iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152151
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 17:55
Emne: iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry
Skrevet af: Alinity
Emne: iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry
Skrevet den: 05-August-2017 kl. 18:56
Hej recordere.dk,
Lang post her, men har et mindre problem. Hop evt. til sidste afsnit, hvis du ikke orker læse med
Jeg er ude efter en maskine/tablet, som kan hjælpe mig med mine behov i hverdagen. Først var jeg ret hook på en iPad Pro 10.5" 2017 model, men jeg er kommet i tvivl, efter jeg sad med en MacBook Pro 13" 2017 model non-touch, som også virkede som en meget lækker maskine. Lad mig allerede nu nævne, at jeg ikke ønsker en MacBook Pro med touch display, da det ikke er noget der tiltaler mig.
Hvad kigges der på? iPad Pro 10.5" med 64GB Wi-Fi only til 5.200 kr. MacBook Pro non touch med i5 2.3GHz, 256GB SSD samt 8GB Ram (entry level).
Hvad skal maskinen bruges til? Læse nyheder og forums Læse og besvare mails Sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube m.m. Se film på Netflix og Viaplay evt. streame til mit Apple TV 4 Afspilning af musik til både høretelefoner via BT men også streame via AirPlay Adgang til fotos osv. (elektronisk familiealbum) Tekstbehandling i Excel og Word.
Det er mine behov i store træk, og det sker meget sjældent, at disse behov udvides.
Hvad er jeg i tvivl om? Først og fremmest er jeg IKKE i tvivl om, at begge enheder kan klare mine behov, men jeg er meget i tvivl om, hvilken enhed der kan gøre det nemmest for mig. Jeg har i sinde at købe mig et tastatur til iPad (fx et fra Logitech som virker ret lækker) så det minder lidt mere om en lille computer. En iPad er meget handy og koster "kun" 5.200 kr. hvor en MacBook Pro 13" med disse specs koster ca. 12.500 kr. Og her er jeg i tvivl om det i realiteten er merprisen værd?
Jeg kan forstå, at der fx ikke er USB og SD-kort læser m.m. i en MacBook Pro i dag, hvilket gør, at jeg skal ud og have fat i en adapter. Men det er til gengæld nemmere, at skrive i fx Word og Excel på en MacBook Pro, samt at den har en trackpad/mus, som iPad ikke har, hvilket også gør nogle situationer nemmere. Derudover kan jeg installere programmer som fx Photoshop til at lave små redigeringer i fotos osv.
Det der gør, at jeg måske hælder mest til en iPad Pro, er, at den er mere handy, og har jeg brug for en computer til fx Word og Excel, eller fotoredigering, så kan jeg låne min bedre halvdels MacBook Air, eller gå ind til min Windows PC.
Så det hele bunder vel ud i, om MacBook Pro 13" er prisen værd til mine behov ctr. iPad Pro 10.5". En iPad kan jo stort set det samme, men man får lidt nemmere navigation osv. ved en MacBook Pro med trackpad og mulighed for tekstbehandling.
En venlig sjæl der kan give mig et lille hint med? Tak for din tid!
|
Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-August-2017 kl. 22:57
hvad er det for et keyboard du planlægger at købe? Logitech har kun et universalt BT keyboard som kan bruges med 10.5"'eren og ikke et med smartconnector. Og pt er der meget få keyboards som passer specifikt til 10,5'eren. - forvent først noget omkring oktober. Zagg har tidligere lavet nogle af de bedste keyboards som virkelig gjorde ipad til en bærbar. Men de har pt ikke noget ude til 10,5'eren.
Spørgsmålet er om du kan holde til at arbejde i "apps" konstant og ikke i rigtige applikationer. - hvis det er den måde du gerne vil arbejde på, så er det helt fint, og så er en ipad det rigtige værktøj. Men hvis man godt kan lide at rode bare en lille bitte smule med applikationer, så er en ipad IKKE det rigtige værktøj. OG tastaturet på en rigtig mac er altså bare anderledes, hvis man skal skrive større mængder.
|
Skrevet den: 05-August-2017 kl. 23:14
Claus: Så vidt jeg kan læse og forstå, så har Logitech allerede lavet dette tastatur som bliver rost af mange anmeldere: https://www.logitech.com/da-dk/product/slimcombo?crid=1221" rel="nofollow - Logitech Pro Slim Combo - og ja det passer også til iPad Pro 10.5" med smartconnector. Men ja, det er stadig under vejs, men det er jo altid rart at se frem til noget De skriver dog den sendes ud midt i august.
Når du siger "applikation" så forstår jeg det som en "app" men hvad mener du helt præcist. Vi er helt enige om, at tastaturet på en rigtig MacBook er helt anderledes, men som jeg skrev, hvis jeg har brug for at skrive større mængder, så kan jeg sætte mig foran min Windows PC der har et mekanisk tastatur (som jeg elsker at skrive på) eller låne min bedre halvdels MacBook Air. Jeg tænker bare, det behov jeg har til dagligt er kun at besvare et forum, som nu fx, og ellers bare skrive mails osv. Der tror jeg en iPad vil være et okay redskab.
Nu er du jo en ret aktiv bruger herinde, og jeg tror du bruger dine enheder meget, så hvad havde du selv gjort i min situation?
|
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 11:09
Jeg kigger lige med her, da jeg har foreslået min far om at droppe købet af en MacBook (den lille 12") og i stedet prøve en iPad Pro.
|
Skrevet af: serano
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 11:24
Jeg ville ikke være i tvivl hvis jeg var dig, men jeg ville i stedet overveje en Macbook Air som din kæreste har . https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MACAMQD32DKA/macbook-air-13-3-mqd32
Den ligger lige til højrebenet, jeg har faktisk solgt min iPad fordi der var for så ting jeg brugte den, det skete alligevel altid på Macbook'en. Jeg tror ikke du vil fortryde at købe en Macbook med det brugsmønster du har. Spørgsmålet er så om du kan låne din bedre halvdels, så i ikke behøver en mere :-)
------------- Samsung 65NU7455 Sonos Playbase + 4xPlay1 Synology Apple TV4K PS4
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 12:51
Alinity - det er reelt set ikke på markedet endnu (læs mit indlæg - "okt") hos logitech står der kun "forudbestil" når du vælger en 10,5"
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 13:04
Hvis du hælder til iPad Pro, så burde du også kigge på 'den store' 12,9". Jeg har lige købt den nye, og den er altså superfed. Jeg gav kr 6600,- for 64 GB, altså kr 1400,- mere end den 'lille' 10,5". Men ca halvdelen af hvad MacBook'en koster, og 'fodaftrykket' er mindre, og du kan stadig supplere med tastatur. Nu giver split-screen også god mening (bliver bare endnu bedre med iOS 11).
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 13:37
Hvis du ender med at vælge iPad Pro, så køb Apples tastatur. Logitech tastaturet ridser skærmen.
Du er vel klar over at det ikke er samme styresystem på iPad og Mac. På iPad kan du kun installere apps fra App store.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 14:47
Claus: Der står det kan købes fra medio august, så tror ikke det er oktober
Brixen: Når du skriver, at det ridser skærmen, mener du så selve glasset, eller selve bagdelen/aluminium hjørnerne? Hvis det er glasset, så har jeg altid panser på, så tror ikke det vil være det store problem?
Det tastatur fra Apple er faktisk direkte elendigt, hvis du spørger mig.
Serano: Jeg vil hellere undvære end at eje min egen MacBook Air. Jeg synes ikke det er en særlig fed eller flot maskine, så det skal være en MacBook Pro i Space Gray eller intet, men tak for dit indlæg.
Men hvad er det, der får dig til at sige, at en iPad Pro vil være træls til mine behov fremfor en MacBook? Hører gerne om dine oplevelser
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 15:14
Det var glasset, der blev ridset.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 17:21
Kommer vel også an på hvor enheden skal bruges. En ipad er helt perfekt hvis du sidder eller ligger i sofaen, har du der imod planer om at sidde ved en bord og bruge et tastatur meget bliver man træt af skift mellem tastatur og touch skærm, der synes jeg en Macbook vil være bedre. Har selv helt droppet tastatur til ipad og finder den gamle pc frem hvis der skal skrives noget længere, men ellers bliver den ikke brugt
|
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 18:00
Brixen: Nu skriver du "der blev ridset" men mon ikke de har lært af den fejl nu? I hvert fald alle de reviews der ligger på YouTube nævner folk netop, at glasset ikke bliver ridset.
dieseldk: Tror måske at 90 % af tiden vil den blive brugt i sofaen, og lige som dig, så har jeg en computer jeg kan tænde, hvis jeg skal skrive meget osv. Så tror nok det er iPad'en der tiltaler mig mest.
|
Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 19:59
Jeg fik min mor til at skifte fra computer til iPad, fordi hun er elektronik-dum og kun skulle på nettet. Perfekt for hende.
Dine aktiviteter, som jeg ser dem dækket bedst: Læse nyheder og forums - IPAD Læse og besvare mails - IPAD Sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube m.m. - IPAD Se film på Netflix og Viaplay evt. streame til mit Apple TV 4 - IPAD eller MACBOOK Afspilning af musik til både høretelefoner via BT men også streame via AirPlay - IPAD Adgang til fotos osv. (elektronisk familiealbum) - IPAD Tekstbehandling i Excel og Word. - MACBOOK
Jeg vil aldrig selv nøjes med iPad til tekstbehandling og Excel.. og fordi jeg bruger Photoshop meget. ... selvom jeg har et Logitech Ultrathin keyboard til iPad (det er jeg desuden ikke SÅ begejstret for - iPad er for oprejst til min smag monteret i keyboard.
Macbook (Pro) kan dækker alle dine aktiviteter. Ipad kan ikke (efter min smag), men er markant mere mobil.
------------- Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
|
Skrevet den: 06-August-2017 kl. 20:12
Hej Henrik,
Tak for dit svar, og som jeg kan læse, så passer iPad til alle mine behov til hverdag. Hvis du læste mine indlæg (ikke sikkert du har det - fair nok) så skriver jeg bl.a. også hvis jeg har brug for større arbejdsopgaver som fx meget tekstbehandling eller fotoredigering i Photoshop m.m. så har jeg en OK kraftig Windows stationær PC eller kan låne min kærestes MacBook Air.
Derfor er jeg mere eller mindre i dialog med mig selv om, det måske er "nok" at investere i en iPad Pro fremfor en computer mere?
|
Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 11:12
Jeg har faktisk begge dele: Entry level Macbook Pro 13 og den ny iPad Pro 10.5 (256 GB + 4GB forbindelse).
Jeg er rigtig glad for begge dele! Begge er lynhurtige og en fornøjelse at bruge. iPaden bliver dog mest brugt til flow-tv, surf, mail og billeder. Skærmen er fantastisk at se på og de 100 Hz opdateringshastighed er virkelig lækker.
Jeg bruger dog oftest Macbook'en når det handler om at skrive længere dokumenter, excel ark mm. Det fysiske tastatur samt den fulde office pakke er stadig at foretrække i min optik.
Men jeg anvender dog også iOS udgaverne. Og skal jeg have en let pakke med på farten, er det iPad'en + et fysisk Logitech Bluetooth tastatur (denne model: http://www.logitech.com/da-dk/product/multi-device-keyboard-k380?crid=27)
Det fungerer super godt og jeg kan langt bedre lide denne løsning, end et smart cover med indbygget tastatur. Det øger tykkelsen betydeligt på iPaden.
Som du selv er inde på, så er jeg ikke i tvivl om at du kan nøjes med iPad'en. Og hullet mellem iOS og OSX bliver mindre med iOS til september.
|
Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 11:50
Hvis det ikke SKAL være Mac eller Ipad, kan jeg kraftigt anbefale en Surface Pro.
Jeg har selv alle 3, og ville rangere dem i følgende orden. Macbook Pro - Surface Pro - Ipad Pro. - Surface pro kan fungere/fungerer som en reél erstatning for en laptop, og fungerer også fint som tablet. Er pt på bud i elgiganten for Surface pro 4 modellerne.
|
Skrevet af: Newliving
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 12:46
Alinity, ved ikke om du er klar over det. Men Apple har jo lanceret en 128GB Macbook Pro 13" til 11.499, som netop er entry-level. Så hvis du ikke behøver mere plads end det, så synes jeg ikke der er nogen grund til at smide de ekstra penge for en 256GB harddisk. Hvis du eller din bedre halvdel tilmed er studerende ved jeg, at Humac giver 10% på maskinen. Og i øvrigt også på iPads. Så ryger den alligevel ned i ca. 10.300 kr.
Jeg har selv den nye Macbook Pro 13" og er rigtig glad for den. Jeg bruger min til ca. det samme som dig. Tror du vil blive mere glad for en Macbook Pro end en iPad Pro i forhold til tastaturdelen.
------------- LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center
|
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 14:52
Det skal helst være Apple da alt i huset er Apple og har AirPlay, så vil være træt af at skulle ud i andet, selvom Surface Pro er lækre. Har siddet og leget med en før, og de virker ret nice.
Men hvilken Surface Pro ville du anbefale mig?
Newliving: Nu siger du, at man vil fortryde man køber iPad i stedet for MacBook Pro. Nu har jeg hørt folk sige 50/50 om begge dele. Det er sgu lidt svært at sætte sig ind i hvad man bør vælge. Mange anmeldere siger, at en iPad Pro bliver et helt andet redskab når iOS 11 kommer, og til mit forbrug, så er jeg nok bare mest til en tablet, da jeg altid griber ud efter min telefon, fremfor min kærestes MacBook Air (som kører ganske fint). Men 90% af tiden bruger jeg den i sofaen eller i min nyindkøbte elskede lænestol (jeg lyder gammel nu) og i de siddende og halvt liggende positioner, har jeg bare haft det nemmest med en iPad. En anden ting der også taler lidt for, at jeg vælger iPad er at jeg allerede har en Apple Pencil, da jeg vandt den af en kammerat, men jo jo den kan da sælges igen.
Ingen af os er "desværre" studerende længere (heldigvis for det) vi har alle de titler vi skal bruge, så vi kan ikke hente nogen 10% rabat, men skidt nu også med det, vi klarer os
|
Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 15:15
Jeg stod overfor lidt samme dilemma da min søn skulle begynde på 5. klasse. Den generelle IT-holdning på skolen var på det tidspunkt at 0.-5. klasse skulle bruge iPads og 6.-9. klasse skulle bruge Mac/pc. Jeg endte ud med at følge skolens retning og købte en iPad med ekstern keyboard til min søn. I løbet af 5. klasse ændrede behovet sig betydeligt og efterfølgende anbefaler skolen nu allerede Mac/pc fra 4. klasse. For at uddybe er mac/pc milevidt bedre hvis man arbejder minimalt med Office pakkens dokumenter. Her kommer iPads tablet styresystem klart til kort. Jeg har selv både iPad og Macbook (den der bare hedder Macbook) og bruger stort set altid Macbook i stedet for iPad. Min 5" mobil har genetelt erstattet behovet for iPad/Tablet. Bare min erfaring!
|
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 16:51
Nicoleif: Det troede jeg også, men efter reviews og testet iOS 11 BETA på en kammerats iPad, så må jeg sige, at det er en helt anderledes oplevelse. Derudover kan det sige (som også er nævnt her tidligere) at ZAGG laver nogle tastatur til iPad som rent ud sagt gør dem til en laptop.
Men bemærk venligst, at mit forbrug er sofasurf og minimalt tekstbehandling. Hvis jeg har brug for at skrive og arbejde med Office-dokumenter, så har vi to computere i huset, som jeg kan anvende.
Hvilket betyder, at jeg stadig holder på, at jeg kommer langt med en iPad. Jeg er dog stadig i tvivl.
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 19:01
Nye iPad Pro 12,9" herhjemme, bruger den 95% af tiden.
Kun når jeg er i skole jeg stadig bruger min tudse gamle Windows bærbar. Da vi havde et program der kun ville køre på Windows / MAC, som vi skulle bruge til video afleveringer. Hvilket kan lade sig gøre med iOS 11, så derfor kommer iPad til at overtage 100%.
Word, Excel, Powerpoint, Google sheets fungerer fint til mit behov på iPad.
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet den: 07-August-2017 kl. 22:43
Jordan: Tak for svar. Hvad gav du for Office pakken til din iPad? Og hvilket tastatur anvender du?
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-August-2017 kl. 07:22
Hej Alinity Spændende og sjovt dilemma du står i. Tror mange overvejer det samme for tiden fordi tablets er blevet temmelig gode efterhånden.
Og som du og andre skriver så bliver det super fedt med multiview i iOS 11.
Ud fra hvad du skriver ville jeg selv vælge en iPad pro 10,3" Jeg vil dog anbefale dig at vælge en større model end 64gb. Hvis du skal bruge den som fotoalbum.
Som Henrik skriver er det virkelig kun når det glæder skrivning at macbook rykker fra iPad i det brugsmønster du nævner.
Et keyboard der er sat på en ipad. som man bruger i en sofa er bare noget braller hvis du spørger mig. Det skal være ved et bord før det er behageligt.
Og så lige et lille indspark. Har du evt overvejet den model der bare hedder Macbook? https://www.apple.com/dk/macbook/
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet den: 08-August-2017 kl. 11:19
Hej Kenneth,
Tak for dit indspark, men jeg skal lige forstå dig rigtigt.
Mener du, at mit forbrugsmønster vil blive dækket fint ind med en iPad Pro 10,5" (den nye størrelse) og hvorfor ikke 12,9" for ekstra skærmplads?
Vi er enige om, at et keyboard i en sofa ikke er en holdbar løsning, men det virker ok til mit temperament. Har lånt en kamerats for at prøve det af. Ikke super godt, men det kan lade sig gøre.
Jeg skal bare lige være helt med på, hvad du helt præcist vil foreslå mig? iPad eller MacBook? Og hvorfor? Har overvejet mere plads en 64GB, men da alle mine fotos ligger i iCloud og jeg ikke har vanvittigt mange billeder, så tror jeg vitterligt 64GB er nok, men skal da lige overveje det igen.
Jeg har overvejet den alm. 12" MacBook, men hvis det bliver en laptop-løsning, vil jeg hellere smide lidt flere penge efter en "Pro" udgave.
|
Skrevet den: 08-August-2017 kl. 20:06
Ja sådan som jeg læser dine inlæg og dine ønsker så tror jeg 10" er et fint valg til dig. 12,9" syntes jeg personligt er for stort for en tablet til at det er behageligt at sidde med.
Ja keyboard på iPad kan bestemt lade sig gøre i en sofa/lænestol. Men det bliver aldrig lige så behageligt som den macbook jeg sidder med nu :-)
Ang. 12" macbook så kan jeg sagtens følge dig. Ville blot nævne at den jo var en fin mellemting som er utrolig kompakt. Jeg prøvet den i en butik og var meget imponeret. Skulle vi have en ekstra pc kunne det meget vel blive den.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet den: 08-August-2017 kl. 20:28
@kenneth85Jeg var også først hook på en 10,5" men så kom jeg til at tænke igen, og 12,9" giver måske lidt mere mening, nu split-screen og mere multitasking kommer til iOS 11? Jeg har skåret et stykke ud af en MDF plade i dag, der har samme størrelse om 10,5" og 12,9" (ja så nørdet er jeg) og prøvet at ligge og sidde med dem i sofaen, og der synes jeg nu ikke at 12,9" er for voldsom, men det er jo hver sin smag, og jeg skal da helt klart lige over i Elgiganten eller lign. og se dem igen og demo dem igen.
Nej, keyboard bliver aldrig så behageligt som på en let MacBook, men som sagt, så er mit behov for at skrive meget ikke særlig stort, og når jeg endelig har behovet, så har min kæreste som sagt en MB Air og jeg har en god stationær PC, som jeg kan anvende til større projekter som fx tekstbehandling, Photoshop osv.
90 % af tiden vil jeg anvende iPad Pro'en som en tablet halvt liggende i min sofa, og derfor overvejer jeg virkelig en iPad (samme med de andre grunde) fremfor en laptop.
Derudover skal det siges, at jeg synes det er mega tamt, at man kun får én til to porte ved en MacBook eller MacBook Pro og det er USB-C - så man skal have en adapter hver gang man skal noget. I min kærestes MB Air er der sågar en SD-kort læser, hvilket er rigtig handy når vi skal have billeder ind fra vores Canon EOS kamera. Derudover er jeg rigtig irriteret over, at man ikke har beholdt MagSafe, men skal lade via en USB-C port, så jeg er faktisk lidt sur på den nye MacBook Pro når alt kommer til alt.
Men sådan er det jo bare, men tror godt nok jeg ender med at købe en iPad
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 08-August-2017 kl. 23:39
Alinity skrev:
Jordan: Tak for svar. Hvad gav du for Office pakken til din iPad? Og hvilket tastatur anvender du? |
Office pakken har jeg gratis igennem mit studie med 5 licenser til.
Til iPad Pro har jeg endnu ikke tastatur, har jeg dog til min gamle iPad.
Overvejer dog købe dette https://www.logitech.com/da-dk/product/slimcombo#specification-tabular" rel="nofollow - https://www.logitech.com/da-dk/product/slimcombo#specification-tabular
Da tastatur nemlig kan tages af når man bare vil surfe i sofaen med iPad.
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet den: 09-August-2017 kl. 06:55
@Alinity Min bror har en iPad Pro 12,9" som jeg har prøvet. Jeg syntes den er for stor. Og de 200g den veje mere. De kan mærkes især hvis man holder den længe. Men smag og behag. Jeg tror heller ikke der vil være den store forskel når det kommer til multitasking. Og med de apps du lister så er det måske også begrænset hvor ofte du vil komme til at bruge multitasking. Men hvem ved måske er det lavet så godt i iOS 11 at det kommer helt af sig selv at man bruger det mere. Jeg bruger det selv kun i dag på min Air 2 når jeg skal finde en lomme regner frem og regne noget ud fra data på en hjemmeside. Eller skrive nogle noter ned. Bid også mærke i at de har samme CPU men at 12,9" har en større skærm. Så 10,5" vil formentlig preforme lidt bedre da den ikke skal trække lige så mange pixels.
|
|