Print side | Luk vindue

Smart gulvvarme styring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154226
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 19:45


Emne: Smart gulvvarme styring
Skrevet af: madslundt
Emne: Smart gulvvarme styring
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 10:09
Jeg har købt et husprojekt hvor jeg skal have installeret gulvvarme, og undersøger derfor nu mulighederne for noget smart styring af det.
Jeg er i snak med VVS'eren som pt. har linket mig til produkter fra Wavin. Nogle der har erfaring med det?
Dog ser jeg helst at jeg kan styre det over mobilen, hvilket Wavin ikke lader til at kunne.

Nogle der har installeret smart styring af gulvvarme i deres hjem og vil dele ud af deres erfaringer?

EDIT: Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.


-------------
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads



Svar:
Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 10:21
Jeg tror du smider gode penge efter et dårligt projekt? 

Herhjemme flyttede vi i nyt hus forrige år og jeg har aldrig behov for at stille på gulvvarmen, rører det kun når jeg tænder og slukker for det, altså 2 gange om året. Da nye huse er så isoleret er det sjældent gulvvarmen i det hele taget er tændt, der sidder rumfølere og hvis de måler at temperaturen er under target, ja så tænder den og ellers ikke. Det vil sige at gulvvarmen ikke fungerer på samme måde som man kender det i et 70er hus hvor den kører på fuldedrøn og kan mærkes når man går på gulvet. 

Jeg vil anbefale dig at bruge pengene på sol film på ruderne i sol retningen da huset helt sikkert bliver rigtig varmt om sommeren :) 


Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 12:30
Jeg ville kigge på Smatrix fra Uponor, der flere smarte funktioner, der også kan have sin berettigelse i et nyt hus.

Termostaterne leverer temperatur og fugtighed til en central styreenhed, og ikke et tænd/sluk signal som mange andre systemer. Det betyder at styreenheden kan "lære" hvordan temperaturen udvikler sig i hvert enkelt rum, og kan derfor også kompensere for solindstråling.

Især i nye huse tung gulvvarme og med store vinduer vil man risikere at der bliver meget varmt når solen står på. Det betyder at varmen lukker ned, og gulvet bliver koldt. Når temperaturen endelig falder så meget at termostaten slår til, så tager det lang tid før gulvvarmen slår igennem.
Her kan Smatrix kompensere, og starte gulvvarmen tidligere, så temperaturen bliver mere kontstant.

Det er også muligt at definere komfortperioder i bestemte rum, således at man om morgenen kan være sikker på at gå ud på et varmt badeværelsesgulv - uanset om temperaturen siger noget andet.

Smatrix kan også styres med mobilen - men det kræver en ekstra boks. 

Ved ferie o.lign kan hele eller dele af huset sættes til at sænke temperaturen med en enkelt knap.

Smatrix har også en pumpestyringsudgang, så det vil være rigtig smart hvis man har et fyr der kan håndtere ekstern omstilling fra sommer-/vinterdrift. Ment på den måde, at så længe der ikke kaldes på varme, så kan fyret lige så godt stå i sommerdrift. Mange fyr måler på tilbageløbstemperaturen, og i praksis betyder det, at man har en cirkulation i shunten som bare står og kører bevidstløst, og så starter fyret når retur temperaturen er for lav ... vel at mærke uanset om der er behov for varme eller ej.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Det er også muligt at definere komfortperioder i bestemte rum, således at man om morgenen kan være sikker på at gå ud på et varmt badeværelsesgulv - uanset om temperaturen siger noget andet.

Det skal først og fremmest slås fast, om der er tale om tung eller let gulvvarme. 
fx ovenstående (komfort perioder), det er slet ikke muligt med tung gulvarme på samme måde som med let gulvvarme. 

Så derfor til trådstarter:
Hvilken type gulvvarme er der tale om?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jannikmariager
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 21:57

Roth har styring via app 




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 22:55
Hej Mads

Du skriver det er et "husprojekt" du har overtaget.

Det lyder i mine ører som et ældre hus.
I så tilfælde vil jeg råde dig til at glemme alt som smart styring af gulvvarme og i stedet installere gulvvarme som komfortvarme og have radiatorer til at klare temperatursvingningerne.
Komfortvarmen opnår du ved at lade 22-23 grader varm vand cirkulere rundt i varmeslangerne (med pumpe og termostat), hvorved gulvet holdes på samme temperatur altid. Bager solen ind af vinduerne og ned på gulvet, er der ikke så.stor afkøling fra gulvet og vandet beholder sin temperatur. Blæser det derimod af helvede til udenfor og er koldt, vil,gulvet beholde sin temperatur og radiatorerne varme luften op.

Min søster og svoger begik den fejl,at lave ren gulvvarme i et ældre hus. De endte ud med at installere en pillebrændeovn i stuen, for at hjælpe,gulvvarmen ved omslag i vejret.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 23:08
Det er ikke kun i gamle huse det giver problemer. Også i nyere huse.

I overgangs perioder er der til tider meget varmt eller pludseligt koldt hos mig. Det er charmen ved gulvvarme.

Det skal dog siges at jeg er super tilfreds med gulvvarme.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Januar-2018 kl. 23:36
KlausDM og Mufti..
Det i nævner er ikke forkert. Men det er "fænomener" der har med tung gulvvarme at gøre. Det sker ikke for den lette gulvvarme.

Som nævnt i tidligere indlæg, så afhænger det af gulvvarmetypen. Det er vi endnu ikke blevet klogere på.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 07:24
Helt enig.

Jeg har tung gulvvarme.

Jeg mener at fordele klart opvejer ulemper.

Tænker at det er lidt voldsomt med både radiatorer og gulvvarme.



Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 07:30
Hvis nogen skulle være i tvivl på hvad let/tung gulvarme er:

Tung gulvvarme = varmeslanger indstøbt i betongulv.
Let gulvvarme = varmeslanger fræset ned i træplader typisk på strøer.


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Predator232
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 08:30
Bare lige for at du ikke bliver helt afskrækket, så har jeg et ældre fuldmuret hus fra 58, hvor der er let gulvvarme i hele hytten undtagen et soveværelse, hvor der er radiator og 2 badeværelser hvor det tung gulvvarme. Jeg var lidt skeptisk da vi flyttede ind, men det fungerer fremragende efter jeg har fået det indreguleret korrekt.

Tidligere ejer har ikke installeret gulvvarmestyring, men det er sådan set heller ikke nødvendigt. Alle kredse står fuldt åbne og bliver så styret på fremløbstemperatur i stedet. Fremløbstemperaturen er så styret af udeføleren på fyret og idet jeg har fået indstillet varmekurven på fyret så det passer med temperaturen i huset, så kan jeg nu sætte 22 grader på fyret og så er der 22 grader i huset

Men dette fungerer selvfølgelig kun i ældre huse hvor der er et vist varmetab. Vi har f.eks. kun 50 mm isolering i gulvet. (dog 300 mm ved den tunge gulvarme)

Jeg har dog svært ved at se det smarte i "smart regulering", da det oftest bare vil stå og passe sig selv.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 09:07
Jeg har tung gulvvarme i et hus fra 65, styret med Wavin trådløse termostater og et AHC-9000 styreenhed.

Det fungerer godt, og jeg har stort set ikke behov for at stille på noget.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: madslundt
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 09:32
Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.


-------------
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.

Så kan jeg godt forstå, at du undersøger markedet. 

Du skal først og fremmest beslutte dig for, hvilken type gulvvarme du vil have.
Uanset hvilken gulvvarme du vælger, så er det ekstremt vigtigt, at du får en temperaturføler i gulvene. Denne føler er der rigtig mange med gulvvarme som ikke har i dag, og vi lider bogstaveligt talt af denne ekstreme mangel, fordi den gør en masse ting fuldstændig komplet umulige at styre komfort mæssig. Så lad være med at gøre denne fejl, uanset hvad din entreprenør evt forsøger bilde dig ind. Der vil være folk der taler for, at den er unødig med let gulvvarme. Men lad være med at spare den væk, for den kan omvendt hjælpe dig og dine gulve, så du ikke er begrænset til manifolden. 

Selve styringen er der massere at vælge imellem. Men lad os lige holde os til begrebet "smart".

Begrebet "smart" er et vidt begreb, og som på mange punkter afspejle en personlig holdning. Fx er der folk der synes det er smart, at varmeanlægget passer sig selv, og man ikke skal pille rode rage med det i tide og utide. Andre synes det er smart man kan en masse, og tilpasse til individuelle behov hele tiden. Og så er der de sidste som synes det er smart at pille rode rage, og samtidig har fuldt overblik over det, inkl forbruget ned i mindste detalje. 
"Smart" er også blevet en trend. Efterhånden alt hvad der kan styres/overvåges fra en mobiltelefon/tablet, det betegnes som værende "smart. I min verden er det ikke en betingelse, og faktisk på mange områder ganske usmart. Jeg har set folk der taler for "smart" mobil styring til lyset. Sidder de i sofaen og skal tænde lyset, så rejser de sig rask væk, går forbi det "gammeldags og usmarte" traditionelle tryk, for at bevæge sig hen imod deres mobil, som de så lige skal tænde/starte/whatever, derefter starte en app, for så at kunne tænde lyset. Og DE synes det er smart. Alternativet er at man skal have sin mobil klistret til sit korpus 24/7.
Ingen af delen er smarte i min optik, tværtimod er det gabende idiotisk Wink 

Jeg ved ikke hvordan din hus projekt ser ud, men der findes løsninger som ikke bare er smarte, men også decideret intelligente. 
Selvom jeg er kraftig negativ på LK/Schneider og deres manglende udvikling på deres IHC system, så er et system som dette faktisk ufatteligt fleksibelt og dermed åbner op for muligheder som netop også kan betegnes som smarte. På visse punkter er det langt mere kontrollerbar og integreret måde end praktisk talt alle andre systemer. Hvis du i forvejen får installeret IHC i dit hus, så bør du måske overveje at lade dig alliere med en ekspert på området. Der er ikke mange af dem, men jeg kan anbefale dig at se på siden http://www.i-bi.dk/" rel="nofollow - http://www.i-bi.dk/ for inspiration. Det vigtigste er, at du ikke lader dig begrænse af fantasien. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: madslundt
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.

Så kan jeg godt forstå, at du undersøger markedet. 

Du skal først og fremmest beslutte dig for, hvilken type gulvvarme du vil have.
Uanset hvilken gulvvarme du vælger, så er det ekstremt vigtigt, at du får en temperaturføler i gulvene. Denne føler er der rigtig mange med gulvvarme som ikke har i dag, og vi lider bogstaveligt talt af denne ekstreme mangel, fordi den gør en masse ting fuldstændig komplet umulige at styre komfort mæssig. Så lad være med at gøre denne fejl, uanset hvad din entreprenør evt forsøger bilde dig ind. Der vil være folk der taler for, at den er unødig med let gulvvarme. Men lad være med at spare den væk, for den kan omvendt hjælpe dig og dine gulve, så du ikke er begrænset til manifolden. 

Selve styringen er der massere at vælge imellem. Men lad os lige holde os til begrebet "smart".

Begrebet "smart" er et vidt begreb, og som på mange punkter afspejle en personlig holdning. Fx er der folk der synes det er smart, at varmeanlægget passer sig selv, og man ikke skal pille rode rage med det i tide og utide. Andre synes det er smart man kan en masse, og tilpasse til individuelle behov hele tiden. Og så er der de sidste som synes det er smart at pille rode rage, og samtidig har fuldt overblik over det, inkl forbruget ned i mindste detalje. 
"Smart" er også blevet en trend. Efterhånden alt hvad der kan styres/overvåges fra en mobiltelefon/tablet, det betegnes som værende "smart. I min verden er det ikke en betingelse, og faktisk på mange områder ganske usmart. Jeg har set folk der taler for "smart" mobil styring til lyset. Sidder de i sofaen og skal tænde lyset, så rejser de sig rask væk, går forbi det "gammeldags og usmarte" traditionelle tryk, for at bevæge sig hen imod deres mobil, som de så lige skal tænde/starte/whatever, derefter starte en app, for så at kunne tænde lyset. Og DE synes det er smart. Alternativet er at man skal have sin mobil klistret til sit korpus 24/7.
Ingen af delen er smarte i min optik, tværtimod er det gabende idiotisk Wink 

Jeg ved ikke hvordan din hus projekt ser ud, men der findes løsninger som ikke bare er smarte, men også decideret intelligente. 
Selvom jeg er kraftig negativ på LK/Schneider og deres manglende udvikling på deres IHC system, så er et system som dette faktisk ufatteligt fleksibelt og dermed åbner op for muligheder som netop også kan betegnes som smarte. På visse punkter er det langt mere kontrollerbar og integreret måde end praktisk talt alle andre systemer. Hvis du i forvejen får installeret IHC i dit hus, så bør du måske overveje at lade dig alliere med en ekspert på området. Der er ikke mange af dem, men jeg kan anbefale dig at se på siden http://www.i-bi.dk/" rel="nofollow - http://www.i-bi.dk/ for inspiration. Det vigtigste er, at du ikke lader dig begrænse af fantasien. 

Helt enig med begrebet smart og intelligent. Nu kan jeg godt lide at rode rundt med sådanne ting og optimere det til f.eks. at kunne synchronisere med vores kalender og slukke for varmen når vi er ude og rejse - dette er dog blot nice to have. Jeg ser dog intelligent vigtigere end smart.
I nuværende lejlighed har vi blot Danfoss termostater, hvilket ikke er perfekt, men fungerer ganske fint til formålet.

Jeg hører VVS'eren angående føler i gulvene.


-------------
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 14:38
Der er kommet nogle varme systemer, som faktisk operere på Zigbee protokollen. Salus er en af dem. Når man er i sådan en standard, så åbner der sig en verden af muligheder. Ligeledes hvis det er z-wave eller lidt ringere, WiFi. Fordelen er, at man kan integrere flere forskellige ting med hinanden. 
Problemet med disse standarder er omvendt, at enten skal du i gang med at selv bygge et system op, på en controller og software, som i den grad har en stejl indlæringskurve. Alternativet er at købe færdige systemer, og risikere at blive begrænset til dem. 
Jeg er pt selv i gang med en indlæringskurve i forbindelse med Openhab2 og z-wave. 

I vores hus har vi IHC. Sidste år valgte jeg at fjerne den traditionelle varmestyring, der var gabende uintelligent. Jeg havde forinde kigget på flere varmestyringer, bla Wavin og Upnor. Men jeg endte i stedet med at bygget det ind i IHC styringen. IHC har som standard en rimelig god varmestyrings process, (funktionsblok). Plus at jeg kan integrer det med alt muligt andet som IHC kan, eksempelvis driftform, om vi er hjemme, ude eller fx på ferie. Jeg kan rimelig nemt ændre driftform i dele af huset, som vi til tider ikke bruger. Har vi mange gæster, hvor temperaturen hurtigt har det med at stige, så kan jeg igen ændre driftform. 

Men årsagen til at jeg valgte at gøre det, var primært fordi jeg kunne komme videre derfra. Ved at lade OpenHab2 snakke sammen med IHC controlleren, så kan jeg praktisk talt tilføje alle former for z-wave enheder, og lade dem direkte påvirke IHC installationen, inkl varme. Og jeg er kun begrænset af, hvad OpenHab2 nu engang har af begrænsninger, (praktisk talt ingen).
Varmestyringen i IHC har dog ikke løst problemet med, at der ingen føling har på gulvene. Der er kun rumfølere. I og med vi har tung gulvvarme i hele huset, med klinker og dyre trægulve, så lider vi ofte af, at klinkerne er/føles kolde, og/eller trægulvene skal have begrænset varme, for ellers tager træet skade. Det er to temmelig alvorlige og ikke mindst komfort mæssige problemer, som vi havde været foruden, hvis fjolserne som byggede huset have lagt følere ud. Det "løses" ved, at man ikke skruer for højt op på temperaturen på manifolden, alene for at beskytte trægulvene. Men det giver så omvendt det problem, at klinkegulvene kan føles ret kolde, hvis rum temperaturen er høj nok. Oven i det så tager det imellem ½ - 1 døgn førend tung gulvvarme har den rette temperatur. Hvorfor fx dag/nat sænkning heller ikke giver mening. Så på den måde er tung gulvvarme bestemt ikke optimalt.
En god dag/nat hvor rum temperaturen har været høj, så kan gulvene næste morgen føles kolde, indtil rumtemperaturen igen får aktiveret varmen i slangerne, hvorefter man lige skal vente til gulvet er varmet op igen. Der er mulighed for at sætte en komfort metode, hvor IHCén med korte mellemrum åbner for telestaterne, og på den måde holder varmen i gulvet. Men det er ikke en specielt økonomisk måde at gøre det på, da den ingen føling har med gulvets temperatur.

Med en let gulvvarm bliver alting noget nemmere at have med at gøre. Med en z-wave dør/vindue sensorer kan man aktivere eller deaktivere varmen i et rum, hvis fx et vindue åbnes. Eller hvis der i længere tid ikke har været aktivitet (bevægelses sensor). Der er så mange muligheder, når først man begynder at integrere tingene med hinanden.  
Man kan også det hele med tung gulvvarme. Men resultaterne kommer bare en del forsinket, så nogle ting ikke giver mening. Fx at slukke varmen, fordi man åbner et vindue for at lufte ud i 5-10 minutter. Det giver ingen mening. Ej heller bevægelse, medmindre man er ude over mindst ½ døgn. Eller som nævnt, dag/nat sænkning, det giver heller ikke mening med tung gulvvarme. 

På længere sigt, så er det kun fantasien som sætter begrænsningerne for, hvordan man vil styre og/eller lade sig styre i sit hjem. Følere og sensorer kan man nærmest ikke få for mange af Smile Men det er bla disse der flytter begrebet "smart" til rigtig-smart og intelligent styring.
Den største udfordring er tid, for mit vedkommende. Men en dag når jeg dertil, hvor vores hus vil være så intelligent i sig selv, så man nærmest slet ikke skal gøre noget overhovedet LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 17:04
Hej
Jeg er netop fraflyttet et ældre hus, hvor vi fik isoleret og lagt gulvvarme i da vi flyttede ind.
Det var tung gulvvarme. Det kørte med trådløs styring, og jeg kan ikke se pointen med at gøre det mere intelligent, da det også koster at skrue op og ned for temperaturen.
Jeg har nogle anbefalinger:
  • Hav let gulvarme i stuer og værelser, eller rum der vender mod syd+vest. Uanset hvor intelligent du går det, så er der store temperaturudsving i store dele af forår/efterår. Vi havde en vestvendt stue der blev megavarm i den periode, selvom der måske kun var 5-15 grader udenfor, for så at være kold sent aften og frem til næste eftermiddag. Det kan tung gulvvarme ikkekapere, uanset hvor klog styring der kommer på.
  • Tung gulvvarme i bad, hvor der alligevel skal være en forholdsvis høj temperatur i gulvet, og hvor man "lukker varme ud" efter bad for at få en effektiv ventilation.
  • Følere i gulvet! det vil gøre det så meget lettere at have komfortemperatur omkring fusserne, så man ikke har et koldt flise/klinkegulv i f.eks. køkkenet og gangarealer, selvom rumtemperaturen egentlig er ok. Pointen med gulvvarme er vel at man kan undgå hjemmesko
  • Jeg havde også IHC til lysstyring, men ikke til varme. IHC (LK) har rigtig dyre enheder - LK tjener kassen, men gider åbenbart ikke have det bredt ud til en større gruppe af boligejere. Jeg forstår det ikke. Jeg mener de kunne tjene mere ved at sænkre priserne, og dermed også få større mulighed for at udvikle på det intelligent. Men man har altid i LK haft en lukket monopolistisk tankegang, hvor man helst kun vil sælge til engrosledet. Men har ikke fokus på slutkunder i så høj grad. Men det sagde jeg også til dem da jeg selv arbejdede der for 10 år siden...
  • Men igen - IHC fungerer, og de behøver ikke selv sidde med kode og loddekolbe for at få det til at virke.


Skrevet af: Lars_M
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 17:31
Jeg ved ikke rigtigt om det giver mening at opdele i tung og let gulv varme.. der findes en del produkter som er hverken eller.

Jeg er selv ved at ombygge, Og som arkitekt vil jeg anbefale at få et af de nyere gulvvarme systemer som Uponor tecto. Det er beregnet til at blive udlagt på et støbt undergulv. Så ligger man systemet ud i noget der ligner flade Lego klodser. Derefter dækkes det med et tyndt lag flydespartel.

Så har du en færdig overflade du kan ligge gulv på. Fidusen er er dine slanger ligger lige under dine fødder og du ikke spilder en masse watt på at opvarme dit terrændæk. I tilgift får du et system der reagerer øjeblikkeligt hvilket gør det nemmere at styre.

Det behøves forøvrigt ikke være Uponor tecto- der findes mange andre systemer som kan ca det samme.

-------------
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Januar-2018 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hej
Jeg er netop fraflyttet et ældre hus, hvor vi fik isoleret og lagt gulvvarme i da vi flyttede ind.
Det var tung gulvvarme. Det kørte med trådløs styring, og jeg kan ikke se pointen med at gøre det mere intelligent, da det også koster at skrue op og ned for temperaturen.


Udgangspunktet er ikke at man skal skrue op/ned hele tiden. Hvis det er tilfældet, så er det fordi huset har nogle mere alvorlige problemer, fx træk og utætheder. 
Er huset ordentlig isoleret og bygget, så begrænses indgriben til de tilfælde, hvor det giver mener, fx hvis man er væk i længere perioder. Jo hurtigere gulvvarmen er til at opvarme huset, desto kortere tid kan man være væk, før det giver mening. (fx en weekend kontra et par uger). Jeg ville fx ikke ændre driftform, hvis vi bare er væk en weekend, når vi har tung gulvvarme. Men er vi væk i en uge eller lign. så kan det give mening at ændre driftform. Hvis jeg havde let gulvvarme, så ville jeg ændre driftform for en weekend. 
 
Det intelligente ligger i, om dit hus/varmestyring ved hvornår du er ude, eller har et andet behov, eller om du selv manuelt skal suse rundt til samtlige termostater og justere dem, hvad enten det sker rent fysisk eller via en app på en mobil.
Pointen er, om man på en smart måde kan fortælle huset, hvad, hvor og hvornår der er behov for "noget".

'Hvad' - det kan være varme, ventilation, lys eller en hvilken som helst anden ting man ønsker aktiveret.
'Hvor' - det er hvor i/omkring boligen man har behovet. Jo mere du kan begrænset 'hvad' i forhold til hvor, desto mere kan du også spare. Lidt ligesom, at man jo ikke tænder lyset i hele huset, bare fordi man befinder sig i stuen.
'Hvornår' - tidspunkter. Det er her den automatiske styring virkelig viser sit værd. Men det kan også være endnu smartere i form af bevægelses sensorer eller anden form for aktivitet både i, men i den grad også uden for hjemme.

Igen - med et ordentlig og gennemtænkt system, så er det faktisk kun fantasien som sætter grænser.

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

  • Jeg havde også IHC til lysstyring, men ikke til varme. IHC (LK) har rigtig dyre enheder - LK tjener kassen, men gider åbenbart ikke have det bredt ud til en større gruppe af boligejere. Jeg forstår det ikke. Jeg mener de kunne tjene mere ved at sænkre priserne, og dermed også få større mulighed for at udvikle på det intelligent. Men man har altid i LK haft en lukket monopolistisk tankegang, hvor man helst kun vil sælge til engrosledet. Men har ikke fokus på slutkunder i så høj grad. Men det sagde jeg også til dem da jeg selv arbejdede der for 10 år siden...
  • Men igen - IHC fungerer, og de behøver ikke selv sidde med kode og loddekolbe for at få det til at virke.


LK er nogle klaphatte, der enten ikke fatter det mest simple, eller så har de en helt specifik dagsorden. 
Bortset fra det, så er det nogle rigtig gode anbefalinger.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 08:43
Vi har har et gulvvarme system fra Roth kørende i 3½ år nu primært på let gulvvarme.
Jeg har aldrig fået det koblet på netværket, selvom det vidst nok er muligt, og derved kunne kontrollerer via en tlf. app. Vi piller stort set ikke ved det, det kører bare helt af sig selv.
Man kan få Roth's termoføler med en IR-føler, så den også måler gulv temperaturen. Man slipper derfor for at skulle have en føler monteret nede i gulvet, men det kræver jo selvfølgelig at rumføleren/betjenningsboks kan kigge ned på gulvet.

http://rothbogen.dk/haandbogen/roth-gulvvarmesystemer/gulvvarmeregulering/touchline-traadloes-regulering/roth-touchline-termostat-med-infraroed-ir-gulvsensor-hvid/" rel="nofollow - Roth Touchline termostat med infrarød (IR) gulvsensor, hvid




-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 09:44
Kender godt Roth systemet. Det var et af dem jeg kiggede på i forbindelse med jeg ville udskifte varmestyringen, netop fordi de havde disse IR gulvsensorer. Men jeg synes ikke deres brugerinterface var så fantastisk og så fleksibelt som hvis jeg lavede det om til IHC styring. Oven i det søgte jeg efter nogle rumfølere der kunne strømforsynes med enten fast 24 eller 12 volt, da jeg allerede havde kablet siddende til det. 230volt er desvære udelukket fordi det er TPL kabel. Og så var prisen efter min mening temmelig høj på de rumfølere. Pt er den over 800,- stk og jeg skulle bruge 12 stk. Så sammelagt ville prisen ende op i noget der ligner 13K kroner. Min IHC styring har jeg holdt under 4K, inkl alt.

Så det var i den grad kompromisserne tid.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: LotteE
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 12:55
Er lidt nysgerrig, fik du installeret varmestyring i din nye hus ?


Skrevet af: dude
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 14:25
I skriver, at man skal have følere i gulvet. Hvad hedder disse følere? Jeg har prøvet, at søge lidt på temperatur-følere / termostat til gulvvarme, og jeg synes kun, at der dukker rumfølere (evt. med ir) op som resultat.



Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 15:07
Det kunne være sådan en her
https://www.completvvs.dk/altech-termostat-med-gulvfoeler-868mhz-traadloes.aspx" rel="nofollow - https://www.completvvs.dk/altech-termostat-med-gulvfoeler-868mhz-traadloes.aspx

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Jeg tror du smider gode penge efter et dårligt projekt? 

Jeg vil anbefale dig at bruge pengene på sol film på ruderne i sol retningen da huset helt sikkert bliver rigtig varmt om sommeren :) 

Så hellere udvendig solgardiner. Når først solen rammer ruden varmer den vel op? 


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 13:38
Nej, hvis der er film på ruden, så vil du mindske transmissionen. Det ligger lidt i ordet "solfilm" og det bruges i stor stil i nybyg og biler

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 15:54
tror stadig du vil mærke en ret stor forskel på de to ting 😉


Skrevet af: dude
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 16:21
Skal der være føler i gulvet, hvis det er let gulvvarme, som jo hurtigt opvarmer rummet?



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2018 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af dude dude skrev:

Skal der være føler i gulvet, hvis det er let gulvvarme, som jo hurtigt opvarmer rummet?


Ikke nødvendigvis. Men en gulvvarmeføler kan også sikre, at gulvet ikke bliver for varmt, hvis det fx er et trægulv som ikke kan tåle højere temperatur end 24 grader. Så kan man via en gulvvarme føle sikre at temperaturen ikke bliver for høj lige under trægulvet. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 18-Oktober-2018 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

.... Min IHC styring har jeg holdt under 4K, inkl alt.

Så det var i den grad kompromisserne tid.

Hej
Jeg skal måske udskifte min gulvvarmestyring i det nye hus.
Hvilke enheder har du købt til at styre med? Udover din controller, så har du vel skulle have termostater i alle rum, samt nye telestater på manifolden, som vel er forbundet til et inputmodul?
Og har termostaterne en temp skala, så man "lokalt" kan skrue op og ned?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 10:26
Jeg havde controller i forvejen, samt en 72watt strømforsyning (denne kan vise sig at være for lille, hvsi du har en meget stor IHC installation).
Telestater og manifold havde jeg også i forvejen, i og med jeg flåede den gamle varmestyring ned og opsatte en ny tavle med IHC komponenter i.  

Så det kostede "kun" 1 indput modul og 2 output 24v moduler, samt 12 stk  IHC kompatible temperaturføler, (fra zigza.dk, fordi de er billigere). I vores badeværelser opsatte jeg temperatur/fugt følere. Resten af huset fik bare temperaturfølere. Samt en lille UG tavle, som jeg opsatte lige umiddelbart over manifolden, (hvor den gamle styring også sad).  
Så det kostede 5 meter IHC-link kabel fra mine IHC tavler på loftet og ned til den nye UG tavle ved manifolden. 

Derfra var det egentlig bare at forbinde det hele, programmere IHC controlleren - Så er man flyvende... MEN!!

LK/Schneider har ikke en termostat/føler hvor man kan lokalt kan skrue op/ned for varmen. Zigza.dk har heller ikke, da de laver moduler til indbygning i fuga enheder. Så nej, det kan man ikke med IHC varmstyring. Det er et voldsomt stort problem, som dog kan løses på anden vis, men ikke uden brug af en mobiltelefon (med LK´s IHCremote app, som koster), eller på tablet (med LK´s IHCtablet som også koster). Eller det som jeg i dag bruger, en Rpi med openhab, og en binding imellem openhab og IHC controlleren. Så har jeg alle muligheder, inkl at udskifte temperaturfølerne til fx nogle z-wave styret følere, som så giver mig mulighed for at skrue op/ned for varmen lokalt. 

Årsagen til at jeg ikke har valgt at udskifte følerne med fx z-wave følere, med displayy og mulighed for at skrue/op ned, det er fordi vi har tung gulvvarme i hele huset, hvilket betyder, at et behov for at skrue op/ned/ændre temperaturen konstant, den er ikke eksisterende. Med 12 timers forsinkelse, så tager det simpelthen for lang tid, fra man ændre, til at det får en betydning i rummet. Men hvis jeg havde let gulvvarme, så kunne det give bedre mening. 
Det betyder dog ikke, at jeg ikke engang ude i fremtiden, kunne finde på at udskifte alle følerne igen. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: dude
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 12:19
Hvad findes der af z-wave følere? Jeg har i dag allerede en del z-wave, og kunne da godt tænke mig at det nye lette gulvvarme også blev koblet på, men jeg har ikke kunne finde noget.


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Så det kostede "kun" 1 indput modul og 2 output 24v moduler, samt 12 stk  IHC kompatible temperaturføler, (fra zigza.dk, fordi de er billigere). I vores badeværelser opsatte jeg temperatur/fugt følere.


Det er vel den her du har købt så:

http://www.zigza.dk/IHC_Varmestyring_Temperatur_Termostat_Fuga_XF_1024001518_5703302144957_507D6531" rel="nofollow - http://www.zigza.dk/IHC_Varmestyring_Temperatur_Termostat_Fuga_XF_1024001518_5703302144957_507D6531

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Årsagen til at jeg ikke har valgt at udskifte følerne med fx z-wave følere, med displayy og mulighed for at skrue/op ned, det er fordi vi har tung gulvvarme i hele huset, hvilket betyder, at et behov for at skrue op/ned/ændre temperaturen konstant, den er ikke eksisterende. Med 12 timers forsinkelse, så tager det simpelthen for lang tid, fra man ændre, til at det får en betydning i rummet. Men hvis jeg havde let gulvvarme, så kunne det give bedre mening. 
Det betyder dog ikke, at jeg ikke engang ude i fremtiden, kunne finde på at udskifte alle følerne igen. 


Enig - jeg har også tung gulvvarme, så det er heller ikke noget der bliver justeret på hver dag (kan egentlig ikke forstå hvorfor tung gulvvarme er så populært i nye energivenlige huse, med stort lysindfald)
Jeg mangler bare et sted, hvor jeg kan aflæse den korrekte temperatur, eller noget software der kan "motionere" telestaterne - og ikke mindst måske skrue op for temperaturen, selvom der ikke bliver kaldt på varmen. Netop for at undgå de store udsving i den sydvestvendte stue.
Det mest optimale ville nok være at have temperaturmåler på returstrengen.
I mit gamle hus, med gasfyr og tung gulvvarme. Det skruede jeg fremløbstemperaturen ned til knap 22-25 (på manifolden) i sommerhalvåret, og så kørte med åbne ventiler i køkken og bad, hvor der var flisegulv. Det betød at manifolden kun kaldte på varme fra fyret, når vi kom ned under ovenstående temperatur. Det fungerede faktisk fint.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


Det er vel den her du har købt så:

http://www.zigza.dk/IHC_Varmestyring_Temperatur_Termostat_Fuga_XF_1024001518_5703302144957_507D6531" rel="nofollow - http://www.zigza.dk/IHC_Varmestyring_Temperatur_Termostat_Fuga_XF_1024001518_5703302144957_507D6531


Yep, det er bare en nyere model Klaus har lavet, kan jeg se. 

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Enig - jeg har også tung gulvvarme, så det er heller ikke noget der bliver justeret på hver dag (kan egentlig ikke forstå hvorfor tung gulvvarme er så populært i nye energivenlige huse, med stort lysindfald)


Det er også helt gakket, undtagen steder hvor der er klinker, fx vådrum. 

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg mangler bare et sted, hvor jeg kan aflæse den korrekte temperatur, eller noget software der kan "motionere" telestaterne - og ikke mindst måske skrue op for temperaturen, selvom der ikke bliver kaldt på varmen. Netop for at undgå de store udsving i den sydvestvendte stue.


Det kan du bruge IHCremote eller IHCtablet til. 

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Det mest optimale ville nok være at have temperaturmåler på returstrengen.
I mit gamle hus, med gasfyr og tung gulvvarme. Det skruede jeg fremløbstemperaturen ned til knap 22-25 (på manifolden) i sommerhalvåret, og så kørte med åbne ventiler i køkken og bad, hvor der var flisegulv. Det betød at manifolden kun kaldte på varme fra fyret, når vi kom ned under ovenstående temperatur. Det fungerede faktisk fint.


Det er der også folk som har gjort, også ved hjælp af zigza´s følere. Mener det er type D.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af dude dude skrev:

Hvad findes der af z-wave følere? Jeg har i dag allerede en del z-wave, og kunne da godt tænke mig at det nye lette gulvvarme også blev koblet på, men jeg har ikke kunne finde noget.


Som en test har jeg en Everspring ST814. Men mine test med den kan jeg ikke anbefale den som fugtsensor. 
Der findes en del andre løsninger også til indbygning i væg. De fleste virkelig smarte skal dog fødes med 230volt, hvilket fx giver mig problemer, da der kun er trukket telekabel (2-3 par 0.60mm2) ud til mine gamle følere. 
Se evt dette link:
http://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave/sensorer/z-wave-temperatur-sensor.html" rel="nofollow - https://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave/sensorer/z-wave-temperatur-sensor.html



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: dude
Skrevet den: 19-Oktober-2018 kl. 17:42
Hvad hedder de virkelig smarte til 230V?
Jeg skal til at bestille let gulvvarme til stue og tung gulvvarme til badeværelse, og jeg vil egentlig kun have det bedste :)


Skrevet af: dude
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 08:36
Er der nogen, der kender til Neotherm Futura Smart Home (Futura Z trådløs)?

https://www.neotherm.dk/futura_smarthome/produktp" rel="nofollow - https://www.neotherm.dk/futura_smarthome/produktp

Der står bl.a. at de benytter zigbee

Fordele og ulemper?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:20
Fordele i forhold til hvad? At Neotherm benytter Zigbee er ikke noget nyt for varmestyringer. Problemet med Zigbee er, at det er ikke bare een standard. Så hvis man skal være sikker på det virker, så skal man købe deres controller og deres konsol. 

Ulemper - Det er trådløst, det er altid en ulempe. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Magnus T
Skrevet den: 06-April-2024 kl. 01:27
Interessant debat om smart styring af gulvvarme. Det virker til, at teknologien i dag tilbyder mange muligheder for at gøre vores hjem både mere komfortable og energieffektive. Især når man bygger nyt eller renoverer, åbner der sig en række spændende muligheder for at integrere intelligent teknologi, som kan tilpasses individuelle behov og præferencer.

Jeg har selv dykket ned i emnet, da jeg står over for en lignende situation. En vigtig pointe, der ofte kommer frem, er valget mellem tung og let https://byggefokus.dk/gulvvarme/" rel="nofollow - gulvvarme , hvor hver type har sine fordele og ulemper, afhængigt af husets opbygning og isolering. Det er afgørende at vælge en løsning, der matcher både den fysiske kontekst og de personlige behov for komfort og fleksibilitet.

For dem, der er på udkig efter mere information om gulvvarme og intelligent styring af denne, kan jeg varmt anbefale et kig på https://byggefokus.dk/gulvvarme/" rel="nofollow - gulvvarme hos Byggefokus.dk. Her finder man en dybdegående guide til forskellige systemer og løsninger, der kan hjælpe med at træffe det rette valg for ens specifikke situation. Det er især nyttigt, hvis man, ligesom mig, overvejer mulighederne for smart styring via mobile enheder for at øge komforten og effektiviteten i hjemmet.

Held og lykke med projektet!Embarrassed



-------------
Magnus


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-April-2024 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Magnus T Magnus T skrev:

Held og lykke med projektet!Embarrassed

Mon ikke projektet er gennemført for længe siden, idet du svarer på en næsten seks år gammel tråd?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-April-2024 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Magnus T Magnus T skrev:

Held og lykke med projektet!Embarrassed

Mon ikke projektet er gennemført for længe siden, idet du svarer på en næsten seks år gammel tråd?


Klaus
Emnet er vel ikke dødt? Det er bare så vigtigt at vælge den rigtige form for gulvvarme til smarthome styring. Du kan ikke ændre varmen hurtigt nok i takt med vejrskifte, hvis det er tung gulvvarme. Og så vidt jeg kan se på en masse nybyggeri her i området, er gulvvarmeslangerne støbt ned i betonen og derfor tung gulvvarme. 

Der skal benyttes let gulvvarme, som monteres i et specielt pladegulv med riller til varmeslangerne. Hvor der lægges egnede parket gulve oven på. Det er ikke nok at teknikken er til smarthome, der skal også være det rigtige gulvvarme.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub



Print side | Luk vindue