Print side | Luk vindue

Jamo D8SUB defekt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149416
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 17:21

Emne: Jamo D8SUB defekt?
Skrevet af: Maggerholm
Emne: Jamo D8SUB defekt?
Skrevet den: 18-December-2016 kl. 13:34
Hej Recordere

Jeg har købt en Jamo D8SUB brugt, og fik den demonstreret inden køb.
Den kunne godt brumme. :-)

Nu er jeg kommet hjem, hvor jeg i forvejen har en Jamo D6SUB.
Nu kommer jeg i tvivl om, den "nye" D8SUB er defekt.

D6SUB er med en 15" enhed der peger fremad, og den er THX certificeret.
De to knapper bagpå går fra 0-180grader fase, og fra 40Hz til "THX".
I det daglige har jeg dem til at stå på 0 grader og THX.
Der er en volumenknap på fronten, som er skruet helt ned (Der står THX ud for "helt ned")

D8SUB er med 12" enhed siddende på højre side og en slave på venstre side.
Den har samme knapper fra 0 til 180grader fase (men 0 er "på den anden side", altså modsat) og fra 40Hz til 120Hz.
Også den har en volumenknap, som jeg har skruet helt ned.

Hvis jeg stiller dem "ens" dvs på 0 grader (selvom det er på den anden side på D8SUB), og på THX/120Hz, og helt skruet ned og jeg så kobler et minijack til phonostik kabel til, og spiller musik fra min iPhone, så hører jeg selvsagt kun bastonerne.
Men på D6SUB kan jeg også fornemme "sangen", mens jeg på D8SUB får "mindre bas", der er altså færres steder det brummer, og det brummer ikke lige så højt.
Skruer jeg lidt op for Volumen på D8SUB, så får jeg en resonans.

Grunden til at jeg "tester nærmere" er, at jeg igår testede med lidt radio, og på min Integra DTR 80.3 har jeg et sæt THX One (væghøjttalere), og så har jeg sat et sæt nyerhvervede Jamo D590 til som Zone 2 (men de står stadig i stuen lige ved siden af THX One).
Der er selvsagt mere bund i D590 end i THX One, hvis de kører "Direct".
Da jeg så skiftede over i "Stereo", hvor SUB'en spiller med THX One (med D8SUB tilsluttet), så kommer der mere bund i.
Men hvis jeg har både D590 tilsluttet og THX One+D8SUB, så blev det pludselig meget mudret, og nærmest ude af takt.

Jeg har iøvrigt haft kontakt med en på DBA (ikke sælger af D8SUB eller D590, men en der lader til at vide en del om D8 serien), og han har skrevet følgende:
Sub'en skal du være forsigtig med. Den passive enhed er lavet uden højtalerkurv/basket, så den er kun en membran i to lag med en skive masonite til masse og stivhed. Den holdes på plads af en simpel plastikramme med spånskruer skruet direkte i spånpladen. Hvis den udvikler mislyde kan de skyldes at limen der holder de to lag "gummi" sammen svigter, så et af lagene flaprer mod masonitten eller mod plastikrammen. Med lidt fingerspitzengefühl og en egnet lim, så kan det reddes.

Så nu søger jeg gode råd til, at fejlfinde eller en kyndig hjælp i Aarhusområdet.
Jeg har næppe lysten til selv at skulle lime eller lignende, men ved som sagt heller ikke om det er det der er galt (eller om der er noget galt).

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Svar:
Skrevet den: 18-December-2016 kl. 17:45
Nå, jeg kan se, at flere af spånskruerne til montering af elektronikken, og bas/slave er skruet over. :-(
Det kan være årsagen til noget af resonansen.
Vil jeg kunne fylde alle skruehullerne i mdfkabinettet med plastisk træ, og dermed skrue skruerne i "påny", og fixe det på den måde?

Hvis ovenstående omkring limen til slaven bliver et problem, er der så nogen der har et bud på hvilken lim der er "egnet"?

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Skrevet af: power
Skrevet den: 19-December-2016 kl. 18:55
Kan du ikke Mont.. Nogle skruer der er et nummer tykkere.
Og så syntes jeg altid de sub jeg har hørt med slavens. Fra jamo Har en kraftig tendens til at mudre. Slavebads har altid været for langsom

-------------
Jbl Array Cinema

Skrevet den: 19-December-2016 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af power power skrev:

Kan du ikke Mont.. Nogle skruer der er et nummer tykkere.
Og så syntes jeg altid de sub jeg har hørt med slavens. Fra jamo Har en kraftig tendens til at mudre. Slavebads har altid været for langsom
De skal jo stadig kunne gå igennem hullerne i bassen, og i elektronikken, så det er vist en kende for bøvlet/usikkert.
Jeg prøver at købe noget plastisk træ, og fylde hullerne med, og så skruer jeg i "forfra".

Hvad er argumentet for en slave bas?
Som nævnt er min D6SUB bare med en fremadrettet bas.
Hvorfor manøvren med at have basenheden i den ene side, og en slave i den anden?

Mvh Michael

-------------

Print side | Luk vindue