Print side | Luk vindue

Formatering af bærbar

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148895
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 22:00

Emne: Formatering af bærbar
Skrevet af: fc-andeby
Emne: Formatering af bærbar
Skrevet den: 09-November-2016 kl. 11:24
Hej

Min kammerat har en bærbar som er blevet langsom, det er længe siden den er blevet formateret. 
Han overvejer at købe en ny, men jeg foreslog at jeg kunne formatere den og se om det hjælper. For han bruger den ikke særlig meget.

Har et par spørgsmål som jeg er i tvivl om.
Jeg har opdateret den til windows 10 og så skulle windows 10 blive låst til bundetkortet. Jeg har ikke computeren ved mig, men mener det er en Asus eller HP han har. Derfor vil jeg godt bruge min DVD jeg har brugt til min egen computer til at installere med, det gør vel ingen forskel?

Hvis den nu kun har 4 GB ram, er det så bedre jeg installere 32 bit versionen i stedet for 64 bit eller er det lige meget? Tænkte at 64 måske kræver flere kræfter.

For at formatere computeren helt, skal jeg så f.eks killdisk eller er win 10 egen formatering god nok?

MVH. Thomas

Svar:
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-November-2016 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Hej

Min kammerat har en bærbar som er blevet langsom, det er længe siden den er blevet formateret. 
Han overvejer at købe en ny, men jeg foreslog at jeg kunne formatere den og se om det hjælper. For han bruger den ikke særlig meget.

Har et par spørgsmål som jeg er i tvivl om.
Jeg har opdateret den til windows 10 og så skulle windows 10 blive låst til bundetkortet. Jeg har ikke computeren ved mig, men mener det er en Asus eller HP han har. Derfor vil jeg godt bruge min DVD jeg har brugt til min egen computer til at installere med, det gør vel ingen forskel?

Hvis det er samme windows 10 version, så burde det virke. Ellers kan du hente et image af den rigtige version hos microsoft, lægge den på en usb (bootbar) og installere den vej.

Hvis den nu kun har 4 GB ram, er det så bedre jeg installere 32 bit versionen i stedet for 64 bit eller er det lige meget? Tænkte at 64 måske kræver flere kræfter.

64bit bruger flere ressourcer. Men jeg vil dog stadigvæk anbefale det. Tjek evt. om du kan lægge mere RAM i maskinen. Det ville være en fordel for brugeren. Og så er det helt klart værd at anbefale en SSD disk i samme omgang.

For at formatere computeren helt, skal jeg så f.eks killdisk eller er win 10 egen formatering god nok?

MVH. Thomas

Brug windows egen. Medmindre der er tale om ekstreme personfølsomme oplysninger, militærer hemmeligheder eller andet tilsvarende, så brug bare windows 10. 
Skifter du disken i samme omgang til en SSD, så foretag fysisk skade på den gamle disk, hvis den skal kasseres. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:11
Mange tak for svarene.

Hvad mener du med samme version af Windows 10? Jeg har lavet image fil af Windows 10 for et år siden. Eller skal man tage hensyn til at det f.eks er Asus pc, for den register vel Windows på samme måde som andre computer?

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:13
nej du skal tjekke at det er enten en pro, home etc. men ville uanset hvad downloade en ny udgave så man ikke skulle downloade opdateringer i et væk. der har nok været 4 STORE opdateringer siden da.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:15

Jeg ville ikke bruge en image fil du har lavet af din pc på en anden pc.

Hent image filen hos MS og dan en USB og boot fra denne USB og inst. Windows. Det er meget enkelt:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10" rel="nofollow - https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Brug "Download værktøj"

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nej du skal tjekke at det er enten en pro, home etc. men ville uanset hvad downloade en ny udgave så man ikke skulle downloade opdateringer i et væk. der har nok været 4 STORE opdateringer siden da.

Når ja, tænkte mig ikke lige om

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg ville ikke bruge en image fil du har lavet af din pc på en anden pc.

Hent image filen hos MS og dan en USB og boot fra denne USB og inst. Windows. Det er meget enkelt:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10" rel="nofollow - https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Brug "Download værktøj"

Ok. Altså skal jeg boot den fra en USB nøgle?

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:41
Du henter programmet jeg linker til. Med det kan du lave en boot USB, som du kan inst. fra.

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 18:58
Tak for hjælpen.

Er det nemt nok at sætte en harddisk i en bærbar? En 128 GB ssd harddisk regner jeg med er stor nok.

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 19:06

Tak for hjælpen.

Er det nemt nok at sætte en harddisk i en bærbar? En 128 GB ssd harddisk regner jeg med er stor nok.

Det kommer jo an på.

Skrevet den: 09-November-2016 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Tak for hjælpen.

Det kommer jo an på.

Ja. Skal nok finde ud af det. Går i krig i weekenden og ser hvordan det går.

Skrevet af: bocaj123
Skrevet den: 10-November-2016 kl. 09:40
I Windows 10 gør du bare følgende:

-Klikker på "taleboblen" nede i højre hjørne
-Klikker alle indstillinger
-Klikker Opdatering og sikkerhed
-Klikker Genoprettelse
-Klikker Kom igang under Nulstil denne pc
-Klikker Fjern Alt

Nu venter du bare et par timer og så er den som "ny"

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af bocaj123 bocaj123 skrev:

-Klikker Genoprettelse
-Klikker Fjern Alt

Tak for info. Det havde jeg ikke set man kunne. 

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 11:59

-Klikker Genoprettelse
-Klikker Fjern Alt

Det er ikke helt det samme som at formattere disken.

Jeg har været ude for på en pc at det ikke var nok, men at jeg var nødt til at inst. fra USB.

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 12:13
Jeg har gjort dette på over 10 computere nu og har adrig haft problemer..

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-November-2016 kl. 12:35

-Klikker Genoprettelse
-Klikker Fjern Alt

Så skal han enten klone med en ny disk (SSD) inden eller efter.
Med USB kan han udskifte disken og installere med det samme. Tiden vil jeg tro er den sammen, måske lidt hurtigere med USB.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 12:39
OP nævner ikke noget om at skifte til SSD?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-November-2016 kl. 13:09

OP nævner ikke noget om at skifte til SSD?

Se igår 18.58

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 13:09
Som udgangspunkt skal jeg ikke skifte harddisk.

Dog vil det være rart at få afklaret om en formatering er bedst eller om man kan nøjes med en nulstilling.?

Skrevet den: 10-November-2016 kl. 14:12

Som udgangspunkt skal jeg ikke skifte harddisk.

Dog vil det være rart at få afklaret om en formatering er bedst eller om man kan nøjes med en nulstilling.?

Det er der nok ingen der kan svare dig på.

Jeg har efterhånden inst. en del Windows 10 pc.

Nogle har en nullstilling være nok, andre gange har det ikke, så jeg har bare vennet mig til kun at lave en ny inst. vi USB, hvor jeg formatterer HD, for så er jeg sikker på, at der ikke er noget tilbage på harddisken.

Skrevet den: 11-November-2016 kl. 23:02
Hej igen

Nulstilling virker på åbenbart ikke.

Når jeg vil dovnloade win 10 vælger den automatisk amerikansk som sprog. Jeg vælger så at lave det om til dansk og den advarer så imod at jeg skal installere den samme version eller jeg skal bruge en ny produktnøgle.

Men skal jeg ikke bare vælge dansk, for jeg vælger jo ikke en anden win 10 udgave eller skal jeg vælge amerikansk og så lave sproget om til dansk?

Jeg har før rettet sproget fordi det stod på engelsk, ved ikke hvorfor den selv har valgt det. 
Det er forresten en HP.

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 11-November-2016 kl. 23:26

Når jeg vil dovnloade win 10 vælger den automatisk amerikansk som sprog. Jeg vælger så at lave det om til dansk og den advarer så imod at jeg skal installere den samme version eller jeg skal bruge en ny produktnøgle.
Ved download tool kan du vælge "til en anden PC" (eller noget i den retning) til USB/DVD brænding. 
Den download version bliver med alle sprog så vidt jeg husker, og normalt finder den selv ud af hvor du befinder dig (ud fra internetforbindelse) ved installation, og vælger dansk som default.

Krav til ny produktnøgle kommer hvis du installerer PRO version, og den tidligere produktnøgle kun er til HOME f.eks.

Mvh. JørgenT

Skrevet af: rawi
Skrevet den: 12-November-2016 kl. 00:02
Amazon.de har stadig Windows 10 licenser (OEM, både Home og Pro) til ca. 20€ hvis du mangler en nøgle.

Skrevet den: 12-November-2016 kl. 00:03

Har også valg downloade tool, men af en eller anden grund tror programmet at det er engelsk version. Hvis jeg vælger dansk kommer den nævnte advarsel. 

Skrevet den: 12-November-2016 kl. 00:03

Har også valg downloade tool, men af en eller anden grund tror programmet at det er engelsk version. Hvis jeg vælger dansk kommer den nævnte advarsel. 

Skrevet af: csell
Skrevet den: 12-November-2016 kl. 05:35
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Amazon.de har stadig Windows 10 licenser (OEM, både Home og Pro) til ca. 20€ hvis du mangler en nøgle.

Hej.

Jeg ville passe på med at købe en af disse.
Der er mange virkelig dårlige kundeanmeldelser:

http://www.amazon.de/product-reviews/B01DUNUV3Y/ref=cm_cr_dp_hist_one?ie=UTF8&filterByStar=one_star&reviewerType=all_reviews&showViewpoints=0" rel="nofollow - https://www.amazon.de/product-reviews/B01DUNUV3Y/ref=cm_cr_dp_hist_one?ie=UTF8&filterByStar=one_star&reviewerType=all_reviews&showViewpoints=0

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 12-November-2016 kl. 10:06

Har du valgt "Opret installationsmedier til en anden computer"

Og dernæst fjernet flueben i "Brug de anbefalede indstillinger til denne PC"

Så burde du kunne vælge det ønskede sprog og 32/64 bit version uden brok, for MS tool ved jo intet om den anden ønskede PC's status  Wink

Mvh. JørgenT

Skrevet den: 12-November-2016 kl. 10:55
Yes er godt klar over det. Var bare usikker på om Windows vil brokke sig når den registrere.

Jeg er lidt forsigtig når det nu ikke er min computer, hvis det havde været min egen havde jeg gjort det som det passede mig ☺️

Skrevet den: 12-November-2016 kl. 11:37

Jeg er lidt forsigtig når det nu ikke er min computer, hvis det havde været min egen havde jeg gjort det som det passede mig ☺️
Du kan jo f.eks sikre dig ved at lave en image backup på USB disk + boot CD med Macrium Reflect eller anden backup software inden du lægger den nye version på.
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx" rel="nofollow - http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Så kan maskine bringes tilbage til oprindelig stand hvis det ønskes. Wink

Mvh. JørgenT

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 10:41
Har fået det til at virke med den danske udgave.
Blev nød til at boot op fra dvd, fordi USB fejlede.

Mange tak for hjælpen.

Skrevet af: cccd
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 18:23
Han skriver at han har opgradere pc`en til win 10 !

Hvis det var en 32bit ver. så går det da ikke at opgradere efterfølgene til en 64bit hvis han ikke har licens til dette ??

Eller er jeg forkert på den ??

-------------

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af cccd cccd skrev:

Han skriver at han har opgradere pc`en til win 10 !

Hvis det var en 32bit ver. så går det da ikke at opgradere efterfølgene til en 64bit hvis han ikke har licens til dette ??

Eller er jeg forkert på den ??
Jeg mener at licens normalt er til både 32 og 64 bit version.
Der er ved upgrade fra HOME til PRO version det ikke går.  Wink

Mvh. JørgenT

Print side | Luk vindue