Forhistorie:Så ligesom så mange andre sad jeg og fuldte med i Apples Keynote hvor de viste årets nye iPhone modeller frem. Og min første tanke var... jeg tror godt jeg kan leve med min iPhone 6S+ et år mere.
Men så fik jeg nyt job og min gamle firma mobil skulle afleveres tilbage. Købte en OnePlus 5 på DBA til 3500 kr for at se om Android havde rykket sig nok. Denne blev solgt videre uden tab en lille måned efter. Nej Android er bare ikke lige mig endnu. Gav det ellers en fair chance og flyttet alt fra billeder til mail og kontakter over til Google. Men så stod valget jo mellem iPhone 8 og iPhone X. Og hvilken skulle jeg vælge? 8+ var udelukket da jeg ikke gad have så stor en mobil igen.
Pros and Cons: Pyyh hvad skal man næsten skrive her? Jeg byder mig ikke om at liste specs. Det er noget man gør i Android verden. Men det siger intet om hvordan enheden virker.
FaceID: Er dette bedre end TouchID? Det ser umilbart ikke sådan ud. Pt sidder jeg i en mørk stue i en vinkel på ca 30 grader fra min telefon og jeg kan låse den op med et tryk. Ved FaceID skal du holde telefonen op til ansigtet og swype op. Når min mobil er i lommen kan jeg låse den op på vej op af lommen. Jeg ved det ikke måske det bare er tilvænning? Og så skal man jo huske på at dette er en første generations funktion. Hvor TouchID er finpudset over de sidste par år. Derfor vil FaceID uden tvivl have små børnesygdomme. Hvad disse evt. er må tiden vise.
OLED skærm: Indrømmet. Skærmen på X ser MØG godt ud, syntes jeg. Jeg har intet imod den NOTCH i toppen og syntes det er genialt lavet at bruge pladsen på begge sider til status ikonerne. Men ligesom med FaceID så er dette en første generations funktion. Apps er endnu ikke tilpasset til det nye design. Og hvis man er app udvikler så ved man at i Xcode er der noget der hedder Safe areas som man bør holde sig inden for. Og ser man på disse så kan man se at rigtig meget af skærmen på iPhone X er safe area. Hvor iPhone 8 har meget små safe area. Så hvor meget er den større skærm værd?
En ande "sjov" ting er at Apple har valgt at sige at man skal "embrace the notch" så når mobilen er i landscape view så skal appen altså omfavne Notchen og ikke lave en sort bar i begge sider. Det ved jeg godt nok ikke helt om jeg er enig i. Jeg forstår ikke at de ikke har valgt at iOS automatisk bare laver sorte bare i siderne når den er i landscape view. Dette ville gøre det langt nemmere at udvikle apps og i min optik se pænere ud. Eksemplet er ikke nær så slemt når mobilerne er i portræt view.
Betjening med gestures: Dette er efter min mening der hvor de skiller sig mest ud. Hvor iPhone 8 på klassisk vis betjenes via en Hjem knap i bunden af telefonen så har iPhone X en swype bar i bunden som man kan betjene på forskellig vis. Som jeg har forstået det kan man: - Swype op for at vende tilbage til hjem skærmen. - Swype lidt op for at skifte mellem apps. - Stryge til siden for at skifte mellem aktuelle og forrige app.
Slet ikke en dum ide. Men hvad der til gengæld ER en dum ide er at kontrol centeret er flyttet til toppen. Jeg ELSKER at det er i bunden, hvor man kan nå det. Hvis du vil nå kontrol centeret på iPhone X så skal du slå reachebility til. Eller hvad det nu hedder. Det der hvor den halvvere højden så du kan nå toppen. Og hvad værre er så er det kun i top højre hjørne man kan trække kontrolcenteret ned. Hvorfor ikke venstre? Hvad med dem der bruger mobilen i venstre hånd? Det syntes jeg ikke er helt gennemtænkt.
Funktionen med at stryge til siden for at skifte til forrige app, kan man for øvrigt også på alle iPhones med force touch. Tryk hårdt i venstre side af skærmen og træk mod højre. Hvis du gør dette skifter den også. Trækker du kun lidt mod højre åbner den fanen med alle åbne apps.
Kamera: Meget simpelt, iPhone X løber med denne. Den har både optisk zoom og portræt mode. Alt hvad 8 kan. Gør X bedre, eller lige så godt.
Konklusion: Ja så nåede du til enden. Og du kan måske allerede gætte hvad for en mobil jeg har valgt. Men et pris skilt på over 10.000 kr for iPhone X i 256GB versionen. Så ville jeg vælge 64GB da jeg syntes det er for høj en pris for en mobil. Omvendt så vil en iPhone 8 med 256GB koste næsten det samme som iPhone X med 64GB? Hmm... ja.
Jeg valgte en iPhone 8 256 GB. Og jeg valgte denne af den simple grund at jeg fandt den på DBA til 5.500 kr. (Normal pris 7-7.500 kr) Over 3.000 kr under hvad en iPhone X ville koste. Og selv om jeg er en gadget nørd og sagtens kan skele med misundelse på dem der har en iPhone X. Så vil jeg ikke give så mange penge ekstra for en mobil der basalt set kan det samme. Og enda gør mange af tingene dårligere.
Men hvad har du valgt? Er du enig i mine betragtninger og kan du måske bidrage med noget? Er du uenig vil jeg også gerne høre dine holdninger. :-)
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|