Print side | Luk vindue

Kejserens nye UHD...skuffelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148936
Udskrevet den: 15-April-2025 kl. 16:34

Emne: Kejserens nye UHD...skuffelse
Skrevet af: stjernholm
Emne: Kejserens nye UHD...skuffelse
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 14:27
Kære Nerd-Brødre.

Hvordan er jeres oplevelse af 4K?

Jeg har købt et LG E6 65" UHD/HDR tv, en Panasonic 4K Blu-ray afspiller m.v., og min første oplevelse er, at alt 4K materiale leveres så hård komprimeret, at der er tydelige kompressions artifakter på alle de tilgængelige UHD kilder (UHD BD. Netflix 4K). 

Ved direkte sammenligning af de samme film i HD, opleves slet ikke den samme grad af kompression issues.

Min oplevelse er desværre, at det ikke er et skridt frem at bytte en lille smule detalje og textur, med voldsomme kompressions artifakter der jo fjerner samme. 

Det eneste store der er sket er muligheden for HDR.

- Morten

Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Kære Nerd-Brødre.

Hvordan er jeres oplevelse af 4K?

Jeg har købt et LG E6 65" UHD/HDR tv, en Panasonic 4K Blu-ray afspiller m.v., og min første oplevelse er, at alt 4K materiale leveres så hård komprimeret, at der er tydelige kompressions artifakter på alle de tilgængelige UHD kilder (UHD BD. Netflix 4K). 

Ved direkte sammenligning af de samme film i HD, opleves slet ikke den samme grad af kompression issues.

Min oplevelse er desværre, at det ikke er et skridt frem at bytte en lille smule detalje og textur, med voldsomme kompressions artifakter der jo fjerner samme. 

Det eneste store der er sket er muligheden for HDR.

- Morten
Nu nævner du jo 2 ting, nemlig 4K (UHD), og HDR.

Jeg ser en del naturfilm i UHD - altså 4K. Hvis optagelsen er god, så kan full HD i samme film, godt gå og lægge sig. UHD er simpelthen bare skønt i mine øjne.

Så er der HDR, jeg kan sagtens se forskel til samme film på BD, men jeg er ikke sikker på at det er et format jeg vil bevæge mig meget rundt i. Jeg venter dog spændt på f.eks. BBC "Planet Earth 2" i UHD/HDR.

Ser jeg HDR materiale på mit Pana 65DX900E har jeg dog ikke noteret mig artifacts.Smile 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 15:27
Hmm , det er ikke sådan at du kører din 4K-BD igennem en receiver først?
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 17:34
Der er også dobbelt så mange pixels i forhold til antallet af gigabyte på skiven. Hvorfor folk mener, at UHD BD har bedre komprimering forstår jeg ikke. Det nye komprimerings-codec kan umuligt være så effektivt, at det kompenserer for dette. Derudover skal vi også lige tænke på dybere farver og HDR. Selvfølgelig vil komprimeringen lide!

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 17:42
Og det er noget du ved? UHD skiver må formodes at have flere GB, ellers er det da for tosset

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 17:49
Ja, det ved jeg. Vi ved hvilke størrelse skiver de bruger, sgu da.

En stor, normal BD-skive er 50 gigabyte, mens den store UHD BD-skive er 100 gigabyte. UHD har fire gange så mange pixels som Fuld HD, nok bedre kendt som 1080p.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 18:49
Jo jo, der findes flere bud på størrelser.

http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know" rel="nofollow - http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know

Helt op til 128 GB

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111" rel="nofollow - http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 19:47
Uden at jeg skal få det til at lyde som om jeg ikke tror på dig, vil jeg gætte på, at der er nogle indstillinger der forhindrer, at du få fuldt udbytte.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 19:59
Jeg tror ikke at fejlårsagen har noget med komprimering at gøre. Jeg har ikke set komprimerings fejl på de 6 HDR film, som jeg har haft i afspilleren. Jeg kan ikke afvise at der kan være enkelte film hvor et eller andet er gået galt.

Jeg tror langt mere på, at det er indstilligner eller andet, hvor det går galt.Smile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know" rel="nofollow - http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know

Helt op til 128 GB

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111" rel="nofollow - http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111

Nej, der står specifikt 50, 66 og 100 gigabyte på begge links.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 21:05
Jeg er ikke helt med på at det er komprimeringen. Er det ikke sådan at langt de fleste blu-ray skiver slet ikke er fyldt med data? 100 gigabyte bør da være rigeligt

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 21:21
En bluray film fylder alt fra 25 GB og op. Det er hvad dem der ripper skriver. Så jeg kan ikke se at en UHD behøver være mere komprimeret end en FHD

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helt op til 128 GB

Nej, der står specifikt 50, 66 og 100 gigabyte på begge links.

Lidt nede i teksten på andet link nævnes der blank medie på 128 GB

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 21:46
BDXL er til databrug. UHD BD understøtter op til 100GB.

Hvis du ikke forstår hvorfor det nye format skulle være mere kompirmeret end normal Blu-ray, så har du ikke forstået hvad jeg har skrevet. Fire gange så mange pixels på dobbelt så meget plads. Komprimeringsformatet er mere effektivt, men det kan umuligt være dobbelt så effektivt. Derfor er der mindre plads på UHD BD-skiver.

Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 22:04
Jeg mindes at have læst at man forventede at Batman vs. Superman UE ville være den første tripple layer UHD-BD (100GB) men at de blev skuffede over at filmen blev presset ned på en dual layer (66GB). Det kunne godt tyde på at man endnu ikke har taget hele formatets muligheder i brug.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 22:49

BDXL er til databrug. UHD BD understøtter op til 100GB.

Hvis du ikke forstår hvorfor det nye format skulle være mere kompirmeret end normal Blu-ray, så har du ikke forstået hvad jeg har skrevet. Fire gange så mange pixels på dobbelt så meget plads. Komprimeringsformatet er mere effektivt, men det kan umuligt være dobbelt så effektivt. Derfor er der mindre plads på UHD BD-skiver.

Nej det har jeg ikke. Det er muligt at ha 4 x FHD på en 100 GB skive.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 22:53
Det er også muligt at have 100 minutters UHD på 5GB, men så bliver der problemer med komprimeringen. Det er jo det der er hele pointen, for hulen!

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:08

Det er også muligt at have 100 minutters UHD på 5GB, men så bliver der problemer med komprimeringen. Det er jo det der er hele pointen, for hulen!
Hvilken UHD/HDR film har du set med komprimerings fejl?

-------------

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:20

Hvem snakker om minutter? Hvis en FHD film fylder 25 GB, fylder en UHD 100 GB i samme komprimering.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg er ikke helt med på at det er komprimeringen. Er det ikke sådan at langt de fleste blu-ray skiver slet ikke er fyldt med data? 100 gigabyte bør da være rigeligt

Ja, codec H.265 (HEVC) regnes normalt for ca. dobbelt så god som den H.264 (MPEG-4) der benyttes af de "gammeldags" Blu-ray.

Så en Blu-ray skive med dobbelt plads bør umiddelbart kunne rumme samme kvalitet i 4K -  bitrate/komprimering - som en standard Blu-Ray kan i 1080P.

Men som så meget andet med kvalitet kan der være mange andre faktorer som spiller ind i forhold til de enkelte film. Dårlig master, dårlig transfer, dårlig bearbejdning mv.

HDR fylder dog mere, der tales om ca. 25% ekstra.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

OP snakker om komprimeringsproblemer, for helvede. Følg nu med.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:39

Hvem snakker om minutter? Hvis en FHD film fylder 25 GB, fylder en UHD 100 GB i samme komprimering.

Du fatter det stadig ikke. Jeg kan ikke hjælpe dig.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, codec H.265 (HEVC) regnes normalt for ca. dobbelt så god som den H.264 (MPEG-4) der benyttes af de "gammeldags" Blu-ray.

Og dét er med garanti marketingsgøgl. Desuden svarer du i øst mens slumbert spørger i vest.

Det her er ikke raketvidenskab, folkens. Spænd nu hjelmen og prøv for søren da at følge tråden.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:44

HDR fylder dog mere, der tales om ca. 25% ekstra.

Selv hvis vi køber præmissen om at HEVC er dobbelt så effektivt som MPEG-4, så render vi jo allerede ind i problemer her. Alle UHD BD har vel både HDR og dybere farver? Det fylder alt sammen.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:46

Jo, men hvis du havde læst andre end dine egne indlæg, ville du jo vide at den fejl der beskrives næppe er komprimerings fejl. Jeg vil da bestemt opfordre dig til at følge lidt med.

Men du svarede ikke på mit spørgsmålWink

-------------

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:46

Og dét er med garanti marketingsgøgl.

Nej, det er det teknikerne snakker om. Ikke PR-folkene.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:48

Jo, men hvis du havde læst andre end dine egne indlæg, ville du jo vide at den fejl der beskrives næppe er komprimerings fejl.

Jeg har læst alle indlæg. Du har muligvis, men du har ikke fattet dem alle.

Jeg har aldrig skrevet, at jeg har set UHD BD med komprimeringsproblemer. OP snakker om det, og jeg prøver at forklare hvorfor det kan være, at han synes at han ser sådan nogle. Det er sgu ikke så indviklet.

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:56

Jo, men hvis du havde læst andre end dine egne indlæg, ville du jo vide at den fejl der beskrives næppe er komprimerings fejl.

Jeg har læst alle indlæg. Du har muligvis, men du har ikke fattet dem alle.

Jeg har aldrig skrevet, at jeg har set UHD BD med komprimeringsproblemer. OP snakker om det, og jeg prøver at forklare hvorfor det kan være, at han synes at han ser sådan nogle. Det er sgu ikke så indviklet.

At du ikke har set UHD/HDR giver god mening i forhold til din argumentation.

Sov godt NaieraSmile

-------------

Skrevet den: 13-November-2016 kl. 23:56

Hvis der er brug for mere om hvorfor H.265 kun bruger 50% af pladsen for H.264, for samme kvalitet, så har BBC skrevet om det i denne artikel:

http://www.bbc.co.uk/rd/blog/2016-01-h-dot-265-slash-hevc-vs-h-dot-264-slash-avc-50-percent-bit-rate-savings-verified" rel="nofollow - http://www.bbc.co.uk/rd/blog/2016-01-h-dot-265-slash-hevc-vs-h-dot-264-slash-avc-50-percent-bit-rate-savings-verified

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 03:44

Det er fuldstændig ligegyldigt hvad jeg har set.* FAKTA er, at der skal klemmes mere ned på UHD BD-skiver end på normale BD-skiver; DERFOR kan de problemer OP skriver om netop have at gøre med komprimering der er for hård. Det er helt ufatteligt at du ikke kan forstå det.

*Jeg har i øvrigt aldrig skrevet, at jeg ikke har set UHD. Det her viser godt, hvor grundigt du gider læse folks indlæg.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 03:46

Hvis der er brug for mere om hvorfor H.265 kun bruger 50% af pladsen for H.264, for samme kvalitet, så har BBC skrevet om det i denne artikel:

http://www.bbc.co.uk/rd/blog/2016-01-h-dot-265-slash-hevc-vs-h-dot-264-slash-avc-50-percent-bit-rate-savings-verified" rel="nofollow - http://www.bbc.co.uk/rd/blog/2016-01-h-dot-265-slash-hevc-vs-h-dot-264-slash-avc-50-percent-bit-rate-savings-verified

/Lars

Og selv hvis det passer, så har du stadig HDR og dybere farver der skal klemmes ned på skiven. Du skrev selv at HDR alene tager mere plads.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 09:43

Det er fuldstændig ligegyldigt hvad jeg har set.* FAKTA er, at der skal klemmes mere ned på UHD BD-skiver end på normale BD-skiver; DERFOR kan de problemer OP skriver om netop have at gøre med komprimering der er for hård. Det er helt ufatteligt at du ikke kan forstå det.

*Jeg har i øvrigt aldrig skrevet, at jeg ikke har set UHD. Det her viser godt, hvor grundigt du gider læse folks indlæg.
Det er vi ikke helt enige om. En praktisk og erfaringsmæssig tilgang til emner er ofte vigtigere end teori. Du kender sikkert ordsproget " Et er teori et andet er praktik". Jeg mener at du primært argumentere ud fra teori - og nok ikke så meget et praktisk kendskab - uanset om du har set UHD/HDR.

Edit: Lad os stoppe diskussionen, for det hjælper ikke trådstarter. Jeg har ikke oplevet koprimerings fejl på UHD/HDR, og jeg synes ikke at jeg har hørt at det skulle være et udbredt problem.

Jeg mener som jeg skrev i starten mere at det drejer sig om indstillinger, tilslutninger og som Hopgreve er inde på, om billedsignalet går igennem en AV-receiver o.a. 

-------------

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 11:00

En bluray film fylder alt fra 25 GB og op. Det er hvad dem der ripper skriver. Så jeg kan ikke se at en UHD behøver være mere komprimeret end en FHD

Kampus - du har ret i, at UHD ikke behøver at være mere komprimeret.
Men i det konkrete tilfælde i relation til trådstarter spørgsmål, og det som Naira mener , så er du nødt til at tage udgangspunkt i det optimale (fra den anden side). 

BD (FHD) 50GB skive
BD Ultra (UHD) 100GB skive.

Da Ultra HD har 4 gange højere opløsning, så vil den alene af den årsag skulle komprimeres dobbelt så meget, for at kunne passe på en dobbelt så stor skive. Ellers skulle Ultra HD skiven jo være 200GB, hvis forholdet skulle passe.
H.265 gør at det kan lade sig gøre at få et "hæderligt" resultat ud af en 100GB skive. Den er optimeret til netop Ultra HD. Men data mæssig, så må Ultra HD blive dobbelt så meget komprimeret, (eller behandlet i H.265) i forhold til BD (FHD)), for at kunne passe i forholdet.

Side note - Mange BD film fylder faktisk næsten disken ud (50GB). (Star wars filmene fylder godt 45GB). 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 11:17

Jo, men hvis du havde læst andre end dine egne indlæg, ville du jo vide at den fejl der beskrives næppe er komprimerings fejl. Jeg vil da bestemt opfordre dig til at følge lidt med.

OP snakker om, at han kan se en voldsom komprimering. Lige nu er det dig der snakker om fejl. Naiera (og nu også jeg) snakker om simpel logik, at en mægden stiger med faktor 4, men skal passe i et indhold på faktor 2. Det må betyde at det skal komprimeres dobbelt så meget.

Logik eksempel:
En BD film der fylder 50GB vil fylde faktor 4 i Ultra HD, altså 200GB. Umiddelbar faktum!
Ultra BD skiven er 100GB. Umiddelbar faktum! 
Ultra HD filmen (200GB) skal komprimeres yderligere (dobbelt så meget), for at passe ned på en 100GB skive = Simpel logik!

h.265 kan noget som gør, at selvom ovenstående er korrekt, så synes det ikke lige så slemt (tilsvarende faktor 2 komprimering, som det reelt er). Men det betyder ikke at h.265 kan udføre underværker og mirakler. Tværtimod tror jeg personligt, at vi efterhånden vil se rigtig meget materiale, som lider af "komprimerings effekter". Ihvertfald indtil vi får skiver på 200GB eller mere. Til den tid hedder det nok 8K, og så kører møllen igen, bare med endnu en faktor 2 forværring. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

OP snakker om, at han kan se en voldsom komprimering. Lige nu er det dig der snakker om fejl. Naiera (og nu også jeg) snakker om simpel logik, at en mægden stiger med faktor 4, men skal passe i et indhold på faktor 2. Det må betyde at det skal komprimeres dobbelt så meget.

Logik eksempel:
En BD film der fylder 50GB vil fylde faktor 4 i Ultra HD, altså 200GB. Umiddelbar faktum!
Ultra HD filmen (200GB) skal komprimeres yderligere (dobbelt så meget), for at passe ned på en 100GB skive = Simpel logik!

h.265 kan noget som gør, at selvom ovenstående er korrekt, så synes det ikke lige så slemt (tilsvarende faktor 2 komprimering, som det reelt er). Men det betyder ikke at h.265 kan udføre underværker og mirakler. Tværtimod tror jeg personligt, at vi efterhånden vil se rigtig meget materiale, som lider af "komprimerings effekter". Ihvertfald indtil vi får skiver på 200GB eller mere. Til den tid hedder det nok 8K, og så kører møllen igen, bare med endnu en faktor 2 forværring. 

Jeg synes at teoretiske diskussioner er spændende - hvis altså de fører til noget. Jeg tror ikke rigtigt på, at det er komprimerings fejl som trådstarter oplever. Jeg har ikke læst ret meget om nogen steder, at folk oplever den type fejl ved afspilning af UHD/HDR - og jeg har heller ikke selv oplevet disse. Jeg skal ikke kunne forsværge at fejlene kan opstå. Men havde problemet en sammenhæng som du og Naiera beskriver, så havde vi hørt mere om fejlene.

Blot for god ordens skyld, jeg har "Fattet" problematikken omkring disc størrelser osv., jeg er bare ikke overbevist om, at de oplevede fejl finder sin basis i komprimeringen. For den sags skyld kan fejlen ligge i et HDMI kabel. 

-------------

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 11:42
Det er vel sådan her.
Hvis de bedre FHD film fylder knap 50 gb, så burde den samme film i UHD jo fylde 50x4x1,25 og så tager man halvdelen pga bedre komprimening, men så skal den fylde 125 GB med mindre man skal vælge en hårdere komprimening og dermed få dårligere kvalitet.
Man kan så redde noget af det ved at der ofte er flere lydspor og de er jo ikke sket noget nyt fra blu-ray til 4K blu-ray, så det kommer ikke til at fylde mere og så kan man bruge den plads på bedre billede kvalitet. Desværre er de jo ofte langt fra fyldt op. http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=277330

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 11:55

Det er den så ikke engang. Hvis det, der står i et tidligere indlæg, er korrekt, så er de eksisterende UHD film på diske med maks. 66GB kapacitet.

Skrevet af: njh53
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 12:38
Jeg har ingen problemer med UHD på mit Panasonic, den leverer flot. Bedste er UHD fra satellit kanalerne. Men jeg undrer mig over notatet fra "hopgreve", hvilket problem ligger der i at lade 4K signalet passere igennem en receiver, hvis den er beregnet til 4K?

/Niels

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 12:42

Jeg synes at teoretiske diskussioner er spændende - hvis altså de fører til noget. Jeg tror ikke rigtigt på, at det er komprimerings fejl som trådstarter oplever. Jeg har ikke læst ret meget om nogen steder, at folk oplever den type fejl ved afspilning af UHD/HDR - og jeg har heller ikke selv oplevet disse. Jeg skal ikke kunne forsværge at fejlene kan opstå. Men havde problemet en sammenhæng som du og Naiera beskriver, så havde vi hørt mere om fejlene.

Blot for god ordens skyld, jeg har "Fattet" problematikken omkring disc størrelser osv., jeg er bare ikke overbevist om, at de oplevede fejl finder sin basis i komprimeringen. For den sags skyld kan fejlen ligge i et HDMI kabel. 

At fejlen skulle ligge i kablet, er da mindst lige så teoretisk, ihvertfald indtil det er konstateret Wink 

Jeg er ikke direkte uenig med dig. Men jeg synes omvendt heller ikke man skal afskrive muligheden for, at det kan være film som er hårdere komprimeret. Det findes også på BD, (H.264) og endnu værre på DVD, (MPEG2). 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er den så ikke engang. Hvis det, der står i et tidligere indlæg, er korrekt, så er de eksisterende UHD film på diske med maks. 66GB kapacitet.

Jeg ved ikke om de er begyndt at bruge 100GB skiverne. Men i og med de eksistere, så er muligheden der. Det bliver kun værre ved 66GB skiver eller mindre.
Men det skal hele tiden ses i forholdet, samme film/størrelse i FHD kontra UHD. (HDR er udelukket alene for at holde det simpelt).  

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Det er vel sådan her.
Hvis de bedre FHD film fylder knap 50 gb, så burde den samme film i UHD jo fylde 50x4x1,25 og så tager man halvdelen pga bedre komprimening, men så skal den fylde 125 GB med mindre man skal vælge en hårdere komprimening og dermed få dårligere kvalitet.
Man kan så redde noget af det ved at der ofte er flere lydspor og de er jo ikke sket noget nyt fra blu-ray til 4K blu-ray, så det kommer ikke til at fylde mere og så kan man bruge den plads på bedre billede kvalitet. Desværre er de jo ofte langt fra fyldt op. http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=277330

Hvis du fjerner lydspor på den ene (FHD) så skal du også fjerne det på UHD. 
Forholdet bliver det samme..

Du har dog ret i, at det er der man kan lave nogle "krumspring", hvis man ikke har plads på mediet til den kvalitet man gerne vil opnå. Så må man skære lidt hist og pist LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af njh53 njh53 skrev:

Jeg har ingen problemer med UHD på mit Panasonic, den leverer flot. Bedste er UHD fra satellit kanalerne. Men jeg undrer mig over notatet fra "hopgreve", hvilket problem ligger der i at lade 4K signalet passere igennem en receiver, hvis den er beregnet til 4K?

/Niels

Ikke noget som helst, så længe man husker at slå alt video options/bearbejdning fra som skulle forbedre gengivelsen. Jeg kunne ikke forstå hvorfor mit billede var så "dårligt" på mit 5090H indtil jeg fik et 6090H og det gamle kom i soveværelset så opdagede jeg at billede stod helt perfekt igen. Det skyldes min Pioneer LX83 som lavede en masse kedelige effekter når video options var til. Det blev slået fra og derefter stod begge TV som de skulle.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Man kan så redde noget af det ved at der ofte er flere lydspor og de er jo ikke sket noget nyt fra blu-ray til 4K blu-ray, så det kommer ikke til at fylde mere og så kan man bruge den plads på bedre billede kvalitet.

Hvis du fjerner lydspor på den ene (FHD) så skal du også fjerne det på UHD. Forholdet bliver det samme..

Der er ikke tale om at fjerne dem.

Men et HD lydspor fylder ikke 4 gange så meget på UHD som på HD, så at gange *filstørrelsen* op med 4 er lidt et overkill.

Et eksempel.

HD:
Video portion: 30 Gb
Audio portion: 10 Gb
Ialt: 40 Gb

UHD:
Video portion: 30 Gb * 4 = 120 Gb
Ialt: 130 Gb

40 Gb * 4 = 160 Gb, men der er "kun" brug for 130 Gb, da det kun er video-delen, der er 4 gange så stor.

Med HEVC komprimering bliver det så dette i stedet for:
UHD:
Video portion: 30 Gb * 4 / 2 = 60 Gb
Ialt: 70 Gb

eller ca. 1,75 gange så meget som HD-udgave.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:34
Tak Heartware.

Så er der vist ikke mere at tale om.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:39

At fejlen skulle ligge i kablet, er da mindst lige så teoretisk, ihvertfald indtil det er konstateret Wink 

Jeg er ikke direkte uenig med dig. Men jeg synes omvendt heller ikke man skal afskrive muligheden for, at det kan være film som er hårdere komprimeret. Det findes også på BD, (H.264) og endnu værre på DVD, (MPEG2). 
Jamen jeg har jo heller ikke afskrevet mulighederne. Omkring HDMI kabler, teoretisk mja....og nej, da jeg fik min Pana UHD afspiller, havde jeg et af mine gamle HDMI kabler (kan ikke huske versionen) fra afspiller til TV. Det så ikke godt ud. Kablet blev udskiftet med et nyt - bingo.Smile 

-------------

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Tak Heartware.

Så er der vist ikke mere at tale om.

Bortset fra at HW også lige manglede at tage højde for HDR og dybere farver. Desuden gælder regnestykket også kun, hvis vi faktisk køber præmissen om at HEVC rent faktisk er dobbelt så effektivt som MPEG-4.

Jeg tror stadig ikke på det; der er ikke en kæft blandt almindelige mennesker der kan se forskel på videokvaliteten, hvis der er komprimeret 10-20% hårdere end før, så meget af det "imponerende stur stur numma" når man præsenterer et nyt format er fup.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:47

Det er vi ikke helt enige om. En praktisk og erfaringsmæssig tilgang til emner er ofte vigtigere end teori.

Jeg ville hellere banke mit hoved ind i en mur dagen lang end forklare dig igen-igen, hvorfor det er ligegyldigt hvor meget UHD BD jeg har set

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 13:52

For den sags skyld kan fejlen ligge i et HDMI kabel.

Det kan den ikke. Hvis et HDMI-kabel ikke virker, så vil det vise sig i form af udfald, meget tydelige fejl i billedet, så som grøn sne eller lignende, eller slet og ret intet billede.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 14:08

Jamen jeg har jo heller ikke afskrevet mulighederne. Omkring HDMI kabler, teoretisk mja....og nej, da jeg fik min Pana UHD afspiller, havde jeg et af mine gamle HDMI kabler (kan ikke huske versionen) fra afspiller til TV. Det så ikke godt ud. Kablet blev udskiftet med et nyt - bingo.Smile 

Det er aldrig til at vide, hvordan et "defekt" kabel vil vise sig. Men jeg vil tro, at du oplevede andre fejl i billedet end det typiske "komprimeret" billede. Det er ihvertfald ikke en kendt faktor, at defekte HDMI kabler skulle nøjes med at komprimere billedet yderligere. Det vil sandsynligvis mere være i retning af enten/eller. Enten virker det, eller så virker det ikke, hvor ikke virker, vil give sig udslag i decideret pixelfejl/manglende.

Men jeg har bevidst prøvet et kabel som "ikke virkede".

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 14:15
Boys, det bliver en meget emotionel tråd.  Tråden gik på om i havde lignende oplevelser!  Jeg har nemlig ikke rigtig dyrket UHD i "konsumer-sammenhæng" før.  Oplevelsen er subjektiv, og skal sættes overfor min mangeårige dyrkelse af BD som mit primære medie. 

Afspilleren er hooket direkte op til LG skærmen med et HDMI 2.2 kabel.  

ALT er slået fra, for at få det mest filmiske og korrekte billede.  Herefter er skærmen kalibreret af en ISF certificeret fag-person.   Farver, dynamik og farvekorrekthed er lige i skabet.  

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.   Jeg er måske farvet af at arbejde professionelt med 4K video, hvor de anvendte codecs er lossless eller sågar ukomprimeret.  Pointen er, at det kæmpe trade-off man har gjort ved at rulle 4K ud med kun dobbelt bit-rate i forhold til HD, bare ikke er godt nok, uanset om man benytter et endnu mere effektivt codec.  Man beder nemlig om meget med stort farverum/HDR og så mange pixels.

Der skal næsten ingen ting til, før at der er tydelige artifakter.  Lidt "film-grain" stresser codec`et helt vildt ligesom andre scener med f.eks vand eller tåge giver tydelig blocking på et niveau jeg aldrig har set på BD i HD.   

Den største styrke ved UHD er jo netop detaljerne i f.eks texturer og dem mister man hurtigt til artifakter og andet "kompressionsgrød" i billedet.  Det er ærgerligt.   

Materialet skal helst være helt støjfrit og helst uden nogen særlig bevægelse for at opløsningen virkelig kommer til sin ret.  Det er drøn-ærgeligt og lidt for "smart-i-en-fart" af branchen, der helt sikkert har presset enormt på for at få noget UHD indhold ud til forbrugernes nye UHD skærme, og i skyndingen har accepteret en reelt lavere kvalitet af kompression?

Sammenlignede film inden min post:   "Life of Pi" og den nye Tarzan.   UHD diskene kommer også med en tilsvarende BD i HD.  

-------------
Morten Stjernholm

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 14:28
@Stjernholm,

Life of Pi har jeg, og har vist den flere gange for interesserede i UHD/HDR. Selv kalibrerings teknikeren jeg havde forbi for nylig så uddrag af netop den film - ingen problemer overhovedet - ingen artifacts eller andet.

Jeg kan ikke komme på hvad der galt, men der kan jo være fejl i afspilleren - eller dit TV.

Edit: Læs evt. AVFORUMS test af dit TV, her kommer man ind på forskellige fejl i billedet som måske kan have indflydelse på det du oplever - men det skal jeg ikke gøre mig klog på Smile

https://www.avforums.com/review/lg-oled65e6-ultra-hd-4k-oled-hdr-tv-review.12282#sectionAnchor46836

-------------

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 14:42

Boys, det bliver en meget emotionel tråd.  Tråden gik på om i havde lignende oplevelser!  Jeg har nemlig ikke rigtig dyrket UHD i "konsumer-sammenhæng" før.  Oplevelsen er subjektiv, og skal sættes overfor min mangeårige dyrkelse af BD som mit primære medie. 

Afspilleren er hooket direkte op til LG skærmen med et HDMI 2.2 kabel.  

ALT er slået fra, for at få det mest filmiske og korrekte billede.  Herefter er skærmen kalibreret af en ISF certificeret fag-person.   Farver, dynamik og farvekorrekthed er lige i skabet.  

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.   Jeg er måske farvet af at arbejde professionelt med 4K video, hvor de anvendte codecs er lossless eller sågar ukomprimeret.

Og ud fra den beskrivelse, så hælder jeg endnu mere til, at du netop ser det, som vi andre "almindelige dødelige" ikke bemærker i samme udstrækning, hvilket meget vel kan skyldes, at H265 ikke er effektiv nok, til at overbevise sådan en som dig. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 17:05
@Stjernholm,

Hvis du går ind til en forhandler og ser et TV der viser UHD/HDR ser du så de samme billede fejl som på dit TV?

-------------

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 17:09

Sammenlignede film inden min post:   "Life of Pi" og den nye Tarzan.   UHD diskene kommer også med en tilsvarende BD i HD.

Begge film er på BD66-skiver. Hvis du siger, at du ser kompressionsartefakter, så kan vi andre vel ikke bare sige, at det gør du ikke. Hvis du ved hvad en kompressionsartefakt er, så kan du nok også godt spotte den.

Det eneste jeg ville i denne tråd var at forklare hvorfor det var sandsynligt at det rent faktisk var kompressionsartefakter der generede dig. Det har intet at gøre med mine egne erfaringer med UHD, men med det rent faktuelle i, hvor meget UHD fylder i forhold til FHD, og hvor meget der kan være på UHD BD-skiverne. Min pointe forstærkes selvfølgelig yderligere af, at de to film du har kigget på er på BD66-skiver.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 17:47
Det var ikke det du skrev i din første post.

Skrevet den: 14-November-2016 kl. 18:06
Jo, det var det.

Skrevet af: bantam
Skrevet den: 14-November-2016 kl. 21:00

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.
...

Hvilken billedprofil er aktiv, når du afspiller UHD hhv. BD? Den samme eller forskellige?

-------------
/lars

Skrevet den: 19-November-2016 kl. 12:25
Det er den samme billedprofil.

Life of Pi har nogle gode scener der virkelig lider.  Store total skud af en jungle, let indhyllet i dis (scene 4), glintrende vand på havet, solopgang (scene 13), her er det virkelig udtalt. 

Det fortjener en lidt grundigere test.  Det kan være at mine forventninger bare har været for høje ;-)   Jeg vender tilbage når den første skuffelse har lagt sig, og jeg har sammenlignet lidt mere.  Det er mest fair for alle!    Tak for alle de gode råd!  Fantastisk forum det her!

-------------
Morten Stjernholm

Skrevet den: 19-November-2016 kl. 12:31

Life of Pi har nogle gode scener der virkelig lider.  Store total skud af en jungle, let indhyllet i dis (scene 4), glintrende vand på havet, solopgang (scene 13), her er det virkelig udtalt. 

Det fortjener en lidt grundigere test.  Det kan være at mine forventninger bare har været for høje ;-)   Jeg vender tilbage når den første skuffelse har lagt sig, og jeg har sammenlignet lidt mere.  Det er mest fair for alle!    Tak for alle de gode råd!  Fantastisk forum det her!

Stjernholm, nu ved jeg ikke hvor du bor, men du er velkommen til at besøge mig i Kastrup for at se om du får samme oplevelse af UHD/HDR på mit set-up - også hvad angår Life of PiSmile 

-------------

Skrevet af: bantam
Skrevet den: 19-November-2016 kl. 12:32
Prøv lige at kigge på billederne i denne tråd, kapitel 6:

http://forum.recordere.dk/kalibrering-af-lg-oled-2016_topic148642_post1500167.html#1500167

Ligner det noget, som du ser?

Undskyld linket, er på mobilen. Kan ikke styre det...

-------------
/lars

Skrevet den: 23-November-2016 kl. 20:04
Tak for linket. 

Nej det ligner ikke.  Jeg har netop sat det op i et andet rum, og kan nu bedre sammenligne HD skiverne med UHD ditto.   Det kan være jeg må spise min gamle hat.

Jeg følger op!

-------------
Morten Stjernholm

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 20:58

Blu-ray og UHD er ikke samme profil på mit B6. Når jeg afspiller UHD, skriver tv'et HDR i øverste hjørne.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 29-November-2016 kl. 20:34
Hej Brixen, det har du ret i.  Jeg benytter den samme indgang i TV`et til begge dele (der går via en Marantz AVP-8802A).   Samme grundlæggende USER indstilling bliver brugt, med tilføjelsen af HDR når der ses HDR diske. 

Når det er sagt, vil jeg gerne gradvist tilbagetrække min første skuffelse.   For MANGE titler ser virkelig forrygende ud.  Titler som THE REVERANT og SICARIO ser fuldstændigt forrygende ud i UHD og HDR.

Det skyldes blandt andet, at de naturligvis er filmet med det bedste grej og af de bedste folk - men også at det er behandlet nænsomt og ikke er tilsat "film grain" der stresser kompressionen helt vildt. 

Ved direkte sammenligning i mellem f.eks HD versionen af "life of pi" der var årsagen til starten på tråden, må jeg sige at der er meget at hente i UHD, også selv om kompressionen er mere udfordret i flere scener.  

Overall, vil jeg gerne moderere min skuffelse og især hylde LG OLED TV`et.   Det er en forrygende maskine til de penge og giver nogle suveræne oplevelser.  Bare ærgeligt at de ikke laves større til mit setup.  Hvis de laver en 95" der kan købes for penge, så sælger jeg et organ ;-) 

-------------
Morten Stjernholm

Print side | Luk vindue