Print side | Luk vindue

HTPC > TV > Sonos spørgsmål

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151910
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 21:56


Emne: HTPC > TV > Sonos spørgsmål
Skrevet af: eddiedietz
Emne: HTPC > TV > Sonos spørgsmål
Skrevet den: 11-Juli-2017 kl. 16:23
Jeg har købt en Sonos surround set (Playbar + to Play1). Det er tilsluttet til TVet via et optisk kabel og jeg har diverse konsoller samt PC sluttet til TV'et via HDMI. Konsollerne fungerer lige som de skal med Sonos og surroundlyden kommer fint igennem (bekræftet via Sonos app'en og mine ører). Instillingerne på min PS4 er Bitstream (Dolby) og TV'et er indstillet til Dolby Digital, så Sonos kan forstå det.

PC'en er en lidt anden historie. Lyden kommer fint igennem, men fordi PC'en kun kan "se" TV'et som stereo ved hjælp af EDID (Extended Display Identification Data), kan den kun sende stereo videre til TV'et/Sonos. Sætter jeg en surround receiver til PC'en via HDMI, kan man pludselig vælge flere lydindstillinger (stereo, 5.1, 7.2 osv.). Kort sagt er det EDID der bestemmer hvad du kan sende ud via HDMI, selvom maskinen i virkeligheden kan sende hvad som helst ud. Man kan desværre ikke tvinge den til at sende 5.1 ud, så vidt jeg ved.

Jeg faldt over en tråd der foreslog at sætte en HDMI splitter/switch med indbygget EDID mellem TV og PC, som snyder PC'en til at kunne sende et 5.1 signal ud, altså den registrerer switchen via EDID, ikke TV'et:
http://www.tomsguide.com/answers/id-2914929/home-theater-difficulties-audio.html

Nogen der kender til den slags, eller har et bud på en anden løsning? Det ville selvfølgelig være bedst hvis PC'en kunne sende det signal ud man ønskede, i stedet for at sætte begrænsninger der ikke burde være der, men hvis en switch/splitter kan klare det, kunne jeg godt overveje at købe en.




Print side | Luk vindue