Print side | Luk vindue

Kommer LFE linien fra 5.1 med ved stereo?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154124
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 07:17

Emne: Kommer LFE linien fra 5.1 med ved stereo?
Skrevet af: -claus-
Emne: Kommer LFE linien fra 5.1 med ved stereo?
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 12:50
Hej
Har lige fået ny sofa og er derfor nødsaget til at lave nogle ændringer, da der ikke længere er plads til stativerne til mine 2 baghøjtalere. Hvis nu jeg vælger at udskifte mit 5.1 satellit system (Kef KHT 3005) til et stereo setup med 2 gulv højtalere. Vil de dybe effekter fra LFE sporet så stadigvæk blive afspillet? Eller vil det blive filtreret fra i en form for downsampling?

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio

Svar:
Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 12:59
Det afhænger i første omgang af stereo-nedmixningen, men er det med afhænger det selvfølgelig også af dine højttalere, om kan du høre sporet eller ej.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 13:10
Tak
Jeg tænkte i første omgang at beholde min Denon reciever, så det stadigvæk er 5.1 sporet jeg hiver ud af filmen.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 13:11
Og gulvhøjtaler kan vel gå ned omkring de 40 Hz.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Tak
Jeg tænkte i første omgang at beholde min Denon reciever, så det stadigvæk er 5.1 sporet jeg hiver ud af filmen.

Men det er ikke 5.1 sporet du hiver ud af filmen. Hvis du hører 5.1 på et stereo setup hører du udelukkende signalet i Front-kanalerne, dvs. alt som findes i surround-kanalerne er udeladt!
Det er derfor der i alle surround-mix er indbygget et stereo-nedmix.

-------------
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 13:42
Ok. Så er det nok bedre at bibeholde et 5.1 setup.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Tak

Men det er ikke 5.1 sporet du hiver ud af filmen. Hvis du hører 5.1 på et stereo setup hører du udelukkende signalet i Front-kanalerne, dvs. alt som findes i surround-kanalerne er udeladt!
Det er derfor der i alle surround-mix er indbygget et stereo-nedmix.

Hvis reciever sættes til at downmixe det 5.1 signal der kommer fra skiven til et 2.0, vil jeg mene det hele kommer med. Der skal dog foretages indstilling i reciever for at få LFE sporet med

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 14:25

Hvis nu jeg vælger at udskifte mit 5.1 satellit system (Kef KHT 3005) til et stereo setup med 2 gulv højtalere. Vil de dybe effekter fra LFE sporet så stadigvæk blive afspillet?

Det bedste sted at spørge er sådan set i manualen til din surroundforstærker, for her står det om den kan.

På min egen (Marantz SR 5010), sendes .1 lydsporet ud i fronterne, når sub er slået fra.
Når sub slås fra, sættes fronter også automatisk til "large".

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 15:46
Hej Klaus
De indstillinger tror jeg også der på min. jeg har brugt det til sætte min subwoofer til LFE + Main. Dvs front: Small. Men jeg har på nuværende tidspunkt ikke mulighed for teste om LFE signalet vil gå front hvis de sættes til large og jeg slukker subwooferen.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis reciever sættes til at downmixe det 5.1 signal der kommer fra skiven til et 2.0, vil jeg mene det hele kommer med. Der skal dog foretages indstilling i reciever for at få LFE sporet med

Det skal nok passe Smile Skal ærligt indrømme, at jeg aldrig har prøvet det. Jeg tænkte nok blot, at det ville være det samme som at forbinde en DVD eller BD afspiller direkte til et TV. Tænkte ikke på, om man evt. kunne få sin receiver til at fixe det.

-------------

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 18:00

Hej Klaus
De indstillinger tror jeg også der på min. jeg har brugt det til sætte min subwoofer til LFE + Main. Dvs front: Small. Men jeg har på nuværende tidspunkt ikke mulighed for teste om LFE signalet vil gå front hvis de sættes til large og jeg slukker subwooferen.
Det vil det ikke. Med front til small går front lyd under xover i sub og LFE går naturligvis også i sub. Med front som large går ald front signalet i front og LFE går naturligvis i sub. Hvis du så bare slukker din sub på afbryderen holder den op med at spille uden at SR opdager det. Du skal sætte din SR til at du ingen sub har for at LFE signalet går i front. Jeg har sat min til ingen center så går center signalet i front. Som Klaus skrev 14.25

Desuden giver det ikke rigtigt nogen medning med " jeg har brugt det til sætte min subwoofer til LFE + Main. Dvs front: Small" 
Når front stilles til small går den lave front lyd under xover i sub og LFE+MAIN vil så sende sub lyd i front.

Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 19:57
Jeg har ingen gulv højtalere nu. Kun et satellit system. Derfor køre jeg small på front samt LFE + main på sub.

-------------

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 20:18

Hej
Har lige fået ny sofa og er derfor nødsaget til at lave nogle ændringer, da der ikke længere er plads til stativerne til mine 2 baghøjtalere. Hvis nu jeg vælger at udskifte mit 5.1 satellit system (Kef KHT 3005) til et stereo setup med 2 gulv højtalere. Vil de dybe effekter fra LFE sporet så stadigvæk blive afspillet? Eller vil det blive filtreret fra i en form for downsampling?

Hvis du kun har to højttalere og ikke nogen subwoofer, så bliver surroundkanalerne og center, mikset over i højre og venstre. LFE sporet er der ikke nogen faste regler for, så alt efter hvilken AVR du er i besiddelse af, bliver det enten smidt væk eller mikset over i højre og venstre, lige som surroundkanalerne. Du små selv prøve at teste om den gør det ene eller andet, men det er min opfattelse at de fleste mikser LFE over i H og V.

Skrevet af: MortenGN
Skrevet den: 21-Januar-2018 kl. 12:48
Jeg kørte selv uden sub i flere år, indtil for et par måneder siden. Jeg synes aldrig bassen blev helt god, og det selvom jeg har store fronter og satte min Denon til Main+lfe. Jeg har nu en sub i systemet også, og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke købte den noget før.

Det skal siges at bassen altid har været god med massere af kraft når jeg har hørt musik i stereo med min stereo forstærker, men der blev helt klart fjernet noget signal når jeg så film med surround.

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 21-Januar-2018 kl. 17:29

Jeg har ingen gulv højtalere nu. Kun et satellit system. Derfor køre jeg small på front samt LFE + main på sub.
Når du kører small på front bliver de lave toner sendt fra front kanalerne til sub og det giver rigtig god mening, både normalt og med de højtaler som du har. At du så sætter LFE+main on betyder at både sub og Large højtaler spiller LFE signalet. Og du har ingen højtaler som bør stilles til Large.

Det som står i manualen er ikke fyldest gørende og næppe helt rigigt.

Print side | Luk vindue