Print side | Luk vindue

Ny pc

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150778
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 01:26

Emne: Ny pc
Skrevet af: morelli
Emne: Ny pc
Skrevet den: 21-Marts-2017 kl. 22:58
Hjælp mig med at samle en tip top pc'er.
Nuværende system er 10 år gammelt, og er begyndt at halte. Fryser og skal genstartes af og til.

Jeg bruger pc til kontorarbejde. Hvis jeg både har netbank, pdf dokumenter og Excel åben på samme tid mister jeg overblikket på min nuværende 1080 Samsung 22" skærm. Skal man ud i 2 skærme, eller vil en 4K skærm kunne vise alle disse programmer i en fornuftig kvalitet?

Jeg har en nas fra qnap som også er gammel. Den vil jeg skifte ud med en nyere fra samme firma, (Qnap ts 251+)så den er der styr på. Men når jeg downloader et eller andet til den, synes jeg det er mere overskueligt at bruge Windows til at flytte filerne fra eet sted til en andet, frem for at bruge Qnaps interface til opgaven. Desuden udbakker jeg gerne filer efter download. Disse processer tager hundrede år, specielt når jeg flytter, udpakker og redigerer i filerne. Er godt klar over at opgraderingen af Nas'en vil gøre processerne lidt hurtigere, men selve filhåndteringen fra Windows vil jeg gerne have skal foregå så hurtigt som muligt.

Jeg spiller ikke computerspil lige pt fra pc'en. Der bruger jeg smartphone eller ipad og måske snart Nintendo Switch. Så dette prioriterer jeg ikke i mit næste køb.

Kort fortalt skal pc bruges til :
kontorarbejde (og en helvedes masse på en gang),
filhåndtering med meget store og mange filer ad gangen.
Styring af Nas
Sjov og ballade

Har hørt positivt om AMD's nye Ryzen processor. Så jeg tænker at system skal bygges op om Ryzen 7 1700 x.

Budgettet er ca 10000 tror jeg. Jeg har tastatur og mus. Harddisken er et par år gammel Samsung 840 evo 250 gb, den er vist ok stadig.

Jeg mangler, processor, blæser, kabinet, ram, bundkort, strømforsyning, grafikkort og skærm(e) harddisk?

Kom frisk

Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 21-Marts-2017 kl. 23:53
Hej.

Jeg er en af dem der mener at AMD med deres nye Ryzen CPU'er langt overstiger hvad vi kunne forvente.

Men først vil jeg advare dig mod at gøre den fejl mange anmeldere gjorde. De prøvede at bygge systemer, som om at der skulle sidde en Intel CPU i dem.
Det du bør gøre, er at bygge et system som AMD anbefaler at gøre det. Her er et link:

http://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/tips-for-building-a-better-amd-ryzen-system" rel="nofollow - https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/tips-for-building-a-better-amd-ryzen-system

Men ellers skal du vide at de CPU'er AMD har sendt på markedet er top versionerne. Main stream versionerne vil blive solgt fra den 11 april. 

Og mange steder i verden er der ikke mangel på Ryzen CPU'er, men motherboards. Så det kunne måske være en ide at købe et motherboard inden de næste CPU'er kommer.

Hilsen Carsten.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 05:51
Overvej om du skal i Aldi og høre om de har flere
https://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=medion" rel="nofollow - https://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=medion

De opgave du beskriver vinder næsten intet ved at købe en kraftigere processor.
Brug til gengæld lidt penge på yderligere 8 GB RAM og to gode skærme.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 09:24
Du er klar over, at netop Samsung 840 Evo serien, har en fejl som gør at de filer man ikke tilgår så ofte, bliver ekstremt langsomme at håndtere, over tid?

M.v.h.

Skrevet af: dumb
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 09:57
til de opgaver du nævner, bør du nok gå mere op i ram mængden end at have den hurtigste CPU. Jeg vil sige 16gb ram og så noget der svarer til en Intel Core i5 (måske endda en core i3 er nok?).

Mht. til skærmene, hvis du vælger én enkelt højopløst skærm, som enten WQHD (3440 x 1440) eller 4K, så sørg for at den minimum 30" ellers bliver det for småt at kigge på (synes jeg). Sidder selv med en 34" WQHD og det er altså en lækker arbejdsskærm...om end den er i den dyre ende.

-------------
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 10:02
Udfra de behov du beskriver, har jeg en http://www.dba.dk/lenovo-thinkcentre-m900/id-1032269866/" rel="nofollow - maskine til salg , som nok ikke er helt tosset - men den er dog med en Intel Core i5-6500 CPU og ikke en AMD Ryzen. Derudover er det 8GB DDR4 ram, 256 SSD og Win7/10 Pro. Evt. kan de øvrige tråddeltagere vurdere om den er egnet - jeg er lidt inhabil :-)

Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 11:01
Hej.

Jeg forstår ikke de indlæg der på en eller anden måde foreslår en gammaldags SSD Disk. 

Trådstarter ønsker at bygge en ny PC, naturligvis skal den have en M2 SSD Disk.

Ligeledes forstår jeg heller ikke dem der nævner en i3 eller i5 Cpu. Lad os se om han kan hold sit budget
ellers vil jeg anbefale at kigge på en Ryzen 6 kerne og 12 tråde R5 1600X Cpu der kommer den 11 april til ca 249$. Den vil yde 75% af en Ryzen 1800X til den halve pris.

Hilsen Carsten.

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 11:12
Jeg ville p.t. ikke overveje en M.2 PCIe SSD disk. Ja, de er i teorien hurtige, men de bliver så varme, at de throttler som ind i h...

Så ville jeg nok hellere bruge pengene på en (måske lidt større) Samsung 850 Evo.

Det virker i øvrigt som om trådstarter (OP) flytter eller skal flytte mange filer særligt til, men også fra en NAS. I denne sammenhæng ville jeg undersøge, om der er flaskehalse mht. netværkstrafikken. F.eks. hvorvidt der er lagt ordentlige kabler (Cat 6) og om de diverse komponenter (netkort, switches mv.) kan køre Gigabit ethernet.

Ryzen er en interessant processor familie og kan endda håndtere ECC hukommelse, hvis det skal være. Der skal man op i Xeon hos Intel (eller ned i en Core i3). En Ryzen R5 1600X lyder ikke helt tåbelig.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet af: dumb
Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg forstår ikke de indlæg der på en eller anden måde foreslår en gammaldags SSD Disk. 

Trådstarter ønsker at bygge en ny PC, naturligvis skal den have en M2 SSD Disk.

Ligeledes forstår jeg heller ikke dem der nævner en i3 eller i5 Cpu. Lad os se om han kan hold sit budget
ellers vil jeg anbefale at kigge på en Ryzen 6 kerne og 12 tråde R5 1600X Cpu der kommer den 11 april til ca 249$. Den vil yde 75% af en Ryzen 1800X til den halve pris.

Hilsen Carsten.

Nu ved jeg ikke om du hentyder til mit indlæg, specifikt, ang. Core i5 og i3. Men jeg skrev "noget der svarer til en Core i5" og det gjorde jeg fordi, jeg ikke kender AMD's processor linje. Om det hedder Intel eller AMD er vel næsten lige meget, det gælder vel om at få mest for pengene og mon ikke kvaliteten er stort set den samme

-------------
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030

Skrevet den: 22-Marts-2017 kl. 14:04
Når jeg læser om de opgaver du udfører på computeren, vurderer jeg ikke at noget af det er specielt intensivt eller særligt tungt - jeg sidder og laver en del af det samme (og noget mere) på en 3 år gammel core i5 (4-kernet) med 16Gb ram og 256Gb Samsung 840 Pro SSD og en 27" Dell Ultrasharp skærm med 2560x1440px (WQHD) opløsning - fin hastighed og godt overblik. Dette er koblet sammen med en Synology 2-bay NAS via en fornuftig router og en gigabit switch - og de hastigheder jeg opnår over netværket er ofte tæt på de teoretiske grænser (110-120MB/s).
De elementer der skal optimeres på er selvfølgelig hardware, dvs. din computer, dit netværk og din NAS. Dernæst er det arbejdsprocesserne, så du arbejder så hensigtsmæssigt som muligt - flytter du eks. filer rundt på NAS'en via din computer, udpakker du en fil på computeren, så den først kopieres fra nas til computer, udpakkes og dernæst kopieres tilbage igen (så er det nok samlet set hurtigere at lade NAS'en gøre arbejdet selv!)

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 11:25
Tak for alle indsparkene. Alle min kabler er Kategori 6. Alle mine netværksting kører gigabit. Nas'en skal som sagt skiftes ud, så den ihvertfald ikke er en flaskehals. Så netværk og nas er der styr på.
Synes stadig det er en god ide at tage udgangspunkt i den oprindelige processor. Den kan jeg få allerede nu. Og jeg ville hade mig selv, hvis computeren lige pludselig, om nogle år, bliver for sløv, fordi jeg ikke har købt den kraftig nok. Det kan da godt være at Microsoft finder ud af, at udnytte alle kræfter i processoren i en fremtidig Windows version, til andet en spil. Køb kraftig nu, og der går længere tid inden det skal udskiftes er min teori.

4K skærm er vist også vejen frem. Mon 28" bliver ok? Det kan jeg vist kun vurdere ved at kigge i en fysisk butik.

Ram. 16 gb tænker jeg. Er 32 overkill?

Er ikke længere sikker på budgettet holder, hvis jeg også skal købe en skærm.

Kom gerne med flere gode råd mht ram, motherboard, kabinet, blæser, gfx, psu.

Er der den store forskel på Samsung 740 og 840?

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 11:49
16GB RAM er mere end rigeligt! Så længe du ikke laver tunge opgaver - foto og videoredigering, og lign. opgaver, så kommer du aldrig i nærheden af at udnytte de 16 GB. Bare husk at du SKAL køre 64-bit Windows.

En personlig betragtning - Det som vil blive din flaskehals, hvis man da kan en SSD for det, vil være din SSD. Vælg en PCI-E SSD, hvor der ikke er varmeproblemer, og som kan køre op til 2.000 Mb/s. Det FLYVER...

M.v.h.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 12:02
I det setup du skitserer, vil SSD være flaskehals - gå i stedet efter eks. Samsung 960 Pro 512gb til ca. 2500kr.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-960-pro-mz-v6p512bw-512-gb-id-14718022.aspx" rel="nofollow - http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-960-pro-mz-v6p512bw-512-gb-id-14718022.aspx
De arbejdsopgaver og programmer du nævner ligger ikke op til 32Gb - 16Gb er fint - men jeg vil dog også mene at processorvalg er overkill. Jeg udskifter så selv ca hver 3-4. år og har hele tiden en god computer, men vælger ikke topudstyr - 30 år med computere har lært mig at "fremtidssikret" ikke findes :-)

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 12:07
Tipsen.

Så du at der var en som skrev, at M2 SSD'er har varmeproblemer, så de throttler = hastigheden sænkes markant. Derfor jeg foreslår en PCI-E SSD i stedet for.

M.v.h.

Skrevet af: Flick
Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 15:56
Hvad er det helt præcist at du mener en normal SSD vil være flaskehals for?

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 20:51
Henrik B - M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port. men du tænker nok mere på de pci-e kort med kæmpe store køleprofiler som koster latterligt mange penge.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Henrik B - M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port. men du tænker nok mere på de pci-e kort med kæmpe store køleprofiler som koster latterligt mange penge.

Jeg er udmærket klar over at M.2 kører på PCI-express bus'en. Netopd erfor jeg kalder dem for M2 og PCI-E, så man kan adskille de to.

Og nej, PCI-E er netop ikke svinedyre længere! Og ja, anbefalingen skyldes netop at de har egen køleprofil - som langtfra er stor - så de slipper for at blive "stegt", som M2 diskene gør.

M.v.h.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 22:51
Den ene eller den anden harddisk. Det er jo lige meget. Den tunge filtrafik sker på Nas'en. Her er det WD's røde harddiske der er førende. Og det er ikke SSD.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så du at der var en som skrev, at M2 SSD'er har varmeproblemer, så de throttler = hastigheden sænkes markant. Derfor jeg foreslår en PCI-E SSD i stedet for.
Jeps. En problemstilling som meget tæt på ingen brugere vil støde på i praksis - i særdeleshed ikke trådstarter med hvad der må betragtes som meget "let" belastning af computeren og dernæst er problemet endnu mindre med de nye diske;

"We don't quite want to say that thermal throttling is something you never need to worry about with the 960 Pro, but what we are willing to say is that unless you have a piece of software that is capable of reading or writing hundreds of GB of data at 2-3.5 GB/s, you are very unlikely to ever encounter throttling. And even if you do, when the 960 Pro throttles it tends to still be faster than the 950 Pro at it's best, so you probably would not notice the drop in performance."

- jvf Puget Systems, som vel har været primus motor på den problemstilling?

Vil stadig mene at 960 Pro er et fabelagtigt drev p.t.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 23:23
Definer "normal" SSD?

Trådstarter nævner sin 840 Evo og jeg nævner min 840 Pro - SSD'er med 4-5 år på bagen... - de ER flaskehalse i det setup der skitseres - og de danner naturligvis flaskehals i forhold til diskoperationer og dermed den samlede performance af systemet.

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 23:26
WD Red er "førende" som i "mest udbredte", men ikke nødvendigvis bedste eller hurtigste alternativ til din NAS.

Mener du at valget af SSD er nærmest ligegyldigt for performance på den stationære, men du vil gerne give kassen for en top-processor?

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 23:40
Vil sige det er fuldstændig unødvendigt med en M.2 SSD, en SATA SSD kan være helt fin til dit og mange andres behov.

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port.
Nej, de er ikke identiske, en M.2 port er meget mindre end en PCI Express port.

Her kan du se forskellen på en PCI Express port og en M.2 port, der er kæmpe forskel:

@tipsen
en normal SSD er det der er mest normalt at bruge, altså en SATA SSD ;)
Trådstarter ser ikke ud til at have behovet for en M.2 SSD af hvad jeg kan læse, så det ville være direkte spild af penge.
Hvilke diskoperationer er det du mener en SATA SSD vil være flaskehals for, som trådstarter laver?

Skrevet den: 23-Marts-2017 kl. 23:43
Ja, ja, det er ikke en PCI-E port, men M.2 kører direkte på PCI Express bus'en...

M.v.h.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

WD Red er "førende" som i "mest udbredte", men ikke nødvendigvis bedste eller hurtigste alternativ til din NAS.

Mener du at valget af SSD er nærmest ligegyldigt for performance på den stationære, men du vil gerne give kassen for en top-processor?

Jeg HAR jo en Ssd harddisk, der er væsentlig hurtigere end en traditionel harddisk, så det er da en start. Og som sagt er de store filflytninger på Nas'en. Det kan da godt være at en nyere SSD vil forbedre det samlede system en smule, men skal jeg holde et nogenlunde budget, er der vel andre steder, der er vigtigere.

Start måske en selvstændig hdd tråd, så kan i slås dér , jeg vil egentlig bare videre i min computerindkøbsjagt

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvilke diskoperationer er det du mener en SATA SSD vil være flaskehals for, som trådstarter laver?
Bruger Windows.

SSD'en vil have stor betydning for hastigheden af opstart og brug af Windows og de tilhørende programmer. Vi er enige om at det er pænt ligegyldigt i forhold til at overføre et nyt blu-ray rip på 10GB til en HDD-baseret NAS.

Effektivt vil en ny 960 Pro måske være 4-5 gange hurtigere end en gammel 840Evo - og hvis man bygger et spritnyt system baseret på en processor til 3000-3500kr, så vil det i min optik være fuldstændigt latterligt at forkrøble systemet ved at beholde en gammel og langsom SSD. (måske endda trådstarter ikke har fået fikset de performanceissues der var på 840'eren)

Trådstarter: Hvis du vil bruge SSD'en til OS'et og ikke til ren lagerplads for dine arbejdsfiler, så vil jeg mene at du til det brug du skitserer vil mærke meget større forskel på skift af SSD til ny model fremfor valg af din Ryzen i forhold til eks. en Core i5 maskine.

Fair nok at du ikke tror det er relevant for maskinens performance, men du tager fejl og en diskussion omkring SSD'er (som du kalder HDD'er?) er derfor relevant for sammensætning af en god maskine.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 07:58
Super. Jeg skal tage dine betragtninger af lagringsmedier med i mine overvejelser.

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 08:23
Hvad angår skærm, så pas på med at vælge en for lille skærm ved 4K.

Jeg havde en Acer Predator XB281HK som er en ellers ok (men billigt) 4K gamer skærm i 28" - og det blev altså for småt for mig, jeg måtte faktisk "zoome" på skrivebordet - selv med læsebriller på Smile 

Ved siden af den havde jeg faktisk en Dell 27" stående.

Jeg har skiftet dem begge til en 34" 3440x1440 (Acer X34) - den er pebret, men du kan godt finde widescreen skærme billigere - og jeg er rigtig glad for pladsen!

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 08:39
Lige et par indspark mere:

M.2 er *ikke* lig med PCIe! M.2 er mere et format. M.2 kan fås som PCIe, SATA og USB, og det er faktisk slet ikke svært at ende med en M.2 SATA SSD. Læs mere om M.2 http://en.wikipedia.org/wiki/M.2" rel="nofollow - her .

PCIe SSDs er i dag meget ofte adaptere, som tager en M.2 PCIe SSD. Det har den fordel, at man senere kan flytte selve M.2 SSDen til et passende M.2 slot på motherboardet, men så mister man den store køleprofil, der ofte sidder på PCIe adapteren.

En anden ting er understøttelsen i Windows. Windows 7 kan f.eks. ikke boote fra PCIe SSDs. På den helt sikre side, også mht. NVMe (efterfølgereren til SATA protokollen), er man først med Windows 10, men det giver så igen helt andre problemer.

Hvis det skal være en god skærm i 21:9 format er LG 34UM88-P. Læs en anmeldelse (på tysk) http://www.prad.de/new/monitore/test/2016/test-lg-34um88-p.html" rel="nofollow - her . Anmeldelserne på prad.de er *meget* seriøse!

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 08:51
Hej.

Jeg har ikke haft mulighed for at poste dette indlæg før nu. Men vælger alligevej at gøre det:

Trådstarter vælger at have mange af sine data liggende på mekaniske diske på en NAS. Det kan der være mange gode grunde til. Jeg tror, at han sikker også har andre data liggende på sin NAS. Ellers kunne han overveje at at sætte sine WD Red ind i sit nye Ryzen kabinet.

Men lige meget hvor han sætter dem, vil jeg foreslår at han kører RAID. Det vil både sikre mod fejl og samt gøre læsningerne hurtigere. Hvis han sætter f.eks. 4 stk WD Red i et RAID 5 vil læsningerne bliver op til 4 gange hurtigere, da de vil være spredt over alle 4 diske.

Det er hvad der er mulig uden at man skal op i SAS server diske. Men jeg kan ikke se nogen grund til at bruge gammeldags SSD diske med et 6 Gbps SATA 3 Interface. Jeg har set PCi-e 3.0 x4 SSD diske der kører 32Gbps. Det er mere end 5 gange hurtigere end SATA 3. Sådan en vil jeg foreslå at man bruger som lokal disk.

Så kommer vi allerede ind på køling. Jeg forventer at når man vælger kabinet og køler(re), så vil vi vælge løsninger der giver en god og tilstrækkelig køling. Hvor man ønsker at placere en M.2 SSD Disk vil jeg men kommer meget an på hvor meget den interne harddisk kommer til at køre?

Men ellers viser en hurlig søgning, at der findes billige PCI-e 4X M.2 SSD Adaptorer med en stor køleplade fra Kina til $10.50 + Porto.

http://www.ebay.com/itm/Up-to-3300M-s-PCI-E-4X-for-M-2-SSD-ADAPTER-SM961-SM951-950Pro-Radiator-version-/222324417468?hash=item33c39163bc:g:oU4AAOSwHMJYJ67L" rel="nofollow - http://www.ebay.com/itm/Up-to-3300M-s-PCI-E-4X-for-M-2-SSD-ADAPTER-SM961-SM951-950Pro-Radiator-version-/222324417468?hash=item33c39163bc:g:oU4AAOSwHMJYJ67L

Jeg tror ikke at den vil passe til alles brug. Men for visse vil det sikkert være en god og billig løsning.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:05
+1 til zulfo's skærmovervejelser - har selv 2560x1440 på en 27" og det er også passende til den skærmstørrelse og den afstand for mig.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

En anden ting er understøttelsen i Windows. Windows 7 kan f.eks. ikke boote fra PCIe SSDs.

Vrøvl! Jeg har inden Win10, kørt med en PCIe SSD som bootdrev, i næsten 3 år!

M.v.h.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:31
Det er nogle meget flyvske forslag, men det er også en lidt løs beskrivelse fra trådstarter.

"Budgettet er ca 10000 tror jeg"

"Jeg mangler, processor, blæser, kabinet, ram, bundkort, strømforsyning, grafikkort og skærm(e) harddisk?"

Hvad menes der med "harddisk" ovenfor - det kan ikke være til NAS'en, da det skrives at "den er der styr på" - men er det så en ekstra lagerdisk til den stationære, så OS'et ligger på en SSD og resten på en alm. harddisk - eller er det alligevel en åbning for at anskaffe en ny SSD som fejlagtigt kaldes for en harddisk?

NB: "...synes jeg det er mere overskueligt at bruge Windows til at flytte filerne fra eet sted til en andet, frem for at bruge Qnaps interface til opgaven...". Hvis interface til QNap er for svært/uoverskueligt til basale filoperationer, så overvej da at kigge på Synology - det er piece-of-cake og meget overskueligt - man kan nemt afprøve en demo-udgave på nettet og se om GUI'en er noget for én - og boksene kan nogenlunde det samme. (men ved godt at det kan være lidt religiøst at skifte mærke...)

Hvis der et budget på samlet 10.000kr, så skal der vel bruges 3500-4000kr på en fornuftig skærm og så er der 6.000-6.500kr til selve computeren. Så har jeg svært ved at se sammenhængen i at basere den på en processor til 3.000-3.500kr - specielt med udgangspunkt i "Jeg bruger pc til kontorarbejde. Hvis jeg både har netbank, pdf dokumenter og Excel åben..." og "Desuden udpakker jeg gerne filer efter download. Disse processer tager hundrede år, specielt når jeg flytter, udpakker og redigerer i filerne..."

Fint nok at man vil have en processor til 3.000-3.500, men så skal budgettet justeres og man skal gøre sig klart at det ikke er fordi behovet overhovedet er i nærheden af at nødvendiggøre det, men fordi man synes det er sjovt at have noget nyt og hurtigt. Hvis det er tilfældet, så bør resten af setuppet selvfølgelig harmonere med processorvalg - man sætter heller ikke en F1-motor i en Lada og forventer at det giver en "fuldkommen" bil...

NB2: Hvis du udpakker en 10GB-fil fra NAS'en på din computer og derefter gemmer de udpakkede filer på NAS'en, så vil det tage tid da filen først skal kopieres til computeren, dernæst læses og udpakkes og derefter kopieres tilbage til NAS'en - det kan hurtigt tage 4-5min på et velsmurt setup. Den opgave bør løses direkte på NAS'en via det interface den tilbyder - det er eksempel på at kigge på processerne til de opgaver du udfører - det er ikke sikkert at du bruger dine ressourcer bedst muligt.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:35
Morelli

Ud fra dine beskrivelser af arbejdsopgaver, vil jeg klart mene at den Medion computer jeg har linket til, mere end rigeligt vil være et bud. Brug de resterende penge på skærme og evt opgradering af NAS.

Hvis du bruger windows filhåndtering til at flytte filer på NAS, er det oftest ikke computeren der er begrænsningen, men NAS'en. HAr selv en ældre NAS til at stå, hvor sletning af en masppe emd en 12000-15.000 filer tog flere timer at slette.
Udpakker du zip filer på NAS, får du en masse trafik til og fra NAS, fordi din computer henter filen (eler stumper heraf) pakker ud og sender tilbage. Kopier hellere zip filen til din pc, lad den pakke ud så hurtigt den kan og kopier så de udpakkede filer til NAS.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ud fra dine beskrivelser af arbejdsopgaver, vil jeg klart mene at den Medion computer jeg har linket til, mere end rigeligt vil være et bud. Brug de resterende penge på skærme og evt opgradering af NAS.

Helt enig - der er ikke behov for det vilde.

Hvis du bruger windows filhåndtering til at flytte filer på NAS, er det oftest ikke computeren der er begrænsningen, men NAS'en. HAr selv en ældre NAS til at stå, hvor sletning af en masppe emd en 12000-15.000 filer tog flere timer at slette.
Er det fordi du sletter mappen via Windows Stifinder fremfor at bruge NAS'ens GUI til den samme opgave - sidstnævnte burde ikke tage mange splitsekunder udført fra NAS'ens GUI.

Udpakker du zip filer på NAS, får du en masse trafik til og fra NAS, fordi din computer henter filen (eler stumper heraf) pakker ud og sender tilbage. Kopier hellere zip filen til din pc, lad den pakke ud så hurtigt den kan og kopier så de udpakkede filer til NAS.
Kan ikke se, hvordan du får en gevinst når det basalt set er samme trafik alligevel? (Jeg vil udføre opgaven direkte på NAS'en for større filer - dagens NAS'er har typisk rigelige kræfter til udpakning af filer og det kræver ingen trafik over nettet))

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:48

@tipsen
en normal SSD er det der er mest normalt at bruge, altså en SATA SSD ;)
Uenig - det var normalt for et par år siden, men ikke mere - old tech.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 09:53

Det er nogle meget flyvske forslag, men det er også en lidt løs beskrivelse fra trådstarter.

"Budgettet er ca 10000 tror jeg"

"Jeg mangler, processor, blæser, kabinet, ram, bundkort, strømforsyning, grafikkort og skærm(e) harddisk?"

Hvad menes der med "harddisk" ovenfor - det kan ikke være til NAS'en, da det skrives at "den er der styr på" - men er det så en ekstra lagerdisk til den stationære, så OS'et ligger på en SSD og resten på en alm. harddisk - eller er det alligevel en åbning for at anskaffe en ny SSD som fejlagtigt kaldes for en harddisk?

NB: "...synes jeg det er mere overskueligt at bruge Windows til at flytte filerne fra eet sted til en andet, frem for at bruge Qnaps interface til opgaven...". Hvis interface til QNap er for svært/uoverskueligt til basale filoperationer, så overvej da at kigge på Synology - det er piece-of-cake og meget overskueligt - man kan nemt afprøve en demo-udgave på nettet og se om GUI'en er noget for én - og boksene kan nogenlunde det samme. (men ved godt at det kan være lidt religiøst at skifte mærke...)

Hvis der et budget på samlet 10.000kr, så skal der vel bruges 3500-4000kr på en fornuftig skærm og så er der 6.000-6.500kr til selve computeren. Så har jeg svært ved at se sammenhængen i at basere den på en processor til 3.000-3.500kr - specielt med udgangspunkt i "Jeg bruger pc til kontorarbejde. Hvis jeg både har netbank, pdf dokumenter og Excel åben..." og "Desuden udpakker jeg gerne filer efter download. Disse processer tager hundrede år, specielt når jeg flytter, udpakker og redigerer i filerne..."

Fint nok at man vil have en processor til 3.000-3.500, men så skal budgettet justeres og man skal gøre sig klart at det ikke er fordi behovet overhovedet er i nærheden af at nødvendiggøre det, men fordi man synes det er sjovt at have noget nyt og hurtigt. Hvis det er tilfældet, så bør resten af setuppet selvfølgelig harmonere med processorvalg - man sætter heller ikke en F1-motor i en Lada og forventer at det giver en "fuldkommen" bil...

NB2: Hvis du udpakker en 10GB-fil fra NAS'en på din computer og derefter gemmer de udpakkede filer på NAS'en, så vil det tage tid da filen først skal kopieres til computeren, dernæst læses og udpakkes og derefter kopieres tilbage til NAS'en - det kan hurtigt tage 4-5min på et velsmurt setup. Den opgave bør løses direkte på NAS'en via det interface den tilbyder - det er eksempel på at kigge på de processerne til de opgaver du udfører - det er ikke sikkert at du bruger dine ressourcer bedst muligt.

Mest rationelle og luftige indlæg i denne debat! Og helt enig - som med Tipsens betragtninger omkring SSD (PCIe).

M.v.h.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 12:55

Bruger Windows.

SSD'en vil have stor betydning for hastigheden af opstart og brug af Windows og de tilhørende programmer. Vi er enige om at det er pænt ligegyldigt i forhold til at overføre et nyt blu-ray rip på 10GB til en HDD-baseret NAS.

Effektivt vil en ny 960 Pro måske være 4-5 gange hurtigere end en gammel 840Evo - og hvis man bygger et spritnyt system baseret på en processor til 3000-3500kr, så vil det i min optik være fuldstændigt latterligt at forkrøble systemet ved at beholde en gammel og langsom SSD. (måske endda trådstarter ikke har fået fikset de performanceissues der var på 840'eren)

Trådstarter: Hvis du vil bruge SSD'en til OS'et og ikke til ren lagerplads for dine arbejdsfiler, så vil jeg mene at du til det brug du skitserer vil mærke meget større forskel på skift af SSD til ny model fremfor valg af din Ryzen i forhold til eks. en Core i5 maskine.

Fair nok at du ikke tror det er relevant for maskinens performance, men du tager fejl og en diskussion omkring SSD'er (som du kalder HDD'er?) er derfor relevant for sammensætning af en god maskine.
Det du skriver passer på ingen måder, du vil ikke have en mærkbar forskel i load tider af langt de fleste programmer, og slet ikke Windows!

Fair nok at du skal finde på en undskyldning for at du selv har købt en alt for dyr M.2 SSD, men lad være med at forsøge at få andre til at hoppe på det ud fra den den erfaring du tilsyneladende ikke har.

Beviser:

Kilder:
http://techreport.com/review/30813/samsung-960-pro-2tb-ssd-reviewed/5" rel="nofollow - http://techreport.com/review/30813/samsung-960-pro-2tb-ssd-reviewed/5
http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-950-pro-ssd,4313-5.html" rel="nofollow - http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-950-pro-ssd,4313-5.html

Ikke ligefrem 4-5 gange hurtigere som du skriver, faktisk kun i mellem 200 til 400 milisekunder hurtigere boot tid i Windows, Word og Excel..
Lad manden beholde sin fine SSD, som virker helt fint til formålet.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 13:41
Flick:
Jeg hæfter mig ved at dine konklusioner baserer sig på en sammenligning, hvor den omtalte SSD (Samsung 840 Evo) slet ikke indgår... - så er det vel egentlig svært at konkludere noget som helst.

Jeg tænker at den nok er for gammel til at være med og hæfter mig desuden ved at test-setuppet også har nogle år (3?) på bagen og evt. forskelle i SSD'erne (hvoraf nogle er noget nyere) vil måske blive sløret af flaskehalse i det gamle hardware-setup. Men hvis man vil argumentere for at en 5 år gammel SATA-SSD er et fint match til et toptunet Ryzen 1700X-baseret setup, så er det måske fint nok.

Kig på http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-840-Evo-250GB-vs-Samsung-960-Pro-NVMe-PCIe-M2-512GB/1594vsm182182" rel="nofollow - effektiv forskel mellem en 840Evo og en 960Pro .

Jeg bruger selv en 840 Pro i min stationære - det ville du vide, hvis du fulgte med i tråden - ved ikke hvorfor du digter noget med at jeg køber dyre M.2 SSD'er?

Selvom der er kæmpe forskel på hastigheden af de 2 SSD'er, så vil det naturligvis ikke omsættes i en lige så voldsom forskel på de hastigheder man ser med eks. load og brug af Windows og de installerede programmer. Her spiller mange faktorer med i det samlede resultat, men forskellen vil så absolut være mærkbar - specielt, hvis der iøvrigt er tale om en toptunet maskine - så vil det være tåbeligt at sætte en gammel og (efter nutidens standarder) meget sløv SSD i maskinen.

"Manden" kan gøre lige hvad han vil - håber blot ikke han ender op med at bruge en masse penge på noget han ikke får effekt af og som er fuldstændig overkill til hans behov.

Vi er dybest set helt enige om at den gamle SSD er fin i forhold til behovet - men den resterende del af setuppet skal tilsvarende nedjusteres, så der opnås et balanceret setup som passer til behovet - og budgettet.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 14:00
Disse benchmarks siger intet om load tider af programmer, det gør dem jeg linkede til, forskellen vil ikke være mærkbar ved load tider af programmer, det har jeg allerede skrevet, og smidt beviser på.
Synes det er ærgerligt at vildlede folk, som jeg kan se har du heldigvis ikke vildledt trådstarter, men mange andre kan komme ind og rent faktisk tro på det du skriver, det synes jeg ville være ærgerligt for folk der måske spilder penge på ting de slet ikke har brug for.

"håber blot ikke han ender op med at bruge en masse penge på noget han ikke får effekt af og som er fuldstændig overkill til hans behov." - men det er jo fuldstændig det du er inde på, ved at prøve at få ham til at købe en 960 Pro..
en normal SATA SSD vil altså ikke være flaskehals for normalt kontor arbejde, og slet ikke ved load tider af programmer eller Windows (som der er beviser på)
Du kan så hårdnakket påstå at det er fordi det er testet på ældre systemer, men det er bare ikke grunden.
Selv kører jeg med en ældre Samsung 840 Series, i min Intel 7700K PC, og selv den er ikke en flaskehals for noget som helst af det jeg bruger den til, pånær lige når jeg udpakker ting selvfølgelig, men det er sjældent, og det kan jeg sagtens leve med.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 14:15
Jeg kan ikke nå dine konklusioner om forholdet mellem en 840 Evo og en 960 Pro når det ikke er dem der sammenlignes. Jeg kan se at 960Pro'eren er i toppen i nærmest alle målingerne (og dermed matcher et top-setup godt), men ved ikke hvor 840'eren vil placere sig - måske i bunden og 30-40% langsommere med load af en Windows 10 på et nyt setup?

Det lyder til at vi er enige om at det er overkill i forhold til behov - hvilket jeg går udfra du også mener processorvalg er? Men mener du også at en 960Pro er et dumt valg til et toptunet Ryzen 1700x setup fremfor en 5 år gammel SATA-SSD som udover at være slidt, måske endda har en performance-bug, med mindre disken er flashet med nyere firmware (hvilket trådstarter ikke nødvendigvis virker som typen på at gøre).

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 14:52
Eftersom 850 Evo kun er 1,3% langsommere (og altså ikke i nærheden af 400-500% langsommere) end 960 Pro til at loade Windows, og forskellen på 850 Evo og 840 Evo er betydeligt mindre, så vil jeg bestemt ikke mene at den er 30-40% langsommere nej.

Jeg mener ikke at 960 Pro er et dumt valg, bare fuldstændig spild af penge i dette tilfælde, da der absolut ikke vil være nogen mærkbar forskel, oh well, nu kører vi bare i ring igen igen, har jo allerede smidt beviser, så burde være nemt nok at forstå.

Om SSD'en er flashed eller ej er irrelevant, da det er gratis.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 18:41
Flick.

Jeg giver ikke en hujende fis, for dine tal! Har du overhovedet selv haft en PCIe SSD, som du kan lave nogle real-life konklusioner på baggrund af? Jeg tvivler stærkt!
Min 4-5 år gamle PCIe SSD (1500 Mb/s read/1200 write), var VÆSENTLIG/mærkbart hurtigere til ALT, end min nuværende 850 Evo.

M.v.h.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 21:12
Nåh drenge... Flick og Tipsen. Skal vi begynde at kigge på noget Ram. Og behøver vi bruge 4 sider på det. Siger det bare

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 22:00
Det kan jo være du er blevet klogere undervejs Morelli ;-)

Jeg er ude i forhold til videre forslag - jeg har ikke erfaringer med Ryzen og vil heller ikke kunne stå inde for et forslag baseret på denne i forhold til de arbejdsopgaver og det behov du beskriver. Men der er nogle usikkerheder i dine beskrivelser, som jvf. en af mine tidligere indlæg godt kunne trænge til noget præcisering for at hjælpe andre med at hjælpe dig.

Skrevet den: 24-Marts-2017 kl. 22:15

Det kan jo være du er blevet klogere undervejs Morelli ;-)

Jeg er ude i forhold til videre forslag - jeg har ikke erfaringer med Ryzen og vil heller ikke kunne stå inde for et forslag baseret på denne i forhold til de arbejdsopgaver og det behov du beskriver. Men der er nogle usikkerheder i dine beskrivelser, som jvf. en af mine tidligere indlæg godt kunne trænge til noget præcisering for at hjælpe andre med at hjælpe dig.

Tak for input. Ny ssd er med i mine overvejelser.

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 13:39

803889 3 TB WD Red WD30EFRX (2 stk)
718648 QNAP TS-251+ 2 GB RAM
798481 650 Watt Corsair VS650
969145 Cooler Master Silencio 352
706857 250 GB Samsung 850 EVO SSD
761405 2 x 8 GB DDR4 Corsair LPX 2666MHz
162851 Socket 1151 Core I5-7500 3.4 GHz TRAY
685420 Cooler Master Hyper TX 3
158303 Radeon RX 480 8GB XFX XXX OC
170471 socket 1151 ASUS H110 M -A/M-.2
Samsung Ue850 28" 16:9 3840 x 2160 TN

Dette er hvad jeg har fundet frem. God ide?

Prisen er 13500 inkl. Nas

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 15:12
Mht. NAS så er det vel mest pladsforbruget, der afgør om diskene er et godt valg - man går ikke helt galt i byen med 2x3TB WD Red - og hvis du har overskudskapacitet til de næste par år, er du godt dækket ind.

Om det bedste valg er QNap'en ovenfor eller en Synology Disk Station DS216+II til ca. samme pris er vist mest smag og behag.

Skærmen ville jeg ikke selv købe - ville foretrække en bedre skærm med IPS-panel fremfor TN-panel, men sidder også og kigger på skærmen en del timer dagligt. Hvis jeg skulle op i 4K-opløsning, ville jeg nok også mindst have en skærm omkring 32" - ellers synes jeg det bliver for småt - men jeg er heller ikke 20 år længere :-)

Hvis SSD'en er én du har liggende i forvejen er det fint, men ellers synes jeg der bør købes en mere tidssvarende - og ikke en 2.5" SATA disk til et nyt setup - men der er andre der mener, at der ikke er sket noget nævneværdigt på den front de sidste 2-3 år, så det er tilsyneladende subjektivt.

Forstår ikke hvad du skal bruge grafikkortet til - du nævner ikke noget med at du skal bruge maskinen til spil?

Hvad med bundkort, evt. optisk drev, evt. kortlæser og Windows-licens?

Har ikke overblik over kompatibiliteten mellem stumperne - måske andre har det.

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 15:59
Har redigeret i setuppet .bundkortet havde jeg glemt at skrive på. Nas'en kender jeg, så den ændres ikke. Dvd drev har jeg i forvejen. Windows har jeg også. Skærmen har AMD freesync, så jeg valgte et AMD grafikkort, der lå øverst i EDB priser. Jeg skal jo bruge et eller andet grafikkort, og prisen er rimelig

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 16:08
Med det du har beskrevet, vil jeg vælge et nyere bundkort og har cpu'en ikke integreret grafik (eller er det i bundkortet nu/igen?) - kan ikke se noget i din beskrivelse/behov der fordrer et dedikeret grafikkort?

Du havde tidligere beskrevet, at du synes QNAP'en var lidt svær - derfor var det måske værd at prøve et nyt interface - mange finder hvert fald Synology's interface nemt.

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 16:13
i5-7500 har integreret grafik (HD Graphics 630) - hvad skal du lave, udover det du beskriver, som kræver et grafikkort til 2.000kr?

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 16:49
For mig at se er det fuldstændigt skudt over mål, med de arbejdsopgaver du beskriver.

Klaus

-------------

Skrevet af: Male80
Skrevet den: 01-April-2017 kl. 21:59

Overvej om du skal i Aldi og høre om de har flere
https://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=medion" rel="nofollow - https://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=medion

De opgave du beskriver vinder næsten intet ved at købe en kraftigere processor.
Brug til gengæld lidt penge på yderligere 8 GB RAM og to gode skærme.

Klaus

Jeg har lige et hurtig spørgsmål til den her, ved du om den kan den vise 4k video?

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Male80 Male80 skrev:

Jeg har lige et hurtig spørgsmål til den her, ved du om den kan den vise 4k video?

Ingen anelse, har ikke skærme med så høj en opløsning....

Men, databladet vor processoren (som også er grafikkortet) siger at den kan
https://ark.intel.com/products/97455/Intel-Core-i3-7100-Processor-3M-Cache-3_90-GHz" rel="nofollow - https://ark.intel.com/products/97455/Intel-Core-i3-7100-Processor-3M-Cache-3_90-GHz

Klaus

-------------

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 23:06
Hvad koster Aldi-maskinen - det kan jeg ikke se nogle steder?

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 23:21
3990, var hvad jeg gav for min. Det er ikke sikkert at de har flere....

Klaus

-------------

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 23:33
Tak - det var blot for at have en idé om prisniveauet i forhold til den Lenovo-maskine jeg sælger.

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 23:47
Den du havde til salg, var den ikke med nummeret ældre processor?

Klaus

-------------

Skrevet den: 01-April-2017 kl. 23:54
Jo, men Core i5 - og der er ikke stor forskel på i5-6500 og i5-7500 - men nok om det - tilbage til tilretningerne af trådstarters setup.

Skrevet den: 02-April-2017 kl. 11:34
Var ikke klar over ar man kunne bruge processoren som grafik. Så sparer jeg da de penge. Men så stiller det højere krav til udgangene på bundkortet. Hvad er den optimale forbindelse til en UHD skærm? Og som nogen påpeger, vil skærmen blive for lille, hvis jeg kører uhd. Jeg overvejer derfor at bruge min eksisterende HD skærm som supplement. Så bundkortet skal have den optimale udgang til uhd skærmen + en ekstra udgang til min HD skærm (DVI)

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-April-2017 kl. 13:53
UHD skærm - brug displayport. 
der har siden intel indførte "core i" være integreret grafik i cpu'en, omend ikke ligefrem det man kalder prangende performance. ISÆR ikke i 3D, men 2D klarer de særdeles fortrinligt. (hvilket reelt også har været intel's fokusområde.)

Skrevet den: 03-April-2017 kl. 12:38
En PSU på 650W til det skitserede setup vil være overkill og den vil sandsynligvis også have en lav effektivitet, når den skal levere et lille antal Watt i forhold til, hvad den er optimeret til.

Skrevet den: 13-April-2017 kl. 17:12
Hvad er du endt op med?

Skrevet den: 14-April-2017 kl. 18:48
Cooler master 352 silencio kasse. Lille kabinet, derfor Micro atx bundkort. Det eneste (jeg kunne finde) ďer havde displayport og understøttelse af 16 GB ram og socket 1151 var Msi z270m mortar. Lige smart nok med kulfiber, diodelys og andet gamergejl. Godt det skal lukkes inde i en kasse. 550w corsair vs. Core i5 7500. Cooler master hyper tx3 CPU køler. 16 GB ddr4 corsair lpx 2400 MHz. 250 GB Samsung evo 850. Samsung 850r 28" UHD skærm. Qnap ts 251+ +2 x 3 tB wd red

Skrevet den: 14-April-2017 kl. 20:22
Håber du bliver glad for det - der er i omegnen af 15-20 bundkort på edbpriser med lga1151 interface og support for 32-64Gb ram som kan smides i kabinettet ovenfor - vel at mærke med nyere chipsæt.

Skrevet den: 14-April-2017 kl. 21:32
Men ikke med DisplayPort

Skrevet den: 14-April-2017 kl. 21:46
- med DisplayPort.

Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 14-April-2017 kl. 22:31
nyere end z270? hvad er det for et?

Skrevet den: 14-April-2017 kl. 23:12
nyere som i "ikke gamle" - dvs. 170- og 270-baserede.

Skrevet den: 15-April-2017 kl. 00:27
Jeg forstår nul og niks, har købte jo netop et med z270 chipset, som er nyt. Nå pyt det er jo også lige meget.

Skrevet den: 15-April-2017 kl. 00:32
Jeps - du tænker på ordet "nyere" som i at det må være nyere end det han købte og jeg brugte ordet "nyere" i betydningen at det var relativt nye chipsæt i modsætning til gamle chipsæt - ellers havde der været flere end de 15-20 bundkort at vælge mellem.
Z270 chipsættet er skam fint til formålet og det ville H170, Q170, Z170, H270 og Q270 også have været.

Skrevet den: 15-April-2017 kl. 08:21
arh ok, tak for opklaringen :)

Skrevet den: 15-April-2017 kl. 16:20
Men ikke med DisplayPort. Og jo, jeg har lige checket igen

Skrevet den: 15-April-2017 kl. 17:05
Stædighed og uvidenhed er generelt en ærgelig kombination.

Check eks. Gigabyte GA-H270M-DS3H, ASRock H170M Pro4 og Asus Z170I Pro Gaming - og der er en del flere - husk også at du både kan bruge MicroATX og MiniITX i dit kabinet.

Print side | Luk vindue