Print side | Luk vindue

Opgradering JVC X35 til ??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153679
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 11:33

Emne: Opgradering JVC X35 til ??
Skrevet af: Thomasl
Emne: Opgradering JVC X35 til ??
Skrevet den: 16-December-2017 kl. 14:08
Hej alle,

har i dag en JVC X35 kombineret med Grayhawk RS G3 110" lærred, i en ret lys stue.
Ønsker nu at opgradere til mere lysstærk model, så vi også kunne se film/sport med en anelse baggrundslys om aftenen. (Måske endda sport om dagen hvis overskyet, hvis ikke urealistisk? - som sagt , meget lys stue)

3D ville være fint hvis der er lysstyrke nok (det er der ikke på X35 efter min mening).

Budget 20-40K. Helst 20K ;-), men villig til at gå op, hvis der er tungtvejende argumenter.

Er f.eks. i tvivl om 4K vil give mening, dels qua mit lærred som mig bekendt ikke er 4K certificeret, og dels fordi vi kun snakker 110" fra 3,5 meters afstand.

Oprindeligt var min X35 kalibreret (settings røget :-(  ) med lækre farver... ville sætte pris på samme farve rigdom, shadow detail osv., men som sagt mere lys styrke tror jeg er nødvendigt, måske på bekostning af disse faktorer? Jeg synes efterhånden scenerne er for mørke.

Krav til støjniveau, samme som X35 ved low mode, men altså med mere lys :)
(ved high mode på X35 er jeg næsten tilfreds)

JVC, Sony? eller noget tredje, kom med lidt input :)

-------------
mvh.

Thomas

Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 16-December-2017 kl. 15:57
Jeg gik fra X35 til X5000
Den er lidt mere lysstærk og understøtter 4K: Det ser sgu godt ud

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 16-December-2017 kl. 16:38
Uanset hvad du gør vil billedekvaliteten altid lide kraftigt under lys i stuen, så en alternativ strategi kunne være at beholde din x35 og tilkøbe en "lyskanon" til brug ved mindre optimale omstændigheder. Var i HFK for nylig der havde de en Epson der så ud til at være meget lysstærk til omkring 10k,-.

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Uanset hvad du gør vil billedekvaliteten altid lide kraftigt under lys i stuen, så en alternativ strategi kunne være at beholde din x35 og tilkøbe en "lyskanon" til brug ved mindre optimale omstændigheder. Var i HFK for nylig der havde de en Epson der så ud til at være meget lysstærk til omkring 10k,-.

nej det går ikke, der skal kun hænge én under loftet :)
planen var at opgradere til noget som er bedre end X35, specielt på lysstyrke er jeg ikke tilfreds længere.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg gik fra X35 til X5000
Den er lidt mere lysstærk og understøtter 4K: Det ser sgu godt ud

antager X5500 ville være lidt samme bud?
De er dog ikke native 4K ? gør det stor forskel (se oprindelig besked om størrelse og siddeafstand)

nogen der ved om forskellen til X5900 udover prishoppet er nævneværdigt?

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet af: Meier
Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:37
Den her koster da kun 25k - men desværre ikke Dkr.....
https://www.projectorreviews.com/sony/sony-vpl-vw885es-4k-home-theater-laser-projector-review/" rel="nofollow - Sony Laser Projektor
Men min pointe er, at det måske er sådan en du spørger efter?

Skrevet af: Meier
Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:39
Men seriøst lyder det mere til, at du skal kigge på noget mørkelægning - just saying.......

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

nej det går ikke, der skal kun hænge én under loftet :)
planen var at opgradere til noget som er bedre end X35, specielt på lysstyrke er jeg ikke tilfreds længere.

Det er fair nok, men overvej grundigt hvad der menes med "bedre", når den bruges i et rum med dagslys. Der får du så godt som intet ud af bedre farver eller især bedre kontrast.  Nu er du selv inde på mere lys og det er ubetinget vejen frem. - Altså meget mere lys.

Tænk på, at hvis der reflekteres bare så lidt som 1cd/m2 naturligt lys fra lærredet. så skal projektoren generere 100cd/m2 for at lave så lidt som en kontrast på 1:100(!). Derfor har du intet som helst ud af at købe en dyrere projektor der selv har meget høj kontrast. Det bliver alligevel ødelagt indtil det bliver mørkt og du slukker lyset.

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:

Men seriøst lyder det mere til, at du skal kigge på noget mørkelægning - just saying.......

ikke nok WAF :-/

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:

Den her koster da kun 25k - men desværre ikke Dkr.....
https://www.projectorreviews.com/sony/sony-vpl-vw885es-4k-home-theater-laser-projector-review/" rel="nofollow - Sony Laser Projektor
Men min pointe er, at det måske er sådan en du spørger efter?

uden for budget, og glemte at skrive, den skal være farven Hvid :-)

Min X35 mangler i high mode, nok kun 20-40% mere lys for at jeg ville være tilfreds.

Skal ikke kunne se film i dagslys, men altid næsten mørklagt (men lyse lofter, ask parket, hvide gardiner) dvs. kunne være fint, men man kunne tåle at have et smule orienterings lys, og billedet stadig var godt.

Skal heller ikke kunne se fodbold i solskinsvejr (gulv til loft vinduespartier, det ville nok også være umuligt med en laser projector), men ville være rart hvis man kunne se sport i overskyet vejr, måske ved skumringstid, frem for som nu, at jeg skal vente til en rum tid efter solnedgang - om sommeren kan projektor først benyttes 22:30...

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 20:12

Det er fair nok, men overvej grundigt hvad der menes med "bedre", når den bruges i et rum med dagslys. Der får du så godt som intet ud af bedre farver eller især bedre kontrast.  Nu er du selv inde på mere lys og det er ubetinget vejen frem. - Altså meget mere lys.

Tænk på, at hvis der reflekteres bare så lidt som 1cd/m2 naturligt lys fra lærredet. så skal projektoren generere 100cd/m2 for at lave så lidt som en kontrast på 1:100(!). Derfor har du intet som helst ud af at købe en dyrere projektor der selv har meget høj kontrast. Det bliver alligevel ødelagt indtil det bliver mørkt og du slukker lyset.

jeg kan godt undvære at bruge projektor i fuldt dagslys, hvis jeg ikke var klar nok, så er det ikke et behov, det er med mit lys indfald på omkring 20m2 vinduespartier i stuen ikke noget jeg går efter.

Med "bedre" mener jeg bare, at er begyndt at savne lysstyrken i en rigtig biograf, og synes efterhånden mit billede er for mørk.... selv i high mode mangler jeg de sidste 20-40% mere lys, er min bedste fornemmelse.

ser Epson laver projektorer med 2500 lumen?
Ved ikke om alle firmaer opgiver lumen ærligt på samme vis?
Men det virker noget højere end X35'eren, og jeg tænker da lidt over, hvorfor mon andre producenter har mere lys?

Er min X35 ikke helt gearet til 110" grayhawk?
Var jeg måske lidt for "fedtet" dengang?

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 16-December-2017 kl. 22:15
Man kan ikke regne med at de oplyste lumen værdier holder, men der er nok rigtigt at der er mere lys i en Epson. Synes ikke du har været fedtet, men til dit brug havde der måske været andre modeller der var bedre egnet. Har ikke fulgt så meget med de sidste par år, men sidst jeg kiggede havde både Sony og Epson modeller med en del mere lys end JVC. Har du tænkt på om det evt bare var tid til at skifte lampen? Den taber lyset hen af vejen.

Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 17-December-2017 kl. 05:26
Jeg synes sagtens jeg kan se sports udsendelser i min stue der også er relativ lys med min Pana PT-AT6000.

Men lamelgardiner med mørklægning hjælper en del.

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg synes sagtens jeg kan se sports udsendelser i min stue der også er relativ lys med min Pana PT-AT6000.

Men lamelgardiner med mørklægning hjælper en del.

den er vist også ratet til 2400 lumen?
Det er måske issuet med JVC, som måske ikke er lysstærk nok til mit setup.

panasonic, jvc, Sony? 
Er Epson et godt bud ?

Hvilken har bedre lysstyrke end JVC x35, og har samtidig gode farver samt et acceptabelt shadow detail?
Leder jo efter noget som "opgraderer" oplevelsen samlet set, i forhold til X35 som jeg har på grayhawk lærrede (for dyrt også at opgraderer dette)
.
Havde håbet teknologi udvikling gjorde at jeg til 20-25K kunne få opgraderet oplevelse, men ellers er jeg som sagt villig til at gå op til 40K, måske lidt højere.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 10:18
Glem hvad de er rated til. Det er ikke retvisende alligevel.

Alle sammen har "gode farver samt et acceptabelt shadow detail" men om de er gode nok til dig kan du kun selv afgøre. Man går nok lidt på kompromis for at får mere lys. Mit bud er en Sony vpl hw45es til lige over 15.000,- eller en Epson f.eks. eh-tw7300 eller eh-tw9300, som jeg dog ikke selv har set til ~20.000,-, men jeg synes du skal se dem selv. AV-connection har både JVC, Sony og Epson, så jeg er sikker på du kan få en demo. Panasonic er også et bud. De har Epson indmad men med motoroptik som kun er på nogle Epsonmodeller.

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 11:14

Glem hvad de er rated til. Det er ikke retvisende alligevel.

Alle sammen har "gode farver samt et acceptabelt shadow detail" men om de er gode nok til dig kan du kun selv afgøre. Man går nok lidt på kompromis for at får mere lys. Mit bud er en Sony vpl hw45es til lige over 15.000,- eller en Epson f.eks. eh-tw7300 eller eh-tw9300, som jeg dog ikke selv har set til ~20.000,-, men jeg synes du skal se dem selv. AV-connection har både JVC, Sony og Epson, så jeg er sikker på du kan få en demo. Panasonic er også et bud. De har Epson indmad men med motoroptik som kun er på nogle Epsonmodeller.

tak for buddene. svært for mig at gennemskue, om de ville fornemmes som "upgrade" i forhold til X35.
Specs hvad angår lys er højere, men de er jo billigere? (nogle gange følges pris og kvalitet, omvendt har teknologien måske skubbet priserne så jeg får mere for 20K i dag, end 2013 hvor jeg købte x35)

hmm, kunne være jeg skulle køre fra Kbh til Fyn for demo hos AV connection. Er der steder i Kbh. med demo i prislejet 20-40K som er mit budget?

I øvrigt har ingen rigtig svaret, om 4K på 110" steward Grayhawk lærred giver mening?
Dels da lærred ikke certificeret til 4K, og dels da jeg sidder 3,5 meter fra 110" ?

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet af: jake51
Skrevet den: 17-December-2017 kl. 11:44
Jeg vile ikke gå så meget op i, at lærredet ikke er certificeret til 4K
Det vigtige er at projektor og afspiller understøtter det
Hvis afspiller og projektor har to HDMI, behøver surroundreceiveren ikke understøtte 4K

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 11:55
Det er fordi din JVC aldrig har været tænkt som en projektor med "meget lys". Der er lagt mere vægt på det bedst mulige billede. "Meget lys" er ikke dyrt. Man kan få billige projektorer fra nogle få tusinde med meget mere lys end din JVC, men ofte har de også et middelmådigt billede. Det er kombinationen af meget lys og super billede der koster. Hvor på  "Meget lys <------> Bedst muligt billede" de forskellige producenter lægger sig er lidt forskelligt og hvad man skal vælge afhænger af omstændighederne og personlig smag. Ud fra hvad jeg har set, ville jeg tro at en Sony eller Epson er et godt valg (når nu du ikke vil have to). Jeg ville selv være tilfreds med en Epson Eh tw6700 til 9000,- fra HFK. Den har masser af lys og et glimrende billede. Du kan se nogle modeller i HFK på Ågade og KTradio på Vesterbrogade har også lidt at kigge på.

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 12:05

Det er fordi din JVC aldrig har været tænkt som en projektor med "meget lys". Der er lagt mere vægt på det bedst mulige billede. "Meget lys" er ikke dyrt. Man kan få billige projektorer fra nogle få tusinde med meget mere lys end din JVC, men ofte har de også et middelmådigt billede. Det er kombinationen af meget lys og super billede der koster. Hvor på  "Meget lys <------> Bedst muligt billede" de forskellige producenter lægger sig er lidt forskelligt og hvad man skal vælge afhænger af omstændighederne og personlig smag. Ud fra hvad jeg har set, ville jeg tro at en Sony eller Epson er et godt valg (når nu du ikke vil have to). Jeg ville selv være tilfreds med en Epson Eh tw6700 til 9000,- fra HFK. Den har masser af lys og et glimrende billede. Du kan se nogle modeller i HFK på Ågade og KTradio på Vesterbrogade har også lidt at kigge på.

jeg tolker på svarene, inkl. dit, at jeg måske skal vælge: A Lys eller B øvrig billedkvalitet (farve ægthed/shadow detail), og at hvis jeg vægter lys højere, i virkeligheden kan slippe afsted med en noget billigere model end jeg havde forventet...

det er jo heller ikke fordi jeg absolut skal brænde alle pengene af, men er der slet ikke noget, når man tænker 20-40K (måske 50K) som kan give mig begge dele?  (men måske bare ingen læsere med disse erfaringer)
har godt set Sony's og JVC's modeller i de pris kategorier, men ville jo være super hvis nogen havde erfaring med dem og havde stået i lignende situation ... :)

Men ja, vil besøge KT radio, de ligger jo ikke langt væk :-)

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg vile ikke gå så meget op i, at lærredet ikke er certificeret til 4K
Det vigtige er at projektor og afspiller understøtter det
Hvis afspiller og projektor har to HDMI, behøver surroundreceiveren ikke understøtte 4K

nå ja, kan faktisk være jeg skal opgradere receiver osv. også :(
æv... men godt input, det skal jeg undersøge

Men det med 4K gik mere på om mit lærreds "gryn" størrelse betyder det er spild med 4K, og at sidde afstand til 110" gør at jeg praktisk talt ikke kan se forskel.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 12:16
Jeg vil tro at mang godt kan se forskel på 2k og 4k under alle omstændigheder, da meget 4k indhold bliver leveret ved højere bitrate og mere moderne komprimering. Så uden at have set det med egne øjne, vil jeg gætte på, at 4k vil være en fordel uanset om dit lærred er "4k certificeret" (hvad der så end menes med det) eller om projektoren er native 4k. Det tilførte billede er stadig af en bedre kvalitet. 

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

jeg tolker på svarene, inkl. dit, at jeg måske skal vælge: A Lys eller B øvrig billedkvalitet (farve ægthed/shadow detail), og at hvis jeg vægter lys højere, i virkeligheden kan slippe afsted med en noget billigere model end jeg havde forventet...

det er jo heller ikke fordi jeg absolut skal brænde alle pengene af, men er der slet ikke noget, når man tænker 20-40K (måske 50K) som kan give mig begge dele?  (men måske bare ingen læsere med disse erfaringer)
har godt set Sony's og JVC's modeller i de pris kategorier, men ville jo være super hvis nogen havde erfaring med dem og havde stået i lignende situation ... :)

Men ja, vil besøge KT radio, de ligger jo ikke langt væk :-)

Man kan vende og dreje det frem og tilbage på skrift men man skal se det selv for at forstår hvor store eller små kompromisser man skal indgå. Det primære i det jeg har skrevet til dig er at du ikke har ret meget ud af kaste en mio mia efter en super projektor hvis du alligevel ikke kan styre lyset og det er sat op i en alm stue som sikkert også er hvidmalet. Baseret på hvad du har skrevet i tråden er det min overbevisning at du primært skal bekymre dig om at få lys nok. Så må du selv tage ud og se om det øvrige billede er godt nok. Det tror jeg du vil synes at det er.

Der findes helt givet modeller der er betydeligt bedre end de nævnte, men det er ikke noget jeg har erfaring med. Epson har f.eks. en laser baseret model:

https://www.av-connection.dk/?PGr=8077" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=8077

Skrevet af: kec2
Skrevet den: 17-December-2017 kl. 13:17
Hvor mange timer har pæren kørt? 
Er det ikke bare en ny pære du skal have?

-------------
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.

Skrevet den: 17-December-2017 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af kec2 kec2 skrev:

Hvor mange timer har pæren kørt? 
Er det ikke bare en ny pære du skal have?

300-400 timer, så nej

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 18-December-2017 kl. 06:31
Det lyder jo lidt som om du er ovre i noget hvor der skal godt med blus på, så hvis man checker projectorcentral.com under hjemmeprojektorer så er der nogle med højt lysoutput der også får ganske pæne reviews.

Du kan jo også se under "large venues" projektorer hvor man skal passe på ikke at blive blændet.

Men LANGT det bedste og billigste er hvis du blot kan styre lysmængden i din stue ved at trække gardiner for med mørklægning. Disse kan købes billigt i Ikea eller Bauhaus hvor mine er fra.

Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 18-December-2017 kl. 12:55
Hvorfor ikke investere i et ambient rejection lærred som eksempelvis

Stewart Phantom HALR:

http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2" rel="nofollow - http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2

Eller med et højere gain:

https://www.screeninnovations.com/materials/slate/" rel="nofollow - https://www.screeninnovations.com/materials/slate/

Din eksisterende projektor er jo fremragende så et lærred der matcher lysniveauet i stuen er nok et bedre valg.

Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 18-December-2017 kl. 17:35
Jeg ville gå efter en Jvc x5500 hos av-connection til ca. 27.000,- har selv Jvc x5000 og er yderst tilfreds med 4K og HDR, selv 3D film klares med bravour.

Kigger man på projectorcentrals calculator er der rigtig meget mere lys i de nye x5000/5500 end i x35.

Jeg har muligheden for at mørklægge mine vinduer, men selve min stue er ikke holdt i sort og jeg kan sagtens se i dagtimerne også uden total mørklægning af mine vinduer.

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det lyder jo lidt som om du er ovre i noget hvor der skal godt med blus på, så hvis man checker projectorcentral.com under hjemmeprojektorer så er der nogle med højt lysoutput der også får ganske pæne reviews.

Du kan jo også se under "large venues" projektorer hvor man skal passe på ikke at blive blændet.

Men LANGT det bedste og billigste er hvis du blot kan styre lysmængden i din stue ved at trække gardiner for med mørklægning. Disse kan købes billigt i Ikea eller Bauhaus hvor mine er fra.

vil tjekke projectorcentral :-)
mørklægning ikke en mulighed, og der er som end mørkt nok når jeg ser film om aftenen/natten, men der er genskin fra loft, gardiner, vægge og ask parket, så jeg tror faktisk ikke mørklægning ville hjælpe, med mindre jeg samtidig kunne proppe sort velour på loft, gulv og vægge.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Hvorfor ikke investere i et ambient rejection lærred som eksempelvis

Stewart Phantom HALR:

http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2" rel="nofollow - http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2

Eller med et højere gain:

https://www.screeninnovations.com/materials/slate/" rel="nofollow - https://www.screeninnovations.com/materials/slate/

Din eksisterende projektor er jo fremragende så et lærred der matcher lysniveauet i stuen er nok et bedre valg.

lærred er i forvejen købt til min stue, gråt med en gain.
det gør jo kun kabalen sværere, også at inddrage lærred.

lidt ærgerligt når de mange råd er så forskelligartede ;-)

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg ville gå efter en Jvc x5500 hos av-connection til ca. 27.000,- har selv Jvc x5000 og er yderst tilfreds med 4K og HDR, selv 3D film klares med bravour.

Kigger man på projectorcentrals calculator er der rigtig meget mere lys i de nye x5000/5500 end i x35.

Jeg har muligheden for at mørklægge mine vinduer, men selve min stue er ikke holdt i sort og jeg kan sagtens se i dagtimerne også uden total mørklægning af mine vinduer.

jeps, projectorcentral er næste besøg. Dernæst nok KT radio og se nogle "billige" høj lumen projektorer.
Men fedt hvis x5500 kunne klare jobbet, antager den jo her 4 år senere sikkert ikke skuffer.

Ved du tilfældigvis hvad man får mere hvis man gik efter x5900, synes lumen og specs er næsten ens?

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 19:54
omkring JVC, hvad hedder X5500 og X5900 på projectorcentral.com ?

er der en logik ?

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 20:18
Har forsøgt med nogenlunde afstandsangivelse fra linse til lærred. Den siger da lidt forskel i krav til ambient light eller hvor meget skal jeg lægge i forskellen mellem 5% og 13% ambient lighting? eller skal jeg fokusere på image brightness 16FL vs. 43FL for det er da unægteligt en større procentvis forskel?

I øvrigt, kunne ikke vælge X5500 fra listen til 1800 lumen, men kun en 1700 lumen X550R, kan ikke gennemskue de amerikanske vs. europæiske modeller.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 20:22
Du skal finde jvc Europe og der hedder de x5000/5500

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Du skal finde jvc Europe og der hedder de x5000/5500

tak, de var ikke under compare, men ved calculator kunne jeg vælge, dog kun X5000, ikke hverken 5500 eller 5900.

med gain 0,9 som jeg mener mit grayhawk har, ser tallene således ud med X5000, som kun var 1700 lumen, ikke 1800 som x5500 og x5900 skulle have

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 18-December-2017 kl. 20:33
X5000 som jeg har blev kun ratet til 1700 lumen, mens efterfølgeren X5500 blev ratet til 1800 lumen, men skal man tro avsforum så var X5000 sat meget konservativt i lumen output.
X5000/5500/5900 er grundlæggende den samme projector samme lampe samme kontrast og samme lumen output.
X5500 har fået en gaming mode og bedre hdr settings men ifølge avsforum er det den samme projektor og de er noget fortørnede over at man ikke retter de fejl som X5000 har med firmware opdateringer i stedet for at udsende gammel vin på nye flasker.
Men når det er sagt, så er jeg overordentligt glad for min X5000 og jeg kan ikke forestille mig at jeg udskifter foreløbigt.

-------------
Jesper

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 01:14
Jeg kan se, dit lærred kun har et gain på 0.92.
Jeg er næsten 100 % sikker på, du vil få den effekt, du søger, hvis du skifter til et lærred med et gain på omkring de 1.3, selvom jeg ved, det er svært at skille sig af med et dyrt lærred, der er købt til formålet.

Jeg har set det i flere tilfælde, hvor lærredet er blevet skiftet, og projektoren får lov til, at vise sig fra sin bedste side, under helt andre arbejdsbestingelser.
Det er langt nemmere, at opnå mere lys ved at skifte lærred, end at finde en projektor, der er så meget mere lysstærk, uden det går ud over andre egenskaber...

Jeg ved Stewart laver en variant med gain på 1.3, men som du ved, er de jo ret pebrede, men i den rigtige kombination og omgivelser, kan det være alle pengene værd, dog ville jeg personligt kigge efter billigere alternativer, men jeg ved, Stewart laver nogle lærreder (CIMA) i bestemte størrelser og materialer, til nogle lidt mere rimelige priser, som jeg nok hopper på, næste gang, der skal investeres:

https://www.projectorscreen.com/store/p/126992-Stewart-Cima-FF-00900-1110H-Fixed-Frame-110-54x96-16-9-1-1-Gain.html" rel="nofollow - https://www.projectorscreen.com/store/p/126992-Stewart-Cima-FF-00900-1110H-Fixed-Frame-110-54x96-16-9-1-1-Gain.html

Gain er opgivet til 1.1, men der er en bruger, der opgiver den til 1.3, som han har målt sig til:

https://www.amazon.ca/Fixed-Frame-White-Stewart-Screen/dp/B00J19XF94" rel="nofollow - https://www.amazon.ca/Fixed-Frame-White-Stewart-Screen/dp/B00J19XF94

Sidste gang, jeg søgte på en forhandler, mener jeg AV-Connection solgte dem, men jeg kan ikke finde det i deres sortiment længere, men fandt dette link i en ældre artikel:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2914&zoneid=1" rel="nofollow - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2914&zoneid=1

Det var i denne YouTube-video, jeg blev bekendt med lærredet, som han anbefalede:

https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y

Han omtaler lærredet, fra omkring 5 min inde i klippet og frem til 7:40.

Håber, det kan give lidt inspiration her i juletiden...  :)

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:03
Thomas, du nævner flere gange at du har et ambient rum. Dette kræver ikke nødvendigvis højere Gain, det kræver et lærred som er lavet til formålet, så hut jeg visker laver Stewart kun deres back projection lærred som var tidligere nævnt i tråden, som kan bruges is sådanne situationer ellers er deres primære fokus lyskontrolleret rum. 

Jeg har god erfaring med en DNP Blade og en X7500'r, jeg har endnu ikke fået mørklægning, men selv med et purpose grade lærred så vil jeg mene at lysforholdene skal kontrolleres forholdsvis godt, altså bedre end jeg gør på nuværende tidspunkt. Dvs. min projektor anbefaling vil være at kigge på minimum JVC x500 modellerne eller nyere, netop pga. grunde Jespermart nævner, alternativt nogle andre producenter. Og derefter ville jeg søge efter et brugt DNP lærred på en 100-110", deres lærreder har intet synligt mønster dvs. de klarer 4k eller højere (semi fremtidssikre) og sikre at så meget lys som muligt ikke reflekteres tilbage i rummet, det giver en højere opfattet lysstyrke og konstrast. 

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:58
Den samlede billedkvalitet afhænger af samspillet mellem Projektor, lærred og rum (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). Jeg har svært ved at se din JVC projektor er den begrænsende faktor i dit setup, men derimod dit rum. Da det samtidigt er din stue er du næppe villig til total mørklægning og sorte/mørkegrå væg, loft og gulv som i en lyskontrolleret bio. Dit grå lærred reflekterer projektorens lys i alle retninger som igen reflekteres fra de lyse overflader i din stue og skaber et ambient light niveau der ikke kan klares med et lærred gain på 0,9. Et ALR (Ambient light rejection) lærred er det der skal til hvis du ikke har et lyskontrolleret rum. En høj lysstyrke elller high gain lærred hjælper hvis det er til sport og TV uden store sorte områder i billedet men i en mørk film eller science fiction i rummet så ryger kontrasten. Jeg tror du vil blive positivt overrasket over hvad et ALR lærred kan gøre i dit rum. De lærreder jeg linkede til og også DNP er meget dyre (det er dit eksistrende luksuslærred også). Der findes billigere alternativer og jeg har selv erfaring med Elite Screen  https://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/286" rel="nofollow -

Skrevet den: 19-December-2017 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan se, dit lærred kun har et gain på 0.92.
Jeg er næsten 100 % sikker på, du vil få den effekt, du søger, hvis du skifter til et lærred med et gain på omkring de 1.3, selvom jeg ved, det er svært at skille sig af med et dyrt lærred, der er købt til formålet.

Jeg har set det i flere tilfælde, hvor lærredet er blevet skiftet, og projektoren får lov til, at vise sig fra sin bedste side, under helt andre arbejdsbestingelser.
Det er langt nemmere, at opnå mere lys ved at skifte lærred, end at finde en projektor, der er så meget mere lysstærk, uden det går ud over andre egenskaber...

Jeg ved Stewart laver en variant med gain på 1.3, men som du ved, er de jo ret pebrede, men i den rigtige kombination og omgivelser, kan det være alle pengene værd, dog ville jeg personligt kigge efter billigere alternativer, men jeg ved, Stewart laver nogle lærreder (CIMA) i bestemte størrelser og materialer, til nogle lidt mere rimelige priser, som jeg nok hopper på, næste gang, der skal investeres:

https://www.projectorscreen.com/store/p/126992-Stewart-Cima-FF-00900-1110H-Fixed-Frame-110-54x96-16-9-1-1-Gain.html" rel="nofollow - https://www.projectorscreen.com/store/p/126992-Stewart-Cima-FF-00900-1110H-Fixed-Frame-110-54x96-16-9-1-1-Gain.html

Gain er opgivet til 1.1, men der er en bruger, der opgiver den til 1.3, som han har målt sig til:

https://www.amazon.ca/Fixed-Frame-White-Stewart-Screen/dp/B00J19XF94" rel="nofollow - https://www.amazon.ca/Fixed-Frame-White-Stewart-Screen/dp/B00J19XF94

Sidste gang, jeg søgte på en forhandler, mener jeg AV-Connection solgte dem, men jeg kan ikke finde det i deres sortiment længere, men fandt dette link i en ældre artikel:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2914&zoneid=1" rel="nofollow - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2914&zoneid=1

Det var i denne YouTube-video, jeg blev bekendt med lærredet, som han anbefalede:

https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y

Han omtaler lærredet, fra omkring 5 min inde i klippet og frem til 7:40.

Håber, det kan give lidt inspiration her i juletiden...  :)

hmmm, vil helst beholde den kæmpe installation jeg har hængende i loftet... korrekt, den sluger lidt lys med gain 0,9, men giver god sort niveau, og er anbefalet/valgt til mit stue setup (Otto), så jeg tror egentlig det er lysstyrke jeg savner (og som en venligt foreslog, en ny kalibrering, det ville givet også løse en del af mit "problem" (læs luksusproblem))

Håber jeg finder en løsning med en ny projektor, evt. med returret, så kunne jeg vel worse case, returnere og bruge penge på nyt lærred (+kalibrering)

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 19-December-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Thomas, du nævner flere gange at du har et ambient rum. Dette kræver ikke nødvendigvis højere Gain, det kræver et lærred som er lavet til formålet, så hut jeg visker laver Stewart kun deres back projection lærred som var tidligere nævnt i tråden, som kan bruges is sådanne situationer ellers er deres primære fokus lyskontrolleret rum. 

Jeg har god erfaring med en DNP Blade og en X7500'r, jeg har endnu ikke fået mørklægning, men selv med et purpose grade lærred så vil jeg mene at lysforholdene skal kontrolleres forholdsvis godt, altså bedre end jeg gør på nuværende tidspunkt. Dvs. min projektor anbefaling vil være at kigge på minimum JVC x500 modellerne eller nyere, netop pga. grunde Jespermart nævner, alternativt nogle andre producenter. Og derefter ville jeg søge efter et brugt DNP lærred på en 100-110", deres lærreder har intet synligt mønster dvs. de klarer 4k eller højere (semi fremtidssikre) og sikre at så meget lys som muligt ikke reflekteres tilbage i rummet, det giver en højere opfattet lysstyrke og konstrast. 

tak for input, fokuserer på projektor lige nu, men ser flere og flere der siger "udskift lærred".
Jeg gik ellers og troede mit lærrede fra Stewart var top notch, og har været mega glad for dette, og bestemt ikke troet lærred var det "svage led".

Tror efterhånden selv at mit "problem" er ambient lys fra hvide lofter (som jeg ikke kan kontrollere) og deraf at jeg mangler lumen.. Så udover at jeg helst ikke vil udskifte kæmpen i loftet, hælder jeg selv mest til at en bedre projektor (lysstærk og samtidig god farveægthed, shadowdetail (kalibrering) er løsningen.

-------------
mvh.

Thomas

Skrevet den: 19-December-2017 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Den samlede billedkvalitet afhænger af samspillet mellem Projektor, lærred og rum (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). Jeg har svært ved at se din JVC projektor er den begrænsende faktor i dit setup, men derimod dit rum. Da det samtidigt er din stue er du næppe villig til total mørklægning og sorte/mørkegrå væg, loft og gulv som i en lyskontrolleret bio. Dit grå lærred reflekterer projektorens lys i alle retninger som igen reflekteres fra de lyse overflader i din stue og skaber et ambient light niveau der ikke kan klares med et lærred gain på 0,9. Et ALR (Ambient light rejection) lærred er det der skal til hvis du ikke har et lyskontrolleret rum. En høj lysstyrke elller high gain lærred hjælper hvis det er til sport og TV uden store sorte områder i billedet men i en mørk film eller science fiction i rummet så ryger kontrasten. Jeg tror du vil blive positivt overrasket over hvad et ALR lærred kan gøre i dit rum. De lærreder jeg linkede til og også DNP er meget dyre (det er dit eksistrende luksuslærred også). Der findes billigere alternativer og jeg har selv erfaring med Elite Screen  https://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/286" rel="nofollow -

Skrevet den: 22-December-2017 kl. 10:36
Jeg nævner kun de to ALR lærreder jeg har erfaring med som eksempel på at ALR teknologierne rent faktisk virker i praksis og at de ikke alle sammen er meget dyre. Når du har et luksuslærred fra Stewart vil jeg tro det er svært at vende sig til et billigere lærred. Du skulle måske derfor overveje at skifte lærred til Stewart Phantom HALR (eller Firehawk) der er et fleksibelt ALR front projection lærred:
http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2" rel="nofollow -
http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2

Det er vel muligt at Stewart kan levere det som et udskiftninglærred til dit eksisterende Stewart system 

Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 20:52
Hej alle,

tak for de mange indlæg - lige en slutning på historien hvis nogen forvildede sig herind...
Jeg var forbi butik og se Sony VPL-VW260 med 1500 lumen, med lys i lokalet. Desværre kunne jeg ikke få med returret i butik og JVC's X5500 var ikke hjemme, men jeg endte med at stole på at lumen opgørelsen på JVC er nogenlunde retvisende, og købte JVC's X5500 på tilbud på nettet, med returret, som jeg BESTEMT ikke får brug for :-)

...Sikke en glæde. Jeg vurderer at mit lærred er perfekt til min lyse stue, men jeg var nok fejl-rådgivet til start med en X35, som på 110" i min lyse stue, ikke har kræfter nok.

Sætter X35eren til salg snarest :-) pæren et ny, 150 timer, mon ikke der er nogen derude, med bedre lyskontrol, et mindre og lyst lærred, som kan få mere glæde af den end jeg selv trods alt har haft.

-------------
mvh.

Thomas

Print side | Luk vindue