Print side | Luk vindue

netkorts hastighed

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151247
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 16:07

Emne: netkorts hastighed
Skrevet af: satbox
Emne: netkorts hastighed
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 22:20
har lige et fjollet spørgsmål.......
vis man skal teste ens hastighed og den skulle være 1gb/500mb hvad ville et normalt 1gb netkort så kunne måle.
ville den kunne måle 1gb ned eller kun ca 1gb.
det er mere om man skal op og investere i et 10gb. netkort.

ser frem til jeres svar

Svar:
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af satbox satbox skrev:

har lige et fjollet spørgsmål.......
vis man skal teste ens hastighed og den skulle være 1gb/500mb hvad ville et normalt 1gb netkort så kunne måle.
ville den kunne måle 1gb ned eller kun ca 1gb.
det er mere om man skal op og investere i et 10gb. netkort.

ser frem til jeres svar
Jeg vil tro du vil kunne komme op omkring 940-945Mbit/s på en 1Gbit/s forbindelse. Det er i hvert fald hvad jeg får Big smile
Du vil højst sandsynligt ikke få noget ud af et 10Gbit/s netkort, da resten at dit udstyr, især routeren, nok ikke har tilsvarende hastighed Wink

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:03
vis vi nu siger af den router der er udleveret kan levere 1gb skal jeg så op i et 10gb netkort?

Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:06

vis vi nu siger af den router der er udleveret kan levere 1gb skal jeg så op i et 10gb netkort?
Ja, men da internetsiden af routeren garanteret kun er forbundet i 1Gbit/s udstyr, får du intet ud af det.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:11
hvordan skal man så forholde sig vis en udbyder garantere en linje på 1gb/500mb når man ikke har mulighed for af teste om de levere det de lover?

Skrevet af: affer
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:16
hvor garantere de 1Gbit hen til? du skal ikke regne med at den ende du henter fra kan levere 1Gbit... så der er vidst ikke nogen grund til at du bekymre dig om at gå op i 10Gbit. 

-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:18
Det er lige før jeg mistænker dig for en troll.

Men hvis du får i nærheden af 900 Mbit, så kan du sove roligt.

Hvad skal du i øvrigt bruge den hastighed til om jeg må spørge, da det ikke er noget almindelige mennesker har brug for.
Du lyder nemlig som et almindeligt menneske

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 23:28
Hvis du måler omkring de 930-950 Mbit/s, så har du en gigabit forbindelse. Der vil altid være noget overhead når man sender/modtager tcp trafik, hvilket betyder at du ved en måling ikke vil se at der står 1000/1000 Mbit/s.

Ved alle andre hastigheder under en gigabit er det let nok, da man blot kan give mere hastighed så din test lander på det bestilte. Hvis du f.eks har bestilt 100 Mbit/s, så kan man give 110-115 Mbit/s, så lander dine test på ca. 100 Mbit/s. Det kan man gøre da fiberlinjen understøtter op til 1000 Mbit/s. 

Det er ikke muligt at give ekstra hastighed på en 1000 Mbit/s forbindelse, da det er udstyrets max hastighed. Router, kabler, netkort, central mv. har en max understøttelse på 1000 Mbit/s, så man kan ikke bare give 1100 Mbit/s, så du kan måle 1000/1000 Mbit/s når du tester. 

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-Maj-2017 kl. 08:04

hvordan skal man så forholde sig vis en udbyder garantere en linje på 1gb/500mb når man ikke har mulighed for af teste om de levere det de lover?

Som andre har skrevet, så er det ikke kun dit netkort der sætter begrænsningen - det er også hastigheden på resten af "kæden", lige fra udbyderens access switche, og frem til din CPE, router og netkort.

CPE'ens wan er garanteret også kun 1Gbit, så du får intet ud af at begynde og investere i 10Gbit netkort.

Det giver så heller ikke mening at ville gå ud og investere i hardware for at få de sidste 50Mbit, faktisk vil jeg gå så langt som til at påberåbe mig retten til at skrige "DU GÅR I F*CKING SMÅ SKO" hvis du med en 1Gbit gør et stor nummer ud af kun at kunne måle 950Mbit !!

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 05-Maj-2017 kl. 11:40

Du skal købe udstyr der kan trække mere :)

Det må vel være dit ansvar at vise at de ikke leverer det, og sørge for at dit eget gear er i orden.

så nej den Jensens eller TP link router du har til 400 kroner skal du ikke bruge som argument :)

når du måler 945 ca så har du en gigabit linje, men dit udstyr kan ikke mere.
Jeg tror ikke helt du er klar over hvad det "kræver" hvis du skal køre den hastighed kontinuerligt

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-Maj-2017 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Du skal købe udstyr der kan trække mere :)

Det vil ikke hjælpe ham en pind. Om han så købte den dyreste 10Gbit router han kunne finde, så ville det ikke ændre på at udbyderens udstyr kun er 1Gbit...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet den: 05-Maj-2017 kl. 21:34
tak for alle jeres fine svar, grunden til mit ? var fordi jeg skal ud og teste en masse linjer i landet for af se hvor meget linjerne kan trække.
ang. hvad ISP'en kan lever har jeg testet deres kapacitet til over det dobbelte.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Maj-2017 kl. 14:01

tak for alle jeres fine svar, grunden til mit ? var fordi jeg skal ud og teste en masse linjer i landet for af se hvor meget linjerne kan trække.
ang. hvad ISP'en kan lever har jeg testet deres kapacitet til over det dobbelte. 
Det lyder som et umuligt projekt.

En udbyders testserver kan måske være belastet eller give et forkert billede. Det er måske heller ikke alle udbydere som har en testserver.
Det vil være forkert at benytte en anden udbyders testserver, da der jo er forskel på hvor deres netværk udveksles.

Telia er så vidt jeg ved eksempelvis ikke på DIX'en, så måske vil du få et lavede tal for dem, hvis du benytter en server til at måle med som ligger på DIX.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 06-Maj-2017 kl. 16:11

Hmm, der er en stribe signaler i tråden jeg ikke kan få til at hænge sammen.

Du starter ud med at spørge ind til hvad man kan forvente af et 1 gb netkort og om det er vejen frem med et 10 gb netkort i stedet. Det signalerer "glad amatør" til mig, uden at jeg vil fornærme nogen.

Bagefter fortæller du så, at du skal rundt i landet og teste forbindelser, det er da normalt noget man overlader til folk med solid teknisk viden - folk der normalt ikke ville stille dit oprindelige spørgsmål.

Du nævner også at du allerede har testet en isp's kapacitet til over det dobbelte, igen noget der må formodes at kræve pro udstyr og god teknisk indsigt.

Hvis du vil noget seriøst med tingene, så vil jeg tro du skal have noget pro måleudstyr. Du kan selvfølgelig godt bygge en pc med 10 gb netkort og koble direkte til de forbindelser du skal teste og så prøve dig frem indtil forbindelsen går i knæ, men med rigtigt måleudstyr har du mulighed for at undersøgen mængden af fejlpakker som funktion af belastningen og alt muligt andet du ikke opdager med en alm. pc og www.speedtest.net

Så hvis jeg må være nysgerrig, hvad er det egentlig du skal?

Skrevet den: 06-Maj-2017 kl. 22:49
teste docsis 3.1 linje

Skrevet af: Threepwood
Skrevet den: 07-Maj-2017 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis du vil noget seriøs med tingene, så vil jeg tro du skal have noget pro måleudstyr. Du kan selvfølgelig godt bygge en pc med 10 gb netkort og koble direkte til de forbindelser du skal teste og så prøve dig frem indtil forbindelsen går i knæ, men med rigtigt måleudstyr har du mulighed for at undersøgen mængden af fejlpakker som funktion af belastningen og alt muligt andet du ikke opdager med en alm. pc og http://www.speedtest.net" rel="nofollow - www.speedtest.net

...og de servere/forbindelser man kan teste på via SpeedTest har også deres begrænsninger.
Da jeg i en periode kunne hente med høj hastighed via min YouSee-forbindelse, var det kun ganske få af serverne der kunne levere, og jeg ved faktisk ikke, om det var en begrænsning på mit gamle (docsis3.0) modem, eller om det var serverne.

Print side | Luk vindue