Print side | Luk vindue

ændre brugernavn - windows 10

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151559
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 10:29


Emne: ændre brugernavn - windows 10
Skrevet af: pianomartin
Emne: ændre brugernavn - windows 10
Skrevet den: 07-Juni-2017 kl. 13:56
Hej.

Vi har fået en ny medarbejder, der skal overtage en tidligere ansats Windows-maskine. (win 10)
Det skal forblive samme konto incl samme mail-adresse, men vi ville gerne ændre brugernavnet.

Det er tilsyneladende ret bøvlet i windows....
jeg har fuldt denne guide : http://blog.micklyngo.dk/2015/10/07/aendre-kontonavn-i-windows-10/

og det virker sådan set - men når man logger på første gang efter at have ændret det, springer den tilbage til det gamle brugernavn. 

What to do???



Svar:
Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 07-Juni-2017 kl. 14:43
Jeg har aldrig selv prøvet at ændre konto navn i Windows 10
Men dette link beskriver en anden måde

https://www.isunshare.com/windows-10/3-ways-to-change-user-account-name-in-windows-10.html" rel="nofollow - https://www.isunshare.com/windows-10/3-ways-to-change-user-account-name-in-windows-10.html


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 07-Juni-2017 kl. 17:21
Det er en skidt ide at forsøge at ændre en eksisterende bruger profil på den måde. 
Slet den gamle bruger profil (efter at have tage backup af evt. data der skal genbruges) og opret en ny bruger profil med det rigtige kontonavn og en frisk konfiguration af mail osv. 


-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Juni-2017 kl. 10:03
Som Spawn skriver, så eksisterer funktionen ikke, da det er skidt praksis.

Det hænger sammen med at en bruger i en virksomhed altid kun skal have tildelt den nødvendige adgang som det kræves for at udføre arbejdet.
Så når en person skifter jobfunktion, så glemmes der ofte et blive fjernet rettigheder og lige pludselig har vi en bruger der har adgang til funktioner og data udenfor sin jobspecifikation. Derfor er det godt at få ryddet op med en ny brugerprofil.

Det må være et meget lille firma, ellers ville man vælge at have brugerstyring gennem en domæne controller.
Her ville man oprette en ny domæne bruger med de nødvendige rettigheder.
Hvis man kører med redirected folder eller roaming profile, så ville man kopiere indholdet af den forrige bruger til den nye brugers mapper.
Evt. tilføje e-mail adressen fra den tidligere medarbejder som et alias på den nye bruger.
Alternativt giver god mening at brugeren har sin egen e-mail, så kan man vælge at sende eller modtage som den "anden" bruger som er vedhæftet i Outlook.
Men nu ved jeg ikke om i benytter Exchange/Office 365 gennem Outlook.

Ovenstående er også bare en beskrivelse af hvordan en central brugerstyring ville fungere kontra lokal brugerstyring.

Det kræver kun en Windows Server i netværket, men fordelene er store ved at konvertere.

Så kan alle filer fra brugernes dokumenter-mappe, skrivebord osv. automatisk ligge centralt på en server, som man kun skal tage backup af. Så hvis brugerens maskine bliver stjålet, så er der intet data på maskinen. Man har også kun brugerens og virksomhedens filer på serveren at skulle genskabe ved et ransomeware angreb. Selve maskinen kan bare blive geninstalleret uden at miste noget.
Når brugeren får en ny maskine, så skal der kun installeres de programmer som benyttes. Herefter logger personen bare ind og har alle sine ting ved hånden.
Bliver personen fyret, så lukker man bare brugeren og så er der ingen adgang.
Det er også nemt at give en ny adgangkode, hvis folk glemmer den.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-Juni-2017 kl. 16:37
Og så er der lige lidt med persondata. hvis der er private mails på den mailkonto, så må den anden medarbejder ikke have adgang til dem. Som Spawn og cyberguyen siger. Det kan næsten ikke være mere NO-GO at lave den slags.


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 09-Juni-2017 kl. 16:40
Tak for jeres feedback - i det her tilfælde skyder I langt over målet :) Men i bedste mening!

Det er en LILLE arbejdsplads (en Folkekirke med ca. 10 medarbejdere).
Vi har fået ny kirketjener, som skal bruge maskinen til at checke lidt mails og bestille varer online.

Den er ikke en del af et netværk, den indeholder ingen fortrolige oplysninger. Vi har ingen it-afdeling, der administrerer computere... Det er bare en bærbar computer... No nonsense... og skulle den blive hacket ville der intet ske ved det....



Skrevet af: spawn
Skrevet den: 09-Juni-2017 kl. 19:38
selvom det bare er en lokal computer uden central administration, så er det alligevel langt lettere at lave en ny frisk profil :) 

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Dammeren
Skrevet den: 10-Juni-2017 kl. 09:28
Hej pianomartin.

Lyder lidt som om at I bruger en online konto. Dvs. at I har tilknyttet en MS konto (live, hotmail, outlook), da I i sin tid oprettede brugerkontoen på pc'en. Jeg vil tror at dette er årsagen til at din ændring af brugernavnet bliver overskrevet ved første login, da Windows så i stedet vil vise navnet på mailkontoen.

Vil derfor tro at du kan løse problemet ved at ændre navnet på selve mailkontoen eller tilknyttet en helt anden MS konto.

Mvh.
Dammeren


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-Juni-2017 kl. 09:51
OG selvom man er en lille virksomhed. Så skal man stadig overholde regler og være compliant. Det er ikke længe siden lige præcis kirkeministeriet fik et ordentligt rap over fingrene fordi de faktisk ikke havde en skid styr på deres IT systemer og navne og personnumre og deslige flød rundt i deres systemer uden struktur og beskyttelse. Der er stadig en gældende lovgivning som skal overholdes uanset hvor kedelig den er og hvor "lille" en virksomhed man er.

Læs eventuelt her https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/kirkeministeriet-faar-haard-medfart-mangelfuld-it-sikkerhed

Og disse ting bliver bare LANGT mere skrappe at overholde når GDPR'en træder i kraft for fuld styrke i 2018. Så kan man i den grad få røven på komedie hvis man ikke har styr på sin IT.



Print side | Luk vindue