Print side | Luk vindue

SUB valg?B&W ASw610xp kontra Triangle Thetis 320?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149289
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 14:42

Emne: SUB valg?B&W ASw610xp kontra Triangle Thetis 320?
Skrevet af: khansen
Emne: SUB valg?B&W ASw610xp kontra Triangle Thetis 320?
Skrevet den: 09-December-2016 kl. 23:15
Hej

Jeg har brug for nogen gode råd i forbindelse med valg af en sub til mit surround anlæg. Mine front, center og baghøjtalere er af mærket monitor audio GS serien. Er placeret i en aflang stue på ca 40-45 kvm med pæn højde. Det er dog kun i den ene del af stuen vi ser film og lyden her skal være rigtig god (20 kvm)   Suben skal stå tæt op af en væg eller måske i et clik hifimøbel. Den skal være rigtig god til særlig film men også gerne til musik.

Er blevet anbefalet disse 2 modeller:
1: BOWERS & WILKINS, ASW610XP SUBWOOFER

2: Triangle Thetis 320

Kender til B&W men kender ikke rigtig noget til Triangle?

Har nogen erfaringer med disse modeller så jeg tager det rigtige valg?

Tak for hjælpen på forhånd.

Svar:
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 10-December-2016 kl. 01:53
Kender også kun til B&W 610. Nu kender jeg jo ikke til dit behov/ eller din forventning til bio lyd, men du taler kun om en enkel sub ikke? I min optik kan den 610'er slet ikke levere nok til en stue på 50kvm. Med den størrelse stue vil jeg mindst benytte 2 subs, og nogle subs der har et meget kraftigere output, specielt under 40Hz. Hvad med højden i din stue? 

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: -Henrik-
Skrevet den: 10-December-2016 kl. 08:52
Mener det er Audioholics ell. lign. der har testet 610XP og givet den deres "Small room" anbefaling. Så tror heller ikke, den er god til store rum som dit.

NB. Har den selv - spiller fantastisk i min stue på 15-16 m2.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 00:57
Ingen som kender sub'en fra Triangle?
Jeg kender intet til mærket.

Sælges hos hififreaks.dk

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Kender også kun til B&W 610. Nu kender jeg jo ikke til dit behov/ eller din forventning til bio lyd, men du taler kun om en enkel sub ikke? I min optik kan den 610'er slet ikke levere nok til en stue på 50kvm. Med den størrelse stue vil jeg mindst benytte 2 subs, og nogle subs der har et meget kraftigere output, specielt under 40Hz. Hvad med højden i din stue? 

Hejsa
Tak for dit svar

Min stue er aflang og nok nærmere 40 kvm hvor vi kun sidder i den ene del af den og ser film dvs i et område på ca 20 kvm. Har en gammel lejlighed så der er halv højt til loftet.

Troede faktisk de 2 suber jeg nævnte kunne spille op men hvis de ikke kan det er der så andre fra Bw som kan? Den skal helst ikke være vild stor da den skal stå i vores stue (-:

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 01:02
Oprindeligt skrevet af -Henrik- -Henrik- skrev:

Mener det er Audioholics ell. lign. der har testet 610XP og givet den deres "Small room" anbefaling. Så tror heller ikke, den er god til store rum som dit.

Det gør ikke noget at jeg kun sidder og ser det i den ene del af min aflange stue? Dvs i ca 20 kvm ud af de ca 40 kvm

En anden bw sub du vil anbefale som ikke er vild stor?

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 01:35
Jeg ville være hurtig, og snuppe én eller 2 stk. af denne:

https://hifi-freaks.dk/webshop//b-stock-lager-earthquake-supernova-mkiv-12-b-stock-p-2188.html

Til prisen, er det nok svært, at finde noget bedre.
Hvis du ikke synes, at resultatet er godt nok med en stk., kan du supplere med en mere; selvfølgelig kræver det, du har pladsen...

Hvis pladsen betyder meget, er der også MiniMe, til halv pris.
Om 2 stk. af disse vil kunne gøre jobbet (8" enheder), er jeg ikke sikker på. De går i hvert fald ikke så dybt, som de andre, men du må kunne ringe, og snakke med dem.
De opgiver selv, de kan benyttes i "Rooms up to 18' x 28' x 8'", hvilket svarer til godt 50 kvadratmeter, med godt 2,5 m. til loftet:

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-subwoofere-earthquake-minime-p8w-v2-p-2367.html

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 11:04
Det er ikke helt nemt det med subwoofer, du skal havde dem/den med hjem og lytte, afprøv om det virker og lever op til DINE forventniger. 

Du skriver din stue er halvhøj, hvad er halvhøj? Der ingen tvivl om at højden spiller ind, jeg har selv loft til kip hvilket giver et ret så stort rum og det kræver altså nogle subs der give noget output, hos mig var størrelse på subs også et parameter. 

En Lille sub med god lyd, et højt output specielt i det dybe er typisk en lukket sub med en ret så kraftig enhed/ forstærker og dertil også en højre pris, desværre.

Min stue, hvis jeg husker rigtigt, er 35kvm. den er i hverfald ikke i mindre, og så er der som sagt loft til kip og jeg syns det var lidt af udfordring af finde nogle subs som som var nemme at integrere med mine højtalere, og min stue så både Musik og film lyd lød så optimalt som muligt og samtidigt inden for en rimelig investering. Efter en lang tid med lytte test etc. så lå valget faktisk kun på modeller, den ene var model var SVS SB 13 Ultra, den anden model var JL Audio E112.

Jeg valgte JL Audio E112.

Jeg kan sige, at 2 stk. lillebroderen JL Audio E110 kunne ikke gøre det hos mig, desværre. Størrelse og pris var ellers lige i øjet, E112 er en lille smule større, ikke meget men den er det og den kan levere varen, med sådanne 2 så virker det det bare, hos mig.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Jarly Jarly skrev:

Det gør ikke noget at jeg kun sidder og ser det i den ene del af min aflange stue? Dvs i ca 20 kvm ud af de ca 40 kvm

Nu er B&W ikke noget specielt, indenfor SUB's, så hvorfor er du så forhippet på, at det skal være en B&W!?

M.v.h.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nu er B&W ikke noget specielt, indenfor SUB's, så hvorfor er du så forhippet på, at det skal være en B&W!?

M.v.h.

Hej
Er heller ikke låst på den da jeg også så på Triangle Thetis 320
men kan ikke rigtig finde nogen som kender den? 😳

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:22
Bare for at bidrage til forvirringen :-)

http://www.komplett.dk/product/829061/tv-hifi/hoejttalere/subwoofers/klipsch-r-115sw-subwoofer#" rel="nofollow - https://www.komplett.dk/product/829061/tv-hifi/hoejttalere/subwoofers/klipsch-r-115sw-subwoofer#

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:40
Jeg tror ikke OP er på udkig efter hverken subwoofere til omkring 40.000 kr for 2 stk. eller en KÆMPEKASSE med 15" enhed.
Det passer i hvert fald ikke overens, med de oprindelige ønsker, han spurgte til... :)
En enkelt 12" sub i god kvalitet, kan gøre det for de fleste, ellers bliver det også hurtigt meget dyrt!

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:45
Du har nok ret, men brug den som hjørnebord eller stander til en stuebirk Thumbs Up

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 17:49
Jeg har for ikke så lang tid siden sat 2 stk Triangle Thetis 320 op hos en nabo.
Det er nogle rigtig fine subwoofere, og i det 18kvm rum jeg satte dem op i, der gør de det rigtig godt.
Men i et rum på den størrelse som du skal spille op, der bliver de for små.! du skal op i minimum 12" enheder.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg tror ikke OP er på udkig efter hverken subwoofer til omkring 40.000 kr for 2 stk. eller en KÆMPEKASSE med 15" enhed.
Det passer i hvert fald ikke overens, med de oprindelige ønsker, han spurgte til... :)
En enkelt 12" sub i god kvalitet, kan gøre det for de fleste, ellers bliver det også hurtigt meget dyrt!
Hvordan kan du se hans økonomisk begrænsning? Jeg kan fornemme det med størrelsen når han skriver i click møbel. Men han efterspørger jo god lyd. En enkel 12" sub kan ikke spille 45kvm op med højt til loftet. 

2 JL Audio E112 kan købes til under 30k hvis man er lidt skarp, enig det er mange penge og det kan også godt være at du har et i, at det er over hans budget. Men 45kvm. med højt til loftet og nogle små kasser kræver noget effekt.

-------------

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg tror ikke OP er på udkig efter hverken subwoofer til omkring 40.000 kr for 2 stk. eller en KÆMPEKASSE med 15" enhed.

Hvordan kan du se hans økonomisk begrænsning? Jeg kan fornemme det med størrelsen når han skriver i click møbel. Men han efterspørger jo god lyd. En enkel 12" sub kan ikke spille 45kvm op med højt til loftet. 

2 JL Audio E112 kan købes til under 30k hvis man er lidt skarp, enig det er mange penge og det kan også godt være at du har et i, at det er over hans budget. Men 45kvm. med højt til loftet og nogle små kasser kræver noget effekt.

Hejsa

Det er prismæssigt lige over mit niveau. Min leje ligger ved max 10.000 kr.
Pladsmæssigt må de desværre heller ikke blive vild store ligesom jeg bor i en lejlighed med en nabo jeg skal tage hensyn til. Det er bare så mega svært at finde noget godt da udbudet er kæmpe stort 😳

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg har for ikke så lang tid siden sat 2 stk Triangle Thetis 320 op hos en nabo.
Det er nogle rigtig fine subwoofere, og i det 18kvm rum jeg satte dem op i, der gør de det rigtig godt.
Men i et rum på den størrelse som du skal spille op, der bliver de for små.! du skal op i minimum 12" enheder.

Håbede lige den kunne magte det da hi-fifreaks sagde den ville være rigtig god 😩
Men det er selvfølgelig også svært at sige folk da meget afhænger af rummets udformning osv

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:16
Er det kun 1 subwoofer du vil have, eller 2.?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:29
.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:31

[QUOTE=strecker] Er det kun 1 subwoofer du vil have, eller 2.?

En enkelt. Vi har slet ikke en i dag.
Skal stå i et hjørne med væg på 2 sider og foran os som sidder i sofaen

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:39
Lyder til at være en mega lejlighed med en stue på den størrelse, fedt. Men med det alene vil jo sætte sine begrænsninger for niveauet så husfreden ikke bliver ødelagtSmile Til det budget, så vil jeg prøve med den omtalte Earthquake som Hififreaks har på tilbud.

-------------

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:39

Prøv at tage et kig på den her.

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-subwoofere-earthquake-minime-p12-v2-p-2181.html" rel="nofollow - Earthquake minime p12

Ikke meget større end Triangle 320'eren, men med 2x12" enheder.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 19:26

Prøv at tage et kig på den her.

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-subwoofere-earthquake-minime-p12-v2-p-2181.html" rel="nofollow - Earthquake minime p12

Ikke meget større end Triangle 320'eren, men med 2x12" enheder.

OK og den er god...?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 19:48
Ja den spiller rigtig fornuftigt, og kan levere et fint lydtryk på trods af det lille kabinet.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 20:02

Ja den spiller rigtig fornuftigt, og kan levere et fint lydtryk på trods af det lille kabinet.

Triangle Sub er jo også nedad rettet mens denne her er ud til begge sidder.
Om det er godt ved jeg ikke?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 20:25
Det er to forskellige opbygninger.
Det primære her er at du får meget mere membran areal hos Earthquake

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 21:57
Den ene membran er passiv. Det er ikke to enheder i almindelig forstand. "membran" nr to er vitterlig bare en membran, dvs den her ikke nogen motor. Konceptet minder en hel del mere om en basrefleks ved det at det er et resonant system end om en ægte "dual opposed sub" med to normale enheder.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:01
Har selv systemet med "slavebas", aktiv og passiv 8" i mine ældre B&W DM7 gulvhøjttalere. Og jeg skal hilse og sige, de spiller som langt større højttalere, dybere og højere.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:17
Jeg kender ikke lige den model, men der er ingen garanti for at man spiller dybere eller højere bare fordi man har en passiv membran. Det afhænger af hvordan boksen er konstrueret. Det sagt er det rigtig nok at man ofte bruger princippet for at få ca. det samme som man ellers kunne i en større basrefleks. Kommentaren gik nu også bare på at det ikke er en sub med to aktive enheder. Det er immervæk noget andet.

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:23
Det er fordi højttalerne er ca 30 år B&W forgår ikke.

Selvfølgelig er det ikke det samme som aktive enheder. Og det er ihvertfald ikke det samme som basrefleks. Har læst engang at den passive enhed "gør kabinettet større".

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fordi højttalerne er ca 30 år B&W forgår ikke.

Selvfølgelig er det ikke det samme som aktive enheder. Og det er ihvertfald ikke det samme som basrefleks.

Det var heller ikke helt det jeg skrev. Jeg skrev at systemet har mere (meget mere) tilfælles med basrefleks end med to aktive enheder. Søg på "passive radiator speaker" på google hvis du/i er interesserede Thumbs Up

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:29
Det er ikke nødvendigt. Jeg er meget tilfreds med højttalerne, som jeg har ejet i 28 år.

Du sammenligner da passiv med større basrefleks

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 22:34

Det er ikke nødvendigt. Jeg er meget tilfreds med højttalerne, som jeg har ejet i 28 år.

Ved virkelig ikke hvorfor du finder det nødvendigt at grine af mig, men dig om det ...

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 01:49
Potter, hvor kan du finde de "skarpe" priser, du hentyder til, ang. JL Audio?

Ifølge din underskrift (JL AUDIO E112 | 2 X SUBElectro 200), ser det ud til, du har 3 stk subwoofere, men "kun" én JL AUDIO E112. Er det korrekt forstået?
Er det så meningen, du vil købe en mere, i fremtiden; måske til jul?  :)

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 07:13

Potter, hvor kan du finde de "skarpe" priser, du hentyder til, ang. JL Audio?

Ifølge din underskrift (JL AUDIO E112 | 2 X SUBElectro 200), ser det ud til, du har 3 stk subwoofere, men "kun" én JL AUDIO E112. Er det korrekt forstået?
Er det så meningen, du vil købe en mere, i fremtiden; måske til jul?  :)
Det er fordi jeg ikke har til rettet min profil.

Jeg har stadig mine sub elektro.

Der vel intet unormalt i at man kan forhandle priser på hifi udstyr, vil tro det er muligt hos de fleste forhandler. E112 havde faktisk en tidligere pris på 16.7K i foråret.

Men nu retter jeg da min profil, takker.Smile

-------------

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ved virkelig ikke hvorfor du finder det nødvendigt at grine af mig, men dig om det ...

Det var heller ikke meningen, men det er julesnapsetid, skål

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 10:15

Jamen skål så Beer :-)

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 10:18
Skål og glædelig jul

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 12:13

Jamen skål så Beer :-)
God karmaHandshake

-------------

Skrevet af: kriller7000dk
Skrevet den: 16-December-2016 kl. 10:48
Faldt der noget endelig valg på sub? Ellers kunne en ældre Klipsch RSW-12 måske gøre det, hvis den kan findes brugt. Det er samme opbygning som med Earthquake med en aktiv og passiv. Jeg har selv en og har aldrig haft et rum hvor den kunne slå sig løs eller er kommet til kort for har altid boet til leje med +20m2 stue/alrum og har skulle tage hensyn.

Skrevet den: 18-December-2016 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af kriller7000dk kriller7000dk skrev:

Faldt der noget endelig valg på sub? Ellers kunne en ældre Klipsch RSW-12 måske gøre det, hvis den kan findes brugt. Det er samme opbygning som med Earthquake med en aktiv og passiv. Jeg har selv en og har aldrig haft et rum hvor den kunne slå sig løs eller er kommet til kort for har altid boet til leje med +20m2 stue/alrum og har skulle tage hensyn.

Hejsa
Nej er lidt rundtosset lige nu men vil prøve at få afprøvet mine højtalere og så måske prøve en eller to sub mht hvad for en der fungere bedst (-:

Skrevet af: Willads
Skrevet den: 02-Marts-2017 kl. 13:15

Bare for at bidrage til forvirringen :-)

http://www.komplett.dk/product/829061/tv-hifi/hoejttalere/subwoofers/klipsch-r-115sw-subwoofer#" rel="nofollow - https://www.komplett.dk/product/829061/tv-hifi/hoejttalere/subwoofers/klipsch-r-115sw-subwoofer#
Hej, har du nogen erfaring med den klipsch sub du henviser til ?

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Print side | Luk vindue