Print side | Luk vindue

Valg af Surround Receiver

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150496
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 15:43

Emne: Valg af Surround Receiver
Skrevet af: Mr.Nielsen
Emne: Valg af Surround Receiver
Skrevet den: 27-Februar-2017 kl. 17:50
Hej med jer.

Vil gerne høre hvad i vil anbefale af Surround receiver? Begrund gerne jeres svar.
Hvor mange watt er nødvendig og hvordan er de målt?
Hvordan oplever i at Autokalibrering har virket? Tongue

Og af ren nysgerighed, hvad har i så tilkoblet den? Wink

- J

Svar:
Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 27-Februar-2017 kl. 23:43
Det kommer vel an på din prisklasse også. Anthem er over min prisklasse for, hvad jeg vil ofre, men roses for god lyd og surroundlyd.

I min prisklasse op til omkring de 10.000 - 12.000 og gerne billigere, som receiverne falder lidt i pris over året, går jeg efter Denon, Yamaha og Marantz.

I år vil jeg gerne købe en pladespiller eller en surroundreceiver med Dolby Atmos. Imens har jeg en almindelig 7.2 surroundreceiver fra Yamaha - en RX-V779. Denne valgte jeg på grund af den almene kvalitet, lyd, samt den har Pre-Out og to subwoofertilslutninger. Og så var prisen også rigtig god i købsperioden, hvad der var udmærket for den tiltænkte overgangsløsning. Nu har jeg allerede haft den i snart et år.

Min næste surroundreceiver bliver nok en Denon AVR-X4300H af bekvemmelighedsgrunde, hvis jeg skal vælge lige nu, men jeg har Marantz og Yamaha med i opløbet. Jeg skal bruge en surroundreceiver med 9 kanaler, der kan behandle 11 kanaler, så det indskrænker feltet lidt, da Yamaha 3060 med ni kanaler og mulighed for behandling af 11 kanaler, er noget dyrere.

Dog kan det i øvrigt være, at jeg afventer HDMI 2.1, da min nuværende Yamaha gør det udmærket. Jeg har ikke skiftet til 4K endnu, så der er ikke noget, der haster dér. Det er så også der, en pladespiller kan komme ind i billedet først.

Nu bor jeg i lejlighed, så det er begrænset, hvor højt der kan spilles, så vedrørende antal watt tror jeg, at jeg har nok til at holde nogenlunde kontrol over de tilkoblede højttalere.

Autokalibreringen, Yamaha'en giver, fungerer godt, synes jeg, og jeg er glad for resultatet deraf.

Min Yamaha er via Pre-Out tilkoblet en Cambridge Audio Azur851A, der driver mine fronter, som er DALI Mentor 6. Resten af vejen rundt er der DALI Mentor 2 og DALI Mentor Vokal. Dertil kommer et par subwoofere: en B&W ASW610 og en SVS SB12.

Som en slags Atmos højttalere (der er skråt loft i stuen) er der frit valg mellem DALI Ikon 2 eller DALI Ikon 1, der kommer til at blive drevet af min NAD CI940 effektforstærker for at aflaste surroundreceiveren til sin tid.

Mvh. Jørgensen

Print side | Luk vindue