Jeg har selv VR (HTC-Vive) og deler nu ikke jeres bekymring omkring bevægelsen - Min bekymring går mere på 2 ting: 1. at prisen afholder folk fra det 2. At folk forbinder VR med de quasi-oplevelser man i den forbindelse kan få via mobiltelefoner og/eller 360 graders videoer og så holder sig fra det af den grund.
Grundet disse forhold, finder jeg derfor at dette var en god nyhed som lover godt.
Resten handler udelukkende om at spil helt oplagt skal designes anderledes til VR end til en controller og en skærm. F.eks. er det ret oplagt at designe VR spil til at man befinder sig i et fartøj (et større eller mindre cockpit f.eks en i et førersæde, på en kommandobro eller lign). Og i de andre knapt så oplagte scenarier er det jo stadig bare et spørgmål om at man skal vænne sig til at flytte sig i spillet på en anden måde end med et joypad/tastatur. Selv i forhold til det ikke videre oplagte og mere problematiske VR scenarie, hvor du står i en open-world på dine "egne ben", som du må flytte dig rundt i, så er der forsat en verden til forskel fra et spille på en almindelig skærm og i VR. I VR står du fortsat inde i rummet, du står stadig med et våben i hånden som du skal sigte præcist helt millimeter præcist med ud i det fysiske rum for at ramme og evt. et skjold i den anden hånd som du skal parere med. Eller du skal måske skjule dig bag en søjle, kaste dig ned bag en sandsæk eller andet, for at undgå at blive ramt eller set. Der er stadigvæk mange flere dimensioner ved VR oplevelsen, som ikke forsvinder grundet de nævnte udfordringer i et open-world scenarier. At man så ikke kan bruge sine ben til at gå alle de 783 skridt der skal til for at gå ned til bækken, men må bevæges dertil på anden vis via en eller anden form for controllerinput, gør jo ikke at alle de andre fordele pludseligt ophæves, slet ikke hvis spillet designes til at imødekomme den slags begrænsninger.
Personligt syntes jeg at det pt. er opløsningen der er den største hæmmende faktor i dag.
Jeg kan også sagtens se at der er fremtid i VR, særligt hvis man tager spildesign til VR alvorligt og ikke bare konverterer almindelige titler helt ukritisk til VR. Og det er man da også begyndt på, selv om spil ikke lige ikke udvikles hen over en enkelt nat.
|