300 kr. for undersøgelse af Apple TV Remote
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Smart TV
Forumbeskrivelse: Smart TV, Google TV, Apple TV, Microsoft TV og andre indholdstjenester til TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153497
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 20:32
Emne: 300 kr. for undersøgelse af Apple TV Remote
Skrevet af: ClausBP
Emne: 300 kr. for undersøgelse af Apple TV Remote
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 06:44
Hej!
Min Apple TV 4K fjernbetjening har fået en revne i glasoverfladen.
Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er sket - men den er i hvert tilfælde ikke faldet på gulvet.
Jeg mener, at der må være tale om en garantifejl, siden den kan gå i stykker ved normal brug.
Derfor henvendte jeg mig til Apple Support, der venligt sagde, at den nok ville blive ombyttet og at jeg skulle henvende mig til et af flere mulige reparationssted.
Jeg afleverede remoten til et Apple reparationssted og blev gjort opmærksom på, at det ville koste 300 kr. i undersøgelsegebyr, hvis det viste sig at reparationen ikke blev anderkendt som en garantireparation.
Det gav i mine øjne ingen mening, da en ny remote koster 600 kr. og jeg således skulle af med 900 kr. ialt, hvis reparationen ikke blev anderkendt som en garantireparation.
Jeg valgte derfor ikke at aflevere remoten og skrev en skriftlig klage til Apple Support over dette håndteringsgebyr. Jeg har ikke modtaget svar endnu.
Et sådan undersøgelsesgebyr var nyt for mig - så jeg checkede Købeloven og det har forhandlere faktisk ret til at tage - selv ved garantireparationer.
Loven siger dog også, at gebyret ikke må være urimeligt højt.
Hvis der er interesse for det - fortæller jeg gerne det videre forløb - jeg betragter et undersøgelsesgebyr som urimeligt ved garantireparationer.
Hvad synes I?
Venlig hilsen Claus
|
Svar:
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 09:06
Forretningen skal bruge tid (=penge) på en undersøgelse.
Hvis resultatet af undersøgelsen betyder at kunden ikke vil have repareret produktet, har forretningen mistet penge hvis de ikke tager et gebyr for undersøgelsen. Så jeg synes det er helt i orden.
Dog bør gebyret bortfalde hvis kunden vælger at få udført reparation, som der skal betales for.
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 10:20
De skal vel have noget for at undersøge den.
Noget andet er holdbarheden af Apples fjernbetjeninger.
Da jeg fik min ATV 3 brugte jeg den ikke meget de første par år. Alligevel gik fjernbetjeningen i stykker. Den næste holdt i halvandet år. Samme problem som den første: Jeg kunne ikke trykke til venstre.
Den ser ellers solid ud, men holder ikke til meget brug.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 12:40
Det er da et skråplan, at man mødes med et krav om betaling, når man vil aflevere en ting til garanti reparation.
Næsten den samme mangel på service oplede jeg for 10 år siden ved CSI computer. På min nyindkøbte stationære PC og LCD skærm, kom der pludselig sort skærm. I tiltro til at få afhjulpet problemet, afleverede jeg det hele i butikken. Og da jeg skulle hente det igen, blev jeg afkrævet 250kr for deres tid, for de havde ikke fundet nogen fejl. Jeg nægtede at betale, men så kunne jeg ikke få udleveret PC’en
|
Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 13:47
Vi bruger dem erhversmæssigt og oplever generelt at de holder meget længe, hvis man ikke smider rundt med dem :)
|
Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 14:18
ClausBP skrev:
Hej!
Min Apple TV 4K fjernbetjening har fået en revne i glasoverfladen.
Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er sket - men den er i hvert tilfælde ikke faldet på gulvet.
Jeg mener, at der må være tale om en garantifejl, siden den kan gå i stykker ved normal brug.
Derfor henvendte jeg mig til Apple Support, der venligt sagde, at den nok ville blive ombyttet og at jeg skulle henvende mig til et af flere mulige reparationssted.
Jeg afleverede remoten til et Apple reparationssted og blev gjort opmærksom på, at det ville koste 300 kr. i undersøgelsegebyr, hvis det viste sig at reparationen ikke blev anderkendt som en garantireparation.
Det gav i mine øjne ingen mening, da en ny remote koster 600 kr. og jeg således skulle af med 900 kr. ialt, hvis reparationen ikke blev anderkendt som en garantireparation.
Jeg valgte derfor ikke at aflevere remoten og skrev en skriftlig klage til Apple Support over dette håndteringsgebyr. Jeg har ikke modtaget svar endnu.
Et sådan undersøgelsesgebyr var nyt for mig - så jeg checkede Købeloven og det har forhandlere faktisk ret til at tage - selv ved garantireparationer.
Loven siger dog også, at gebyret ikke må være urimeligt højt.
Hvis der er interesse for det - fortæller jeg gerne det videre forløb - jeg betragter et undersøgelsesgebyr som urimeligt ved garantireparationer.
Hvad synes I?
Venlig hilsen Claus
| Det er muligt du har den mening, men det er fuldt lovligt at tage et rimeligt gebyr, sålænge kunden er informeret om det. Det skriver du også selv jo. Om det så er god stil kommer an på situationen. Her synes jeg måske det er i overkanten, da det burde kunne undersøges nemt hvad der er sket.
------------- Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 16:38
Jeg har ryddet op i tråden, og det er ikke ok at komme med personagreb i stil med tidligere, og man vil risikere udelukkelse fra forummet hvis det gentager sig. (Vedkomne har fået en hilsen i indbakken, for at sikre det er noteret).
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 16:43
@Asker og Jonas.
Tak for jeres bemærkninger - jeg ønskede ikke selv at svare.
|
Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 18:33
Jeg tillader mig et lille sidespørgsmål. På min IPhone X er der en Apple tv fjernbetjening, kan ikke få den til at virke på min Apple tv 2 , virker det kun på 4 ? Kan jo så bruges hvis den anden sarte går i stykker.
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Skrevet af: jec
Skrevet den: 01-December-2017 kl. 19:13
johnny57 skrev:
Jeg tillader mig et lille sidespørgsmål. På min IPhone X er der en Apple tv fjernbetjening, kan ikke få den til at virke på min Apple tv 2 , virker det kun på 4 ? Kan jo så bruges hvis den anden sarte går i stykker. | I følge oplysninger om denne fjernbetjening på AppStore, skulle den kunne betjene Apple TV 2. generation, såfremt denne er opdateret med software version 6.2.1.
Jens
|
Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 06:10
Jonas Baadsgaard skrev:
Det er muligt du har den mening, men det er fuldt lovligt at tage et rimeligt gebyr, sålænge kunden er informeret om det. Det skriver du også selv jo. Om det så er god stil kommer an på situationen. Her synes jeg måske det er i overkanten, da det burde kunne undersøges nemt hvad der er sket.
|
Hej Jonas!
Ja - jeg stiller heller ikke spørgsmålstegn ved lovligheden af et undersøgelsesgebyr.
Men jeg vil være opmærksomhed om min næste forhandler anvender undersøgelsesgebyr og det er specielt ved garanti/reklamations-reparationer, jeg synes det er urimeligt. Her deler Forbrugerrådet Tænk min opfattelse.
Ellers mener jeg, at et undersøgelsesgebyr kan være rimeligt og så er det jo nærmest en konkurrenceparameter ved valg af reparatør.
Interesserede kan læse mere her: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/undersoegelsesgebyr-hvornaar-skal-du-betale-det" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/undersoegelsesgebyr-hvornaar-skal-du-betale-det
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 09:30
Hvis vi ser bort fra de 600 kr en ny remote koster. og alene fokusere på hvad det koster at behandle sådan et service. Remoten skal sendes til et værksted. Det koster både tid og penge. En person skal bruge x tid på at undersøge remoten. Det koster løn Værkstedet skal informere butikken så de kan informere dig dette koster løn da det tager tid. Butikken skal informere dig, igen koster dette tid og penge.
Så skal der moms oven i.
Og alt dette gør de for 300 kr. Det lyder ikke urimeligt i mine ører. Og det er jo kun såfremt at de vurdere du ikke er berettiget til en reklamation at de opkræver beløbet. Så kan ikke se problemet. Du vil opleve det samme hvis du går i elgiganten.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 09:51
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer.
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 10:10
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Men der har de jo heller ikke sendt dem ind til kontrol lyder det til. Plus de er blevet anerkendt som reklamation så selvfølgelig skal du ikke betale.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 10:39
Kampus skrev:
Det er da et skråplan, at man mødes med et krav om betaling, når man vil aflevere en ting til garanti reparation.
Næsten den samme mangel på service oplede jeg for 10 år siden ved CSI computer. På min nyindkøbte stationære PC og LCD skærm, kom der pludselig sort skærm. I tiltro til at få afhjulpet problemet, afleverede jeg det hele i butikken. Og da jeg skulle hente det igen, blev jeg afkrævet 250kr for deres tid, for de havde ikke fundet nogen fejl. Jeg nægtede at betale, men så kunne jeg ikke få udleveret PC’en |
Jeg har svært ved at se skråplanet i at virksomheder tager sig betalt for at yde services.
Lad os som eksempel sig at du har en PC der jævnligt fryser/genstarter. Du afleverer den som defekt der hvor du har købt den.
Situation A: Det viser sig at det er defekt RAM der er årsagen. Da du har garanti på hardwaren skifter de RAM'en uden beregning, det er de forpligtede til da det er en garantisag.
Situation B: Det viser sig at det er en virus der skaber problemet. Det er ikke en garantisag, så naturligvis kommer du til at betale for det arbejde der er brugt for at afgøre om det er en garantisag eller ej.
Hvis ikke B kostede penge kunne virksomheden ikke lave andet end at undersøge folks computere, så er det bare at aflevere computeren hver gang der er noget galt - hvis det er hardwaren der fejler noget får man det fikset gratis, hvis det er softwaren der fejler får man stillet en diagnose gratis, det er win-win..
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 11:23
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Har du ikke fået det lavet på reklamationen?
For gebyret er jo kun, hvis det viser sig at skaden er selvforskyldt og IKKE dækket af reklamationsretten.
For Bilka har de samme regler:
https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik" rel="nofollow - https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik
4. UndersøgelsesgebyrI forbindelse med undersøgelse af dit produkt har butikken ret til at opkræve et undersøgelsesgebyr, såfremt fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten (jf. ovenstående). Størrelsen af gebyret afhænger af hvilket produkt, der er tale om og det vil fremgå på den reparationsnota, du skriver under på ved indlevering af produktet i butikken.
|
Skrevet af: hunt
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 14:42
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Og netop derfor køber vi oftest de store anskaffelser hos Bilka.
Jeg har hørt, at Bilka har den filosofi, at en gennemsnitlig kunde lægger mere end 10.000 kr. årligt hos dem. Derfor kan det ikke betale sig med besværlig reklamationsprocedure, som kan koste kunder.
Vi købte en havepavillon hos dem for mere end 10 år siden. Den blev stillet op om foråret, og allerede om efteråret var canvas-taget mørt. Det medførte, at en svag brise kunne rive store huller ved syningerne. Vi har nu fået byttet taget hvert år mere end 10 gange. Der skal selvfølgelig ikke undersøges meget på taget, men må sige at de generelt har en god service.
|
Skrevet af: Male80
Skrevet den: 02-December-2017 kl. 23:07
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-December-2017 kl. 10:57
PerW skrev:
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Har du ikke fået det lavet på reklamationen?
For gebyret er jo kun, hvis det viser sig at skaden er selvforskyldt og IKKE dækket af reklamationsretten.
For Bilka har de samme regler:
https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik" rel="nofollow - https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik
<h3 style="-sizing: border-; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif; line-height: 1.1; color: rgb51, 51, 51; margin-top: 17px; margin-bottom: 8.5px; font-size: 12px;">4. Undersøgelsesgebyr</h3><p style="-sizing: border-; margin: 0px 0px 8.5px; color: rgb51, 51, 51; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif;">I forbindelse med undersøgelse af dit produkt har butikken ret til at opkræve et undersøgelsesgebyr, såfremt fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten (jf. ovenstående). Størrelsen af gebyret afhænger af hvilket produkt, der er tale om og det vil fremgå på den reparationsnota, du skriver under på ved indlevering af produktet i butikken. | Jo det var jo en reklamation! Og jeg blev ikke stillet i udsigt, at jeg skulle betale noget på noget tidspunkt. Kun at jeg ville høre fra dem om 14 dg.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-December-2017 kl. 15:31
Kampus skrev:
PerW skrev:
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Har du ikke fået det lavet på reklamationen?
For gebyret er jo kun, hvis det viser sig at skaden er selvforskyldt og IKKE dækket af reklamationsretten.
For Bilka har de samme regler:
https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik" rel="nofollow - https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik
<h3 style="-sizing: border-; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif; line-height: 1.1; color: rgb51, 51, 51; margin-top: 17px; margin-bottom: 8.5px; font-size: 12px;">4. Undersøgelsesgebyr</h3><p style="-sizing: border-; margin: 0px 0px 8.5px; color: rgb51, 51, 51; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif;">I forbindelse med undersøgelse af dit produkt har butikken ret til at opkræve et undersøgelsesgebyr, såfremt fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten (jf. ovenstående). Størrelsen af gebyret afhænger af hvilket produkt, der er tale om og det vil fremgå på den reparationsnota, du skriver under på ved indlevering af produktet i butikken. | Jo det var jo en reklamation! Og jeg blev ikke stillet i udsigt, at jeg skulle betale noget på noget tidspunkt. Kun at jeg ville høre fra dem om 14 dg. |
Men det har sikkert stået på den aftale du har indgået.
Som det fremgår at deres regler.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-December-2017 kl. 15:44
PerW skrev:
Kampus skrev:
PerW skrev:
Kampus skrev:
Nu har jeg ikke haft reklamationer i Elgiganten, men 2 gange i Bilka, og der gav jeg intet undersøgelsesgebyr. Begge var inden for 2 års reklamationsret. Den ene batteriet i en Mac Book Pro, den anden batteriet i en EL-cykel. Der var ingen diskussion, begge sager blev oprettet med det samme som reklamationer. |
Har du ikke fået det lavet på reklamationen?
For gebyret er jo kun, hvis det viser sig at skaden er selvforskyldt og IKKE dækket af reklamationsretten.
For Bilka har de samme regler:
https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik" rel="nofollow - https://www.bilka.dk/kundeservice/reklamationspolitik
<h3 style="-sizing: border-; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif; line-height: 1.1; color: rgb51, 51, 51; margin-top: 17px; margin-bottom: 8.5px; font-size: 12px;">4. Undersøgelsesgebyr</h3><p style="-sizing: border-; margin: 0px 0px 8.5px; color: rgb51, 51, 51; font-family: " Sans", Tahoma, Arial, sans-serif;">I forbindelse med undersøgelse af dit produkt har butikken ret til at opkræve et undersøgelsesgebyr, såfremt fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten (jf. ovenstående). Størrelsen af gebyret afhænger af hvilket produkt, der er tale om og det vil fremgå på den reparationsnota, du skriver under på ved indlevering af produktet i butikken. | Jo det var jo en reklamation! Og jeg blev ikke stillet i udsigt, at jeg skulle betale noget på noget tidspunkt. Kun at jeg ville høre fra dem om 14 dg. |
Men det har sikkert stået på den aftale du har indgået.
Som det fremgår at deres regler. | Du har fuldstændig ret. Jeg har bare ikke læst det eller blevet gjort opmærksom på det. Sikkert pga en klokkeklar reklamation.
|
Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-December-2017 kl. 07:40
Mon ikke trådstarter lidt frygter, at Apple vil vende tilbage med en "det er selvforskyldt!" besked selvom det ikke er tilfældet? Det er jo set før at Apples (og andres) værksteder laver det trick - specielt den der med at "den har jo været udsat for væske" har jeg hørt mange gange, hvor det ikke har været tilfældet.
Har selv en Lenovo Yoga bærbar, hvor Lenovo påstod at der havde været vandskade selvom den havde stået på hylden i 2 måneder efter køb og ville ha penge for i det hele taget at sende den tilbage til mig. Viste sig de ikke kunne bevise en døjt og de måtte hoste op med en gratis reparation.
|
Skrevet af: Gunner Gunoil
Skrevet den: 04-December-2017 kl. 13:17
Hvis nu der ikke var et sådan gebyr, ville alle jo komme med deres mere eller mindre selvforskyldte skadet udstyr, og give det en chance for at blive repareret på garantien. Det er i min optik fair nok, men i dit tilfælde ville jeg nok bare købe ny da det højest sandsynlig vil blive betraget som selvfoskyldt da glasset jo er knækket
|
|