Print side | Luk vindue

Fra YouSee til Hiper

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153041
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 10:31


Emne: Fra YouSee til Hiper
Skrevet af: Briskus
Emne: Fra YouSee til Hiper
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 15:04
Hej!

Jeg har lige nu en 300/60 coax forbindelse hos YouSee, men er blevet lidt fristet til at skifte til Hiper's 1000/60, som oveni er ca. 100,- billigere end min nuværende forbindelse.

Når jeg læser her, så kan jeg ikke rigtig blive klog på, om Hiper's forbindelser kører med samme stabilitet som YouSee.

Jeg ved godt at Hiper lejer sig ind hos YouSee, og dermed bruger deres kabler, men gælder det også udstyr på centralen, eller har Hiper deres eget udstyr der?

Jeg har aldrig haft brug for YouSee kundeservice, kun få gange har jeg oplevet nedbrud, og hver gang har jeg fået en SMS om det vil være oppe igen i løbet af et par timer.

Kan jeg forvente mere nedetid hos Hiper?

Mvh. Brian



Svar:
Skrevet af: katbird
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 15:28
Der er en tråd på hardwareonline.dk om det samme,måske du kan finde lidt inspiration i den.
Telia er forøvrigt også begyndt at tilbyde forbindelser via YouSees coax-net.
https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=16&tid=884796" rel="nofollow - HardwareOnline


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 08:58
Jeg har haft Hiper i snart 1 år. Har oplevet at min forbindelse ikke virkede 2 gange.

1. gang var det yousee som havde pillet i "boksen" i vores område og åbenbart lavede en fejl. Det gik ud over hele grundejerforeningen på knapt 350 husstande. Blev dog løst i løbet af 2 dage.

2. gang var det min router/modem der stod af, Hiper sendte en ny og der gik også 1-2 dage inden jeg kom online igen.

Mht hastigheden, så har jeg 100/20 - men en måling viser gns 125/30, jeg har ingen udsving i hastigheden eller stabiliteten.

Jeg får gigabit i morgen fra dem i morgen. 

Så alt i alt er jeg ganske tilfreds, har i hvert fald svært ved at se hvorfor jeg skulle betale 700kr for samme vare når jeg kan slippe med 300.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

....Oplevede gentagende gange at hastigheden faldt markant (som i virkelig markant) om aftenen. Kunne se på deres facebook side at flere andre også oplevede dette. Som om de ikke havde båndbrede nok til deres kunder.

Der har været en artikel i Ingeniøren som beskriver hvodan TDC/YouSee prisfastsætter leje af COAX, og det er nok det du er ramt af (det er bestemt ikke samme måde som kobber og lys....):  http://ing.dk/artikel/konkurrenter-opgiver-slaas-med-yousees-superbredbaand-183701" rel="nofollow - https://ing.dk/artikel/konkurrenter-opgiver-slaas-med-yousees-superbredbaand-183701
Yoel Caspersen fra Kviknet blogger på Version 2, så hvis man er til lidt dybere artikler omkring alt det tekniske, er det værd at læse.


-------------


Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

To ting om Hiper. 

1. Du kommer som Hiperkunde bagerst i køen når skidtet ikke virker. Oplevede selv at min hiperforbindelse pludselig ikke virkede. Det tog 10 dage for dem at fikse det. Teknikeren kom netop med ovenstående melding da jeg konfronterede ham med hvorfor det kunne tage dem 10 dage.


Men er det ikke noget med at Hiper låner/lejer teknikere af Yousee,
og Yousee's egne kunder kommer før andre??
Har på et tidspunkt hørt at det kun er Yousee's teknikere som må servicere deres kabler.

Mener det var i 2006 eller tidligere da jeg havde Cybercity adsl at jeg hørte det.


-------------
//Guldhammer


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 12:52
Jeg var lige ved at skifte til Hiper (ADSL) for nogle måneder siden. De ville ikke garantere noget nær den hastighed jeg har hos youSee, så det endte med en aflysning af flytningen. Jeg streamer på peak-tidspunkter, så det var måske en ret god idé at lade være med at flytte.

Hvis så bare jeg kan komme af med de tvungne 125,- for TV-grundpakken, så er jeg egentlig tilfreds nok med min pris på 279,- for 140/30.


Skrevet af: Briskus
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 20:56
Tusinde tak for svar allesammen. Nogle er tilfredse, men endnu flere er utilfredse kan jeg se, så den chance tør jeg ikke tage som det ser ud nu. Men jeg håber da Hiper senere kan blive mere konkurrencedygtige udover prisen.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 21:46
Summa summarum: Området skriger på offentlig regulering.

Hiper (og andre) skal ifølge ovenstående artikel fra ingeniøren betale så høj pris hos YouSee at de som konsekvens køber for lidt båndbredde hos dem (eller helt opgiver at tilbyde noget). Det bliver således meget lokalt bestemt efter hvor mange man nu lige deler Hipers købte båndbredde hos YouSee med, hvor man nu lige bor, som det afgørende hvor god og stabil hastighed man oplever [over døgnet]. Som altid med ydelsen på internetforbindelser er det et spørgsmål og skallering og dimensionering.

Med andre ord er man nødt til at finde ud af hvor godt eller skidt det er helt lokalt. Man kan ikke regne med udsagn fra brugere på andre lokale HFC og CMTS's i andre områder end det område hvor man selv skal kobles op. Så det er enten naboerne/folk i nærområdet man må forhøre sig ved, ellers er man nødt til at vove at prøve selv for at finde ud af hvordan det er i området hvor man selv bor.

Jævnfør: %20" rel="nofollow - https://disqus.com/home/discussion/recordere-dk/yousee_priserne_stiger_igen_til_januar/#comment-3573370507


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Tusinde tak for svar allesammen. Nogle er tilfredse, men endnu flere er utilfredse kan jeg se, så den chance tør jeg ikke tage som det ser ud nu. Men jeg håber da Hiper senere kan blive mere konkurrencedygtige udover prisen.


Problemet med internetforbindelser er at de koster penge at etablere og at vedligeholde/opretholde service på.

Næste problem er at kunderne altid går efter billigste pris og så forstår de ikke, hvorfor service ikke er på samme niveau som ved deres gamle udbyder der kostede det dobbelte.......

Alle vil have fibernet, men ingen vil betale for at det bliver gravet ned.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 01:07
Gigabit ,firmaet der fik åbnet op for adgang til DONGS gamle fibernet som TDC købte for en slik...har ihvertfald søsat et interessant koncept for at få folk interesseret i at betale for nedgravning af fiber i hovedstadsområdet.
Betal 12000kr ,der dækker fiber til nærmeste husmur og en 100/100Mbit/s i 5 år til 0kr.
https://gigabit.dk/projekter.html" rel="nofollow - Gigabit.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg var lige ved at skifte til Hiper (ADSL) for nogle måneder siden. De ville ikke garantere noget nær den hastighed jeg har hos youSee, så det endte med en aflysning af flytningen. Jeg streamer på peak-tidspunkter, så det var måske en ret god idé at lade være med at flytte.

Hvis så bare jeg kan komme af med de tvungne 125,- for TV-grundpakken, så er jeg egentlig tilfreds nok med min pris på 279,- for 140/30.


Jeg har en 100/20 hos yousee uden TV. Det er med C-More. Jeg ved de tilbyder en lidt billigere pris hvis man fravælger det.


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:


Når jeg læser her, så kan jeg ikke rigtig blive klog på, om Hiper's forbindelser kører med samme stabilitet som YouSee.

Jeg har haft Hiper i 8 måneder nu, efter lidt bøvl op til en højtid, hvor Hiper var lidt sløve, så har de kørt super stabilt. Det har de åbenbart lært af og hvad kan man forlange mere af en udbyder ?

Jeg har en 100/25 coax forbindelse. Den kører klippestabilt og typisk med 110-115/25-30


Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Kan jeg forvente mere nedetid hos Hiper?

Jeg vil sige nej, det skal du ikke... Det er min erfaring i hvertfald...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



Jeg har en 100/20 hos yousee uden TV. Det er med C-More. Jeg ved de tilbyder en lidt billigere pris hvis man fravælger det.


Det kommer an på hvad for en boligforening man bor i. Det er en rimeligt rådden aftale vi har lige nu.


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 13:33
Så er jeg kommet på deres 1000/60, det er satme lækkert. Selvfølgelig for tidligt at sige noget om stabiliteten, men hvis den fortsætter som hidtil, så har jeg ikke noget at frygte. 

Jeg tror det kommer meget an på hvor man bor, min ven som bor i 3000 Helsingør er bestemt ikke tilfreds med deres oppetid.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



Jeg har en 100/20 hos yousee uden TV. Det er med C-More. Jeg ved de tilbyder en lidt billigere pris hvis man fravælger det.


Det kommer an på hvad for en boligforening man bor i. Det er en rimeligt rådden aftale vi har lige nu.

Det er bestemt ikke en boligforening. Jeg er direkte kunde hos yousee, men vil ikke have TV delen.

Det var bare for at sige at man godt kan købe internet på yousees net uden at skulle betale for en tv-pakke.

Hvordan det fungerer i en boligforening kan jeg ikke udtale mig om.


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 18:24
Jeg hygger mig i disse dage med at prøve Hiper - gået fra en 15/15 fiber

Synes dog slet ikke jeg får nok ved hiper (adsl) - lovet 100/35 men får maks 40/30...

Det er for så vidt ok, men til 70kr/md mere kan jeg få 100/100 fiber som bare virker - min nuvlærende 15/15 er lige lille nok til Netflix 4K :-( men har ellers fungeret 100% de sidste 20 måneder

Hvis ik Hiper tryller inden længe får de deres udstyr retur :-) tror fiber er vejen frem, vi streamer alt herhjemme da vi er kanelcuttere ;-)


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 18:40
Hvordan tester du hastighed?

Du skal bruge 5Ghz, i nærheden af router for at komme op på de hastigheder.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvordan tester du hastighed?

Du skal bruge 5Ghz, i nærheden af router for at komme op på de hastigheder.

Er et kabel fuldstændig old school?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 19:33
Ha ha.

Selvfølgelig er kabel ikke oldschool.

JaAndersen skriver bare at han er kabelcutter.



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Ha ha.

Selvfølgelig er kabel ikke oldschool.

JaAndersen skriver bare at han er kabelcutter.


Ja, så er det sgu om at holde sig fra kablerne :D



Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 24-Oktober-2017 kl. 22:14
Som sådan er forbindelsen den samme hos Hiper. Men man skal være indstillet på anderledes kundeservice. Kortere åbningstid og lukket i weekenden. Jeg har selv Hiper og har den lovede hastighed. Ved 2 fejlmeldinger hos dem hørte jeg aldrig tilbage. Faktisk modtog jeg en email omkring bedømmelse af supporten før problemet var løst :)
Da problemet tit ikke skal findes i den enkelte installation men i områdets bokse, så kan det være en ide at ringe til YouSee i stedet - så skal man bare ringe ind som om man var en af naboerne som har YouSee.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 13:10
Spørgsmålet er om det er et tænkt eksempel.

Hvis naboens yousee internet er nede, kan man godt bede vedkommende om at ringe.

Det dur bare ikke hvis fejlen kun ligger hos en selv.

Jeg tror at det er belejligt for Hiper at give skylden til Yousee.


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 16:35
En genstart af udstyr hjalp på mit

13 ms, 77 ned og 20 op - mod 5ms/15/15 før på fiber

Hvis det er stabilt de næste 14 dage opsiger jeg finer indtil videre :-)


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

En genstart af udstyr hjalp på mit

13 ms, 77 ned og 20 op - mod 5ms/15/15 før på fiber

Hvis det er stabilt de næste 14 dage opsiger jeg finer indtil videre :-)


Hele 5ms og 15/15 på fiber?!? WTF? ...Hvem tilbyder dog den elendighed?


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 17:23
Det gør/gjorde bredbånd nord - nu er deres tilbud 10/10 som laveste

Men på 15/15 kan du let streame til 2 iPads og et tv på samme tid... DR, TV2, osv sender jo med lav bitrate så det har fungeret fint...

Kan IKKE mærke forskel ved almindelig surf på fiberen og ADSL :-)

Vi har sågar streamet på en 6/1 Skyline forbindelse... jojo ;-)


Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:

Som sådan er forbindelsen den samme hos Hiper. Men man skal være indstillet på anderledes kundeservice. Kortere åbningstid og lukket i weekenden. Jeg har selv Hiper og har den lovede hastighed. Ved 2 fejlmeldinger hos dem hørte jeg aldrig tilbage. Faktisk modtog jeg en email omkring bedømmelse af supporten før problemet var løst :)
Da problemet tit ikke skal findes i den enkelte installation men i områdets bokse, så kan det være en ide at ringe til YouSee i stedet - så skal man bare ringe ind som om man var en af naboerne som har YouSee.

OK! Så det du siger er at du får den samme service som os der betaler mere hos Yousee fordi du udgiver dig for at være Yousee kunde? 

Ja. Første gang der var fejl, der tog de faktisk imod min fejlmelding (hvilket nok var en fejl), men der var de vist klar over der var problemer i området.
Anden gang blev jeg afvist da jeg har var Hiper kunde (er dog TV kunde der). Den sidste gang ringede jeg ind som en af "naboerne" og det gik fint. Det var jo ikke min installation den var gal med, men der var problemer i området. I sidste ende er det jo YouSee der skal ud og fikse det. Som tidligere ansat så kender jeg en del til deres systemer.

Det kører stabilt nu, men der var lige en periode hvor det var ustabilt pga. opdateringer. Så er det jo surt at sidde en søndag uden at kunne fejlmelde.





Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 26-Oktober-2017 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Det gør/gjorde bredbånd nord - nu er deres tilbud 10/10 som laveste

Men på 15/15 kan du let streame til 2 iPads og et tv på samme tid... DR, TV2, osv sender jo med lav bitrate så det har fungeret fint...

Kan IKKE mærke forskel ved almindelig surf på fiberen og ADSL :-)

Vi har sågar streamet på en 6/1 Skyline forbindelse... jojo ;-)


Ja, den slags kan man sagtens streame DR, TV2 og langt det meste 1080p (bortset fra Amazon's på, hvor bitraten til tider godt kan nærme sig de 10 mbit/s på 1080p)

...Men det er godt nok nærrige båndbredder der er tale om, når det handler om fiber. På den måde differentierer det sig jo ikke meget fra alternativerne, bortset fra bedre responstid og jitter, som de fleste ikke alenestående bemærker forskellen på. Så det virker meget bagstræberisk at "udnytte" fiber på den måde.



Print side | Luk vindue