Print side | Luk vindue

Forskel på CRT, LCD og plasma?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=15093
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 00:04

Emne: Forskel på CRT, LCD og plasma?
Skrevet af: Naiera
Emne: Forskel på CRT, LCD og plasma?
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 17:48
Hmm. For lige at være lidt primitiv, og efter at have hørt en ellers ret videofils kammerat stadig påstå at CRT er det sejeste, så kunne jeg da godt tænke mig at vide, om dette TV, i både Otto og de andre mere eller mindre videofiles mening, slår et godt CRT TV? Her snakker vi selvfølgelig den normale, evt. 100Hz variant, når der skal ses en helt normal DVD-film.

Ja, jeg kan da godt forestille mig svaret, men kom nu

EDIT: Denne tråd startede i Pioneer fælleskøbs-tråden.

Svar:
Skrevet af: teleplus
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 18:17

32" CRT TV vejer ca. 50-60kg, optager mindst 1m2 af din stue, design kan på ingen måder måles med hverken plasma eller LCD tv. 75% af dansk befolkning vil accepetere ovenstående som grund nok til at skifte fra CRT til Plasma/LCD. Prisen betyder ikke meget - når naboen kan - så kan jeg også  

Kvalitet kan man godt diskutere - efter min mening - kun få CRT TV kan leve op til Pana PV600 - Pioneer har jeg ikke set endnu . Loewe og Philips lever udmærkede CRT skærme - spørgsmål er bare - hvor længe  det varer?

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 18:20
Loewe laver IKKE længere crt skærme.

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 10-September-2006 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af teleplus teleplus skrev:

32" CRT TV vejer ca. 50-60kg, optager mindst 1m2 af din stue, design kan på ingen måder måles med hverken plasma eller LCD tv. 75% af dansk befolkning vil accepetere ovenstående som grund nok til at skifte fra CRT til Plasma/LCD.

Ja, men det er så absolut ikke en faktor for mig, eftersom værelset blev indrettet med mit daværende 28" CRT TV delvist i tankerne. Jeg tænker udelukkende på BILLEDKVALITET. Jeg smider ikke 13k efter et PV60 eller 19k efter et Pioneer, hvis ikke det ser bedre ud Jeg havde kort et LCD TV, men det kunne jeg dælme ikke leve med...

Skrevet af: Søren M
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

32" CRT TV vejer ca. 50-60kg, optager mindst 1m2 af din stue, design kan på ingen måder måles med hverken plasma eller LCD tv. 75% af dansk befolkning vil accepetere ovenstående som grund nok til at skifte fra CRT til Plasma/LCD.

Ja, men det er så absolut ikke en faktor for mig, eftersom værelset blev indrettet med mit daværende delvist i tankerne. Jeg tænker udelukkende på BILLEDKVALITET. Jeg smider ikke 13k efter et PV60 eller 19k efter et Pioneer, hvis ikke det ser bedre ud Jeg havde kort et LCD TV, men det kunne jeg dælme ikke leve med...

Det er jo en smagssag hvad man synes er bedste... Så det kan vi ikke svare på hvad du synes der er bedst. Det bedste du kan gøre at se dem selv.

Min mening er at plasma'en er rarest at se på.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 21:09

CRT. . . .? ? ?

Jamen,vis mig en 42",så vi kan sammenligne ? !

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, men det er så absolut ikke en faktor for mig, eftersom værelset blev indrettet med mit daværende delvist i tankerne. Jeg tænker udelukkende på BILLEDKVALITET. Jeg smider ikke 13k efter et PV60 eller 19k efter et Pioneer, hvis ikke det ser bedre ud Jeg havde kort et LCD TV, men det kunne jeg dælme ikke leve med...

Hvilke LCD snakker du om ?

Skrevet den: 10-September-2006 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Søren M Søren M skrev:

Det er jo en smagssag hvad man synes er bedste... Så det kan vi ikke svare på hvad du synes der er bedst. Det bedste du kan gøre at se dem selv.

Nu har jeg jo også set et PV60 nede hos TC, men jeg ville lissom blot prøve at stikke fingeren i jorden, for at se hvad andre mener om det spørgsmål. Selvom disse ting jo er subjektive, så er der jo også nogle tilfælde hvor det er så ekstremt, at diskussion er fjollet. Hvis nu man uden tvivl kunne sige, at et ISF-kalibreret PDP 427XD faktuelt giver et bedre billede på en SD DVD med en ordentlig DVD-afspiller, end et godt CRT TV ville kunne, ja, så ville jeg jo nok tro på det, hvis det kom fra den rigtige bruger...

Skrevet den: 10-September-2006 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvilke LCD snakker du om?

Jeg nåede at se mig utilfreds med både mit eget billige TV og min kammerats Samsung LE32M61B. Begge blev prøvet temmelig grundigt med Oppo 971'eren, og det så bare ikke godt nok ud. Sidstnævnte var selvsagt bedre, men ikke godt nok.

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

CRT. . . .? ? ?

Jamen,vis mig en 42",så vi kan sammenligne ? !

Jeg er godt tilfreds med mine nuværende 32", så hvis de 42" (eller 37" hvis der kun bliver penge til PV60'eren) ikke ser bedre ud, så kan de rende og hoppe

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 10-September-2006 kl. 23:23

Os der synes,at plasmateknologien er bedre end CRT,er  låst til minimum 37",som jo er større end det største CRT der serieproduceres.

Og hurra for det !

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 11-September-2006 kl. 07:06

"så ville jeg jo nok tro på det, hvis det kom fra den rigtige bruger..."  skrev Naiera..!

Og hvem mon det så er ?

Skrevet den: 11-September-2006 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Os der synes, at plasmateknologien er bedre end CRT, er låst til minimum 37", som jo er større end det største CRT der serieproduceres.

Og hurra for det!

Det kan jeg bare ikke bruge til særlig meget...

Skrevet af: ole post
Skrevet den: 11-September-2006 kl. 07:54

hej

havde overvejet længe at skifte mit 36" philips 3625 som kostede ca. 20.000 kr. har alle tænkelige billedforbedringer . så da pana pv 42-600

kom blev det skiftet ud. har aldrig fortrudt. bedre farver bedre opløsning

ja alt blev bedre. så efter min mening er det ctr. overlegent. har stadig

kontakt med det gl. tv som jeg solgte så jeg kan sammenlige det er

overhalet. p.s. plasma syntes jeg også giver bedre billede en lcd

det er blot min mening    

mvh  ole post

-------------
Ole Hansen

Skrevet den: 11-September-2006 kl. 08:03
Tak for dit input 

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 11-September-2006 kl. 12:37
Jeg har et 37" LCD fjernsyn som jeg synes er mindst lige så godt i billedkvalitet, som mit forhenværende 28" CRT. Det (mit LCD fjernsyn) viser et virkeligt flot billede fra alle kilder.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 11-September-2006 kl. 13:04

Det er forskellige teknologier, med hver deres fordele og ulemper. Derfor vil du altid kunne finde 2-3 billedfaktorer, udråbe netop disse som væsentlige, og ud fra dét konkludere at en hvilken som helst af de tre principper er bedst. Derfor vil der aldrig være et _indiskutabelt_ svar på spørgsmålet. MEN det skal ikke forhindre mig i at have en _holdning_ til det - og dén holdning er at et Pioneer plasma i praksis, samlet set, er et bedre tv end ethvert billedrørs-tv jeg kan komme i tanke om (men også at en projektor er bedst!)

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 11-September-2006 kl. 13:15

Jeg erklærer mig helt enig med Thorvald. Jeg har heller ikke fortrudt at have skiftet mit 50 hz. 28" CRT-skrummel ud med et 37" Philips LCD fjernsyn.

Til gengivelse af analoge TV-signaler var CRT-fjernsynet nu nok alligevel det bedste af de to. Men når det drejer sig om visning af DVD-film, kunne det absolut ikke hamle op med 37-tommeren.

Skrevet den: 11-September-2006 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Det er forskellige teknologier, med hver deres fordele og ulemper. Derfor vil du altid kunne finde 2-3 billedfaktorer, udråbe netop disse som væsentlige, og ud fra dét konkludere at en hvilken som helst af de tre principper er bedst. Derfor vil der aldrig være et _indiskutabelt_ svar på spørgsmålet. MEN det skal ikke forhindre mig i at have en _holdning_ til det - og dén holdning er at et Pioneer plasma i praksis, samlet set, er et bedre tv end ethvert billedrørs-tv jeg kan komme i tanke om (men også at en projektor er bedst!)

Tak, det var sådan set noget i den retning jeg fiskede efter  Hvis nu bare at et PV60 så også var bedre end mit KV32FX68E, for det er sgu ikke sikkert at der bliver penge til en Pioneer...

Skrevet den: 11-September-2006 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Jeg erklærer mig helt enig med Thorvald. Jeg har heller ikke fortrudt at have skiftet mit 50 hz. 28" CRT-skrummel ud med et 37" Philips LCD fjernsyn.

Nu skal det lige siges, at trods titlen på emnet, så er det sådan set kun CRT vs. plasma jeg fisker efter. LCD har jeg helt opgivet.

Print side | Luk vindue