Print side | Luk vindue

Placering af bag højttallere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150581
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 10:10

Emne: Placering af bag højttallere
Skrevet af: JKJe
Emne: Placering af bag højttallere
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 16:19
Er der nogen som kan give mig noget input hvordan jeg placere bag højttalerne i min stue se billederne.
Den er 4 meter bred 8.5m lang med glas/vinduer på hele den ene side.
Sofaen står cirka 4 meter fra tv'et. Bagvæggen er altså cirka 4,5 bagved sofaen
Enten skal de vel være på bagvæggen eller i loftet kan ikke helt regne ud hvad der er bedst?

Svar:
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 16:35
Når du snakker baghøjtalere, så er det fordi du overvejer 7.1 eller?

For hvis det er 5.1 så skal de sidde på sidevæggene.

Eller tænker du også atmos?

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 16:44
Hvis du kører 5.1 skal surround højttalerne være lige bagved sofaen ude til siden eller i loftet.

Ved 7.1 skal der stadigvæk sidde højttalere ude til siden af sofaen. Surround Back kan du smide ned på bagvæggen.

Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 16:46
Ja 5.1 problemet er jo at der er et vindue til venstre for sofaen.
Bagvæggen ville ikke være lige så godt?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 16:47
Så må du bruge loftet

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 17:06
På standere.

Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 17:36
Standere ville være i vejen tror jeg må kigge på indbygning i loftet... Desværre..

Skrevet af: Mr.Nielsen
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 17:57
Jeg har mine baghøjtalere placeret på min bagvæg så de peger ned over lytterne hvilket giver rigtig gode lydeffekter efter min mening. Har hørt fra en som både har besøgt Dolby og DTS studierne i USA at man gerne skal sætte sine baghøjtalere i et 5.1 setup i en højde på 1,7 meter og pege på lytterne.

Ved ikke om dette er en hjælp for dig.

-J

Skrevet af: HHH
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 18:13
Dolby foreskriver at surroundhøjttalerne i et 5.1 setup skal være på siddevæggen i en position 90-110 grader fra lyttepositionen. Vil det ikke passe til venstre for terrassedøren? Så kan den også være skjult af gardinet når der ikke ses film ;)

https://www.dolby.com/us/en/guide/surround-sound-speaker-setup/5-1-setup.html

Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 18:35
Måske såfremt jeg køber en diskret hvid højttaler.
Burde nok finde nogen der passede lydmæssigt med mine epos m22 på front og center men ikke umiddelbart let. Har nogle paradigm adp 350 liggende men de lyde ikke så godt til.

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Mr.Nielsen Mr.Nielsen skrev:

Jeg har mine baghøjtalere placeret på min bagvæg så de peger ned over lytterne hvilket giver rigtig gode lydeffekter efter min mening. Har hørt fra en som både har besøgt Dolby og DTS studierne i USA at man gerne skal sætte sine baghøjtalere i et 5.1 setup i en højde på 1,7 meter og pege på lytterne.

-J

Dit svar giver ingen værdi uden at vi ved hvor din bagvæg er

Sidder du lige op ad bagvæggen, så er det OK. Er vinklen større end 110grader, så er det forkert.

-------------
.....

Skrevet den: 06-Marts-2017 kl. 19:26
Tak for alle svarene jeg kan se at på væggen kommen den små to meter bagved mig og helt asynkron så det er nok loftet det bliver. Men tror ikke jeg kan indbygge så må fine nogle små diskret helst i hvid waf er bestemt også vigtigt nogle bud?

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 07-Marts-2017 kl. 07:02
Billigt : https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-indbygningshoejttalere-earthquake-rcs-500-p-2589.html" rel="nofollow - https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-indbygningshoejttalere-earthquake-rcs-500-p-2589.html

Men ellers så har en ordentlig hifi butik en afsnit med indbygningsovn højttaler.

-------------
.....

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-Marts-2017 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr.Nielsen Mr.Nielsen skrev:

-J

Dit svar giver ingen værdi uden at vi ved hvor din bagvæg er

Sidder du lige op ad bagvæggen, så er det OK. Er vinklen større end 110grader, så er det forkert.

Nogle gange er det en bedre ide at afvige fra forskrifterne fremfor at presse dem ind fordi Dolby siger max 110 grader. Om det er gældende her aner jeg ikke, men det kan sagtens være at 135 grader gør, at man ikke ender op med en near field surround højttaler som får hele surroundfeltet til at kollapse.

Skrevet den: 07-Marts-2017 kl. 08:31
Prøvede mig lidt frem i går og bagved vinduet er faktisk kun 110 grader så det virker(selvom det ikke bliver helt samme anstand.
Synes lyden er bedst lidt højere en Dolby anbefaler (35 grader over øret) men må nok prøve lidt mere , Evt er det blot Audyssey der kompensere godt for det. Men igen tak for input
-J

Skrevet af: nkaad
Skrevet den: 04-April-2017 kl. 11:17
Kigger lige med her. Jeg skal ligeledes i gang med at sætte baghøjtalere op. Der er ca. lige langt fra de to sidevægge og til den primære lytteposition i sofaen.

Hvad menes der med 90-110 grader - skal det forstås sådan, at baghøjtalerne skal sidde på sidevæggen - men lidt bagved lyttepositionen?

Mine baghøjtalere kommer nok til at sidde ca. 40-50 cm over lyttepositionen - er det ok??

Mvh

Nikolai

Skrevet af: nkaad
Skrevet den: 04-April-2017 kl. 11:21
P.S. - bør jeg købe beslag til mine baghøjtalere (B&W DM600 s3) så de kan vinkles mod lytteposiotionen eller skal jeg blot bruge de fabriksmonterede beslag, som passer til en skrue i væggen??

Mvh

Nikolai

Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-April-2017 kl. 21:31
Jeg har placeret diskant i 1,5 meter højde. Det lyder klart bedre end da jeg havde dem vinklet nedad lige under loft.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Print side | Luk vindue