Print side | Luk vindue

Laptop Oplader til Mobil

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153411
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 15:48


Emne: Laptop Oplader til Mobil
Skrevet af: plysgaard
Emne: Laptop Oplader til Mobil
Skrevet den: 25-November-2017 kl. 09:43
Hejsa!

Jeg har lige købt mig en ny Lenovo Yoga 720 bærbar med USB C oplader.

Nu er mit spørgsmål om jeg sagtens kan bruge den til min mobil OnePlus 5 som også har USB C oplader?


Bag på Lenovo Opladeren står der under Output: 20V=2.25A / 15V=3A / 5V=2A

Umiddelbart vil jeg mene at den godt kan udfra ovenstående oplysninger da den så bare vil oplader med 2A... er der nogen som har lidt mere erfaring her?? er det harmløst at prøve sig frem?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-November-2017 kl. 11:20

Der må ikke anvendes en lader der giver mindre end enheden skal bruge, skal den f.eks bruge 1,5A, så kan der lades med en der yder 2A. Der lades jo ikke med mere strøm en enheden bruger, f.eks 1,5A.
Bruger en 4 port universal lader til at mit den yder 2A, og kan derfor bruges til det hele.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 25-November-2017 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Der må ikke anvendes en lader der giver mindre end enheden skal bruge, skal den f.eks bruge 1,5A, så kan der lades med en der yder 2A. Der lades jo ikke med mere strøm en enheden bruger, f.eks 1,5A.
Bruger en 4 port universal lader til at mit den yder 2A, og kan derfor bruges til det hele.

Det er en gang vrøvl radiomanden siger.
En moderne mobil tager den strøm som Mains adapteren kan give.
Så hvis mobilen kan bruge op til 2A til ladning men Mains adpteren kun kan give 1A så sørger ladekredsløbet i mobilen for at der ikke trækkes mere en 1A så 5V forsyningen ikke kollapses.

Det eneste der vil ske er at en opladning tager lidt længere tid jo mindre ampere en Mains adapter kan give.

Men for at komme tilbage til dit spørgsmål så du kan sagtens bruge adapteren fra din Lenovo til din OnePlus 5 da en USB Type-C Mains adapter altid starter med at give 5V ud når den tilsluttes til en enhed der skal lades.

Hvis den enhed du tilslutter supporterer USB PD og kan håndterer en højere spænding så vil Mains adapteren og din enhed forhandle en højere udgangsspænding for at kunne lade med en højere effekt.
For eksempel ville de eventuelt lave en kontrakt på 9V/3A (27W)

Men så vidt jeg ved så supporterer OnePlus 5 ikke USB PD så den ville kunne lade med 5V/2A (10W)


Skrevet af: plysgaard
Skrevet den: 26-November-2017 kl. 09:34
Tak til Henrik for yderst fyldestgørende forklaring! :) Tommel OP!!!



Print side | Luk vindue