Print side | Luk vindue

Kan en iPhone tage skde af formatering?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154083
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 00:48


Emne: Kan en iPhone tage skde af formatering?
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Kan en iPhone tage skde af formatering?
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 12:31

Det her er måske lidt et tåbeligt spørgsmål, men kan en iPhone tage skade af, at man formatere den? Og hvor meget må man formatere en iPhone? Kan den risikere at blive sløv og langsom af at man formatere den, da man måske slider på hukommelsesdelen der i? Jeg ved det er et mærkeligt spørgsmål, men bær over med mig



-------------
          



Svar:
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 12:59
Hvad mener du med at formatere?

Hvis du nulstiller en iPhone er det jo ikke sådan at alle celler overskrives.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 13:08
Jeg mener at man nulstiller/sletter den til fabriksindstilling som om man ville sælge den videre. Kan den blive sløv af at man gør det? Og er der nogle regler for hvor meget man bør gøre det?

-------------
          


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg mener at man nulstiller/sletter den til fabriksindstilling som om man ville sælge den videre. Kan den blive sløv af at man gør det? Og er der nogle regler for hvor meget man bør gøre det?
2 x nej


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 13:42
Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 
Det kan ikke passe i forhold til hvor lang tid det tager.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 

Hvis dét var tilfældet, så ville der jo ikke blive frigjort noget plads.

Men uanset hvad, så sletter man ikke hele styresystemet ved en nulstilling. Derudover, så overskrives hukommelsen med styresystemet jo delvist når man opdaterer, så hvis man vil bekymre sig om "formattering", så skal man også bekymre sig om opdatering. Brug tiden på noget mere fornuftigt...

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 14:48
Jeg tænker da det er fornuftigt nok at spekulere på. Jeg ville bare gerne vide, om man ved at nulstille og slette alt indhold (det som Apple anbefaler man gør inden man sælger videre) - kan have negativ effekt på telefonens hastighed? Og om der en grænse for, hvor meget man bør gøre det?
 
Nu ved jeg godt, at hukommelsen ikke har en skive med en nål, som en gammel HDD, men det kunne jo være der var noget man skulle være opmærksom på.
 
Det har jeg så mere eller mindre fået "Nej" til, og det tager telefonen ikke skade af.
 
Tak! 
 


-------------
          


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg tænker da det er fornuftigt nok at spekulere på. Jeg ville bare gerne vide, om man ved at nulstille og slette alt indhold (det som Apple anbefaler man gør inden man sælger videre) - kan have negativ effekt på telefonens hastighed?
Mht. hastighed skal du nok snarere bekymre dig om batteriets generelle tilstand Wink
http://www.recordere.dk/2017/12/apple-undskylder-for-at-sloeve-iphone-ned-uden-kunders-viden/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2017/12/apple-undskylder-for-at-sloeve-iphone-ned-uden-kunders-viden/


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 15:43
Jørgen: Ja, men det har jo intet med om jeg sletter/gendanner den?

-------------
          


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 15:53
Om du sletter den 50-100 gange, så sker der ikke noget. Hvis din mobil kører dårligt, så kan det endda betale sig, hvis du starter den forfra, og derefter indløser en sikkerheds kopi. Så slå dig løs.Big smile

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jørgen: Ja, men det har jo intet med om jeg sletter/gendanner den?
Nej, det var mere for at sætte fokus på hvad der kan sløve tlf. ned. Wink

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:08
Jo det passer, det er derfor hvis du nulstiller på en iPhone 5 der ikke kørte kryptering at det tog 15min pr. gigabyte.

Du frigiver plads, eftersom data bliver ubrugligjort, så telefonen ser det efterfølgende som tilgængeligt plads der kan overskrives.

Der ligger et apple support dokument der beskriver det.


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:09
Tiden bruges efterfølgende på geninstall af OS.


Skrevet af: Flick
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:12
Tja, det kan vel godt skade, jeg havde en iPad som jeg forsøgte at nulstille til fabriksindstillinger, det endte så med at den frøs i forsøget og hverken kunne slukkes eller noget som helst andet, intet virkede, heller ikke det med at holde home-knappen og power knappen inde.
Efter en måneds tog jeg den ud af skabet, og så var den gået fra hinanden, fordi batteriet var opsvulmet, højst sandsynligt fordi at ikke engang deres batteri monitor virkede der.

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:12
Det er btw et spørgsmål i appels certificerings program :)


Skrevet af: Rolias
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:20
Det at du bruger telefon "slider" jo også på hukommelsen, så hvorfor gå op i lige det der bruges under en formattering?

-------------
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 
Det kan ikke passe i forhold til hvor lang tid det tager.


Det tager faktisk ikke meget længere tid end en genstart.

Men filerne slettes jo ikke mere end at de optagne bytes frigøres. Samme måde sker jo på en computer.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 
Det kan ikke passe i forhold til hvor lang tid det tager.


Det tager faktisk ikke meget længere tid end en genstart.

Men filerne slettes jo ikke mere end at de optagne bytes frigøres. Samme måde sker jo på en computer.
Nu er det ved at være et stykke tid siden, jeg sidst nulstillede en nyere iPhone, men på den 5'er, jeg gjorde det på sidst, tog det et pænt stykke tid, dvs. minutter.
Så der sker mere/andet end sletning af krypteringsnøglen.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Tja, det kan vel godt skade, jeg havde en iPad som jeg forsøgte at nulstille til fabriksindstillinger, det endte så med at den frøs i forsøget og hverken kunne slukkes eller noget som helst andet, intet virkede, heller ikke det med at holde home-knappen og power knappen inde.
Efter en måneds tog jeg den ud af skabet, og så var den gået fra hinanden, fordi batteriet var opsvulmet, højst sandsynligt fordi at ikke engang deres batteri monitor virkede der.
Det sker med langt de fleste mobilbatterier, når de bliver gamle nok. Jeg har en stor stak "fede" batterier på arbejdet, fra mange forskellige mærker Big smile
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.
Hvis batteriet er gammel og slidt ellers ikke.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 12:18
@Quarkir - nej en "nulstilling" af en iphone er i dag intet andet end fjernelse af den private nøgle. - for at låse en iphone op skal der successivt låses op for 3 nøgler i forlængelse af hinanden (sker automatisk når man indtaster kode/finger) men eftersom nøglerne genereres på baggrund af hinanden og det specifikke tidspunkt den tages i brug og en checksum af hardware, så er der ingen mulighed for at komme ind til de data når den ene nøgle fjernes. Det er ganske enkelt ikke muligt at rekonstruere nøglen.  Nøglen er baseret på 256bit AES kryptering og selv med den største supercomputer vil det ikke være muligt at bruteforce sig til koden indenfor din levetid.

Og Clemen har ret - det er en stor del af Apple's tekniske certificeringer hvorledes deres sikkerhed rent faktisk fungerer,


Skrevet af: tennisbold
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 13:30
For to år siden arbejdede jeg i et firma, som producerede onlinemanualer til tablets, mobiltelefoner osv. Vi lavede rigtigt mange manualer til bl.a. iPhones til teleselskaber verden over. Efter hver produktion/test blev enhederne typisk nulstillet, og det tog de ikke skade af. En sjælden gang i mellem gik en telefon i sort, men det var for det meste prototyper o.lign., som vi ikke nødvendigvis havde nulstillet mange gange.


Skrevet af: Flick
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.
Hvis batteriet er gammel og slidt ellers ikke.
Hvad? Det har intet med batteriet at gøre, det handler om Meltdown og Spectre:
https://www.gsmarena.com/iphone_6_takes_massive_performance_hit_after_spectre_patch-news-29124.php" rel="nofollow - https://www.gsmarena.com/iphone_6_takes_massive_performance_hit_after_spectre_patch-news-29124.php


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 15:51
Og tallene i testen er forkerte, da test efter opdatering er foretaget i Low Power Mode ifølge folkene bag Geekbench.

https://twitter.com/jfpoole/status/952761114558976001" rel="nofollow - https://twitter.com/jfpoole/status/952761114558976001



Print side | Luk vindue