Print side | Luk vindue

Projektorbillede skævt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148991
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 21:42

Emne: Projektorbillede skævt
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Projektorbillede skævt
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 07:57
Jeg har sat lærred + projektor op og ville lige se hvordan billedet passede. (Alt er ikke helt færdigt, så det ser lidt ufærdigt ud... Og tag jer heller ikke af testmaterialet - det var datteren som valgte hvad der skulle vises :D)

Er dog noget overrasket over, at toppen af billedet ikke er i vatter, men bunden af billedet er. Selve lærredet er 100% i vatter både i top og bund, så det er ikke pga. lærredsdimensionerne.

Hvad kan forårsage denne artifakt? Jeg tænker, at det må være noget afstand eller vinkel fra projektoren som gør det. 

Har I set noget lignende før? Jeg skal debugge på det i weekenden, men hvis jeg kan shortcutte en masse forskellige ting med input fra jer, ville det spare tid.

EDIT: Glemte at nævne, at projektoren er en BenQ W1210ST.

Svar:
Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 08:08
Jeg har det samme problem hos mig, og her skyldes det at beslaget i toppen af højre side ikke sidder med samme afstand som de andre beslag, altså at det hjørne "tipper" lidt fremad, håber min forklaring giver mening?. Jeg har ikke fået gjort noget ved det endnu, men skal afgjort have gjort det når der bliver tid til det :)

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 09:37
Har du hængt projektoren midt i lærred? Altså projektorens optik og ikke midten af projektoren?

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 18-November-2016 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har sat lærred + projektor op og ville lige se hvordan billedet passede. (Alt er ikke helt færdigt, så det ser lidt ufærdigt ud... Og tag jer heller ikke af testmaterialet - det var datteren som valgte hvad der skulle vises :D)

Er dog noget overrasket over, at toppen af billedet ikke er i vatter, men bunden af billedet er. Selve lærredet er 100% i vatter både i top og bund, så det er ikke pga. lærredsdimensionerne.

Hvad kan forårsage denne artifakt? Jeg tænker, at det må være noget afstand eller vinkel fra projektoren som gør det. 

Har I set noget lignende før? Jeg skal debugge på det i weekenden, men hvis jeg kan shortcutte en masse forskellige ting med input fra jer, ville det spare tid.

EDIT: Glemte at nævne, at projektoren er en BenQ W1210ST.

Jeg har set det før. Imo er der er to ting galt. 1. pj er ikke vinkelret på lærredet. Det kan du se ved at højre og venstre side ikke er lige høje og billede er trapez formet sidelæns. > Drej pj så hver side er lige høj og flyt så billedet ind på lærredet med offset funktionen (hvis der er sådan en ellers flyt pj).
2. Pj er ikke i vatter selvom det ser sådan ud. Det snyder fordi billedet er trapez formet. Det kan du se når du har rettet "1". > Bring billede i vatter med beslaget. Den bedste måde at få billedet i vatter på er at bruge et testbillede med en vandret streg i midten af billedet frem for at sigte efter kanten.
Hvis billedet ender med at være trapez formet lodret, så øverste kant er kortere eller længere end den nederste kant, er det fordi pj også er vippet opad eller nedad. Det kan du også rette med beslaget så de bliver lige lange og så flytte billede på plads med offset.

Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 19-November-2016 kl. 18:08
Tak for svaret Mefisto :-)

Har samme problem i lettere omfang med en Optoma HD27 fra Hi-Fi Klubben, der har REC.709 farverum. I øvrigt købt sammen med et tilhørende Epson begynderlærred, man får med i handlen for tiden.

Det er vist vinkelretheden, der er problemet her. Projektoren står dog på tre ben, der er højdeindstillelige. Jeg læser dit svar sådan, at de to bageste ben desforuden måske ikke er lige høje.

Jeg tror ikke, at offset er på mit ydmyge setup, men jeg har brugt "Keystone" i noget omfang.

Men hvor er det ikke blevet mindre fedt at se film nu. En investering, jeg skulle have gjort for år tilbage i stedet for at skifte tv næsten årligt i en periode.

Mvh. Jørgensen

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-November-2016 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Tak for svaret Mefisto :-)

Har samme problem i lettere omfang med en Optoma HD27 fra Hi-Fi Klubben, der har REC.709 farverum. I øvrigt købt sammen med et tilhørende Epson begynderlærred, man får med i handlen for tiden.

Det er vist vinkelretheden, der er problemet her. Projektoren står dog på tre ben, der er højdeindstillelige. Jeg læser dit svar sådan, at de to bageste ben desforuden måske ikke er lige høje.

Jeg tror ikke, at offset er på mit ydmyge setup, men jeg har brugt "Keystone" i noget omfang.

Men hvor er det ikke blevet mindre fedt at se film nu. En investering, jeg skulle have gjort for år tilbage i stedet for at skifte tv næsten årligt i en periode.

Mvh. Jørgensen

Tag et billede hvis muligt, med keystone slået fra. Hvis pj ikke er vinkelret på lærredet er modstående sider ikke lige lange (mål med tommestok). > drej eller vip proketor indtil modstående sider er lige lange. Flyt pj hvis nødvendigt.

Brug et testbillede med et stort kryds i midten til at få billedet i vatter. > Brug stregerne i midten frem for at sigte efter kanten af billedet.

http://i.ytimg.com/vi/eGKWS6_187s/maxresdefault.jpg" rel="nofollow - https://i.ytimg.com/vi/eGKWS6_187s/maxresdefault.jpg

Zoom evt. billedet mindre så hele billedet kan være på lærredet med du retter op.

Skrevet den: 20-November-2016 kl. 14:30
Hej igen

Så har jeg prøvet med dit link. Det ser ud som ovenstående. De lilla, grønne farver mv. må skyldes mit mobilkamera, for det er ikke at se på lærredet, når jeg spejler fra min PC.

Jeg har ikke kigget synderligt på billedindstillinger på projektoren endnu, så det kan måske også ses ud af billedet.

Jeg synes, at jeg denne gang hurtigt har opnået et tilfredsstillende resultat. Det passer mig fint, da jeg har projektoren stående på en højdeindstillelig højttalerstander, som fjernes, når den ikke er i brug.

Tak til Jonas_H for lån af tråden. Jeg håber, at du har held med dit debugging-projekt.

Mvh. Jørgensen

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 20-November-2016 kl. 15:20
Du skal absolut helst holde dig fra "keystone", da det jo er en digital indstilling, som skærer nogle af pixelerne væk, så siderne kan blive lige.
Nogle projektorer, er bedre egnet til at hænge i loftet. 
Hvis din projektor ikke har "lens shift", som gør, at man ikke behøver, at placere projektoren lige i midten, og i den rette højde, bliver det nok meget svært, at få et perfekt resultat 
Hvis den er placeret på et bord, er der jo ikke de store muligheder for, at flytte den i højderetningen.
Grunden til, du får en trapez, er fordi, vinklen er forkert, i forhold til lærredet, altså skal den tippes, hvilket selvfølgelig bevirker, at billedet bliver flyttet i forhold til lærredet...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 20-November-2016 kl. 18:56
Det var jeg ikke klar over med hensyn til keystone.

Højttalerstanden, jeg bruger til projektoren, er højdeindstillelig i ret vidt omfang. Måske vil jeg prøve at vende projektoren på hovedet og klodse den op. Det burde give et bedre resultat med ingen/mindre brug for keystone.

Ja, uden "lens shift" har jeg færre muligheder, så det skal jeg have på min næste projektor, hvis jeg for alvor bliver bidt af det. Aktuelt ønskede jeg ikke at binde for meget i det, hvis det skulle vise sig at være en fuser. Dertil er Optomaens nærmeste storebror et par år gammel nu - og dertil uden REC.709, og da Optoma HD27 var veltestet i forhold til prisen flere steder, tog jeg chancen med den.

Det har jeg faktisk ikke fortrudt, og jeg nyder det større billede, som det er nu. :-)

Mvh. Jørgensen

Print side | Luk vindue