Print side | Luk vindue

Seriøs ny projektor løsning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149985
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 22:00

Emne: Seriøs ny projektor løsning
Skrevet af: KennyIver
Emne: Seriøs ny projektor løsning
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 10:52
Jeg overvejer stærkt at skifte til en projektor løsning med fast rammelærred i min stue. 
Det vil jeg til at rode med og ud til nogen forhandler og høre om deres forslag til det.
Men jeg ønsker at oprette denne tråd, for at jeg kan komme med mine spørgsmål her og håber på at nogen med erfaring med projektor, vil bruge lidt af deres tid og besvarer dem Smile
Jeg har idag en 65" oled og jeg tror selv at der kommer til at gå en del år endnu før deres W modeller i 77" som jeg godt vil kunne leve med Big smile kommer ned i en rimelig prisleje. derfor overvejer jeg en projektor løsning, hvor jeg er klar til at gå på kompromis med kvalitet for flere tommer. 
Samt det er en stue, hvor jeg ikke bare kan male alle vægge sorte. Jeg er forstående overfor at det altid vil være en kompromis igen med billedkvalitet, med hvor mørkt lokalet kan gøres. 

info og egne tanker.
Da jeg boede hjemme hos mine forældre for 10 siden, havde vi en projektor løsning i et mørktrum. Men lærredet og projektoren var ikke noget specielt og det synes jeg var en fed løsning når jeg så film med vennerne. Når jeg husker tilbage nu, var sort grå og farverne meget matte, men det gik jeg ikke op i den gang. Smile Det er min udgangspunkt og derfor skal jeg ud og se hvad nutidens projektor kan. 
Jeg har dog fulgt lidt med og ved at JVC og Sony er fede maskine. Men jeg ved at der findes andre fine mærker og skal til at læse om dem og ud og se dem.

Budget vil jeg sige op til 40.000 kr, for det hele. Jeg er også frisk på at købe brugt, hvis det giver god mening. 
Afstand fra projektor til lærredet er ca. små 4 meter. 
jeg ønsker et fastrammet lærrede på omkring 90" nu har jeg ikke undersøgt om det kan lade sig gør med afstanden endnu, men jeg tror det vil passe fint hos mig. 
en god lydsvag projektor med en rimelig god sort niveau.

4K og UHD er vel også det nye i projektor verdenen. Det vil jeg selvfølgelig også have i tankerne, men mit udgangspunkt er faktisk at jeg ønsker bedst mulig kvalitet ud af en 1080P bluray skive nu og her. Jeg har intet imod at hele billedet ikke står kniv skarpt og de fordele som UHD levere udover bluray skiver, behøver jeg ikke nu. Jeg må erkende at min interesse i billedkvalitet  bliver fint dækket af en god bluray skive. Ikke sagt at jeg ikke gerne vil fremtids sikre mig, men hvis det betyder at lærred og projektor koster en bondegård, ja så er jeg mere end tilfreds med et godt 1080P billedet.

Billeder af stuen og de 2 muligheder for placering af lærredet.
Info: Jeg har idag hvide gennemsigtige lameller som jeg ruller for, når det er lyst udenfor. Det er jeg klar til at skifte til gode mørklægnings lameller for at gør rummet mørk. Det vil gør rummet i stue enden meget mørk. Derudover er vi klar på at male væggene mørke omkring højttalere og lærredet og side væggene i den omfang som giver mening ud fra kvalitet af billedet og hvad der ser fint ud. Det vil altid være en kompromis, men jeg synes vi er klar til at strække os meget.
Jeg har kun den røde lampe som ikke giver noget direkte lys fra sig, samt den mindre Phillips lampe som står på gulvet ved siden af subwooferen i stue enden. Begge kan ses på billedet nedenunder. 

nuværende tv placering.

Udestuen ligger mod vest og her kan solen skinne direkte ind på skærmen på bestemte tider om aften, om sommeren.
Det vil mørklægningsgardiner hjælpe på.
Derudover er vi med på at male væggene mørke på den store væg og begge side vægge. Jeg tænker at gør det over radiator en lige linje hen af de 3 vægge, det derover vil være mørk. 
Lærred og højttalere vil dermed sidde på en mørke vægge. 
Troldteks pladerne er heller ikke lyse hvide, men mere mat. 
Samt jeg har tænkt på at få noget sort film lagt på hifi møblet, for at begrænse genskin.

Her er min anden placerings mulighed.

Jeg vil vende det hele rundt. Dermed vil der ikke komme direkte sol ind på skærmen. Det vil til gengæld komme ind i hovedet på folk, hvis vi ikke ruller for. Når og hvis solen skinner på de bestemte tidspunkt Smile
Her vil vi også male væggen og den lille side væg mod udestuen mørk i det område som lærredet og højttalerene fylder, samt det plads derudover som giver mening og ser fint ud.
Billedet er taget lige efter jeg er kommet ind i stuen fra gangen, så du går ind i stuen og se spisebordet foran dig og til højre vil du se den mørke væg, lærredet og højttalerne. Det har jeg tænkt over om vil være for overvældende for rummet. Hvis jeg bruger modsatte væg, vil det jo ligne en alm stue fra gangen og indtil du træder helt ind i stuen. Bortset fra projektoren Big smile

Kilde: 
vi ser idag lidt tv2 og dr samt netflix over streaming via mit apple tv og så ser vi en del bluray film. 

Forventet billede kvalitet:
Det vil jeg gerne dele op i 2 forventlige kvaliteter. 
1.Når jeg mørklægger rummet og vil se en god film. Efter jeg fik OLED skærmen har jeg også lært at jeg ikke forlanger det bedste af det bedste billede kvalitet. Sagt på en anden måde, så ser jeg ikke og nærstudere billedet konstant for kvaliteten og fejl. Jeg gik fra en 65" vt50 panasonic plasma skærm og dens kvalitet vil jeg være super godt tilfreds med på en 90" lærredet. Jeg behøver ikke den perfekte sort fra OLED, men et temmeligt godt sort niveau vil jeg gerne have. 
2. Når vi ser noget alm. tv, med lidt lys tændt nede i stue ende. Her forventer jeg ikke samme kvalitet som når jeg vil se en god film i et mørkere rum, det er jeg indforstået med. Men vi skal kunne se hvad der forgår på skærmen.

Jeg vil opdatere tråden, hvis jeg kommer i tanke om noget eller ønsker svar på et spørgsmål.
Men jeg kan starte med at spørge, tror i det vil kunne lade sig gør at få et ordentligt billedet kvalitet når rummet mørklægges? Derefter vil billedet blive helt udvasket og umulig at se, hvis vi har lidt lys tændt?

Hvad er jeres egen erfaring med et projektor løsning i stuen? Er jeg helt tosset og det kan kun blive godt i en total mørklagt rum, så jeg skal blive ved min OLEd skærm og vente på at en 77" kommer ned i pris?

Jeg vil løbende skrive om de forskellige løsninger som forhandlerne forslår og dem jeg selv læser mig frem til. Smile

-------------
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne

Svar:
Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 11:51
Jeg har det ikke personligt men ville med dit budget kigge på et fastramme lærred Draper React 3 i den størrelse du ønsker.
Epson tw9300 får meget ros men hvordan den er i forhold til Jvc og Sony...

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 12:08
Med et budget på 40000 så har du intet at bekymre dig - Du har råd til både projektor og lærred i meget høj kvalitet med deraf fremragende billedkvalitet. Du vil glemme alt om almindeligt tv igen :O)
Men du snyder dig selv hvis du ikke vælger et lærred på mindst 100 tommer.
På projektor siden så tænk JVC og Sony, men overvej også Epsons nye 4K pixelshift:

JVC DLA-X5000

Sony VPL-HW65ES

Epson EH-TW9300

Sony og Epson giver dig plads i budgettet til et virkeligt godt fastrammerærred og du bør overveje et "ambient light rejection" (prøv at google) lærred selvom du maler stuen mørk (mørk bagvæg er vigtigere end den væg lærredet hænger på).

Mvh

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Schjelde Schjelde skrev:

Jeg har det ikke personligt men ville med dit budget kigge på et fastramme lærred Draper React 3 i den størrelse du ønsker.
Epson tw9300 får meget ros men hvordan den er i forhold til Jvc og Sony...

takker, jeg prøver at søge på både lærrede og Epson tw9300 Thumbs Up

-------------
Setup:

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Med et budget på 40000 så har du intet at bekymre dig - Du har råd til både projektor og lærred i meget høj kvalitet med deraf fremragende billedkvalitet. Du vil glemme alt om almindeligt tv igen :O)
Men du snyder dig selv hvis du ikke vælger et lærred på mindst 100 tommer.
På projektor siden så tænk JVC og Sony, men overvej også Epsons nye 4K pixelshift:

JVC DLA-X5000

Sony VPL-HW65ES

Epson EH-TW9300

Sony og Epson giver dig plads i budgettet til et virkeligt godt fastrammerærred og du bør overveje et "ambient light rejection" (prøv at google) lærred selvom du maler stuen mørk (mørk bagvæg er vigtigere end den væg lærredet hænger på).

Mvh

op til 40000 Big smile
Det med størrelsen af lærredet skal jeg først til at undersøge ordentlig, hvad der er mulig. Men Jeg skal have plads til mine højttalere uden det ser klemt ud. Men jeg er ikke uenig i at hvis det er mulig, tager 
jeg gerne en større lærred.

tak for rådene, jeg vil prøve at google det. Er bagvæggen vigtigere at male sort, det skal jeg lige prøve at læse om Smile

-------------
Setup:

Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:07

(mørk bagvæg er vigtigere end den væg lærredet hænger på).

Hvorfor det??

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:18
En mørk bagvæg absorberer det reflekterede lys fra lærredet og forhindrer det sendes retur og ødelægger kontrasten - det gælder naturligvis også sidevæg og loft men det var allerede nævnt at trådstarter.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:31
Men alle lyse vægge vil vel have betydning for kontrasten? Er det ikke derfor en kontrastramme (ds. mørkt rundt om billedet) er vigtig?

-------------
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:42
Ikke helt - det reflekterede lys fra lærredet rammer ikke den væg lærredet hænger på. Den sorte kant er særligt en fordel hvis du overskyder billedet en lille smule så de helt små symetrifejl forsvinder i den sorte veltex (det gør opsætningen noget lettere og du kan køre uden overscan) og desuden ser det subjektivt lækkert ud med en total sort kant udenom. Det er i øvrigt ikke ualmindeligt at køre med LED belysning rundt om bagkanten på et fastramme lærred for at forbedre den subjektive kontrast (og lækkerhedsfaktoren).

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:46
I stedet for fast ramme lærred ville jeg overveje et rulle lærred.

Et fast rammelærred vil tage meget plads når det ikke bruge.

Jeg har en stue lidt i stil med din. Og tildagligt ser vi bare TV og hvis vi skal se film ruller vi et 100" lærred ned foran TV'et.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:48
En lille tilføjelse - En ambient ligth rejection screen kan reducere efffekten af reflekteret lys bortset fra lys som kommer med samme vinkel som projektoren - altså fra en lys bagvæg.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 15:57
Med det rigtige lærred (som det foreslåede React 3.0) er det ikke sikkert der er behov for et TV.

Jeg har selv afskaffet mit TV til fordel for en cinegray 5d der er et ambient light rejecting lærred med et gain på 1,5 og med moderat mørklægning er det fint muligt at se almindeligt TV om dagen i en hvid stue.
Men behov og krav til TV gengivelse er jo individuel og jeg ser aldrig film om dagen.

Det er ret imponerende hvad der kan lade sig gøre med det rette lærred.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 16:20

Med det rigtige lærred (som det foreslåede React 3.0) er det ikke sikkert der er behov for et TV.

Jeg har selv afskaffet mit TV til fordel for en cinegray 5d der er et ambient light rejecting lærred med et gain på 1,5 og med moderat mørklægning er det fint muligt at se almindeligt TV om dagen i en hvid stue.
Men behov og krav til TV gengivelse er jo individuel og jeg ser aldrig film om dagen.

Det er ret imponerende hvad der kan lade sig gøre med det rette lærred.

Vi bruger næsten ikke vores tv (film eller alm.tv) om dagen, det er også udelukket om aftenen her. Det eneste som kan bekymrer mig lidt er en højsommer dag, hvor solen lyser ind i udestuen hele eftermiddagen og lidt om aftenen. 
Det enkelt look et fast rammede lærred har er jeg vild med. Det ser decideret skide godt ud synes jeg. Smile

-------------
Setup:

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 17:13
Et fastramme lærred er det eneste rigtige valg.
Det ser faktisk også pænt ud om dagen, synes jeg.
Jeg har et 50 tommer plasma hængende på en sidevæg, men bruger det meget sjældent.

Jeg ville uden tvivl vælge Epson TW9300, hvis jeg skulle købe ny projektor i dag, dog skulle TW7300 være lige så god, hvis man ikke har mulighed for at male væggene sorte...

Med en afstand på små 4 meter, burde du vælge et lærred mellem 110" til 120".
Selv har jeg en afstand på ca. 3,60 m  fra lærred til linse og sidder ca. 3,80 m. fra lærredet. Jeg gik fra 90" til 112" og det gjorde en kæmpe forskel.
Du må for din egen skyld, ikke gå under 100" på den afstand!!!
Husk at tjekke, om den projektor du vælger, kan lave den størrelse billede, du ønsker, på den givne afstand!

Jeg er selv meget interesseret i, at prøve et lærred med indbygget teknik, for at se, om det kan forbedre kontrasten, når man ikke har mulighed for, at male alle vægge mørke så det kunne være rart, med lidt info fra folk, der rent faktisk har et hængende hjemme i stuen...

Nogle, der kan anbefale en forhandler af et Draper React 3.0 fastramme lærred?

Dette lærred får også en masse ros, men det er lidt pebret og uden indbygget teknik:

https://tapeconnection.dk/product/cima-by-stewart-3926/

Brug lidt tid, på at overveje 21:9 mod 16:9.
Jeg mener, 16:9 er det bedste valg for de fleste, med mindre, du vil ofre tid, penge på at lave et smart maskningsystem...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Et fastramme lærred er det eneste rigtige valg.
Det ser faktisk også pænt ud om dagen, synes jeg.
Jeg har et 50 tommer plasma hængende på en sidevæg, men bruger det meget sjældent.

Jeg ville uden tvivl vælge Epson TW9300, hvis jeg skulle købe ny projektor i dag, dog skulle TW7300 være lige så god, hvis man ikke har mulighed for at male væggene sorte...

Med en afstand på små 4 meter, burde du vælge et lærred mellem 110" til 120".
Selv har jeg en afstand på ca. 3,60 m  fra lærred til linse og sidder ca. 3,80 m. fra lærredet. Jeg gik fra 90" til 112" og det gjorde en kæmpe forskel.
Husk at tjekke, om den projektor du vælger, kan lave den størrelse billede, du ønsker, på den givne afstand!
Jeg er ikke i tvivl om størrelsen, men og jeg mener men, fordi jeg skal lige have det målt ordentlig op. For jeg tror ikke at jeg kan have højttalerne der. Jeg vil jo gerne at de har lidt plads til sidevæggene
 Det vil jeg huske at undesøge Smile

Hvad er det du tænker på når du mener Epson TW9300 eller TW7300 er så oplagt nu? 
Jeg kan læse mig til at Sony og JVC kan lave en dybere sort, end LCD modellerne.  Jeg skal vist lige have læst og ud og se de Epson modeller, dem snakker i jo alle om LOL

-------------
Setup:

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 17:43
Jeg har tænkt over at hvis jeg skal fremtids sikre det lidt, så gå efter et godt lærred og et godt HDMI kabel. Købe en Sony VPL-HW40ES som jo får rost over alt for dens kvalitet i forhold til prisen, indtil rigtige native 4k projektor kommer ned i en prisleje som er til at betale og man mener at det er opgraderingen værd. Det er bare en umiddelbart tanke, som jeg synes ret godt om det, fordi jeg køber nogen ting som kan genbruges når en ny projektor kommer op.  Jeg har slet ikke undersøgt sony projektoren eller på anden vis sat mig fast på noget. Men det er en tanke som er dukket op et par gange i løbet af dagen, hvor jeg har kigget på nettet. Smile
Det med lærreder er jeg på bar bund. Jeg er nød til at tage ud til nogen forhandler og høre hvad de mener (vil sælge, banditter) Big smile Jeg må og vil gerne betale noget ekstra for at få professionel hjælpe til at vælge og skaffe et lærred. 
Derudover så har jeg lige målt lidt med størrelsen og en 90"-92" passer perfekt på væggen, hvor mit tv hænger nu. Der er plads til højttalerne og jeg kan sagtens fornemme at det giver en markant større billede. 
Jeg er godt klar over til film vil et større lærred være federe, men det kan ikke være der, i hvertfald ikke på den væg. Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 17:48
Den skulle være bedre på næsten alle punkter, er 4K kompatibel med pixel shift teknologi, fuldt motorstyret optik og til en væsentligt bedre pris end JVC.

Her er et godt review, hvor du kan få lidt indblik:

http://projectiondream.com/en/epson-eh-tw9300-eh-tw7300-eh-ls10000-battle/

Der er en lille video, hvor de demonstrerer, hvor meget mørke vægge betyder.

I dit indlæg, lyder det til, du tror, du vil opleve en dårligere billedkvalitet, ved at vælge en projektor.
Jeg er overbevist om, du vil blive blæst bagover, når du oplever, hvor meget du egentlig kan opnå, i en ganske almindelig stue, hvis du får lidt styr på din mørkelægning!
Glæd dig  :)

Som skrevet, er der ingen tvivl om, hvilken projektor, jeg ville vælge, men jeg kunne godt overveje at skifte lærred, selvom det, jeg har, er lækkert, så det kunne være fedt, at høre, hvilke erfaringer folk har, mht. lærred i en stue, og det er vel også i OPs interesse?

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 18:23
Jeg ville slet ikke overveje andre lærreder end react 3 lærred.
Det er ikke det jeg selv har købt da det skulle være tab tension og ift. Pris men skulle jeg have haft fastramme lærred ville det være det.
Tror butikken hedder The Rock der er i Lund i Sverige har det i udstilling ellers kig på beamer4u.de.... http://www.beamer4u.de/epages/63967425.mobile/de_DE/?ObjectID=84701

Evt. Se på en artikel på cine4home.de om React 3 lærred (tysk side)

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 18:34
Jeg ville sgu aldrig købe en LCD-projektor når der er råd til både Sony og JVC.

Et godt lærred, som er dansk lavet og fås med en fin ramme, er Lissau TrueColor. Det koster vist ti stærke for lidt over 100 tommer i dag.

Sådan et godt projektor-setup ville jeg i øvrigt altid vælge over ethvert TV der findes. OLED kan selvfølgelig imponere med kontrast og HDR, men der er nu ikke noget som et rigtig godt billede projekteret på et godt lærred. Det gør virkelig en forskel, i forhold til en skærm.

Skrevet den: 23-Januar-2017 kl. 18:52
Hvorfor ville du aldrig købe en LCD-projektor?
Billedet på en LCD-projektor, kan ikke sammenlignes med et LCD-tv.
Det, det kommer an på, er vel hvilken projektor, der har de bedste features og billedkvalitet til prisen, så kan teknologien bag, være ganske ligegyldig.
Både Sony og JVC er faktisk til dels en LCD-projektor og Epson bruger det, de kalder 3LCD-teknologi

HollywoodZuHause, (han ved, hvad han snakker om) har lavet en gennemgribende test, hvor han roser den, og han mener, Sonyen forekommer gammeldags ved sammenligning, og JVC er bedre på nogle punkter, men dårligere på andre, og så er den væsentligt dyrere.

https://www.youtube.com/watch?v=FD2IWE9IMEw

Et Lissau er fint, men det har ikke indbygget teknik, og er for dyrt i forhold til Grandview eksempelvis, der ligger meget tæt i forhold til både billede og byggekvaliteten, og kan fåes til omkring 4.000 kr.

I denne YouTube-video, roser brugeren meget Stewart Cima og udtaler, han har testet det sammen med mange andre fabrikater. Hør selv ca. 5 min. inde i videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y

Igen, har det ikke indbygget teknik, så resultatet afhænger meget af mørkelægningen, men han mener, det er alle pengene værd.

-------------
Min hjemmebio:

Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 12:07
Og så linker vi lige til en test af JVC X5000

http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/jvc-dla-x5000" rel="nofollow - http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/jvc-dla-x5000

I sort niveau er der ingen sammenligning mellem jvc og epson

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4

Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 12:14
Godt at der er popcorn-maskine i hjemmebiffen ...

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 14:24
I og med at der er tale om en dagligstue der ikke er 100% lyskontrolleret, så har det i øvrigt overlegne sortniveau fra en JVC projektor ikke den samme afgørende betydning som i en dedikeret hjemmebiograf. Epson og Sony projektorerne har rigeligt sortniveau til at det er lyset i stuen der er begrænsningen på det opnåelige sortniveau (gælder også om natten da stuen ikke er malet helt sort).

I et stue setup kan jeg varmt anbefale et "Ambient Light Rejection" lærred men du muligvis får svært ved at finde en DK forhandler der kan demonstrere et - du skal nok kigge udenlands for at fine det store udvalg af denne type lærred, så prøv at google i tyskland. React 3.0 er et godt bud men der er mange andre og det kan være en fordel at finde et med lidt gain. Vær opmærksom på at priserne varierer kraftigt. Danske DNP og amerikanske Screen Innovation er blandt de førende og dyreste. Prøv at se nedenstående link for mere info om denne type lærred.

http://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm" rel="nofollow - http://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm

Jeg selv bruger en Sony HW40ES og et 100" cinegray 5D i fastramme fra elitescreens og jeg er meget tilfreds.

http://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/38" rel="nofollow - http://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/38

Jeg udskiftede det medfølgende hvide elitescreen lærred med gain 1.0 til ovenstående cinegray 5d med gain 1.5 og forskellen var som nat og dag. Det er nu muligt at se TV i dagslys uden at billedet er udvasket og om aftenen er sort subjektivt kulsort og ikke grå som ved det hvide lærred.

Hvis man bruger sin projektor i et stue setup kan jeg varmt anbefale i det mindste at overveje et  
Ambient Light Rejection lærred, men der er fordele og ulemper ved alle lærred typer.

Mvh

Skrevet af: McClane
Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 15:39
Man skal dog være opmærksom ved brug af ambient light rejection screens, at man overholder den specificerede throw ratio, altså afstanden mellem projektor og lærred. Ellers vil man få problemer med hotspotting, pga. den høje gain i dugen. Jo mere gain, jo mere hotspotting risikere man.

Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 16:40

I og med at der er tale om en dagligstue der ikke er 100% lyskontrolleret, så har det i øvrigt overlegne sortniveau fra en JVC projektor ikke den samme afgørende betydning som i en dedikeret hjemmebiograf. Epson og Sony projektorerne har rigeligt sortniveau til at det er lyset i stuen der er begrænsningen på det opnåelige sortniveau (gælder også om natten da stuen ikke er malet helt sort).

I et stue setup kan jeg varmt anbefale et "Ambient Light Rejection" lærred men du muligvis får svært ved at finde en DK forhandler der kan demonstrere et - du skal nok kigge udenlands for at fine det store udvalg af denne type lærred, så prøv at google i tyskland. React 3.0 er et godt bud men der er mange andre og det kan være en fordel at finde et med lidt gain. Vær opmærksom på at priserne varierer kraftigt. Danske DNP og amerikanske Screen Innovation er blandt de førende og dyreste. Prøv at se nedenstående link for mere info om denne type lærred.

http://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm" rel="nofollow - http://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm

Jeg selv bruger en Sony HW40ES og et 100" cinegray 5D i fastramme fra elitescreens og jeg er meget tilfreds.

http://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/38" rel="nofollow - http://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/38

Jeg udskiftede det medfølgende hvide elitescreen lærred med gain 1.0 til ovenstående cinegray 5d med gain 1.5 og forskellen var som nat og dag. Det er nu muligt at se TV i dagslys uden at billedet er udvasket og om aftenen er sort subjektivt kulsort og ikke grå som ved det hvide lærred.

Hvis man bruger sin projektor i et stue setup kan jeg varmt anbefale i det mindste at overveje et  
Ambient Light Rejection lærred, men der er fordele og ulemper ved alle lærred typer.

Mvh

Så et lærred som React 3.0 vil være et godt bud?
 vil du nævne hvad der er ulemperne ved et Ambient Light Rejection?

React 3.0 i 90" kan købes hos therock hembio i sverige for omkring 9000 danske kr. 
Dem kan jeg prøve at skrive til, om de kan sende det. Smile

Hvor langt sidder du fra din 100" skærm? Og hvordan om aftenen når du ser film, er din stue så komplet mørklagt før sort er kulsort, og er det med hvide vægge? Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 24-Januar-2017 kl. 19:13
Du vil som sagt, fortryde det inderligt, hvis du ikke går over 100" på den afstand.

Med hensyn til projektor, bliver EPSONen faktisk kåret til "bedste køb", i en gruppetest på samme side, testen til JVCen blev linket til, foran JVCen, der vinder "bedst i test", men til en væsentligt højere pris.

http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-projektorer-med-4k/epson-eh-tw9300

Som nævnt tidligere, vil man ikke kunne udnytte det bedre sortniveau, med mindre rummet er indrettet til det, så i en stue, vil den ikke performe optimalt...

Det kunne være spændende, hvis der var nogle, der kendte til en test, hvor der blev testet forskellige lærreder, da jeg synes, det er enormt svært at vælge, uden selv at have mulighed for at kunne teste, og valget har kæmpe indflydelse på det endelige resultat...

JAWA, hvordan oplever du billedet i forhold til det gamle, når du ser film om aftenen med lyset slukket og vinduerne rullet for?
Jeg synes, et GAIN på 1.5 lyder af meget, så er dette ikke noget, der kan opleves negativt?

-------------
Min hjemmebio:

Skrevet den: 25-Januar-2017 kl. 13:26
Linket i mit tidligere svar er netop en test/gennemgang af forskellige lærreder:

http://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm" rel="nofollow -

Gain 1.5 gør det muligt at bruge sony hw40 ES i reference indstilling i ØKO mode og altså deraf følgende lav støv og lampe slid samt bedste billedindstilling. Ved TV kiggeri giver det relativt høje gain noget mere liv og "POP" i farverne så det minder lidt mere om et LED tv og ikke en biograf men det afhænger af den valgte billedprofil.

Ulemperne med denne type lærred kan være hotspotting, betragtningsvinkel, struktur i lærred og forskellige billedartefakter (sparks, shine og den slags). Men i praksis serr jeg ikke nogen af disse ulemper og lærredet er helt glat og uden struktur.

Generelt kan man vel sige at et ambient light rejection lærred med gain under 1.0 henvender sig til meget lysstærke DLP projectorer med en relativ lav kontrast og at lærrederne med gain over 1.0 er mere egnet til projektorer med god kontrast/sortniveau men lidt lavere lysstyrke (Sony,JVC, Epson).
DNP og Screen innovation typerne fås i gain 0.8 og 1.4 versioner og hvis projektoren skal erstatte et TV er gain 1.4 typerne måske det bedste valg - men prøv google og youtube.

Husk at dette intet har med den lyskontrollerede hjemmebiograf at gøre hvor et hvidt gain 1.0 entydigt er den optimale løsning med en god projektor. Jeg skriver alene om projektor og lærred til dagligstuen.

Mvh  

Skrevet den: 25-Januar-2017 kl. 13:42
"JAWA, hvordan oplever du billedet i forhold til det gamle, når du ser film om aftenen med lyset slukket og vinduerne rullet for?
Jeg synes, et GAIN på 1.5 lyder af meget, så er dette ikke noget, der kan opleves negativt?"

Jeg oplever on natten med alt lys slukket på alle parametre et væsentligt bedre billed end med det hvide gain 1.0 lærred da det reflekterede lys fra rummet udvaskede billedet og gjorde sort til mørkegråt med det gamle lærred. Jeg ville ikke kunne acceptere et hvidt lærred i længden i min stue. Cinegrey 5d læredet giver et helt skarpt og lystærkt billed med god kontrast og jeg opfatter subjektivt sort som værende ægte sort (også i Starwars etc.), farverne er flotte og med rigeligt POP. Desuden giver fraværet af et frontglas en dejlig frihed fra reflektioner og en ægte biograf fornemmelse. Jeg har endnu ikke set et TV der får mig til at tvivle på valget af en projektor løsning - gælder også OLED - et billed på 100" eller mere er altså noget helt særligt.

Print side | Luk vindue