Print side | Luk vindue

UHD på kabelTV - hvornår?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149228
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 04:12


Emne: UHD på kabelTV - hvornår?
Skrevet af: fltk
Emne: UHD på kabelTV - hvornår?
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 15:11
Jeg overvejer at skifte min DVB-C boks til en med nogle flere tunere, men er i tvivl om jeg skal vente på UHD. Er der nogen her der eventuelt har insiderviden om hvornår UHD kan forventes at være almindeligt på kabelTV, nærmere betegnet Stofa?
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 18:29
Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.


Skrevet af: mylle
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 19:10
Waoo kommer med Viasat UHD kanalen på dvb-c til nytår:

Waoo Stor TV-pakke Stiger med 20,- pr. måned. dk4 i HD og medfølgende digitale tjenester tilføjes. Viasat Ultra HD tilføjes allerede på 4K TV-Boksen per 15. november 2016, og til kunder uden TV-Boks, men med et 4K smart TV, per 1. januar 2017. Kanalerne Cartoon Network, TNT, Boomerang, CNN og TCM er fra 1. januar 2017 ikke længere tilgængelige.


Skrevet af: digitalt.tv
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 19:52
Stofa har Viasat Ultra HD som prøvekanal året ud.

-------------
Bo http://digitalt.tv" rel="nofollow - http://digitalt.tv


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 20:10
UHD kræver ikke en speciel tuner ud over DVB-C. Har kigget lidt på Viasat Ultra HD kanalen på Stofa, og det ser rigtigt flot ud. Desværre sender de ingen naturudsendelser, kun ekstrem sport og bold


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

Stofa har Viasat Ultra HD som prøvekanal året ud.
 
Nej, den er pr. 1. december skiftet ud med musikkanalen Uptown Xmas, i hvert fald her i Aalborg.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

UHD kræver ikke en speciel tuner ud over DVB-C.
 
Det kræver en tuner der kan dekode H265 og det kan kun en UHD boks eller TV.
 
Flemming 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.
 
Da jeg skrev "forventes at være almindeligt" tænkte jeg i et større perspektiv, og ikke kun en enkelt kanal.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: digitalt.tv
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

Stofa har Viasat Ultra HD som prøvekanal året ud.
 
Nej, den er pr. 1. december skiftet ud med musikkanalen Uptown Xmas, i hvert fald her i Aalborg.
 
Flemming

OK synes bare de meldte det var året ud. Kan se på deres Facebook Viasat UltraHD er flyttet op på kanalplads 75 og kan kun ses på tv uden Stofa boks, samt hvis man har pakke 3.


-------------
Bo http://digitalt.tv" rel="nofollow - http://digitalt.tv


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:49
Nu skal CanalDigital og Viasat først have kapacitet til det. De har ikke engang kapacitet til at distribuere adskillige danske TV kanaler  i HD, f.eks. TV2 News
Det samme gælder boxer på DVN-T

Desudenskal TV udbyderne skifte teknik

Når det er på plads, så kan man måske se, at de også har kapacitet til UHD og så får Kabel TV det formentlig også


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

Stofa har Viasat Ultra HD som prøvekanal året ud.

 
Nej, den er pr. 1. december skiftet ud med musikkanalen Uptown Xmas, i hvert fald her i Aalborg.
 
Flemming

Ja det er lige sket..


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

UHD kræver ikke en speciel tuner ud over DVB-C.

 
Det kræver en tuner der kan dekode H265 og det kan kun en UHD boks eller TV.
 
Flemming 

Ja ok, tænkte ikke lige på at tuneren er optimeret til 4k på mit TV


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 12:01
alle råber op om at flowTV er dødt.
Hvad vil I så med en UHD tv kanal? :)



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

alle råber op om at flowTV er dødt.
 
Måske, men det er det heldigvis ikke.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 12:53
Måske TV stationerne selv snart rydder op i antallet af kanaler :-) 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

alle råber op om at flowTV er dødt.
Hvad vil I så med en UHD tv kanal? :)


Ikke alle
Så længe man kan holde prisen for en TV pakke under 200kr, så beholder vi'et


Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.
 
Da jeg skrev "forventes at være almindeligt" tænkte jeg i et større perspektiv, og ikke kun en enkelt kanal.
 
Flemming
 
Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i


Skrevet af: st1
Skrevet den: 09-December-2016 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.
 
Da jeg skrev "forventes at være almindeligt" tænkte jeg i et større perspektiv, og ikke kun en enkelt kanal.
 
Flemming
 
Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i

UHD kanaler vil ikke erstatte mainstream HD (eller sågar) SD kanaler indenfor en overskuelig fremtid.
De vil være premium broadcast -kanaler for det udvalgte publikum, eller streaming content (film, unicast IPTV).

UHD kanaler fylder simpelthen for meget til at man kan spejle eksisterende HD kanaler - det koster for meget båndbredde, som eller kunne være brugt på en fire-fem andre kanaler.
Desuden vil man ikke kunne erstatte HD kanaler med UHD kanaler foreløbig, da UHD ikke er tilpas standardiseret endnu. Det vil være et fåtal af fjernsyn, der kan gengive netop det signal, som man vælger at sende ud (fx HDR-10 vs Dolby Vision vs HLG vs Samsung OpenUHD osv).

Man kan håbe på "lighthouse" kanaler fra enkelt operatører i løbet af 17, typisk på sport eller evt film.
Men det bliver muligvis først på IP (bredbånd), at UHD for alvor slår igennem.

SÅ: du skal nok ikke lade et køb at en DVB-C boks afhænge af UHD indenfor de næste 2-3 år...



Skrevet af: JENC
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:01
Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

En fordel ved at bruge IP til UHD kanaler er, at den store båndbredde til een UHD kanal (kan svinge, men jo mere over 15mbit jo bedre) ikke optages på samme tid af mange kanaler. På IPTV bruges kun båndbredde på den ene kanal man ser. 
Man har man børn, kone, osv, og 3 fjernsyn i huset (samme internetforbindelse) viser UHD IPTV, og et fjernsyn måske viser een kanal og optager en anden, så løber man hurtigt op i, at en 100mbit er fremtidens minimum.

Ved DVB-C transmission, sendes alle kanaler ud i nettet i fuld kvalitet på samme tid. Selvfølgelig med den ulempe at det tager en del plads, men det har også nogle fordele. 

Hvis internet-kapaciteten svinger lidt op og ned (som det f.eks. gør rigtig meget på internet over YouSee's kabelnet), så skrues der ikke ned for billedkvaliteten, som der vil blive gjort ved IPTV (billedet forsvinder ikke, men der skrues ned til en lavere kvalitet = hårdere komprimering, måske også lavere opløsning og så ikke UHD).

Man er også fri af Apps til at styre billedet, hvilket i min optik er en GIGANTISK fordel. Vi har generelt været vant til, at et fjernsyn virkede "en del år" når man havde købt det. Nu er det blevet sådan, at Apps på et fjernsyn kun opdateres 1-2 år fra man køber fjernsynet, og worst case virker f.eks. YouTube App'en ikke længere. 
Og skal fremtidens kanaler sendes via IP skal DR til at lave en app til deres udsendelser. TV2 til deres. Egmont til deres, osv. Og hver af dem skal lave til Samsung, Sony, LG, Chromecast UDH osv. Et forfærdeligt bøvl.
Bliver det i stedet DVB-C, jamen så er der ikke behov for apps, og man skifter kanal ligeså hurtigt som man gør i dag, og man skal ikke til at skifte app for at skifte fra DR til TV2 kanaler.

Så DVB-C til UHD er meget velkomment. 

Tunerne i fjernsyn i dag hedder DVC-C MPEG4. Standarden for de næste er fastlagt. Den hedder "DVB UHDTV" og vil i kabelnettet hedde DVB-C UHDTV. Den kører HEVC og kan med seneste revision køre UHD i 10 bit, 100hz og fuld farverum.

Ovenfor er der een der skriver: "Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i"
Der kommer aldrig 1080p i de nuværende fjernsyn, af den simple grund at DVB-C MPEG4 ikke understøtter det. 

En anden udtalt misforståelse i dag er, at 720p er bedre end 1080i, "for det er jo progressivt". Der er intet, som i INTET, der optages progressivt i dag. Det optages i 1080i, som en defacto standard. At signalvejen er progressivt betyder ikke en fløjtende hyt når det signal der sendes igennem signalvejen er interlaced. Faktisk kan det gøre ting værre, for når et 1080i signal (og det er altid 1080i) sendes som 720p tror fjernsynet at det er et progressivt signal, og bruger ikke sin egen indbyggede de-interlacer, og er dermed afhængigt af at signalet er de-interlaced på god vis inden udsendelse, og jeg har set mange eksempler hvor det ikke er tilfældet. Og så ser man rigtig meget mere hakken i billedet end man vil se i 1080i.

I dag er det tv-stationer der er med i EBU der sender i 720p. (DR, TV2, SVT, NRK, ARD, ZDF, osv) hvor kommercielle stationer bruger det korrekte 1080i (Tv3, TV6, Discovery, National Geographic, RTL, osv). Af den simple grund at EBU for 20 år siden lavede en anbefaling heraf, dels for at spare transmissionsbåndbredde, og dels ud fra en forudsætning de lavede om at "fjernsyn i de private hjem forventes at toppe ved 37". Goddav mand økseskaft...  Jeg har kun set BBC afvige fra EBU anbefalingen og sende 1080i, men de gør også en dyd af kvalitet, med f.eks. deres Planet Earth. Og her til morgen så jeg så at YouSee efter omlægning sender DR kanalerne i 1080i. Da blev jeg rigtig glad. For det er det eneste rigtige.

"UHD kanaler fylder simpelthen for meget til at man kan spejle eksisterende HD kanaler"
Kapacitetsproblemet i DVB-C kan på sigt løses ved et skifte til DVB-C2 (ligesom DVB-S2) men jeg har ikke set aktuelle planer for det. Og på den korte bane vil der være plads til en del UHD kanaler. HEVC komprimering (fremfor MPEG4 i dag) vil alene gør en stor del. De 12 mbit der nu køres for de store kanaler vil give et godt resultat i UDH HEVC fremfor dagens HD MPEG4.


Og UHD skal nok komme. I tråden ovenfor står der "UHD kanaler vil ikke erstatte mainstream HD (eller sågar) SD kanaler indenfor en overskuelig fremtid." Præcis det samme sagde man før HD rullede ud. I 2009 var det kun DR HD (som DR3 hed i starten) der sendte HD. Men 3 år senere var over halvdelen af alle kanaler i HD (I YouSee's fuldpakke). Den samme vej skal det nok gå med UHD. Filmkanaler og sport var dengang driveren, og det skal det nok blive igen. Sport er allerede startet op. Tro mig, om 3 år i begyndelsen af 2020, har vi en del UHD kanaler at vælge imellem. 

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser. For ja, UHD skal også nok komme til YouSee. De har investeret milliarder i deres kabelnet, og det vil være for mig være en logisk vej at gå, at gøre brug af den investering og vælge DVB-C. Det kan distancere dem fra Waoo og andre internetudbydere. Gøre dem fri af app-helvedet. Gøre det nemt at have flere fjernsyn (uden eksterne bokse), osv..

Og selv vil jeg ikke købe nyt fjernsyn før disse 2 (3) krav er opfyldt af fjernsynet.
1) Det har indbygget DVB-C UHDTV tuner (med HEVC og VP9).
2) Det har HDMI 2.1 (relaterer sig ikke direkte til denne diskussion). 
3) YouSee melder ud hvordan de vil sende UHD fjernsyn (Med pkt 1 opfyldt vil jeg dog være dækket ind uanset hvad de vælger).

Når specifikationerne på de nye fjernsyn fra CES annonceringere begynder at ramme markedet glæder jeg mig til at læse specifikationerne og se om det er i år der kommer DVB UHDTV tunere i fjernsynene :-) 


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser.
Det har de gjort. Deres plan er afskaffelse af dvb-c. Fremtiden hedder iptv. :)


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 


Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser.
Det har de gjort. Deres plan er afskaffelse af dvb-c. Fremtiden hedder iptv. :)


Kilde ?


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 


Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.

Hvordan tuner du ind på den kanal i praksis?

Via almindelig kanalvalg. Via en app. Via boks, eller hyr?

Og hvad svarer fjernsynets "Info" knap af information om kanalen? (opløsning, hz, etc). 


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Kilde ?

https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892" rel="nofollow - https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Kilde ?

https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892" rel="nofollow - https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892
Jeg er ked af at sige det, men den artikel fortæller ikke, om YouSee til flow UHD tv vil anvende kabelbaseret DVB eller IPTV.



Skrevet af: mich61
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Kilde ?

https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892" rel="nofollow - https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892

Hvis det er tegningen med grafen du tænker på, så tror jeg det ligger langt ude i fremtiden, at DVB-C afskaffes


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 


Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.


Hvordan tuner du ind på den kanal i praksis?

Via almindelig kanalvalg. Via en app. Via boks, eller hyr?


Jeg har ikke Stofa, men det er på tv'et, da deres boks ikke understøtter UHD.

De har næppe udviklet en app til formålet.


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg er ked af at sige det, men den artikel fortæller ikke, om YouSee til flow UHD tv vil anvende kabelbaseret DVB eller IPTV.


Ifølge frekvensdiagrammet bliver alt opslugt af docsis.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.


Det er korrekt. Det er en sportskanal fra Viasat. Stofakunderne havde den som prøvekanal for et par måneder siden. Jeg havde kun lyden på mit TV, som ikke er UHD. Alligevel kunne jeg se kanalen med min ikke UHD tuner på min PC. Live TV hakkede meget, men jeg kunne optage fra kanalen, og optagelserne blev vist fejlfrit. Bitraten ligger på ca. 25 Mbit/s.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 18:15
Altså jeg kan modtage Viasat Ultra HD direkte via mit TV's DVB-C tuner.
Lige når man skifter til kanalen modtager man kun lyden og en meddelelse om at kanalen er kodet, men efter ca. 8 sekunder er der både billede og lyd.

Men de sender intet af interesse for mig...

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 21:10
Man skal lige huske på at 

DTT alm antenne har ikke kapacitet
Viasat har ikke kapacitet
CanalDigital har ikke kapacitet


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Man skal lige huske på at 

DTT alm antenne har ikke kapacitet
Viasat har ikke kapacitet
CanalDigital har ikke kapacitet


De har ikke engang kapaitet til alle HD kanaler


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Altså jeg kan modtage Viasat Ultra HD direkte via mit TV's DVB-C tuner.
Lige når man skifter til kanalen modtager man kun lyden og en meddelelse om at kanalen er kodet, men efter ca. 8 sekunder er der både billede og lyd.

Men de sender intet af interesse for mig...

Hvilket fjernsyn har du?

Kunne du trykke på "Info" knappen, og med din mobil tage et billede af hvad det viser af info-oplysninger for kanalen. Det vil jeg rigtig gerne se. Det kunne lyde til, at det er et nyt fjernsyn med en tuner i der kan håndtere HEVC. Eller i hvertfald UHD opløsning. 

Jeg er lidt interesseret i at se hvordan Stofa sender kanalen. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak).

De er nu altså begyndt Smile

Viasat sender UHD-kanal via DVB-S2 og Stofa sender UHD-kanal via DVB-C. I begge tilfælde er kanalen enkodet i HEVC med variabel bitrate (på op til 25 Mb/s, ifølge Stofa).

Hos Viasat kræver det enten en UHD-skærm med HEVC-dekoder eller deres nye tv-boks (med HEVC-dekoder). Stofa har ingen UHD-boks endnu så her kræver det en UHD-skærm med HEVC-dekoder.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hvis internet-kapaciteten svinger lidt op og ned (som det f.eks. gør rigtig meget på internet over YouSee's kabelnet), så skrues der ikke ned for billedkvaliteten, som der vil blive gjort ved IPTV (billedet forsvinder ikke, men der skrues ned til en lavere kvalitet = hårdere komprimering, måske også lavere opløsning og så ikke UHD).

Du må næsten tænke på streaming? IP-tv sendes ud som et redundant signal ligesom DVB-C, som IP-modtagere kan "tune" ind på. IP-tv er tv-kanaler pakket og sendt via IP, som ikke er afhængige af apps. IP-tv er en prioriteret tjeneste, hvorfor den dedikeres særlig QoS i nettet.

Streaming derimod kræver typisk apps. Streaming kan skalere ikke bare ned i billedkvalitet, men også op. Der er teoretisk ubegrænset lagerplads på internettet, så der kan lagres mange versioner af samme program (inkl. en 8K-version, hvis man ønsker), der via streaming så serveres i det rigtige format og opløsning for den enhed, der afspiller (mobil, tablet, PC, tv-skærm osv.). Udfordringen med streaming er, at det ikke er prioriteret trafik i nettet - og gudskelov for det - og at trafik koster penge.

IP-tv er tjenester såsom TDC TV. Streaming er tjenester såsom Netflix og YouTube.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og skal fremtidens kanaler sendes via IP skal DR til at lave en app til deres udsendelser. TV2 til deres. Egmont til deres, osv. Og hver af dem skal lave til Samsung, Sony, LG, Chromecast UDH osv. Et forfærdeligt bøvl.
Bliver det i stedet DVB-C, jamen så er der ikke behov for apps, og man skifter kanal ligeså hurtigt som man gør i dag, og man skal ikke til at skifte app for at skifte fra DR til TV2 kanaler.

Vi er helt enige i, at apps på nuværende tidspunkt er en kæmpe rodebutik, men i denne fremtid, som du ønsker, skal alle være tvangsindlagt til at se det samme program på samme tid? Smile Altså via lineære tv-kanaler. Og via gatekeepere, der styrer distributionen - ergo styrer prisniveauet. Lyder godt nok uattraktivt i mine ører. Det er også grunden til at kunderne bliver malket lige nu med årlige prisstigninger på op til 54 kr/md.

Apps og streaming muliggør jo netop, at folk kan vælge frit og se hvor og hvornår de har lyst. Der er ingen gatekeepere. Der er åben konkurrence og en motorvej direkte ind i folks hjem. Vi to kunne sågar lave vores egen tv-tjeneste (prøv det tankeeksempel af med forudsætningen, at vi skal få YouSee, Stofa osv. til at tage den ind Smile). Det har nogle andre ulemper indledningsvis. Det er i dag langsommeligt at apps er opbygget som siloer af indhold og platformene er så nye og dårlige, men i fremtiden vil det givetvis ændre sig. Det er det allerede ved at ske ifb. med brugerflade, der kan søge på tværs af tjenester og trække indhold ud på hovedskærmen. 


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Tunerne i fjernsyn i dag hedder DVC-C MPEG4. Standarden for de næste er fastlagt. Den hedder "DVB UHDTV" og vil i kabelnettet hedde DVB-C UHDTV. Den kører HEVC og kan med seneste revision køre UHD i 10 bit, 100hz og fuld farverum.

Ovenfor er der een der skriver: "Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i"
Der kommer aldrig 1080p i de nuværende fjernsyn, af den simple grund at DVB-C MPEG4 ikke understøtter det.

HEVC-dekodning har været i størstedelen af UHD-skærme fra anerkendte producenter siden foråret 2014. Nu er det så småt på vej ind i tv-bokse fra Viasat og Waoo. 1080p kan leveres til tv-tunere i disse skærme via HEVC. Det kræver en ny simulcast-kanal og udbyderne kan langt fra ramme alle seere (Stofa vurderer pt. 20% af kundebasen), men det er teknisk muligt.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

En anden udtalt misforståelse i dag er, at 720p er bedre end 1080i, "for det er jo progressivt". Der er intet, som i INTET, der optages progressivt i dag. Det optages i 1080i, som en defacto standard. At signalvejen er progressivt betyder ikke en fløjtende hyt når det signal der sendes igennem signalvejen er interlaced. Faktisk kan det gøre ting værre, for når et 1080i signal (og det er altid 1080i) sendes som 720p tror fjernsynet at det er et progressivt signal, og bruger ikke sin egen indbyggede de-interlacer, og er dermed afhængigt af at signalet er de-interlaced på god vis inden udsendelse, og jeg har set mange eksempler hvor det ikke er tilfældet. Og så ser man rigtig meget mere hakken i billedet end man vil se i 1080i.

Jeg kender ikke procentfordelingen, men masser indhold optages i progressivt i dag. Nærmest alle film og tv-serier eksempelvis. Også en god portion tv-programmer.

Hvis indhold optaget i 1080i sendes som 720p har det jo netop gennemgået de-interlacing og er nu progressivt. Tv-skærmen skal i denne sammenhæng naturligvis ikke de-interlace (igen). Man kan vælge at de-interlace enten ved signaludsendelse eller signalmodtagelse - ikke begge steder. De-interlacer-enheder er af svingende kvalitet, særligt i tv-skærme, så det vil næsten altid være en fordel at de-interlace på forhånd, hvor der er tid til at gøre det grundigt, fremfor i en tv-skærm, hvor det sker i real-tid.

Der skal de-interlaces for at billedet kan vises på en digital skærm.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og selv vil jeg ikke købe nyt fjernsyn før disse 2 (3) krav er opfyldt af fjernsynet.
1) Det har indbygget DVB-C UHDTV tuner (med HEVC og VP9).
2) Det har HDMI 2.1 (relaterer sig ikke direkte til denne diskussion). 
3) YouSee melder ud hvordan de vil sende UHD fjernsyn (Med pkt 1 opfyldt vil jeg dog være dækket ind uanset hvad de vælger).

YouSee må snart komme på banen. Det er lidt ærgerligt, at de ikke kan melde klart ud...

Blot af nysgerrighed, da jeg har set en del tale om, at de venter på HDMI 2.1. Hvorfor vente på dette, når du er interesseret i UHD? HDMI 2.1 relaterer sig primært til HDR og opløsninger, der går ud over 4K - altså 8K og 10K. Der er ingen fordele at hente ift. 4K.



-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

Det er måske lige værd at slå lidt fast at du tager fejl Wink

Som flere andre har skrevet, sendte Stofa en del af 2016 (jeg kan faktisk kunne huske om den er kommet tilbage) Viasat Ultra HD ud på ekstra kanalen, via DVB-C.

Folk med TV som kunne håndtere h.265 (HEVC) kunne se den, andre ville kun få lyd da lyden er AC-3.

Kanalen fyldte (fylder) omkring 25Mbit, så vidt jeg husker. 


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak).

De er nu altså begyndt Smile

Viasat sender UHD-kanal via DVB-S2 og Stofa sender UHD-kanal via DVB-C. I begge tilfælde er kanalen enkodet i HEVC med variabel bitrate (på op til 25 Mb/s, ifølge Stofa).

Hos Viasat kræver det enten en UHD-skærm med HEVC-dekoder eller deres nye tv-boks (med HEVC-dekoder). Stofa har ingen UHD-boks endnu så her kræver det en UHD-skærm med HEVC-dekoder.


At Viasat sender DVB-S2 ved jeg godt. Mine kommentarer er tæntk til DVB-C.

Her sender Stofa så nu, og her er jeg faktisk rigtig interesseret i at finde ud af mere om teknikken bag. Jvf min kommentar til ham ovenfor, med hvilket fjernsyn, og hvilket format der sendes i. Der var en der så det på PC, så han kan eventuelt sende Stream-info for Stofas UHD signal.

Jeg ved også godt at fjernsynene har HEVC dekodning indbygget. 

Men jeg har indtil nu ikke set specifikationer fra Samsung, Sony, Panansonic, mv. der fortæller at det (HEVC dekodning) er med i deres DVB-C tuner.

Følger Stofa DVB-UHDTV protokollen? Og understøtter tunerne i nye fjernsyn faktisk HEVC UHD, selv om de i deres specifikationer ikke anfører de gør. Det vil jeg gerne vide. (Fabrikanterne skriver at fjernsynene har HEVC, men skriver ikke at de understøtter DVB-UHDTV). 

Er det f.eks. kun de nyeste UHD-fjernsyn der kan vise Stofas UHD kanal? Kører de med en afledt protokol indtil DVB-UHDTV er defacto standard? 

- Hvis nogen kender det specifikke tekniske vil jeg meget gerne høre det, for der er jo ikke noget bedre end proof-of-concept via Stofa på at "virkeligheden har overhalet landkortet" :-)  



Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hvis internet-kapaciteten svinger lidt op og ned (som det f.eks. gør rigtig meget på internet over YouSee's kabelnet), så skrues der ikke ned for billedkvaliteten, som der vil blive gjort ved IPTV (billedet forsvinder ikke, men der skrues ned til en lavere kvalitet = hårdere komprimering, måske også lavere opløsning og så ikke UHD).

Du må næsten tænke på streaming? IP-tv sendes ud som et redundant signal ligesom DVB-C, som IP-modtagere kan "tune" ind på. IP-tv er tv-kanaler pakket og sendt via IP, som ikke er afhængige af apps. IP-tv er en prioriteret tjeneste, hvorfor den dedikeres særlig QoS i nettet.

Streaming derimod kræver typisk apps. Streaming kan skalere ikke bare ned i billedkvalitet, men også op. Der er teoretisk ubegrænset lagerplads på internettet, så der kan lagres mange versioner af samme program (inkl. en 8K-version, hvis man ønsker), der via streaming så serveres i det rigtige format og opløsning for den enhed, der afspiller (mobil, tablet, PC, tv-skærm osv.). Udfordringen med streaming er, at det ikke er prioriteret trafik i nettet - og gudskelov for det - og at trafik koster penge.

IP-tv er tjenester såsom TDC TV. Streaming er tjenester såsom Netflix og YouTube.



Det er rigtigt. Men jeg synes nu at IPTV har nogle constraints i dag, der gør det adskiller sig fra coax DVB-C. Hvis man har 3 børn som jeg og 4 fjernsyn der viser hver sin kanal vil det være 4 sammenlagte streams. I dag måske tæt på folks samlede internethastighed. Nok ikke i fremtiden - hastigheder stiger jo. Jeg ved faktisk ikke hvordan f.eks. TDC håndterer 4 fjernsyn i et hus hvor internettet er f.eks. 20mbit. Sikrer QoS hastighed ud over hvad man har af internetforbindelse? Man kan købe (kunne ihvertfald sidst jeg checkede) TDC Tv via kobber ADSL, og de har jo en max hastighed mange steder. Omgår de så at sætte kvaliteten i stream'en ned, ved at sige der kun kan ses f.eks. 1 signal? 

I dag sælges IPTV med en boks som krav. Det er også en forskel til coax DVB-C. IPTV kan dog fiskes direkte ind i f.eks. et Mediecenter (for ikke-krypterede kanaler). Er dagens fjernsyn klar til at vise IPTV uden separat boks?

Og vi er tilbage til at det kunne være godt med en udmeldig fra YouSee om hvilken teknik de vil levere UHD Flow tv ved. Det kunne være godt hvis de dels meldte det ud, og dels satte en prøvekanal op (et prøvebillede vil være nok) hvor man så vil kunne teste om ens grej er klar til fremtiden med YouSee.


Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:



Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og skal fremtidens kanaler sendes via IP skal DR til at lave en app til deres udsendelser. TV2 til deres. Egmont til deres, osv. Og hver af dem skal lave til Samsung, Sony, LG, Chromecast UDH osv. Et forfærdeligt bøvl.
Bliver det i stedet DVB-C, jamen så er der ikke behov for apps, og man skifter kanal ligeså hurtigt som man gør i dag, og man skal ikke til at skifte app for at skifte fra DR til TV2 kanaler.

Vi er helt enige i, at apps på nuværende tidspunkt er en kæmpe rodebutik, men i denne fremtid, som du ønsker, skal alle være tvangsindlagt til at se det samme program på samme tid? Smile Altså via lineære tv-kanaler. Og via gatekeepere, der styrer distributionen - ergo styrer prisniveauet. Lyder godt nok uattraktivt i mine ører. Det er også grunden til at kunderne bliver malket lige nu med årlige prisstigninger på op til 54 kr/md.

Apps og streaming muliggør jo netop, at folk kan vælge frit og se hvor og hvornår de har lyst. Der er ingen gatekeepere. Der er åben konkurrence og en motorvej direkte ind i folks hjem. Vi to kunne sågar lave vores egen tv-tjeneste (prøv det tankeeksempel af med forudsætningen, at vi skal få YouSee, Stofa osv. til at tage den ind Smile). Det har nogle andre ulemper indledningsvis. Det er i dag langsommeligt at apps er opbygget som siloer af indhold og platformene er så nye og dårlige, men i fremtiden vil det givetvis ændre sig. Det er det allerede ved at ske ifb. med brugerflade, der kan søge på tværs af tjenester og trække indhold ud på hovedskærmen. 



Det er jeg enig i. 
Men jeg svarede ud fra det oprindelige spørgsmål om DVB-C. Jeg er dog også sikker på at der vil være flow-tv nogle år ud i fremtiden. 

Men apps giver bestemt andre fordele. Jeg interesserer mig f.eks. for motorsport. Og kunne jeg bedst og billigst få de events jeg ønsker, med professionel kommentering osv via f.eks. en amerikansk udbyder, og så blot bruge hans stream og ikke være bundet op på faste TV pakker, så vil det da være rigtig godt. 

Jeg kunne godt tænke mig, at der var en generisk "DLNA-lignende" app til visning af streamet TV. Så skal den mindre udbyder (f.eks. motorsport) ikke tænke på at lave apps til alle fjernsynsmærker og vedligholde disse gennem flere års modeller. Men jeg er omveendt ret sikker på at de største spillere vil være imod det. De vil sidde på distributionskanalen selv, og det er vigtigt for dem at optimere på algoritmerne der foreslår film baserer på hvad vi kender til kunden, at have mulighed for at brande sig med den rigtige netflix-rød, med netflix knap på fjernbetjeningen og med en mulighed for senere at snige reklamer ind. 

Mon der kommer 3. parts firmaer der sælger flow-tv som streaming... altså ligesom Netflix. det kunne hedde Netflux :-)  men så med de kanaler man ønsker skal være med i pakken, så man via "Netflux" kunne se TV2, Kanal 4, News, Discovery osv. Man ved aldrig. Jeg tænker det ikke på den korte bane, og tror der vil være flow-tv nogen tid endnu. 

Men jeg ser skam også fordelene ved streaming TV. 

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:




Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Tunerne i fjernsyn i dag hedder DVC-C MPEG4. Standarden for de næste er fastlagt. Den hedder "DVB UHDTV" og vil i kabelnettet hedde DVB-C UHDTV. Den kører HEVC og kan med seneste revision køre UHD i 10 bit, 100hz og fuld farverum.

Ovenfor er der een der skriver: "Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i"
Der kommer aldrig 1080p i de nuværende fjernsyn, af den simple grund at DVB-C MPEG4 ikke understøtter det.

HEVC-dekodning har været i størstedelen af UHD-skærme fra anerkendte producenter siden foråret 2014. Nu er det så småt på vej ind i tv-bokse fra Viasat og Waoo. 1080p kan leveres til tv-tunere i disse skærme via HEVC. Det kræver en ny simulcast-kanal og udbyderne kan langt fra ramme alle seere (Stofa vurderer pt. 20% af kundebasen), men det er teknisk muligt.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

En anden udtalt misforståelse i dag er, at 720p er bedre end 1080i, "for det er jo progressivt". Der er intet, som i INTET, der optages progressivt i dag. Det optages i 1080i, som en defacto standard. At signalvejen er progressivt betyder ikke en fløjtende hyt når det signal der sendes igennem signalvejen er interlaced. Faktisk kan det gøre ting værre, for når et 1080i signal (og det er altid 1080i) sendes som 720p tror fjernsynet at det er et progressivt signal, og bruger ikke sin egen indbyggede de-interlacer, og er dermed afhængigt af at signalet er de-interlaced på god vis inden udsendelse, og jeg har set mange eksempler hvor det ikke er tilfældet. Og så ser man rigtig meget mere hakken i billedet end man vil se i 1080i.

Jeg kender ikke procentfordelingen, men masser indhold optages i progressivt i dag. Nærmest alle film og tv-serier eksempelvis. Også en god portion tv-programmer.

Hvis indhold optaget i 1080i sendes som 720p har det jo netop gennemgået de-interlacing og er nu progressivt. Tv-skærmen skal i denne sammenhæng naturligvis ikke de-interlace (igen). Man kan vælge at de-interlace enten ved signaludsendelse eller signalmodtagelse - ikke begge steder. De-interlacer-enheder er af svingende kvalitet, særligt i tv-skærme, så det vil næsten altid være en fordel at de-interlace på forhånd, hvor der er tid til at gøre det grundigt, fremfor i en tv-skærm, hvor det sker i real-tid.

Der skal de-interlaces for at billedet kan vises på en digital skærm.



Det er rigtig at biograffilm optages progressivt (23.997p) og for nyligt også HFR. Jeg svarede ud fra TV-produktioner og ud fra det nuværende setup og ikke UHD (som jeg skrev "i de nuværende fjernsyn... og med MPEG4").

Mange tror, at det er best at se en fodboldkamp i 720p "fordi den er progressiv", men den er ikke optaget progressivt. 

I fremtiden vil UHD være progressivt, og tak guderne for at de har gået udenom muligheden for interlaced UHD. Og det betyder at TV serier, sport, mv. der optages til UHD vil være progressivt. Og det giver også muligheden for at nedskalere til både et 1080p50/60 signal og et 720p50/60 signal. Det skal være glædeligt hvis det vil ske.

Men i de nuværende HD fjernsyn vil vi ikke få 1080p50 signal for det understøtter tunerne ikke. Og jeg har altså ikke eksempler på at shows, serier, andet (end biografilm) sendes ægte progressivt igennem 720p kanalvejen. Men det kan snart komme, hvis det gøres rigtig gennem hele kæden, for flere og flere serier optages i progressiv UHD. 
Biograffilm har den yderligere krølle på halen at de optages med en anden frekvens end 50 billeder i sekundet, og sendes en 23.997 film igennem en 720p50 kanal vil det give judder. Film-mode i en 1080i kanal vil kunne afhjælpe dette (til en hvis grad/stor grad, hvis implementeret rigtigt) .


Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:




Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og selv vil jeg ikke købe nyt fjernsyn før disse 2 (3) krav er opfyldt af fjernsynet.
1) Det har indbygget DVB-C UHDTV tuner (med HEVC og VP9).
2) Det har HDMI 2.1 (relaterer sig ikke direkte til denne diskussion). 
3) YouSee melder ud hvordan de vil sende UHD fjernsyn (Med pkt 1 opfyldt vil jeg dog være dækket ind uanset hvad de vælger).

YouSee må snart komme på banen. Det er lidt ærgerligt, at de ikke kan melde klart ud...

Blot af nysgerrighed, da jeg har set en del tale om, at de venter på HDMI 2.1. Hvorfor vente på dette, når du er interesseret i UHD? HDMI 2.1 relaterer sig primært til HDR og opløsninger, der går ud over 4K - altså 8K og 10K. Der er ingen fordele at hente ift. 4K.


Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1. 


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

Det er måske lige værd at slå lidt fast at du tager fejl Wink

Som flere andre har skrevet, sendte Stofa en del af 2016 (jeg kan faktisk kunne huske om den er kommet tilbage) Viasat Ultra HD ud på ekstra kanalen, via DVB-C.

Folk med TV som kunne håndtere h.265 (HEVC) kunne se den, andre ville kun få lyd da lyden er AC-3.

Kanalen fyldte (fylder) omkring 25Mbit, så vidt jeg husker. 

Og jeg er rigtig interesseret, hvis nogen kan fiske teknikdata for Stofa-kanalen ud af stream'en. 

Ingen producenter har endnu meldt ud at de har DVB-C UHDTV tunere, men skulle de faktisk have det, er det jo perfekt. Så har vi da Stofa på plads. Jeg har dog en bekymring om, at det ikke er den endelige fremtidige implementering de har brugt. Men jeg kender ikke teknikken bag. Er vi ude i en "MPEG2/MPEG4" ting igen...


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 14:05
Er der overhovedet noget, der hedder DVB-C UHDTV?

Det er vel bare UHD sendt via DVB-C jvf. http://www.recordere.dk/2014/07/dvb-specs-for-4k-uhd-tv-klar/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2014/07/dvb-specs-for-4k-uhd-tv-klar/


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Er der overhovedet noget, der hedder DVB-C UHDTV?

Det er vel bare UHD sendt via DVB-C jvf. http://www.recordere.dk/2014/07/dvb-specs-for-4k-uhd-tv-klar/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2014/07/dvb-specs-for-4k-uhd-tv-klar/

Hvis du tænker på "-C" delen af DVB UHDTV har du ret. "C"'et fortæller kun om det er kabel (T for luft, og S for satellit). 

Men tuneren skal understøtte DVB UHDTV for at kunne føde HEVC signalet videre til HEVC dekoderen i fjernsynet. 

Og har dette års UHD modeller (og måske sidste års modeller) allerede DVB UHDTV tuner?  Noget tyder på det med Stofas kanal. 

Og Rasmus skriver faktisk også her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1480407723
at ”DVB UHD-1 Phase 1” generelt er understøttet.  Det er jo super godt. 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

Det er måske lige værd at slå lidt fast at du tager fejl Wink

Som flere andre har skrevet, sendte Stofa en del af 2016 (jeg kan faktisk kunne huske om den er kommet tilbage) Viasat Ultra HD ud på ekstra kanalen, via DVB-C.

Folk med TV som kunne håndtere h.265 (HEVC) kunne se den, andre ville kun få lyd da lyden er AC-3.

Kanalen fyldte (fylder) omkring 25Mbit, så vidt jeg husker. 

Og jeg er rigtig interesseret, hvis nogen kan fiske teknikdata for Stofa-kanalen ud af stream'en. 

Ingen producenter har endnu meldt ud at de har DVB-C UHDTV tunere, men skulle de faktisk have det, er det jo perfekt. Så har vi da Stofa på plads. Jeg har dog en bekymring om, at det ikke er den endelige fremtidige implementering de har brugt. Men jeg kender ikke teknikken bag. Er vi ude i en "MPEG2/MPEG4" ting igen...


Hvad er det helt specifikt du leder efter, så skal jeg gerne se om jeg kan finde det til dig :)

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Og jeg er rigtig interesseret, hvis nogen kan fiske teknikdata for Stofa-kanalen ud af stream'en. 

Ingen producenter har endnu meldt ud at de har DVB-C UHDTV tunere, men skulle de faktisk have det, er det jo perfekt. Så har vi da Stofa på plads. Jeg har dog en bekymring om, at det ikke er den endelige fremtidige implementering de har brugt. Men jeg kender ikke teknikken bag. Er vi ude i en "MPEG2/MPEG4" ting igen...


Hvad er det helt specifikt du leder efter, så skal jeg gerne se om jeg kan finde det til dig :)

Det var dagens bedste spørgsmål... he-he.
Jeg ved faktisk ikke hvordan de forskellige formater teknikker benævnes i streams'ene.

Hvis du kan tage oplysninger ud om 
- Stofas UHD kanal,
- en 1080i kanal, f.eks. TV3
- en 720p kanal, f.eks. TV2

Så kan jeg tage den videre derfra ud fra de data.

Thanx... 




Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 05:38
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg ved også godt at fjernsynene har HEVC dekodning indbygget. 

Men jeg har indtil nu ikke set specifikationer fra Samsung, Sony, Panansonic, mv. der fortæller at det (HEVC dekodning) er med i deres DVB-C tuner.

Følger Stofa DVB-UHDTV protokollen? Og understøtter tunerne i nye fjernsyn faktisk HEVC UHD, selv om de i deres specifikationer ikke anfører de gør. Det vil jeg gerne vide. (Fabrikanterne skriver at fjernsynene har HEVC, men skriver ikke at de understøtter DVB-UHDTV). 

Er det f.eks. kun de nyeste UHD-fjernsyn der kan vise Stofas UHD kanal? Kører de med en afledt protokol indtil DVB-UHDTV er defacto standard? 

- Hvis nogen kender det specifikke tekniske vil jeg meget gerne høre det, for der er jo ikke noget bedre end proof-of-concept via Stofa på at "virkeligheden har overhalet landkortet" :-)  

Det var mange af de samme spørgsmål, som gjorde, at jeg var ret skeptisk før Stofa startede. Altså om skærmene reelt kunne modtage tunersignalet. Men det viser sig nu, at de godt kan, så DVB-tunerne (uanset S2, C eller sikkert også T2) kan sende signalet over til HEVC-dekoderen. Jeg har endnu ikke svarene på alle spørgsmålene, men min forståelse er, at det virker på alle UHD-tv med HEVC-dekoder. Jeg har i hvert fald ikke hørt fra nogen med et HEVC-kompatibelt TV, som ikke kan modtage kanalen hos Stofa.

Man kan vel sige, at det faktum, at Stofa gør det i dag, gør tekniske bekymringer lidt til skamme. Det virker i praksis Smile



Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er rigtigt. Men jeg synes nu at IPTV har nogle constraints i dag, der gør det adskiller sig fra coax DVB-C. Hvis man har 3 børn som jeg og 4 fjernsyn der viser hver sin kanal vil det være 4 sammenlagte streams. I dag måske tæt på folks samlede internethastighed. Nok ikke i fremtiden - hastigheder stiger jo. Jeg ved faktisk ikke hvordan f.eks. TDC håndterer 4 fjernsyn i et hus hvor internettet er f.eks. 20mbit. Sikrer QoS hastighed ud over hvad man har af internetforbindelse? Man kan købe (kunne ihvertfald sidst jeg checkede) TDC Tv via kobber ADSL, og de har jo en max hastighed mange steder. Omgår de så at sætte kvaliteten i stream'en ned, ved at sige der kun kan ses f.eks. 1 signal?

Nej for IP-tv udsendes ligesom kabel-tv. Det er bare et redundant signal, der kører ude i nettet, som boksene kan koble sig på. Så med 4 - eller 100 - tv-skærme er der stadig kun 1 IP-tv stream i nettet, som vel groft sagt kopieres 1:1 i boksen for at vise det på skærmen. Det tæller heller ikke op mod kundens internethastighed, da det er en prioriteret service i nettet.

Streaming trækker derimod fra i kundens internethastighed. Men det er jo fordi, der er individuelle streams ud til hvert fremvisningsapparat (og dermed kan hver seere vælge hvad de vil se, hvornår, hvor osv.)

Hvis jeg må indskyde en stikpille, så har vi nu i årtier været indlagt til ukritisk at sidde og se det samme i flimmerkassen i flok. Et megafon-princip, hvor en kanal bare fylder lineært indhold ind i vores flimmerkasse. Streaming sætter tv-signalet fri og gør, at vi rent faktisk får valgfrihed og muligheder. Det giver konkurrence. Det nedbryder monopoler og krydser landegrænser. Det burde vi som forbrugere fejre en smule, synes jeg. Jeg bliver altid lidt forundret når folk ønsker sig status quo opretholdt på tv-markedet; når folk ønsker at bibeholde tv-kanaler, der er skabt på analoge principper og af nød (knap kapacitet) og ikke behov.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1.

Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways LOL


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: miri
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

.... Men tuneren skal understøtte DVB UHDTV for at kunne føde HEVC signalet videre til HEVC dekoderen i fjernsynet. 

Og har dette års UHD modeller (og måske sidste års modeller) allerede DVB UHDTV tuner?  Noget tyder på det med Stofas kanal.
Men der er vel fortsat ikke tale om en DVB UHDTV tuner. Jeg tror ikke, at der er ændret ved selve tuneren i forbindelse med med UHD DVB-C standarden er ikke umiddelbart ændret, og den tager bare et signal i et specifikt frekvensområde og konvertere det til et liniesignal, som tv'et kan arbejde videre med.

Det der er sket med DVB UHDTV er, at det er defineret, at UHD-signalet er sendt i HEVC format, og dette er tilføjet i det MPEG-2 pakkeformat, der anvendes under DVB-standarden - men dette har ikke nogen betydning for tuneren - det har betydning for de krav, der skal stilles til tv'ets behandling af UHD. Tv'et skal kunne håndtere en MPEG-2 pakke og HEVC.  Det tror jeg, at de UHD-tv, der er solgt på det europæiske marked de sidste par år kan, og jeg formoder derfor, at der ikke vil opstå problemer med at vise UHD fra f.eks. Stofa via DVB-C. Dermed ikke sagt, at det ikke vil drille, og som vi så med overgangen til HD (MPEG4), så var der f.eks. udfordringer med DVB-undertekster, og HE-AAC lyden på DVB-T.


-------------
miri


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

og sendes en 23.997 film igennem en 720p50 kanal vil det give judder.

Bare til info: Film optages i 24fps - sløves ned til 23.976 for udgivelse i USA (da det er nemt at skalere op til 29.997 som deres TV kører med) - og sendes en sådan igennem 720p50, så speedes den op med 4% til 25fps (så den faktisk kører lidt for hurtigt), og hver frame sendes to gange (så der rammes 50fps), og der er derfor ikke judder.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: miri
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1.
Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways LOL
Skulle i henhold til DVB være på plads i 2019....

https://www.dvb.org/resources/public/factsheets/dvb_-_phasing_in_uhd.pdf" rel="nofollow - https://www.dvb.org/resources/public/factsheets/dvb_-_phasing_in_uhd.pdf

... og på det danske kabelnet formentlig fra 203X Big smile


-------------
miri


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 11:10
http:////digitalt.tv/yousee-lancerer-ny-4k-ultra-hd-tv-boks-sommer/" rel="nofollow - http:////digitalt.tv/yousee-lancerer-ny-4k-ultra-hd-tv-boks-sommer/

fra vores "søster forum"


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Og jeg er rigtig interesseret, hvis nogen kan fiske teknikdata for Stofa-kanalen ud af stream'en. 

Ingen producenter har endnu meldt ud at de har DVB-C UHDTV tunere, men skulle de faktisk have det, er det jo perfekt. Så har vi da Stofa på plads. Jeg har dog en bekymring om, at det ikke er den endelige fremtidige implementering de har brugt. Men jeg kender ikke teknikken bag. Er vi ude i en "MPEG2/MPEG4" ting igen...


Hvad er det helt specifikt du leder efter, så skal jeg gerne se om jeg kan finde det til dig :)

Det var dagens bedste spørgsmål... he-he.
Jeg ved faktisk ikke hvordan de forskellige formater teknikker benævnes i streams'ene.

Hvis du kan tage oplysninger ud om 
- Stofas UHD kanal,
- en 1080i kanal, f.eks. TV3
- en 720p kanal, f.eks. TV2

Så kan jeg tage den videre derfra ud fra de data.

Thanx... 




Igen ved jeg ikke helt hvilke oplysninger det er du savner - du spørger egentlig bare om det samme igen Smile

Jeg stak lige til vores dygtigste digital-tv-gut her til frokost, og han kunne lige hurtigt sige at der ingen forskel er på kanalerne, andet end codec og bitrate.

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg ved også godt at fjernsynene har HEVC dekodning indbygget. 

Men jeg har indtil nu ikke set specifikationer fra Samsung, Sony, Panansonic, mv. der fortæller at det (HEVC dekodning) er med i deres DVB-C tuner.

Følger Stofa DVB-UHDTV protokollen? Og understøtter tunerne i nye fjernsyn faktisk HEVC UHD, selv om de i deres specifikationer ikke anfører de gør. Det vil jeg gerne vide. (Fabrikanterne skriver at fjernsynene har HEVC, men skriver ikke at de understøtter DVB-UHDTV). 

Er det f.eks. kun de nyeste UHD-fjernsyn der kan vise Stofas UHD kanal? Kører de med en afledt protokol indtil DVB-UHDTV er defacto standard? 

- Hvis nogen kender det specifikke tekniske vil jeg meget gerne høre det, for der er jo ikke noget bedre end proof-of-concept via Stofa på at "virkeligheden har overhalet landkortet" :-)  

Det var mange af de samme spørgsmål, som gjorde, at jeg var ret skeptisk før Stofa startede. Altså om skærmene reelt kunne modtage tunersignalet. Men det viser sig nu, at de godt kan, så DVB-tunerne (uanset S2, C eller sikkert også T2) kan sende signalet over til HEVC-dekoderen. Jeg har endnu ikke svarene på alle spørgsmålene, men min forståelse er, at det virker på alle UHD-tv med HEVC-dekoder. Jeg har i hvert fald ikke hørt fra nogen med et HEVC-kompatibelt TV, som ikke kan modtage kanalen hos Stofa.

Man kan vel sige, at det faktum, at Stofa gør det i dag, gør tekniske bekymringer lidt til skamme. Det virker i praksis Smile



Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er rigtigt. Men jeg synes nu at IPTV har nogle constraints i dag, der gør det adskiller sig fra coax DVB-C. Hvis man har 3 børn som jeg og 4 fjernsyn der viser hver sin kanal vil det være 4 sammenlagte streams. I dag måske tæt på folks samlede internethastighed. Nok ikke i fremtiden - hastigheder stiger jo. Jeg ved faktisk ikke hvordan f.eks. TDC håndterer 4 fjernsyn i et hus hvor internettet er f.eks. 20mbit. Sikrer QoS hastighed ud over hvad man har af internetforbindelse? Man kan købe (kunne ihvertfald sidst jeg checkede) TDC Tv via kobber ADSL, og de har jo en max hastighed mange steder. Omgår de så at sætte kvaliteten i stream'en ned, ved at sige der kun kan ses f.eks. 1 signal?

Nej for IP-tv udsendes ligesom kabel-tv. Det er bare et redundant signal, der kører ude i nettet, som boksene kan koble sig på. Så med 4 - eller 100 - tv-skærme er der stadig kun 1 IP-tv stream i nettet, som vel groft sagt kopieres 1:1 i boksen for at vise det på skærmen. Det tæller heller ikke op mod kundens internethastighed, da det er en prioriteret service i nettet.

Streaming trækker derimod fra i kundens internethastighed. Men det er jo fordi, der er individuelle streams ud til hvert fremvisningsapparat (og dermed kan hver seere vælge hvad de vil se, hvornår, hvor osv.)

Hvis jeg må indskyde en stikpille, så har vi nu i årtier været indlagt til ukritisk at sidde og se det samme i flimmerkassen i flok. Et megafon-princip, hvor en kanal bare fylder lineært indhold ind i vores flimmerkasse. Streaming sætter tv-signalet fri og gør, at vi rent faktisk får valgfrihed og muligheder. Det giver konkurrence. Det nedbryder monopoler og krydser landegrænser. Det burde vi som forbrugere fejre en smule, synes jeg. Jeg bliver altid lidt forundret når folk ønsker sig status quo opretholdt på tv-markedet; når folk ønsker at bibeholde tv-kanaler, der er skabt på analoge principper og af nød (knap kapacitet) og ikke behov.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1.

Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways LOL

Du har ret i det hele, Rasmus.

Så konklusionen må være jeg godt kan købe nyt fjernsyn nu. 

Eller skal jeg lige vente på ægte QLED der har lys i hver pixel og fjerner baggrundsbelysning. Skal jeg vente på Samsung får løst Micro Stutter, skal jeg .... (just kidding...Smile )

PS. Indlægget var generelt om DVB-C, men min HFR tanke var til bluray brug. Jeps, afspillerne skal opgraderes også, men det vil uanset hvad kommer hurtigere end til TV udsendelser.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

.... Men tuneren skal understøtte DVB UHDTV for at kunne føde HEVC signalet videre til HEVC dekoderen i fjernsynet. 

Og har dette års UHD modeller (og måske sidste års modeller) allerede DVB UHDTV tuner?  Noget tyder på det med Stofas kanal.
Men der er vel fortsat ikke tale om en DVB UHDTV tuner. Jeg tror ikke, at der er ændret ved selve tuneren i forbindelse med med UHD DVB-C standarden er ikke umiddelbart ændret, og den tager bare et signal i et specifikt frekvensområde og konvertere det til et liniesignal, som tv'et kan arbejde videre med.

Det der er sket med DVB UHDTV er, at det er defineret, at UHD-signalet er sendt i HEVC format, og dette er tilføjet i det MPEG-2 pakkeformat, der anvendes under DVB-standarden - men dette har ikke nogen betydning for tuneren - det har betydning for de krav, der skal stilles til tv'ets behandling af UHD. Tv'et skal kunne håndtere en MPEG-2 pakke og HEVC.  Det tror jeg, at de UHD-tv, der er solgt på det europæiske marked de sidste par år kan, og jeg formoder derfor, at der ikke vil opstå problemer med at vise UHD fra f.eks. Stofa via DVB-C. Dermed ikke sagt, at det ikke vil drille, og som vi så med overgangen til HD (MPEG4), så var der f.eks. udfordringer med DVB-undertekster, og HE-AAC lyden på DVB-T.
Det er lige sådan noget jeg godt kunne tænke mig at vide det fulde svar på.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1.
Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways LOL
Skulle i henhold til DVB være på plads i 2019....

https://www.dvb.org/resources/public/factsheets/dvb_-_phasing_in_uhd.pdf" rel="nofollow - https://www.dvb.org/resources/public/factsheets/dvb_-_phasing_in_uhd.pdf

... og på det danske kabelnet formentlig fra 203X Big smile
For mig, og det jeg forsøger at sige og spørge om, er lige netop om alle dejlige ting der står i den beskrivelse. 

Men for mig rejser det 2 spørgsmål.
- Hvilke fjernsyn understøtter DVB UHD-1 Phase 2
- Hvornår kommer Yousee og Stofa på DVB UHD-1 Phase 2.  Kommer de det nogensinde.

Som jo igen giver det afledte spørgsmål: Er stofas DVB-C kanal på denne DVB-UHD teknik. Jvf. svaret fra en anden, at det "blot" er HEVC pakket ned i MPEG2.





Skrevet af: JENC
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

http:////digitalt.tv/yousee-lancerer-ny-4k-ultra-hd-tv-boks-sommer/" rel="nofollow - http:////digitalt.tv/yousee-lancerer-ny-4k-ultra-hd-tv-boks-sommer/

fra vores "søster forum"

Ja, jeg så godt nyheden.

Og jeg afventer jo at YouSee melder ud hvordan de vil håndtere UHD, så den udmelding er nok på vej. Det er jo fint.

Men omvendt tænkte jeg godt nok også:  "Yikes", separat boks... crap.

Jeg er bestemt ikke ven af separate bokse. De vil nok gerne mersælge ting som Arkiv, mv., som de pakker ind i en "plus-kunde"-pris. Jeg vil bare gerne have kanalerne på mit fjernsyn. Bruge fjernsynet til at optage når jeg har det behov. Og tage Arkiv via en app som i dag, når jeg har det behov. 

Men jeg er skam spændt på hvad de melder ud, når de fortæller mere om 4k boks, teknik og principper.

Så mangler vi bare nogle UHD kanaler, kunne det lyde som en spøjs, næsten sarkastisk kommentar :-)
Jeg vover et øje og gætter på at der med udgangen af 2017 er 2-3 UHD kanaler hos YouSee og med udgangen af næste år, 2018, er 5-8 kanaler. Mange vil nok tænke "optimist", så det skal blive spændende af finde indlægget frem om 1 og 2 år, og se om jeg skal ændre brugernavn til Nostradamus Wink



Print side | Luk vindue