Som Spawn skriver, så eksisterer funktionen ikke, da det er skidt praksis.
Det hænger sammen med at en bruger i en virksomhed altid kun skal have tildelt den nødvendige adgang som det kræves for at udføre arbejdet. Så når en person skifter jobfunktion, så glemmes der ofte et blive fjernet rettigheder og lige pludselig har vi en bruger der har adgang til funktioner og data udenfor sin jobspecifikation. Derfor er det godt at få ryddet op med en ny brugerprofil.
Det må være et meget lille firma, ellers ville man vælge at have brugerstyring gennem en domæne controller. Her ville man oprette en ny domæne bruger med de nødvendige rettigheder. Hvis man kører med redirected folder eller roaming profile, så ville man kopiere indholdet af den forrige bruger til den nye brugers mapper. Evt. tilføje e-mail adressen fra den tidligere medarbejder som et alias på den nye bruger. Alternativt giver god mening at brugeren har sin egen e-mail, så kan man vælge at sende eller modtage som den "anden" bruger som er vedhæftet i Outlook. Men nu ved jeg ikke om i benytter Exchange/Office 365 gennem Outlook.
Ovenstående er også bare en beskrivelse af hvordan en central brugerstyring ville fungere kontra lokal brugerstyring.
Det kræver kun en Windows Server i netværket, men fordelene er store ved at konvertere.
Så kan alle filer fra brugernes dokumenter-mappe, skrivebord osv. automatisk ligge centralt på en server, som man kun skal tage backup af. Så hvis brugerens maskine bliver stjålet, så er der intet data på maskinen. Man har også kun brugerens og virksomhedens filer på serveren at skulle genskabe ved et ransomeware angreb. Selve maskinen kan bare blive geninstalleret uden at miste noget. Når brugeren får en ny maskine, så skal der kun installeres de programmer som benyttes. Herefter logger personen bare ind og har alle sine ting ved hånden. Bliver personen fyret, så lukker man bare brugeren og så er der ingen adgang. Det er også nemt at give en ny adgangkode, hvis folk glemmer den.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|