Apple forsøger at omgå garanti
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148774
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 18:08
Emne: Apple forsøger at omgå garanti
Skrevet af: slumbert
Emne: Apple forsøger at omgå garanti
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 11:05
Jeg har lige læst en artikel, hvor det beskrives hvordan forsøger at omgå deres egen garanti, ved at henvise til fugtindikatorer. Apple tilbyder i stedet en ny ombytter mod at der betales 3.700, da den defekt telefon vurderes ikke at kunne repareres og fugtskader er kundens egen telefon. Kun tog til sidst sin telefon til en uafhængig reparatør nede, som lavede den defekte telefon gratis på under et minut. Problemet var lidt lommeuld i ladestikket.
Hvad laver Apple egentligt. Tror de at deres kunder er så loyale at de gider blive pisset på. Det er jo et stort firma, så der vil selvfølgelig også være flere klagesager, men Apples håndtering er helt ude i hampen. Det er både arrogant, dumt om selvfølgelig i strid med lovgivningen.
her er lige et link til artiklen: http://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/forbrugersikkerhed/ECE3448236/jespers-soens-iphone-blev-erklaeret-doed-af-humac---men-det-var-bare-fup/" rel="nofollow - http://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/forbrugersikkerhed/ECE3448236/jespers-soens-iphone-blev-erklaeret-doed-af-humac---men-det-var-bare-fup/
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Svar:
Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 11:21
Virker som om, du har lidt travlt med at skyde på Apple.
Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler. Andre butikker har åbenbart ingen problemer med at sende telefonen til nærmere undersøgelse, selvom der er tegn på fugt. Så det kunne jo være, at Humac overfortolker Apples retningslinier.
------------- Go outside, the graphics are amazing!
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 11:23
Langt være er vel den retssag som Apple har anlagt mod en kunde, da de ikke vil overholde købeloven: http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/davids-kamp-mod-apple-sagde-nej-til-brugt-iphone-saa-blev-han-sagsoegt/6357718" rel="nofollow - http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/davids-kamp-mod-apple-sagde-nej-til-brugt-iphone-saa-blev-han-sagsoegt/6357718
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 11:28
Det har absolut intet med Apple at gøre. Det er da Humac der klovner her, ved at afvise med det samme. Var Humac bare lidt kloge havde de kigget efter on lightning stikket gik i bund. Apple har jo ikke engang hverken set eller hørt om den pågældende telefon!
Som elektronikreparatør, forstår jeg godt at man afviser at reparere på en telefon, hvor fugtindikatoren er udløst. Hvad er der ved at reparere et defekt ladestik, når man ser telefonen igen om to måneder på grund af fugten og kunden skriger garanti og hvorfor man ikke har repareret ordenligt.
Men okay, det giver nok mere medieomtale at skyde på Apple, end på Humac......
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 12:35
KlausDM skrev:
Det har absolut intet med Apple at gøre. Klaus |
Det har det så måske alligevel, hvis det er korrekt at Humac blot følger Apples anvisninger. Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 12:43
Fik også en iPhone 4S ombyttet efter et år gennem Elgiganten. Den var spritny!
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 12:47
Det kan godt være fejlen ligger hos humac, men Jeg forstår det nu stadig som om at en udløst fugtindikator vil betyde at telefonen ikke er dækket af garantien.
Det synes jeg stadig er et problem.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 13:02
Det er også et problem, når nu der ikke er noget der tyder på at fejlen på telefonen havde noget med fugt at gøre. Dermed har Humac, som siger de følger Apples politik, afvist reklamationen på et forkert grundlag og fugtindikatoren kommer derved til at virke som en dårlig undskyldning. Hvor tit reklamationer uberettiget bliver afvist pga. fugtindikatoren kan vi ikke vide noget sikkert om, men hvis Humacs håndtering af sagen skal være vores indikator, er det nok ikke så sjældent.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 13:02
fltk skrev:
Det har det så måske alligevel, hvis det er korrekt at Humac blot følger Apples anvisninger. |
At afvise en telefon med lommeuld i et stik (ja, jeg har tømt mit hovedtelefon i min gamle 4S flere gange) er næppe Apples anvisninger. Desuden er det butikken der har vurderet at der er "fugtskader" på telefonen og ikke Apple. For mig at se er det en "hurtig" Humac medarbejde der er skyld i det. Apple kender som skrevet intet til den pågældende telefon.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 13:19
Skalle06 skrev:
Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler. |
Nu har jeg selv lige læst artiklen før jeg kom herind på recordere, og det er da langt hen ad vejen lige så meget Apples skyld, med de restriktioner de lægger på forhandlernes muligheder for at udføre selv de mindste reparationer. Selvfølgelig ser det ikke så godt ud for Humac, når selv Power og Elmutanten kan finde ud af at fikse "lommeuld".
Dog mener jeg det er ret godt klaret, at man som forbruger ikke selv har tjekket opladerporten, hvis telefonen ikke ville oplade! Hvor svært er det at tage en lommelygte eller noget andet skarpt lys, og kigge i porten?
|
Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 14:08
@Naiera Nu kender jeg ikke ordlyden i Apples anvisninger til butikkerne. Kender du dem? Men noget kan tyde på, at Humac medarbejderen har været lidt for ivrig i sin fortolkning, når andre butikker, der har de samme anvisninger, godt kan finde ud af, at bruge den sunde fornuft mht. lommeuld og lignende, og endda sende telefonen til værkstedet, selv om der er tegn på fugtskade.
------------- Go outside, the graphics are amazing!
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 15:24
Der er ingen der ved hvad Apples regler er for Apple vil ikke offentliggøre dem, men det står jo meget klart i Politiken at Humac har fulgt Apples retningslinjer:
"Humac har bare fulgt de regler, som vi er underlagt fra Apple, siger kædens adm. direktør, Michael Bech, som bekræfter forløbet med Jesper Uhrup. Ifølge ham skal Humac eller andre autoriserede forhandlere af Apples telefoner overhovedet ikke påbegynde servicering af en iPhone, hvis de små fugtindikatorer klart viser, at mobilen har været udsat for fugt. »Jeg tror gerne, at kunden oplever, at han kan få løst problemet nede ad gaden. Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. Den proces kan og vil vi ikke afvige fra«, siger Michael Bech." Der er vel ikke ret meget at tage fejl af. Hvis fugtindikatoren er udløst skal de tilbyde en ombytningstelefon og der er lige præcis det Humac har gjort. At en anden forretning gør noget andet ændrer ikke ved at Apples politik tilsyneladende er at gøre som Humac har gjort. Det er jo også nemt for konkurrenterne at sige at de da aldrig kunne finde på at afvise en reklamation alene på baggrund af fugtindikatoren, når de får sagen forelagt.
|
Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 15:34
@Mefisto Og senere i artiklen står der: "Selv om både han selv og souschefen har bekræftet, at mobilen er bedømt på indikationer udefra, ændrer Michael Bech senere forklaring og oplyser, at telefonen har været åbnet og undersøgt."
Giver ikke indtryk af, at Humac har haft styr på det. Herunder evt., hvad der egentlig står i Apples retningslinjer.
------------- Go outside, the graphics are amazing!
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 15:52
Men det ændrer stadig ikke ved at Humac af to omgange har afvist reklamationen pga. fugtindikatoren selv om det virkelige problem var støv i et stik og har tilbudt kunden en ombytter til 3700,- sådan som direktøren for Humac siger retningslinjerne er.
Hvis det vitterlig er rigtigt, at de har haft den åbnet, er det jo også bare dobbelt lamt at de bliver ved med at afvise at reparere den. Så er den, hvem det så er, der har haft den åbent også inkompetent.
Det er så både ekspedienten, direktøren og teknikeren der ikke har "styr på det". Kan du finde på flere undskyldninger? :-)
|
Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 16:57
Undskyldninger overfor hvem?
------------- Go outside, the graphics are amazing!
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 17:12
Mefisto skrev:
Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. |
Fugtindikatoren kan de ikke se, før de skiller den ad. De har tydeligvis kigget ind i ladestikket og taget lommeulden for at være ir......
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 17:15
KlausDM skrev:
Mefisto skrev:
Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. |
Fugtindikatoren kan de ikke se, før de skiller den ad. De har tydeligvis kigget ind i ladestikket og taget lommeulden for at være ir......
Klaus |
Så hvis der er ir i ladestikket, så skal man betale 3700 for en ombytter.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 17:44
KlausDM skrev:
Mefisto skrev:
Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. |
Fugtindikatoren kan de ikke se, før de skiller den ad. De har tydeligvis kigget ind i ladestikket og taget lommeulden for at være ir......
Klaus |
Lige for en ordens skyld, så er det ikke mig der siger det du har citeret. Det er Humacs adm. direktør, Michael Bech. Se foregående side.
Der står i en artikel på Politiken at der (også) sidder en indikator i stikket og kunden er blevet tilsendt et billede af lightningningporten samt en forklaring om at telefonen er fugtskadet. Det kan du jo tolke som du vil, men det er stadig et faktum at reklamationen er blevet afvist med påstand om fugtskade, hvilket ikke var rigtigt. Om de skal skille den ad eller ej for fejlagtigt at erklære den totalskadet kan jeg ikke se synderligt relevant.
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE3448345/fugtmaerker-snyder-kunder-naar-mobilen-er-brudt-sammen/" rel="nofollow - http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE3448345/fugtmaerker-snyder-kunder-naar-mobilen-er-brudt-sammen/
|
Skrevet af: Skyhigh
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 19:09
Skalle06 skrev:
@Naiera Nu kender jeg ikke ordlyden i Apples anvisninger til butikkerne. Kender du dem? Men noget kan tyde på, at Humac medarbejderen har været lidt for ivrig i sin fortolkning, når andre butikker, der har de samme anvisninger, godt kan finde ud af, at bruge den sunde fornuft mht. lommeuld og lignende, og endda sende telefonen til værkstedet, selv om der er tegn på fugtskade.
|
Der viser sig en generel tendens, når de her
forbrugerspørgsmål gang på gang bliver diskuteret her på siden: Der skues
utrolig meget til fabrikantens anvisninger og overvejelser. I dette tilfælde
Apples anvisninger for, hvordan butikken skal stille kunden, altså forbrugeren.
Det kan forbrugeren altså være ligeglad med. Det er butikken, der har et ansvar
over for forbrugeren, da det er butikken, der har indgået aftale gennem salg. Ifølge
dansk lovgivning. Hvad producenten har af aftaler/forpligtigelser med/over for
butikken kan forbrugeren ikke bruge til så meget. Humac skal leve op til de
forpligtigelser, de har over for kunden, ikke over for Apple. Der er altså
lovfæstet forskel på B2B og B2C.
Når vi taler om B2C, så er forbrugeren ganske godt beskyttet.
Det nytter derfor ikke, at man giver køb på disse rettigheder, ved at bruge Apples
anvisninger som en form for autoritet for videre handling i detailleddet. Meget
af det her er desuden givet i artiklen fra Politiken. Det er derfor, efter min
mening, omsonst at diskutere, hvad Apple anviser eller ikke anviser.
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 19:36
der blev tidligere skrevet at jeg skyder efter apple. Egentligt ikke, men jeg reagerer på at et stort firma opfører sig som en krejler på Vorbasse marked.
Efter at have læst lidt i tråden er jeg da også blevet klar over at det umiddelbart er Humac der har lavet fejlen. Men hvad nu hvis de kommer i klemme mellem Apple og forbrugeren, hvor Apple ikke vil godkende at telefonen er dækket af garanti med henvisning til en udløst fugtindikator. Humac kan så køre en sag mod Apple, men deres levegrundlag forsvinder jo, hvis de ikke kan handle med Apples produkter.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 20:34
Rolig nu. Apple skal jo skaffe deres +30 % aktieafkast et sted fra - og der er kun forbrugerne til at betale ;-)
|
Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 22:36
Naiera skrev:
Skalle06 skrev:
Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler. |
Nu har jeg selv lige læst artiklen før jeg kom herind på recordere, og det er da langt hen ad vejen lige så meget Apples skyld, med de restriktioner de lægger på forhandlernes muligheder for at udføre selv de mindste reparationer. Selvfølgelig ser det ikke så godt ud for Humac, når selv Power og Elmutanten kan finde ud af at fikse "lommeuld".
Dog mener jeg det er ret godt klaret, at man som forbruger ikke selv har tjekket opladerporten, hvis telefonen ikke ville oplade! Hvor svært er det at tage en lommelygte eller noget andet skarpt lys, og kigge i porten? |
Det er da MEGET værre, at en "uddannet" iPhone reparatør IKKE ser lommeulden. Hvor pokker skulle fru Jensen vide det fra.
|
Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 22:57
Brianigenigen skrev:
Naiera skrev:
Skalle06 skrev:
Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler. |
Nu har jeg selv lige læst artiklen før jeg kom herind på recordere, og det er da langt hen ad vejen lige så meget Apples skyld, med de restriktioner de lægger på forhandlernes muligheder for at udføre selv de mindste reparationer. Selvfølgelig ser det ikke så godt ud for Humac, når selv Power og Elmutanten kan finde ud af at fikse "lommeuld".
Dog mener jeg det er ret godt klaret, at man som forbruger ikke selv har tjekket opladerporten, hvis telefonen ikke ville oplade! Hvor svært er det at tage en lommelygte eller noget andet skarpt lys, og kigge i porten? |
Det er da MEGET værre, at en "uddannet" iPhone reparatør IKKE ser lommeulden. Hvor pokker skulle fru Jensen vide det fra. |
Selvfølgelig, dybt kritisabelt at de ikke opdager det. Arbejder selv med reklamationer i en af de førnævnte firmaer, og det er meget tydeligt når der er lommeuld i lightning stik og den ikke kan gå i bund.. Jeg oplever minimum en gang i ugen at der kommer reklamationer pga. Det. Så det er mærkeligt at det ikke er det første humac undersøger. Lige så snart en kunde med iphone siger at den ikke kan lade, kigger jeg i den, og prøver et kabel og som regel kan man tydeligt mærke at den ikke "låser" som den plejer at gøre, og så gør en tandstik underværker :) . Kan godt forstå at kunden ikke tænker over det, men humac som netop kun har apple produkter, burde være bekendt med den type fejl. Men de må jo have misforstået det lommeuld som ir, eller set på en fugtindikator og så ikke set mere på det.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-Oktober-2016 kl. 23:37
Brianigenigen skrev:
Det er da MEGET værre, at en "uddannet" iPhone reparatør IKKE ser lommeulden. Hvor pokker skulle fru Jensen vide det fra. |
Det er det vel, men når noget ikke virker, så synes jeg det er løjerligt, at man ikke som minimum i det mindste lige TÆNKER over hvad der kunne være galt. Lommeuldsfikset kræver ingen invasive indgreb overhovedet. Det må være det nemmeste fiks i mobiltelefonens historie. Hvis ladestikket ikke virker som det skal, hvad så med at kigge på det?!
Som rimeligt tech-kyndig har jeg selvfølgelig nok bare svært ved at sætte mig ind i en tech-muggles tankegang...
|
|