Print side | Luk vindue

Den nye 16:9 ver. af Matador

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149300
Udskrevet den: 19-Februar-2025 kl. 06:36

Emne: Den nye 16:9 ver. af Matador
Skrevet af: okaare
Emne: Den nye 16:9 ver. af Matador
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 14:14
Godt at jeg har beholdt den gamle 4:3 version af Lise Nørgaards fremragende Matador, idet den nye 16:9 version er uudholdelig at opleve med beskæringen i top og bund, hvilket giver en ustandselig close-up fornemmelse, der er kvælende for oplevelsen. Hvorfor pokker kunne man ikke bare anvende 16 mm formatets fulde størrelse og så acceptere en mindre sort vertikal kant i begge sider og ikke lade sig tyrannisere af 16:9 formatets bredde?

Svar:
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 14:23
Hej , Hmm mener du tager fejl , de har netop "kun" lavet den i 14:9 og ikke i 16:9 af samme årsag for ikke at skære for meget..
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 14:54
Okaare, jeg synes du skal læse om restaureringen. På filmstrimlen er der et meget større billede end det vi kender fra 4:3 formatet. Man har besluttet at lave det nye i 14:9 for netop ikke at lave for meget om på closeups, og samtidig få en lille smule mere med i siderne. Der vil stadig være sorte bjælker i siderne.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 14:56

Netop som det ses her http://www.recordere.dk/2015/04/smugkig-paa-restaureret-matador/
Der er taget godt hensyn til billedet i originalen i 4:3, og restaureringen i 14:9

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:16
Ja, jeg fik formuleret mig forkert, idet der stadig er sorte bjælker i begge sider med 14:9 formatet, men det er da ubestrideligt, at der samtidig er skåret i top og bund, og det er det, der irriterer mig grænseløst, men mange tak for den respons, mit indlæg har medført hidtil :-)

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:22

En tilpasning kan ikke ske uden at der beskæres, men som det ses er det gjort med nænsom respekt og med en af instruktørernes assistance.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:46
Hvorfor i det hele taget lave nogen beskæring; hvorfor beholder man ikke 4:3 formatet?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 15:57
Man kunne da sagtens have anvendt det fulde 16 mm format uden at beskære i top og bund i forhold til det gamle 4:3 format. Fint nok at man udvider horisontalt, men derfor behøver man da ikke amatøragtigt at beskære vertikalt. Konklusion, hvad man vinder i bredden, har man ladet gå tabt i top og bund og mere til, idet man med den fremgangsmåde opnår den omtalte, kvælende close-up virkning på en lang række af scenerne.

Skrevet af: jacobn
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 17:32
Hvor har du set Matador i det nye format?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:09

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af okaare okaare skrev:

Nej, ikke fra start til slut. Opgav og valgte min egen gamle 4:3 version grundet mit tidligere nævnte synspunkt :-)
Men hvor har du set den i HD ?
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:19

Nej, ikke fra start til slut. Opgav og valgte min egen gamle 4:3 version grundet mit tidligere nævnte synspunkt :-)

Er ret sikker på at du står alene i det ret så fjollede synspunkt.

-------------

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:20
Ja, hvor jeg har set den, det er via af en lidt snørklet vej fra en DR medarbejder, jeg kender privat, men som nævnt valgte jeg 4:3 versionen som på trods af en ringere billedkvalitet end den nyscannede var at foretrække

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:23
Hvorfor er det fjollet at anke over en beskæring af et format, som ikke er et teknisk must?

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:27

Fordi det er jo ikke noget lort der er kommet ud af det.

-------------

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 18:32
Så har du ikke set så meget som jeg har fået lov til via mine kanaler, men tror, du skifter mening, når den bliver offentlig tilgængelig, men nok om det. Jeg respekterer din mening, men fastholder min egen ud fra, hvad jeg har set, så slut herfra :-)

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 19:02
Jeg er tilfreds med "tilpasningen" og glæder mig til at eje serien med restaurerede farver osv. Senest er dvd boksen solgt til 100kr, men det fik mig ikke til at købe. Den ser ikke godt ud på et 65" TV, så derfor.

Skrevet af: zemo
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Nej. Jeg er enig med okaare. Det giver ingen mening at croppe billedet. Det oprindelige billede var 4:3, og det bør det nye også være. Hvis folk ikke kan udholde de sorte bjælker i siderne, må de selv croppe/strække (himlen forbyde det) på deres tv

-------------
/zemo/

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Nej. Jeg er enig med okaare. Det giver ingen mening at croppe billedet. Det oprindelige billede var 4:3, og det bør det nye også være. Hvis folk ikke kan udholde de sorte bjælker i siderne, må de selv croppe/strække (himlen forbyde det) på deres tv
Ja det billede VI SÅ , var 4:3 , men det optaget billede var lidt større. Derfor denne løsning vi får nu...
MVH

-------------

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 21:11
Til Radiomanden, helt eksakt, hvad er din argumentation for at beskære top og bund i den nye version?

Skrevet af: Kimbo
Skrevet den: 11-December-2016 kl. 21:21
Den må være indspillet med et vis oversan i tankerne i billedrørs-dagene. Har netop set den i 4:3 og blev flere gange irriteret over at man kan se boom mikrofonen i toppen af billedet.
Jeg ser frem til at se den nye version, også selvom billedet er delvist beskåret

Skrevet den: 11-December-2016 kl. 21:25
Hvis i klikker på det link Radiomanden har lagt ind , er der lidt forklaring. Ja , der er taget meget lidt af i top og bund , til gængæld er der mere med i siderne. Og samtidig er der mange flere detaljer i billedet nu . Ja det er jo et kompromis , men tror det bliver rigtig godt...
MVH

-------------

Skrevet af: jacobn
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 00:03
Jeg har lige set afsnit 7, med den gamle 4:3 og den ny 14:9 synkront (afsnit 7 blev vist i en særudsendelse for 1,5 år siden). Den smule der er med i top og bund var med stor sandsynlighed "usynlig", som følge af overskan, da serien blev vist første gang. Når man ser en gammel 4:3 udsendelse på en moderne skærm uden overskan, så får man mere med end der var tiltænkt.
Jeg ser frem til at hele serien er klar i HD og 14:9.

Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 00:07
Er der nogen der ved om den kommer på BD?

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 06:58
Det gør den med næsten 100% sikkerhed.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 10:13
Seneste status fra redaktionen på recordere:

http://www.recordere.dk/2016/10/dr-ingen-dato-matador-hd/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2016/10/dr-ingen-dato-matador-hd/

Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 11:06
Lise Nørgaard fylder 100 år den 14. juni 2017, så det kunne måske være et kvalificeret gæt på en udgivelsesdato.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 15:01

En tilpasning kan ikke ske uden at der beskæres, men som det ses er det gjort med nænsom respekt og med en af instruktørernes assistance.

Erik Balling døde i 2005.

Det er fotografen Peter Klitgaard som filmede de fleste afsnit, der har været med i processen.

Utroligt som sådan en tråd kan få liv med ukorrekte udsagn. Vent nu til den bliver sendt i tv, eller kommer til salg.

Så slipper man også for at gætte sig frem.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Erik Balling døde i 2005.

Det er fotografen Peter Klitgaard som filmede de fleste afsnit, der har været med i processen.

Utroligt som sådan en tråd kan få liv med ukorrekte udsagn. Vent nu til den bliver sendt i tv, eller kommer til salg.

Så slipper man også for at gætte sig frem.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 19:26
Jeg har nu tjekket et par sider med før og efter billeder.

Her kan man køre en slider frem og tilbage.

Beskæringen i den gamle version er lidt skæv. Der er alt for meget headroom. Toppen og bunden blevet spist af billederøret, som en anden her i tråden nævner.

På en moderne fladskærm der viser hele billedet dur det ikke. Her er den nye beskæring bedre i min optik.

Dette er baseret på to billeder med en slider.

Lad os vente til restaureringen er færdig inden vi dømmer.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 21:08

Til Radiomanden, helt eksakt, hvad er din argumentation for at beskære top og bund i den nye version?

Argumentet er at den nye version er tættest på det instruktøren Balling ville vise.

Årsagen er at serien blev produceret til TV på en tid hvor der kun fandtes billedrørs-tv. Den type TV lavede overskandering, dvs. billedet gik ud over kanten, så man ikke så det hele på selve selve skærmen.

Det kompenserede man ved i produktionsfasen, ved at optage mere fra scenerne. Altså et lidt større skud end ønsket, så det så rigtigt ud på den senere visning hjemme i familiernes hjem.

Men så kom fladskærne, der ikke havde noget teknisk behov for at forstørre billederne og lade noget forsvinde ud af syne over kanterne. I begyndelsen sørgede man da også for at fladskærms-tv overskanderede, så de lignede billedrør mest muligt.

Men i takt med at billedrørs-tv kom i mindretal og digitalt tv vandt frem, der forsvandt behovet for overskandering.

Resultatet er at ses Matador i 4:3 på en moderne fladskærm, så vises i virkeligheden for meget i top og bund end instruktør Balling ønskede.

Ved at konvertere det til 14:9 så kommer udtrykket tættest på den kunstnerriske original, samtidig med at de sorte kanter reduceres.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 12-December-2016 kl. 23:20
Jeg kan i hvert fald ikke holde ud at se alle de close-up scener og tvivler stærkt på, at det var Ballings intention, idet de biograffilm, han har været ansvarlig for, ikke indeholder de tilsvarende ulidelige nærscener. I øvrigt er det da heller ingen hemmelighed, at man med den nye scanning videst muligt tilstræbte at nærme sig 16:9 formatet ved samtidig at hugge lidt i top og bund, men nok om det, vi ser hvad der sker, når serien bliver distribueret. God Jul til alle :-)

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-December-2016 kl. 23:26

tvivler stærkt på, at det var Ballings intention, idet de biograffilm, han har været ansvarlig for, ikke indeholder de tilsvarende ulidelige nærscener.

Matador er skabt til visning på billedrørs-tv, ikke til visning i biografen.

Balling kan desværre ikke svare selv mere, men kameramanden på Matador afsnit 7-24 har været en tæt del af processen med at genskabe det oprindelige udtryk.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Print side | Luk vindue