Man kan sige mangt og meget om BD afspillere, og jeg har selv haft omkring 10 af dem. Alt fra Sony, Samsung henover Oppo (3 stk), og Panasonic.
For mig er der 2 afgørende krav:
1. Hvad skal den bruges til?
2. Hvilken bygge - og teknisk kvalitet ønsker jeg.
Jeg bruger alt overvejende min afspiller til netop at afspille, nemlig DVD, BD og UHD/HDR.
Jeg vil naturligvis gerne have, at min afspiller håndtere medierne meget korrekt. Afspilning af DVD er nok den største hurdle hvor tingene kan galt - nemlig i opskaleringen til HD, Full HD eller UHD. Ofte lader man jo sit TV stå for opskaleringen, og det er også fint nok, hvis det er et godt TV, men hvis TV´et modtager et halv dårligt "Indgangs signal" fra en afspiller, nå ja så.....
Hvis vi ser på f.eks. BD disc´s, så kan de fleste afspille disse nogenlunde korrekt, hvis afspillerne er af god kvalitet - altså ikke de billigste afspillere. Den er straks værre ved afspilningen af DVD i bedste billede kvalitet, her er teknikken meget afgørende for kvaliteten.
Jeg kender ikke mere så meget til de lidt billigere moderne afspillere. Dog er jeg meget bekendt med en Panasonic DMP-BDT700 EG, som klare det hele flot (dog ikke UHD). Den er ikke så dyr mere, men fås vel til omkring 2500 kr. I øvrigt laver Cambridge, Denon, Sony og Yamaha glimrende afspiller til fornuftige priser.
Oppo skal du vælge hvis du med garanti ønsker at alt fungere næsten 100% korrekt. Problemet er blot, at de små billedfejl fra det ene fabrikat til det andet typisk ikke er synlig for normale kunder, ofte skal man bruge specielle test DVD/BD for at finde de normalt ikke synlige billede fejl. Det er altså en god idé at afprøve afspillerne med en DVD for at se hvor godt afspillerne gør sig. Vær kritisk.
Hvis du også vil have UHD/HDR, så er der i skrivene stund kun 3 rene afspillere, nemlig afspillere fra Samsung og Panasonic. Panasonic afspilleren har jeg selv, og den kan det hele til UG. (testet vha. BD´en fra "Spears and Munsil". Panasonic har 2 afspillere - UB 900 og UB700. Sidstnævnte har jeg ikke set nærmere på. Oppo kommer lige straks med deres nye UHD/HDR afspiller.
Du skal også gøre dig klart hvilke andre funktioner du ønsker af din afspiller. Internet, Streaming, apps osv. Der er ret stor forskel på dette område.
Held og lykke med valget 
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|