Hvilken af disse soundbar skal man dog vælge
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152974
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 15:17
Emne: Hvilken af disse soundbar skal man dog vælge
Skrevet af: jjlp
Emne: Hvilken af disse soundbar skal man dog vælge
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 13:31
Hej alle
Jeg er klar over at spørgsmålet er blevet spurgt tidligere men efter at have set 15+ sider igennem og læst et utal af tråde er ikke blevet helt klar i valget af min næste soundbar.
Jeg har kig på disse tre i Hifi klubben: Denon DHT-S514 HEOS by Denon inkl sub Sonos playbar inkl sub
Jeg har en ældre Samsung 46" tv (UE46D8005) og jeg en AppleTV 4 og en samsung BD afspiller. Jeg vil gerne kunne tænde og slukke soundbar sammen med TV'et samt skrue op og ned for lyden. I dag er det sådan at når jeg trykker på remote til ATV så tænder min receiver og tv. jeg har en denon receiver som er sat til tv'ets ARC ind/udgang.
Jeg bruger mest lyd til serier og film, og vil gerne have dolby signalet med ud og på sigt udbygge med nogle baghøjttalere.
Sonos køre så vidt jeg ved kun optisk og HEOS er hdmi og s514 kan vist ikke udbygges.
Hvad ville du anbefale/købe og hvorfor?? Håber der er nogle som vil svare da jeg er virkelig rundforvirret :)
Mvh Jesper
|
Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 13:38
Det er da rimeligt nemt.
Alle forhandles det samme sted.
Gå ind i hifi klubben og fortæl hvad du skriver her.
Og så er det bare og slå ørerne ud.
Det er dig der skal være tilfreds.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 13:48
Hej Mufti
Ja det skulle man mene :) har også været dernede og lytte umiddelbart hælder jeg til HEOS eller Sonos da de kan bygges ud med baghøjtaler
Men ja må derned igen :)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 14:39
Hvis jeg skulle have en soundbar, ville lydkvaliteten have højeste prioritet. Og jeg gider ikke at have en eller anden SUB stående, som alligevel kun kan brumme (ikke spille bas). Så mit valg ville bedste soundbar lyd under 10.000,-. Nemlig den nye Music 8 fra Dynaudio! Du får fantastisk lyd, slipper for SUB'en og så har den HDMI med ARC, så den får lyden fra TV'et. Og har CEC = tændsluk/sluk og lyd op/ned med TV'ets fjernbetjening.
M.v.h.
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 15:09
Er det ikke music 7?. Ellers er jeg nu meget på bølgelængde med Henrik b. Men er ønsket lidt film lir også så var jeg nok gået på Sonos (dvs jeg er lige skiftet til Sonos efter mange overvejelser). Sonos blev det for mig, fordi det er en nem software alle i familien kan bruge. Det er klippesolidt. Det er nemt at sælge igen, hvis man skulle få lyst til andet og ikke er der en rimelig gensalgs værdi på Sonos. Sonos sub syntes jeg personligt ikke kun er en brummeboks. Jeg syntes faktisk den overrasker og giver rigtig meget fylde. Jeg tror dog den hurtigt er begrænset i større rum. Men i mit lille tv hjørne savner jeg ikke min svs sb2000.(jeg gik ellers uden om Sonos længe fordi jeg havde det som krav at min sb2000 kunne genbruges.). Eks bose sub300 syntes jeg er brummeboks
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 15:21
Men Bromberg5 så vidt jeg kan se så kan Sonos ikke DTS, 4K, HDR eller er jeg forkert på den? Men nu har jeg booket en demo i min lokale hifiklub
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 17:14
jjlp skrev:
Men Bromberg5 så vidt jeg kan se så kan Sonos ikke DTS, 4K, HDR eller er jeg forkert på den? |
Nu var du jo så lige pludselig ændret dit behov! Hvis du er ude efter en soundbar, har du ikke noget at bruge DTS, 4K ig HDR til! En soundbar er KUN lyd! Hvis du skal have noget som kan "vise" de ting du nævner, så skal du fortsætte med en receiver. En sound er ren lyd = alle kilder tilsluttes TV'et, som så smider lyden i soundbar'en...
M.v.h.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 17:16
Den har slet ikke noget hdmi input nej og dermed ikke 4k eller hdr. Den får lyden fra optisk kabel fra tv’et. Så kan dit tv 4k og hdr, så tilslutter du bare det direkte i tv’et. Jeg har selv et Apple tv, ps4 og en uhd afspiller tilsluttet tv’et, son så fodrer playbase med lyd via optisk. Fordelen her er at optisk lyd bare ikke fejler. Det virker hver gang. Vi i familien er rigtig glade for nu at have en samlet platform til alt og tilsluttede enheder har cec, så tv remoten kan styre atv, ps4 og uhd afspiller, hvilket bringer mig til sidste emne dts - jeg så det selv som stor begrænsning og det (sammen med mit ønske om at beholde svs subwoofer), gjorde at jeg aldrig for alvor overvejede Sonos. Jeg fandt dog ud af mit Apple tv konvertere stort set al lyd til Dolby digital 5.1 og dermed har jeg stadig ikke haft et eneste problem med manglende lyd. Jeg har en håndfuld Blu rays der kun har dts spor, men det kan min uhd afspiller konvertere. Min uhd afspiller købte jeg som back up, men har endnu til gode at en film på den. Ungerne bruger den dog flittigt til børne dvd’er
Edit: af dine listede soundbars er det kun Sonos der har baghøjtalere. Denon har dog lavet en ny, der har bagkanaler og hdmi input/4k/hdr. Men i mine øjne en dårlig subwoofer. En lækker software (som jeg husker det), men noget mere begrænset ift understøttede streaming tjenester. Her er Sonos trods alt i særklasse. Ellers er der bluesound soundbaren, som jeg personligt syntes lyder bedre end nogen Sonos playbase/bar, men de er satme langsomme med deres opgraderinger. Tilbage i 2015 lovede de tilføjelse af bagkanaler med deres små flex, men der er endnu intet sket. Men det spiller sgu godt.
Så igen - det blev Sonos for mig, fordi “det var godt nok” til pengene og jeg ikke var begrænset af manglende dts. Dernæst var jeg nysgerrig på multirum ih har idag en play 5 i køkken/alrum som vi alle nu bruger dagligt og det var hele grunden til mit skifte fra traditionelt 5.1 - det blev aldrig brugt. Det gør Sonos - hver dag og af alle. Børn og kæreste er også glade for det er en og samme brugerflade vi har i brug
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 17:20
ups beklager :)
Jeg synes jeg kan læse mig til at Heos soundbar, den store model har 4 hdmi in og en hdmi ARC så hvis jeg tilslutter min ATV og BD til sounbar og ét hdmi kabel til ARC på TV så er jeg vel klar til 4K osv eller jeg bare total forkert på den? Men korrekt det vigtigste er at få noget lyd ud af soundbar fra min ATV i stedet for min gamle receiver
|
Skrevet den: 17-Oktober-2017 kl. 17:24
jjlp skrev:
ups beklager :)
Jeg synes jeg kan læse mig til at Heos soundbar, den store model har 4 hdmi in og en hdmi ARC så hvis jeg tilslutter min ATV og BD til sounbar og ét hdmi kabel til ARC på TV så er jeg vel klar til 4K osv eller jeg bare total forkert på den? Men korrekt det vigtigste er at få noget lyd ud af soundbar fra min ATV i stedet for min gamle receiver |
Ja såfremt dit tv kan afspille 4k, så kan den nye heos bar godt sende videre.
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 08:28
Tag et kig på Yamahas Soundbar YSP-2700. Den leverer overraskende godt og kan passthrough 4K HDR. Jeg kan anbefale den. Ellers er der også Sonys soundbar hvis du vil have Atmos.
|
Skrevet af: jhansen
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 10:10
http://www.samsung.com/dk/audio-video/soundbar-k960/" rel="nofollow - http://www.samsung.com/dk/audio-video/soundbar-k960/
https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf-og-soundbar/HWK960XE/samsung-5-1-4-soundbar-hw-k960" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf-og-soundbar/HWK960XE/samsung-5-1-4-soundbar-hw-k960
Den bør være super til film og ok god til musik :-)
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 13:34
Jeg har købt det sæt, efter jeg solgte mit andet surround setup. Og det spiller ganske fint 🙂
|
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 18:56
Der er godt nok forskel på, hvad man mener er "godt".
M.v.h.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 21:29
Du er en træls gammelsur mand nogle gange. Det er helt vildt
Det er soundbar selvfølgelig er der begrænsninger. Det er ikke et fuldblods surround setup. Og når det er sagt, så spiller det GODT
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 21:35
Sploink, hvad andre soundbars har du sammenlignet den med?
Jeg har lyttet til lidt af hver og Yamaha er i mine ører bedre i den prisklasse.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 21:38
Jeg har også lyttet til lidt af hvert
|
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 22:25
Sploink skrev:
Det er soundbar selvfølgelig er der begrænsninger. Det er ikke et fuldblods surround setup. Og når det er sagt, så spiller det GODT |
Hvis det er mig du mener, så er jeg hele tiden gået ud fra, at vi taler soundbar - ikke surroundbar. Jeg må bare sige igen: Præferencer er vidt forskellige, og der er bare forskel på gode soundbars, og så disse såkaldte surroundbar wannabe's. Jeg er ikke imponeret og de kan aldrig gøre sig ud for en soundbar, som har nogle ordentlige enheder. Der er jo et kæmpe hul i lyden, mellem de små diskantenheder, og så SUB'en som spiller fra 60-100 hz.
M.v.h.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2017 kl. 22:39
Henrik B. skrev:
Sploink skrev:
Det er soundbar selvfølgelig er der begrænsninger. Det er ikke et fuldblods surround setup. Og når det er sagt, så spiller det GODT |
Hvis det er mig du mener, så er jeg hele tiden gået ud fra, at vi taler soundbar - ikke surroundbar. Jeg må bare sige igen: Præferencer er vidt forskellige, og der er bare forskel på gode soundbars, og så disse såkaldte surroundbar wannabe's. Jeg er ikke imponeret og de kan aldrig gøre sig ud for en soundbar, som har nogle ordentlige enheder. Der er jo et kæmpe hul i lyden, mellem de små diskantenheder, og så SUB'en som spiller fra 60-100 hz.
M.v.h. |
Det er lige præcis her bose soundtouch 300 lander, eller også var jeg bare uheldig med mit sæt
|
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 19-Oktober-2017 kl. 09:57
Henrik B. skrev:
Der er godt nok forskel på, hvad man mener er "godt".
M.v.h. |
Ja, heldigvis ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 11:49
Tak for alle jeres kommentarer. Jeg har læst hver enkelt :) Jeg valgte at købe en Sonos soundbar + sub og jeg må sige jeg er ikke blevet skuffet. Dog er det ærgeligt der "kun" er optisk indgang men det lever jeg nok med, jeg har da levet med det de sidste 5 år da netflix, hbo osv ikke sender i andet en DD5.1
En ting som dog er en smule irriterende er at når man skifter lydkild så er der forskel i volumen. fx når jeg går fra netflix til Telmore musik i Sonos app så er Telmore musik væsentlig højere. Dog ikke værre en når man er klar over det så får man ikke et chok :)
Tak for Jeres input
|
Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 11:53
Hvad med Dali´s Kubik One, var den ikke med i overvejelserne?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 12:03
jjlp skrev:
Tak for alle jeres kommentarer. Jeg har læst hver enkelt :)
Jeg valgte at købe en Sonos soundbar + sub og jeg må sige jeg er ikke blevet skuffet. |
Du er ikke blevet skuffet? Hvor mange af de øvrige løsninger har du overhovedet hørt?
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 12:41
Vidste ikke man skulle forsvare sit valg, jeg ville bare sige tak og give en status. Men jeg lyttede til HEOS by Denon, Dali One, Bluesound og Sonos ved HiFi klubben. I El giganten lyttede jeg til Samsung HW-K960 og LG SH7
Jeg tilstår at jeg ikke tog til Odense og besøgte AV-Connection for at lytte til Yamaha og BOSE.
Jeg er i hvert fald tilfreds og efter jeg har fået Sonos er jeg faktisk begyndt at lytte til mere musik og radio gennem den lette app på min smartdevices :)
|
Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 12:49
jjlp skrev:
Vidste ikke man skulle forsvare sit valg, jeg ville bare sige tak og give en status.Men jeg lyttede til HEOS by Denon, Dali One, Bluesound og Sonos ved HiFi klubben. I El giganten lyttede jeg til Samsung HW-K960 og LG SH7
Jeg tilstår at jeg ikke tog til Odense og besøgte AV-Connection for at lytte til Yamaha og BOSE.
Jeg er i hvert fald tilfreds og efter jeg har fået Sonos er jeg faktisk begyndt at lytte til mere musik og radio gennem den lette app på min smartdevices :) |
Perfekt :)
Hvad var dit indtryk af Dali?
|
|