Print side | Luk vindue

Dårlig center lyd ved Dolby surround?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150565
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 15:50

Emne: Dårlig center lyd ved Dolby surround?
Skrevet af: khansen
Emne: Dårlig center lyd ved Dolby surround?
Skrevet den: 04-Marts-2017 kl. 22:55
Hej

Jeg har et spøjs problem og har virkelig brug for nogen gode råd fra jer.

Har en marantz sr 7011 receiver med 5 gode gold serie monitor audio højtalere til. Har tilknyttet et oled tv.
Der er super lyd i alle 5 højtalere ved alm stereo og multi stereo dvs dialogen lyder lys, klar og fin i både centeren og front/baghøjttalerne.

Problemet opstår når vi går over på Dolby (på film som vitterlig sendes i Dolby eller film via min 4K Blu-ray afspiller) for så lyder det som om alt dialog i centeren sker bag "en klud" og er meget mindre tydelig end når det blot sendes ud i stereo.

Tænker det klart må være en fejl, men aner ikke mine levende råd hvordan jeg løser problemet?

Kort sagt....jeg har brug for jeres hjælp venner?

Svar:
Skrevet af: Lygtemanden
Skrevet den: 04-Marts-2017 kl. 23:23
hvad  er dine indstillinger efter du har kørt auto setup?

-------------
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Marts-2017 kl. 10:38
Det er nok en indstilling den er gal med. Sådan er det i hvert fald på min Yamaha. Jo mere man slår til af surround modes, dsp, night mode, lyd enhancere mv., jo dårligere lyder det. Noget af det bliver slået til som standard når man har kørt auto setup med mikrofonen igennem. Jeg vil foreslå at du kører auto setup og så går menuener igennem og slår alt det skrammel fra.

Skrevet den: 05-Marts-2017 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

hvad  er dine indstillinger efter du har kørt auto setup?

Hejsa

Har nu kørt en autoset up igen og det har afhjulpet problemet rigtig meget. Det mest spøjse er blot hvorfor det pludselig blev så dårligt uden at jeg havde ændret noget? Nu er det på en måde jeg kan leve med, men tror stadig det kunne blive endnu bedre.

Mine indstillinger for centeren er:
Center sat til: small
Center level sat til: +7,5 dB
Crossovers for center sat til: 40 Hz (mens surround er sat til 60 Hz)

Lyder det ok?

Skrevet den: 05-Marts-2017 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er nok en indstilling den er gal med. Sådan er det i hvert fald på min Yamaha. Jo mere man slår til af surround modes, dsp, night mode, lyd enhancere mv., jo dårligere lyder det. Noget af det bliver slået til som standard når man har kørt auto setup med mikrofonen igennem. Jeg vil foreslå at du kører auto setup og så går menuener igennem og slår alt det skrammel fra.

OK det vil jeg også gøre i en fart. Havde kun sat den til aut. Night mode uden at vide hvad det helt nøjagtig gør? Smile

tak for input

Print side | Luk vindue