udover G modellen.




-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Der er en nyere firmware på LGs side (04.30.08), men tv'et siger selv at der ikke er en nyere end 04.30.04, så den er måske kun til nogle af modellerne.

Tak for info. Jeg er heller ikke sikker på, at det er den helt korrekt firmware (selvom det jo nok er). Det er svært at vurdere, når LG følger den uskik ikke at lægge en release-note op sammen med den.

Det sikreste er nok at vente på en OTA-opdatering.

Er der nogen, der har prøvet at lægge den på manuelt?



-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Så må det vist være min tur til at komme med mine erfaringer og bidrag til tråden...

Super med mere info!

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

...Forleden var jeg ude og kalibrere en LG OLED65B6V i 65"... (bantam: hvor der var problemer med signalvejen)...

Jeg havde også problemer med PS4 koblet direkte til LD OLED-TV'et (55") i går, hvor sortniveauet blev korrekt ved afspilning af BD/DVD, og alt var fint efter kalibrering, men til gengæld var der alvorligt black-crush på streaming via HBO og Netflix (apps installeret på PS4'eren). Det tog nogle forsøg med indstilling af SORT NIVEAU på TV'et og RGB-range på PS4'eren, før konsollen kunne anvendes til begge dele. Samtidigt kom sortniveauet på plads ved spilafvikling. 

Hvis man oplever et forkert indstillet sortniveau (f.eks. for lav sort), vil man opleve overmætning af farverne og vice-verse.

PS4'eren opfører sig i øvrigt ikke som PS3 mht. de-interlacing og i nogle tilfælde BtB (det sidste dog ikke et problem på dette TV): PS4 ser ud til at gøre noget ved et interlaced signal, som i nogle tilfælde begrænser artefakter i forhold til samme indhold fra en PS3. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt man også oplever en negativ effekt i specifikke tilfælde.


Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Under kalibrering af hvidbalancen har jeg erfaret at hvis man tilføjer positive værdier til ”lav” under 2 punkts justering, vil det ødelægge sort niveauet, sætter man bare F.eks BLÅ til plus 1 eller mere vil der gradvis med at tallet øges ses en stigende blå farve i området på skærmen som bør være sort.

Jeg har ikke lige oplevet dén effekt - det må jeg undersøge nærmere - interessant. 

Her er lige lidt generel info (nok ikke interessant for dig, Thomas), men mere en uddybning for de, der ønsker at vide lidt mere om teknikken bag billeddannelsen: 

Jeg forventer dog et samspil mellem LYSSTYRKE og det, man populært kalder "den lave ende" af hvidbalance-indstillingerne, fordi begge kontroller er bias-eller offset-funktioner for stimuli/inputsignalet, altså funktioner som lægger en positiv eller negativ værdi til lysstyrken, hvorved luminanskurven løftes eller sænkes. Ofte er hvidbalance-indstillingerne mere finkornede, så man kan udnytte dette samspil til at opnå et bedre sortniveau og/eller shadow-details. Jeg forsøger som udgangspunkt (men lykkes ikke altid med) at holde mig fra at stille på grøn, da den påvirker lysstyrken med ca. 70% - og specielt kan en forøgelse af grøn medføre et grønt stik, fordi øjet er følsom for grønne nuancer. Kan jeg nøjes med at stille på rød hhv. blå et jeg normalt mest tilfreds (men nu skal jeg jo tage Thomas' observation ovenfra med i ligningen for dette TV).

Til gengæld styrer KONTRAST panelets gain - altså den faktor der ganges på stimuli - og jeg har målt, at den har en mindre skadelig effekt på hvidbalancen end OLED-LYS-indstillingen. Dermed kan den bruges til at stille lysudbyttet fra skærmen af brugeren selv uden at kompromittere kalibreringen noget særligt.

Til de endnu mere interesserede Wink: At "LAV" indstillingerne for hvidbalancen mest ser ud til at påvirke den mørke ende af gråtoneskalaen, og "HØJ" mest ser ud til at påvirke den lyse ende, hænger sammen med den måde, som graferne præsenteres på og ændringernes relative påvirkning af værdierne i hver ende: Kurven, der anvendes til præsentationen af hvidbalancen er matematisk designet til at vise dette. Bias-indstillingenpåvirker kvantitativt lige meget i begge ender - men ændringen i bias er relativ størst for et lille tal (svarende til lav lysstyrke), mens gain (som jo ganges på) påvirker et stort tal (høj lysstyrke) mere end et lille tal - men igen påvirker gain hele skalen.

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Det er dog to mulige veje udenom dette ”fænomen” man kan sænke værdien for GRØN hvilket resulterer i at Rød og BLÅ hæves eller benytte 20 punkts justeringen.

Jeg har brugt 20-punkts-justeringen (det er den, jeg også kalder "gamma-equalizeren") til at tweak'e shadow-details frem i billedet - lige den sidste feinschmecker-detalje, mens skærmen bibeholder sit sortniveau og fine hvidbalance/gråtoneskala. 

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Som Bantam også beretter så skal tilgangen til justering af  farvestyringssystemet (CMS) også være meget forsigtig, ...

Jep  - og som du selv siger, er kalibrering af hvidbalancen (og teknisk set gamma/EOTF) en nødvendig forudsætning for at specielt sekundærfarverne bliver mere korrekte.

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Når jeg foretager en typisk kalibrering er indstilling af hvidbalancen samt gamma klart det som er mest tidskrævende, jeg bruger ca. 2,5 – 3 timer på hver skærm.

Hurtigere kan det næsten ikke gøres. En god del af tiden går også med at sikre hele signalvejen - altså at signalkilderne spiller korrekt sammen med skærmen, specielt omkring sortniveau men også med fokus på scaling og de-interlacing etc. Efterfølgende (og evt. undervejs) bruges en del tid på at vurdere reference-kildemateriale(*) for at sikre, at man ikke har fået forværret billedet.

Når der lægges kalibrering af HDR oveni, kommer det til at tage endnu mere tid igen, da der skal anvendes andre testmønstre/generatorer og farveforløb, gråtoneskala + gamma/EOTF-funktioner.

(*) Begrebet "reference" betyder her, at det er "et kendt holdepunkt" for kalibratoren (personen, der kalibrerer) - altså f.eks. noget kildemateriale, som man ved hvordan opfører sig og skal se ud. Det behøver ikke nødvendigvis at være superduper højkvalitetsmateriale mht. billedkvalitet. Dertil har man sine testmønstre og/eller testgenerator.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-Oktober-2016 kl. 00:37
@bantam. Takker for dit oplysende indlæg. Jeg kan dog ikke umiddelbart forstå hvorfor farven grøn har den "Lyseffekt" som den har. Har det på en eller anden måde en sammenhæng med resultatet af blandingen af farver i almindelighed?

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 27-Oktober-2016 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@bantam. Takker for dit oplysende indlæg. Jeg kan dog ikke umiddelbart forstå hvorfor farven grøn har den "Lyseffekt" som den har. Har det på en eller anden måde en sammenhæng med resultatet af blandingen af farver i almindelighed?
Jep - lige præcis!

Alle farver består af rød + grøn + blå, hvor rød udgør ca. 22% af lyset, grøn ca. 70% og blå ca. 8% (afh. af hvilken farvestandard, der anvendes).

EDIT: Rettede slåfejl.


-------------
/lars


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-Oktober-2016 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Til gengæld styrer KONTRAST panelets gain - altså den faktor der ganges på stimuli - og jeg har målt, at den har en mindre skadelig effekt på hvidbalancen end OLED-LYS-indstillingen. Dermed kan den bruges til at stille lysudbyttet fra skærmen af brugeren selv uden at kompromittere kalibreringen noget særligt.

Det passer mig fint, at kontrast ikke ødelægger noget. Jeg har fået kalibreret ISF mørk, og kan så kopiere alt over på ISF lys, og øge kontrasten dér.

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg forsøger som udgangspunkt (men lykkes ikke altid med) at holde mig fra at stille på grøn, da den påvirker lysstyrken med ca. 70% - og specielt kan en forøgelse af grøn medføre et grønt stik, fordi øjet er følsom for grønne nuancer. Kan jeg nøjes med at stille på rød hhv. blå et jeg normalt mest tilfreds (men nu skal jeg jo tage Thomas' observation ovenfra med i ligningen for dette TV).

Det er Tv kalibrering, der har kalibreret mit B6, og han har ikke stillet på grøn :-)


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 27-Oktober-2016 kl. 22:57

Den anden dag fik jeg som lovet målt en APL-kurve på et LG OLED55B6V. APL-kurven fortæller noget om, hvor meget lys skærmen kan levere, før den går i en form for mætning mht. til afsat effekt.


I praksis måler jeg dette ved at vise et testbillede, der er 100% hvidt (på sort baggrund), og som udgør en veldefineret del af skærmens maksimale billedareal. Herunder har jeg anvendt den kalibrerede ISF Expert (Mørkt rum) billedprofil, som var udstyret til ca. 300 cd/m^2 for et lille billedareal, hvilket er temmeligt lysstærkt sammenlignet med plasma-TV, som normalt kan levere i omegnen af 120 cd/m^2 (måske op til 150 cd/m^2).

300 cd/m^2 er temmeligt lysstærkt til et rum med dæmpet belysning, men det er ejerens præference i dette tilfælde, så det kører vi videre med i målingen her:


Lysudbytte som funktion af belastet billedareal


Jeg har kun måledata op til 75% arealbelastning (teknisk set fordi jeg brugte 4:3-testmønstre på et 16:9 billede, og ikke kunne udfylde skærmen med 100%, idet zoom-funktionen på TV’et ikke kun strækker i bredden, men også i højden og klipper billedet, og dermed ikke giver valide input til funktionen).


Det er imidlertid ikke et problem for denne analyse, da man kan se, at lysudbyttet begynder at falde omkring 20% - 25% belastning af skærmarealarealet. Det er der flere ting at sige til, ud over at billedet kan komme til at mangle punch i meget lyse scener, og i den sammenhæng kan det være interessant at sammenligne med tidligere målinger på et plasma-TV, hvor en en sammenhæng mellem effektforbrug og billedindholdstypen gav mig mulighed for at vurdere betydningen af APL-kurvens forløb i forhold til billedindholdstypen.


Se her:


Lysudbytte som funktion af belastet billedareal
(Pioneer PG plasma-TV, KONTRAST kalibreret til lavt belyst rum)


Kurven stammer fra et Pioneer 9G plasma-TV, men det er i sig selv ikke så interessant: Det, der er interessant er, at man kan se, at testklip fra DVE, Troldspejlet, noget DR HD(?) og X-Factor belastede billedet med ca. 15% +/- 3% lys, mens ishockey og håndbold var hårdere ved skærmen, og belastede i omegnen af 50% +/- 5% lys.


Hvis vi nu vender blikket op mod APL-kurven for LG OLED-TV’et, kan vi se, at der fint leveres fuldt lystryk for “almindeligt” indhold, mens sport måske “kun” kan forventes at levere 50% af lyset. Det interessante er, at man faktisk ikke direkte lægger mærke til det, fordi der faktisk er meget store billedarealer med meget lys på stadigvæk, hvorved synet stimuleres en hel del.


Man kan dermed også ud fra APL-kurven gætte på, at hvis man skruer ned for KONTRAST, så maksimal lysstyrke bliver 150 cd/m^2, så vil TV'et sandsynligvis levere et harmonisk lystryk på de allerfleste billedindholdstyper - og til almindelig brug i en stue med dæmpet belysning, vil 150 cd/m^2 stadig være ganske OK. Dette udledes ved at forestille sig en vandret linje, der skærer APL-kurven omkring 55% - 60% arealbelastning.


Jeg har ikke målt APL-kurven for maksimal KONTRAST og OLED-LYS - men den vil alt andet lige starte omkring 600 cd/m^2 og derefter formodentligt falde relativt hurtigt uden et særligt langt, fladt stykke på samme måde, som det ses for Pioneer-TV’et på kurven lige herunder:



Lysudbytte som funktion af belastet billedareal
(Pioneer PG plasma-TV, højt udstyret KONTRAST-indstilling)


Dermed er det tydeligt, at dette OLED-TV kan levere noget mere lys i billedet end et plasma-TV, hvilket naturligvis også er påkrævet for at levere HDR-billeder, men det er en anden historie.


Sidste bemærkning til APL-kurven for LG OLED-TV’et må være, at det er interessant, at lysstyrken stiger en smule på det første stykke af kurven. Jeg ved ikke hvorfor - men måske hænger det sammen med det fænomen, som Thomas (TV Kalibrering) nævner i sit indlæg lidt tilbage i tråden.


Lad mig slutte dette indlæg af med at konkluderer på Rec.709 (SD/HD) farvegengivelsen (HDR/Rec.2020/P3 må vente til en anden god gang):


Hvidbalancen har på de to TV(begge 55B6V-modeller), som jeg har haft fornøjelsen af at kalibrere, været ret overkommelige at kalibrere på plads, selvom det ene krævede større justeringer end det andet.



Hvidbalance efter kalibrering


Læg mærke til, at fejlen ligger på dE<1 for hele gråtoneskalaen, hvilket er en del under synlig fejl. Afvigelsen i den lave ende af gråtoneskalaen eksisterer ikke i virkeligheden ved inspektion af TV'et - det er måleusikkerhed. Heldigvis er TV'et så lineær i hvidbalancen, at justering af f.eks. IRE20 (20% grå) slå lige så godt igennem på IRE10 og tilsyneladende under. Dette resultat kunne opnås ved kun at dreje på 2-punkts hvidbalanceindstillingen, men kigger vi på luminanskurven, kan man, at BT.1886-referencen ikke nås helt(*):



Luminansforløb


For at skubbe luminanskurven på plads, kan man anvende 20-punkts hvidbalanceindstillingen (“gamma-equalizeren”), da kurven ovenfor er udtryk for en lidt for lav gamma/EOTF. I dette tilfælde anvendes ISF-profilen som en all-round profil til dag og aften - men en aftenprofil kunne have gavn af en højere gamma (som vil komme til udtryk som en mere udbøjet kurve, der ville ligge ovenpå den stiplede linje). Mængden og korrektheden af shadow-details hænger sammen med implementeringen/kalibreringen/justeringen af gamma-kurven i den mørke ende af gråtoneskalaen.


I øvrigt lagde jeg mærke til, at HDR-gamma/PQ EOTF har samme lille afvigelse fra gamma-målkurven og dermed måske kunne have gavn af en kalibrering - men jeg har ikke måledata til at ligge pt., som viser dette - og har heller ikke kalibreret HDR på de to TV endnu.


For lige at støtte op om Thomas’ vurdering af behovet for at kalibrere CMS’en (FARVESTYRING) - eller måske netop behovet for ikke at kalibrere denne del, har jeg vedhæftet en måling af Rec.709-gamut’en for TV’et herunder:



CIE-diagram: Måling af Rec.709-gamut på LG-OLED55B6V


Dette billede demonstrerer en OK overensstemmelse mellem standarden og TV’ets farvegengivelse, men man kan forbedre dette en smule gennem CMS’en, som ikke er rørt for TV’et, hvor disse målinger stammer fra.


De færreste ville måske se en forskel - men for en god ordens skyld ville jeg nok fokusere på at bringe (primært) gul og måske rød bedre på plads, da disse to parametre påvirker hudfarver, som vi er gode til at se fejl i, og som i forvejen er dårligt understøttet i Rec.709 (og specielt med komprimerede streams, det har jeg vist vist tidligere i http://forum.recordere.dk/topic101601_post1034195.html#1034195" rel="nofollow - , som vist desværre mangler nogle billeder, men de vigtigste er der, selvom nogle er gået tabt med tiden - måske kan jeg fikse dem en gang (EDIT: Billederne er nu tilbage i tråden)).


Justering af CMS’en gennemførte jeg på det andet TV uden at kompromittere billedgengivelsen iøvrigt - men det er lige om at finde grænsen for TV’ets/CMS-algoritmens formåen - og indenfor en rimelig tid, som Thomas også giver udtryk for.


Det måledata ovenfor ikke viser er “mætningsforløbet”, altså hvor godt TV’et rammer de forventede farver fra hvidpunktet (D65, den blå cirkel i midten af trekanten) ud mod hjørner og kanter af gamut’en/trekanten.


Her var det ene TV noget overmættet, og skulle have bragt FARVE-indstillingen ned på 48, mens det andet fastholdt FARVE til 50. Dette kan og vil hænge sammen med, hvor meget man rører ved hvidbalance, gamma og CMS’en, så det er atter et argument for ikke at kopiere disse “avancerede” indstillinger fra ét TV til et andet.


Indstilling af alle disse ting hænger i et lys rum sammen med den oplevede gamma, men det er en historie i en helt anden kategori. En anden gang, måske.

(*) Faktisk burde maksimal lysstyrke sættes til 130 cd/m² for BT.1886 gamma/EOTF, hvis man følger LG's egen anbefaling. Dette er et fast mål. Hvis man i stedet sætter gamma til f.eks. 2.4, vil TV'et selv beregne lysstyrken pr. punkt i gamma-equalizeren (målet for maksimalt lys styres på IRE100), således at man relativt let kan indstille luminansen korrekt pr. punkt.

EDIT: Rettede slåfejl og tilføjede en kommentar om hvidbalanceresultatet + gamma/EOTF.



-------------
/lars


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 07:45
Jeg vil gerne takke Bantam og TV-kalibrering for disse indlæg. Det er uden tvivl noget af det mest spændende der er blevet skrevet herinde i rigtig, rigtig lang tid. Bliv endelig ved! Jeg er sikker på der er rigtigt mange som læser interesseret med på sidelinjen.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

300 cd/m^2 er temmeligt lysstærkt til et rum med dæmpet belysning, men det er ejerens præference i dette tilfælde, så det kører vi videre med i målingen her:


Lysudbytte som funktion af belastet billedareal


Jeg har kun måledata op til 75% arealbelastning (teknisk set fordi jeg brugte 4:3-testmønstre på et 16:9 billede, og ikke kunne udfylde skærmen med 100%, idet zoom-funktionen på TV’et ikke kun strækker i bredden, men også i højden og klipper billedet, og dermed ikke giver valide input til funktionen).


Det er imidlertid ikke et problem for denne analyse, da man kan se, at lysudbyttet begynder at falde omkring 20% - 25% belastning af skærmarealarealet. Det er der flere ting at sige til, ud over at billedet kan komme til at mangle punch i meget lyse scener, og i den sammenhæng kan det være interessant at sammenligne med tidligere målinger på et plasma-TV, hvor en en sammenhæng mellem effektforbrug og billedindholdstypen gav mig mulighed for at vurdere betydningen af APL-kurvens forløb i forhold til billedindholdstypen.


Jeg kan give lidt input på udviklingen indenfor de første generationer af LG OLED. Målinger afhænger naturligvis af indstillinger, så følgende skal tages som indikativt for udviklingen og kan ikke sammenlignes 1:1 med målinger på bantams graf.


  • I 1. generation OLED (2013/2014) kunne man på 100% arealbelastning forvente ca. 60-80 cd/m2.
  • I 2. generation (2015) HD OLED var tallet ca. det samme.
  • Undersøgte man i stedet på UHD OLED (som kom til i 2. generation - 2015) formåede LG at fordoble (mere eller mindre) lysstyrken ved 100% arealbelastning.


På 2016 OLED ser tallet for 100% arealbelastning ikke meget anderledes ud (men peak lysstyrke gør). Det skyldes - som ovenstående indikerer - at man er på en 2-års cyklus hos LG.Display, som producerer OLED-panelerne. I 2013/2014 udviklede man HD OLED-panelet og i 2015 efter optimerede man panelet. Der kommer typisk ny hardwareplatform hvert andet år, så 2016-panelerne er en optimering af 2015-UHD OLED-panelerne. LG introducerer en ny hardware-platform for OLED igen i 2017.


Jeg talte med Neil Robinson, der skiftevis sidder i Korea hos LG.Display og i USA hos LG Electronics i januar 2016. Jeg har allerede publiceret visse detaljer fra dette interview. Ifølge ham har LG.Display pt. sat ca. 25% APL som dét punkt, hvor lysstyrken begynder at blive reduceret. Det er valgt af hensyn til flere faktorer, inklusiv overvejelser hvad angår hardware og transistor-kredsløbet. Dette var en beslutning, som man implementerede i hardware-platformen for 2015 (og som derfor også er aktuel i 2016). Det kan teknisk godt ændres til et andet skillepunkt, men det vil have betydning for bl.a. omkostninger og typen af transistornet, der bruges (a-Si, LTPS, IGZO osv.).


Fra 2015 til 2016 OLED er der således ikke sket meget ved en måling på 100% APL, men LG har som bekendt hævet peak lysstyrken på 2016 OLED. Hvis jeg husker ret, så sagde Neil, at lysoutputtet fra 100% til 25% APL i store træk følger samme kurve på 2015 og 2016 OLED. Man valgte i 2016 at øge output mellem 25-0% APL, særligt på de sidste 10%, hvor OLED nu kan nå op på 600-650 cd/m2 i peak. Det blev naturligvis gjort af hensyn til at kunne gengive peak lysstyrke i HDR-indhold.


Måden dette styres på er en algoritme i firmware, som siden lanceringen af 2016 OLED i foråret 2016 i hvert fald er blevet ændret 1 gang (så målinger ved launch og i dag vil givetvis vise visse variationer).


Springet fra 2016 til 2017 bliver interessant at observere. Der er allerede OLED-skærme med 1000+ cd/m2 peak lysstyrke på markedet i dag (f.eks. skærmen i Apple Watch series 2 + referencemonitors).



Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Lysudbytte som funktion af belastet billedareal
(Pioneer PG plasma-TV, KONTRAST kalibreret til lavt belyst rum)


Kurven stammer fra et Pioneer 9G plasma-TV, men det er i sig selv ikke så interessant: Det, der er interessant er, at man kan se, at testklip fra DVE, Troldspejlet, noget DR HD(?) og X-Factor belastede billedet med ca. 15% +/- 3% lys, mens ishockey og håndbold var hårdere ved skærmen, og belastede i omegnen af 50% +/- 5% lys.


Det er en god kurve, som også viser, at sport er noget af det som belaster APL højest (hvis man ser bort fra PC-skrivebordsbrug) på plasma og OLED-tv, der er selv-emitterende skærmteknologier. Det samme vil givetvis blive tilfældet på MicroLED.


Du har målt på SDR-indhold, så jeg kan tilføje lidt hvad angår HDR. Dem af os her på forummet, som har været så heldige at bevidne HDR på en 2015/2016 OLED eller 2015/2016 FALD LCD kan nok nikke genkendende til, at HDR-billedet som helhed faktisk til tider kan være lige en tand mørkere end tilsvarende SDR Blu-ray-udgave af filmen. Naturligvis markant lysere i de områder af billedet, som gengiver solreflektioner eller andre lyse objekter.


Jeg har deltaget ved nogle HDR-kalibreringssessioner med Florian Friedrich fra Quality.TV. Han samarbejder bl.a. med SpectraCal/CalMAN om at lave et workflow for HDR-kalibrering. Hans team lavede på et tidspunkt en analyse af film udgivet i HDR. Jeg er ikke klar over om de har publiceret det, men de kommer kort ind på det her: "the vast majority of HDR content has an APL (Average Picture Level) of about 100 Nits" ( http://isftv.com/samsung-releases-hdr10-reference-uhd-bluray-test-disc/" rel="nofollow - http://isftv.com/samsung-releases-hdr10-reference-uhd-bluray-test-disc/ ).


Film er ikke så krævende på APL, som f.eks. sport. Der er jo meget debat om peak lysstyrke på OLED vs. LCD i disse dage, men man skal huske på, at der er forskellige faktorer at tage hensyn til i praksis. OLED når på papiret op på ca. 600-650 cd/m2, mens LCD kan nå op på 1600-1800 cd/m2. Men der er APL-faktorer, som spiller ind på begge teknologier. OLED når kun peak i 0-10% APL. LCD når peak i - et slag på tasken - 3-90% APL (på grund af for grov zone-styring i den lave ende og burst-hensyn i den høje ende). Noget som man kan observere på mange LCD-tv er, at de bruger "burst" til at nå peak lysstyrke. Dvs. at de tilfører LED-bagbelysningen et burst i strømeffekt, som pumper lysstyrken i vejret kortvarigt. Peak lysstyrken kan på disse TV opretholdes ganske kort, falder gradvist og har derefter en nedkølingstid, hvori der ikke igen kan opnås peak lysstyrke. I praksis vil det betyde, at såfremt der er to bileksplosioner i en actionfilm lige efter hinanden, kan kun den første gengives ved maksimal lysstyrke. Nedkølingstiden varierer fra LCD-skærm til skærm, men er typisk 20-60 sekunder - længst på kant-LED-tv. Dette afhænger ikke af kalibreringen, da det er sådan skærmene teknisk er opbygget.


Noget som mangler i debatten er efter min mening, at HDR i dag typisk er en "film/serie ting". Meget af denne type underholdning ses ofte i lettere mørkelagte omgivelser. Hvor højt skal vi ramme? 1.000, 2.000, 10.000 cd/m2 peak? HDR i biografen kan pt. kun opleves ganske få steder, men i et mørkelagt rum har Dolby f.eks. valgt ca. 100 cd/m2 peak lysstyrke i Dolby Cinema-salene.


I mere oplyste rum vil man givetvis skulle bruge markant mere, men jeg synes, at det er farligt at jagte højeste lysstyrkeniveau ukritisk. 1400 nits er ikke nødvendigvis bedre end 1000 nits fordi der er også APL-faktorer samt omgivelsesfaktorer at tage hensyn til. Når man til tider øger peak lysstyrken introducerer man andre fejl (burst, clouding, halos, ekstremt strømforbrug, clipping). I hvert fald værd at holde for øje Smile


En af Florian Friedrichs pointer ift. den høje ende af lysstyrke-kurven i HDR-indhold er, at tone-mapping er en essentiel egenskab. Tone-mapping er i denne sammenhæng skærmens evne til at flytte hele lysstyrkekurven op eller ned afhængigt af dels skærmens egenskaber (herunder peak lysstyrke), dels omgivelser (lys, aften, mørkelagt). Dette giver mening fordi et HDR-billedet ikke skal opleves med ekstrem peak lysstyrke i et mørkelagt rum. I et oplyst rum er forholdene anderledes for her vil man gerne have højere peak lysstyrke fordi øjets pupil er udvidet og klar til at modtage meget lys.


HDR10 formatet gør udelukkende brug af statiske metadata, som sætter niveauet for HDR-billedet én gang overordnet for filmen. Dolby Vision HDR-formatet gør brug af både statiske metadata, som sætter niveauet og aflæse skærmens parametre (der sidder en hardwarechip i skærmen, som fortæller tv-signalet hvad skærmens f.eks. har af farverum og peak lysstyrke) samt dynamiske metadata, der kan varieres fra scene-til-scene (sågar frame-til-frame, hvis man ønsker). Derfor kan HDR-materiale i Dolby Vision f.eks. trække niveauer i billedet, der er mappet til 800 eller 900 nits (som er højere end OLED kan gengive) ned til lavere niveauer. Man flytter så at sige lysstyrke-kurven (PQ-kurven).


Fremadrettet vil denne type tone-mapping og optimering ift. hhv skærm og omgivelser blive mere relevant, bl.a. fordi vi ikke alle ser HDR-indhold i samme lysomgivelser, mens i lige så høj graf fordi vores skærme ikke har samme billedparametre.


Ovenstående vil give nye udfordringer hvad angår kalibrering af HDR-billeder. Måske bevæger vi os sågar hen imod en fremtid, hvor tv-producenterne vil tilbyde færre håndtag at trække i i menuerne, og mere automation. Når man inputter Dolby Vision til visse tv-skærme i dag har man f.eks. adgang til færre indstillingshåndtag (Dolby insisterer dog på, at det er producentens valg, ikke noget som de dikterer).



Urelateret til ovenstående, men hvilken pattern generationer bruger du til HDR output, bantam?



-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg vil gerne takke Bantam og TV-kalibrering for disse indlæg. Det er uden tvivl noget af det mest spændende der er blevet skrevet herinde i rigtig, rigtig lang tid. Bliv endelig ved! Jeg er sikker på der er rigtigt mange som læser interesseret med på sidelinjen.


Selv tak, selvom der er burde ikke være nogen tvivl om at det er Bantam, der leverer den virkelig spændende og yderst nyttige information, mange tak for dit bidrag Bantam !

Der kommer snart en masse mere fra mig, lige pt. tager jeg afsted til Jylland imorgen tidlig og er hjemme igen sent søndag, så kommer der lidt mere info om mine oplevelser med især E6 modellen.

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 15:55
Hej Rasmus

Jeg ved ikke hvilken pattern generator Bantam benytter til HDR output, men jeg syntes du skal tage et kig her:

http://rmadvancedcaldisc.com/rm-uhdhdr-10.html

Det er ihvertfald et billigt alternativ til en rigtig generator.

Denne her har du nok set:

http://www.murideo.com/generators.html

Helt sikkert det bedste valg, prisen er naturligvis også derefter.

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Jeg ved ikke hvilken pattern generator Bantam benytter til HDR output, men jeg syntes du skal tage et kig her:

http://rmadvancedcaldisc.com/rm-uhdhdr-10.html

Det er de testmønstre jeg har købt og brugt til HDR. LG OLED-TV'et kan direkte afspille disse.

Til SD/HD bruger jeg AVCHD og supplerer op med DVE(SD + HD) + Spears & Munsil + nogle referenceskiver og testklip, som jeg kender, og som jeg ved kan reproducere forskellige artefakter.

Som generator bruger jeg ofte PS3 og evt. en WD TV Live (som faktisk også blev solgt som generator af SpectraCal). 



-------------
/lars


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 19:09
Rasmus_ mht HDR og knits må vi erkende,at der i DK er rigtigt mange stuer , som har større samlet vinduesareal end drivhuse . Og med sommertid in mente giver det en lang periode hvor hr og fru flæskesteg ser tv i MEGET lyse omgivelser . Spørgsmålet er så hvor meget gennemslagskraft HDR får . . . . .?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

En af Florian Friedrichs pointer ift. den høje ende af lysstyrke-kurven i HDR-indhold er, at tone-mapping er en essentiel egenskab. Tone-mapping er i denne sammenhæng skærmens evne til at flytte hele lysstyrkekurven op eller ned afhængigt af dels skærmens egenskaber (herunder peak lysstyrke), dels omgivelser (lys, aften, mørkelagt).


Det må betyde, at der skal anvendes en lyssensor i TV'et?


Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDR10 formatet gør udelukkende brug af statiske metadata, som sætter niveauet for HDR-billedet én gang overordnet for filmen. Dolby Vision HDR-formatet gør brug af både statiske metadata, ... samt dynamiske metadata, der kan varieres fra scene-til-scene (sågar frame-til-frame, hvis man ønsker). ...


... Måske bevæger vi os sågar hen imod en fremtid, hvor tv-producenterne vil tilbyde færre håndtag at trække i i menuerne, og mere automation.


Det kan du ganske givet have ret i - og så kan man jo håbe, at man stadig kan kalibrere grundindstillingen af hvidbalance og gamma-/EOTF-kurven, da det må være denne grundindstilling, der danner basis for Dolby Visions dynamiske egenskaber.


Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Urelateret til ovenstående, men hvilken pattern generationer bruger du til HDR output, bantam?


Undskyld jeg ikke lige fik svaret dig direkte på dette Cry


Til gengæld kommenterede jeg på spørgsmålet i TV Kalibrerings citat... Wink




-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg forsøger som udgangspunkt (men lykkes ikke altid med) at holde mig fra at stille på grøn...

Det er Tv kalibrering, der har kalibreret mit B6, og han har ikke stillet på grøn :-)
Til gengæld har jeg så været nødt til at røre ved grøn på et LG OLED-TV... Embarrassed


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Selv tak, selvom der er burde ikke være nogen tvivl om at det er Bantam, der leverer den virkelig spændende og yderst nyttige information, mange tak for dit bidrag Bantam !

Der kommer snart en masse mere fra mig, lige pt. tager jeg afsted til Jylland imorgen tidlig og er hjemme igen sent søndag, så kommer der lidt mere info om mine oplevelser med især E6 modellen.

Ingen årsag - det er jo interessen, der driver værket.

I øvrigt: Kan du måske komme til at måle farvemætningsforløbet i gamut'en med REc.2020/P3 og måske også en ren REc.2020 på en af E6'erne?

Vi har tidligere i tråden været inde på, at Rec.2020/P3 rammer gamut'ens kanter/hjørner relativt fint i forhold til DCI-P3 target-gamut'en - men inde i gamut'en synes jeg, at det var et lidt afvigende mætningsforløb, jeg så på B6'eren (mangler desværre selv måledata p.t.).  


-------------
/lars


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Rasmus_ mht HDR og knits må vi erkende,at der i DK er rigtigt mange stuer , som har større samlet vinduesareal end drivhuse . Og med sommertid in mente giver det en lang periode hvor hr og fru flæskesteg ser tv i MEGET lyse omgivelser . Spørgsmålet er så hvor meget gennemslagskraft HDR får . . . . .?

Det kan jeg så svare på. Et HDR panel er mere lysstærkt, også til daglig visning af HD kanaler.


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

<span style="line-height: 12.84px;">Jeg forsøger som udgangspunkt </span><span style=": rgb250, 250, 250;">(men lykkes ikke altid med) </span><span style="font-size: 9pt;">at holde mig fra at stille på grøn...</span>

Det er Tv kalibrering, der har kalibreret mit B6, og han har ikke stillet på grøn :-)

Til gengæld har jeg så været nødt til at røre ved grøn på et LG OLED-TV... Embarrassed


Det har jeg så også været nødsaget til flere gange, som det kan ses på de grafer af
RGB kurven er det især i de mørke områder der er for meget grøn, den eneste måde
jeg kunne få balance i kurven var ved at sænke grønt markant.

Ved afspilning af diverse test videoer og billeder var det tydeligt at det havde den rigtige effekt.
På almindeligt SD/HD indhold blev især ansigter grønlige, så folk så decideret syge ud, det blev meget
synligt når jeg skiftede mellem ekspert mørk og lys for at vise kunden forskellen.

Jeg prøvede sågar at kopiere alle indstillinger over fra Mørk til Lys, undtagen hvidbalance indstillinger
og det var ret iøjnefaldende.




-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 28-Oktober-2016 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Selv tak, selvom der er burde ikke være nogen tvivl om at det er Bantam, der leverer den virkelig spændende og yderst nyttige information, mange tak for dit bidrag Bantam !

Der kommer snart en masse mere fra mig, lige pt. tager jeg afsted til Jylland imorgen tidlig og er hjemme igen sent søndag, så kommer der lidt mere info om mine oplevelser med især E6 modellen.


Ingen årsag - det er jo interessen, der driver værket.

I øvrigt: Kan du måske komme til at måle farvemætningsforløbet i gamut'en med REc.2020/P3 og måske også en ren REc.2020 på en af E6'erne?

Vi har tidligere i tråden været inde på, at Rec.2020/P3 rammer gamut'ens kanter/hjørner relativt fint i forhold til DCI-P3 target-gamut'en - men inde i gamut'en synes jeg, at det var et lidt afvigende mætningsforløb, jeg så på B6'eren (mangler desværre selv måledata p.t.).  


Ja det kan du tro :)

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 18:33

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Dem af os her på forummet, som har været så heldige at bevidne HDR på en 2015/2016 OLED eller 2015/2016 FALD LCD kan nok nikke genkendende til, at HDR-billedet som helhedfaktisk til tider kan være lige en tand mørkere end tilsvarende SDR Blu-ray-udgave af filmen. Naturligvis markant lysere i de områder af billedet, som gengiver solreflektioner eller andre lyse objekter.


Dit indlæg inspirerer mig til at overveje, hvad forskellene i gamma-funktionerne for SDR og HDR faktisk betyder for billedgengivelsen. Jeg håber at dette indlæg kan bidrage til at give lidt mere forståelse for alle de udtryk, vi slynger omkring os i denne tråd, som f.eks. kontrast, gamma, EOTF, lysstyrke, nits, cd/m^2 og hvad de gør ved billedet.


Forklaringen på det oplevede mørkere HDR-billede kan måske findes i EOTF (gamma) for de to standarder, selvom det er lidt at som at sammenligne æbler og appelsiner, når man kaster sig over matematikken, da mastering af materialet jo er/bør være tilpasset de to forskellige display-modes (SDR/HDR), men lad os prøve alligevel og betragte det som et tankeeksperiment (og ikke mere end det, vel at mærke):


Vi antager her, at SDR holder sig til BT.1886 næsten svarende til en gamma på ca. 2.4 som EOTF og en maksimal lysstyrke på MaxY = 130 nits (nits = cd/m^2) (gul kurve herunder).


Tilsvarende kan vi for SDR skrue op for lysstyrken til MaxY = ~600 nits, hvis vi vælger at bruge gamma = 2.4 som EOTF (grøn kurve). Vi kan lave kurver med en vilkårlig lysstyrke, f.eks. 300 nits (rød kurve), som vist tidligere for LG OLED-TV’et (som i øvrigt i virkeligheden jo nok ligger nærmere på 200 nits ved en realistisk arealbelastning/visning af normalt billedindhold jf. APL-effekten som vist tidligere).


Lad os nu afbilde afbilde HDR-gamma (PQ EOTF), som den er implementeret på LG OLED-TV'et, hvor der omkring 70% stimulus bøjes skarpt af og flades ud mod den maksimale lysstyrke (blå kurve):


Vi ved, at når luminans-kurven (vi kan også kalde den gamma-kurven) udbøjes mere ("gøres krummere nedad", gamma’en bliver højere), bliver billedet mørkere men også mere kontrastfyldt og farvemættet under forudsætning af, at man fastholder maksimal lysstyrke. Hvis denne sidste forudsætning ikke overholdes, bliver billedet mere lyssvagt over en kant. Udfordringen her i denne sammenligning er, at kurverne krydser hinanden, så man kan ikke holde helt fast i det gode gamle princip som netop nævnt, da det antager, at den ene kurve er helt under den anden.


Meget af billedindholdet må vi antage(*) befinder sig i den nederste del af stimulusskalaen (< 40% - 50%), og netop i området op til 40% - 50% ligger HDR-luminanskurven under den klassiske luminanskurve (afh. den maksimal lysstyrke bestemt ved KONTRAST-indstillingen), hvorfor indholdet kan se mørkere ud i HDR-format. Vi kan måske bedre se, at HDR-gamma-kurven (PQ EOTF, blå) ligger under de andre, hvis der zoom’es ind på den lave del af skalaen:


Når det til gengæld udnyttes, at HDR kan levere langt mere lys, vil HDR-billedet virke meget mere dynamisk og kontrastfyldt - og sikkert også farvemættet (det skal mastering-processen naturligvis tage højde for). Dette stemmer vel ganske godt overens med det, som du har observeret, Rasmus? Der burde ikke være nogen hindring for at mastering-processen modvirker effekten ved at justere scenernes lokale gamma, hvis man vil have HDR-udgaven til at ligne SDR-udgaven - blot med mere punch i billedet...


Herunder har jeg taget et enkelt billede fra en film og illustreret RGB-niveaufordelingen (altså stimuli, indsat som et histogram i billedet):




Som man kan se, er der en del RGB-indhold i den lave ende af skalaen, hvorfor en højere gamma (= mere udbøjet EOTF-funktion) i denne del af billedmaterialet kan bevirke et billede der virker mørkere og måske med lidt mindre tydelige shadow-details - men HDR-gamma’en vil til gengæld give billedet et mindre udvasket look, da lyse elementer kan fremhæves.


Jeg har i billederne herunder forsøgt at vise/simulere, hvilken forskel det giver for billedet, at gamma’en er sænket i den lave del af skalaen:




Billedet bliver generelt en tøddel mørkere ved blot at udbøje gamma-kurven i den lave ende (lokalt øget gamma). Billedet ovenfor er ikke et HDR-billede, men hvis det var, kunne highlights og lyse område virke endnu lysere og bidrage til større dynamik. Jeg har simuleret denne effekt herunder:




På den øverste del af billedet (simuleret SDR) har jeg nu sænket kontrasten (gamma’en er stadig ikke ændret) for at simulere en skærm, der leverer mindre lys. Resultatet er, at der sker en udvaskning i forhold til det simulerede HDR-billede, som derimod kan virke mørkere, hvis det vises med samme maksimale lysstyrke. Til gengæld ville man nok lade HDR-skærmen levere noget mere lys (KONTRAST/OLED-LYS for TV’et i denne tråd) for at kompensere for den sænkede gamma (og dermed svagere shadow-details) og samtidigt levere highlights, hvor de er påkrævet. Dette har jeg forsøgt at simulere her:




Billederne illustrerer forskellen - desværre nu med lidt udbrændinger i highlights - men det sker jo også i nogen grad i virkeligheden, hvis skærmen ikke kan levere lys nok iflg. BT.2084 (HDR-10/PQ EOTF).


SDR og HDR indhold er altså to meget forskellige størrelser, som er funderet i ret forskellige gamma-/EOTF-funktioner. Gamma/EOTF udtrykt ved luminanskurven (faktisk den buede kurve vist i toppen af dette indlæg) er grundlaget for korrekt lys- og farvegengivelse - og alle tre (R, G og B) kurver skal være justeret ens, hvilket gøres med hvidbalancen, ellers bliver der fejl i farvedekodningen og dermed farvegengivelsen. Andre fejl i farvegengivelsen kan derudover stamme fra kompressionen af kildematerialet (bl.a. pga. afrundings- og gammafejl). Jeg har engang for længe siden skrevet http://forum.recordere.dk/topic101601_post1034195.html#1034195" rel="nofollow - dette indlæg (17-September-2011 kl. 13:36), som går lidt mere i dybden med hvidbalancens og kildematerialets betydning for farvedekodniningen.


(*) Måske(!) kan man drage en parallel til APL-kurven (som ikke er en 1:1-sammenhæng), der sammen med effektforbruget tidligere gav os et fingerpeg om, hvor meget forskellige typer indhold belaster skærmen til at estimere på middel-stimulus (og dermed middelbelastning) midlet over mange enkeltbilleder.  Dette kan udtrykkes som,hvor mange subpixels (R, G eller B), der for et specifikt type indhold ligger under (lad os sige) 40%, og som dermed vil befinde sig i den del af skalaen, hvor HDR-outputtet bliver lavere end for den tilsvarende SDR-udgave af samme indhold. Hvis antagelsen om denne sammenhæng er sand(-ish), vil meget indhold ligge i

på den mørke del af kurven.

-------------
/lars


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 31-Oktober-2016 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Jeg ved ikke hvilken pattern generator Bantam benytter til HDR output, men jeg syntes du skal tage et kig her:

http://rmadvancedcaldisc.com/rm-uhdhdr-10.html

Tak, dem kendte jeg ikke. Dem vil jeg kigge nærmere på.

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Denne her har du nok set:

http://www.murideo.com/generators.html

Helt sikkert det bedste valg, prisen er naturligvis også derefter.

Jo dén og en fra Quantum Data har SpectraCAL forsøgt at sælge mig, men det er jo lidt af en udskrivning for noget, som relativt simpelt kan outputtes på andre måder Smile Vi har gået og puslet lidt med tanken om hvorvidt Chromecast Ultra kan bruges i fremtiden til at generere mønstre til både HDR10 og Dolby Vision.

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Rasmus_ mht HDR og knits må vi erkende,at der i DK er rigtigt mange stuer , som har større samlet vinduesareal end drivhuse . Og med sommertid in mente giver det en lang periode hvor hr og fru flæskesteg ser tv i MEGET lyse omgivelser . Spørgsmålet er så hvor meget gennemslagskraft HDR får . . . . .?

Bestemt. Det har vi også herhjemme i stuen efter vi er flyttet og det har medført, at vi har måtte bytte rundt på vores plasma og LCD. Pana'en er ikke lysstærk nok i stuen uanset hvordan den indstilles. I disse omgivelser har 1000+ nits peak (og højere gennemsnitlige lysstyrke) sin berettigelse.

Jeg har set prototyper med 4000 nits og det ser også drøngodt ud. Jeg stiller dog spørgsmålstegn ved om det er formålstjenligt (og sundt) i mørkere omgivelser at bevæge sig bare halvvejs derop. Man kommer nok ikke udenom to separate dag + nat HDR-indstillinger, hvis man ser tv i meget omskiftelige omgivelser. Så kommer vi lidt tilbage til hele diskussionen om hvordan øjets pupil er dynamisk og opfatter lysobjekter med udgangspunkt i det lyseste. Men det diskutterede vi jo en del i en anden debattråd Smile


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 31-Oktober-2016 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

En af Florian Friedrichs pointer ift. den høje ende af lysstyrke-kurven i HDR-indhold er, at tone-mapping er en essentiel egenskab. Tone-mapping er i denne sammenhæng skærmens evne til at flytte hele lysstyrkekurven op eller ned afhængigt af dels skærmens egenskaber (herunder peak lysstyrke), dels omgivelser (lys, aften, mørkelagt).


Det må betyde, at der skal anvendes en lyssensor i TV'et?


Jeg ville egentlig hellere give ordet til Florian, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget publiceret materiale, hvor han taler om det endnu. En lyssensor vil givetvis skulle til for at kunne gøre det adaptivt ift. omgivelserne. Jeg skal ikke lægge ord i Florians mund, så ovenstående skal nok lige korrigeres til ikke bare "lysstyrkekurven op og ned", men også at øverste del af PQ-kurven kan trækkes ned og tone-mappes anderledes.


Florian har sideløbende udført noget arbejde for Samsung og i praksis kan man observere nogle af hans pointer implementeret på en model som f.eks. Samsung KS9505 (KS9500 i Europa, KS9800 i USA). Jeg har ikke haft lejlighed til at måle den igennem selv, men ifølge dem jeg taler med, tager den film mastered til at gøre brug af helt op til 4000 nits værdierne på PQ-kurven og flytter dem ned, så der ikke clippes i de lyseste detaljer. Skærmen har vist en maksimal lysstyrke på omkring 1300-1400 nits, så det kræver jo, at man re-mapper meget af den lysere ende. Eksempelvis 800->600, 1000->800, 2000->1000, 4000->1400 (eller hvordan man nu i praksis vælger at gøre det). En af udfordringerne ved dette er naturligvis også, at lys ikke er en lineær funktion og øjets pupil opfører sig dynamisk ift. skiftende lysintensitetspåvirkning.


I relation til den PQ EOTF graf, som du tidligere anvendte, vil det givetvis betyde, at den begynder at flade løbende ud tidligere end skærmens ellers teknisk ville være i stand til (hvor LG's OLED kører op, op og så flader ud ret pludseligt ved ca. 600). Sådanne overvejelser er også værd at tage med, når man snakker peak lysstyrke på HDR.


LG's ingeniører, som arbejder med OLED, har overfor mig flere gange talt om "best approach" til HDR tone-mapping. Man kan jo sige, at de er lidt mere presset til at tage aktion på dette, fordi OLED er mindre lysstærk. Jeg vil tro, at vi får se nogle tone-mapping algoritmer indbygget i deres 2017 OLED - det er bare et gæt.


Min holdning til ovenstående er, at det meste af det er lidt eksperimentering på nuværende tidspunkt. Jeg mener, at man skal have dynamiske metadata indført før skærmene for alvor kan arbejde adaptivt med dette (og opnå de bedste resultater). HDMI-standarden skal op på version 2.1 før den kan bære dynamiske metadata (eller også skal man have en composer-chip i både sendeenhed og modtagerenhed, ligesom Dolby Vision gør det, men det er en fordyrrende løsning).



Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Forklaringen på det oplevede mørkere HDR-billede kan måske findes i EOTF (gamma) for de to standarder, selvom det er lidt at som at sammenligne æbler og appelsiner, når man kaster sig over matematikken, da mastering af materialet jo er/bør være tilpasset de to forskellige display-modes (SDR/HDR), men lad os prøve alligevel og betragte det som et tankeeksperiment (og ikke mere end det, vel at mærke): 


Jeg tror, at du har ret i det følgende. Som du siger, er det dog ikke noget, som ikke kan ændres i redigeringsprocessen i studiet. Jeg har endnu ikke været så heldig at sidde med i et redigeringsrum i et af de større Hollywood-studier, hvor der redigeres HDR (kun SDR og 4K), men det, som jeg hører, er at det er en omvæltning for de involverede. Mange af dem har jo nok siddet med redigering af SDR-indhold, hvor de har skulle forholde sig til gamma-kurven i stedet for PQ-kurven i mange, mange år, så der skal ændres på nogle vaner Smile Såfremt PQ-kurven ligger sig lidt under gamma-kurven i noget af forløbet, hjælper nok med at forklare, at nogle HDR-film er en tand mørkere i udtrykket. Folkene i redigeringsrummet har nok fulgt en vanlig proces og når videoen så skal outputtes/fastsættes i PQ, kan billedet blive lige en tand mørkere i visse scener.

Jeg tror samtidig, at der har været en frygt for gå for langt med HDR. Formatet rummer jo, baseret på både den kraftigt øgede lysdynamik og det meget større farverum, potentiale til at få billedet til at se fantastisk ud, men også forfærdeligt ud. Hollywood har vel forhåbentlig om nogen set, hvordan dårlige 3D-effekter, som er efterredigeret ind, ødelagde 3D. Jeg tror ikke, at de vil spille hasard med HDR på samme måde, da det er et så vigtigt fundament for billedgengivelse fremadrettet.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 03:36
Hej med jer 

Jeg har været en tur i Jylland her i weekenden og her havde jeg to E6 skærme på programmet. 
Der var tale om en 55" og en 65" som begge har kørt over 100 timer. 

Det er uden tvivl en super skærm og jeg bliver hver gang imponeret over hvor flot billede den kan levere, især når den får det indhold som den fortjener;  1080P, 4K, 4K-HDR etc.

LG OLED 55" E6 :

http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/E6%204_zpsdpzqbwpu.png.html" rel="nofollow">

LG OLED 65" E6 :

http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/e6%201_zpsyhdfg8sn.png.html" rel="nofollow">

Begge kalibreringer er udført på Ekspert Mørk profilen. 

Jeg fik lige taget et enkelt før og efter billede af den ene E6er:

55" E6 før :

http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/blad%201_zps7erui5iy.jpg.html" rel="nofollow">

55" E6 efter :

http://s1380.photobucket.com/user/Thomas_Ahlgren/media/blad%202_zpstoit1qig.jpg.html" rel="nofollow">


En ting jeg tydeligt lagde mærke til var dog at ved 5% gråt billede som fylder hele skærmen, var den grå uniformitet en del bedre end på de B6ere jeg har haft fingrene i. 

Jeg har dog ikke nogle billeder af det lige pt. men det vil jeg få taget næste gang.

Jeg fik også mulighed for at teste lidt HDR materiale i form af diverse HDR test mønstre og kom frem til at den profil skærmen starter på når der registreres et HDR signal, er HDR LYS på mellem og der er en anelse black crush, profilen HDR Standard var noget bedre end HDR LYS og med simpel justering af lysstyrke oplevede jeg at skyggedetaljer blev forbedret end del.

Jeg brugte LG demoen HDR Chess til at verificere dette og jeg kan kun opfordre ejere af B6 eller E6 til at skifte fra HDR LYS til profilen HDR Standard ved visning af indhold lavet til HDR10 formatet.


-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 08:22
TV Kalibrering.

Retter du link, så vi også får de to manglende billeder at se?

M.v.h.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

TV Kalibrering.

Retter du link, så vi også får de to manglende billeder at se?

M.v.h.

Det er Photobucket, der er nede.
 

Hang In There!

We're down for maintenance, but we'll be back shortly.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 11:53
Så må han jo lære at smide billederne op, direkte på recordere.

M.v.h.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 12:30
Recorderes upload er lige lovlig retro, og vandvittig besværligt fra smartphone/tablet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 13:08
Det synes jeg så ikke, men jeg kører også i desktop mode, også på mobil og tablet...

M.v.h.


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 14:07
Hej med jer

Kan godt se den er helt gal med de billeder !

Jeg får det rettet så snart jeg er kommer hjem, har lige været en tur
På Amager og kalibrere en DX900 :)

Edit:

Ja der er vist ikke så meget jeg kan gøre lige pt, som Brixen skriver er photobucket nede :)

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-November-2016 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det synes jeg så ikke, men jeg kører også i desktop mode, også på mobil og tablet...

M.v.h.

Tja giver vist ikke den vilde forskel om man bruger mobil eller desktop. Det som er trægt syntes jeg, er og lave billederne om til 200kb via et andet site, fremfor hvis man nu bare kunne uploade direkte herinde.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 16:48
Jeg skal lige høre, om der er nogen interesse for, at jeg fortsætter lidt ud af en tangent omkring kalibrering i denne tråd - lidt generelt (men også lidt dybt) - men med LG OLED-TV'et som holdepunkt?

Idéen er at grave lidt dybere i kalibreringshåndværket og sætte teori og praksis op mod hinanden. Hvis vi derefter kan få flere konkrete måledata fra LG'en ind  tråden, kunne det måske blive mere konkret rettet mod trådens overskrift igen senere.


-------------
/lars


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 17:26
Gerne for mig, Bantam. Det er spændende læsning.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 19:26
Ja fortsæt endelig, det er meget interessant

-------------
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 19:44
Ja endelig !

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 20:20
Ja, fortsæt endelig!


Skrevet af: ekelund
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 21:49
Vil helt sikkert også gerne høre mere 😀

-------------
Kef R500,R200C, Q100, SVS SB-2000, Onkyo TX-NR818,Hegel Röst , Sony 65XE90, Xbox One X. ,Apple TV4K


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 08-November-2016 kl. 23:16
Super - tak for jeres feedback.

Jeg strikker noget sammen de næste par dage.



-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 12-November-2016 kl. 12:03
Jeg har ikke glemt jer... jeg er bare lidt hængt op.

Her er en teaser:

(kilde: HDTVtest)


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-November-2016 kl. 12:54
@bantam - hvad er-et?Tongue

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 12-November-2016 kl. 13:06
Ja deh... er et billede, som jeg fandt, der supplerer op om mit (nu meget lange) indlæg, der er på vej (og som jeg måske splitter op i flere kapitler, da jeg tror, de fleste går døde i det ellers...).

-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 12:45

0. Indledning

Snakken omkring luminans-forløbet (AKA “luma-kurven”), hvor LG OLED-TV’et flader ud tæt efter 540 nits (jf. LG’s specifikation for kalibrering af HDR-10-indhold), får mig til at tænke mere over betydningen af gamma’en, som direkte kan udledes af luma-kurven (“luminans-kurven”).


Det følgende skal lige så meget tjene til at formidle noget af kompleksiteten i en håndværksmæssig godt udført kalibrering i modsætning til alternativerne, inkl. den lidt “mytiske” og til tider meget diskuterede kalibrering i forhold til omgivelserne, hvor TV'et skal bruges, så indlægget kan måske synes en smule off-topic, men bær over med mig, for snakken er inspireret af overskriften for tråden, og jeg vil forsøge at gøre den relevant for kalibrering og evaluering af LG’s OLED-TV - og med lidt held også mellemlande på en refleksion over HDR-gamma og tone-mapping. Jeg inddrager erfaringer fra kalibrering af andre TV-mærker og -modeller, hvor det giver mening for at underbygge teoretiske modeller med praktiske anvendelser eller forsøg - og omvendt.


Jeg har valgt at opdele det samlede indlæg i et antal kapitler (0 - 6), da det ellers kan blive en alt for stor mundfuld at favne på én gang. De kommer dryssende - mere eller mindre samlet eller adskilt.


Jeg håber under alle omstændigheder, at der er noget at hente omkring kalibrering for de interesserede i de følgende kapitler. Selv forbeholder jeg mig retten til at blive klogere, for det som jeg “doserer” i det følgende er blot det, som jeg har samlet op gennem praktiske erfaringer, læsning og refleksioner over det hele gennem nogle år - og dermed er det ikke nødvendigvis sandheden, men det mest sande, som jeg ved indtil videre ;-)


Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding

1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

Lad os komme i gang: For en god ordens skyld må vi hellere lige få luma-kurven (for Rec.709(HD/SD, ikke HDR) på LG OLED-TV’et) op på nethinden igen:



Luma-kurve for LG OLED-TV

(kun lysstyrke som funktion af stimuli)


Luma-kurven beskriver, hvor meget lys der kommer ud af TV’et (op ad Y-aksen) i forhold til, hvad der kommer ind (stimulus). Hvis vi f.eks. sender et 50% stimulus ind (IRE50 ~ 50% grå), sendes der i dette tilfælde lys ud med lysstyrken 22.24 nits. Enheden “nits” kaldes også “cd/m^2” og ofte benævnes output’et/lysstyrken Y’.


Nu er tricket, at lyset, der måles på, er hvidt lys (eller “gråt”, afh. af lysstyrken, grå = svagere hvid), men husk her på, at hvidt lys består af rødt, grønt og blåt lys. Vi kan derfor splitte luma-kurven op i disse tre primærfarver (som så hedder R’, G’ og B’):



Luma-kurve for LG OLED-TV opsplittet i RGB


Der er altså tale om den samme kurve (mens den stiplede linje er målet/referencen, der sigtes efter).


Det ser ikke helt tosset ud, for luma-kurverne for de tre primærfarver (R’, B’ og G’) følges ad. Vi skal senere se, hvad der kan ske, hvis dette ikke er tilfældet, og man kan blive snydt af det, som man kan se i måling af hvidbalancen.


Luma-kurven er hjertet i farvegengivelse såvel som i gråtoneskalaen, og den meget omtalte gamma for billedet kan findes som den afledte af luma-kurven - eller udtrykt simplere: Gamma’en er et udtryk for kurvens krumning i et givent punkt. Luma-kurven for LG OLED-TV’et med reference i BT.1886, som faktisk har en eksponent (“gamma”) på 2.4, ligger lidt for højt (og det kan der være mange grunde til), når der måles gråtoneskala på APL-testbilleder med en skærmbelastning i omegnen af 15%, jf. APL omtalt tidligere i tråden:



Gamma-kurve for LG OLED-TV


Her ser vi, hvordan OLED-teknologien i dette LG-TV virkelig kan levere en “pæn”/flad gamma-kurve. Man kan diskutere om en flad gamma-kurve faktisk er målet altid, men med OLED-teknologien, som kan levere helt sort i praksis, reduceres BT-1886-gamma’en til en meget simpel overføringsfunktion, fordi der ikke er noget offset i forhold til sort. Dette offset (altså at sort ikke er helt sort i praksis for de felste TV) er netop en af de ting, som endelig blev specificeret med BT.1886, hvor Rec.709 kun omtaler kamera-gamma-funktionen og implicit den måde, som en CRT-skærm fungerede på, hvoraf “myten” om et gamma-mål på 2.2 stammer. Når offset’et er nul, er en flad gamma et godt mål i mørke omgivelser. Dette er som nævnt ikke nødvendigvis målet for en skærm, som ikke præsterer fuldstændigt sort, heller ikke Pioneers 9G plasma-TV, hvor der vil være et lille offset.


Som man kan se, præsteres i praksis en gamma på 2.15 for dette TV (og her skal retfærdigvis siges, at luma-kurven ikke er blevet kalibreret vha. gamma-equalizeren endnu). En lidt lav gamma gør dog, at TV’et kan performe bedre i et lysere rum (evt. sammen med en svagt hævet LYS-indstilling og/eller manipulation af shadow-details).


For lige at vende tilbage til gamma’ens betydning for farvegengivelsen, har jeg for nogle år siden lavet et par simple animationer ud fra et kalibreret Pioneer 9G, der viser forskellen på en lavere gamma (“flat gamma”) og en Rec.709-gamma (“Rec.709”) med en luma-kurve, som er lidt mere udbøjet/mere krum i mellemtonerne (lokalt højere gamma), og hvor der tages højde for shadow-details i den lave del af luma-kurven (lokalt lavere gamma), som beskrevet i Rec.709, hvilket giver en resulterende/gennemsnitlig gamma på ca. 2.3+ for Rec.709 mod ca. 2.2 for den flade gamma:



Fotografi af forskel i farvemætning for to forskellige gamma-forløb


Læg mærke til, at den simple gamma, som overordnet set er mindre end Rec.709-gamma’en, giver en mere mælket/undermættet farvegengivelse. Det er altså af betydning for farvegengivelsen, at luma-kurven har den korrekte form, da man på denne måde kan bringe både farver og detaljer frem i billedet. Dermed er det også klart, at LYS- og etv. FARVE-indstillingerne efterfølgende skal justeres i samspil med kalibrering af luma-kurven (og dermed gråtoneskala/gamma).


Billedet herover viser ikke korrekt, at shadow-details (nuancer meget tæt på sort) ikke kun er bevarede men også er forbedrede. Det ser man lettere på næste billede, som illustrerer forskellene i netop shadow-details:



Fotografi af forskel i shadow-details for to forskellige gamma-forløb


Læg specielt mærke til skyerne og detaljer på bygningerne. Dette er helt den samme kalibrering, som der er anvendt på billedet ovenfor, som demonstrerer farvegengivelsen.


For dem, der sidder og tænker på, hvordan det kan være, at farvegengivelsen påvirkes af lysstyrken, giver det måske mening at minde om, at luma-kurven består af røde, grønne og blå kurver, og summen af disse giver lyset. Måske giver det mening at eksemplificere:


Hvis man vil have en 100% mættet rød farve, kan dette udtrykkes som et tristimulus (R;G;B) = (100%;0%;0%), altså kun stimulus (x-aksen på luma-kurven) på den røde farve, som giver maksimal lysudsendelse(*) for den røde farve alene (y-aksen på luma-kurven). Læg mærke til, at et tristimulus (R;G;B) = (10%;0%;0%) også er 100% mættet rød - men med en meget lavere lysstyrke. Dette kan nogle gange være noget, man skal tænke over et par gange for at få ind på rygraden. Det får betydning for den oplevede farve (vi kan kalde det “farvestyrken”), hvis luma-kurven klippes ved høje stimuli (input-værdier). Dette kommer vi tilbage til i forbindelse med diskussion af LG-TV’ets HDR-10-luma-kurve og dennes betydning for farvegengivelsen.


Hvis man vil have en lidt mindre mættet rød farve, skal den indeholde noget grønt og noget blåt også (lige store dele), f.eks. (R;G;B) = (100%;50%;50%), og vi placerer dermed den resulterende farve et sted på den (vand-)rette linje mellem hvidpunktet (D65, i midten) og maksimal rød i gamut’ens røde hjørne.


På illustrationen herunder har jeg forsøgt at illustrere farvemætningsbegrebet (samt hue/tint) i forhold til CIE-diagrammet:



Gamut med illustration af betydningen

af farvemætning og hue/tint


Hvis der ikke er samme mængde grønt og blåt i farvesammensætningen, bevæger farven sig væk fra linjen i en retning bestemt af forholdet mellem grønt og blåt indhold. Den røde farve får en hue eller tint. Samme logik gælder for alle andre farver.


Hvis vi kort vender tilbage til den røde mætning netop beskrevet, er den altså udtrykt en størrelse, der er i familie med forholdet mellem størrelsen af R’ og størrelsen af G’ (eller B’, som er det samme som B): Jo større forskel udtrykt ved d’ = R’/G’, jo større mætning og vice versa (AKA tone-alteration).


Dette forhold påvirkes direkte af krumningen på luma-kurven (se eksemplet herunder...), på en måde som giver os, at d’ = R’/G’ er større for en højere gamma (større krumning) end for en lavere gamma. Dette stemmer overens med billedet med de to unge damer ovenfor, hvor den højere lokale gamma i mellemtoneområdet giver mere glød i hudfarverne og dybere farver i tøjet.


For de matematisk indstillede: Hvis vi forestiller os to forskellige luma-responsfunktioner med gamma på hhv. 1.7 og 2.35, vil de se således ud (som simple potensfunktioner):



Tone-alteration som funktion af ændret gamma


Jeg har på grafen aflæst lysstyrkerne for 30% og 60% stimuli for begge luma-kurver, og vi får kontrastforholdet mellem 60% grå og 30% grå for de to responser til at være:

Y(30%)

Y(60%)

Kontrastforhold

Gamma = 1.7

12.9

42.0

3.26 : 1

Gamma = 2.35

5.91

79.5

13.5 : 1

Vi kan altså se, at vi har øget oplevelsen af kontrast ca. 4 gange internt i billedet uden at skrue på hverken den maksimale lysstyrke (vha. KONTRAST) eller sortniveauet (vha. LYS). Dette har også påvirket farvemætningen. Shadow-details kan lide under denne operation (fordi luma-kurven er fladere i bunden), hvis man ikke gøre noget aktivt for at løse det problem.


På mit eget Pioneer 9G, har jeg løst denne opgave (sammen med ønsket om at lave en fungerende all-round profil til stuen) ved at sigte efter denne gamma-kurve, som er funderet i Rec.709 (pre. BT.1886) + teori for end-to-end-gamma for et lettere oplyst rum:



Target gamma-kurve til let oplyst rum


I praksis kom kalibreringen til at se således ud:



Faktisk kalibrering (gul kurve)


Denne form for kalibrering er ikke dækket af standarder som f.eks. BT.1886 o.l. men kan have relevans for rum med belysning (faktisk helt ned til meget lav belysning).


(*) Her ses bort fra whiter-than-white (WtW).


EDIT: Rettede slå- og stavefejl.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 13:24
Hold op hvor er det flot bantam. Det er jo nærmest en lærebog i billedforståelse - jeg hat tilladt mig at printe herlighederne ud ClapClap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 14:33
Det er jeg glad for at høre, Hother. Tongue

Der kommer som sagt mere.

-------------
/lars


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 14:49
GENIALT!!

M.v.h.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 19:27

Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding

2. Synet, tolerance og adaptering

Vi er nu klar over betydningen af luma-kurven, som jeg opfatter som det vigtigste værktøj til at forstå farvegengivelsen (suppleret af CIE-diagrammet, “gamut’en”), og dermed også betydningen af gamma-kurven. Men man kan blive snydt af andre kurver som f.eks. hvidbalancen, som kan vise et - ved første øjekast - fint eller blot acceptabelt resultat, selvom den oplevede farvegengivelse er helt i skoven.


Lad mig give dette (skræmme-)eksempel:


Jeg kalibrerede for nogle år siden et relativt billigt LCD-TV, som faktisk kunne bringes til at performe OK, men jeg landede næsten i en fælde: Jeg kalibrerede hvidbalancen på plads - og med et ikke dårligt resultat i forhold til de muligheder, som TV’et stillede til rådighed:



Hvidbalance for LCD-TV’et med angivelse af fejlen (dE)


Der er lidt underskud i den røde farve i den lyse ende af hvidbalancen (mens den lave ende kan være præget at fejl fra målenøjagtigheden), og ud fra dette ville man jo tro, at gråtoneskalaen ville være lidt cyan i den lyse ende og ellers fint hvid på resten af forløbet, måske lidt blålig overordnet set.


Det jeg så var ganske anderledes (et manipuleret billede fa det omtalte TV, tonet rødligt her, fordi man ikke kan fotografere fænomenet, men illustrationen herunder er ganske tæt på det oplevede):



Illustration af gråtoneskalaens udseende


Et billedet som generelt er lyserødt og lidt blåhvidligt i den lyse ende af gråtoneskalaen. Hvad sker der her?


Det handler om farveopfattelse og adaptering af hvidpunktet.


Vores synssans (som for en stor dels vedkommende sidder i hjernen) låser hvidpunktet (altså opfattelsen af, hvad der er hvidt) på den lyseste del af billedet. I denne gråtoneskala fanger synet altså den lyse del (som er cyan = G + B, med for lidt rødt) og bestemmer sig for, at dette er farven hvid. Dette betyder så, at resten af billedet dermed mangler cyan, og derfor fremstår som havende et overskud af rødt, ligesom på illustrationen ovenfor.


Hvis vi prøver at se på luma-kurven, kan man se det virkelige problem (det kunne man ikke da jeg lavede kalibreringen, da der var en fejl i ColorHCFR v2 (som faktisk gav et bud på den opfattede luma-kurve!), nu bruger jeg v3, som fungerer måleteknisk korrekt på dette punkt):



Luma-kurve for LCD-TV’et (bemærk red run-out)


Den afvigelse, der sås i hvidbalancen for den 100% stimulus, kunne nu ligne red run-out, altså at den røde farve ikke kunne levere nok lys ved 100% stimulus, og problemet blev løst ved at skrue ned for KONTRAST-indstillingen. Det er i princippet ligegyldigt, hvad årsagen er - problemet er det samme. Jeg er efterfølgende blevet klar over en tilsvarende oplevelse, hvor billedet oplevedes som havende et underskud af blåt i forbindelse med kalibrering - og når jeg kigger på måledata i dag, ser jeg et overskud af blåt i den lyse ende af gråtoneskalaen, som dermed kan narre os til at tro, at der er underskud af blåt i resten af skalaen/billedet generelt. Så let er det at misfortolke måledata.


Disse oplevelser fortæller os dermed endnu mere om betydningen af luma-kurven (og hvidbalancen), og hvorfor meget tydeligt farvet lys (som tilmed kan skifte farve over kort tid) bagved TV’et ikke er en særskilt god idé: Jeg har selv oplevet dette, hvor skiftende belysning bag TV’et medførte adaptering af hvidpunktet, som kom til udtryk i at underteksterne, som skulle være hvide, stod og skiftede til komplementærfarven af det baggrundslys, som aktuelt var bag TV’et. F.eks. blev teksterne cyan ved rød baggrundsbelysning og gule ved blå baggrundsbelysning etc.


Skal der være lys bag TV’et (og her er der tale om et samspil mellem væggens lysreflekterende farve og baggrundslysets farve), bør det låses fast på D65 (hvidt jf. Rec.709), og TV’et skal naturligvis også være kalibreret til D65.


Øjet er utroligt nemt at snyde til at acceptere en farve som værende hvid (tænk f.eks. på, at vi sagtens kan acceptere et hvidt stykke papir som værende hvidt i både højt solskin og hjemme i dæmpet stuebelysning), og diagrammet herunder viser, hvor stort området for “hvidt” egentligt er:



Bevæger farven sig uden for “CIE white domain”, vil den blive opfattet som en ikke-hvid farve. Vi vælger at lægge hvidpunktet på pladsen “D65” (ikke tegnet ind på dette diagram) for at have et fast holdepunkt for resten af farvegengivelsen (der er en matematisk veldefineret  sammenhæng mellem hvidpunktet og gamut’en og den resulterende farvegengivelse). De oplevede hvide nuancer, illustreres oftest som liggende på black body-kurven, som vist herunder (A, B, C, D65 etc.):



Black body locus med farverne “hvid”,

som retter sig mod forskellige formål


Navnet https://en.wikipedia.org/wiki/Planckian_locus" rel="nofollow - black body kommer af, at “hvidt” er defineret som den farve lys, der udsendes fra et ganske bestemt sort materiale, når det opvarmes (meget) og gløder i forskellige farver afhængig af temperaturen.


Temperaturen er angivet i Kelvin [K] (ikke Celcius), og dette genkender vi som farvetemperaturen.


Heraf kommer den lidt forkerte opfattelse af, at gråtoneskalaen skal ligge på 6500K, hvilket faktisk ikke er helt korrekt, da “6500K” er en éndimensionel størrelse, og dermed ikke kan specificere et nøjagtigt punkt i CIE-diagrammet ovenfor, som jo kræver (mindst) både x- og y-koordinater. Derfor hedder det sig formélt set, at den farve, der sigtes efter, er “D65” med koordinaterne (x; y) = (0,313; 0,329). Siger man blot “6500K”, kan hvidt f.eks. sagtens have et indhold af for meget grønt.


Øjets/synsevnens fleksibilitet kommer også til udtryk andre steder i gamut’en, for McAdam har vist, at blot en farve ligger nogenlunde korrekt, vil den blive opfattet/accepteret som den korrekte farve - men det er farvens placering/position i gamut’en, der bestemmer om den er følsom for afvigelser mht. mætning (saturation, afstanden fra farven til hvidpunktet) eller tint/hue (“farvetone”, kan opfattes som en rotation om hvidpunktet):



McAdam’s ellipser i det synlig farvespektrum


De små ellipser fortæller os noget om synets tolerance for den specifikke farve i punktet, og lægger vi f.eks. Rec.709-gamut’en ind over (med hvidpunktet D65 i midten, hvor den kraftige lodrette og vandrette linje krydser hinanden), kan vi vurdere, hvad der skal fokuseres på, og hvordan der skal arbejdes med kontrollerne i forbindelse med kalibreringen (farveopfattelsen er mest følsom for fejl på den korte led af ellipserne):



(Overlay med Rec.709)


Dette er blot en skitse, men intentionen er at vise, at gule farver er følsomme for fejl i hue/tint, mens røde farver er følsomme for fejl i mætningen for de pastelagtige røde samt for hue/tint for de stærkere mættede farver. Grøn og blå er følsomme for fejl i tint/hue, mens cyan og magenta er følsomme for mætningsfejl. Under kalibreringen vil man være nødt til at indgå kompromisser, og da hudfarver altid skal være så troværdige som muligt og faktisk er dårligst repræsenteret i gamut’en mht. antal kombinationer, vil fokus på det gule og røde område være et godt bud, hvis alt alligevel ikke kan komme på plads - og McAdam fortæller os, hvilke håndtag, vi kan/skal trække i.



Skitse af farvedistribution over gamut’en


Herover har jeg tidligere 3D-modelleret, hvordan fordelingen af farvekombinationer (udtrykt som kurvens højdedimension) i Rec.709-gamut’en er (det er ikke en 3D-model af gamut’en som sådan), og det ses, at hudfarverne er noget underrepræsenterede, hvilket underbygger behovet for fokus på netop dette område - også fordi kompression af kildematerialet kan øge problemet med farvegengivelsen (kalibrering kan ikke løse dette, højst medvirke til undgå at problemet bliver alt for synligt).


2.1. Anvendelse af teori om tolerance i synssansen ved kalibrering

Lad os lige runde gamut-snakken af med at se på farvegengivelsen for OLED-TV’et, når det fodres med et Rec.2020-signal (stærkt udvidet gamut i forhold til Rec.709):



Måling af Rec.2020 gamut på LG OLED-TV (Kilde https://www.avforums.com/review/lg-b6-oled55b6v-uhd-4k-hdr-oled-tv-review.13023" rel="nofollow - AVForums )


De sorte punkter er målingerne, mens de små hvide kasser er target, målet for farvegengivelsen.


Hvor OLED-TV’et er i stand til at levere en fin farvegengivelse for Rec.709 (SD/HD), går det ikke helt så godt med den større gamut, som anvendes i Rec.2020: Fysisk set har panelet formodentligt ikke overskud, så der (matematisk) kan skæres i farvegengivelsen, hvilket betyder fejl i placering af farverne. Hvis vi husker tilbage til McAdam’s ellipser ovenfor, kan vi se, at det grønne farveområde er udfordret, da det er præget af fejl i hue/tint, som netop er kritisk. Tilsvarende er den røde farvegengivelse ikke i top med både hue/tint og mætningsfejl. Gul gengives OK (lidt belastet af problemer med grøn) og blåt er fint - men cyan lider lidt under mætningsfejl, der igen stammer fra fejlen i grøn.


Panelet er simpelthen ikke i stand til at levere Rec.2020 rød og grøn (hudfarver kan blive for orange/solbrændte af den årsag), men det er helt som forventet, ingen skandale her… I princippet er gamut’en faktisk næsten tilstrækkelig til DCI-P3. Jeg mangler dog selv at lave målinger af farveforløb for DCI-P3 inden i gamut’en for at se, om disse er mere nøjagtige end for Rec.2020, men HDTV’s test af den nye firmware (04.30.50, se http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55b6v-201611044381.htm" rel="nofollow - dette link ) viser, at TV’et klarer DCI-P3 en del bedre fordi DCI-P3-gamut’en er mindre end for Rec.2020 (se tidligere i denne tråd), selvom der stadig er en lille mango omkring grøn og rød.


Da farvegengivelsen altid skal skæres til af CMS’en, bliver det noget sværere at lave en rigtig Rec.2020-farvegengivelse, da farvespektret for panelet skal udvides, så der er noget at skære i…


EDIT: Uddybede oprindelse af det rødligt tonede billede af gråtoneskala.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 19:47
bantam. Hvis nu at jeg kigger på målingen af rec. 2020 (avforums), er der så ikke for lidt blå? Du skriver godt nok at blå er fin. Måske findes løsningen i at det ikke er DCI-P3.

Undskyld hvis spørgsmålet er tumpetSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 20:04
@Hother: Det er et fint spørgsmål - for du har principielt set ret. Man siger oftest, at vort syn ikke er så følsomt overfor fejl i det blå, hvilket stemmer overens med McAdam's teori i dette tilfælde, hvor der er tale om en mætningsfejl. Mere var der såmænd ikke i det.

-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

@Hother: Det er et fint spørgsmål - for du har principielt set ret. Man siger oftest, at vort syn ikke er så følsomt overfor fejl i det blå, hvilket stemmer overens med McAdam's teori i dette tilfælde, hvor der er tale om en mætningsfejl. Mere var der såmænd ikke i det.
Okay, det var jo et helt videnskabeligt svar - takkerSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 15-November-2016 kl. 17:31

Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding

3. Udbrænding/WtW

Lad os vende tilbage til luma-kurven og se lidt nærmere på udbrænding - dvs. de problemer, der opstår, hvis lysudbyttet ikke længere stiger som funktion af øget stimulus. Normalt er dette ikke et problem, men hvis man stimulerer med over 100% (og ja, det kan man), har nogle TV/kilder problemer med at gengive de lyse nuancer, som man kalder whiter-than-white (WtW).


Prøv at betragte disse billeder (benævnt PS3 og PS4, fordi disse to kilder let kan bringes til at opføre sig forskelligt mht. WtW på det samme input på samme LCD-TV (ikke det samme som blev kalibreret ovenfor)):



Billedproblemer stammende fra klippet WtW (nederst)

vs. korrekt vist WtW (øverst)


Læg mærke til, at de lyse nuancer i billedet for PS3 er decideret udbrændte - der mangler detaljer/nuancer i billedet i forhold til PS4-billedet. Hvorfor (ud over, at jeg har indstillet PS3'eren til det)? Lad os prøve at se på luma-kurverne for de to setups:



Luma-kurver med hhv. synligt gengivet WtW (blå kurve)

og klippet WtW (rød kurve)


Vi kan notere os, at den røde kurve (PS3) knækker af ved 100% stimulus, mens den blå kurve fortsætter opad (svagt knækket). Det er ikke svært at forestille sig, at dette vil have betydning for meget lyse områder af billedet - og man ser det straks i virkeligheden, selvom eksemplet herover ikke er helt så tydeligt pga. de små billeder, som tilmed er komprimeret ret hårdt.


En anden interessant detalje er, at den nederste del af luma-kurven er mere udbøjet for PS3’eren i den lave ende af gråtoneskalaen (lave stimuli, forstørret udsnit indsat nederst til venstre). Dette viser sig som et svagt mørkere/mere kontrastfyldt billede, end det gør sig gældende for PS4’eren.


Vi kan verificere udbrændingsproblemet ved at smide et par sigende testmønstre på skærmen med de to kilder:



Korrekt gengivet WtW opsplittet i RGB (øverst)

vs. klippet WtW som RGB (nederst)


Igen er den øverste del af det samlede billede fra PS4, mens den nederste del stammer fra PS3. Det er tydeligt, at PS3 som kilde i dette tilfælde ikke kan levere yderligere farve over niveau 235 (som vi også kalder 100% stimulus) - modsat PS4, som er indstillet til at fungere korrekt.


Vi kan gøre det samme for gråtoneskalaen:



WtW gengivet korrekt (øverst)

vs. klippet WtW (nederst)


Ikke så let at fotografere - men samme problem er synligt. Problemstillingen her tydeliggør i øvrigt vigtigheden af, at en kalibrering i praksis handler om tilpasning af hele signalvejen (altså kilder + TV) - og ikke kun udmåling og justering af farvegengivelsen fra en kendt testgenerator (som fint kan bruges til kalibrering af selve billedgengivelsen, men som bør følges op af korrekt/bedst mulig indstilling af kilden i det faktiske setup, hvor det er muligt).


Hvis man nu vælger at lægge billedinformation op i WtW-området, kan vi med den viden, vi har om luma-kurvens indflydelse på farvegengivelsen godt regne ud, at dette vil medføre både mætningsfejl og fejl i hue/tint, da forholdet mellem R, G og B bliver forvansket - men jo heldigvis kun i disse meget lyse områder: Vi ved fra tidligere, at det meste billedindhold er mastered til langt lavere lysstyrke, så vi ser det nok ikke i større omfang - og hvis man blot bruger WtW til kortlivede spekulære highlights, opfattes problemet nok af de færreste i farten.

EDIT: Gjorde klart, at PS3 blev indstillet til at fjerne WtW, ikke at den automatisk gør det.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 15-November-2016 kl. 18:43
Super flot og spændende initiativ. Jeg takker for at jeg er blevet klogere på billedets "ingredienser" m.v.Clap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 15-November-2016 kl. 19:50
Igen mange tak til Bantam, jeg tror jeg taler på alles vegne når jeg siger at det er enormt spændende og lærerigt !

Det viser helt sikkert at selvom man under en kalibrering får ganske fine og flotte målinger, så er det vigtigt at foretage visuelle inspektioner undervejs på tværs af de forskellige kilder.

Ser frem til næste kapitel !

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 16-November-2016 kl. 20:14

Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding

4. HDR og udbrænding

Pointen er nu, at hvis man tilpasser HDR-indholdet til at kræve f.eks. 4000 nits og TV’et kun kan levere 500 til 600 nits (OLED) eller måske det dobbelte (LCD), så vil der komme nogle farvegengivelsesproblemer især i highlights i stil med de, som er illustreret ovenfor (men måske mere udtalte, da OLED-TV’et jo “løber ud for lys” allerede omkring 70% stimulus. Vi ved også fra gennemgangen af sammenhæng mellem f.eks. farvemætningen og luma-kurven, at vi kan forvente mindre mættede farver i highlights, når der klippes i lyset i den høje ende af stimulus.


Igen - det ser nok ikke slemt ud, men det er slemt nok til at TV-producenten vil være nødt til at gøre noget - f.eks. via tone-mapping. Udføres en simpel global tone-mapping, vil billedet miste punch, fordi den maksimale lysstyrke sættes lig med TV’ets øvre lyskapacitet for at få alle lyse detaljer med, og alle andre lysstyrker skaleres tilsvarende nedad, hvilket giver et mørkere billede som angiveligt kan miste shadow-details. Alternativet er lokal tone-mapping, hvor man kun udfører en operation alá den nævnte omkring highlights - men hvor man så er nødt til at “glatte” effekten ud mod resten af billedet, hvilket ikke kan være omkostningsfrit hverken mht. beregningskapacitet eller artefakter i billedet. Dette er et område, som bliver interessant at følge udviklingen af. Mon ikke Rasmus Larsen fra Flatpanels ligger inde med en del viden omkring udviklingen af tone-mapping?


Jeg skal have målt på luma-kurven for OLED-TV’et ved lejlighed - men jeg ved allerede fra nogle udokumenterede målinger, som jeg lavede (læs: gemte ikke data), at der er for meget lys på luma-kurven i forhold til det, som LG selv specificerer i deres HDR-10-kalibreringsvejledning, som er vist herunder:


Anbefalet lysstyrke afbilledet som funktion af stimulus


Når luma-kurven ligger over den anbefalede (som materialet er/forventes at være mastered efter), vil vi få mindre mættede farver og lavere kontrast pga. den lavere gamma. En lavere lysstyrke end forventet ud fra stimulus vil endvidere betyde, at nogle farver ikke kan repræsenteres i gamut’en ved høje lysstyrker, da gamut’en ikke “stikker lige langt ud af skærmen” for alle farver. Dette er en grund til, at nogle kalibratorer vælger at bruge farvemønstre med 75% lysstyrke til måling af gamut'en.


Vi ser kun grundplanet/“trekanten” i CIE-diagrammet (2D-diagram med gamut’en), som i virkeligheden mere ligner et bjerg/en vulkan, som bøjer opad og indad mod hvidpunktet. Det betyder, at f.eks. en meget mættet rød farve ved høj lysstyrke vil virke som havende en lavere farvestyrke end den kunne have haft, hvis luma-kurven ikke blev klippet/knækket i toppen. I praksis bliver tværsnitarealet af gamut’en altid mindre når lysstyrken stiger - men begrænsninger i den anvendte teknologi i displayet kan betyde, at der skæres farver endnu hurtigere væk, fordi panelets “farvegenerator” (f.eks. OLED’erne, baggrundslys etc.) går i mætning. Herunder ses en 3D-repræsentation af en idéel gamut:




Komplet 3D-gamut: © http://www.brucelindbloom.com/" rel="nofollow - Bruce Lindbloom


Man kan tale om, “farvevolumen” (colour volume) som er det rumfang, 3D-gamut’en udfylder på det aktuelle TV, og evt. sætte dette rumfang i forhold til det idéelle rumfang (reference-gamut’en) for et givent farverum (f.eks. Rec.2020 eller DCI-P3), og dermed med ét tal (typisk angivet i procent) fortælle noget om, hvor stor en grad af opfyldelse TV’et kan levere i forhold til reference-gamut’en. Dette ses nogle gange i de mere omfattende anmeldelser på nettet.


Jeg har lånt et par billeder fra HDTVtest, som viser deres måling af luma-kurven for HDR-10 på LGs OLED-TV, og jeg har sammen med grafen indsat et par miniaturebilleder fra samme test, der viser (2D-)måling af DCI-P3-opfyldelse af farvegengivelsen/mætningsforløbet og en sammenligning af farvegengivelsen i en scene fra filmen Mad Max mellem OLED-TV’et og et HDR-LCD-TV, som kan levere noget mere lys (1000 nits):



HDR-undersøgelse af LG OLED-TV:

Luma-kurve, DCI-P3-gamut (indsat), specular highlight for OLED (tv.) vs. LCD-TV (th.)

(kilde: http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55b6v-201611044381.htm" rel="nofollow - HDTVtest )


Vi kan se, at der er en synlig forskel i farvegengivelsen mellem de to TV (med alle mulige forbehold for fejlkilder i fotografering af observationen etc., men det illustrerer pointen): Farverne er ikke mættet i samme grad på OLED-TV’et som på LCD-TV’et. Bemærk, at det kun er farvemætningen, der er fokus på her.


Jeg har for eksperimentets skyld taget et billede af samme scene mastered til HD/Rec.709 på Pioneer 9G, hvor jeg af gode grunde ikke forventer at finde tilsvarende problemer med klipning af høje lysstyrker:



Mad Max highlight, Rec.709 (HD)


Igen: Med forbehold for alle mulige fejl i fotograferingen kan man sammenligne med HDR-billederne ovenfor. Det fremgår, at farvegengivelsen ligger tættere på LCD-TV’et, da der ikke klippes lige så alvorligt i “højlyset” på Pio’en som på OLED-TV’et (Pio’en klipper/komprimerer faktisk WtW mere end man kunne ønske sig). Billedet afspejler i øvrigt meget godt, det som man så på skærmen i virkeligheden, selvom mit kamera ikke kunne bringes til at lave så mørkt et billede, som HDTVtest fik lavet med HDR-versionen. Jeg forsøgte også at frembringe et billede, der var mere undermættet/orange, men uden held.


Nedenfor har jeg overlejret HDTVtest-målingerne af LG OLED-TV vs. LCD-TV (begge jo med HDR-10-understøttelse) med referencen (HDR-10 (AKA “PQ EOTF”)) og LG’s egne specifikationer for, hvordan luma-kurven/EOTF skal kalibreres:



Forskellige luma-kurver


Vi kan se, at LCD-TV’et følger HDR-10/PQ EOTF ganske nøjagtigt, mens OLED-TV’et ligger for højt med luma-kurven i forhold til HDR-10/LG’s egne specs og PQ EOTF i øvrigt. Der er noget at arbejde med her - men der er ikke nogen silver bullet på OLED-TV’et, da gamma-equalizer’eren på LG TV’et ikke giver mulighed for at justere over ca. IRE69 (punkt 20 i indstillingerne). Dermed er det ikke muligt at ramme luma-kurvens form for HDR-10 - heller ikke via en “emulering” på bekostning af den overordnede lysstyrke. Luma-kurven er simpelthen absolut i HDR-10 modsat Rec.709, hvor den er relativ til lysstyrken.

Lad os slutteligt vende tilbage til WtW-problematikken - og glæde os over, hvor godt LG OLED-TV'et klarer disciplinen:


LG OLED-TV'ets håndtering af whiter-than-white (WtW) i HD (Rec.709, ikke HDR)

Prøv at se, hvor mange detaljer, der er i brostenene i øverste venstre hjørne sammenlignet med det tidligere eksempel på WtW. Jeg lægger her mærke til de lyserøde skær, som er på billedet: Det var ikke til stede, når man betragtede billedet IRL. Jeg tænker på, om det kan være noget, der stammer fra kameraet/TV-panelets coating i kombination...?

Læg mærke til, at farverne er lidt overmættede på ovenstående billede. I næste afsnit kommer vi omkring FARVE-indstillingen.

EDIT: Rettede links, tilføjede billed med WtW-indhold.



-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 17-November-2016 kl. 20:22

Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

Som en afsluttende bemærkning synes jeg, at det bør nævnes, at kalibrering af gråtoneskalaen/hvidpunktet iflg. BT.1886 skal ske i et mørkt rum (eller evt. blot med måleinstrumentet i tilstrækkelig kontakt med skærmen), og danner dermed grundlag for en kalibreret aften/dark room-indstilling.


Princippet om måling i mørke omgivelser er formodentlig vedtaget, fordi estimering af end-to-end-gamma (jf. Charles Poynton) i et oplyst lokale vil variere utroligt meget med rummets omgivende lys og baggrundslys.


Emnet fortjener egentligt plads til et indlæg eller endda en tråd for sig selv, og det læner sig kraftigt op ad adapteringsproblemematikken omtalt i forbindelse med kalibrering af det lidt besværlige LCD-TV, der leverede en lyserød billedgengivelse i grelle tilfælde. Jeg har, som indirekte nævnt lidt tilbage i tråden i afsnittet om gamma/luma, for nogle år tilbage arbejdet med at udvikle en metode og tilhørende værktøjer til at bestemme end-to-end-gamma, der giver en fornuftig kontrast og farvemætning og samtidigt mindsker problemet med, at shadow-details drukner pga. refleksioner i panelet fra omgivelserne - og her er kort konklusionerne:


Vi kan korrigere en eller flere af følgende parametre for at lave en dagslysindstilling:


  1. Evt. justere op for LYS (BtB skal stadig netop ikke være synlig) for at få detaljerne tilbage. Husk at LYS parallelforskyder luma-kurven opad/nedad.

  2. Skrue op for KONTRAST og/eller BAGGRUNDSLYS (f.eks. OLED-LYS) (men undgå for enhver pris misfarvninger og så vidt muligt klipning af WtW) for at få mere dynamik tilbage i billedet. KONTRAST trækker opad/nedad i luma-kurven som en elastik, hvor bunden sidder fast på sortniveauet (hvis det er nul).

  3. Skrue (evt. lokalt) ned for GAMMA (jf. surround-effekt og end-to-end gamma) for at gøre afstanden mellem shadow details større -> mere synlige trin.

  4. Evt. justere FARVE for at kompensere for mulig over- eller undermætning af farver stammende fra det evt. løftede sortniveau, refleksioner og den sænkede gamma.


Nogle af punkterne kan virke ulogiske (f.eks. punkt 3), og kræver at man virkelig sætter sig ned og studerer det fænomen, man kalder “surround-effekten”, men kort sagt hænger det sammen med, at øjet tilpasser sig omgivelsernes lysstyrke (beslægtet med det, vi så omkring adaptering af hvidpunktet), og dermed kan have brug for større trin mellem farverne/gråtonerne for at kunne skelne mellem dem, når det omgivende lys er kraftigt.


På illustrationen herunder kan man se, hvordan de små grå cirkler, som har samme grå farve parvis, fremstår helt forskellige afhængigt af, hvilken baggrund de præsenteres på:



Demonstration af surround-effekten


Prøv at se denne video (https://www.youtube.com/watch?v=kdOQBPCOk5w&NR=1), hvor samme princip demonstreres.


Jeg har lavet nogle målinger for at vurdere betydningen af refleksioner i skærmen (Pioneer 9G plasma-TV) under tre forskellige forhold: DARK (dunkelt rum, måling direkte i kontakt med skærmen), DIM (dunkelt rum, reflektioner i skærmen) og BRIGHT (oplyst rum, reflektioner i skærmen). Jeg har på illustrationen nedenfor zoom’et ind på den lave del af luma-kurven for de tre situationer:



Løftet sort pga. "lysstøj"/refleksioner fra omgivelser


Sortniveauet er tydeligvis løftet (de negative data for DARK-målingerne skyldes desværre bias-fejl, fordi Eye-One Pro-sensoren er drevet lidt). Det højere sortniveau - og dermed lavere resulterende gamma - kunne man måske tro, ville bringe shadow-details frem, men det betyder faktisk, at detaljerne drukner i lysforureningen, fordi displayets rå lys-output (defineret ved DARK) ligger under lysforureningens niveau, hvilket igen medfører, at kontrasten og farvemætningen mindskes (lavere gamma, højere sortniveau/mere grå, mere mælket). Dette er altså den modsatte effekt af surround-effekten, og er værre jo mere refleksion, der er i skærmen, og det kan dermed betyde, at man måske skal justere FARVE-indstillingen opad.


Tilsvarende avanceret kan man blive i sine overvejelser og tage højde for synssansens farveadaptering (jf. snakken om det kalibrerede LCD-TV, der fik en “pinkskala” i stedet for en gråtoneskala, eller underteksterne, der skiftede til komplementærfarven i forhold til ambient/baggrundslyset i rummet) som udgangspunkt for et alternativt hvidpunkt(*) med formålet at overholde princippet om rendering intent, altså at genskabe samme opfattede farvegengivelse i stuen som i det studie, hvor mastering/colorgrading blev foretaget.


Dette kræver måling af omgivelserne, som skal være statiske (kontrolleret) mht. belysning, så i praksis vil det være meget svært, og det ville nok være bedre at ændre på omgivelserne, hvis man kan. Man kunne forestille sig et TV, der selv kunne modvirke adaptering (lys + farve) - men lur mig og det ikke ville være problematisk, at få til at fungere i praksis…? Jeg mener, at vi har set eksempler på producenter, der har forsøgt sig med dette. Alt andet lige, har vi tidligere set, at man skal være meget forsigtig med justering af CMS’en på LG OLED-TV’et, hvis man ikke vil introducere problemer i farvegengivelsen.


Hvis vi lige bliver pragmatiske igen og vender tilbage til punkt 4, siger Charles Poynton i en af sine artikler:


A bright display (more than 100 nt), a bright ambient, and/or a bright surround may cause a systematic increase in colourfulness. If the consumer’s viewing situation differs from that at mastering, maintaining creative intent may require dialing-back some of the colourfulness increase.


Her introducerer han begrebet colourfulness, som vi måske kan oversætte til “farvestyrke” - altså en oplevet fremtræden af farven (jf. betydningen af “systematic” her), og dermed bevæger vi os på kanten af perception, altså hvordan vi opfatter farver, som vi har berørt i forbindelse med snakken om adaptering.


Det virker ikke intuitivt, at omgivende lys kan medføre en forstærket farveoplevelse, som kan betyde, at man må skrue ned for FARVE-indstillingen, men i en anden artikel argumenter Poynton yderligere:


A very dark surround at mastering will “suck” color out of a presentation previously viewed in a light surround. A colorist will dial-in an increase in colorfulness (for example, by increasing chroma gain).


The intended appearance for an HD master is obtained through a 2.4-power function, to a display having reference white at 100 nt, with 1 lx ambient, and 1% surround – but that appearance will not be faithfully presented in different conditions!


… ambient conditions in a consumer environment – even a rather dark home theater – are somewhat lighter than typically used for mastering today. The lighter conditions cause a modest increase in contrast and colorfulness, beyond that witnessed at content creation.


… If the power function on R’G’B’ – display gamma – is dialed back a little, that contrast and colorfulness are reduced.


Så pga., at der skrues op for farvestyrken i studiet i forbindelse med colourgrading, fordi det omgivende lys (“surround”) i studiet er lavere end ved optagelsen, kan produktet virke lidt for farvestærkt og lidt for kontrastfyldt, når det bringes tilbage til lysere omgivelser hjemme hos os (“vi kan ikke se detaljerne i de for solbrændte ansigter”).


Hvis følger en definition af colourfulness http://en.wikipedia.org/wiki/Colorfulness" rel="nofollow - Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Colorfulness" rel="nofollow - (jeg har navngivet parametrenes alias'er i parentes):


Chroma (K) is the colorfulness (C) relative to the brightness (L) of a similarly illuminated area that appears to be white or highly transmitting.


Dette kan vi oversætte til lidt pseudo-matematik:


K = C / L

C = K * L


Hvor:


 K = chroma (krominans, i familie med mætning og hue/tint)

 C = colourfulness (“farvestyrken”)

 L = brightness (bl.a. omgivende lys)


Heraf ses, at farvestyrken (C), der opleves af den menneskelige betragter, stiger med lysere omgivende lys (L) selvom chroma-input’et (K) er konstant.


Af dette og vores erhvervede viden om farvemætning, kontrast og gamma/luma kan vi uddrage, at man til dagslys med fordel kan bruge en lavere gamma, f.eks. 2.2 (eller måske endda lavere) i stedet for de ca. 2.4, der er passende til mørke omgivelser. Vi ved fra tidligere, at en lavere gamma giver mindre mættede farver og mindre kontrast - akkurat som Poynton foreslår.


Derudover kan man sige, at den flade gamma-kurve (som vist tidligere) med gamma på ~2.4 ikke nødvendigvis er mest velegnet til dagslysindstillingen - men til gengæld er det ikke muligt at give et generelt bud på, hvordan den så skal se ud: Det er helt situationsbestemt, jf. end-to-end-gamma. Jeg viste tidligere et eksempel på en sådan modificeret gamma-kurve implementeret ved kalibrering af et Pioneer 9G plasma-TV.


Punkt 4 kan vi forholde os til med den viden, vi har erhvervet os i denne gennemgang - men kun fordi gamma-justeringen ikke nødvendigvis kompenserer helt for surround-effekten og fordi mætningsforløbet inde i gamut’en ikke nødvendigvis er korrekt, selvom gamut’ens kant fint bliver ramt af primær- og sekundær-farverne. Jeg bruger derfor FARVE-indstillingen som den sidste touch-up på farvegengivelsen, når alt andet er på plads, og der ellers er noget yderligere at hente på denne måde.


For OLED-TV'et, der danner udgangspunkt for denne tråd, måtte jeg skrue FARVE ned til 45 (evt. 46) for at undgå overmætning og utroværdige hudfarver: I denne sammenhæng er der fokus på farvemætningsforløbene for RØD og GUL. I dette tilfælde blev GUL undermættet en smule, hvis RØD var mættet mest korrekt for hhv. 25% og 50% mætning (75% mætning indgår også i vurderingen, men den blev en smule underkendt på evalueringen i forhold til McAdam's ellipser og den subjektive vurdering, der afslutter kalibreringen). Den svage undermætning af GUL vurderede jeg tilfredsstillende sammenlignet med overmætning af RØD, som gav mere utroværdige hudfarver. Denne prioritering understøttes af McAdam's ellipser, som fortæller os, at korrekt mætning af GUL er mindre kritisk end korrekt mætning af RØD. Gamut'en var ikke kalibreret gennem FARVESTYRING (CMS) for dette TV, da den var tæt på målet og fordi kalibrering gennem CMS'en gav problemer med billedgengivelsen (se senere). Med forsigtighed kunne TV'et måske have gavn af at lægge RØD og GUL bedst muligt på plads i gamut'en vha. CMS'en - men igen; det kan medføre artefakter, som modvirker den samlede billedkvalitet, som derfor skal derfor vurderes kritisk efterfølgende.


Hele denne snak skal ikke forstås som om, jeg mener, at kalibrering pga. adaptering o.l. kan være lige meget: Målet må stadig være for setup’et at leve op til rendering intent - også under svære forhold (vs. batcave).



(*) Et ændret hvidpunkt medfører et behov for en custom-gamut, hvor primær- sekundær-farverne er flyttet i forhold til standarden (pga. adaptering). Tænk på primærfarverne og hvidpunktet som stolperne der udspænder et telt, hvor sekundærfarverne automatisk flytter sig, hvis hvidpunktet flytter sig: De ligger i princippet på den rette linje, der går fra hjørnerne gennem hvidpunktet, hvor denne linje skærer gamut’ens kant “diagonalt” overfor primærfarven.

5.1. Kalibrering af baggrundslys

Jeg har tidligere været inde på, at man kan sætte lys bag sit TV, på samme måde, som man har en svag belysning bag monitoren under colour grading-processen. Husk at lyset kan få en adapterende effekt på synets opfattelse af hvidpunktet, og derfor er det principielt set vigtigt, at farven på baggrundslyset er “D65”, ligesom i studiet under colour-grading-arbejdet.


Jeg var den anden dag forbi samme LG OLED-TV, som der er refereret til i mine indlæg denne tråd, og TV’et var nu udstyret med en LED-lyskæde bag TV’et:



Ukalibreret LED-baggrundslys


Baggrundslyset var alt for varmt/gult, men ved at anvende måleudstyret til at måle det reflekterede lys fra væggen, kunne der foretages en kalibrering:



Måledata fra kalibrering af det reflekterede baggrundslys


For at forstå ovenstående grafik, skal man vide, at tiden løber ud af x-aksen, da det er en snapshot af live-målinger. Derfor kan man se, at der startes ud med en forkert farvetemperatur (cyan) til venstre, som efterfølgende over tid bliver lagt ganske nøjagtigt ind på D65 (her kaldet “6500K”).


Læg mærke til, at RGB-målingerne rammer OK oven i hinanden. Den gule graf er bare lysstyrken på det punkt, hvorpå der måles. Resultatet var ganske overbevisende:



Kalibreret LED-baggrundslys


Det er nu tydeligt, at baggrundslyset i langt højere grad stemmer overens med skærmens hvidpunkt end tidligere. Lysstyrken kan indstilles efter behov - men det må ikke være specielt stærkt. I dette tilfælde tog jeg simpelthen og fyldte skærmen ud med et hvidt/gråt billede (fuld skærm) på ca. IRE25 (25% stimulus), men kunne være mindre (f.eks. IRE15) afh. af andre parametre: Øjnene knibes sammen så kant mellem TV og væg bliver utydelig, og derefter justeres LED-kædens lysstyrke, så skærm og væg bliver ensartede i lysstyrke.

Alternativt kan man anvende et testbillede som dette:



Justering af lysstyrke fra LED-baggrundslys


Billedet findes på testskiven, der hedder http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/948496-avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration.html" rel="nofollow - AVSHD .

EDIT: Rettede links, tilføjede omtale af AVSHD testdisk, tilføjede afsnit om indstilling af FARVE for OLED-TV'et og rettede kosmetiske småting.



-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 18:09

Plan/indholdsfortegnelse:


1. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499482&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499482" rel="nofollow - Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499670&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499670" rel="nofollow - Synet, tolerance og adaptering

3. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499768&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499768" rel="nofollow - Udbrænding/WtW

4. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1499919&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1499919" rel="nofollow - HDR og udbrænding

5. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500036&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500036" rel="nofollow - Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Problemer introduceret ved kalibrering

7. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148642&PID=1500167&title=kalibrering-af-lg-oled-2016#1500167" rel="nofollow - Afrunding


6. Problemer introduceret ved kalibrering

Når man kalibrerer et TV, er der flere muligheder for at introducere nye fejl - og som nævnt tidligere kan gode og nøjagtige måledata maskere problemer, som kun kan opdages ved at undersøge noget materiale, som man ved, hvordan skal opføre sige - altså noget referencemateriale.


Jeg bruger ikke ordet “reference” i betydningen “bedst” her: Jeg anvender ordet i betydningen “det, som jeg bruger, som mit faste holdepunkt, det som jeg kender”. I denne betydning behøver referencematerialet eller reference-TV’et ikke at være perfekte - men de skal naturligvis opføre sig temmeligt pænt.


I det følgende viser jeg et par eksempler på, hvordan man kan introducere billede-artefakter i forbindelse med kalibreringen.

6.1. Problemer efter kalibrering af gamut/farvestyring

Jeg har tidligere nævnt, at LG’s OLED-TV, der refereres til i denne tråd, er følsomt over for kalibrering af gamut’en via FARVESTYRING-indstillingerne (“CMS”, Colour Management System). Mit første forsøg på at udføre denne operation gav rigtig gode måledata efter kalibreringen - men allerede ved første gennemsyn af testmateriale kunne man se, at noget var grueligt galt:



Øverst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)
Nederst: Ukalibreret gamut


Prøv at kigge lige midt i billederne: Der er fyldt med artefakter stammende fra kalibreringen - og de kommer til udtryk i farveovergange - og tilsyneladende specielt, hvis der er filmgrain, som der skal arbejdes med af TV’et. Ovenstående billeder viser et blot nogenlunde alvorligt tilfælde - undervej fik jeg fremstillet noget meget værre, men det har jeg desværre ikke noget billede af - men tænk på noget, der næsten (næsten) lignede en flok fluer eller fugle-silhuetter på himmelen…


De andre (bølgende) artefakter i billedet stammer fra moirè-/interferens-effekter pga. forskellig opløsning i kamera og TV anvendt til at fange disse fotos.



Øverst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)
Nederst: Ukalibreret gamut


Ovenfor ser vi samme problem lidt tættere på. Dette TV er følsomt over for ikke specielt store ændringer i CMS’ens parametre - og det virker som om ændring af specielt lysstyrken i CMS’en er problematiske.


Problemet kan stamme fra afrundingsfejl i signalvejen - ikke noget som er specielt underligt, da der skal laves millionvis af regneoperationer pr. frame, som derfor skal optimeres i forhold til hastighed.


Disse problemer skal naturligvis ikke afholde os fra at kalibrere via CMS'en - men det skal gøres med forsigtighed, og der skal anvendes referencemateriale til at kontrollere resultatet.

6.2. Problemer med farvemætning og klipning af shadow-details pga. forkert indstillet sortniveau

En af de grundlæggende parametre, som man skal have styr på ved kalibrering, er sortniveauet og/eller video-levels. Dette handler om, at et stimulus på 16 for SD og HD (eller 64 for HDR) skal levere det sorteste, som TV’et kan præstere, og at det næste stimulus skal være lige netop synligt.


LG OLED-TV’et har som så mange andre TV en indstilling, der hedder SORT NIVEAU(*), som bestemmer, om sort ligger på stimulus 16 (64 for HDR) eller 0. Computere kan typisk arbejde med sort som “0” (nul), og hvid som 255 i stedet for 235 (940 for HDR), som vi ved ellers tillader WtW.


Hvis signalkilde/afspiller/tuner/set top-boks etc. er forkert indstillet i forhold til TV’ets forventning til sortniveauet (altså 0 vs. 16(64)), kan billedet enten blive for lyst eller for mørkt, selvom gamma’en er urørt som i illustrationerne herunder.


Her ses en korrekt kalibreret luma-kurve:



Korrekt indstillet sortniveau


Hvis TV’et tror, at sort skal ligge højere, bliver luma-kurven løftet, og alt sort bliver gråt. Dette giver en lavere farvemætning (svarer lidt til en for lav gamma), og billedet bliver mælket:



For højt indstillet sortniveau:

Billedet er mælket, gråt og har undermættet farvegengivelse


Hvis der er klippet i sort,  vil det virke som en for høj gamma, hvorved farvemætningen bliver markant for stor. Derudover klippes der naturligvis i shadow-details, da de nederste 16(64) niveauer/stimuli alle bliver til samme farve (sort):



For lavt indstillet sortniveau:

Der klippes i shadow-details og farvemætningen er for høj


I de to følgende eksempler kan man se forskellen på korrekt indstillet video-levels eller sortniveau/black-level. Lad mig på forhånd advare om den tvivlsomme kvalitet af mit køkken-LCD-TV, som ved korrekt indstillede video-levels/sortniveau leverer et noget mælket udtryk pga. sit ringe absolutte sortniveau (og der måske netop derfor burde skrues lidt op for FARVE). Dette forhindrer dog ikke illustration af pointen omkring effekten på farvemætning og shadow-details:



Øverst: Klippet sortniveau/video-levels

Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Det er tydeligt, at farvemætningen er større i det øverste billede, hvor shadow-details også er klippet væk. Til gengæld er signalvejen for det nederste billede indstillet korrekt, hvorved tøj- og hudfarver bliver mere troværdige, og detaljerne er tilbage i f.eks. mørkt hår og tøj.


Et eksempel mere:



Øverst: Klippet sortniveau/video-levels

Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Her gælder samme kommentarer som for eksemplet ovenfor. Man kan nemt blive forført af det farvemættede og meget kontrastfyldte billede - men man bliver træt af at se på det i det lange løb - og i spil vil man sikkert blive irriteret over, at man ikke kan se vigtige detaljer.


Hvordan kan man sikre sig, at video-levels/sortniveauet står korrekt for en kilde, hvor man ikke kan vise et testbillede (f.eks. en tuner eller en set-top boks)? Jeg har et par tips, som måske kan hjælpe:


Først indstiller man LYS med et passende testbillede, der viser om shadow-details vises korrekt ned til omkring niveau 16 på en indgang, hvor man kan koble en afspiller/signalkilde til, der kan vise sådan et prøvebillede (f.eks. en blu-ray-afspiller, en USB-stick eller lign.). Undervejs kan det være nødvendigt at eksperimentere med indstillingen af SORT NIVEAU-indstillingen, for at opnå den bedste kalibrering af shadow-details.


Derefter kopierer man sin kalibrering af shadow-details/sortniveau (LYS + SORT NIVEAU) til den kilde, som skal indstilles. Husk at alle andre indstillinger i princippet også skal med over. Når dette er på plads, skal man eksperimentere med SORT NIVEAU: Den indstilling af SORT NIVEAU, hvor sort stadig er helt sort, og billedet er “lysest”, og viser flest shadow-details er den korrekte indstilling. Man kan måske bruge et billede med sorte bjælker foroven og forneden som en slags guide til at identificere det sorteste TV’et kan levere.


Husk i øvrigt at være opmærksom på, at afspilleren, der bruges til at lave den første kalibrering af shadow-details, også kan have en indstilling af sortniveau/video-levels - så her skal man holde tungen lige i munden og systematisk prøve mulighederne af for at få en pålidelig kalibrering at arbejde videre med.


(*) Kan hedde noget andet på andre TV - eller f.eks. være omfattet af indstillingerne, der kan hedde noget med “begrænset”, “fuld”, “RGB” etc.

7. Afrunding

Det kan være lidt af en kunst (og tålmodighedstest) at kalibrere et TV - og som sagt ikke mindst til brug i dagslys. For at komplicere sagen yderligere, vil et TV i praksis næsten altid blive udsat for refleksioner fra omgivende lys, så man kan argumentere for, at kalibrering iflg. BT.1886 bør suppleres med hensyntagen til end-to-end-gamma - og især hvis skærmen ikke leverer noget nær absolut sort, som LG’s OLED-TV kan. Selv et ældre Pioneer plasma-TV kan kan som vist have nytte af denne modifikation for at give en bedre allround- eller dagslys-performance.


Alt dette kan lyde (og er langt hen ad vejen) meget akademisk - men i virkeligheden synes jeg, at kalibreringen skal udføres med en pragmatisk tilgang, hvor der ikke er så meget fokus på måledata som på billedgengivelsen. Man kan måle nok så nøjagtigt og bruge avanceret matematik til at finde det bedste mål, men hvis TV’ets kontroller alligevel ikke tillader lige så nøjagtig justering, kan man spilde megen tid.


Matematikken og teorierne er primært fundamentet for forståelsen af mekanismerne i billedgengivelsen og billedopfattelsen. Mit mål har været at vise, hvordan der er sammenhæng mellem teori og praksis, og jeg mener faktisk, at der kan findes en pragmatisk tilgang til kalibrering, der kan udføres med simple metoder, som giver et godt resultat, uden at det bliver rocket-science. Ofte er det dog sådan, at vi ved mere og bør vide mere om teknikken, end vi lige har brug for i en konkret kalibreringssituation for at komme hurtigt i mål - og derfor er teoretisk viden alligevel nyttig.


Til de, der vil vide mere om teorien bag farvereproduktion på TV etc., vil jeg foreslå at læse nogle af de artikler på nettet som Charles Poynton har skrevet, og derudover giver hans bog “Digital Video and HDTV - Algorithms and Interfaces” en god baggrundsviden:




På nettet findes desuden http://www.brucelindbloom.com/" rel="nofollow - Bruce Lindblooms http://www.brucelindbloom.com/" rel="nofollow - ressourcer (også nævnt tidligere i denne tråd) omkring matematikken, til de der vil vide og eksperimentere (meget) mere.


THE END

(indtil vi for alvor skal i gang med HDR)

EDIT: Tilføjede indholdfortegnelse/links til relaterede indlæg - også i de relaterede indlæg.


-------------
/lars


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 18:26
Endnu engang mange tak bantam. Jeg håber at mange læser dit enestående værk, og i det mindste kigger på billederne med før og efter en kalibrering.

Det er bestemt ikke lige meget  om man får kalibreret sit TV. Okay billedet kan være en stor forbedring, og måske en lidt mindre forbedring.Afhængig at TV´ets kvalitet, og naturligvis de medleverede fabriksindstillinger. Men en synlig forskel er der knageme uanset hvadSmileWink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 19:20
Tak for den spændende og gode forklaring, Bantam.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 23:35
Tak for turen, Bantam . . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 23:37
Tak for den positive feedback, allesammen.

(også tak til de, som stille holdt ved uden at protestere... Thumbs Up )




-------------
/lars


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-November-2016 kl. 08:17
Meget lærerigt.   

Og forklaret på en god mode.

Kalibering er meget interessant. Og utroligt hvad der kan opnås.

Kunne være sjovt at have et LCD top model som fik den store tur også i sådan en tråd.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-November-2016 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Meget lærerigt.   

Og forklaret på en god mode.

Kalibering er meget interessant. Og utroligt hvad der kan opnås.

Kunne være sjovt at have et LCD top model som fik den store tur også i sådan en tråd.
Det er jeg helt enig i. Min umiddelbare fornemmelse er, at det er en del nemmere (hurtigere)  at kalibrere et Pana 65DX900E end det omtalte OLED.Smile




-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Print side | Luk vindue