Print side | Luk vindue

Intelligente termostater

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152752
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 07:42


Emne: Intelligente termostater
Skrevet af: PeterBakke
Emne: Intelligente termostater
Skrevet den: 28-September-2017 kl. 15:51
Hej,

Er der nogen herinde der har erfaring med intelligente radiatortermostater? Feks dem Danfoss har lavet der hedder Living Eco Connect.
Jeg tænker i relation til om de giver en besparelse på varmeregningen. Jeg står til at mine nuværende termostater trænger til en udskiftning og kan ikke helt gennemskue om det kan svare sig at investere i intelligente termostater eller blot de almindelige Danfoss termostater der sidder i hvert andet hus landet over.
Det skal oplyses at jeg har gasfyr med ude-sensor og tidsstyret sænkning af temperaturen feks om natten og mens jeg er på arbejde.



Svar:
Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 28-September-2017 kl. 17:12
Jeg har selv undersøgt det lidt, og jeg tror der kan være noget at spare. Jeg har dog læst om mange der ikke er tilfredse med living connect.


Skrevet af: PeterBakke
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 08:31
Tak for svaret
Jeg faldt også godt over de mange “alt-andet-end-positive” kommentarer, bla på Bolius. Men som jeg så det er de alle sammen 2-3 år gamle, eller mere. Forhåbentlig sover Danfoss ikke i timen og har taget feedbacken til sig - men det er jo svært at vide
Men hvad med andre alternativer - jeg er som sådan ikke godt med Danfoss
Jeg læste også lidt om dem fra Tado, som faktisk giver en pengene tilbage garanti, hvis ikke man sparer noget på sin regning


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 12:13
Jeg skal også til og igang med at kigge lidt. Vi skal til at lave tilbygning og ombygning i vores hus, og derfor skal der nogle ekstra termostater til. Jeg overvejer kraftigt om det skal være nogle intelligente nogen, og om de nuværende i huset så skal skiftes ud samtidigt.

Så jeg følger lige lidt med her, og skal nok poste lidt hvis jeg finder noget jeg kan bidrage med... Smile


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 12:29
Er ikke helt sikker på hvad du mener med intelligente termostater, men jeg haft nogle elektriske fra honeywell der skulle værre mere præcise end de mekaniske og give mulighede for natsænkning, luk ved åbent vindue mm. Princippet var godt nok, men mekanismen var skrøblig og gik i stykker inden for et år. Nu er jeg tilbage på de gamle mekaniske.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 13:07
Kender dem ikke, men se at Elgato har lavet en Eve serie :  https://www.elgato.com/en/eve" rel="nofollow - https://www.elgato.com/en/eve

-------------


Skrevet af: AndyJeps
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 13:09
Jeg har haft Danfoss Eco Connect og var godt tilfreds med dem, men er gået over til Danfoss Living  Connect som er lettere at styre, kræver Danfoss Link CC kontrolenhed og kan styres ved hjælp af en app.
Jeg har også gasfyr med natsænkning, men bruger det ikke længere eftersom termostaterne klarer det hele selv, så mit fyr kører uden natsænkning.
Kan vildt anbefale dem.


-------------
AndyJeps


Skrevet af: kharder
Skrevet den: 29-September-2017 kl. 14:26
Da vi gik igang med at renovere klimaskærmen på huset, fik vi installeret Danfoss ventilation og fik samtidig skiftet alle ventilerne på radiatorerne til Danfoss Living Connect, så vores jordvarme, ventilation og radiatorer ville snakke sammen. I starten oplevede vi nogle sære problemer, som ikke umiddelbart gav mening. Danfoss og installatøren brugte noget tid på fejlsøgning, men fandt til sidst ud af, at det var trevejs ventilen på varmepumpen der skulle skiftes. Derefter har der ingen problemer været og det er snart 6 måneder siden.

Jeg var selv meget usikker på om vi skulle skifte vores ventiler, specielt efter at have læst de anmeldelser og kommentarer der er på nettet. Men af forskellige årsager, så fik vi dem med i købet og derfor lod jeg tvivlen komme dem til gode.

Jeg er meget tilfreds med hele systemet, som bare styrer sig selv. Jeg kan også se, at vi allerede har sparet på elregningen, da varmepumpen ikke producerer varme, da vi indendørs, endnu ikke er kommet under 20 grader om dagen og 17 grader om natten. Om det så lige er de 30 % de reklamerer med er jeg usikker på.


Skrevet af: allannissen
Skrevet den: 30-September-2017 kl. 08:30
Jeg har Danfoss Living Connect monteret på 5 radiatorer i huset og en Link CC. Jeg skiftede min tidligere Link CC ud med den nye model med wifi, og der gik lidt tid inden Danfoss havde helt styr på wifi delen. Det skete ofte at enheden mistede forbindelse til netværket og apps'ene derfor ikke virkede.
Men styringen af termostaterne har jeg intet at sætte på.
Jeg forsøgte i starten med natsænking men kunne efter en måneds tid se at vores varmeregning steg og vi ikke kunne holde den krævede afkøling (har direkte fjernvarme),. Så vi gik væk fra natsænking og kører nu bare konstant indstillinger. Er på trods af det, fint tilfreds med systemet. Vi skruer ikke på indstillingerne, andet end hvis vi tager på ferie. Bruger altid app'en på iphone fremfor Link CC'en.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-September-2017 kl. 09:08
Elgato har ikke intelligent styring, forstået på den måde at, de ikke overvåger hvor længe de skal bruge på at varme rummet op. Ikke særlig smart, da de åbner op på maks for at imødekomme varmebehovet.

#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.


Skrevet af: allannissen
Skrevet den: 30-September-2017 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 01-Oktober-2017 kl. 22:34
Jeg har i 1 1/2 år haft Living Eco (uden wifi) i stue og et værelse kombineret med gulvvarme, der styres af Danfoss motorventiler. Alt forsynes med varme fra et kondensationsoliefyr.
Tidligere var det svært for almindelige Danfossradiatorventiler at lukke for radiatorerne i forbindelse med varme fra solskin i de to rum.

Dette kører derimod virkelig godt med Living Eco og endog meget nøje, der tilmed automatisk hver uge afprøver ventilerne, så de ikke kalker fast i sommerperioden.
Temperaturen reguleres utrolig nøjagtigt. Som nævnt går der lige nogle dage, før Living har tilpasset sig.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Er ikke helt sikker på hvad du mener med intelligente termostater, men jeg haft nogle elektriske fra honeywell der skulle værre mere præcise end de mekaniske og give mulighede for natsænkning, luk ved åbent vindue mm. Princippet var godt nok, men mekanismen var skrøblig og gik i stykker inden for et år. Nu er jeg tilbage på de gamle mekaniske.
Jeg har kørt med Honeywell elektroniske termostater i mange år og mener ikke de er skrøbelige. 

Natsænkning er blevet debatteret meget igennem tiden. Det man sparer skulle være marginalt da huset jo bruger yderligere energi på at hæve temperaturen igen om morgenen.
Til gengæld er det død irriterende, hvis man er oppe i længere tid om natten og så der bliver køligt.

Vi har ikke natsænkning, men benytter Honeywell termostater i soverum. Så natsænkes kun det sted man sover et par timer før man skal i seng og sørger for at der er lunt, når man vågner.

Vores gasfyr er en type med meget høj virkningsgrad som varierer effekten. Men det smarte er at det kan gå meget langt ned i effekt, så man slipper for at det skal starte og stoppe en masse gange. Så kører det ofte på lavt blus og laver ikke de "pølser" af varmt vand i rørene, som får nogle radiatorer til at stå og "klikke".
Det giver også en meget behagelig varme, når radiatoren ikke buldrer op på 50 grader lige pludselig og andre gange er helt kold.



-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 11:09
Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 13:00
Kan jo høre Gasfyret arbejder i korte intervaller for at holde temp på 52 grader ud i rørene. Servicemanden har engang fortalt mig at det første Gasfyr vi havde, varmede kun 2 l vand op af gangen. Så tror da pokker det skal starte hele tiden.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 14:16
Vi har købt nogle billige termostater i Harald Nyborg (100 kr stk), og de fungerer glimrende (er vist en kopi af Honeywell). Bruger natsænkning (med forskellige indstilling for hverdag og weekend) og synes også det fungerer godt. De reagerer langt hurtigere end de mekaniske, hvilket var medvirkende årsag til at vi købte dem. Varmeregningen er også blevet betragteligt mindre. 

Jeg overvejede og Danfoss, men så længe vi bor i en lille lejlighed, synes vi ikke det kunne betale sig. Kan godt se det smarte i wifi/app, men på den anden side er det sjældent, der vil være behov for at justere systemet. 

Termostaterne har ikke en auto-tuning funktion, så man skal selv have en ide om hvornår man selv ville have tændt for varmen, og kompensere for at temperatursensoren ikke sidder ude i rummet, men det finder man hurtigt ud af. 





Skrevet af: bingoking
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 17:04
Jeg startede i sin tid med Living Eco, og sparede 1200 det første år med natsænkning og sænkning i dagtimer når man alligevel er på arbejde. Vi flyttede til en større lejlighed med flere apparater, så jeg investerede i noget andet end Danfoss, fordi deres system dengang ikke var godt nok (styring via smartphone osv var der en del klager over)

Så jeg endte ud med at købe MAX! serien fra Conrad elektronik. Dette på trods af flere advarsler om at de let falder af. Vores radiatorer er alle med undtagelse af én sat ind under en plade ved viduer og andre steder, så man kan ikke komme til at ramme dem når man lige går forbi.

Den i badeværelset er til gengæld faldet af mindst 10 gange, men virker stadig fint.

Der var alt hvad jeg skulle bruge i pakken for at sætte dem på Danfoss systemet.

Alt styres via en browser eller en telefon, og man kan linke rum, så de arbejder sammen, f.eks. sammenhængende stuer.

Her efter det første fulde års varmeregnskab har vi fået 2000 tilbage, så investeringen har indtjent sig selv.


Skrevet af: affer
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 17:42
jeg var også med på living connect bølgen... efter et par opdateringer til deres app, så er den nu brugbar, mens og en skam man skal købe en dyr skærm central enhed, når det hele burde kunne gøres fra ens smartphone.

men nok om det, sidste periode fik jeg 3700 tilbage i varme på aconto betalingen, om det ene og alene er living connects skyld skal jeg ikke sige, men tilfreds er jeg på en ca 100kvm lejlighed. det kører super stabilt.


-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af bingoking bingoking skrev:

Jeg startede i sin tid med Living Eco, og sparede 1200 det første år med natsænkning og sænkning i dagtimer når man alligevel er på arbejde. Vi flyttede til en større lejlighed med flere apparater, så jeg investerede i noget andet end Danfoss, fordi deres system dengang ikke var godt nok (styring via smartphone osv var der en del klager over)

Så jeg endte ud med at købe MAX! serien fra Conrad elektronik. Dette på trods af flere advarsler om at de let falder af. Vores radiatorer er alle med undtagelse af én sat ind under en plade ved viduer og andre steder, så man kan ikke komme til at ramme dem når man lige går forbi.

Den i badeværelset er til gengæld faldet af mindst 10 gange, men virker stadig fint.

Der var alt hvad jeg skulle bruge i pakken for at sætte dem på Danfoss systemet.

Alt styres via en browser eller en telefon, og man kan linke rum, så de arbejder sammen, f.eks. sammenhængende stuer.

Her efter det første fulde års varmeregnskab har vi fået 2000 tilbage, så investeringen har indtjent sig selv.


Hej
Hvordan kan du vide at det er dine termostater der er skyld i at du får penge tilbage i varme?
Hvis nu alle i din ejendom har fået penge tilbage skyldes det nok at vinteren har være varmere end normalt.
hvordan er jeres varmeforbrug udregnet - noget er variabelt, og noget er vel fra en fælles fordelingsnøgle?

Jeg har et hus med gasfyr, og har også fået penge tilbage - men det skyldes at de sidste to vintre har været varmere end normalt.
Har du en sammenligning fra dit varmeselskab der viser varmeforbruget i forhold til graddage?
Derudover kan den større lejlighed ligge bedre isoleringsmæssigt, eller få et større lysindfald.

Men kan man nøjes med mindre varme om natten, så er det en god måde at spare på hvis man bor i en knap så god isoleret bolig. Hvis boligen er godt isoleret, skal man bruge en del af den sparede varme på at varme boligen (inklusiv møbler, vægge mm) op igen til komforttemperatur (21-22 grader).


Skrevet af: bingoking
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:03
Jeg kan jeg umiddelbart sammenligne med forbruget af enheder på varmeregningen.
Men om grunden er den ene eller anden, er vel ligegyldigt. Dog vil jeg sige at når vi nu har haft højere regninger i flere år i træk, så peger pilen mod investeringen i elektroniske termostater....


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af bingoking bingoking skrev:

Jeg kan jeg umiddelbart sammenligne med forbruget af enheder på varmeregningen.
Men om grunden er den ene eller anden, er vel ligegyldigt. Dog vil jeg sige at når vi nu har haft højere regninger i flere år i træk, så peger pilen mod investeringen i elektroniske termostater....

Hej
Ja, det ville da være fedt. Men man kan heller ikke udelukke at vi har haft et par år der er varmere end de foregående 10 årWink


Skrevet af: ibmejer
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:24
Hej 
Glem alt om Danfoss eco living Der er kommet en ny 
Danfoss eco 2 med app-styring via Bluetooth kommunikation med smartphone
Jeg har skiftet alle mine Danfoss eco living
Købt i xl-byg på tilbud til 248 kr.



Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:48
Jeg installerede Tado thermostater i sidste måned men har så god isolering i lejligheden at de ikke har været på arbejde endnu. Jeg har kun kørt nogle tests og det lader til at teknikken fungerer.
 


-------------
.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand


Øh, det er måske at bruge lidt energi, i forhold til andre gasfyr, men det er sgutte billigt i forhold til fjernvarme.

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand


Øh, det er måske at bruge lidt energi, i forhold til andre gasfyr, men det er sgutte billigt i forhold til fjernvarme.

M.v.h.

Det er en lidt akavet debat. 
500,- om måneden for 80m2 incl brugsvand for ca. 6000,- om året lyder i mine øre også rimelig billigt. 

Men der er mange usikre faktorer i det postulat. 

1. Isoleringsgraden - Ukendt. 
2. Personer i boligen - Ukendt. 
3. Komfort temperaturen - Ukendt.

Alle 3 punkter er med til at give forskellige udslag, så de 500,- om måneden for 80m2 inkl brugsvand kan være alt fra billigt til dyrt.  


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.

Jeg synes ikke natsænkning er at sammenligne med at holde en bestemt temperatur i en gryde, med enten konstant lav flammer eller ON/OFF. Natsænkning er, at man sænker temperaturen i gryden til 40 graden når man ikke har brug for varmt vand, for at mindske varmeenergi tabet til omgivelserne. Det er heller ikke nogen naturlov at det er "ineffektivt" at få gryden tilbage på 50 grader. Tilsvarende i et hus. Sænker du temperaturen inde i huset vil forskellen til udetemperaturen mindskes og tabet til omgivelserne mindskes. Det kan der ikke være tvivl om. Det springende punkt i debatten om natsænkning er dog altid, hvordan man kommer tilbage til opholdstemperatur og om det at få temperaturen op igen, i sig selv giver ekstra tab, og evt. ekstra slid, der modsvarer eller overgår det man har sparet ved at sænke temperaturen. Jeg har ikke det forkromede overblik, men det er min opfattelse, at mange af argumenterne imod natsænkning bygger på misforståelser og (forkerte) mavefornemmelser omkring fysik og energi.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.

Jeg synes ikke natsænkning er at sammenligne med at holde en bestemt temperatur i en gryde, med enten konstant lav flammer eller ON/OFF. Natsænkning er, at man sænker temperaturen i gryden til 40 graden når man ikke har brug for varmt vand, for at mindske varmeenergi tabet til omgivelserne. Det er heller ikke nogen naturlov at det er "ineffektivt" at få gryden tilbage på 50 grader. Tilsvarende i et hus. Sænker du temperaturen inde i huset vil forskellen til udetemperaturen mindskes og tabet til omgivelserne mindskes. Det kan der ikke være tvivl om. Det springende punkt i debatten om natsænkning er dog altid, hvordan man kommer tilbage til opholdstemperatur og om det at få temperaturen op igen, i sig selv giver ekstra tab, og evt. ekstra slid, der modsvarer eller overgår det man har sparet ved at sænke temperaturen. Jeg har ikke det forkromede overblik, men det er min opfattelse, at mange af argumenterne imod natsænkning bygger på misforståelser og (forkerte) mavefornemmelser omkring fysik og energi.
Eksemplet med gryden var ikke bragt i forbindelse med natsænkning af temperaturen. Men derimod omkring om fyret kører konstant med lav effekt - kontra at det tænder og slukker med høj effekt.

Jeg er ikke uenig i at natsænkning sparer energi. Men sparer det tilstrækkeligt til at prisen på styringen og de gener som natsænkning medfører, i forhold til at man ikke kører med det.
Det koster mig måske 500 kr ekstra om året ikke at køre med natsækning, til gengæld har jeg ikke et koldt hus hvis jeg vil sidde oppe om natten og arbejde.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 13:10
Styrer Gasfyret manuelt også mht natsænkning. Radiator termostater står fast på 3 1/4 = 22,5 grader. I øjeblikket står fyret på 52 grader om dagen og er slukket om natten. Når frosten sætter ind bliver natindstilligen på 35 grader.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er ikke uenig i at natsænkning sparer energi. Men sparer det tilstrækkeligt til at prisen på styringen og de gener som natsænkning medfører, i forhold til at man ikke kører med det.
Det koster mig måske 500 kr ekstra om året ikke at køre med natsækning, til gengæld har jeg ikke et koldt hus hvis jeg vil sidde oppe om natten og arbejde.

Det er kunsten, at kunne beregne, om en energiforbedring vil kunne svare i i forhold til investeringen. Og samtidig tage forhold for vanerne. 

Har selv lavet en del i vores hus. Solcelleanlægget (lavede jeg ikke selv, det betalte jeg mig fra), med et 10KWh batteri. Voldsom dyr investering, der først tjener sig selv hjem efter en hel del år (beregnet ca. 8 år med batteriet, hvis ellers vejret holder). 

Gulvvarmestyringen (tung gulvvarme) lavede jeg om fornylig, fra en simpel (uintelligent) Megatherm styring, til at blive drevet via IHC anlægget. Forholdsvis billig udskiftning, hvor det primært var de 12 rumfølere som kostede. I alt ca. 5000,- (fordi vi har IHC anlægget i forvejen). 
Årsager til denne udskiftning:
Komfort og intelligent styring, energiforbedring og "bare fordi man kan".

Komfort:
Vi skal ikke bevæge os hen til en "dum" uintelligent rumføler, med en fjollede drejeknap på, der i øvrig heller ikke kan vise temperaturen. Nu er styringen og indikationen fjernstyret, og med direkte indikering af den egentlige temperatur.

Intelligent styring:
Ligger i sagens natur i IHC styringen. Vi kan styre det fuldstændig som vi har lyst til, og hvorfra vi har lyst til. Tager få sekunder at omprogrammere, så er det styret via bevægelsessensore eller andre former for tilstedeværelses sensorer, vind og vejret udenfor, sol oppe/nede, månen.. Tja alt hvad man kan forestille så, så længe det snakker sammen med IHC anlægget. 

Energiforbedring: (Primære årsag der startede det hele. Skal ses i sammenhæng med Komfort og intelligent styring).
Hver anden uge har vi en hel afdeling i huset på 4 værelser, som ikke er beboet. Med den nye styring kan vi sænke temperaturen i disse rum ved ét simpelt tryk på en knap, mobil eller andet.
Jeg kunne godt gennemføre denne del og lave den fuld automatisk, men det har jeg valgt ikke at gøre, endnu, da man virkelig skal være obs på vanerne, når man gør det. Specielt med tung gulvvarme, der lige skal bruge ½-1 døgns tid til at få varme i gulvet på de kolde dage. 

"Bare fordi man kan":
Et argument der altid tæller meget højt, når man er gadget/teknik freak LOL

Jeg har ikke beregnet denne udskiftning, men mit umiddelbare bud er, at investeringen nok er omkring 3 år om at tjene sig hjem. Den eneste hage ved ovenstående, det er at vi har tung gulvvarme. Havde den været let, så ville det have været en perfekt, alsidig og ekstrem fleksibel løsning. Nu er den bare alsidig og ekstrem fleksibel. Og den er langt mere perfekt end den gamle løsning.

Jeg har dog også snydt lidt på vægtskåle, hvilket netop har kunne holde prisen nede. 
De gamle fortrådede Megatherm rumfølere sidder stadigvæk i alle rumene. Jeg har bare udskiftet selve føleren til en som kan snakke sammen med IHC controlleren og kunne sidde inde i kassen. Disse følere kostede kun 300,- stk. Hvis det skal gøres rigtig "pænt", og med en tand mere alsidighed, så skulle jeg skifte dem til en "pæn" rumføler, som dels kan vise den præcise temperatur (dvs display) og så med mulighed for at skrue op/ned for setpunktet. Problemet er bare, at sådan en findes ikke til IHC systemet. LK gennemfører jo ikke deres produkter Angry


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af allannissen allannissen skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.


Så vil jeg gætte på du har ventiler uden forudstilling?
Det er mit bedste bud på din lave afkøling. De fungere som en vandhane :) Danfoss åbner op for alle sluser, og over nogle dage beregner de hvor længe det tager at varme rummet op. Har du direkte fjernvarme og ventiler uden forudstilling, altså begrænsning, løber der altså en pæn mængde vand igennem på kort tid, deraf din lave afkøling.


Skrevet af: allannissen
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Oprindeligt skrevet af allannissen allannissen skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.


Så vil jeg gætte på du har ventiler uden forudstilling?
Det er mit bedste bud på din lave afkøling. De fungere som en vandhane :) Danfoss åbner op for alle sluser, og over nogle dage beregner de hvor længe det tager at varme rummet op. Har du direkte fjernvarme og ventiler uden forudstilling, altså begrænsning, løber der altså en pæn mængde vand igennem på kort tid, deraf din lave afkøling.
Nu skal tråden ikke handle om min varme installation, men jo, der er flowventiler på radiatorerne og de er også indstillet korrekt i forhold til størrelsen på radiatoren.


Skrevet af: PeterBakke
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 14:52
Hej,

Det er helt vildt så meget debat mit spørgsmål endte med at give - dejligt med et velfungerende forum Smile Jeg beklager at jeg har været lidt passiv de sidste dage - men vi er midt i en større renovering - så jeg har ikke haft så meget tid bag computeren. 
Umiddelbart synes jeg at de nyere Danfoss Eco 2 virker lovende. Jeg er med på at de nogle steder har fået en lidt lunken modtagelse fra offentligheden - men igen, nogle mennesker er også mere tilbøjelige til at ytre dårligere oplevelser modsat gode oplevelser. Så mange gange tager jeg det lidt med et gran salt. 
Så vidt jeg kan se passer Eco 2 på radiatorventiler hvor den nuværende termostat enten sidder fast med snapkobling eller med unbraco. Dog har nogle af mine radiatorer en lidt ældre ventil hvor termostaten sidder fast med et spændebånd. Dog fik jeg googlet mig frem til at man kan købe en omformer der gør at det alligevel er muligt at sætte en Eco 2 termostat på ventilen. Er der nogen af jer der har erfaring med disse omformere? Eller kræver et den VVS'er til at montere dem?



Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 19:24
De kræver ikke mere end de andre, så det kan du sagtens selv..


Skrevet af: ibmejer
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 07:45
Du skal købe  https://www.bygxtra.dk/produkt/Danfoss-Eco-Home-elektronisk-radiatortermostat-bluetooth-inkl.-adaptersaet-ny-model-014G1100?gclid=Cj0KCQjwjdLOBRCkARIsAFj5-GDWWNbs2RdWkVZj-6_LB8aQtTc5UQEPbheVRSa4ph_4_g6nxcBRHBsaAmt7EALw_wcB " rel="nofollow - https://www.bygxtra.dk/produkt/Danfoss-Eco-Home-elektronisk-radiatortermostat-bluetooth-inkl.-adaptersaet-ny-model-014G1100?gclid=Cj0KCQjwjdLOBRCkARIsAFj5-GDWWNbs2RdWkVZj-6_LB8aQtTc5UQEPbheVRSa4ph_4_g6nxcBRHBsaAmt7EALw_wcB  ;
jeg bruger ikke det der hedder Adaptive Learning Det havde jeg dårlig arfaring med i de gamle ECO




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 12:30
Jeg står og har fået gasfyr og radiatorer sat op i huset. Jeg skal nu finde ud af hvilke termostater jeg skal bruge.
Har kig på 
Danfoss Living Connect
Danfoss Eco

Men hvad kan anbefales idag?
Har også læst om Tado som koster noget mere men kan stemmestyres.
Hvad virker mest stabilt og bedst? Det skal også være muligt at justere på selve enheden, da min kone vil have den mulighed.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 12:44
Vi har i nogle år haft danfoss living men uden connect, som jeg selv har installeret.  De fungerer optimalt og er meget nøjagtige. 

 Eneste problem har været at batterieren  i dem flere gange er stået af, mens vi er ude at rejse om vinteren,  og så bliver det koldt,  når vi vender hjem.  Dette problem er lidt svært at foregribe. Med mindre man tjekker batteriniveauet.

Ved installationen havde jeg problemer indtil jeg fik mig taget sammen til at købe de rette ventiler,  som de kunne og skulle monteres på. 
Husk,  når og hvis du installerer dem at de skal stå nogle dage for selv at automatisere og fungere mht temperaturen. 

Der findes gode YouTube videoer der viser hvor nem installationer er.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 12:54
Tak for svaret. Mht. ventilerne er det helt nye radiatorer vi har fået sat op, så er det ikke nok kun at købe termostaterne?
Og skal man købe WIFI enheden eller kan man styre dem på selve enheden +- uden WIFI enheden? Så kan den evt. komme senere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 13:19
Jeg troede at mine ventiler passede. Det var medleveret forskellige plastringe som kunne muliggøre tilpasningen, men de passede netop ikke til vore ventiler. Så undersøg forinden om dine kan bruges.

Vi har et større vandbårent anlæg med masser af gulvvarme men kun to radiatorer med Danfoss livIng. Behovet for connect har derfor ikke været til stede og det er forholdsvis dyrt. Min gode erfaring er at det sagtens kan køre uden, idet hver enkel living kan "programmeres" manuelt.
Dvs du kan installere living og senere connect. Selv om jeg er en computernurd har jeg ikke villet.  Anlægget kører  optimalt uden.
Jeg har en ven der har connect installeret men kun fordi han ikke vidste at han kunne gøre som jeg. 



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: AndyJeps
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 13:29
Der er kommet nye Eco 2 termostater som kan styres via Bluetooth.

https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss-Living-Connect-Danfoss-Eco--Danfoss-Eco-2-programbar-elektronisk-termostat-til-RA-2000-ventiltilslutning-inkl-adaptere-Eksl-batterier-2074977.html" rel="nofollow - https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss-Living-Connect-Danfoss-Eco--Danfoss-Eco-2-programbar-elektronisk-termostat-til-RA-2000-ventiltilslutning-inkl-adaptere-Eksl-batterier-2074977.html


-------------
AndyJeps


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:05
Er godt tilfreds med Tado her efter 1 års tid.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:06
ja. Andy. Det lyder som en god idé og prisen er jo også ok

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:10
Hvad er forskellen på Living og connect? Mht. Eco 2 ser det ikke ud til man kan styre dem uden telefon.

Er living selve termostaten og connect wifi delen?

Hvis man kan køre termostatet uden wifi delen, hvordan kobler den så op og styrer temperaturen?
Beklager er ret nyt område for mig.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:22
Det er korrekt. Connect er den trådløse styring, der kan tilkøbes.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:25
Uden connect, Ja find video på YouTube.
Se linket længere nede.  Filmen fortæller bedre end nogen kan skrive 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:28
https://youtu.be/gw1R2ilaOs0" rel="nofollow - https://youtu.be/gw1R2ilaOs0



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:42
Tak for linket. Det ser fint ud, men den viser stadig ikke om man kan justere temperaturen direkte på enheden?

Hvad er forskellen på Eco 2 og Living og er der en grund til at vælge den ene frem for den anden?


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:47
Det er meget nemt at justere temperaturen.
Du trykker fx på den højre pileknap . Så vises temperaturen. Fx som her 21.5 grader. Trykker jeg en gang mere vises 22. Så kommer til at være 22 grader indtil den fx lukker for natten. 
Fryser jeg får pilene et eller to ekstra. 
Det er både nemt og gennemtænkt 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:50
Som jeg forstår, kan du med din smartphone eller tablet gøre det samme som videoen viser at du kan gøre manuelt. Men da det er bluetooth kan du kun gøre det trådløst indenfor ca 10 m.
Hvis du vil ændre varmen nede fra fx Afrika via WiFi så skal du have en connect


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:59
justering og brugsanvisning
https://youtu.be/su16uXepUrE" rel="nofollow - https://youtu.be/su16uXepUrE

Ca Ved 3 min. 40 sekunder viser svaret på dit spørgsmål om regulering i nuey



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 15:18
Slet.


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 15:23
Okay, tak for svaret. Men det er for en ECO og er en ECO og en living samme termostat?
Hvis jeg kigger på pricerunner er der både Living Connect og Living ECO
Edit: Det er åbenbart fordi nogle butikker på pricerunner har dem forkert afbilledet, og folk på dba skriver ECO men har billede af connect.

Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?



Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:


Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?


Ja Tado er dyere per enhed, men start-pakkerne koster næsten det samme (Tado er vidst lidt billigere her)

Danfoss virker kun med Danfoss' egen app (men noget med at det skulle komme support for andre platforme).
Tado virker med det hele - Apple Homekit, Google Home, Alexa osv osv.

Derudover har tado fuldt tilgængelig API, dvs. fx. open-source hjemmestyringsplatforme som https://www.home-assistant.io/" rel="nofollow - home-assistant og andre populære understøtter dem. Styring kan bygges ind i hvilken som helst platform.

Ulempem ved Tado kan være at de har bekrænset produkt portefølje, hvor Danfoss har større ekøsystemer med pumpestyring mv.

Har selv Tado pga. api og support på flere platforme. Har lavet et  https://www.home-assistant.io/" rel="nofollow - home-assistant  dashboard hvor jeg kan styre alle dimser i hjemmet.

Kan dog se at Tado måske er gået over til en betalings-model for visse features - de er dog fortsat gratis for folk som allerede havde dem på tidligere produkter.  https://www.tado.com/gb/lp/auto-assist" rel="nofollow - https://www.tado.com/gb/lp/auto-assist
Det er nok værd at have med i overvejelserne...


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 08:36
Tak for svaret. Men med Tado skal man ikke have Wifi enhed med for at styre enhederne udefra vel?

Hvilke features er det man skal betale for. Er ikke stor fan af at skulle betale beløb når man har købt produktet.


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 10:25
Jeg kan se det er autoassist. Kan man ikke hente en gammel apk V3 til Android også betale de 20 euro som engangsbeløb for V3+ for at undgå månedlige regninger på det?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:


Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?

Derudover har tado fuldt tilgængelig API, dvs. fx. open-source hjemmestyringsplatforme som https://www.home-assistant.io/" rel="nofollow - home-assistant og andre populære understøtter dem. Styring kan bygges ind i hvilken som helst platform.


Den API som diverse platforme bruger til Tado, er een der er blevet "reversed engineered",
dvs. den er tilgængelig, men ikke rigtig officiel.

Udover det, så kræver den internet adgang, man kan ikke styre sine Tado enheder fra lokalnetværket, medmindre man bruge Homekit.
Nu har vi det rimelig godt i danmark, og vores internet er rimelig stabilt, men det er noget man i hvert fald skal være opmærksom på, specielt hvis Tado engang går konkurs, for så er dine termostater ubrugelige!


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Okay, tak for svaret. Men det er for en ECO og er en ECO og en living samme termostat?
Hvis jeg kigger på pricerunner er der både Living Connect og Living ECO
Edit: Det er åbenbart fordi nogle butikker på pricerunner har dem forkert afbilledet, og folk på dba skriver ECO men har billede af connect.

Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?


Ved ikke om du har læst den, men jeg har en anmeldelse her af Tado V3
https://www.hjemmestyring.dk/anmeldelse/2018/01/02/tado-smart-thermostat/" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk/anmeldelse/2018/01/02/tado-smart-thermostat/

Og i forhold til det med stemmestyring, skal man måske spørge sig selv hvor ofte man vil regulere temperaturen med stemmekommandoer?


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 11:26
Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.
Hvis det tiltaler dig med kontrolpanel du kan hænge på væggen så sys du skal gå efter Danfoss.

Danfoss og tado kan nogenlunde det samme på "auto-assist" og app delen.


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 12:39
Jeg har valgt Tado, bl.a. på grund af muligheden for at kombinere dem med mange andre ting via IFTTT. Jeg er på mange måder dog ikke kommet så langt med dem endnu, og min erfaring er at det i virkeligheden er meget set-and-forget. Jeg har bestemt brugt appen en del i starten til at få finjusteret indstillinger, men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder - det kører bare og passer sig selv.




Skrevet af: AndyJeps
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 12:39
Jeg har Living Connect med styreenhed og det virker perfekt, er meget glad for det.

Hvis du feks. har to termostater i et rum og du regulerer temperaturen manuelt på den ene enhed så følger den anden automatisk med, smart synes jeg.

Jeg ville altid vælge Danfoss Living Connect.


-------------
AndyJeps


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder


Medmindre man har "andre problemer" fx med dårligt isoleret rum/andet lign, så er det jo netop heller ikke mening man skal pille-rode-rage ved termostaterne konstant. Det er jo derfor det er termostater, de styrer sig selv Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 14:58
Ja, netop. Jeg er dog rigtigt glad for det "smarte", det giver mig god mulighed for at følge med i status i de forskellige rum og mulighed for at køre differentierede temperaturer alt efter tiden på døgnet (jeg ved at der kan være meget diskussion om hvorvidt det kan betale sig med dag/nat sænkning - jeg gør det primært for komfortens skyld).


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.

Jeg har stadig Tado, men skulle jeg købe i dag havde jeg købt noget andet, formentlig noget zwave.

Hvis de går konkurs, eller dit internet går ned, kan du justere direkte på termostaten, app arbejder med cloud, schedules (altså hele automatikken) ligger på cloud, så det bliver til en helt alm. thermostat, uden nogle smarte features.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 15:46
Homekit kommunikerer direkte med Tado lokalt, udenom deres cloud. Så man kunne stadig styre devices fra telefon.
Det er altså muligt, der skulle nok være nogen som fik reverse engineered det og lavede en ny app i så fald tado lukker ned.

Så det scenarie tror jeg ikke er så farligt...  Der er selvfølgelig andre ting at være opmærksom på i forhold til at det ellers kører på cloud-løsning.
- Hvordan er deres oppetid
- Stabilt nok internet til at være afhængig af det
- Sikkerhed hos tado?
- Egen sikkerhed e-mail/password
osv


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ja, netop. Jeg er dog rigtigt glad for det "smarte", det giver mig god mulighed for at følge med i status i de forskellige rum


Det kan også gøres smart, uden at du behøver display i alle rum. der skal bare en temperatur føler til, og så skal de samles i et samlet "overblik". Det er det jeg gør med min IHC varmestyring og openhab. 

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

og mulighed for at køre differentierede temperaturer alt efter tiden på døgnet (jeg ved at der kan være meget diskussion om hvorvidt det kan betale sig med dag/nat sænkning - jeg gør det primært for komfortens skyld).

Det giver mening med "let" gulvvarme eller radiatorer. Men ikke med "tung" gulvvarme.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Homekit kommunikerer direkte med Tado lokalt, udenom deres cloud. Så man kunne stadig styre devices fra telefon.
Det er altså muligt, der skulle nok være nogen som fik reverse engineered det og lavede en ny app i så fald tado lukker ned.

Så det scenarie tror jeg ikke er så farligt...  Der er selvfølgelig andre ting at være opmærksom på i forhold til at det ellers kører på cloud-løsning.
- Hvordan er deres oppetid
- Stabilt nok internet til at være afhængig af det
- Sikkerhed hos tado?
- Egen sikkerhed e-mail/password
osv
Jeg startede også med at skrive homekit, men når det er sagt.
1. Hvis Tado går konkurs, så er jeg ret sikker på at de forsvinder fra homekit.
2. Ikke alle har homekit.
3. Det er lidt surt at være afhængig af om et produkt måske, måske ikke bliver reverse engineered.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder


Medmindre man har "andre problemer" fx med dårligt isoleret rum/andet lign, så er det jo netop heller ikke mening man skal pille-rode-rage ved termostaterne konstant. Det er jo derfor det er termostater, de styrer sig selv Wink

Men alt efter termostaten eller controlleren, er der stor forskel på hvor godt de regulere.

For det første skal de lære hvor lang tid det tager at varme et rum op fra nat sænkning eller lignende.
Ligesom de også bør kigge på om solen er fremme og varmer igennem vinduer osv.

Det næste er at der skal reguleres i forhold til mængden af personer, køre ovnen, har man meget elektronik tændt (gamer computer, gammeldags pære/halogen osv.

Men det er rigtigt, hvis det var optimalt, burde man kun skulle sætte det hele op den gang, og så skulle de gerne passe sig selv.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Men alt efter termostaten eller controlleren, er der stor forskel på hvor godt de regulere.

For det første skal de lære hvor lang tid det tager at varme et rum op fra nat sænkning eller lignende.


Yep, det forudsætter bare nogle omstændigheder som ikke mange systemer bruger. Nemlig at vide om vindue er åben, dør åben/lukkede. Og for os med ventilation i boligen, så skal den lige vide hvor meget indblæsnings temperaturen er og hvor meget luft der flyttes, samt Co2 indholdet i rummet osv osv. Kort sagt, der er ret mange omstændigheder der gør, at det mere eller mindre er håbløst for en termostat i den kaliber vi snakker om her. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ligesom de også bør kigge på om solen er fremme og varmer igennem vinduer osv.


Igen, du er ude i et samspil med andre sensorer. Ligesom ovenstående, så er det en noget håbløs opgave for en lille simpel termostat der, når alt kommer til alt, er "smart" fordi den kan justeres fra en mobil app. (For dem som synes det er smart altså). 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det næste er at der skal reguleres i forhold til mængden af personer, køre ovnen, har man meget elektronik tændt (gamer computer, gammeldags pære/halogen osv.


= andre sensorer, igen Wink

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men det er rigtigt, hvis det var optimalt, burde man kun skulle sætte det hele op den gang, og så skulle de gerne passe sig selv.


Og når det hele er kogt sammen (altså alle sensorerne og funktionerne), Så har vi grundpillen til et Rigtigt Smart Hjem. Hvor svært kan det være LOL

(Det er i øvrigt derfor jeg bruger openHab2 smart home system). 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 08:48
Jeg er også gået all-in med Tado og fik for et par uger siden udskiftet alle mine termostater. 
I dag skulle jeg gerne modtage deres smart termostat som bl.a.  kan bruges som rum temperatur censor og til styring af zoner. Jeg har oprettet min stue og alle soveværelserne som zoner/rum. Da den bliver installeret på væggen i stuen, har jeg tænkt mig at bruge den som temperatur føler til det rum istedet for radiator termostaterne da den kommer til at aflæse temperaturen mere korrekt i den placering.

Inden køb, ovevejede jeg selv Danfoss connect systemet men havde nogle kollegaer som havde installeret Tado og var glade for det. Det er "fedt" at kunne sige til Siri "sænk temperaturen i stuen til 21 grader" men det er ikke noget man benytter sig af til daglig. Tænker at IFTTT kunne være mere interessant hvis man har lyst til at kaste sig ud i det.

En ting jeg er blevet meget mere opmærksom på efter jeg fået tado er, hvor meget fugt der er i hvert rum.
Jeg er nu begyndt at gå meget op i udluftningen i hjemmet. 


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 09:51
Mit råd omkring termostater er, lad jer ikke styre af om i kan kontrollere med stemmen eller andet. Jeg er selv ivrig bruger af inteligente dingenoter, og det var årsagen til at jeg valgte Netatmo. Ikke en eneste gang har jeg stemmestyret dem. Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Vælg Danfoss, er mit råd.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Mit råd omkring termostater er, lad jer ikke styre af om i kan kontrollere med stemmen eller andet. Jeg er selv ivrig bruger af inteligente dingenoter, og det var årsagen til at jeg valgte Netatmo. Ikke en eneste gang har jeg stemmestyret dem.


Skyldes det måske ikke mere, at det ikke helt har fungeret ordentligt og efter hensigten?
Lige præcis stemmestyring er, for mig at se, det som kommer til at flytte rigtig meget på nærmest alt. Det revolutionere på alle områder på een gang. (Selvfølgelig forudsat at det virker "naturligt" stabilt, og hver gang). 

Alt hvad vi i dag render rundt og piller-roder-rager-trykker-knipser-slår-whatever ad/på, det vil blive erstattet af stemmestyring med tiden, hvilket bla betyder et langt mindre behov for at overhovedet have fysiske knapper, smartphones, kontakter osv..  


Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)


Netop, lortet skal virke, inkl stemmestyring.. Så skal du bare se, hvordan du helt automatisk får flyttet dit behov og din tro/vaner. Det sker bestemt ikke fra den ene dag til den anden, men når det sker, så går det rigtigt stærkt.. 

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Vælg Danfoss, er mit råd.


Danfoss kommer også til at rette sig ind, i forbindelse med stemmestyring. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 10:57
Google Home er dog ikke på trapperne desværre. Har spurgt Danfoss.

Der er umiddelbart ikke lagt op til google home stemmestyring, men den kommer inden for den nærmeste fremtid med Amazon stemmestyring, Alexa




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 10:57
Og vil det sige man bliver forstyrret af termostaterne mens man sover osv. fordi de er "smarte"


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Google Home er dog ikke på trapperne desværre. Har spurgt Danfoss.

Der er umiddelbart ikke lagt op til google home stemmestyring, men den kommer inden for den nærmeste fremtid med Amazon stemmestyring, Alexa



Google Home eller Alexa, Siri, Bixby, Cortana osv osv, det er kun et spørgsmål om, hvor bredt et marked man vil henvende sig til. Funktionsmæssig er det det samme.
At Danfoss satser kun på Alexa, det finder jeg dog personligt lidt underligt, bla fordi det lader til Google har mere styr på det, og de rykker hurtigere. Men det er Danfoss´s valg. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Og vil det sige man bliver forstyrret af termostaterne mens man sover osv. fordi de er "smarte"

Næ, hvorfor skulle man det?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:33
Der var bare et par stykker der har nævnt man kunne høre dem.

JanLp:
Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:34
@Kandersen: Kørte du selv smart termostater eller styrede du det hele centralt.


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Jeg kan ikke genkende det du skriver vedr. Tado. Hvad er det der ikke fungerede hos dig?
Synes tværtimod at der ikke er noget der virker billigt. App'en er godt designet og intuitiv og det samme med termostaterne. 
Vil dog ønske at app'en også fandtes på dansk men det er til at leve med. Når det først er sat op så kører det af sig selv. Det kan kræve justeringer i starten afhængig af hvor godt ens hjem er isoloeret osv. men det er ellers ikke noget man rører ved bagefter når det er på plads.


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 12:32
Køb Tado og det spiller :-)


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Jeg kan ikke genkende det du skriver vedr. Tado. Hvad er det der ikke fungerede hos dig?
Synes tværtimod at der ikke er noget der virker billigt. App'en er godt designet og intuitiv og det samme med termostaterne. 
Vil dog ønske at app'en også fandtes på dansk men det er til at leve med. Når det først er sat op så kører det af sig selv. Det kan kræve justeringer i starten afhængig af hvor godt ens hjem er isoloeret osv. men det er ellers ikke noget man rører ved bagefter når det er på plads.

Når Tado termostaten justere på ventilen, kan man tydeligt høre den, folk har forskellige tolerancer for hvad de definere som "for højt", personligt kan jeg godt acceptere lyden, men de kan tydeligt høres.

Nu ved jeg ikke om de har skiftet adapterne ud der følger med, men man kan læse om mange på nettet som har problemer med at termostaterne ikke sidder særlig godt fast, mig selv inkl.

Batterilevetiden er ikke særlig god, og deres software er måske rimelig intuitiv at bruge, men der er for mange små problemer.
1. Den skal kunne detektere åbent vindue, det virker bare ikke hver gang.
2. Ingen besked hvis bridge eller termostat mister forbindelse til Tado Cloud


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 12:46
JA Tado har haft udfordring med de første Danfoss adapter, men her hjælper forhandler med ny adapter - ofte skyldes det man spænder adapter for hårdt.

Jeg har haft mine termostater i over en sæson nu og kun skiftet batteri i en enkel termostat - har hørt batteri skulle være bedre efter ny firmware.

Kender intet til fejlkode hvis man mister forbindelse, men ved hvis en termostat falder af, så oplyser app om fejl nu.


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 12:59
Og hvis man købe Tado idag koster den 3€ om måneden for autoassist. Er ret interesseret i systemet, så har skrevet og spurgt om man ikke på nogen måde kan betale det engangsgebyr på 20€ og slippe for det månedlige subscription, men det vil de ikke.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

@Kandersen: Kørte du selv smart termostater eller styrede du det hele centralt.

Mine "termostater" er telestater på manifolden til gulvvarmen, som vi har i hele huset (desværre "tung" gulvvarme).
I hvert rum sidder der en temperatur sensor, i vådrum er der temperatur/fugt sensor. Og det hele samles i en IHC opsætning.
IHC er lidt det samme som smart styring, da jeg via den har mulighed for at gøre næsten alt, inkl en app, når jeg har de lyster. IHC systemet har dog begrænsninger, hvorfor jeg parallelt med IHC controlleren køre med en openHab2, som er et rigtigt smarthome system. Det betyder, at begrebet "smart" pludselig ingen grænser har overhovedet. Via openhab kører jeg Google Home, og kan derfor styre varmeinstallationen med stemme kontrol. (Jeg kunne også have valgt Alexa, men valget faldt på Google Home, fordi jeg personligt tror mest på det). Jeg kan også via openHab2 opsætte en grafisk skærm, så jeg har fuld overblik over hele husets 12 temperaturfølere (rum) på een gang, inkl hvad andet jeg kunne finde på at koble på, (fx sensorer på vinduerne, ventilation, bevægelses sensorer, Co2 føler osv osv). 

Det hele er altså centralt-styret fra pt. hele 2 Smart/Intelligent hjemmestyrings computer/controller. 

Hvad jeg ikke har, og ikke umiddelbart har behov for, det er et display/kontrolpanel i hvert rum, som viser temperaturen med muligheder for at ændre indstillinger. Det er der to årsager til. 
1. Det er "tung gulvvarme", dvs reaktionstiden er så lang (12 timer), så det kan ikke svare sig at have mulighed for at trykke/justere på noget som helst i selve rummene. 
2. Oplysning om temperaturen er noget man føler på kroppen, fordi, pga 1. så er det begrænset hvad man får ud af det, såfremt man ikke synes tallet på evt display passer med det man føler. 
Hvis det havde været "let" gulvvarme, så havde jeg købt display til hvert rum med mulig at indstille varmen/setpunktet, og ladet dette display være en option som over-ruler de automatiske indstillinger, fx så længe der er nogen i rummet, (eller er hjemme, alt afhængig af hvem det er og hvornår). Men desværre har "tosserne" som byggede huset i 2007 ikke lige haft det smarte i fokus mht varmestyring, og valgte derfor "tung" gulvvarme. Det giver så nogle ret usmart begrænsninger for at gøre det rigtig smart Confused 
Men det kan stadigvæk bruges smart. Fx har vi en afdeling i huset på 3 værelser som kun er beboet hver anden uge. Ved et tryk på en knap, så sættes hele denne afdeling i "beboet/ubeboet", og skifter setpunkt ud fra det. Med sensor på vinduerne slukkes varmen såfremt temperaturen udenfor er lavere end indenfor. Bevægelses sensor i hele huset, samt kontrol af hvem der er hjemme, så kan hele huset styres ud fra det også. 

Min opfattelse er - Termostater skal ikke være "smarte". De skal være passive og snot dumme og bare gøre hvad de får besked på. Det smarte skal ligge i et centrale punkt, hvor man samler alt hvad der kunne tænkes at have en påvirkning eller indflydelse på styringen. Det er i øvrigt en general opfattelse jeg har.
IHC er i det store hele netop smart central styring. Desværre synes LK/Schneider ikke lige at de gider følge med tiden, så derfor er IHC sakket bagud de seneste år. Heldigvis kan man så få det til at snakke med andre systemer, som er mere oppe i tiden. Derfor bruger jeg openHab2 parallelt med IHC. Og så er jeg dækket ret godt ind hvor nærmest kun fantasien sætter grænsen for, hvad der kan lade sig gøre af smarte tiltag. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 13:34
Vedr. adapter til tado så købte jeg selv disse:
https://www.lampeguru.dk/ra-adapter-til-danfoss-ventiler.html" rel="nofollow - https://www.lampeguru.dk/ra-adapter-til-danfoss-ventiler.html


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 13:37
Er også det rigtige valg


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af JMA37 JMA37 skrev:

Er også det rigtige valg
Sorry, men på ingen måde.
Tado burde levere nogle ordentlige adabtere med fra start.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 14:18
Ja det burde de, men det gjorde de ikke - 
Men adapter ring til Danfoss har de ændret og skulle vist spille nu


Skrevet af: Vagnen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af SandSand SandSand skrev:

Vedr. adapter til tado så købte jeg selv disse:
https://www.lampeguru.dk/ra-adapter-til-danfoss-ventiler.html" rel="nofollow - https://www.lampeguru.dk/ra-adapter-til-danfoss-ventiler.html
Kan kun anbefale disse.
Efter at have skiftet til denne type, så har jeg ikke haft nogen problemer med løse tado-termostater.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af JMA37 JMA37 skrev:

Ja det burde de, men det gjorde de ikke - 
Men adapter ring til Danfoss har de ændret og skulle vist spille nu

Jeg skrev til dem, og de har sendt nogle nye, men ikke uden at de lige skulle kommentere at det var fordi at jeg havde overspændt dem (hvilket jeg ikke har, sendte dem også et billede bevis)

Men jeg ved ikke om de sender den nye type med hvis man køber i dag, men de burde i bund og grund gøre et større nummer ud af at kontakte deres kunder, og tilbyde deres nye adabtere.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 20:10
Jeg har haft samme problem, og har heller ikke overspændt dem, så det kan de godt pakke sammen.
Når man vågner klokken tidligt om morgenen og der er over 30 grader i soveværelset fordi termostaten har afmonteret sig selv, så bliver man træt..

Har bestilt to nye adaptere via deres side, så må vi se om de virker. Jeg har meget svært ved at betale 50,- for et stykke metal, når der nu burde være noget brugbart med. 




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 12-November-2018 kl. 11:16
Kan man købe en gammel Tado bridge og nye V3+ termostater og undgå subscription eller er der en måde at undgå det på?


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 12-November-2018 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Kan man købe en gammel Tado bridge og nye V3+ termostater og undgå subscription eller er der en måde at undgå det på?

hvis du kan finde en forhandler der har dem tilbage, men bliver nok svært


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 12-November-2018 kl. 11:59
Okay, men det kræver vel også jeg køber de "gamle" v3 termostater og ikke v3+?

Vil jeg mærke nogen forskel på V3 og V3+ når hardwaren er forskellig eller er det kun teoretisk?


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 12-November-2018 kl. 12:10
Jeg kører den gamle og det virker bare - og mit setup skulle også kunne kører med de nye termostater


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-November-2018 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Kan man købe en gammel Tado bridge og nye V3+ termostater og undgå subscription eller er der en måde at undgå det på?
Jeg købte mine sidste år, det er 4 termostater og 1 bridge, det hele V3 som jo kan opgraderes til v3+ som et engangsbeløb, uden månedlige ydelser.

Jeg sælger gerne, men kun hvis jeg får nok til at kunne udskifte til et andet system


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 13-November-2018 kl. 13:49
Hvorfor vil du skifte og hvad skulle prisen i så fald være?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-November-2018 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Hvorfor vil du skifte og hvad skulle prisen i så fald være?

Som jeg har skrevet andre steder i tråden og i min anmeldelse, så er jeg ikke videre imponeret over Tado.

Som jeg skriver, så er jeg ikke klar på at skal smide penge ud af vinduet, for at skifte Tado ud, og et andet system vil jo stadig koste mig 2000.- kroner, så det er der jeg er.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: tyros1
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 11:57
Hejsa

eg er lidt i tvivl om Danfoss ECO bluetooth er det rigtige produkt for mig? 
Jeg har 3 sammenhængede rum med stor åbning mellem køkken/ spisestue og stue.
I køkken og  spisestue har jeg 2 radiator og i stue er der gulvvarme.
Vil det være vanskelig at få jævn varme med ECO thermostater i de 2 rum køkken og spisestue som samtidig skal tage hensyn til gulvvarme fra stue strømmer ud?
Eller ligeså let som nu hvar jeg har alm thermostater de 2 steder?
Eller skal man bekoste Tado eller Danfoss Link som jo er dyrere? for at få kun et målepunkt?


Skrevet af: wiesel
Skrevet den: 08-November-2019 kl. 19:54
Jeg har Tado v3. Da jeg åbnede app'en idag foreslog den at opgradere til V3+ app'en. Kan huske at da den nye V3+ app kom frem i sin tid, så skulle man betale en subscription hver måned for at kunne bruge geofencing samt Open Window Detection i den nye app.

Jeg læste betingelserne igennem igen, og nu står at man kun skal betale "one-time" free på 19.99 euro og så vil man have adgang til Auto-Assist Skill. Efter lidt søgen på nettet fandt jeg lampeguru's hjemmeside, hvor der står at V2/V3 brugere ikke skal betale subscription hvis de opgraderer. Jeg har kigget rundt, men kan ikke finde samme infomation andre steder på nettet eller hos Tado selv.

https://www.lampeguru.dk/blog-om-lamper/tado-smart-radiator-termostat-v3-vs-v3plus.html" rel="nofollow - https://www.lampeguru.dk/blog-om-lamper/tado-smart-radiator-termostat-v3-vs-v3plus.html

Er der nogen som kan bekræfte at dette er korrekt?    



Print side | Luk vindue