Print side | Luk vindue

"Sne" på projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153231
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 10:36


Emne: "Sne" på projektor
Skrevet af: JaAndersen
Emne: "Sne" på projektor
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 20:13
Hvad er “sne” på projektor?

Jeg døjer med noget der ligner pixelering i et hvid område lidt til højre for midten af lærred - ligner sne/støj...

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe?

Benq w2000 projektor



Svar:
Skrevet af: Jordsvin
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hvad er “sne” på projektor?

Jeg døjer med noget der ligner pixelering i et hvid område lidt til højre for midten af lærred - ligner sne/støj...

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe?

Benq w2000 projektor

Det her lyder nok lidt spøjst, men flytter området sig hvis du selv flytter dig i forhold til lærredet? For så kan det nemlig være hotspot forårsaget af lærredets struktur.


Skrevet af: cakke
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 15:00
Har du prøvet med et andet kabel


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 19-November-2017 kl. 18:36
Jeg tror det er hot spottiing??

Min projektor er monteret så den næsten flugter med overkanten af lærred, som er fra hifiklubben

Billedet er 204 cm bred og projektoren sidder 275cm fra lærred - så det er vel ok??

Vil det hjælpe at sænke projektoren en 20 cm længere ned? Eller skal jeg have en anden dug pga for høj gain?


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 19-November-2017 kl. 18:47
Hvad er gain på dit lærred?


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 19-November-2017 kl. 19:21
Det er et Optoma DS-9092


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 19-November-2017 kl. 19:34
Så fandt jeg det - gain 1.0


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 19-November-2017 kl. 19:46
Så tror jeg ikke det er hotspotting når gain er neutral. Min erfaring med hotspotting er også at det starter midt i lærredet og “arbejder” sig ud af


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 15:56
Hvis der er sparkles, så handler det typisk om at dit kabel taber for meget signal:

https://www.youtube.com/watch?v=5V3hEASHq6I" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=5V3hEASHq6I

"Over long runs, it's possible that interference of some kind, or a poorly made cable (more on this later), can reduce the "quality" of the signal to the point where the TV can't make heads or tails of it. Heads or tails -- that's a digital joke.

At this point, you're on the edge of the digital precipice. The most likely outcome is sparkles"
....Fra  https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/" rel="nofollow - https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/



Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 16:01
Godt forslag

Desværre så er det mere som om der er meget genskin enkelte steder på lærredet

Cirkamidt i - det er værst fra den ene stol


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg tror det er hot spottiing??

Min projektor er monteret så den næsten flugter med overkanten af lærred, som er fra hifiklubben

Billedet er 204 cm bred og projektoren sidder 275cm fra lærred - så det er vel ok??

Vil det hjælpe at sænke projektoren en 20 cm længere ned? Eller skal jeg have en anden dug pga for høj gain?

Du må finde ud af om det er projektoren eller lærredet der er noget galt med. Du kan holde et alm stykke printerpapir op foran lærredet og se om der forsvinder dér eller om det er projektoren der viser "sne".


Skrevet af: Jordsvin
Skrevet den: 22-November-2017 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Desværre så er det mere som om der er meget genskin enkelte steder på lærredet

Cirkamidt i - det er værst fra den ene stol
Det lyder helt bestemt som om det er lærredets tekstur der forårsager det. Du kan se præcis samme fænomen i de biografer der har installeret højreflekterende lærreder til 3D visninger (f.eks. Imperial, tragisk nok).

Prøv Mefistos test.


edit: Jeg havde et Lissau California lærred der havde præcis samme problem for nogle år siden. Jeg kunne absolut ikke leve med det. På papiret skulle det have gain på 1.0, men det lignede nu mere noget højreflekterende glans.


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 22-November-2017 kl. 16:09
Ja

Jeg får det lige testet, desværre alt for meget arbejde og for lidt fritid pt


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 22-November-2017 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Godt forslag

Desværre så er det mere som om der er meget genskin enkelte steder på lærredet

Cirkamidt i - det er værst fra den ene stol


Så ikke en teknisk fejl, men snarere et optisk fænomen? Hvis det er et lærred med meget høj gain er det, som allerede af andre indikeret, muligvis bare et high-gain hotspot. (i high gain lærreder kan der være reflekterende granulater af den ene eller anden slags som godt kan se ud som statisk/ubevægelig sne, hvis de lyses helt op med en klar farve eller hvidt lys fra projektoren)



Print side | Luk vindue