Print side | Luk vindue

HDMI kabler dyre vs billige

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149889
Udskrevet den: 25-April-2025 kl. 15:02

Emne: HDMI kabler dyre vs billige
Skrevet af: qpad
Emne: HDMI kabler dyre vs billige
Skrevet den: 18-Januar-2017 kl. 01:35
Nu har jeg læst stolpe op og ned på nettet og stadig ikke fået et svar. 

Så håber jer kloge hoveder herinde kan vejlede lidt. 

Jeg har et par ældre HDMI kabler, det ene er et sony playstation kabel og det andet et argon fra hifi klubben, jeg er sikker på de begge er 1.3 kabler men man kan jo ikke se det på dem nu pakken er smidt ud for længst. 

Jeg overvejer om jeg skal købe et par nye 2.0 high speed HDMI kabler eller om det er spild af penge.

Jeg har ikke problemer med dem jeg har, men man søger jo altid at optimere sit setup for bedste kvalitet. 

De bruges fra blu ray afspiller til tv og fra set top boks til tv. 

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Januar-2017 kl. 02:06
Det vil være penge ud af vinduet, at investere i nye HDMI-kabler! Når du ikke har problemer med de kabler du har, så vil du ikke opnå nogen ændring.

Der er i øvrigt ikke noget som hedder 1.3, 1.4 o.s.v. HDMI-kabler. Det handler alt sammen om, hvor godt skærmet et kabel er, hvor høj overførselshastighed, kablet kan klare.

M.v.h.

Skrevet af: lassemanden22
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 13:30
Helt enig - hvis de gamle duer, så behold dem! Hvorfor investere i nye, der giver samme resultat :) Holder mig altid bedst opdateret på sådanne ting her på http://gadgetdanmark.dk" rel="nofollow - gadgets siden :)

-------------
Venlig hilsen
Lasse

Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 14:46
Skal der ikke bruges nye 2.0 kabler, hvis der skal ses UHD i 60hz?

Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 15:02
Ikke hvis afskærmningen er god nok, på de kabler man allerede har.

M.v.h.

Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 15:15
Så er jeg dælme blevet taget i røven

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.

Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 31-Januar-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Så er jeg dælme blevet taget i røven

M.v.h.

Skriv gerne hvem der har taget røven på dig, så jeg undgår at lægge mønt i den butik.

Skrevet af: MikeW
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 11:24
Jeg har flere 4K UHD 60Hz skærme på 10 år gamle HDMI-kabler fra Harald Nyborg. Virker perfekt.

Skrevet af: Fuller
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 10:31
Så er jeg også blevet taget i nuggi da :D

Købte et i elgiganten sammen med mit LG OLED.. Men købte det dog mest fordi at det skulle kunne bøje mere end dem jeg har, så fik et slimline som kunne alt det nye HDR og 4K osv..

Men fik det til 200 kr, normalpris på 400. Så det er vel okay? 

Satte det mellem min nvidia shield og LG OLED. 

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 11:06
Så har du jo også betalt for anden funktionalitet end selve HDMI-delen

Mht. rabat i Elgiganten på ekstratilbehør, så har jeg oplevet at de ville give mig et vægbeslag med til 1.000, hvor deres normalpris ellers var 1.200.

Problemet var, at vejledende pris på det vægbeslag var 700, hvilket det også kunne købes til alle andre steder.

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 11:24
Jeg troede egentlig der var forskel. Der er jo forskel på de forskellige HDMI standarter 1.3, 1.4 og 2.0 om end 2.0 måske ikke er så relevant endnu. men det er måske kun i de indbyggede chipsets i hardware enhederne?
Jeg købte på et tidspunkt en passiv hdmi switch, og her kunne jeg i første omgang ikke få den til at virke. Den ene enhed ville simpelhen ikke frigive billedet til den anden. Det løste sig da jeg købte et nyt kabel (i Bilka - ikke noget fancy)

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 11:43
Altså, når det er vigtigt at det kan bøje og er slimline, så er det vel okay. Så kunne du jo netop ikke genbruge en af dine gamle.
Jeg står selv på tærsklen til at skifte receiver og TV til 4K (har en Nvidia Shield i forvejen). Men jeg har da ikke tænkt mig at skifte kablet mellem receiver og TV, før jeg har tjekket om det nuværende virker. Det er trods alt 12mm i diameter, så har på fornemmelsen, at det er skærmet godt nok.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 11:47
@moremusic - Der er skam stor forskel på standarterne. Men det er alene bestemt af enhederne. Kablet skal jo blot sende 1'ere og 0'ere.
Og 2.0 er da meget relevant nu, hvis man har 4K udstyr.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Bruger udmeldt 37
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 14:56
Bare køb de billige, og køb dem der står High Speed på, jeg har lige købt nogle 3 meter, de var på tilbud, sat ned til 30,- de er tynde (5 mm), de kører det hele, 4k, 60Hz o.s.v uden problemer.

Jeg har også skrevet det i en anden tråd, så køb bare de billige High Speed HDMI kabler.

Har man en indgang så kablet skal bøjes meget, hvilket ikke er den bedste løsning, da det i værste fald kan få kablet til at give en løs forbindelse, vil jeg råde til at købe en vinklet HDMI adapter, denne løsning har jeg brugt til min Surround Receiver i mit tv møble.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:16
Harald's hdmi kabler er 4k, dvs high speed. Og så har de nogle med bøjeligt stik.

Købte et 5 m for et par uger siden til 69kr, og det virker fortrinligt.

Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:19
Ellers sparer man pengene på et ny kabel, og køber en vinkeladapter:

M.v.h.

Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:31

Ellers sparer man pengene på et ny kabel, og køber en vinkeladapter:

M.v.h.

Hvis man nu skal bruge et nyt kabel, hvis det gamle er blevet for kort, så er det svært at nøjes med en HDMI vinkeladapter.LOLWinkTongue

Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Harald's hdmi kabler er 4k, dvs high speed. Og så har de nogle med bøjeligt stik.

Købte et 5 m for et par uger siden til 69kr, og det virker fortrinligt.

Man kan godt kalde det "4K" men det er ikke alle kabler der bruger denne betegnelse selvom de kan bruges til det, og det er derfor jeg nævner High Speed, står det på dem kan de bruges til 4K 60Hz o.s.v Wink

Men jeg har læst om dem, men jeg mener de stikker mere ud bagud, og da det var vigtig for mig, valgte jeg at bruge HDMI vinkel adapter i mit tv møbel.

Print side | Luk vindue