Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=15178
Udskrevet den: 03-December-2024 kl. 00:00
Emne: Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
Skrevet af: Nicklas_Kingo
Emne: Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
Skrevet den: 13-September-2006 kl. 17:20
Hej.
Jeg har købt et Samsung LE32R71B og en Thomson DTH8550E. Da både tv'et og dvd'en har HDMI-indgang tænkte jeg på at købe sådan et kabel. Så jeg ville gerne hvor meget bedre billedet egentligt bliver? Og om i kunne anbefale et godt kabel?
På forhånd tak.
Mvh. Nicklas Kingo
|
Svar:
Skrevet af: Stouenberg
Skrevet den: 13-September-2006 kl. 17:45
Det finder du her Nicklas:
http://avconnection.dk/ - http://avconnection.dk/
------------- 8-) Steen
BUSH DABradio + det løse...
|
Skrevet af: Don Pedro
Skrevet den: 14-September-2006 kl. 06:27
Samt her: http://www.klik1stik.dk/group.asp?group=218&sub=170 - http://www.klik1stik.dk/group.asp?group=218&sub=170
------------- Hilsen Don P.
|
Skrevet den: 15-September-2006 kl. 13:48
Stouenberg skrev:
Det finder du her Nicklas:
http://avconnection.dk/ - http://avconnection.dk/ | Tak, jeg har tænkt mig at købe det der high grade kabel, er det godt?
|
Skrevet af: the_rieper
Skrevet den: 15-September-2006 kl. 15:11
selvom det er lidt dyrt synes jeg at det er super lækkert.. hvidt snakeskin. http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/ARGON_5103H_HDMI_kabel_10_meter.htm - http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/A RGON_5103H_HDMI_kabel_10_meter.htm
|
Skrevet af: martin2618
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 14:09
Helt uden sammenligning det bedste HDMI-kabel på markedet:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/Q ED_Qunex_HDMI-P_kabel_1_meter.htm
...og nej, det er ikke dyrt :)
|
Skrevet af: Decap_dk
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 15:01
Her er noget jeg ikke forstår. og sikkert aldrig kommer til.
Hvorfor er det lige at folk insisterer på at bruge spandevis af penge på kabler til overførsel af digitale signaler? Der skal skelnes mellem et 0 eller 1, og data overføres via "differential pair", hvilket betyder at der skal SERIØS støj før bits ikke længere læses korrekt.
Jeg ser simpelthen ingen grund til at man køber andet end det billigste, eftersom alle HDMI kabler gennemgår kvalitetskontrol og derfor overholder visse standarder. Så til Niklas: Ja køb du bare det kabel fra avconnections. Alt andet er spild af penge.
|
Skrevet af: claust
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 15:08
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 19:36
Jeg er fuldstændig enig med Decap_dk
Kabler der overfører digitale signaler har ikke god eller dårlig billedkvalitet - enten virker de eller også gør de ikke. Der er ikke nogen mulighed for billedmæssig kvalitetsforringelse grundet indstrålende støj eller andet - det er noget der hører analoge kabler til.
Der er selvfølgelig krav til en vis afskærmning og kvalitet for at kunne overføre alle de digitale informationer over de længder som kablet leveres i, og dermed sikre en stabil overførsel så der undgåes egentlige forstyrrelser eller udfald i billedet grundet signaltab, men sålænge alle 0 og 1 kan overføres tabsfrit, så kan de altså ene og alene overføres som enten 0 eller 1, hvorefter den modtagende enhed omsætter rækkefølgen af disse til at vise nøjagtigt det der er sendt i nøjagtig den kvalitet det blev sendt, bit for bit.
0 eller 1 bliver ikke grumset på vejen, eller mister kontrast/farvedybde eller lign., blot fordi vi ikke køber et entusiastkabel til en mindre formue.
At forlange 600kr for eks. 1mtr Qed HDMI kabel er simpelthen det rene bondefangeri - og en egnet sag for forbrugerprogrammet kontant
Det værste er næsten at læse produktbeskrivelsen for de dyre HDMI kabler. De beskriver blot at HDMI standarden sikrer TABSFRI digital overførsel, bla. bla. hvilket er standard for HDMI og intet har med det konkrete kabel at gøre - hvis vi allerede i den indledende beskrivelse korrekt har defineret HDMI som TABSFRI digital kvalitet - hvad er det så lige vi helt præcis ændrer ved at investere i de dyre kabler fremfor de billigere der også tilbyder TABSFRI digital kvalitet. Hvad kan være bedre end TABSFRI ?
Skal det være "bedre" billedkvalitet end ved tabsfri, så vil det jo betyde at vi tilfører noget, hvorved vi ikke længere taler om tabsfri kvalitet og heller ikke om overførsel af 0 og 1 som en bestemt digital sekvens i sin originale sammensætning.
Læser vi på HK under det Qued kabel som martin2618 anbefaler - kan vi læse:
Tabsfri billedoverførsel HDMI regnes for den absolut bedste metode til at overføre billedsignaler. Du undgår at konvertere fra digital til analog i DVD-afspilleren og tilbage til digital igen i projektoren eller skærmen. På den måde bevarer du det originale digitalformat hele vejen. Det ses let på resultatet. HDMI giver flere detaljer, færre fejl i billedet og en helt overlegen gengivelse af farver og kontraster.
Det er helt standard HDMI information - der intet har at gøre med hvorfor lige dette kabel skal koste kr. 600,- pr.meter , mens et andet kabel med identisk tekst kun skal koste kr. 100,- pr. meter. Desuden kan vi læse at det også kan overføre lyd - doh, det kan alle HDMI kabler. Så kan vi godtnok også læse at det har afskærmning og forgyldte kontakter, men det har det til 100,- pr.meter også, desuden kan vi læse at det er lilla - øh, betyder lilla kabel bedre billede?
Vi kan selvfølgelig tale om ting som materialevalg, forarbejdningskvalitet, design, holdbarhed, imponatoreffekt, placeboeffekt (ikke mindst) osv. som parametre der kan påvirke prisen, men konkret billedmæssig kvalitetsforskel på et "billigere" (men iøvrigt 100% fungerende) og et dyrt entusiast HDMI kabel? - den køber jeg altså bare ikke.
Ligesom jeg heller ikke køber kalk eller bagepulver tabletter til 50kr. stk. med overnaturlige helbredende virkninger på alt muligt mærkeligt.
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet af: Casper Andersen
Skrevet den: 27-September-2006 kl. 01:36
spawn skrev:
Jeg er fuldstændig enig med Decap_dk
Kabler der overfører digitale signaler har ikke god eller dårlig billedkvalitet - enten virker de eller også gør de ikke. Der er ikke nogen mulighed for billedmæssig kvalitetsforringelse grundet indstrålende støj eller andet - det er noget der hører analoge kabler til.
Der er selvfølgelig krav til en vis afskærmning og kvalitet for at kunne overføre alle de digitale informationer over de længder som kablet leveres i, og dermed sikre en stabil overførsel så der undgåes egentlige forstyrrelser eller udfald i billedet grundet signaltab, men sålænge alle 0 og 1 kan overføres tabsfrit, så kan de altså ene og alene overføres som enten 0 eller 1, hvorefter den modtagende enhed omsætter rækkefølgen af disse til at vise nøjagtigt det der er sendt i nøjagtig den kvalitet det blev sendt, bit for bit.
0 eller 1 bliver ikke grumset på vejen, eller mister kontrast/farvedybde eller lign., blot fordi vi ikke køber et entusiastkabel til en mindre formue.
At forlange 600kr for eks. 1mtr Qed HDMI kabel er simpelthen det rene bondefangeri - og en egnet sag for forbrugerprogrammet kontant
Det værste er næsten at læse produktbeskrivelsen for de dyre HDMI kabler. De beskriver blot at HDMI standarden sikrer TABSFRI digital overførsel, bla. bla. hvilket er standard for HDMI og intet har med det konkrete kabel at gøre - hvis vi allerede i den indledende beskrivelse korrekt har defineret HDMI som TABSFRI digital kvalitet - hvad er det så lige vi helt præcis ændrer ved at investere i de dyre kabler fremfor de billigere der også tilbyder TABSFRI digital kvalitet. Hvad kan være bedre end TABSFRI ?
Skal det være "bedre" billedkvalitet end ved tabsfri, så vil det jo betyde at vi tilfører noget, hvorved vi ikke længere taler om tabsfri kvalitet og heller ikke om overførsel af 0 og 1 som en bestemt digital sekvens i sin originale sammensætning.
Læser vi på HK under det Qued kabel som martin2618 anbefaler - kan vi læse:
Tabsfri billedoverførsel HDMI regnes for den absolut bedste metode til at overføre billedsignaler. Du undgår at konvertere fra digital til analog i DVD-afspilleren og tilbage til digital igen i projektoren eller skærmen. På den måde bevarer du det originale digitalformat hele vejen. Det ses let på resultatet. HDMI giver flere detaljer, færre fejl i billedet og en helt overlegen gengivelse af farver og kontraster.
Det er helt standard HDMI information - der intet har at gøre med hvorfor lige dette kabel skal koste kr. 600,- pr.meter , mens et andet kabel med identisk tekst kun skal koste kr. 100,- pr. meter. Desuden kan vi læse at det også kan overføre lyd - doh, det kan alle HDMI kabler. Så kan vi godtnok også læse at det har afskærmning og forgyldte kontakter, men det har det til 100,- pr.meter også, desuden kan vi læse at det er lilla - øh, betyder lilla kabel bedre billede?
Vi kan selvfølgelig tale om ting som materialevalg, forarbejdningskvalitet, design, holdbarhed, imponatoreffekt, placeboeffekt (ikke mindst) osv. som parametre der kan påvirke prisen, men konkret billedmæssig kvalitetsforskel på et "billigere" (men iøvrigt 100% fungerende) og et dyrt entusiast HDMI kabel? - den køber jeg altså bare ikke.
Ligesom jeg heller ikke køber kalk eller bagepulver tabletter til 50kr. stk. med overnaturlige helbredende virkninger på alt muligt mærkeligt.
|
Det er derfor det er fedt for pebs som jeg selv at følge med herinde, der kommer bare så mange guldkorn! Jeg havde slet ikke tænkt den tanke..
Mvh Casper
|
Skrevet den: 27-September-2006 kl. 15:04
Tak spawn, så tror jeg bare at jeg vil købe et billigt.
|
Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 27-September-2006 kl. 20:05
Decap_dk skrev:
Her er noget jeg ikke forstår. og sikkert aldrig kommer til.
Hvorfor er det lige at folk insisterer på at bruge spandevis af penge på kabler til overførsel af digitale signaler? Der skal skelnes mellem et 0 eller 1, og data overføres via "differential pair", hvilket betyder at der skal SERIØS støj før bits ikke længere læses korrekt.
Jeg ser simpelthen ingen grund til at man køber andet end det billigste, eftersom alle HDMI kabler gennemgår kvalitetskontrol og derfor overholder visse standarder. Så til Niklas: Ja køb du bare det kabel fra avconnections. Alt andet er spild af penge.
| Det er ikke korrekt. Der er ingen garanti for godt signal igennem alle kabler, og der er ingen ensartet kvalitetskontrol på dette.
Jeg kan kun anbefale at købe de bedre kabler, kan man bruge 10.000,- på en god fladskærm, kan man også bruge 500 til 1000,- på et godt kabel, ellers får du ikke fuld udnyttelse. Læg mærke til det kun er kabler fra de bedre producenter, hvor de giver garanti for perfekt kvalitet, og måske endda 1080P signal, dette får du ikke igennem alle kabeltyper. Og længden kræver også brug af ordentlige råvarer, så om igen.
------------- JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
Skrevet af: Decap_dk
Skrevet den: 28-September-2006 kl. 11:08
BrianJVC skrev:
Det er ikke korrekt. Der er ingen garanti for godt signal igennem alle kabler, og der er ingen ensartet kvalitetskontrol på dette. |
Det skal jeg da ikke hårnakket påstå at der er. Men mener nu at have læst at HDMI-kabler gennemgik kvalitetskontrol - kan naturligvis ikke finde stedet nu. Mener det er et krav i specifikationerne, men derfor naturligvis ikke et garanti for at disse alligevel overholdes.
BrianJVC skrev:
Jeg kan kun anbefale at købe de bedre kabler, kan man bruge 10.000,- på en god fladskærm, kan man også bruge 500 til 1000,- på et godt kabel, ellers får du ikke fuld udnyttelse. Læg mærke til det kun er kabler fra de bedre producenter, hvor de giver garanti for perfekt kvalitet, og måske endda 1080P signal, dette får du ikke igennem alle kabeltyper. Og længden kræver også brug af ordentlige råvarer, så om igen. |
Jeg kan KUN anbefale at købe dyre digitale kabler hvis man oplever problemer. Dette er imidlertid ret nemt at se på billedkabler, da dette ofte resulterer i tydelige fejl i billedet. Det er som sådan heller ikke noget problem at bruge 500kr på et enkelt kabel, men har man bare mere end en ting der skal forbindes bliver dette hurtigt meget dyrt. Forestil dig fx at købe gode kabler til følgende (som de fleste med HD-TV vel har):
Konsol
DVD
SAT-BOKS
AV-Reciever
Så løber det altså hurtigt op i 2k - 4k hvis man skal have "gode" kabler til alle formål. Mit råd er istedet. Køb billige digitale kabler (fx HDMI, DVI) så længe i ikke oplever problemer - og så brug evt lidt mere på de analoge kabler (component, RGB, Scart osv.)
Bare min anbefaling
|
Skrevet den: 29-September-2006 kl. 15:39
Mit HDMI-kabel ankom idag. Men da jeg havde sat det til, og skruede over på HDMI-kanalen stod der bare "intet signal". Jeg prøvede at tænde og slukke for både tv og dvd, og tage kablet fra og til. Men der står bare stadig "intet signal". Er der nogel specielt jeg skal gøre på tv'et eller dvd'en før det virker?
|
Skrevet den: 29-September-2006 kl. 15:45
Jeg kender ikke Thomsonen men det er muligt du skal aktivere noget omkring output under settings
|
Skrevet af: guvernator
Skrevet den: 29-September-2006 kl. 17:19
Nicklas_Kingo skrev:
Mit HDMI-kabel ankom idag. Men da jeg havde sat det til, og skruede over på HDMI-kanalen stod der bare "intet signal". Jeg prøvede at tænde og slukke for både tv og dvd, og tage kablet fra og til. Men der står bare stadig "intet signal". Er der nogel specielt jeg skal gøre på tv'et eller dvd'en før det virker?
|
Typisk fejl ved de helt billige HDMI kabler.. har set det masser af gange.
men ellers check lige thomson`en om man skal aktivere HDMI
Der er altså rimelig strenge krav vedr. HDMI når vi snakker kabler. Så det er sikkert kablet der er defekt.
Hvis du havde købt det i en butik, kunne du gå og få det checket med det samme og evt byttet. Men nu skal du sende det retur og nyt skal frem osv. og når det nu er weekend, så er det vel først tirsdag/onsdag du kan få et nyt.
|
Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 29-September-2006 kl. 20:59
Jeg har set produkter fra Kina som så rigtig flotte ud, men det var ikke andet end pixeleringer, eller sådanne underlige grønne og lilla billeder der kom på skærmen. Dette skyldtes kvaliteten af kablerne, det er rigtig der er krav til HDMI, og endda meget strenge krav, men hvad betyder det hvis det ikke kontrolleres på nogen måde. Der findes adskellige firmaer der banker et pænt kabel sammen, og ja der sidder HDMI stik i begge ender, men hvad med viklingerne igennem kablet? De lurer hurtig business, fordi HDMI kabler er dyrere, kan de så producerer noget der ligner, og sælge det til en pris noget under de kendte mærker, så har de stadig tjent en masse penge, og det er trods alt sjældent en kunde brokker sig over et kabel, eller et billigt produkt, man smider det ud og køber et nyt. Det bedste ville være at konfrontere stedet man havde købt produktet hos, unaset prisen, det er den eneste måde man kommer disse hustlere til livs.
------------- JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 08:11
guvernator skrev:
Nicklas_Kingo skrev:
|
Typisk fejl ved de helt billige HDMI kabler.. har set det masser af gange.
men ellers check lige thomson`en om man skal aktivere HDMI
Der er altså rimelig strenge krav vedr. HDMI når vi snakker kabler. Så det er sikkert kablet der er defekt.
Hvis du havde købt det i en butik, kunne du gå og få det checket med det samme og evt byttet. Men nu skal du sende det retur og nyt skal frem osv. og når det nu er weekend, så er det vel først tirsdag/onsdag du kan få et nyt. | Der var intet i vejen med kablet. Jeg skulle bare trykke på en knap bag på maskinen. Billedet er ganske godt.
|
Skrevet af: nubus
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 09:08
LOL Nicklas - tak for et godt grin :-) Der er for meget voodoo over kabler og nogle gange er løsningen den mest simple.
Vi savner gode tekniske målinger og standarder på det her område.
|
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 10:19
Det var godt du fik hul igennem Nicklas
Nu skulle du næsten købe et kabel til 1000,- med returret for at sammenligne billedkvaliteten
|
Skrevet af: claust
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 17:08
Haha, sjovt at se de hardcore 1000-kr-pr-meter-kabel-fans gå i selvsving med deres fordomme...
Bruger selv et billigt 10 meter HDMI kabel fra SHG, og har aldrig oplevet fejl med det. Selve stikket er lidt klodset sammenlignet med de dyre, men det er også ½ år siden jeg så på det sidst, så det er til at leve med *G* Når først skidtet er monteret er det jo gemt væk.
|
Skrevet af: nubus
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 18:53
Ja... HDMI.org advarer direkte mod for store og klodsede kabler. De har en tendens til at falde ud af stikkene. Andre siger at tykke kabler har problemer fordi de ikke kan gøres så ensartede som tyndere udgaver, hvilket er vigtigt for et digitalt signal.
Tyske Video Magazin har - på tysk - en http://www.video-magazin.de/dvd/testberichte/hdmi_kabel.70408.htm - dybere HDMI kabeltest inkl. en PDF nederst på siden.
|
|