Print side | Luk vindue

Fiber TV udstyr

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152864
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 02:41


Emne: Fiber TV udstyr
Skrevet af: SVP03
Emne: Fiber TV udstyr
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 15:15
Længe siden jeg har været herinde.
Har nu i et stykke tid haft fiber internet på TDCs net via Gigabit en 1000/1000.
Kan opgraderes nu til hurtigere.
Men tilbage til TV.
Har i dag SAT via CD, 21 tv stik, de bruges ikke alle bare rolig.
En multi switch på 24 udgange og sat og DVBT ind, har 5 kort via multirum hos CD.
Det fungerer jo fint det hele, men vi ser ikke meget TV efterhånden, så kunne i princippet nøjes med DR via DVBT og TV2 Play, mangler så lige F1 på TV3+.
Men hvordan fungerer Fiber TV, får man blot en box i teknikrum der genererer alle de kanaler man abbonerer på som DVBC og er der samme HD kanaler ?

-------------
SVP03



Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

 mangler så lige F1 på TV3+ 

Hej.

Jeg ved ikke hvordan Fiber TV hos TDC virker. Men jeg vel gerne sige, at man også kan se F1 på det Tyske RTL. De sender det gratis fra 19.2°Ø Astra 1L.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

....
Men hvordan fungerer Fiber TV, får man blot en box i teknikrum der genererer alle de kanaler man abbonerer på som DVBC og er der samme HD kanaler ?
For korrekt svar er du nødt til at spørge den fiberudbyder der har "monopolet" i dit område.
Den boks med DVB-C udgang er vist mest udbredt i Jylland, andre har boks ved hvert TV.



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 15:46
Ok
Tænker mere om det er muligt at smide et netkabel i en boks i mit teknikrum og så sender den alle kanaler ud som DVBC. Det undre mig man kan når man ser de rack selv nye der er i antenneforeninger eller institutioner.

-------------
SVP03


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har nu i et stykke tid haft fiber internet på TDCs net via Gigabit en 1000/1000.
Kan opgraderes nu til hurtigere.
Så vidt jeg lige kan se leverer 
http://gigabit.dk/" rel="nofollow - https://gigabit.dk/
slet ikke TV pakker/løsning? 



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 16:43
Kender dem, så det er der løsning på.
Men spørgsmålet er om det er teknisk muligt det jeg skriver.

-------------
SVP03


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 16:45
u kan man få 5000/5000 for 499 :-)
Det er på TDC fiber og TDC er vist ret trætte af Gigabit hastigheder og priser.

-------------
SVP03


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Kender dem, så det er der løsning på.
Men spørgsmålet er om det er teknisk muligt det jeg skriver.
Alt kan lade sig gøre i en gasovn.  Smile
Men igen, det er et spørgsmål om hvad udbyder leverer, ikke om det teoretisk er teknisk muligt (for det er det med rette udstyr).  Wink

Så spørg dem hvad de kan.


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 18:19

Gider jo ikke spørge nogen hvis man ikke kan det du skriver.
Har 100% styr på SAT men kan bare ikke se med internet TV.
Det er ikke for at lyde negativ, men det virker som om du ikke ved det selv.

-------------
SVP03


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Det er ikke for at lyde negativ, men det virker som om du ikke ved det selv.
Jo jeg ved hvad jeg selv kan få her i området:
http://www.bredbaandnord.dk/" rel="nofollow - http://www.bredbaandnord.dk/
som kommer med boks med DVB-C output. Smile

Men hvis du læser diverse tråde her på forum for nylig, vil du se at der er udbydere som har udstyr (Icotera) hos abonnent som skulle være i stand til det, men af andre årsager (ukendt) ikke vil/kan til enkelt abonnenter, men godt kan til boligforeninger. Confused


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 18:35
Nu har jeg tjekket
Stofa
Waoo
Altibox.
Ingen har det jeg søger som jeg ser det.
Meld gerne ind hvis jeg tager fejl.

-------------
SVP03


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 18:51
Hvis Fiber TV levere IPTV kanaler så skal du have en IPTV modtager ved hvert TV da en box typisk kun håndterer en kanal ad gangen.

Hvis der samtidigt med IPTV leveres DVB-C kanaler "overlejret" (dvs. på en anden bølgelængde end IP delen) så kan du få alle kanaler (afhængigt af TV pakke) ud via en coax port på fiber boksen. Denne Coax port kan så tilsluttes husets coax installation og distribueres rundt som et kabel TV signal (med forbehold for hvordan husets coax ser ud).

Grundlæggende leveres IP signaler (data og IP TV) på en fiber bølgelængde og DVB-C TV signaler på en anden bølgelængde på fiber. Men hver løsning kræver en separat teknisk infrastruktur, så uden infrastruktur til DVB-C kan du ikke få DVB-C på fiberen.

Så du kommer ikke udenom at finde ud af om din udbyder leverer et IPTV only signal eller om der også er DVB-C med i feed'et.

Hvilket område bor du i?


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 20:49
Har kun fiber her intet andet.
Der var bare en der prøvede at bilde mig ind at man kunne få en modtager med kun fiber/internet ind og den så udsendte DVBC signal med alle kanaler.
Det jeg er ude på er at have så få strømslugende enheder.
Nu er det CD og kun en HD modtager og så blot andre TV med DVBS tunere i og har fået fedtet mig til multirum med 5 kort. Så jeg bliver der.
Tak for hjælpen.

-------------
SVP03


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 20:57
Ok, jeg har Fibia forening, hvor jeg bor. Og der laver boksen DVB-C. Der er to fibre ind i bokseren, en til internet og en til tv.
Det er måske fordi jeg bor i lejlighed, det er på den måde.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Oktober-2017 kl. 22:18
Har en Icotera fiberboks. Det er den eneste boks i huset. Den leverer internet, og har omtalte coax DVB-C udgang, så alle kanaler smides rundt til alle stik i huset.

M.v.h.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 10:06
Vi har Waoo gennem Fibia, og der er fysisk ført to fiberledere frem til huset, den ene til internet (og IPTV) den anden til TV (DVB-C). Da vi havde problemer med signalkvaliteten var teknikeren ude og rense optikken i den ene fiberindgang (og skære fiberen til igen).


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 10:24
Så det DVB-C signal i får ud kan i bare fordele til 10 tv ?
Jo netop det jeg søger.
 
Link til meget simpel vejledning.
 
http://www.fibia.dk/media/2747006/fibia_installationsguide_alcatel_web.pdf" rel="nofollow - http://www.fibia.dk/media/2747006/fibia_installationsguide_alcatel_web.pdf
 
 
Hvorfor skal man kunne tilslutte TV Bokse til port 3 og 4 når det hele er ud på coax, er det hvis man vil have en med HDDi ?
 


-------------
SVP03


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 17:32
Ja, du kan sagtens køre signalet ud til 10 TV (kræver muligvis en forstærker).

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Vi har Waoo gennem Fibia, og der er fysisk ført to fiberledere frem til huset, den ene til internet (og IPTV) den anden til TV (DVB-C). Da vi havde problemer med signalkvaliteten var teknikeren ude og rense optikken i den ene fiberindgang (og skære fiberen til igen).


Når der er ført to fiberkabler ind, må det være p.g.a i har en old gammel fiberboks. Hér er der kun ét fiberkabel, hvor internet og tv-signal kører.

M.v.h.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så det DVB-C signal i får ud kan i bare fordele til 10 tv ?
Jo netop det jeg søger.
 
Link til meget simpel vejledning.
 
http://www.fibia.dk/media/2747006/fibia_installationsguide_alcatel_web.pdf" rel="nofollow - http://www.fibia.dk/media/2747006/fibia_installationsguide_alcatel_web.pdf
 
 
Hvorfor skal man kunne tilslutte TV Bokse til port 3 og 4 når det hele er ud på coax, er det hvis man vil have en med HDDi ?
 

Det er muligt at der er bestemte TV kanaler der kun kan fås som IPTV eller f.eks. film leje via IP, og så vil man typisk separere TV/Video fra internet trafik i forskellige VLAN's for at sikre kvaliteten af video.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2017 kl. 21:24
Som skrevet. Den Alcatel er en gammel skrammelboks. Havde jeg fibia ville jeg be' om at få en Icotera boks. Mindre, mindre strømforbrug, kun et fiberkabel, indbygget WiFi, højere coax output.

M.v.h.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-Oktober-2017 kl. 06:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Som skrevet. Den Alcatel er en gammel skrammelboks. Havde jeg fibia ville jeg be' om at få en Icotera boks. Mindre, mindre strømforbrug, kun et fiberkabel, indbygget WiFi, højere coax output.

M.v.h.

Denne
http://www.fibia.dk/media/2647797/fiberboks-ICOTERA01.pdf" rel="nofollow - http://www.fibia.dk/media/2647797/fiberboks-ICOTERA01.pdf

Men hvorfor er nogen kanaler kun på IPTV, er der begrænsning i kanaler ud af coax.
Grunden til at jeg spørger er jo at det jo er en anseelig mængda data via coax normalt med 50 kanaler hvor halvdelen er hd.
Hvad er normalt bit rate på de kanaler der er i HD ?

-------------
SVP03


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 11-Oktober-2017 kl. 07:21
Først og fremmest er det et valg fra udbyderens side om kanaler kun skal være tilgængelige via IP eller alle skal være på coax. Det er ikke som sådan en teknisk begrænsning. Et valg kunne være at f.eks. viasat kanaler kun er som IP fordi man så kan sælge dette separat som addon pakke (Bemærk at det blot er et eksempel). Og det samme kunne man gøre med RF (coax signaler) distribueret via fiber.

Fiber net (og coaxnet for den sags skyld også) er i høj grad et spørgsmål om den samlede tekniske implementering, dvs. infrastruktur, box og de tjenester man vil distribuere, og ikke kun boksen. Og der findes flere forskellige typer infrastruktur på fibersiden, som gør at de enkelte fiberudbydere har forskellige typer bokse og tjenesteudbud. Idag knap så meget som for 4-5 år siden.

Men ofte er man som forbruger bundet til den coax/fiber udbyder der nu engang findes i området hvis man da ikke er så heldig at der findes både coax og fiber at vælge mellem fra forskellige udbydere.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 11-Oktober-2017 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Vi har Waoo gennem Fibia, og der er fysisk ført to fiberledere frem til huset, den ene til internet (og IPTV) den anden til TV (DVB-C). Da vi havde problemer med signalkvaliteten var teknikeren ude og rense optikken i den ene fiberindgang (og skære fiberen til igen).


Når der er ført to fiberkabler ind, må det være p.g.a i har en old gammel fiberboks. Hér er der kun ét fiberkabel, hvor internet og tv-signal kører.

M.v.h.
Nej - den blev skiftet for et par år siden da den oprindelige stod af. Helt almindelig Icotera, dog med mediekonverter ved siden af - er ikke klar over om det er standard Fibia. Men har været med fra de gode Profiber-dage, så måske er mit setup anderledes end man laver det i dag :)



Print side | Luk vindue