Print side | Luk vindue

DAB+ i Nord/Midt-jylland

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152809
Udskrevet den: 06-Juni-2024 kl. 08:40


Emne: DAB+ i Nord/Midt-jylland
Skrevet af: PeterO
Emne: DAB+ i Nord/Midt-jylland
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 17:51
Hej alle :)

Har haft lidt problemer siden der er skiftet over til DAB+.
Hvis jeg hører nogle af DR's radio kanaler, så spiller den fint i ca. 2-4 sekunder hvorefter lyden afbrydes af en besked på skærmen "Signal tabt".
"Signal tabt" står der så i godt 5-6 sekunder hvorefter den så spiller fint igen i 2-4 sekunder - og ja så bliver det ved sådan.

Det sker både i bilen (som kan tage DAB+) og på 2 andre stationære DAB+ radioer som også understøtter DAB+ selvfølgelig.

Men det som er mest underligt er at hvis jeg hører noget som IKKE er DR, så er der ingen problemer overhovedet og alt kører som det altid har gjort?
Det gælder BBC World News, EkstraBladet, The Voice, NOVA FM og nogle få andre jeg har testet.

Nogle gode bud på hvorfor jeg specifikt ikke kan lytte til nogle af DR's kanaler - som sagt, hverken i bilen eller via. DAB+ radio i hjemmet?

Factory reset er blevet foretaget både i bilen og på den ene af radioerne - hjalp desværre heller ikke.

Mvh
Peter



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 18:40
Har du lavet en ny søgning? Stationerne har skiftet plads

Og hvilke DAB+ apparater har du?


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 18:44
Tak for forslaget - det er prøvet, desværre uden resultat :(

I bilen forsøgte jeg en fuld factory reset hvilket fjernede alle kanalerne der tidligere var indlæst. 
Lavede en ny søgning, men desværre var resultatet det samme. 

Det er som sagt kun på DR's kanaler jeg oplever problemet, det kan ikke genskabes på nogle af de andre kanaler.



Skrevet af: skyking
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Tak for forslaget - det er prøvet, desværre uden resultat :(

I bilen forsøgte jeg en fuld factory reset hvilket fjernede alle kanalerne der tidligere var indlæst. 
Lavede en ny søgning, men desværre var resultatet det samme. 

Det er som sagt kun på DR's kanaler jeg oplever problemet, det kan ikke genskabes på nogle af de andre kanaler.


  Har endnu ikke en DAB+ Radio men på FM er DR1 decideret dårlig (bor i Aarhus) så det skulle ikke undre mig hvis årsagen ligger i noget der bevidst  overfører noget dårligt.


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 14:56
Ingen problemer i min bil efter at have skannet for alle kanaler efter skiftet til DAB+.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 15:29
Prøv at skrive til DR. Det lyder bare mystisk at du kan modtage alle andre stationer perfekt.

Hvad er det for mærke i Dab Radioer?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 17:19
Det er én af udfordringerne ved DAB+. Rigtig mange bilejere melder om problemet, i diverse bilfora. Og i Norge døjer man med de samme udfordringer.

DAB(+) ér og bliver l*rt...

M.v.h.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Det er som sagt kun på DR's kanaler jeg oplever problemet, det kan ikke genskabes på nogle af de andre kanaler.
Gælder det for alle DR kanaler? 
P4 har jo kørt DAB+ i lang, har faktisk været henvist til som testkanal for om man var klar til DAB+ skiftet.
Så har P4 regionalkanal virket OK tidligere, og nu har fået problemer?

Mvh. JørgenT


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 19:28
Det er udelukkende kun på DR's kanaler.
Alt andet fungerer perfekt, som det plejede at gøre.

Jeg har prøvet at skrive til DR og afventer fra dem. (Kan vel tage lidt tid) :-)


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Det er udelukkende kun på DR's kanaler.
Jeg prøver lige igen: 
Har DR P4 virket tidligere, og nu heller ikke virker? Smile

Mvh. JørgenT


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 20:53
Hej Jørgen

Det er korrekt. P4 Nordjylland har tidligere altid fungeret.
Dog heller ikke længere :(


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 00:08
Jeg kan fortælle, at jeg ikke har oplevet problemet overhovedet.
Alle tilgængelige DAB+ kanaler virker i Nordjylland (Aalborg-området).


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 07:42
Ok har prøvet at holde lidt øje med radioen her til morgen.
Det ser ud til at problemet opstår når den går på DAB2 S.
Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.
Ved ikke om nogle kan bruge det til noget?

Når jeg lytter til f.eks EkstraBladet radio på DK DAB1 så er der ingen problemer.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 08:53
Synes helt klart at du skal skrive til DR og fortælle om dine observationer.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Det ser ud til at problemet opstår når den går på DAB2 S.
Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.
Ved ikke om nogle kan bruge det til noget?
Beskrivelse lyder for mig som det er et problem med at radio ikke kan bestemme sig for hvilken sender der er bedst, og står og skifter for hurtigt imellem dem?

Mvh. JørgenT


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 09:37
Det er jo derfor det er rart at vide hvilken Dab Radio PeterO har


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 09:43
Lige i det tilfælde med den observation så er det en original Mazda radio.
Nærmere specifikt fra en Mazda 3 2017.

Men oplever samme problem med denne også:
https://www.proshop.dk/DAB-Clock-Radio/IRC-Clock-radio-SANDMAN-DABDABFM-Mono-Hvid/2573596" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/DAB-Clock-Radio/IRC-Clock-radio-SANDMAN-DABDABFM-Mono-Hvid/2573596


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 09:59
Som HenrikB har skrevet, er god Dab modtagelse i biler yderst vanskelig. Og da min erfaring er at signalerne ikke er så robuste som FM signaler, skal der en god modtager til.

Jeg er ikke ekspert i Dab Radioer, men vil anbefale dig at prøve med en Pure Dab radio derhjemme. Min 10 år gamle Pure Dab radio har aldrig svigtet. Men da jeg skulle ud og ha en ny radio med Dab+, undersøgte jeg markedet grundigt fordi jeg gerne ville ha Netradio indbygget. Der findes godt nok meget ringe udstyr til Dab modtagelse. De siger i butikkerne at der ikke kan modtages signal pga betonvægge. Jeg tror det er for ringe modtagere. Så er altså endt med at købe en ny Pure Evoke H6 for at få noget der dur.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 10:32
Nej, det skyldes ikke (udelukkende) DAB-radioerne. Det er en kombination af, at der skal op imod 20 gange så mange sendere til, for at lave samme dækning som med FM. Og så at DAB generelt er noget "hø".

M.v.h.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 10:38
Jeg oplever ikke at DAB modtagelse i bil er vanskelig og jeg har været rundt i det meste af Danmark.

Tværtimod, så har jeg oplevet at steder hvor der er støj/knas på FM, der har DAB virket perfekt.

Det kræver selvfølgelig at radio og aktiv ekstern antenne er af en ordentlig kvalitet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 10:57
Det er jo derfor jeg påpeger forskel i hardware issue

På min nuværende bopæl er Dab+ modtagelse faktisk bedre end FM modtagelse. Så mon ikke der bare er “sorte huller” ligesom i mobil dækningen.


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nej, det skyldes ikke (udelukkende) DAB-radioerne. Det er en kombination af, at der skal op imod 20 gange så mange sendere til, for at lave samme dækning som med FM. Og så at DAB generelt er noget "hø".

M.v.h.


Det undrer mig bare at det aldrig før har været et problem at lytte til DAB, hverken i bil eller på en fysisk stationær DAB radio - og at jeg så kun oplever problemer nu på DRs kanaler.
Før har alt jo fungeret upåklageligt - også i bilen.
Gør det også fortsat, bare jeg ikke lytter til nogle af DR kanalerne.

Men måske at der skal opsættes flere sendere på DAB+ nettet i forhold til DAB nettet?

Uanset hvad afventer jeg lige DRs svar.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nej, det skyldes ikke (udelukkende) DAB-radioerne. Det er en kombination af, at der skal op imod 20 gange så mange sendere til, for at lave samme dækning som med FM. Og så at DAB generelt er noget "hø".

M.v.h.


Plejer man ikke at vide noget om et emne, før man kommer med vilde påstande.

Det korrekte antal er nærmere 3-4 gange. DR har 25 FM sendere og omkring 60 på DAB.


Skrevet af: cos68
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

 
Det undrer mig bare at det aldrig før har været et problem at lytte til DAB, hverken i bil eller på en fysisk stationær DAB radio - og at jeg så kun oplever problemer nu på DRs kanaler.
Før har alt jo fungeret upåklageligt - også i bilen.
Gør det også fortsat, bare jeg ikke lytter til nogle af DR kanalerne.

Men måske at der skal opsættes flere sendere på DAB+ nettet i forhold til DAB nettet?

Uanset hvad afventer jeg lige DRs svar.

Jeg har nøjagtig samme problem som dig. Jeg plejer at modtage DAB signalet fra Tinghøj senderen ved Øster Doensen med en antenne på loftet.
Før 1. oktober kunne jeg modtage både kanal 12C og 13B i fin kvalitet med høj signalstyrke (incl. P4 i DAB+ format), samt også lokalradioer fra Randers på kanal 8A.
Efter første oktober hører jeg absolut intet på kanal 13B (signalet er 0) og kanalerne på 12C har meget lav styrke og falder ofte ud.
Jeg regnede egentlig med, at de bare havde problemer med senderne, men nu er der jo godt nok gået nogle dage.




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 12:46
DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.


Igen bliver jeg nød til at spørge, om man ikke skal vide noget om et emne, før man kommer med vilde postulater?

Bitrate er ikke lig med kvalitet. AAC og HE-AAC kan levere ganske kvalitet, og visse af DRs kanaler er faktisk gået op i kvalitet - f.eks. P5. Bitraten er måske sænket, men lydkvaliteten på f.eks. P5 er altså højere end tidligere.

Alle erfaringer fra Norge... Skal vi nu ikke lige lade nordmændene få skiftet hele Norge over til DAB+, og så kan vi taler om erfaringerne igen til foråret, så de værste frustrationer over at skulle skifte til nyt udstyr er gået over???


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.

Jeg har det modsat.

DAB skal udbygges og gøres tilgængeligt og stabilt overalt, hvorefter FM kan slukkes.

Kan ikke se ideen i at bibeholde et 100 år gammelt system, som begrænses af teknologien det er baseret på.

At bibeholde FM pga evt. krigs/katastrofesituationer mener jeg er redundant, da der formentlig er flere der har/får adgang til en smartphone end til en FM Radio (i Danmark). I stedet for at bygge FM-modtagere ind i alle mobiltelefoner (hvilket jeg tvivler på nogensinde vil ske), så kunne man lægge en "katastrofe-app" på alle mobil OS istedet.

Er dog helt med på at FM først skal slukkes når DAB som minimum fungerer lige så godt på dækning og stabilitet (hvis det ikke allerede gør, så er det tæt på).

Mht lydkvalitet, så tror jeg de fleste har det som mig. Radio er noget man typisk har kørende i "baggrunden" med mindre man direkte lytter til mere "seriøse" programmer.
I min bil - med motorstøj, vindstøj, etc.. - kan jeg altså ikke høre nogen væsentlig forskel på FM og DAB og under alle omstændigheder, er en bil ikke et sted man kan lytte til musik for lydkvalitetens skyld.
Husk også på at et FM signal er komprimeret (typisk 30-15Khz) og lydkilden fra radiostationen er formentlig ofte noget der svarer til MP3 i 192-320 kbps., for slet ikke at nævne signal/støj forholdet.
Skal der lyttes seriøst - med lydkvaliteten som en faktor - så sker det under alle omstændigheder ikke via radio..


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 13:41
Der findes allerede en rigtig god app til mobilvarsling fælles for Beredskab, Vejr, og Trafik.

Navnet på app’en er Mobilvarsling


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:



Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.


Dine radioer synes ikke at være tilfredse med signalkvaliteten og prøver så om den anden region er bedre. 

Du kan finde de nærmeste DAB II sendere og deres sendestyrke her for kanal 13B = DAB II nord
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf" rel="nofollow - https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf

Og for kanal 8B = DAB II syd her
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf" rel="nofollow - https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf

Her kan du finde de nærmeste sendere og deres sendestyrke og den nøjagtige placering.

En løsning for dine stationære radioer kunne være en retningsbestemt antenne rettet mod den bedste sendemast.  Men det løser ikke dit bilproblem.
Hvis du har en så ny bil, burde din bilforhandler kunne og skulle deltage i problemløsningen.

Prøv at køre en tur tættere på eller forbi et par af de nærmeste sendemaster og noter, hvor problemet begynder og slutter -
Er det OK 2-400m væk på den første åbne landevej eller skal du flere km i retning mod sendemasten ?

Lars  Smile

PS!  Det er nok ikke 20 gange så mange master til DAB/DAB+ som til FM, men det er mere end blot 3 gange, hvis man skal have bare nogenlunde samme dækning. 
Desuden skal der yderligere DAB master til når der er forskellige frekvenser. Fx er det muligt den  Fynske DAB3 MUX også bør sendes  fra Jylland for at nå områder på det vestlige Fyn, hvor signalet fra de eksisterende master på Fyn er (for)svagt
DAB I sendes jo på en og samme frekvens og vil derfor være bedre dækket i grænseområder.



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

 
Det undrer mig bare at det aldrig før har været et problem at lytte til DAB, hverken i bil eller på en fysisk stationær DAB radio - og at jeg så kun oplever problemer nu på DRs kanaler.
Før har alt jo fungeret upåklageligt - også i bilen.
Gør det også fortsat, bare jeg ikke lytter til nogle af DR kanalerne.

Men måske at der skal opsættes flere sendere på DAB+ nettet i forhold til DAB nettet?

Uanset hvad afventer jeg lige DRs svar.


Jeg har nøjagtig samme problem som dig. Jeg plejer at modtage DAB signalet fra Tinghøj senderen ved Øster Doensen med en antenne på loftet.
Før 1. oktober kunne jeg modtage både kanal 12C og 13B i fin kvalitet med høj signalstyrke (incl. P4 i DAB+ format), samt også lokalradioer fra Randers på kanal 8A.
Efter første oktober hører jeg absolut intet på kanal 13B (signalet er 0) og kanalerne på 12C har meget lav styrke og falder ofte ud.
Jeg regnede egentlig med, at de bare havde problemer med senderne, men nu er der jo godt nok gået nogle dage.




Er glad for at høre det ikke kun er mig!!
Skal nok lige skrive deres svar herinde når det dukker op.


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:



Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.


Dine radioer synes ikke at være tilfredse med signalkvaliteten og prøver så om den anden region er bedre. 

Du kan finde de nærmeste DAB II sendere og deres sendestyrke her for kanal 13B = DAB II nord
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf" rel="nofollow - https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf

Og for kanal 8B = DAB II syd her
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf" rel="nofollow - https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf

Her kan du finde de nærmeste sendere og deres sendestyrke og den nøjagtige placering.

En løsning for dine stationære radioer kunne være en retningsbestemt antenne rettet mod den bedste sendemast.  Men det løser ikke dit bilproblem.
Hvis du har en så ny bil, burde din bilforhandler kunne og skulle deltage i problemløsningen.

Prøv at køre en tur tættere på eller forbi et par af de nærmeste sendemaster og noter, hvor problemet begynder og slutter -
Er det OK 2-400m væk på den første åbne landevej eller skal du flere km i retning mod sendemasten ?

Lars  Smile

PS!  Det er nok ikke 20 gange så mange master til DAB/DAB+ som til FM, men det er mere end blot 3 gange, hvis man skal have bare nogenlunde samme dækning. 
Desuden skal der yderligere DAB master til når der er forskellige frekvenser. Fx er det muligt den  Fynske DAB3 MUX også bør sendes  fra Jylland for at nå områder på det vestlige Fyn, hvor signalet fra de eksisterende master på Fyn er (for)svagt
DAB I sendes jo på en og samme frekvens og vil derfor være bedre dækket i grænseområder.


Jeg kører til dagligt mellem Fjerritslev og Viborg til og fra arbejde, en tur på godt 80-90 km.
Der er kun 1 sted på den rute hvor jeg tidligere har oplevet at miste signalet og det er ved et sted hvor både træer og marker står godt 3 meter over vejen, så det kan man jo forstå.

Derfor undrer det mig at det nu pludselig skulle være et problem på hele ruten.
Som sagt, lagde jeg mærke til at DAB2 N fungerede udmærket - det er lige så snart den vil skifte over på DAB2 S at der er et problem.

Som du siger kan det måske være signalkvaliteten og det vil også give bare en lille smule mening. 
Det forklarer dog ikke hvorfor det er sket indenfor de sidste 5 dage når jeg ellers aldrig har haft problemer. Det må vel have noget med DAB+ skiftet at gøre tænker jeg.


Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 17:07
Har åbenbart i mellemtiden haft DAB2 N tilgængelig her sidst på eftermiddagen.
Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Afventer fortsat info fra DR.

Edit: Den radio jeg linkede til før, virker nu også uden problemer - også den anden jeg nævnte i første post.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Tja, det kan være at Teracom har været ude med korn 600 sandpapir og finpudse signalet. Smile
Lad os håbe det er fixet. 

Mvh. JørgenT


Skrevet af: ibmejer
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 18:51
Jeg var torsdag formiddag oppe ved DR P4 nordjylland og fortalte om problemet. Hele turen fra Terndrup til Aalborg var der problemer dog ikke på EB radio De ville se på det. Da jeg kørte hjem sidst på eftermiddage lyttede jeg på DR P4 nordjylland uden et eneste stop


Skrevet af: cos68
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Har åbenbart i mellemtiden haft DAB2 N tilgængelig her sidst på eftermiddagen.
Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Afventer fortsat info fra DR.

Edit: Den radio jeg linkede til før, virker nu også uden problemer - også den anden jeg nævnte i første post.

Jeps, der er også fuld skrald på DAB2 N med alle DR programmer her, så de har fået gang i Tinghøj senderen.
DK DAB1 med Ekstra Bladet radio osv. er dog stadig rimelig svag, så jeg håber de også får justeret den, så den bliver lige så kraftig som før.



Skrevet af: PeterO
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:00
Super - lad os håbe det fortsat vil fungere så :-)!
Fedt at høre ibmejer og enig med cos68!


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:26
Har aldrig helt fattet hvorfor man lige har udset sig, at det skal være DAB. De eneste der reelt har brug for det er vel bilisterne og lige netop til det har jeg indtryk af, at det ikke er særligt godt. Alle os andre på cykel, gang, offentlig, ... , vi har vores telefoner med internet og laaaangt de fleste har også internet hjemme. Lige om  lidt har alle biler vel også internernet, så hvem skal snart bruge det?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:38
I en katastrofe situation hvor elforsyningen bliver ramt, er luftbåret info det eneste man kan regne med. Internettet fungerer jo ikke. Men DR har nødgeneratorer og vi har (forhåbentlig) batteri i en radio.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:46
Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:59
beredskabsstyrelsen BRS.dk har også regnet smartphones med i varslingen, bl.a. Med app’en mobilvarsling.

Det med at gå ind og luk vinduer og døre og tænde for radioen gælder vel stadig. Men hvis ikke man er hjemme, varsler app’en istedet.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 22:20
Så selv brs har indset at folk ikke har DAB. Der er så heller ikke nogen der har deres app. På android er de helt oppe på 50.000 downloads og deres app vil have adgang til medier, identitet og lokation. Ikke engang DRs app snager så meget. Den App forudsætter vel også at mobil internet virker.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I en katastrofe situation hvor elforsyningen bliver ramt, er luftbåret info det eneste man kan regne med. Internettet fungerer jo ikke. Men DR har nødgeneratorer og vi har (forhåbentlig) batteri i en radio.

Det hele er jo bundet sammen med bredbåndsforbindelser.
Mon ikke alting falder ud.
Husk lige hvad der skete for yousee nytårsaften.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Så selv brs har indset at folk ikke har DAB. Der er så heller ikke nogen der har deres app. På android er de helt oppe på 50.000 downloads og deres app vil have adgang til medier, identitet og lokation. Ikke engang DRs app snager så meget. Den App forudsætter vel også at mobil internet virker.

A hvaffor noget. Den app har ikke adgang til noget som helst


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I en katastrofe situation hvor elforsyningen bliver ramt, er luftbåret info det eneste man kan regne med. Internettet fungerer jo ikke. Men DR har nødgeneratorer og vi har (forhåbentlig) batteri i en radio.

Det hele er jo bundet sammen med bredbåndsforbindelser.
Mon ikke alting falder ud.
Husk lige hvad der skete for yousee nytårsaften.

Yousee nedbrudet var sabotage


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Yousee nedbrudet var sabotage

Hvad vil du kalde krig?




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nej, det skyldes ikke (udelukkende) DAB-radioerne. Det er en kombination af, at der skal op imod 20 gange så mange sendere til, for at lave samme dækning som med FM. Og så at DAB generelt er noget "hø".

M.v.h.


Plejer man ikke at vide noget om et emne, før man kommer med vilde påstande.

Det korrekte antal er nærmere 3-4 gange. DR har 25 FM sendere og omkring 60 på DAB.


Synes du ikke det er pinligt, at forsøge at korrekse andre, når man kalder sig selv for "branchekender", og så ikke ved noget om tingene?

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.


Synes du ikke det er pinligt, at forsøge at korrekse andre, når man kalder sig selv for "branchekender", og så ikke ved noget om tingene?

M.v.h.
Igen bliver jeg nød til at spørge, om man ikke skal vide noget om et emne, før man kommer med vilde postulater?

Bitrate er ikke lig med kvalitet. AAC og HE-AAC kan levere ganske kvalitet, og visse af DRs kanaler er faktisk gået op i kvalitet - f.eks. P5. Bitraten er måske sænket, men lydkvaliteten på f.eks. P5 er altså højere end tidligere.

Alle erfaringer fra Norge... Skal vi nu ikke lige lade nordmændene få skiftet hele Norge over til DAB+, og så kan vi taler om erfaringerne igen til foråret, så de værste frustrationer over at skulle skifte til nyt udstyr er gået over???


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Jeg har det modsat.

DAB skal udbygges og gøres tilgængeligt og stabilt overalt, hvorefter FM kan slukkes.

Kan ikke se ideen i at bibeholde et 100 år gammelt system, som begrænses af teknologien det er baseret på.


Men du kan se idéen i at beholde et 40 år gammelt digitalt system - bare fordi det er digitalt? Jow, jow...
Hvilke begrænsninger mener du der findes i FM-teknologien?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

At bibeholde FM pga evt. krigs/katastrofesituationer mener jeg er redundant, da der formentlig er flere der har/får adgang til en smartphone end til en FM Radio (i Danmark). I stedet for at bygge FM-modtagere ind i alle mobiltelefoner (hvilket jeg tvivler på nogensinde vil ske), så kunne man lægge en "katastrofe-app" på alle mobil OS istedet.




Det er tydeligt at du ikke aner noget som helst om et lands (Danmarks) infrastruktur.
Som Kampus skriver, hvad tror du er det første som ryger, hvis f.eks. der opstår krig? Orkan? Katastrofe? Det gør strømmen og derved mobil- og internettet! Hvordan mener du så din DAB-modtagelse skal fungere? Og din APP på mobilen?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Er dog helt med på at FM først skal slukkes når DAB som minimum fungerer lige så godt på dækning og stabilitet (hvis det ikke allerede gør, så er det tæt på).


Nu er det sådan, at der ikke i mange år frem - formodentlig aldrig - vil komme samme dækning, som med FM, i og med at aftalen med Teracom siger at man kun skal op på en 80% dækning i Danmark. Så sk*de være med resten af befolkningen.
Og hér er vi tilbage ved de 10-20 gange flere sendere, for at få samme dækning, som med FM.

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Mht lydkvalitet, så tror jeg de fleste har det som mig. Radio er noget man typisk har kørende i "baggrunden" med mindre man direkte lytter til mere "seriøse" programmer.

I min bil - med motorstøj, vindstøj, etc.. - kan jeg altså ikke høre nogen væsentlig forskel på FM og DAB og under alle omstændigheder, er en bil ikke et sted man kan lytte til musik for lydkvalitetens skyld.


Det er så din holdning - og ører - min holdning, og ører, er anderledes.

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Husk også på at et FM signal er komprimeret (typisk 30-15Khz) og lydkilden fra radiostationen er formentlig ofte noget der svarer til MP3 i 192-320 kbps., for slet ikke at nævne signal/støj forholdet.

Skal der lyttes seriøst - med lydkvaliteten som en faktor - så sker det under alle omstændigheder ikke via radio..


Jeg kan tydelig fornemme, at du aldrig har hørt lyden fra en ordentlig radio/modtagelse! Dog er jeg enig i, at lyden tidligere har været bedre på FM (DR's lyd). I dag har også DR mere komprimering af lyden.

Skulle radio have en fornuftig udvikling, så havde man for længst droppet DAB, og valgt ren internetbaseret radio. Men igen, så har man problemet i forbindelse med strømsvigt.

M.v.h.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 05:56
DR har mere komprimering i lyden, fordi lokale stationer bruger det.

Folk opfatter komprimeret lyd som bedre lyd. Desværre.

Og så hjælper det i støjfyldte miljøer.

Vi har opfattet at du hader DAB Henrik B. Trådstarter skriver at han nu kan modtage DRs kanaler. Noget tyder på at, der har været et problem med senderen. Forhold dig til det istedet.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


LG har haft en model med DAB. Derudover så er det forkert, at "De fleste af dem har til gengæld FM"- De fleste smartphones, som ligger i lommen på danskerne, har ikke en FM radioer indbygget.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I en katastrofe situation hvor elforsyningen bliver ramt, er luftbåret info det eneste man kan regne med. Internettet fungerer jo ikke. Men DR har nødgeneratorer og vi har (forhåbentlig) batteri i en radio.


Du mener ligesom den strømafbrydelse, som ramte det centrale København i onsdags? Det var da godt nok heldigt, at teleselskabernes nødstrøm heldigvis virkede. Det er ikke kun DR som har nødgeneratorer.

FM er sikkert fint, hvis man skal råbe ind i mikrofonen "nu kommer russerne" men til alle andre former for koordinering så kræver det to-vejs kommunikation. FM er fint, men total ubrugeligt til andet en "duck and cover".


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Det er tydeligt at du ikke aner noget som helst om et lands (Danmarks) infrastruktur.
Som Kampus skriver, hvad tror du er det første som ryger, hvis f.eks. der opstår krig? Orkan? Katastrofe? Det gør strømmen og derved mobil- og internettet! Hvordan mener du så din DAB-modtagelse skal fungere? Og din APP på mobilen?

Nu er det sådan, at der ikke i mange år frem - formodentlig aldrig - vil komme samme dækning, som med FM, i og med at aftalen med Teracom siger at man kun skal op på en 80% dækning i Danmark. Så sk*de være med resten af befolkningen.
Og hér er vi tilbage ved de 10-20 gange flere sendere, for at få samme dækning, som med FM.


Så de sidste 40-50 års udviling indenfor elsektoren med øget reducans, nedgravning af elkabler osv. har bare været spildt? HenrikB, hvorfra ved du, at strømmen og mobil/internet er det første der ryger under en krig? Hvorfra ved du det - og er det f.eks. det der er sket andre steder, hvor der er krig? Vi kunne tage et eksempel med Ukraine? Er hele landet mørkelagt?

Aftalen med Teracom - bum bum. Hvad dækker den aftale, som du omtaler? Hvilken blok er det den dækker? Er det DRs blok? Nej. Er det de kommercielle kanaler? Ja.

Så når HenrikB skriver, at Teracom kun skal opnå 80% dækning i Danmark - en dækning de mere end opfylder - så er der altså IKKE tale om DRs dækning med DAB+.

Og så får vi lige igen den nærmest hykleriske påstand om, at DAB+ kræver 10-20 gange flere sendere. Ja, månen er lavet af ost - det ved alle jo!


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


LG har haft en model med DAB. Derudover så er det forkert, at "De fleste af dem har til gengæld FM"- De fleste smartphones, som ligger i lommen på danskerne, har ikke en FM radioer indbygget.

Ha, Ha! Vidste der var en der ville grave den ene model frem. Jeg gætter på at den totale mængde af mobiltelefoner, i brug og med DAB+, er 0,0001%, eller lidt mindre :-) Alle de mobiler jeg har haft har haft FM, men OK, det kan da godt være det ikke er så udbredt som jeg bilder mig ind.

Apropos FM:

https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai" rel="nofollow - https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I en katastrofe situation hvor elforsyningen bliver ramt, er luftbåret info det eneste man kan regne med. Internettet fungerer jo ikke. Men DR har nødgeneratorer og vi har (forhåbentlig) baØtteri i en radio.


Du mener ligesom den strømafbrydelse, som ramte det centrale København i onsdags? Det var da godt nok heldigt, at teleselskabernes nødstrøm heldigvis virkede. Det er ikke kun DR som har nødgeneratorer.

FM er sikkert fint, hvis man skal råbe ind i mikrofonen "nu kommer russerne" men til alle andre former for koordinering så kræver det to-vejs kommunikation. FM er fint, men total ubrugeligt til andet en "duck and cover".

I første omgang er det vel vigtigst at beskytte befolkningen. Og her er varslingen først og fremmest Sirenerne, som betyder man skal søge dækning og søge yderligere info via Radio. I dag har vi også Mobilvarslings app’en


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


LG har haft en model med DAB. Derudover så er det forkert, at "De fleste af dem har til gengæld FM"- De fleste smartphones, som ligger i lommen på danskerne, har ikke en FM radioer indbygget.


Ha, Ha! Vidste der var en der ville grave den ene model frem. Jeg gætter på at den totale mængde af mobiltelefoner, i brug og med DAB+, er 0,0001%, eller lidt mindre :-) Alle de mobiler jeg har haft har haft FM, men OK, det kan da godt være det ikke er så udbredt som jeg bilder mig ind.

Apropos FM:

https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai" rel="nofollow - https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai


En iPhone har ikke indbygget radio. Og er vel den mest udbredte smartphone i DK


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Jeg har det modsat.

DAB skal udbygges og gøres tilgængeligt og stabilt overalt, hvorefter FM kan slukkes.

Kan ikke se ideen i at bibeholde et 100 år gammelt system, som begrænses af teknologien det er baseret på.


Men du kan se idéen i at beholde et 40 år gammelt digitalt system - bare fordi det er digitalt? Jow, jow...
Hvilke begrænsninger mener du der findes i FM-teknologien?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

At bibeholde FM pga evt. krigs/katastrofesituationer mener jeg er redundant, da der formentlig er flere der har/får adgang til en smartphone end til en FM Radio (i Danmark). I stedet for at bygge FM-modtagere ind i alle mobiltelefoner (hvilket jeg tvivler på nogensinde vil ske), så kunne man lægge en "katastrofe-app" på alle mobil OS istedet.




Det er tydeligt at du ikke aner noget som helst om et lands (Danmarks) infrastruktur.
Som Kampus skriver, hvad tror du er det første som ryger, hvis f.eks. der opstår krig? Orkan? Katastrofe? Det gør strømmen og derved mobil- og internettet! Hvordan mener du så din DAB-modtagelse skal fungere? Og din APP på mobilen?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Er dog helt med på at FM først skal slukkes når DAB som minimum fungerer lige så godt på dækning og stabilitet (hvis det ikke allerede gør, så er det tæt på).


Nu er det sådan, at der ikke i mange år frem - formodentlig aldrig - vil komme samme dækning, som med FM, i og med at aftalen med Teracom siger at man kun skal op på en 80% dækning i Danmark. Så sk*de være med resten af befolkningen.
Og hér er vi tilbage ved de 10-20 gange flere sendere, for at få samme dækning, som med FM.

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Mht lydkvalitet, så tror jeg de fleste har det som mig. Radio er noget man typisk har kørende i "baggrunden" med mindre man direkte lytter til mere "seriøse" programmer.

I min bil - med motorstøj, vindstøj, etc.. - kan jeg altså ikke høre nogen væsentlig forskel på FM og DAB og under alle omstændigheder, er en bil ikke et sted man kan lytte til musik for lydkvalitetens skyld.


Det er så din holdning - og ører - min holdning, og ører, er anderledes.

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Husk også på at et FM signal er komprimeret (typisk 30-15Khz) og lydkilden fra radiostationen er formentlig ofte noget der svarer til MP3 i 192-320 kbps., for slet ikke at nævne signal/støj forholdet.

Skal der lyttes seriøst - med lydkvaliteten som en faktor - så sker det under alle omstændigheder ikke via radio..


Jeg kan tydelig fornemme, at du aldrig har hørt lyden fra en ordentlig radio/modtagelse! Dog er jeg enig i, at lyden tidligere har været bedre på FM (DR's lyd). I dag har også DR mere komprimering af lyden.

Skulle radio have en fornuftig udvikling, så havde man for længst droppet DAB, og valgt ren internetbaseret radio. Men igen, så har man problemet i forbindelse med strømsvigt.

M.v.h.

Du har dine meninger/holdninger og jeg har mine.

At mine ikke er de samme som dine, gør ikke at jeg sviner dig til. Jeg er åben for at ændre meninger/holdninger, hvis der er saglige modargumenter.

Fortsat god dag.




Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


LG har haft en model med DAB. Derudover så er det forkert, at "De fleste af dem har til gengæld FM"- De fleste smartphones, som ligger i lommen på danskerne, har ikke en FM radioer indbygget.


Ha, Ha! Vidste der var en der ville grave den ene model frem. Jeg gætter på at den totale mængde af mobiltelefoner, i brug og med DAB+, er 0,0001%, eller lidt mindre :-) Alle de mobiler jeg har haft har haft FM, men OK, det kan da godt være det ikke er så udbredt som jeg bilder mig ind.

Apropos FM:

https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai" rel="nofollow - https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai


En iPhone har ikke indbygget radio. Og er vel den mest udbredte smartphone i DK

Det er jeg klar over, men hvordan kan det blive til at argument for bruge DAB+ som INGEN telefoner har og de fleste biler heller ikke har. Det giver ingen mening i forhold til nødberedskabet, som du i øvrigt bragte ind i debatten. Min pointe var bare at jeg har vanskelig ved at få øje på hvem der vil bruge DAB+. Hvad skal vi med det? Det må være forsvindende lidt der bliver lyttet til, som man ikke lige så godt kunne have hørt på FM eller via internet. Det er nærmest kun relevant hvis man er ude at køre, har en bil med DAB+, ikke har internet på telefonen og gerne vil høre en station som ikke findes på FM, at det er nødvendigt med DAB+.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Bortset fra at der ikke findes en eneste mobiltelefon med DAB. De fleste af dem har til gengæld FM. Det samme i bilerne. De har alle FM, men mange har ikke DAB.


LG har haft en model med DAB. Derudover så er det forkert, at "De fleste af dem har til gengæld FM"- De fleste smartphones, som ligger i lommen på danskerne, har ikke en FM radioer indbygget.


Ha, Ha! Vidste der var en der ville grave den ene model frem. Jeg gætter på at den totale mængde af mobiltelefoner, i brug og med DAB+, er 0,0001%, eller lidt mindre :-) Alle de mobiler jeg har haft har haft FM, men OK, det kan da godt være det ikke er så udbredt som jeg bilder mig ind.

Apropos FM:

https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai" rel="nofollow - https://www.theverge.com/2017/9/28/16379316/fcc-iphone-fm-radio-activation-request-ajit-pai


En iPhone har ikke indbygget radio. Og er vel den mest udbredte smartphone i DK


Det er jeg klar over, men hvordan kan det blive til at argument for bruge DAB+ som INGEN telefoner har og de fleste biler heller ikke har. Det giver ingen mening i forhold til nødberedskabet, som du i øvrigt bragte ind i debatten. Min pointe var bare at jeg har vanskelig ved at få øje på hvem der vil bruge DAB+. Hvad skal vi med det? Det må være forsvindende lidt der bliver lyttet til, som man ikke lige så godt kunne have hørt på FM eller via internet. Det er nærmest kun relevant hvis man er ude at køre, har en bil med DAB+, ikke har internet på telefonen og gerne vil høre en station som ikke findes på FM, at det er nødvendigt med DAB+.


Nej det var Deschain der bragte nødberedskabet ind i debatten. Jeg ridsede bare op hvad der var af anbefalinger, som jeg kunne huske fra før mobil tlf blev aktuelle. Og har nu nævnt den vigtige mobilvarslings app 3-4 gange, netop fordi ingen ved hvad går ned først hvis helvede bryder løs.

Politikerne har jo tvunget os, der lytter til DR’s programmer, over på Dab Radio, og nu over på Dab+ Radio. Så det er ikke et valg befolkningen har, men alene et politisk valg.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Politikerne har jo tvunget os, der lytter til DR’s programmer, over på Dab Radio, og nu over på Dab+ Radio. Så det er ikke et valg befolkningen har, men alene et politisk valg.


Det er desværre ikke korrekt, at det er politikerne. Det er DR som træffer den slags beslutninger. Derved har DR den omtalte alt for fremtrædende rolle/bestemmende over FM's skæbne. Det er ganske enkelt noget svineri.

Og det gør ikke tingene bedre, at også kabel-tv selskaberne løber DR's ærinde, og har lukket ned for FM-signalet.

I Norge er der en voksende modstand mod deres FM luk, ligesom det formentlig vil få politiske konsekvenser, eftersom man ikke bare kan udelukke en stor del af befolkningen fra at lytte til radio...

M.v.h.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 11:48




Hej med jer. Undskyld at jeg spørger her fra det Sønderjyske.

Har I fundet et kort over dækningen i DK. Dækningskravet er kun omkring 81% af DK, men dækningen ser ud til at være blevet ringere hos os.

Jeg er lige vendt hjem og har i dag lavet restore på begge vore DAB+ radioer, det pludselig nærmest kun får hikke, når der skal gengives lyd.

Den ene Hitachien på fotoet tager kun en tysk NDR Kultur, men den lille DUAL kun viser lidt signal til de danske stationer.

Problemer er dog, at signalet synes nu at være blevet meget nedsat her i området af Kegnæs.

Lidt øv for den lille DUAL, der var sat til et par gamle PC højttalere, automatisk spillede, når lyset blev tændt på værkstedet.

Har nogle af jer en idé til forbedring af min DABforbindelse eller har jeg ret i det dårlige signal?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 12:02
Kampus

Jeg kan slet ikke se hvordan brs app eller katastrofeberedskabet relevant i forhold til det jeg lige har skrevet og det jeg skrev omme på side fire, men hvis du insisterer på at tale om det, så vil jeg gerne gentage at DAB+ i den forbindelse må være tæt på ubrugeligt, fordi så få i det hele taget har en DAB+ radio.

Du er ikke >tvunget< til at bruge DAB+, selvom dine favoritstationer ikke findes på FM. Det var det jeg skrev før. De, og 10000 andre, findes allerede på internettet og det ville da være oplagt at bruge det i stedet for at følge med i de evindelige opdateringer af sendenettet. DAB+ er praktisk taget kun relevant hvis man er ude at køre, har en bil der kan modtage DAB+ og vil høre noget der ikke allerede findes på FM, eller ikke har internet hjemme. DAB+ er med andre ord relevant for en delmængde af en delmængde af en delmængde af befolkningen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kampus

Jeg kan slet ikke se hvordan brs app eller katastrofeberedskabet relevant i forhold til det jeg lige har skrevet og det jeg skrev omme på side fire, men hvis du insisterer på at tale om det, så vil jeg gerne gentage at DAB+ i den forbindelse må være tæt på ubrugeligt, fordi så få i det hele taget har en DAB+ radio.

Du er ikke >tvunget< til at bruge DAB+, selvom dine favoritstationer ikke findes på FM. Det var det jeg skrev før. De, og 10000 andre, findes allerede på internettet og det ville da være oplagt at bruge det i stedet for at følge med i de evindelige opdateringer af sendenettet. DAB+ er praktisk taget kun relevant hvis man er ude at køre, har en bil der kan modtage DAB+ og vil høre noget der ikke allerede findes på FM, eller ikke har internet hjemme. DAB+ er med andre ord relevant for en delmængde af en delmængde af en delmængde af befolkningen.



Relevant? Jeg forholder mig til Dechains udsagn om nødberedskab, og ridser muligheder op, bl.a. En app.

Mht Dab+ radiolytning, er hovedparten nok i den modne alder og ældre. Mange har ikke bredbånd, og kan heller ikke finde ud af at lytte til internet stationer. For mit eget vedkommende kan jeg ikke se at Marantzen har presets til radiostationer, så det er jo komplet ubrugeligt. Det skal ikke være bøvlet at høre radio, derfor hænger mange ved en radio, som nu er en digitalradio. Jeg gik faktisk efter en Dab+ og internet radio, da jeg skulle ha ny for at høre Dab+. Men med krav om batteridrift + el, og håndtag, var der ikke rigtig en eneste med internet jeg kunne bruge.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:10
Meget apropos:

https://ing.dk/artikel/din-telefon-har-maaske-skjult-fm-radio-du-faar-naeppe-lov-at-bruge-206478" rel="nofollow - https://ing.dk/artikel/din-telefon-har-maaske-skjult-fm-radio-du-faar-naeppe-lov-at-bruge-206478

Og:
Citér Samsung, Motorola, LG, og HTC er begyndt at producere telefoner med aktiveret FM-chip.


M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:12
En engelsk test har vist, hvorfor DAB-radioer er ubrugelige i forbindelse med strømsvigt. Testen viste at batteridrevne DAB-radioer kan køre "op til" 8 timer på batteri, hvor en gammel FM-radio kan køre 1-2 uger, på et sæt batterier.

Det samme gør sig gældende ved drift via lysnet: DAB-radioer er nogle "strømsvin".

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:15
Alle som er vilde med DAB - og ser det som "fremtiden" - bør bruge lidt tid på denne side:

http://www.dabminus.dk/" rel="nofollow - http://www.dabminus.dk/

M.v.h.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Politikerne har jo tvunget os, der lytter til DR’s programmer, over på Dab Radio, og nu over på Dab+ Radio. Så det er ikke et valg befolkningen har, men alene et politisk valg.


Det er desværre ikke korrekt, at det er politikerne. Det er DR som træffer den slags beslutninger. Derved har DR den omtalte alt for fremtrædende rolle/bestemmende over FM's skæbne. Det er ganske enkelt noget svineri.

Og det gør ikke tingene bedre, at også kabel-tv selskaberne løber DR's ærinde, og har lukket ned for FM-signalet.

I Norge er der en voksende modstand mod deres FM luk, ligesom det formentlig vil få politiske konsekvenser, eftersom man ikke bare kan udelukke en stor del af befolkningen fra at lytte til radio...

M.v.h.


Undersøger du aldrig fakta, før du poster dine indlæg HenrikB? Igen kommer du men en vild påstand, som overhovedet ikke passer.

Det er ikke DR som træffer en beslutning om DAB opg DAB+. Det er politikerne, der træffer en beslutning, efter vejledningen fra embedsmændene i kulturministeriet.

Det fremgår f.eks. i Teracoms licens, at de skal sende i DAB+ format - se punkt 9. Det er altså POLITISK BESLUTTET, at vi skal bruge DAB+ i Danmark - det er IKKE DR. DR har ligesom mange andre kommet med gode forslag til kulturstyrelsen i diverse høringssvar, men det er politikerne som i sidste ende har vedtaget rammerne for digital radio i Danmark.
Se selv dokumentet lige her: https://slks.dk/fileadmin/user_upload/0_SLKS/Dokumenter/Medier/Radio/DAB_blok_1/Udbudsmateriale_2016/Distributionstilladelse_til_Digital_Radio_Teracom_AS.pdf" rel="nofollow - https://slks.dk/fileadmin/user_upload/0_SLKS/Dokumenter/Medier/Radio/DAB_blok_1/Udbudsmateriale_2016/Distributionstilladelse_til_Digital_Radio_Teracom_AS.pdf


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

En engelsk test har vist, hvorfor DAB-radioer er ubrugelige i forbindelse med strømsvigt. Testen viste at batteridrevne DAB-radioer kan køre "op til" 8 timer på batteri, hvor en gammel FM-radio kan køre 1-2 uger, på et sæt batterier.

Det samme gør sig gældende ved drift via lysnet: DAB-radioer er nogle "strømsvin".

M.v.h.

Min nye Pure Evoke H6 med Chargepack tilkøbt, kan køre uden EL i 50 timer


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:24
Branchekender.

Jeg svarer ikke på dine indlæg, så længe du ikke forholder dig til det jeg skriver, men tillægger mig alt muligt, som jeg ikke har skrevet!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

En engelsk test har vist, hvorfor DAB-radioer er ubrugelige i forbindelse med strømsvigt. Testen viste at batteridrevne DAB-radioer kan køre "op til" 8 timer på batteri, hvor en gammel FM-radio kan køre 1-2 uger, på et sæt batterier.

Det samme gør sig gældende ved drift via lysnet: DAB-radioer er nogle "strømsvin".

M.v.h.

Min nye Pure Evoke H6 med Chargepack tilkøbt, kan køre uden EL i 50 timer


Ja, og min FM bilradio kan køre i 3 mdr. På det bilbatteri jeg har købt! Hvad er din pointe? Der er SPECIFIKT tale om radioer, hvor man sætter batterier i.
Pointen er, at DAB sluger strøm som en dranker sluger alkohol!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

En engelsk test har vist, hvorfor DAB-radioer er ubrugelige i forbindelse med strømsvigt. Testen viste at batteridrevne DAB-radioer kan køre "op til" 8 timer på batteri, hvor en gammel FM-radio kan køre 1-2 uger, på et sæt batterier.

Det samme gør sig gældende ved drift via lysnet: DAB-radioer er nogle "strømsvin".

M.v.h.

Min nye Pure Evoke H6 med Chargepack tilkøbt, kan køre uden EL i 50 timer


Ja, og min FM bilradio kan køre i 3 mdr. På det bilbatteri jeg har købt! Hvad er din pointe? Der er SPECIFIKT tale om radioer, hvor man sætter batterier i.
Pointen er, at DAB sluger strøm som en dranker sluger alkohol!

Ja hvad tror du. Du generaliserer fordi du er imod formatet. Nu er det politisk bestemt, så må vi jo tage det som det er. Det lyder forresten pissegodt i min nye radio, som ikke tar alm batterier.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Pointen er, at DAB sluger strøm som en dranker sluger alkohol!

Ja hvad tror du. Du generaliserer fordi du er imod formatet.


Øøøh, nej, DAB sluger strøm, meget strøm.

Det gør det også, selvom Henrik var fortaler for DAB.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 16:56
Kan ikke få trådens navn ændret?

Skænderi om DAB+, vil være en glimerende titel.

Undertitel kunne passende være; Genudsendelse af argumenter.



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Kan ikke få trådens navn ændret?

Skænderi om DAB+, vil være en glimerende titel.

Undertitel kunne passende være; Genudsendelse af argumenter.


Man bliver jo nødt til at gentage sig selv når "de andre" ikke kan forstå hvem der har ret ;-)


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 17:54
   Nu stiller sagen sig således at når man bevæger sig og lytter på DAB+, for eks på  DR P3, her er det sådan at nogen ingen eller aldrig har problemer med modtagelsen; andre derimod har kun problemer og undlader så anvende DAB+.

  Så igen Bilkørsel og DAB+ er uforenenlige størrelser.

  Igen  fordi signalerne er digitale dette betyder ikke at signalerne forstærker hverandre, nærmest tværtimod.  Og for blive i det paranoiske, denne forstærkende eller DÆMPENDE effekt er forskellig fra bilejer til bilejer.  Dette kan om ikke andet påvises rent statistiskt,  fordi hvis det ikke kunne påvises  så var problemerne der  heller ikke.  Cry


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: Usuq
Skrevet den: 07-Oktober-2017 kl. 23:07
Lyder til, at du er godt inde i sagerne, så derfor tillader jeg mig med et lidt teknisk svar. Officielt så beregnes der med op til 3 dB gain ved dækningsberegninger for digitale platforme. Det være sig DAB, DVB-T/T2 osv.

Dette gøres efter devisen, at hvis modtageren er designet rigtigt, så kan den summere signalet fra samtlige sendere den ser inden for et specificeret tidsvindue også kaldet guardinterval. Det er dette guardinterval der i princippet bestemmer, hvor stor en afstand du kan have mellem sendere på samme frekvens (SFN=single frequency network). Alle de sendere, som modtageren kan "se" uden for guardintervallet vil opleves som interferens.

Et gain på 3 dB svarer til, at modtageren ser to signaler med samme feltstyrke, men i det gamle 12C netværk havde DR 65 sendere, så i teorien burde gainet jo kunne blive meget højere. Det er dog sjældent tilfældet i broadcast, at du har mere en to sendere, som leverer den samme feltstyrke på den position, så derfor har man valgt, at værdien ikke kan være højere end 3 dB.

Nu er problemet så, at broadcasterne jo ikke styrer, hvilke modtagere der er tilgængelige på markedet, eller hvordan disse modtagere designes. Der er selvfølgelig ETSI standardisering, som siger, at modtageren skal kunne håndtere signalet på den og den måde, men i sidste ende er der en hel del, som er op til fabrikanten. Dette medfører, at der kan være utrolig stor forskel på, hvordan modtagerne er designet, og hvor gode/dårlige de er. Sådan skal det også være, ellers ville det ikke være muligt at konkurrerer på kvalitet.

Det helt store problem er, at forbrugerne og tildels også forhandlerne ikke har en kinamands chance for at vide, om det de køber/sælger er noget lort. Dette har de taget konsekvensen af i UK, hvor de har lavet en mærkningsordning for DAB-radioer kaldet Digital Tick Mark. Her godkender de DAB-radioer, som overholder en række parametre, der er med til at sikre, at de passer til det net og de dækningskort, som broadcasterne laver.

Det er mig ubegribeligt, at mereradio.dk ikke har grebet Digital Tick Mark i deres infokampagne om DAB+ skiftet. Det var en gylden mulighed for at sikre, at de forbrugere, som skulle ud og købe en ny DAB+ radio, ikke kom hjem med det værste lort. Det er de samme radioer, der sælges i UK, som der sælges herhjemme, så det var ikke nogen videre svær opgave at videreformidle denne info: http://www.getdigitalradio.com/industry/approved-products-services/approved-dab-receiver/" rel="nofollow - http://www.getdigitalradio.com/industry/approved-products-services/approved-dab-receiver/

Nu står vi så i en situation, hvor nogle ikke har problemer med DAB+ signalet, mens andre har. Og det selvom de kører og bor de samme steder og har deres radioer placeret på samme vis. Er det så signalet, der er noget i vejen med, eller er det modtageren?

Reelt er det nok begge dele. DAB-nettet kunne dække bedre. Men hvis folk ikke har en ordentlig modtager, så kan man sætte nok så mange master op med DAB, det bliver deres signal sjældent bedre af.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Lyder til, at du er godt inde i sagerne, så derfor tillader jeg mig med et lidt teknisk svar. Officielt så beregnes der med op til 3 dB gain ved dækningsberegninger for digitale platforme. Det være sig DAB, DVB-T/T2 osv.

Dette gøres efter devisen, at hvis modtageren er designet rigtigt, så kan den summere signalet fra samtlige sendere den ser inden for et specificeret tidsvindue også kaldet guardinterval. Det er dette guardinterval der i princippet bestemmer, hvor stor en afstand du kan have mellem sendere på samme frekvens (SFN=single frequency network). Alle de sendere, som modtageren kan "se" uden for guardintervallet vil opleves som interferens.

Et gain på 3 dB svarer til, at modtageren ser to signaler med samme feltstyrke, men i det gamle 12C netværk havde DR 65 sendere, så i teorien burde gainet jo kunne blive meget højere. Det er dog sjældent tilfældet i broadcast, at du har mere en to sendere, som leverer den samme feltstyrke på den position, så derfor har man valgt, at værdien ikke kan være højere end 3 dB.

Nu er problemet så, at broadcasterne jo ikke styrer, hvilke modtagere der er tilgængelige på markedet, eller hvordan disse modtagere designes. Der er selvfølgelig ETSI standardisering, som siger, at modtageren skal kunne håndtere signalet på den og den måde, men i sidste ende er der en hel del, som er op til fabrikanten. Dette medfører, at der kan være utrolig stor forskel på, hvordan modtagerne er designet, og hvor gode/dårlige de er. Sådan skal det også være, ellers ville det ikke være muligt at konkurrerer på kvalitet.

Det helt store problem er, at forbrugerne og tildels også forhandlerne ikke har en kinamands chance for at vide, om det de køber/sælger er noget lort. Dette har de taget konsekvensen af i UK, hvor de har lavet en mærkningsordning for DAB-radioer kaldet Digital Tick Mark. Her godkender de DAB-radioer, som overholder en række parametre, der er med til at sikre, at de passer til det net og de dækningskort, som broadcasterne laver.

Det er mig ubegribeligt, at mereradio.dk ikke har grebet Digital Tick Mark i deres infokampagne om DAB+ skiftet. Det var en gylden mulighed for at sikre, at de forbrugere, som skulle ud og købe en ny DAB+ radio, ikke kom hjem med det værste lort. Det er de samme radioer, der sælges i UK, som der sælges herhjemme, så det var ikke nogen videre svær opgave at videreformidle denne info: http://www.getdigitalradio.com/industry/approved-products-services/approved-dab-receiver/" rel="nofollow - http://www.getdigitalradio.com/industry/approved-products-services/approved-dab-receiver/

Nu står vi så i en situation, hvor nogle ikke har problemer med DAB+ signalet, mens andre har. Og det selvom de kører og bor de samme steder og har deres radioer placeret på samme vis. Er det så signalet, der er noget i vejen med, eller er det modtageren?

Reelt er det nok begge dele. DAB-nettet kunne dække bedre. Men hvis folk ikke har en ordentlig modtager, så kan man sætte nok så mange master op med DAB, det bliver deres signal sjældent bedre af.



Fornemt teknisk indlæg. Tak.

Jeg viste for nogle sider siden et indlæg med foto, som jeg desværre ikke fik svar på, men nu ser det ud, som om der endelig er kommet een på banen, der måske kan hjælpe. Prøv venligst at læse dette indlæg før nedennævnte.

Vore to DAB radioer modtog begge det tidligere DABsignal fint, men nu ved skiftet, og hvor de viser, at de efter restore modtager DAB+ eller DAB2, - ja, så skal jeg være heldig for bare at få et halvt sekunds lyd og begge radioer kan kun finde max een station.

Som du nævner er der givetvis forskel på kvalilitet på DABradioer, men hvad er grunden til at jeg i princippet ikke længere har signal nok til afspilning. Tidligere var signalet tilfredsstillende.

Bør jeg klage, eller hvad skyldes det nedsatte signal?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:02
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor det ikke virker, andet end at der åbenlyst ikke er signal nok. > Flyt radioen til en bedre lokation eller forbind den til en ekstern antenne, hvis muligt. Det sidste plejer at være det bedste.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:11
Ældre Dab radioer er måske ikke så gode mere. Min kan f.eks. Ikke tage RDS mere.

På den ny er der vist et nyt format på RDS. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet at få så meget info på en gang.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:46
Tak til jer to.

Mine DAB-RADIOER er kun 3-4 år gamle, men nye matcher dem sikker.

På den ene skrives DRC, som jeg prøvede at slå til og fra, men da jeg efterfølgende slog forkortelsen op stod der:

DRC står for Komprimering af Dynamisk Område. Hvis du slår DRC til, kan det forbedre lyden fra en DAB radioudsendelse, når du lytter i et rum med megen baggrundsstøj. Citat slut.

Så her kom jeg ikke naturligvis ikke længere.

Hvad der undrer mig, er, at tidligere kunne jeg også modtage og høre de tyske DAB stationer. De når nu kun ind i radioen og viser navnene på displayet men uden lyd. Tyskerne har jo intet ændret, men min restore fik jo radioen på DAB2.
Men hvorfor kan de tyske heller ikke spille? Jo fordi det er det nye DAB2, men alligevel.

Jeg har overvejet antenne, men har dels ingen antennetilslutning på de to radioer dels har jeg ikke tænkt på at ofre penge på det. Det gamle signal var udmærket men ikke stærkt.

Det eneste, der i mit værksted brummer af vellyd, er min solcelleinverter, der igen producerer 40% mere end vi årligt forbruger og lige nu 4,5 kW i timen. Undskyld jeg røg af sporet.

I et af vore badeværelser har jeg sat min gode gamle galaxy 5 mobil, der med bluetooth sender til en lille god Sandstrøm højtaler, men tænd og sluk skal jo startes manuelt og på DAB værksteds radioen var det så nemt, idet radioen tændtes med lyset. Vi holdt af den lille DAB og min kone dansede derude til P5.

Lokationen i huset betyder desværre intet. Signalet er lige svagt overalt.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:50
Dab2? Hvor tæt bor du på grænsen? Har aldrig fanget tyske kanaler andet end på TV i de glade 70`ere


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Dab2? Hvor tæt bor du på grænsen? Har aldrig fanget tyske kanaler andet end på TV i de glade 70`ere


Kun 6 km over havet til Tyskland. 62 km luftlinie til Kiel. Flensborg luftline 34 km kan jeg se på maps.me.
Faktisk er DRSYDS antenner rejst i Flensborg, men hvor DAB signalerne kommer fra, ved jeg ikke.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Lokationen i huset betyder desværre intet. Signalet er lige svagt overalt.


Velkommen til DAB(+)!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Dab2? Hvor tæt bor du på grænsen? Har aldrig fanget tyske kanaler andet end på TV i de glade 70`ere


Jeg har da set luftbårne tyske TV-kanaler til langt efter år 2000. Og tyske radiokanaler kan jeg da snildt fange, hér i Trekantsområdet. Både i bilen og hjemme!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Dab2? Hvor tæt bor du på grænsen? Har aldrig fanget tyske kanaler andet end på TV i de glade 70`ere


Jeg har da set luftbårne tyske TV-kanaler til langt efter år 2000. Og tyske radiokanaler kan jeg da snildt fange, hér i Trekantsområdet. Både i bilen og hjemme!

M.v.h.

Har ikke haft antennen i den retning siden 70`erne. Men selvfølgelig kan de kraftigste sendere modtages her i området. Nu kan interessen for tysk musik ligge et meget lille sted, så...


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:43
Så drop det og brug internet radio. Hvis din radio har AUX kunne du overveje en lille BT modtager eller en Chromecast Audio. Ellers en ny BT højttaler.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Lokationen i huset betyder desværre intet. Signalet er lige svagt overalt.


Velkommen til DAB(+)!

M.v.h.


Tak Henrik. Jeg havde aldrig troet at DAB overlevede. Men det gjorde det og jeg prøver at udnytte det, selv om ændringen og signalet virker svagere. Faktisk skulle DAB2 have samme styrke som tidligere, har jeg lige læst. Det men jeg så ikke mærke.

Forøvrigt tak for din signatur med, hvordan link dannes. Den har jeg ofte benyttet. Nu er den jo heldigvis ikke længere nødvendig

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Så drop det og brug internet radio. Hvis din radio har AUX kunne du overveje en lille BT modtager eller en Chromecast Audio. Ellers en ny BT højttaler.


Jo, men som nævnt tænder det ikke automatisk.😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ældre Dab radioer er måske ikke så gode mere. Min kan f.eks. Ikke tage RDS mere.


Der har aldrig været RDS på DAB. RDS er en overbygning på FM radio.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ældre Dab radioer er måske ikke så gode mere. Min kan f.eks. Ikke tage RDS mere.


Der har aldrig været RDS på DAB. RDS er en overbygning på FM radio.


Klaus

Så kald det noget andet, du ved jo hvad jeg mener. Tekst med oplysning om titel på nummer og kunstner


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Dab2? Hvor tæt bor du på grænsen? Har aldrig fanget tyske kanaler andet end på TV i de glade 70`ere


Jeg har da set luftbårne tyske TV-kanaler til langt efter år 2000. Og tyske radiokanaler kan jeg da snildt fange, hér i Trekantsområdet. Både i bilen og hjemme!

M.v.h.

Har ikke haft antennen i den retning siden 70`erne. Men selvfølgelig kan de kraftigste sendere modtages her i området. Nu kan interessen for tysk musik ligge et meget lille sted, så...


Nååh ja, fordi det er tyske stationer, så spiller de jo kun tysk musik.

Jeg kan så fortælle dig at hvis de spiller ét tyskt nummer i timen, så er det højt sat.

M.v.h.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Så drop det og brug internet radio. Hvis din radio har AUX kunne du overveje en lille BT modtager eller en Chromecast Audio. Ellers en ny BT højttaler.


Jo, men som nævnt tænder det ikke automatisk.😀

Det er ikke nemt at være dig ;-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Forøvrigt tak for din signatur med, hvordan link dannes. Den har jeg ofte benyttet. Nu er den jo heldigvis ikke længere nødvendig


Velbekomme!

Det er desværre stadig nødvendigt, hvis man skal lave et link i et citat-svar. Så virker det stadig ikke automatisk...

M.v.h.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Så drop det og brug internet radio. Hvis din radio har AUX kunne du overveje en lille BT modtager eller en Chromecast Audio. Ellers en ny BT højttaler.


Jo, men som nævnt tænder det ikke automatisk.😀


Det er ikke nemt at være dig ;-)


God bemærkning. Tak. Rigtigt. Det er ikke de værste problemer, vel ?😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Forøvrigt tak for din signatur med, hvordan link dannes. Den har jeg ofte benyttet. Nu er den jo heldigvis ikke længere nødvendig


Velbekomme!

Det er desværre stadig nødvendigt, hvis man skal lave et link i et citat-svar. Så virker det stadig ikke automatisk...

M.v.h.


Så må du beholde dit info lidt endnu, indtil recordere også har fået dette ordnet. 😀
Men stor ros til recordere, for at gøre det nemmere for os alle at lave et foeløbigt læseligt link. ✌👍

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Så kald det noget andet, du ved jo hvad jeg mener. Tekst med oplysning om titel på nummer og kunstner


Nej, jeg ved ikke hvad du mener med RDS, ellers skrev jeg det ikke.

RT (RadioText), er kun en lille del af RDS, funktionen findes også som en del af DAB, her hedder den blot "Dynamic Label Segment" og kan indeholde 128 karakterer mod RadioTexts 64 karakterer.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Så kald det noget andet, du ved jo hvad jeg mener. Tekst med oplysning om titel på nummer og kunstner


Nej, jeg ved ikke hvad du mener med RDS, ellers skrev jeg det ikke.

RT (RadioText), er kun en lille del af RDS, funktionen findes også som en del af DAB, her hedder den blot "Dynamic Label Segment" og kan indeholde 128 karakterer mod RadioTexts 64 karakterer.


Klaus

Det er begge systemer til tekstning


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 20:30
Ja, men RDS systemet dækker over meget mere end RadioText.

RadioText er nok den mindst vigtige funktion i RDS, du kan læse om de resterende her
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Data_System" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Data_System

Klaua

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Usuq
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 22:44
Hej Bent,

Den 1. oktober skete der to ting til det dansk DAB-net:

  1. DR afstod frekvenstilladelsen til kanal 12C til Digital Radio Teracom (se et kort over rettigheden (DAB-blok 1) her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-1" rel="nofollow - https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-1 ).
  2. Alle landsdækkende kanaler blev ændret til DAB+. Før 1. okt. var det kun P4 og nogle lokale radiostationer i DAB-blok 3 sendt i DAB+ (se kort af DAB-blok 3 her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-3" rel="nofollow - https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-3 ).
I forbindelse med at Teracom overtog DAB-blok 1 faldt dækningen af denne blok fra over 95 % indendørs geografisk dækning til ca. 81 %, som du selv nævner. Jeg er ikke klar over, at der skulle være et dækningskort over Teracoms dækning.
DR råder dog stadig over DAB-blok 2 (se kort over rettigheden her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-2" rel="nofollow - https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-2 ), og de har et dækningskort, som du finder her: http://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/dab-daekningskort" rel="nofollow - http://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/dab-daekningskort . Du kan se både indendørs og udendørs dækning. DR's dækning er fuldstændig den samme nu, som den var før.

På Kegnæs er især den indendørs dækning ikke imponerende. Du burde kunne få det bedste signal fra senderen i Sønderborg, så hvis det er muligt, så placer din radio i et vindue mod Sønderborg. Det kan dog også være, at du kan fange senderen i Bregninge på Ærø.

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Det lyder ikke til, at du har helt samme problem, som det problem der startede denne tråd, men forskellige radioer kan reagerer forskelligt, så man kan ikke udelukke, at det er samme problem.
Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.

Mit bedste bud på at forbedre din modtage situation er at forbedre din radios mulighed for at få et godt signal fra Sønderborg, mens du skærmer den imod signalet fra Bregninge.

Du kan selvfølgelig også klage over dækningen til DR. Det er dog et problematisk sted at øge dækningen, da Tyskland har en 8B frekvensrettighed, hvis du trækker en linje fra senderen i Sønderborg mod Kegnæs og videre mod Tyskland. Det betyder, at man ikke kan hæve effekten fra Sønderborg senderen, da man så også vil øge interferensen mod Tyskland, hvilket kan være meget svært at få lov til. Samme problem gælder for 11C, som anvendes i Hamborg.

Så for at gøre en meeeeeget lang historie kort:
  • Kan ikke forklare, at dit signal er blevet dårligere, da nettet ikke er ændret.
    • Du har ikke fået en ny LED lampe, tv, pc-skærm eller andet elektronik i værkstedet?
  • Hvis du gerne vil have liv i din DAB+ radio i den nærmeste fremtid, så afprøv nogle nye positioner i værkstedet, gerne i retning mod Sønderborg.
Nå ja, i teorien burde DAB+ signalet være 1 dB bedre end DAB, så de fleste skulle gerne have fået et bedre signal ved skiftet til DAB+, men teori lader ikke til at virke her :/

Håber du kan bruge svaret til et eller andet... :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.


Jamen er DAB ikke fantastisk? FEDT at vi (DR) har fået det op at stå....!

M.v.h.


Skrevet af: cos68
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

I forbindelse med at Teracom overtog DAB-blok 1 faldt dækningen af denne blok fra over 95 % indendørs geografisk dækning til ca. 81 %, som du selv nævner. Jeg er ikke klar over, at der skulle være et dækningskort over Teracoms dækning.

Tak, det forklarer i hvert fald, hvorfor jeg oplever en del ringere signal fra DK DAB1 end tidligere. Før var der fuld skrald på både DAB blok1 og blok2. Nu er signalet fra DK DAB1 kun lige knap brugbart. Når jeg ser frekvenslisten, du henviser til, ser det slet ikke ud til at DK DAB1 sendes ud fra Tinghøj senderen længere. Troede da godt nok at man havde bibeholdt det sendenet, man allerede havde opbygget.
Jeg har en modtager af god og godkendt kvalitet samt en antenne på loftet, men min oplevelser af dårlig dækning passer meget godt følgende dækningskort:

http://www.digitalradio.dk/daekningskort/" rel="nofollow - http://www.digitalradio.dk/daekningskort/

Ærgerligt! Så bliver det nok ikke sådan lige bedre.



Print side | Luk vindue