Print side | Luk vindue

Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152337
Udskrevet den: 19-Marts-2024 kl. 06:22


Emne: Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
Skrevet af: JohnConnor
Emne: Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:28
Efter længere tid hvor jeg selv har fået en masse inspiration til den fantastiske besættelse som er hifi, tænker jeg at tiden er kommet for selv at dele ud omkring mit eget projekt. 

Min baggrund er en kærlighed til musik som over tiden har udviklet sig til surround. Fokus har altid været på at frembringe musikken på den bedst mulige måde og at stemmer skal fremstå med alt den detalje og karakter skuespilleren har. Biograflyden med de kendetegn det har er meget imponerende men man kan ikke få det hele, så her har fokus været musikken. 

Mit projekt for denne gang startede i februar efter et huskøb med et ledigt rum og en masse grej egenligt tænkt til en stor stue - Så efter en grov fordeling så det nogenlunde således ud



Det skarpe øje vil påpege at der er tale om den tidligere top serie fra Dali som de kaldte Euphonia. Dette blandet med hjemmebyggede subs med 2 x 10" efter lyngdorf opskrift. Forstærkere til at drive det bestod af Lyngdorf effekt trin og en Inuke 3000DSP. Processor var Marantz AV8801.





Svar:
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:33
Der ser ud til at lidt dæmpning af lokalet vil hæve din nydelse til et nyt niveau.

-------------
.....


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:34
Oprindeligt havde jeg indkøbt en 65" LG 4K skærm men den insisterede fruen på skulle side i stuen.
Da chokket havde lagt sig gik jeg på jagt efter en projektor. Målet var at få så meget kvalitet for pengene og med en god erfaring fra JVC faldt valget på en X7. Den frække sag udkom kun i sort for at understrege at den er bygget til dedikerede rum. Målt i reviews til en kontrast på over 50.000:1 uden snyd med IRIS og THX godkendelse på både 2D og 3D tog jeg chancen på ebay. 

Efter den kom hjem stod det på test af placering med IMAX materiale fra Batman. 

  





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Der ser ud til at lidt dæmpning af lokalet vil hæve din nydelse til et nyt niveau.
Der er sket lidt siden billede et, men hver gang jeg laver en lang tråd melder recordere siden fejl så tager lidt af gangen og samler en anden gang :) 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:37





Med en nyfødt pige gik projektet langsomt og rækkefølge af tiltag valgt efter hvor lang tid det samlede krævede med afbrydelser. Tæppe var nemt da en vågen pige altid kunne adresseres uden ophold: 



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:39

Derefter blev tæppet fjernet for en stund og malingen fundet frem. Lofter og vægge blev malet i en mørk grå med et mål om at projektoren rigtig kunne vise sig frem. 



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:44
Herefter gik det store projekt med at hænge skabe op og trække de små 150 meter kabel i gang. 


Jeg havde et spinkelt håb om at CLIC møbler i 45 dybde var nok til at se pænt ud men med front på og diverse beslag var det simpelthen umuligt at få til at stå pænt. 






Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:49
Med et dedikeret rum var det pludselig muligt at tænke store drømme scenarier uden hensyn til konen og pladsen - Så de ellers fine dali blev solgt og drømme højtaleren indkøbt


Med dem på plads var det svært at få armene ned :) 
Dog var drømmen om den sjældne center fra B&W der matcher ikke opfyldt, men til alt held kom der én til salg - Kort tid efter stod fragtmanden i døren med den 93 kilo tunge center

hvor før, at armene ikke kunne komme ned var der nu tale om en kombination af savl og ting man ikke offentligøre på et forum :) 
Det stilnede dog hurtigt at i en realitet der hed, at den ikke kom videre uden hjælp


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 18:56

Efter centeren kom i hus stod den på lidt optimering af akustikken. Valget faldt på Rockfon som samtidig er lysabsoberende. Rummet led før af alt for meget genskin hvilket dræbte den ellers høje kontrast.
Det endte med hele bagvæggen og ret meget af sidevægge før det gav mening. Loftet fik også en tur da det også gav genskin på lærred. 


 
Det mørke rum var efterhånden umuligt at oplyse så lidt phillips hue blev smidt ind her og der som en start. Fruen ville gerne indover hvilke lamper der med tiden kunne bruges og se lækre ud :) 



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 19:02

Det blev ret tydeligt at de 7 x 10" basser på fronten langt overgik de 4 x 10" i de to subwoofere. 

B&W laver i dag DB1 som er vildt dyr og som er svær at placere når der skal være 2-3 stk. Efter samtale med B&W omkring hvad der kunne lade sig gøre blev det lagt på hylden og Dayton 18" reference blev valgt til selvbyg

Af mangel på tid blev det til et sæt brugte kabinetter med retter litermål og udskæring som på sigt kan opgraderes. Centeren så lidt bleg ud ved synes at de endnu større kasser - Dens rolle som dominerende alfa i flokken sluttede brast :) 








Pladsen foran er efterhånden godt brugt med synes får stadigvæk et meget barnligt smil frem :) 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 19:06
Bagkanaler skal selvfølgelig ikke glemmes :) 

Sidekanaler består af et sæt B&W SCMS som er en 805s pakket ind til surround. Som stereo front er den faktisk rigtig fin, men som bagkanal er den noget af det mest fantastiske. Stemmer og panoreringer har et helt andet overskud end de tidligere Dali evidence 370. 





En smutter i opsætning gav desvære begrænset plads på de bagerste kanaler. Komprimiset blev forleden sat op.. Et sæt CM5 som gør det rigtig godt. Enheder er samme størrelse og materiale som siden men selvfølgelig ikke med de sidste marginaler på kabinet, delefilter osv. Men til behovet er det rigtig fint. 





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 19:08
Næste skridt består i at få sat den 4. Lyngdorf effekt forstærker til sidekanaler. 
Marantz AV8801 er solgt og noget nyt er på vej. Jeg var ked af stereo kvaliteten så der skulle ske noget. 

Alt bliver kalibreret med Audyssey pro kittet som ligger klar parat og eftermåles manuelt. 

Der er ret mange ting der skal rettes. Placering af forstærkere er lige nu mest kritisk.

Kom endelig med input og spørgsmål og eller vil jeg forsøge at opdatere med nyt når der kommer noget.



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:11
Kanon fedt!!!!

Sidebemærkning: Du skulle have valgt noget Anthem til snurrerundt processor.

M.v.h.


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:22
Du burde virkelig smide nogle penge efter noget akustik regulering


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Kan fedt!!!!

Sidebemærkning: Du skulle have valgt noget Anthem til snurrerundt processor.

M.v.h.


Jeg må indrømme, at jeg aldrig blev helt venner med Marantz specielt på stereo. De har vist gjort ret meget på AV8802 for at forbedre det så tror det var en detalje de var klar over.
Jeg håber snart der kommer en ny hjem til adressen med posten:)



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Du burde virkelig smide nogle penge efter noget akustik regulering


Jeg har Rockfon plader på bagvæg og den første halvdel af sidevægge frem til lige efter første refleksion.
Det samme i loftet, så mine waterfall og frekvens målinger er faktisk ikke så skæve.
Med det sagt har du ret og kom endelig med input:)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 22:40
Ovenpå en meget lang tråd omkring effekt ville jeg lige dele mit valg af forstærkere og baggrunden 

B&W 802D har i reviews fået taget målinger hvor netop deres fasedrej og impedans gør dem til en mundfuld at drive. 

Her et udtræk fra en måling:  The B&W's impedance plot (fig.1) reveals the speaker to be moderately difficult to drive, with a magnitude that drops to 3 ohms throughout the upper bass and an awkward combination of 4 ohms and –50° electrical phase angle at 60Hz. In addition, the very high peak between 2 and 3kHz, resulting from the tweeter/midrange crossover, will give a somewhat forward tonal balance with amplifiers having a significant source impedance; say, tube models.
Read more at https://www.stereophile.com/content/bw-802d-loudspeaker-measurements#tTABx0vC4fX9xBfT.99

Og billede med graf: 

Som beskrevet er der både udfordringer i bassen og i grænsen mellem diskant/mellemtone. For at holde dette så adskilt så muligt og levere kræfter til højttaleren er valget faldet på Lyngdorf SDA2175:



De 3 stk. driver begge fronter og center. Dette på den måde at én forstærker med sine to kanaler driver én højttaler. Den ene kanal driver bas og den anden diskant/mellemtone. Da det er samme forstærker er der ikke 100 % adskillelse men det kommer rigtig tæt på. 


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 06:59
Er du svimmel det ser godt ud! De der B&W'er er lækre og må være enhver's drøm. Men da næsten synd den center skal se så lille ud i flokken Smile. Jeg tør næsten ikke tænke på det lydtryk du kan generere.

Hvad med en 4k projektor?

Hvor stort er dit rum iøvrigt?








Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 10:44
Jeg tror det Jacob tænker på er dit klinke gulv. Det er ikke det mest optimale for lyd. Her ville et tæppe gøre utrolig meget for at fjerne rumklang. 

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 11:03
Der er lagt et tæppe på, men fjernet igen pga maling af rum mv


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 15:34
Det ser rigtig godt ud. Det eneste der springer mig i øjnene. er at du burde vinkle din center opad, for at få lyd lidt op og minimere refleksioner mellem gulv og loft. Lidt akustik regulering, er altid godt, nu hvor du har et decideret rum, er det jo lige til højre benet.

Den surround processor ser lækker ud. Yamahas nye produkter sparker røv. Synes ikke du skal skifte den ud 


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 19:23
Hej John Connor, det er uden tvivl noget virkeligt lækkert grej du har, men det ser altså lidt ud som om, at det er blevet kastet ind i et halvfærdigt rum, hvilket - i hvert fald for mig - ødelægger helhedsindtrykket. Grej i den kaliber fortjener sgu' et rigtigt herreværelse! :)


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:23
@bphhm - Lydtrykket er faktisk ikke dér hvor det her setup virkelig er ekstremt, for ser man på enhedernes størrelse i mellemtone og diskant er der en naturlig begrænsning i forhold til mange dedikerede bio anlæg. Men jeg kan spille på ca -7 fuldstændig rent og stadig med overskud og den ro der er i lydbilledet er helt fantastisk :) 
Omkring 4K projektor og nye lydformatter har jeg en klar filosofi at jeg hellere vil have kvalitet i forhold til kvantitet. Og set ud fra hvordan brugtmarkedet fungerer er der så meget besparelse og fordel at hente ved at holde lidt igen. Jeg ser det på samme måde da springet fra DTS til DTS HD kom. Vi gik fra 1.6mbit lyd til ofte 2-4mbit. folk opdaterede og alt gammelt udstyr blev intet værd. Men en reference processor der måske var faldet fra 50.000 kr. til 8.000 kr. og maks arbejde i 1.6mbit bankede stadig en ny receiver med DTS HD. Sådan ser jeg også 4K. en topmodel projektor som den jeg har står mig i under 10.000 kr. Jeg kan ikke engang få i nærheden af den billede kvalitet om jeg så kastede 20.000 kr efter 4K projektorer brugt. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er lagt et tæppe på, men fjernet igen pga maling af rum mv

Præcis - Rummet har fået et kraftigt langhåret tæppe og rockfon plader på vægge som har givet en væsentligt forbedring på akustik - Var et elendigt rum uden  :) 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Det ser rigtig godt ud. Det eneste der springer mig i øjnene. er at du burde vinkle din center opad, for at få lyd lidt op og minimere refleksioner mellem gulv og loft. Lidt akustik regulering, er altid godt, nu hvor du har et decideret rum, er det jo lige til højre benet.

Den surround processor ser lækker ud. Yamahas nye produkter sparker røv. Synes ikke du skal skifte den ud 

Helt enig - Min center blev købt efter lærred og jeg har INTET at give af på højden da det vil ramme lærred desværreConfused På sigt tænker jeg at finde et ramme lærred så jeg kan spare kassens højde. 



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hej John Connor, det er uden tvivl noget virkeligt lækkert grej du har, men det ser altså lidt ud som om, at det er blevet kastet ind i et halvfærdigt rum, hvilket - i hvert fald for mig - ødelægger helhedsindtrykket. Grej i den kaliber fortjener sgu' et rigtigt herreværelse! :)

Der mangler sindsygt meget finish men det var vigtigt for mig at få rummet gjort i en stand hvor det kunne bruges, så detaljer kommer løbende men langsomt :) Har en lille pige på 6 måneder som tager langt det meste af tiden.. Skal dog siges at Moana er et kæmpe hit allerede! Clap



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:37

En hjemmebio uden processor er ret tamt så da en SMS tikkede ind i dag om at en pakke var ankommet med GLS steg humøret helt vildt .. Pakken var dog alt for lille men indeholdt 4 stk. bass refleks porte til subwooferen som har været undervejs så længe at det var gået i glemmebogen. 


De 4 små rør er fra Monaco og kan reguleres i længden og tunes præcis til enheder og kasse. 
Anden del bliver at få en ekstra plade på fronten så kassen bliver mere stabil og derefter få skåret ud til enheder og refleksporte - Tror det løfter lydtrykket en del at enhederne får de 100 % rigtige konditioner at arbejde i :) 



Alt i alt ikke pakken jeg havde håbet men et lille skridt nærmere målet :) 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 20:57

SÅ kom der endelig en pakkke med posten:)

Små 40 kilo processor, tungere end mange af mine tidligere forstærkere!!!





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 21:11


Balanceret i hele konstruktionen og totalt lækkert bygget
Glæder mig som et lille barn til at høre den!


Skrevet af: flex195
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 01:10
Fed tråd der er spændende, at følge med i... Rigtig fed processor, det er det man kalder for en han;) hvad måtte du slippe for sådan en?

-------------
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 09:55
Er det en Yamaha processor?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:01
Denon...


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:11
Det var da, godt nok en fed processor, ikke hver dag, man ser dem. Den skal du nok blive glad for. Hvordan kan det være du lige valgte den? Den ser nu, meget fed ud, og spiller sikkert som en drøm Tongue

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:15

Det er en Denon AVP-A1HDA: https://www.denon.co.uk/uk/product/homecinema/avreceiver/avpa1hda

Kort fortalt er det noget af det mest hardcore processor nogensinde lanceret.
Vægten alene er brutal og hele opbygningen er en kapitel for sig!

DAC delen er balanceret hvilket vil sige dobbelt op på alt.
To ringkerner i strømforsyningen står for hver sin del af signal håndtering

Min store udfordring er at min clic møbel kun er 45 dybt!!!
Så Update følger i aften på den del:)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Fed tråd der er spændende, at følge med i... Rigtig fed processor, det er det man kalder for en han;) hvad måtte du slippe for sådan en?


Tak:)

Kostede alt for meget i forhold til alderen men vigtigst er lydkvaliteten så er glad for ændringen for marantz processoren!


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:22

Fik øvrigt en sidste Lyngdorf effekt så den gamle Nad effekt kan få ro :)

Så nu drives hele setuppet snart kun med Lyngdorf.. og clic møblerne bliver udfordret på vægt!




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Det er en Denon AVP-A1HDA: https://www.denon.co.uk/uk/product/homecinema/avreceiver/avpa1hda

Kort fortalt er det noget af det mest hardcore processor nogensinde lanceret.
Vægten alene er brutal og hele opbygningen er en kapitel for sig!

DAC delen er balanceret hvilket vil sige dobbelt op på alt.
To ringkerner i strømforsyningen står for hver sin del af signal håndtering

Min store udfordring er at min clic møbel kun er 45 dybt!!!
Så Update følger i aften på den del:)


Men stadig kun med Audyssey målesoftware...

M.v.h.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Det er en Denon AVP-A1HDA: https://www.denon.co.uk/uk/product/homecinema/avreceiver/avpa1hda

Kort fortalt er det noget af det mest hardcore processor nogensinde lanceret.
Vægten alene er brutal og hele opbygningen er en kapitel for sig!

DAC delen er balanceret hvilket vil sige dobbelt op på alt.
To ringkerner i strømforsyningen står for hver sin del af signal håndtering

Min store udfordring er at min clic møbel kun er 45 dybt!!!

Så Update følger i aften på den del:)


Men stadig kun med Audyssey målesoftware...

M.v.h.


Ja, men den er opgraderet med XT32 og benytter pro kittet med eftermållinger og tilpasning i deres software.
Så tænker jeg ikke der mangler noget?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 13:13
5 Lyngdorf, 1 til hver højttaler ~ skal der så 6 mere til? Du kører vel som min med Atmos 7.2.4 ikke?


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5 Lyngdorf, 1 til hver højttaler ~ skal der så 6 mere til? Du kører vel som min med Atmos 7.2.4 ikke?


Hvad får dig til og tro det?!?


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 14:08
Ikke så længe du eftermåler med REW eller lignende :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5 Lyngdorf, 1 til hver højttaler ~ skal der så 6 mere til? Du kører vel som min med Atmos 7.2.4 ikke?


Hvad får dig til og tro det?!?

Læste tidligere at der skulle 3 Lyngdorf til at drive LCR, da de blev Bi-Ampet


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5 Lyngdorf, 1 til hver højttaler ~ skal der så 6 mere til? Du kører vel som min med Atmos 7.2.4 ikke?


Hvad får dig til og tro det?!?

Læste tidligere at der skulle 3 Lyngdorf til at drive LCR, da de blev Bi-Ampet

Det har du ret i :) 

Fronterne og center kræver ikke bi-amp men det løfter lyden og giver dem noget ekstra muskler. 

Baghøjtalerne har jeg valgt at køre med en enkelt kanal pr. højttaler - Også af hensyn til mine små skabe der snart knækker midt overLOL


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Ikke så længe du eftermåler med REW eller lignende :)

Bruger REW som fungere fint. Benytter faktisk Pro mikrofonen fra mit kit. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5 Lyngdorf, 1 til hver højttaler ~ skal der så 6 mere til? Du kører vel som min med Atmos 7.2.4 ikke?


Hvad får dig til og tro det?!?

Læste tidligere at der skulle 3 Lyngdorf til at drive LCR, da de blev Bi-Ampet


Det har du ret i :) 

Fronterne og center kræver ikke bi-amp men det løfter lyden og giver dem noget ekstra muskler. 

Baghøjtalerne har jeg valgt at køre med en enkelt kanal pr. højttaler - Også af hensyn til mine små skabe der snart knækker midt overLOL

Tænkte også det blev liiige rigeligt. Og da du ikke satser på Atmos, så passer antallet jo fint.


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 17:53
Når du nu har/bruger så meget tid på at mørklægge, hvorfor så ikke lige lave det sidste sort. (males eller folie)

Jeg tænker her på lærred kassen.



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Når du nu har/bruger så meget tid på at mørklægge, hvorfor så ikke lige lave det sidste sort. (males eller folie)

Jeg tænker her på lærred kassen.



Super fed ide.. hvad skal det så være.. veltex stof eller bare mat folie?


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Super fed ide.. hvad skal det så være.. veltex stof eller bare mat folie?


Det tror jeg du selv må bestemme, det ene er lige så godt som det andet. Bare det bliver mørkt.

NB. hvis du vil have muligheden for at "gå tilbage" til hvid, så er folie forholdsvis nemt at få af igen. (husk den hvide stang forneden)

Det lød helt forkert


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 20:38
Biografen roder endnu engang:)



Konkluderede at processoren skal ovenpå skabet ved siden af projektoren!
De stikker begge lidt ud så må skjules elegant senere:)

I skabet skal de 4 sorte Lyngdorf stå uden låge - elsker synet så sådan bliver det
I det nederste skab kommer den sidste Lyngdorf og diverse afspillere

Er ikke ingeniør men med mange kilo projektor og processor på toppen og 50 kilo forstærker i skabet er maks vægten for en standard clic installation ikke gearet til læser.

Så udover den originale clic forstærkning i midten gik aftenen i går med et sætte kæmpe vinkler hele vejen rundt indenvendigt med 10mm plugs forstærket med 2 komponent forankring!

Udover dette kommer mindre vinkler på så bund, sider og top holder sammen:)

Status pt:


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 10:43
Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Om det lyder afsindig godt, afgøres i meget høj grad af akustikken samt integration af subwooferne.
I det rigtige rum kan højttalere til 10000kr lyde afsindig godt, og omvendt kan 200000kr højttalere lyde forfærdeligt i et dårligt rum.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 14:44
Der kommer da hele tiden, nyt i biffen. Har du overvejet, at sætte blæser i skabet? Papst laver helt lydløse blæsere 220v, min er selv på 17dB. Vær opmærksom på, hvis du beslutter dig for sætte blæser i, at du nemt får portstøj, ved at sætte filter og gitter foran. Jeg oplevede det selv, med mit DIY serverskab. De giver nu også meget luft. Der skal også tænkes på resonanser i det materiale, blæsernet monteres. Mit serverskab, står i brøkers. I en stue ville jeg være ked af så meget blæserstøj. Blæserne fåes med forskellig rpm, jo højere jo mere luft, kan de fortrænge.

Det er værd at tænke med, hvilken temperatur dine forstærkere i. Det forlænger levetiden, hvis de står svagt køligt.

Sæt evt. et termometer i skab og se, hvad temperaturen er i møblet

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Om det lyder afsindig godt, afgøres i meget høj grad af akustikken samt integration af subwooferne.
I det rigtige rum kan højttalere til 10000kr lyde afsindig godt, og omvendt kan 200000kr højttalere lyde forfærdeligt i et dårligt rum.
 
@Armani
 
Priserne er cirka fordelt således:
 
Højttalere: 160-170.000 kr.
Forstærkere og processor: 100.000 kr.
Projektor: 50.000kr.
Så samlet ca. 300.000 kr. da det rullede af samlebåndet
 
Med hensyn til rummet er der gjort alt det grundlæggende og fandt faktisk en gammel måling inden kalibrering og det er ikke helt skidt:
 
 
Med tiden kommer der helt sikkert noget corner trapz men det sker løbende :)
 
For nu er der bestilt matsort folie til lærred og det hvide clic møbel på opfordring herindeTongue
Så bliver kassen gjort sort .. Er der nok får sidekanaler også en tur :)


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 16:19
Dit rum måler, meget lidt min gamle stue, er det omkring 20 kvm?

I mit nye rum, der er større, er mine Peaks blevet markant mindre og rykket ned omkring de 30 Hz. Jo større rum, jo lavere ligger i frekvensområdet ligger peaket.

Dit rum, er der lidt problemer ved 30 Hz, svært at gøre noget ved og ved 80 og 100 Hz. og fra 100 Hz til 200 Hz. Det kan godt se ud til du har lidt problemer, længere oppe, på dine fronthøjttalere. Du skal dog passe på, med at korrigere, for hårdt, det tager al energien. Det kommer nemt, til at lyde fladt og kedeligt, ellers. 

Du kan prøve med, corner traps, som du kalder dem og ellers er vejen frem en mere avanceret rumkorrektion.

Jeg ville gøre det på din subwoofere. JBL laver en EQ der kan håndtere op til 4 stk, subwoofere. Den kan desuden konfigureres, til en subwoofer i hvert hjørne, hvor rummets resonanser hæves op under loftet.

Hvis dit peak, driller dig, er Revel nye subwoofere, virkelig avancerede. De angriber problemet lidt anderledes. Jeg har selv, R.A.B.O.S, i mine infinity subwoofere, dog kun et, hvor de gamle Revel, havde 5, hvis jeg ikke husker helt fejl, hvorefter jeg kalibrerer i processor.

Dette er kun, hvis, det er problem, du vil have kigget på, ellers, ser det slet ikke så tosset ud dine målinger. Det er dog et skam, dine Peaks, med så fint udstyr. 

Jeg spekulerer lidt på din efterklangstid, hvis du har mod på det akustisk loft, er vejen frem, jeg lever selv uden.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 16:23
Du kan også kigge på JBL EQ, som flere andre benytter, hvis du vil udjævne frekvensgangen længere oppe og slå din EQ fra, i processor. De er dog dyre, da jeg forhørte mig ad, med JBL EQ til sub, startede de omkring 10.000 kr. 

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 16:37
Enig med Jack, pas på med og overkorrigere, især over 300hz.
En hoppende og dansende frekvensgang kan sagtens lyde bedre end en snor lige kurve forkneppet med PEQ. I det hele taget, så siger én enkelt frekvens gang måling i lytteposition, ikke ret meget om hvordan det lyder.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Jack, pas på med og overkorrigere. Men det kommer du så nok heller ikke til med audyssey pro, mener det er begrænset til +-3db.
En hoppende og dansende frekvensgang kan sagtens lyde bedre end en snor lige kurve forkneppet med PEQ. I det hele taget siger frekvens gang ikke ret meget om hvordan det lyder.

Helt enig, det hjælper lidt på en ikke så opsvulmet bas, og klarere mellemtone på højttalere. At over korrigere sluger al dynamisk formåen, af anlægget ud. Transient gengivelse bliver helt tam.

Der hvor jeg oplever, den største forskel i mit nye rum, er gengivelsen, der er mere rum omkring, en god frekvensgang hjælper dog på det. 

Der hvor frekvensgangen driller, er ofte ved høje lydtryk, hvor der kommer lidt buller.

Jeg synes dog med det sagt, at en mere avanceret EQ, er det eneste, der kan sættes finger på, ved anlægget.

Hvor vigtig surround kanalerne er, er lidt en smags sag, jeg synes der er prioriteret rigtigt, med god center og nogle rigtig fede front højttalere. 




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:25
Når jeg selv ser på kurven er alt over 300hz så lidt at det alligevel ikke er værd at pille ved. Den lille smule fald når vi nærmer os 20.000hz giver en super behagelig klang med mere vægt på mellemtone end diskant. Mellemtonen er SUPER lækker og sprød ved stemmer. B&W laver en mellemtone som er helt igennem fantastisk til alt der ligger i det område. Elsker den!!! :) 

I forhold til at købe noget eksternt EQ vil jeg slet ikke overveje det af to grunde:

1. Jeg har rigeligt med filtrer i XT32 som jeg manuelt kan lave og eftermåle - Fungerer snorlige og sker digitalt så tror simpelthen ikke på at at de andre producenter kan trylle mere med så simpel en opgave når der er manuelt 

2. Vigtigst af alt har jeg lige købt en processor som essentielt bare er en sindsygt opbygget DA converter lydmæssigt. Uanset pris gavner det ikke lyden at skifte mellem analog og digital konvertering flere gange i signalvejen, så signalet skal kun skifte fra digital til analogt én gang og det skal gøres på den kasse jeg allerede har. 

Havde jeg selv kunne designe systemet havde jeg holdt signal vejen digital helt forbi delefitret og fodret den enkelte enhed med sin egen forstærker.. Men så havde det været et helt andet system igen





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Der kommer da hele tiden, nyt i biffen. Har du overvejet, at sætte blæser i skabet? Papst laver helt lydløse blæsere 220v, min er selv på 17dB. Vær opmærksom på, hvis du beslutter dig for sætte blæser i, at du nemt får portstøj, ved at sætte filter og gitter foran. Jeg oplevede det selv, med mit DIY serverskab. De giver nu også meget luft. Der skal også tænkes på resonanser i det materiale, blæsernet monteres. Mit serverskab, står i brøkers. I en stue ville jeg være ked af så meget blæserstøj. Blæserne fåes med forskellig rpm, jo højere jo mere luft, kan de fortrænge.

Det er værd at tænke med, hvilken temperatur dine forstærkere i. Det forlænger levetiden, hvis de står svagt køligt.

Sæt evt. et termometer i skab og se, hvad temperaturen er i møblet

Jeg har faktisk indtil nu kørt med blæsere fra Nocturn (tror jeg de hed) 
Men lyngdorf producere ikke så meget varme og nu står processor og Inuke selv helt frit, så er ikke så nervøs.. Vil dog på din opfordring smide en termostat derind alligevel når der testes igen. 


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Når jeg selv ser på kurven er alt over 300hz så lidt at det alligevel ikke er værd at pille ved. Den lille smule fald når vi nærmer os 20.000hz giver en super behagelig klang med mere vægt på mellemtone end diskant. Mellemtonen er SUPER lækker og sprød ved stemmer. B&W laver en mellemtone som er helt igennem fantastisk til alt der ligger i det område. Elsker den!!! :) 

I forhold til at købe noget eksternt EQ vil jeg slet ikke overveje det af to grunde:

1. Jeg har rigeligt med filtrer i XT32 som jeg manuelt kan lave og eftermåle - Fungerer snorlige og sker digitalt så tror simpelthen ikke på at at de andre producenter kan trylle mere med så simpel en opgave når der er manuelt 

2. Vigtigst af alt har jeg lige købt en processor som essentielt bare er en sindsygt opbygget DA converter lydmæssigt. Uanset pris gavner det ikke lyden at skifte mellem analog og digital konvertering flere gange i signalvejen, så signalet skal kun skifte fra digital til analogt én gang og det skal gøres på den kasse jeg allerede har. 

Havde jeg selv kunne designe systemet havde jeg holdt signal vejen digital helt forbi delefitret og fodret den enkelte enhed med sin egen forstærker.. Men så havde det været et helt andet system igen




Dine overvejelser, er skam fornuftige. Det fremhæver ikke din mellemtone, men kamuflerer den, vil jeg nærmere sige. Det du ser er nok nærmere, rummets påvirkning, af den direkte lyd. Om det er værd at kaste korrektion efter, er nok nærmere spørgsmålet. Et akustisk loft ville nok give en bedre efterklangstid, da stående bølger, mellem gulv og luft bliver minimeret. Det er et af de største løft, et rum kan få akustisk. Selv lever jeg som sagt, uden. Ja, hvis det skal være digitalt, med DSP procesering og aktivt, er du ovre i et system som mit Meridian. Jeg vil med hånden på hjertet sige, at begge løsninger, er lige gode, det er bare forskellige måder at gøre det på. Selv ville jeg gerne have en mere avanceret korrektion i bassen, mine højttalere måler fint. Det koster bare det hele Tongue

Hvilke subwoofer, har du nu?



-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:47
Jeg tjekkede godt dit setup. Kender ikke lyden men tankerne omkring setuppet er snorlige !
Fremtiden må være aktiv deling og digital signalvej frem til lige før enhederne.

Jeg bruge 2 x Dayton Audio 18" reference i hver sit kabinet.
De står dog på samme væg og med samme afstand til væggen så enten skal jeg på sigt have en 3. På bagvæggen eller flytte nr 2. Kræver dog uanset hvad et nyt kabinet


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:48
For at få fordelen af 2 x subs i forhold til frekvens gangen


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 17:54
Dine subwoofere, har store enheder, stor energiudladning, dybt omkring de 30 Hz. Det kan være derfor din EQ, har svært ved at udjævne frekvensgangen. 

Med det sagt, tænker jeg lidt omkring, 30 Hz, om det ikke er gavnligt, med lidt ekstra. Når der kigges på en højttalers ideelle frekvensgang, er den ikke snorlige, da ørets opfattelse, af lyd, falder med frekvens. Jeg har før tænkt, om diverse gængse EQ løsninger, tager hensyn til dette. 


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 18:10
Kurven er uden eq:)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 18:24
Porte er heller ikke korrekt så tror heller ikke subs arbejder 100 % som de skal :)
Men porte ligger i rummet .. mangler bare tiden:)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Om det lyder afsindig godt, afgøres i meget høj grad af akustikken samt integration af subwooferne.
I det rigtige rum kan højttalere til 10000kr lyde afsindig godt, og omvendt kan 200000kr højttalere lyde forfærdeligt i et dårligt rum.

 
@Armani
 
Priserne er cirka fordelt således:
 
Højttalere: 160-170.000 kr.
Forstærkere og processor: 100.000 kr.
Projektor: 50.000kr.
Så samlet ca. 300.000 kr. da det rullede af samlebåndet
 
Med hensyn til rummet er der gjort alt det grundlæggende og fandt faktisk en gammel måling inden kalibrering og det er ikke helt skidt:
 
 
Med tiden kommer der helt sikkert noget corner trapz men det sker løbende :)
 
For nu er der bestilt matsort folie til lærred og det hvide clic møbel på opfordring herindeTongue
Så bliver kassen gjort sort .. Er der nok får sidekanaler også en tur :)

Føj for den da, der skal ses mange film før det kan "betale sig".


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 19:37
Altså, jeg har set klippet i Moana 50 gange efterhånden med min lille datter.
Derudover er den perfekt som børnehave når vi har besøg.. moana, Aladdin og alle de andre går rent ind!
Udover dette har jeg frem til nu set 4 film fra ende til anden og givet talrige demoer til gæster:)
Så helt betalt er det fanme ikke endnu

Får dog tit gået derned og set lidt numre fra koncerter og hører lidt musik og det er super afstressende og det hele værd i min optik.. og skal have biograf mange år frem så det skal nok blive betalt tilbage:)

Men ja, lidt som alt andet sjovt om det så er motorcykler, hurtige biler eller andet..


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Altså, jeg har set klippet i Moana 50 gange efterhånden med min lille datter.
Derudover er den perfekt som børnehave når vi har besøg.. moana, Aladdin og alle de andre går rent ind!
Udover dette har jeg frem til nu set 4 film fra ende til anden og givet talrige demoer til gæster:)
Så helt betalt er det fanme ikke endnu

Får dog tit gået derned og set lidt numre fra koncerter og hører lidt musik og det er super afstressende og det hele værd i min optik.. og skal have biograf mange år frem så det skal nok blive betalt tilbage:)

Men ja, lidt som alt andet sjovt om det så er motorcykler, hurtige biler eller andet..

Ja hobby er en svær ting at sætte tal på :)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Fremtiden må være aktiv deling og digital signalvej frem til lige før enhederne.


Aktiv deling FTW
Hehe nok fordi jeg selv har kørt med det nogle år. Jeg har dog den ekstra A/D D/A konvertering. Den bekymrer mig ikke, taget den lyd jeg har opnået i betragtning.

Hvis du ikke allerede har leget med det, kan du også kigge på room simulation i REW, til og finde optimal position for HT og siddeplads.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I forhold til at købe noget eksternt EQ vil jeg slet ikke overveje det af to grunde:

1. Jeg har rigeligt med filtrer i XT32 som jeg manuelt kan lave og eftermåle - Fungerer snorlige og sker digitalt så tror simpelthen ikke på at at de andre producenter kan trylle mere med så simpel en opgave når der er manuelt


Det andre Eq systemer kan være bedre til, er og få systemet i minimum fase i hele frekvens området. De steder hvor systemet ikke er i minimum fase, virker Eq filterne ikke. Alle med kendskab til parametriske EQ kender til problematikken i et dip de ikke kan hæve uanset hvor meget de booster. Jeg har oplevet det utallige gange, og været forundret over hvordan Dirac kunne hæve sådanne dips.
Men man kan faktisk selv gøre alt arbejdet manuelt ved hjælp af programmerne REW & Rephase. Man ender ud med en impuls respons korrektions fil for hver højttaler, som så skal convolves enten fra PC eller standalone box med FIR banke.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 31-Oktober-2017 kl. 21:46

Så sker det lidt i kælderen igen : )

Hele projektet med at bygge egen sub bliver ikke rigtigt til noget. Med en pige på 8 måneder er det ikke timer der kan trækkes ud af kalenderen, så derfor bliver de solgt. 

I stedet har jeg valgt at købe subwooferen der passer til sættet. For at komme i nærheden at samme oplevelse som tidligere kræver det 2 stk. Den første er kommet hjem og den anden er undervejs. 
Blev en udskrivning på små 20K så noget af en udgift kontra de andre :( 

Her et billede af den nye herlighed: 



En anden ting som jeg har rodet med er den nye processor - Ud over en fantastisk lyd som i sig selv var en kæmpe upgrade fra Marantz kan alle kanaler nu bruges præcis som det passer til setuppet. 

Det betyder at jeg kan køre XLR direkte til alle kanaler hvor jeg lige nu splitter kablet til front og center. 
Forhåbentligt giver det lidt på lyden. 

Min ene kabel er dog defekt så skal have købt et nyt. 

Mere update følger snarligt






Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 31-Maj-2018 kl. 09:45
Med en lille datter i hytten sker der ikke meget men nu er det tid til det næste ryk på kælderbiografen. 

Hvad er der sket siden sidst? 

Denon processoren er fantastisk men fik tilbudet om at købe min drømme processor og slog til. 
Om det reelt er en op eller nedgradering er jeg ikke sikker på - Denon er noget mere massivt bygget om jeg skal være helt ærlig - Den er i øvrigt solgt så ingen salgstale herfra :) 

Den nye er en Classe SSP800 som er flagskibet fra Classé Audio. 

Den er opbygget som en stereo pre-amp analogt med balanceret ind- og udgange. 
Digital delen er lavet efter et mål at få stereo og musik til at være i balance og lyde godt. 
Det kan man tydeligt høre når den spiller musik!



En lille fed detalje omkring enheden er, at den har profiler som kan bruges til forskellige formatter og input hvilket betyder at stereo kan opsættes helt anderledes med EQ, Cut frekvenser osv. 
Ret godt tænkt! 

Fundamentet omkring opsætning er ved at være på plads så arbejdet med vægge og kabler kan gøres færdig. 

Det bliver med sub på forreste række fra B&W deres ASW855 som på billedet. 



Skabe på bagvæggen er taget ned da det var for voldsomt at se på samt alt udstyr til sidst ikke passede derinde alligevel. Surround kanaler er flyttet ned i højde da de var for diffuse og bagerste kanal er SCMS fra B&W som er deres top model bagkanal til 16K for nye. 
Nr. 2 sub er købt og skal stå på bagerste række som på billedet og er også B&W ASW855. 
Har kort testet bunden med det nye setup og det er langt mere roligt, stramt og musikalsk en før. 



Næste upgrade følger snart og i Juni tager jeg fat på akustik og finish - Stay Tuned!


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 02-Juni-2018 kl. 15:25

Så kom der nyt til vores lille hjem.

Har glædet mig som et lille barn til at få forstærkerne hjem og gøre Classé opsætningen komplet

Der er tale om 2 stk. Classé CA-M600 som er topmodellen fra det Canadiske selskab.

De er fuldt balanceret og yder 600w 8 ohm og 1200w 4 ohm. 
Vægten er 40 kilo stykket 

Front

bagside - biwire mulighed som er ret cool 

Top - Grunden til at der ikke er køler og ribber på siden er, at der igennem midten er en tunnel hvor kold luft køler den indenfra. 


Og de to kasser da de ankom - UPS manden var træt af dem:) 





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 02-Juni-2018 kl. 15:27
Lytteindtryk har kun været et par minutter.

Satte Michael Jackson på "they don't care about us" 

Sad to minutter og var helt målløs over forskellen fra de gamle Lyngdorf!


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 10:29
Glæder mig til at høre anlægget efter denne upgrade. Husker stadig Classe + BW ude i din gamle lejlighed som et rigtig godt match.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 16:20
Ser godt ud! FOrtæl endelig noget mere ift. forstærkere og lytteindtryk. Jeg har aldrig selv lavet så meget A/B ift. forstærkere.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 11-August-2018 kl. 22:28





UPDATE AUGUST

I den seneste tid er der sket lidt på kælderen. Det er stadig små skridt men det er på vej imod at blive "færdigt"

Efter indkøb af monoblokke var der mangel på forstærkere til bagkanalerne. 
Havde egentligt opgivet at finde et godt tilbud så akut købte en fin Rotel. 
Dagen efter den ankom kom der endelig et godt tilbud på en Classé CA-5300

CA-5300 er på 5 x 300w og vejer små 50 Kilo. Den skal nu drive 4 bagkanaler og midlertidigt centeren indtil den sidste monoblok kommer tilbage fra reperation. 

Her i kassen - Den har samme dybde som resten af Classé men dog med ekstra tilføjelse som er det sorte
Her en sammenligning med Rotel effekten som nu skal til salg



Samtidig var der også behov for et nyt rack til udstyret. Fandt et billigt spider rack dog med træ farver. 
Efter nogle timer med sort folie blev det helt okay 


Alt er nu kommet i rack med undtagelse af den nyeste CA-5300 som stikker lidt ud for neden. 
Det er simpelthen umuligt at få den ind :) 

Denne gang er kabler imellem enheder faktisk blevet trukket ret fint. For at teste blev diverse enheder dog sat lidt hurtigt til indtil nye sorte kabler ankommer. 



Her et samlet overblik over fronten - Lærred fik også en gang sort folie - Var ved at blive sindsyg af genskin fra lissau kassen som er høglans hvid. 



Næste del nu bliver to ting. At få det sidste kabelrod ordnet og derefter akustik.
Har betalt Vicoustic for en komplet analyse og designforslag - poster deres resultat. 

Derfor er vægge også stadig relativt "rå" da der forhåbentligt sker noget på den front. 
Har købt de første plader hjem som virker i god kvalitet. 


Update følger forhåbentligt snart igen :) 





Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 12-August-2018 kl. 12:48
Sad med lommeregneren her til morgen og trækker alene på forstærkerne 16amp fra kontakten som maks.

Burde jeg få lavet 16amp kontakt samt relæ?

Og hvordan reagere en effekt forstærker hvis den ikke kan trække nok strøm?


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 12-August-2018 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Sad med lommeregneren her til morgen og trækker alene på forstærkerne 16amp fra kontakten som maks.

Burde jeg få lavet 16amp kontakt samt relæ?

Og hvordan reagere en effekt forstærker hvis den ikke kan trække nok strøm?

Har du kun en stikkontakt?

Hvis forstærkerne trækker for meget strøm, så burde sikringen vel springe


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-August-2018 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Sad med lommeregneren her til morgen og trækker alene på forstærkerne 16amp fra kontakten som maks.


Ved maks belastning - forhåbentligt.


Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Burde jeg få lavet 16amp kontakt samt relæ?


Du får næppe lov til at lave en 16A kontakt, men du kan altid få trukket et trefaset kabel og så dele ud på 3x 10/13A.
Det kræver så også ny sikringsgruppe i tavlen og evt større forsikringer.

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Og hvordan reagere en effekt forstærker hvis den ikke kan trække nok strøm?


Lukker ned, eller forvrænger.

Alternativt springer sikringerne efter nogen tid (afhænger af om du har automatsikringer, eller gamle fysiske sikringer med tråd i).

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-August-2018 kl. 18:05
Hvad er det for en Rotel du har til salg, og hvad forlanger du for den?


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 16-August-2018 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad er det for en Rotel du har til salg, og hvad forlanger du for den?


  http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf" rel="nofollow - http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf

Har selv lige købt den for 3100 herinde så skal bare have det:)




Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-August-2018 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad er det for en Rotel du har til salg, og hvad forlanger du for den?


  http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf" rel="nofollow - http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf

Har selv lige købt den for 3100 herinde så skal bare have det:)



Der er jo altid en udgift ved og eje sådan noget grej. Så lad os sige 2800,- 
Hvorhenne i landet kan den afhentes?


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 16-August-2018 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad er det for en Rotel du har til salg, og hvad forlanger du for den?


  http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf" rel="nofollow - http://www.rotel.com/sites/default/files/product/infosheets/RMB1565_InfoSheet.pdf

Har selv lige købt den for 3100 herinde så skal bare have det:)



Der er jo altid en udgift ved og eje sådan noget grej. Så lad os sige 2800,- 
Hvorhenne i landet kan den afhentes?

Vi kan mødes på 3.000 hvis du henter i kastrup:)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-August-2018 kl. 21:19
Jamen så pyt da, 3000,- er en fin pris. Men bor desværre i Midtjylland. Hvis ikke du får den solgt inden for det næste halve år, så skriver jeg til dig når vi skal på Kbh tur LOL
Den ville ellers passe godt ind ved siden af min rb-1572 & rmb-1565.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 17:14
For lidt tid siden tog jeg kontakt til en virksomhed der hedder Vicoustic
De tilbyder at lave en 3D model af ens rum med målinger og forslag til akustisk behandling.
De virker super dygtige og ser flot ud.

Nu kommer svar næste uge og glæder mig til at dele deres ideer!

Her lidt inspiration:




Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 18:53
Butikken high performance audio I kbh er også fyldt med vicoustic, men det ved du vel Wink

Jeg har deres multifuser DC 2 i loftet, kombineret med en masse absorbere andre steder. Du har noget og glæde dig til. Det giver større forbedring end noget andet man kan købe sig til.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 10-September-2018 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Butikken high performance audio I kbh er også fyldt med vicoustic, men det ved du vel Wink

Jeg har deres multifuser DC 2 i loftet, kombineret med en masse absorbere andre steder. Du har noget og glæde dig til. Det giver større forbedring end noget andet man kan købe sig til.

Det lyder rigtig godt og tror også, at DC2 vil være deres forslag til loftet over lytteposition :) 

Anede ikke der var butikker der har dem i brug.. Tjekker lige deres butik .. Tak for tippet!


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Butikken high performance audio I kbh er også fyldt med vicoustic, men det ved du vel Wink

Jeg har deres multifuser DC 2 i loftet, kombineret med en masse absorbere andre steder. Du har noget og glæde dig til. Det giver større forbedring end noget andet man kan købe sig til.
Skal lige høre til dit loft, har du det i hele loftet? Eller kan man nøjes med mindre...
Mvh Frank 



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 08:10
Jeg købt en kasse med 6 STK som måler 60x60. De er placeret i første refleksion og omkring. Dvs man sætter sig i lytteposition, og får en til at holde et spejl i loftet. Der hvor du kan se dine diskanter og mellemtone i spejlet, skal panelerne hænge.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 13:35
Jeg har også multifusor (og andre vicoustic produkter) i min bio og kan bestemt anbefale dem. Har tidligere haft billige diffusors fra Thomann og der er stor forskel på kvaliteten .

Eneste negative jeg har om Vicoustic er, at det er skum og ikke rockwool. De dæmper ikke så dybt som de burde .


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har også multifusor (og andre vicoustic produkter) i min bio og kan bestemt anbefale dem. Har tidligere haft billige diffusors fra Thomann og der er stor forskel på kvaliteten .

Eneste negative jeg har om Vicoustic er, at det er skum og ikke rockwool. De dæmper ikke så dybt som de burde .

Ser man på hvordan de laver deres produkter giver det meget god mening men helt sikker en pointe!

Tænker det er design man betaler for i deres Line up


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 17:51
Men deres flamingo diffusere syntes jeg nu er udemærket prissat, kontra selv og skulle lave dem i træ. Til absorbation ville jeg også kigge andre veje eller lave selv.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg købt en kasse med 6 STK som måler 60x60. De er placeret i første refleksion og omkring. Dvs man sætter sig i lytteposition, og får en til at holde et spejl i loftet. Der hvor du kan se dine diskanter og mellemtone i spejlet, skal panelerne hænge.
Super, håbede at det ville kunne gøres på den måde. Det bliver helt sikkert min næste investering i bedre lyd, plus væg til væg tæppe Smile
Mvh Frank 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 12:34
Hej Derude 

Så kom der forslag fra Vicoustic og er vildt imponeret: 









Til under 400 kr. har de leveret en rapport på over 10 sider med gode forklaringer og beskrivelser. 

Nogle kommentarer til det forslåede? 



Skrevet af: Meier
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 16:51
Deres forslag ser meget fornuftigt ud. Jeg ville personligt foretrække en før og efter måling, men ellers tror jeg kun jeg kan komme på småting, som at der er en del kanter i loftet og et hårdt gulv lige under højttalerne. 


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 18-September-2018 kl. 08:50
Hvis jeg skulle i gang ville jeg lave sænket loft med 300 mm flexibatts og justere efterklangstiden med brædder. Dybben og bredden på brædderne kan justere efterklangstiden i rummet. Det skal måles af en akustiker, der vurderer hvad der skal gøres. 

En måling koster typisk 3000 kr. af en fagmand. Det er den mest optimale løsning. Og ofte kan der spares på dyre akustiske produkter. 


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-September-2018 kl. 09:51
JackD: Efterklangstiden er kun én ud af flere parametre. Man kan komme langt bare med at få styr på efterklang, men ikke i mål.

To andre vigtige er room modes og kontrol af specifikke reflektioner (Læs: Ikke nødvendigvis at absorbere dem). Disse to mener jeg ikke kan læses med billig rockwool.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 18-September-2018 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Hvis jeg skulle i gang ville jeg lave sænket loft med 300 mm flexibatts og justere efterklangstiden med brædder. Dybben og bredden på brædderne kan justere efterklangstiden i rummet. Det skal måles af en akustiker, der vurderer hvad der skal gøres. 

En måling koster typisk 3000 kr. af en fagmand. Det er den mest optimale løsning. Og ofte kan der spares på dyre akustiske produkter. 

Jeg ville få ballade med fruen hvis jeg sænkede lofthøjden der i dag er 215cm med 30cm + diverse lag over og underLOL

Mit lokale er allerede dækket med absorbere på hele frontvæggen og ca 1/3 sidevægge og loft. Jeg spurgte Vicoustic om de ikke ville anbefale flere absorbere men ifølge deres analyse værktøj gav det ingen mening. Tror som Jonas siger at en stor del handler om at få diffusere til at tage en del af den hørbare efterklang og absorbere efterfølgende. 

Min fornemmelse i lokalet i dag er at den bagerste del af rummet returnere end del af lyden og har hørbar efterklang. Dog vil jeg starte med at få indarbejdet den anbefalede løsning og måle resultatet derefter. 

Selve økonomien til akustik er det mindste i det samlede billede. Har brugt +200.000 kr. så om der skal bruges 10-15K til gør mig ikke noget. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 18-September-2018 kl. 21:33

Så kom den sidste forstærker hjem igen og hele flokken er nu samlet. 

Setup er nu 

CA-M600 - Left channel
CA-M600 - Center channel
CA-M600 - Right channel
CA-5300 - surround + surround back

Samlet er der 1800w til fronten + 1800w til bagerste del i 8 ohm. 





Print side | Luk vindue