Print side | Luk vindue

Undertekster i Danmark - generelt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152308
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 14:14


Emne: Undertekster i Danmark - generelt
Skrevet af: Delphi
Emne: Undertekster i Danmark - generelt
Skrevet den: 18-August-2017 kl. 16:10
Jeg har postet en request til DVBViewer udviklerne om at få teletext undertekster (TTV) lidt bedre i sync med billede og lyd. Da undertekster stort set ikke bruges i Tyskland, er der brug for lidt viden om undertekster generelt i Danmark. Det er de danske kanaler, der er interessante. Der er 3 typer

a) hard coded i billedet (de er der bare)
b) DVB (kan slås til og fra)
c) Teletext (fx TTV på side 398 for DR)

Jeg bruger for tiden YouSee, som kun sender hard coded og teletext.
EDIT: bruger DVB (ingen teletext) på enkelte udvalgte, fx BBC Britt, NRK2 

Jeg brugte tidligere Stofa, og de kunne finde på at sende både DVB og teletext skiftevis i samme udsendelse, fx en engelsk dokumentar (DVB undertekster) med ekstra danske kommentarer (teletext/TTV). DVBViewer kunne håndtere situationen; men det er vigtigt at vide om det stadigt er nødvendigt at kunne det.

Uanset hvordan du modtager dit tv signal, er jeg interesseret i at vide:

1) Hvilken udbyder du har
2) Hvilke underteksttyper udsendes
3) Forekommer ovenstående situation med mixede DVB/teletext undertekster i samme udsendelse.

Jeg er selvfølgelig specielt interesseret i om Stofa stadig gør 3).

På forhånd tak


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk



Svar:
Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 18-August-2017 kl. 16:34
1) Yousee
2) a+b+c
3) Det mindes jeg ikke.

Kanal5 udsendte ttv-undertekster, da de viste Gidseltagningen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-August-2017 kl. 17:05
1) Stofa
2) a + c
3) nej


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 18-August-2017 kl. 21:47
Jeg har også Stofa og kan kun bekræfte hvad Kampus har skrevet. Det undrer mig dog, hvad man skal bruge teletext undertekster til på en udsendelse hvor underteksterne er hardcoded??

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-August-2017 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har også Stofa og kan kun bekræfte hvad Kampus har skrevet. Det undrer mig dog, hvad man skal bruge teletext undertekster til på en udsendelse hvor underteksterne er hardcoded??

Flemming

TTV undertekster bruges til dansksprogede udsendelser. Selv nyhederne blir direkte tekstet, så der er lidt delay.


Skrevet af: st1
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Jeg bruger for tiden YouSee, som kun sender hard coded og teletext.

Yousee sender indebrændt på meget, teletekst pådet meste, og DVB på udvalgte (f.eks. NRK og ZDF så hudt jeg hvisker).


Skrevet af: st1
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Uanset hvordan du modtager dit tv signal, er jeg interesseret i at vide:

1) Hvilken udbyder du har
2) Hvilke underteksttyper udsendes
3) Forekommer ovenstående situation med mixede DVB/teletext undertekster i samme udsendelse.

1) YouSee
2) a + b + c
3) nej. Det er enten eller.


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 21:11
Tak for svarene. Vil gerne have flereSmile

Nogen, der ved noget om DVB-T og DVB-S?


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 21:48
DVB-T2 bruger formentlig stadig DVB undertekster. De gjorde det da jeg brugte egen antenne i 2014


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 21:53
DVB-T undertekster via DVB-T og tekst tv.
Nogen gange hardcoded, hvis det er gamle film DR har købt inden DVB-T tiden.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

DVB-T undertekster via DVB-T og tekst tv.
Klaus


Gider du prøve det, der står her vedrørende danske udsendelser med udenlandsk tale (de bruger Broen som eksempel)

https://dr.dk/service/tilgaengelighed/undertekster/naar-underteksterne-driller" rel="nofollow - https://dr.dk/service/tilgaengelighed/undertekster/naar-underteksterne-driller

Der skal selvfølgelig ledes lidt for at finde en udsendelse med  DVB undertekster for det udenlandske og 

DVB og/eller teletext undertekster for det danske (der kan være begge slags) 


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: miri
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 22:51
På DVB-T sender DR som udgangpunkt undertekster til hørehæmmede (undertekster til dansk tale) både som tekst-tv og DVB-Undertekst til hørehæmmede. Årsagen er, at tekst tv er den samme uanset platform, så DVB-Underteksten må opfattes som den primære under DVB-T.

PS: Forsinkelser i tekst-tv undertekster skyldes nok primært broadcaster og ikke DVB-Viewer. DVB-Viewer burde optage .ts stream, herunder tekst-tv sporet uden at påvirke synkroniseringen mellem billede, lyd og tekst-tv...

-------------
miri


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

På DVB-T sender DR som udgangpunkt undertekster til hørehæmmede (undertekster til dansk tale) både som tekst-tv og DVB-Undertekst til hørehæmmede.

Bruger du DVBViewer? I så fald vil jeg MEGET gerne have en optagelse på fx 5 minutter (.ts stream hvor ALT optages) fra en udsendelse hvor danske og udenlandske DVB undertekster + danske tekst-tv undertekster findes.

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

PS: Forsinkelser i tekst-tv undertekster skyldes nok primært broadcaster og ikke DVB-Viewer. DVB-Viewer burde optage .ts stream, herunder tekst-tv sporet uden at påvirke synkroniseringen mellem billede, lyd og tekst-tv...

Faktisk kommer tekst-tv underteksterne for tidligt op, specielt ved afspilning af optagelser. Dette skyldes, at DVBViewer ikke udnytter tids stemplet (PTS) i underteksterne. Det er det, der skal rettes. DVBViewer GE versionen gør det korrekt.


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 00:03
Yousees nye tv-boks kan heller ikke synkronisere ttv-teksterne.


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Yousees nye tv-boks kan heller ikke synkronisere ttv-teksterne.

ttv-underteksterne har faktisk været udmærket synkroniseret i DVBViewer gennem mange år her hos mig. Det er kun i de senere år, der har været problemer (ikke katastrofale, men nok til at det kan være irriterende). 

Hvor god synkroniseringen pt.  er i DVBViewer kan afhænge af bla. dekoder valg og windows version. På min windows 10 pc kører det OK. Ved at bruge tidsstemplet i ttv-underteksterne kan opnås god synkronisering i alle tilfælde. 


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 13:58
Der er nu allerede lavet en intern test version af DVBViewer!

Udviklerne vil gerne have en test optagelse (fx 5 minutter) foretaget af DVBViewer (eller Recording Service/DVBviewer Media server) af en DVB-T2 udsendelse, som indeholder teletext (TTV) og udenlandske undertekster. Bud på dette kunne være:

DR1: Det vilde Mellemøsten -Tyrkiet, 19:05
DR2: Sandheden om webcam-pigerne, 21:30


Jeg har ikke selv DVB-T2, så nogen, der kan klare dette?

EDIT: måske har nogen en optagelse (Stadig DVB-T2) liggende af fx "Broen". Den kan skæres til med TSPlayer fra "members area"


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Der er nu allerede lavet en intern test version af DVBViewer!

Udviklerne vil gerne have en test optagelse (fx 5 minutter) foretaget af DVBViewer (eller Recording Service/DVBviewer Media server) af en DVB-T2 udsendelse, som indeholder teletext (TTV) og udenlandske undertekster. Bud på dette kunne være:

DR1: Det vilde Mellemøsten -Tyrkiet, 19:05
DR2: Sandheden om webcam-pigerne, 21:30


Jeg har ikke selv DVB-T2, så nogen, der kan klare dette?

EDIT: måske har nogen en optagelse (Stadig DVB-T2) liggende af fx "Broen". Den kan skæres til med TSPlayer fra "members area"


Hvorfor DVB-T2 og ikke kun DVB-T? Sendes DR1 og DR2 overhovedet i DVB-T2?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:


Udviklerne vil gerne have en test optagelse (fx 5 minutter) foretaget af DVBViewer (eller Recording Service/DVBviewer Media server) af en DVB-T2 udsendelse, som indeholder teletext (TTV) og udenlandske undertekster. Bud på dette kunne være:
DR1: Det vilde Mellemøsten -Tyrkiet, 19:05 DR2: Sandheden om webcam-pigerne, 21:30



Nej, det kan det ikke være, i hvertfald ikke fra DR, da de som bekendt IKKE bruger T2.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: miri
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:58
Og det er nok også ligegyldigt om optagelsen er fra DVB-Viewer... Bare undertekstspor er med i .ts-filen. Jeg er ikke selv hjemme, så kan desværre ikke hjælpe...

-------------
miri


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 19:53
Jeg optager de to udsendelser fra min DVB-T tuner

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 13:37
Jeg troede alle kanaler var DVB-T2Embarrassed

Mht. de ønskede optagelser er det lige meget om det er DVB-T eller DVB-T2, så det var mest for at understrege at det ikke skulle være DVB-C eller DVB-S.


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 20:22
Her er et eksempel med hard coded + teletext undertekster (side 399):

http://www.a123.dk/samples/dvb_c.ts" rel="nofollow - http://www.a123.dk/samples/dvb_c.ts

Efter forlydender skulle den blive afspillet synkroniseret i den næste version af DVBViewer. Hører gerne hvordan jeres system klarer den.

Jeg har i blinde bestilt denne DVB-T tuner: Terratec Cinergy T Stick Mini HD hos wupti.


Vil dog stadig gerne have den føromtalte 5 minuters optagelse (DVB-T).


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 20:50
Bortset fra de sidste par sekunder er tale og teletekst undertekster synkrone når jeg afspiller filen i DVBViewer.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 21:20
Jeg ser i øjeblikket udsendelsen om katte på DR3 og er blevet overrasket over, at den danske kommentators tale blive undertekstet både med teletext og som DVB.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: miri
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg ser i øjeblikket udsendelsen om katte på DR3 og er blevet overrasket over, at den danske kommentators tale blive undertekstet både med teletext og som DVB.
Hvorfor overrasket?

-------------
miri


Skrevet af: Delphi
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Bortset fra de sidste par sekunder er tale og teletekst undertekster synkrone når jeg afspiller filen i DVBViewer.

På min windows 10 pc er det næsten synkront i DVBViewer. På min windows 7 pc kommer teletekst underteksterne undertiden oveni de engelske oversættelser. Det kan som sagt afhænge af hvilken dekoder og OS man bruger.

Der er mere om undertekster her:

https://www.dr.dk/service/tilgaengelighed/undertekster/naar-underteksterne-driller" rel="nofollow - https://www.dr.dk/service/tilgaengelighed/undertekster/naar-underteksterne-driller


-------------
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: http://www.a123.dk" rel="nofollow - a123.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg ser i øjeblikket udsendelsen om katte på DR3 og er blevet overrasket over, at den danske kommentators tale blive undertekstet både med teletext og som DVB.
Hvorfor overrasket?
 
Fordi de sendes i to formater og så fra Stofa.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:24
Det kan jo ikke lade sig gøre, når det kun er over DVB-T der sendes separat DVB stream


Skrevet af: miri
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg ser i øjeblikket udsendelsen om katte på DR3 og er blevet overrasket over, at den danske kommentators tale blive undertekstet både med teletext og som DVB.
Hvorfor overrasket?
Fordi de sendes i to formater og så fra Stofa. ...
DR undertekster for hørehæmmende ligger standard i Tekst-tv sporet - uanset platform - så det sendes altid. Hvis der herudover også udsendes DVB-undertekster, så vil der derfor være to udgaver af underteksterne for hørehæmmede - DVB og Tekst-tv....

... og så et hurra for Stofa, hvis de sender DVB-undertekster på de danske kanaler. Yousee er desværre meget tunge i denne sammenhæng. DR og TV2 har nu i over 10 år udsendt DVB-undertekster, men Yousee mener fortsat, at de brændte undertekster er vejen frem....


-------------
miri


Skrevet af: miri
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan jo ikke lade sig gøre, når det kun er over DVB-T der sendes separat DVB stream
???

-------------
miri


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan jo ikke lade sig gøre, når det kun er over DVB-T der sendes separat DVB stream
???

Ja at der ikke sendes DVB undertekster på kabel, hverken Yousee eller Stofa. Har sidstnævnte leverandør og STTL er sat til ON på mit Panasonic TV, og der er INGEN undertekstning.


Skrevet af: miri
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan jo ikke lade sig gøre, når det kun er over DVB-T der sendes separat DVB stream
???
Ja at der ikke sendes DVB undertekster på kabel, hverken Yousee eller Stofa. Har sidstnævnte leverandør og STTL er sat til ON på mit Panasonic TV, og der er INGEN undertekstning.
Men fordi der ikke er DVB-undertekster hos Yousee og Stofa betyder jo ikke, at det ikke kan lade sig gøre Wink
Det er valg de har truffet - og ikke helt konsekvent. Stofa er (jf. fltk) tilsyneladende begyndt på de danske kanaler, og Yousee sender DVB-undertekster på nogle kanaler, bl.a. betalingskanaler og f.eks. NRK1.
Du har måske bare ikke lagt mærke til det på Stofa, hvis du allerede har sat DVB-undertekster til ON???


-------------
miri


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan jo ikke lade sig gøre, når det kun er over DVB-T der sendes separat DVB stream
???
Ja at der ikke sendes DVB undertekster på kabel, hverken Yousee eller Stofa. Har sidstnævnte leverandør og STTL er sat til ON på mit Panasonic TV, og der er INGEN undertekstning.
Men fordi der ikke er DVB-undertekster hos Yousee og Stofa betyder jo ikke, at det ikke kan lade sig gøre Wink
Det er valg de har truffet - og ikke helt konsekvent. Stofa er (jf. fltk) tilsyneladende begyndt på de danske kanaler, og Yousee sender DVB-undertekster på nogle kanaler, bl.a. betalingskanaler og f.eks. NRK1.
Du har måske bare ikke lagt mærke til det på Stofa, hvis du allerede har sat DVB-undertekster til ON???

Det er det jeg prøver på at forklare. HVIS Stofa sendte DVB undertekster, så havde jeg nok set det med funktionen på ON.

I linket til DR, står der også ret tydeligt at det kun er Terristrisk der sendes DVB undertekst stream.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 13:15
Kan der ikke være forskel om det er Stofa over coax kabel-TV eller Stofa over fiber bredbånd?

Mvh. JørgenT


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

[/QUOT

Det er det jeg prøver på at forklare. HVIS Stofa sendte DVB undertekster, så havde jeg nok set det med funktionen på ON.

I linket til DR, står der også ret tydeligt at det kun er Terristrisk der sendes DVB undertekst stream.[/QUOTE]
 
For ikke at gøre forvirringen total skrev jeg jo også, at det kun var den danske kommentators tale der blev tekstet på denne måde. Øvrig del af udsendelsen var med hardcodede og teletext subs.
Men Kampus du er forkert på den. Stofa sender faktisk DVB subs, omend det ikke er på hele udsendelsen.  
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 13:47
Der er også DVB subs på Nat Geo Wild fra Stofa.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: miri
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I linket til DR, står der også ret tydeligt at det kun er Terristrisk der sendes DVB undertekst stream.
DR/TV2/DIGI-TV skal udsende undertekster på DVB-T ved brug af DVB-undertekster. DR kan ikke bestemme, hvordan undertekster skal udsendes under DVB-C. Der er dog intet (teknisk), der forhindrer Stofa, Yousee m.v. i at udsende DVB-undertekster på DVB-C - de har bare fravalgt det (for DR og TV2).

-------------
miri


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 16:29
Kan ikke se Nat.Geo., og selvfølgelig er der ikke noget teknisk i vejen for at der kan være DVB subs på kabel TV.

Hvorfor sender de ikke DVB subs fra DR og TV2. Det er da noget kønnere at se på end TTV subs. Og så er det ikke afhængig af evt alfabetfejl på en billig DVB-C box


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Hvorfor sender DVB subs fra DR og TV2.


Jeg går ud fra der mangler et "ikke" i den sætning.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Hvorfor sender DVB subs fra DR og TV2.


Jeg går ud fra der mangler et "ikke" i den sætning.

Flemming

Tak! Der maglede både "de" og "ikke". Jeg er blevet debil cement



Print side | Luk vindue