Print side | Luk vindue

fejl i kodi eller et sted hos mig?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154706
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 15:22


Emne: fejl i kodi eller et sted hos mig?
Skrevet af: jacobthor91
Emne: fejl i kodi eller et sted hos mig?
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 10:42
Hej alle sammen.

jeg har i en længere periode haft svigtende netværk (hiper). men det er en lang og kedelig historie som vi ikke behøver komme ind på her.

efter en laaaaang periode med fejl på netværket både det kablede og det tråsløse fik jeg langt om længe en ny router tilsendt i sidste uge og har fået den sat op som vist i deres vejledninger, ergo jeg har intet gjort som ikke stod deri.

routeren er leveret af dem og jeg har intet udover den, ingen switch, andet router eller noget, kun deres router sat til via kabel tv stikker i væggen.

førhen med den gamle router var der ingen problemer når jeg opdaterede mit kodi bibliotek, nu står der hver gang jeg søger efter nyt indhold følgende

KUNNE IKKE HENTER INFORMATIONER
KAN IKKE FORBINDE TIL FJERNSERVER, VIL DU FORTSÆTTE SKANNING?

det kan jeg så svare ja eller nej til. 

men uanset hvad jeg gør opdatere den ikke biblioteket som den gjorde førhen med fanart osv.

alle mine film ligger på min Seagate Nas og der var som sagt ingen problemer med dette på den gamle router trods der var fejl hver eneste dag med netværket.


Jeg har forsøgt at slette kodi, og installere det igen uden held.
og jeg har ikke ændret på noget i kodi hverken før, under eller efter. jeg forstår det simpelthen ikke?

mit netværk virker jo fint nu, og har ikke haft nogen nedbrud siden den nye router kom i hus.

har i nogle forslag eller har i oplevet lignede?

det er virkelig frustrerende, håber i kloge kan hjælpe mig...




-------------
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor



Svar:
Skrevet af: Kasperp
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 12:05
Mit bud er at din NAS har skiftet ip adresse efter du har fået ny router, og KODI derfor ikke kan finde den.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 12:08
Når du siger dit net virker fint, hvor mange enheder gælder det så for?

Spørgsmålet er om din NAS får tildelt en IP adresse og det er sat rigtigt op i Kodi (det går jeg ud fra du har styr på).

Hvis det er muligt ville jeg prøve at sætte en router efter dit kabel modem og se om det så spiller.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 12:55
Det er fordi din NAS har fået ny IP adresse som de andre skriver. Du har jo ikke været inde og pege på NAS-biblioteket efter du har fået ny router. - når en ny router kommer på, så scanner den selvføligelig netværket for enheder og tildeler fuldkommen tilfældigt IP-adresser til dine enheder. Så med mindre du i Kodi har angivet din NAS' adresse som fx "//qnapj216.local" så vil den skulle håndtere selve IP-adressen som jo så ændres teknisk set hver gang routeren genstartes eller hvis du får en helt ny router. Det kan godt være det er lettere at bruge mit tilfælde (har jeg gjort, da jeg fik nyt internet med ny router og hele pivtøjet, så jeg undgår den skal ind og lede efter ip-adresser hele tiden)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 14:26
jeg har skam hentet filmene ind fra ny efter jeg fik ny router, som skrevet har jeg endda slettet kodi fordi jeg troede det var der fejlen lå.

jeg kan sagtens afspille mine film i kodi, mit problem er at kodi ikke vil hente fanart osv automatisk som den gjorde før, når jeg ny trykker skan efter nyt indhold er det den melder fejlen med at den ikke kan hente info, og jeg mangler den info for at få fanart og den lækre biblioteks funktion op at køre..

der er fin forbindelse mellem pc (win10) og nas. 


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 14:28
jeg har aldrig tildelt min nas nogen fast ip eller noget. der har aldrig været problemer med dette før nu.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 14:35
Mit Kodi gør lidt det samme. opdagede det her i weekenden.

Tror ikke dit fejler men der er fejl i noget server adresse på / via kodi


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 14:59
håber da det er så enkelt at det er dem der har fejlen.. jeg er på ingen måde gearet til at skulle fixe alt mulig med internet, ip adresser osv osv osv.. jeg er vidst så grøn og uforstående som man overhovedet kan blive.. dermed ikke sagt at jeg ikke gerne vil lære det, for det vil jeg da meget gerne, sys bare det er utrolig svært og hvergang jeg læser om det så er det volapyk:) 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 17:57
en IP-adresse er ligesom dit vej/husnr. - for at din computer med kodi kan få adgang til din NAS, skal du skrive vej/husnr ellers kan den jo ikke finde ud af hvor den skal gå hen. - Desværre tildeler en router ikke statiske adresser, det skal du selv sætte op i routeren, og de bliver heller ikke gemt hvis du pludselig får en helt ny der skal tilde adresser. Den har ingen mulighed for at se hvad den tidligere har gjort, da al den info udelukkende gemmes på den pågældende router. Derfor er du nødt til selv at have styr på det. - med andre ord er du tvunget til at sætte kodi op igen, så den kan ved den skal lede på den korrekte adresse.

MED MINDRE man oversætter IP-adressen til noget "common" (altså man giver enheden et specifikt navn). Som gemmes på den pågældende enhed og ikke på routeren. Så kan man i stedet skrive navnet på den pågældende enhed og tilgå den på den måde fra andre enheder. så skal man ikke huske lange talkombinationer.

Du kan i routersoftwaren se hvad for IP adresser dine enheder har. Hvis du ikke ved noget om den slags, så allier dig med nogen der gør som kan hjælpe dig.




Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 18:50
Hvilken scraper bruger du, det kan jo være den som er holdt med at virke?


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 19:25
mener den hedder the moviedatabase, det er den der er som std i kodi, jeg har ikke hentet nogle andre:)

jeg må lige prøve om ikke der findes en klogere person end jeg i omegnen af herning som evt kunne hjælpe mig igang med det internet værk og forklare mig det.

forstå dog godt hvad du mener CLAUS, når du siger at det er som en vej og et husnummer. men hvordan i alverden tildeler jeg den en statisk ip? 


Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 22:08
har samme problem. så på youtube der var et fix, men har har ikke haft tid til at se efter det endnu. så det er bare at google eller youtube derudaf. Bare søg på den engelske version af den fejltekst så finder du sikkert det der skal til 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 22:44
statiske IP-adresser laves i Routeren. Navne (som ikke er IP adresser) laves direkte i NAS'ens brugerflade.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

mener den hedder the moviedatabase, det er den der er som std i kodi, jeg har ikke hentet nogle andre:)

jeg må lige prøve om ikke der findes en klogere person end jeg i omegnen af herning som evt kunne hjælpe mig igang med det internet værk og forklare mig det.

forstå dog godt hvad du mener CLAUS, når du siger at det er som en vej og et husnummer. men hvordan i alverden tildeler jeg den en statisk ip? 
Normalt er det ikke nødvendigt med en statisk IP addresse. De flest routere sørger for at enhederne få den samme IP adresse hver gang der tildeles. Det er et problem hvis man skifter router/switch ud. Så er alt forfra. Hvis du gerne vil have en statisk IP adresse, er der tre ting du skal gøre:
1. Reservere adresser i i din router
2. Tilgå din enhed, og slå DHCP fra
3. Tildel IP adresse i din enhed

1. For at gøre det skal du ind på din routers web side. Start en CMD med Win tasten+R
Skriv CMD
Enter
Skriv IPCONFIG
Enter
Find din Default Gateway, sikkert 192.168.1.1
Start din webbrowser
indtast http://192.168.1.1" rel="nofollow - http://192.168.1.1 (hvis det er adressen, ellers den der vises)
Nu er du på Herrens Mark, idet det kommer an på hvad din Router kan/vil
Du skal lede efter DHCP, hvor du kan reservere nogle adresser, f.eks. 192.168.1.100 til 192.168.1.200
2. Så skal du tilgå din enhed. Der skal du konsultere din enheds dokumentation. Her skal du ind og fortælle den at den IKKE skal bruge DHCP, men skal bruge en statisk IP adresse
3. Så skal du indtaste den IP adresse du vil have den skal bruge, f.eks. 192.168.1.201

Så skulle det meget gerne virke
For at det fremover skal blive nemmere, kunne du redigere HOSTS filen, så du bare kunne skrive navnet på din enhed. Men det er en anden historie


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 12-Marts-2018 kl. 23:07
Ja der klokkede jeg lige idet 192.168.1.201 er jo så lige uden for området 100 til 200, så det vil være lidt smartere med f.eks. 192.168.1.101

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 07:10
Man kan hurtigt komme til at kløjs lidt i detaljerne omkring IP opsætning. Min egen erfaring er at det kan betale sig at have sin egen router efter kabel modemet så man er helt uafhængig af udbyderen. Dermed kan man helt selv styre hvad der sker på hjemmenettet, og med de relativt simple anvisninger der allerede er beskrevet så er man godt kørende.

Trådstarters problem synes dog ikke at være IP opsætning hvis der er forbindelse mellem Kodi og NAS'en til afspilning af film. 

Hvis det fortsat ikke virker ville jeg nok fokusere på opsætningen i Kodi.




Skrevet af: miri
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

Hvilken scraper bruger du, det kan jo være den som er holdt med at virke?
Jeg tror som dieseldk, at du måske skal fokusere på om din scraper virker. Personligt synes jeg ikke det lyder som et problem med NAS eller ip-adresser... Hvilken Kodi version bruger du og på hvilken hardware....?

-------------
miri


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 09:47
Kan du prøve at installere andre addons og se om de virker mht. internet, så kan du se hvis de heller ikke virker er der en fejl med internet.
Du kan evt. også prøve at lave refresh af repositories.

Du kan også prøve at se fra routerens webinterface om den kan se din Kodi box.


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 11:28
Kunne det ikke blot være et problem med en blokeret port i routeren?
Den gamle router virkede jo fint?


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 12:46
jeg får tekniker besøg i næste uge da jeg skal have en hurtigere forbindelse, så der får jeg nok ny router igen, så jeg gider ikke lave om på alt det med ip osv nu for at skulle gøre det igen når teknikeren har været her.

jeg tror dog jeg vil bede teknikeren om at sætte min kommende router op så jeg kan sætte min egen router på i stedet. hvilken router vil i anbefale? jeg skal bare have 4-6 lan indgange i en router og så må den meget gerne være rigtig god på det trådløse.


jeg valgte lige at prøve søgefunktionen på recordere og fandt frem til at nogen brugte tinymediemanager til at finde film information, det har jeg også gjort nu, den bruger også samme scraper som kodi, og i tinymediamanager var der ingen problemer, den fandt let og elegant alt film information og så satte jeg bare kodi til at scrape lokalt, nu spiller det bare..

der må altså have været en fejl i kodi eller hos kodi eftersom TMM uden problemer kunne bruge samme scraper til at hente information om mine film mens kodi ikke kunne..


men lad mig endelig høre om i har et forslag til køb af en router gerne med 6 lan indgang og så må den godt kunne levere et rigtig godt og stabilt trådløst netværk også:) pris er underordnet, kvalitet er hvad jeg søger:)


Skrevet af: miri
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 13:29
Hold nu op med alt det ip og router nonsens. Der har over en længere periode været en masse bøvl med TMDB i Kodi - blandt andet sikkkerhedissues, og scraperen er derfor jævnligt opdateret. Hvis du vil have hjælp fra Kodi brugere, så giv oplysning om hardware, Kodi version og også version af TMDB (app)..
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=328944" rel="nofollow - https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=328944


-------------
miri


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 15:28
Eftersom han kan se film fra NAS'en, har det intet med IP-adresser at gøre..

Næsten 100% sikkert et scraper/KODI issue.


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

jeg får tekniker besøg i næste uge da jeg skal have en hurtigere forbindelse, så der får jeg nok ny router igen, så jeg gider ikke lave om på alt det med ip osv nu for at skulle gøre det igen når teknikeren har været her.

jeg tror dog jeg vil bede teknikeren om at sætte min kommende router op så jeg kan sætte min egen router på i stedet. hvilken router vil i anbefale? jeg skal bare have 4-6 lan indgange i en router og så må den meget gerne være rigtig god på det trådløse.


jeg valgte lige at prøve søgefunktionen på recordere og fandt frem til at nogen brugte tinymediemanager til at finde film information, det har jeg også gjort nu, den bruger også samme scraper som kodi, og i tinymediamanager var der ingen problemer, den fandt let og elegant alt film information og så satte jeg bare kodi til at scrape lokalt, nu spiller det bare..

der må altså have været en fejl i kodi eller hos kodi eftersom TMM uden problemer kunne bruge samme scraper til at hente information om mine film mens kodi ikke kunne..


men lad mig endelig høre om i har et forslag til køb af en router gerne med 6 lan indgang og så må den godt kunne levere et rigtig godt og stabilt trådløst netværk også:) pris er underordnet, kvalitet er hvad jeg søger:)


Kører du TMM på samme maskine som Kodi?
For så er det jo helt sikkert et sted i Kodi problemet er, ellers kan det jo være at den maskine du bruger til Kodi kun har forbindelse til lokal netværket og ikke internettet.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 21:18
ja jeg køre TMM på samme PC som kodi også er på..


jeg Har en bærbar som fungere som afspiller for alle medier, den er koblet til min router via en LAN forbindelse og det samme er min NAS, til samme router.

Jeg køre kodi 17.6 krypton, TMM scraper versionen hedder 5.1.2. 
Kodi er installeret på min windows 10 version 1709 bærbar PC som ALTID står tændt.
routeren er den std router som hiper levere med, aner ikke hvad den hedder, den er hvid og ligner et rumskib:) 

jeg har for første gang i dag efter installation af den nye router måttet genstarte den fordi vi ikke kunne kommer på hverken 2, eller 5 Ghz netværkene fra vores mobil, tablet eller bærbare computer. 

er der nogen som har en ide til hvorfor dette sker? det var jo årsagen til vi fik tilsendt en  ny router i sidste uge, men det afhjælper tydeligvis ikke problemet. det er ha,rende frustrende!!! 


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 13-Marts-2018 kl. 23:20
Skrot brugen af den router du har fået leveret fra din IP. Køb en god Router (som skal bruge din nuværende router/modem som Gateway.) Det forstår NetGear NigthHawk X10 rigtig godt. Da jeg installerede den sørgede den for alle indstillinger så den nu har sit eget netværk, og bruger den eksisterende router som gateway

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 07:56
fortæller netgear nighthawk også min nuværende router at den skal gå i "bridge mode" ?

det er noget med at skal man sætte sin egen router op hvis man har yousee eller i mit tilfælde hiper, så skal man sætte ens router i bridge mode for at kunne tilføje sin egen router, det var super enkelt dengang jeg have yousee, men hos hiper er det vist en anden historie, jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan man sætter deres router i bridge mode nemlig..


Skrevet af: Pinch
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

er der nogen som har en ide til hvorfor dette sker? det var jo årsagen til vi fik tilsendt en  ny router i sidste uge, men det afhjælper tydeligvis ikke problemet. det er ha,rende frustrende!!! 
Jeg gætter på, det "nye" netværk har samme netværksnavn og -nøgle; sørg for at få dine enheder til at glemme det eksisterende netværk, inden du forbinder på ny.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 08:24
det er samme navn, samme kode og alle enheder der er tilkoblet wifi er sat op forfra, men de mister forbindelsen en gang daglig og jeg må genstarte deres router for at få forbindelse igen. 

jeg forstår ikke hvorfor og kan virkelig ikke finde fejlen. 


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

fortæller netgear nighthawk også min nuværende router at den skal gå i "bridge mode" ?

det er noget med at skal man sætte sin egen router op hvis man har yousee eller i mit tilfælde hiper, så skal man sætte ens router i bridge mode for at kunne tilføje sin egen router, det var super enkelt dengang jeg have yousee, men hos hiper er det vist en anden historie, jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan man sætter deres router i bridge mode nemlig..
Har intet ændret på YouSee routeren. Den fungerer som sit eget netværk. Dvs. alt der tilsluttes den,får en adresse i det her segment: 192.168.0.x, mens alt det der er tilsluttet min NetGear får en adresse i det her segment: 192.168.1.x. Det er vældig praktisk for mig, da jeg her en lejer boende, som så er tilsluttet YouSee routeren. Så kan han ikke se mit netværk, og jeg kan ikke se hans


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 22:11
Mon også det virker på en router fra hiper? Det er da et forsøg værd;)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Mon også det virker på en router fra hiper? Det er da et forsøg værd;)
Ellers har Elgiganten jo en super returnerings politik. Prøv det, og returner det. Det har jeg brugt mange gange. Derfor handler jeg næsten altid i Elgigantens fysiske butik. Men det er ikke sikkert din lokale butik har den Netgear (koster jo over 3 kkr.)



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 14-Marts-2018 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Mon også det virker på en router fra hiper? Det er da et forsøg værd;)
Jeg er næsten sikker. Netgear Routeren var meget informativ. Den fortalte mig at den var bag en anden router som den ville benytte som en gateway. Så den havde helt styr på det. Aldrig før oplevet en så intelligent router/accesspoint



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Pinch
Skrevet den: 15-Marts-2018 kl. 08:02
Heads-up: Dobbelt NAT (2 routere) er ikke en god løsning og det vil give dig problemer, hvis du f.eks. er gamer.

Du kan tilslutte en hvilken som helst router til en hvilken som helst anden router og det vil fungere, som MCenterFreak beskriver det.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 15-Marts-2018 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Pinch Pinch skrev:

Du kan tilslutte en hvilken som helst router til en hvilken som helst anden router og det vil fungere, som MCenterFreak beskriver det.
Det er jeg ikke helt enig i.
Mange routere vil komme op og slås med hovedrouteren, idet de begge vil være DHCP servere. Derfor er det med disse routere nødvendigt at omkonfigurere dem så de fungerer som Access Points, eller at man omkonfigurerer hovedrouteren, så den er i Bridge mode, og den sekundære router så er DHCP server


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: lazzie
Skrevet den: 15-Marts-2018 kl. 20:00
Hej

Jeg havde det samme problem, har et setup med en Synology nas og en Nvidia shield med SPMC(Kodi variant til Nvidia sheild)
Hvor jeg fik samme melding, at SPMC kodi ikke kan få forbindelse til fjernservere, det betød jeg ikke fik opdateret fanart (cover på film) jeg kunne stadig se filmene i mappen og også afspille dem.
Afhjulpet ved ny installation af SPMC Kodi så kører det perfekt igen.
Jeg vil derfor mene problemet intet havde at, gøre med mit netværk men ,udelukkende et software problem.


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 16-Marts-2018 kl. 08:17
Et godt råd hvis du vil slippe for al det scraper bøvl med Kodi. Få installeret Ember Media Manager, så klarer den opgaven for dig, også slipper du også for at skulle scrape med TMDB i Kodi.


Skrevet af: mortenstorgaard
Skrevet den: 16-Maj-2018 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

en IP-adresse er ligesom dit vej/husnr. - for at din computer med kodi kan få adgang til din NAS, skal du skrive vej/husnr ellers kan den jo ikke finde ud af hvor den skal gå hen. - Desværre tildeler en router ikke statiske adresser, det skal du selv sætte op i routeren, og de bliver heller ikke gemt hvis du pludselig får en helt ny der skal tilde adresser. Den har ingen mulighed for at se hvad den tidligere har gjort, da al den info udelukkende gemmes på den pågældende router. Derfor er du nødt til selv at have styr på det. - med andre ord er du tvunget til at sætte kodi op igen, så den kan ved den skal lede på den korrekte adresse.

MED MINDRE man oversætter IP-adressen til noget "common" (altså man giver enheden et specifikt navn). Som gemmes på den pågældende enhed og ikke på routeren. Så kan man i stedet skrive navnet på den pågældende enhed og tilgå den på den måde fra andre enheder. så skal man ikke huske lange talkombinationer.

Du kan i routersoftwaren se hvad for IP adresser dine enheder har. Hvis du ikke ved noget om den slags, så allier dig med nogen der gør som kan hjælpe dig.




Som jeg forstår det så koster det et månedligt beløb at have en fast (statisk) IP-adresse? https://www.netkablet.dk/hvad-er-en-ip-adresse-tjek/#Dynamisk_vs_fast_IP-adresse" rel="nofollow - se her


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-Maj-2018 kl. 15:38
nej - det er kun hvis den skal tilgås udenfor hjemmet. Hvis det kun er internt i dit eget netværk så kan du selv sætte IP-adresserne i din router. Du skal dog ikke sætte "navne" i din router. det kan den selv finde ud af.

en "intern" netværksadresse hedder typisk 192.168.xxx.xxx 
den adresse du får fra din udbyder er en ekstern adresse og afhænger af udbyder, land og udbyderens opsætning. 
MEN din router kan også lege domain name server internt. så du fx kan have en "navne adresse" der hedder minegennas.local - .local betyder det er en intern adresse.



Print side | Luk vindue