Print side | Luk vindue

Hvor kraftig en forstærker?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154881
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 05:32


Emne: Hvor kraftig en forstærker?
Skrevet af: travellinglight
Emne: Hvor kraftig en forstærker?
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 13:16
Hej - jeg har fået et par Wharfedale højttalere (Modus Seven). Specs lyder 125 watt, 8 ohm.

Jeg skal have en forstærker til dem. Hvor mange watt skal idealforstærkeren levere?
Og 8 ohm - hvad betyder det



Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 13:23
Du skal købe den bedste forstærker du har råd til/har lyst til at betale for. Så skal det nok gå.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 13:29
Der er tale om et sæt ganske effektive højttalere, som derved ikke nødvendigvis behøver en superkraftig forstærker. De har en virkningsgrad på 93 db, hvilket vil sige, at med 1 watt spiller 93 db målt en meter fra højttaleren. 

Impedans er udtryk for, hvor meget strøm, højttaleren trækker fra forstærkeren. Her skal man dog være opmærksom på, at impedansen ikke er lineær, men kan svinge mellem 1-2 ohm og op til 8-10 ohm. Jo lavere impedans, jo hårdere arbejde for forstærkeren.

De 125 w er blot en angivelse af, hvor meget effekt, de kan tåle. Det er dog sjældent et tal, man kan bruge til ret meget, eftersom en mindre forstærker ofte forvrænger mere og derfor med større sandsynlighed vil kunne gøre større skade på dem end en 125 w forstærker.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Impedans er udtryk for, hvor meget strøm, højttaleren trækker fra forstærkeren. Her skal man dog være opmærksom på, at impedansen ikke er lineær, men kan svinge mellem 1-2 ohm og op til 8-10 ohm. Jo lavere impedans, jo hårdere arbejde for forstærkeren.
 
 
ARHH - impedans er ikke strøm, men modstand. Og jo højere impedans - jo lavere udgangseffekt. Impedansen kan dog også blive for lav og dermed brænde forstærkeren af, så hold dig til højttalere med minimum den til forstærkeren nominerede impedans. 
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 15:06
Med 93 db følsomhed så kan du bruge stort set en hvilken som helst kvalitetsforstærker som heller ikke behøver have specielt høj udgangseffekt - En brugt Naim fra DBA eller eBAY kunne være lige det dine Wharfedales trænger til.
Jacob


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af travellinglight travellinglight skrev:

Hej - jeg har fået et par Wharfedale højttalere (Modus Seven). Specs lyder 125 watt, 8 ohm.

Jeg skal have en forstærker til dem. Hvor mange watt skal idealforstærkeren levere?
Og 8 ohm - hvad betyder det

Når der står 125W på dem så er det målt på en anden måde end når man siger, at en forstærker er på f.eks. 100W, så det er meget lidt nyttigt i forhold til at vurdere hvad man kan bruge/har brug for. Dertil kommer at der er kæmpe stor forskel på hvor meget effekt der skal hælde i højttalerne alt efter hvor man stille volumenknappen. Det er nemt faktor 10 alt efter om man har for vane at spille højt eller ej.
Normal, lidt høj lysstyrke er sjældent mere end et par watt alt efter hvilken højttaler, hvor lang man sidder væk osv.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Normal, lidt høj lysstyrke er sjældent mere end et par watt alt efter hvilken højttaler, hvor lang man sidder væk osv.


Jeg har aldrig haft en forstærker på under 80w pr kanal der var i nærheden af og være tilstrækkelig. Så lad nu vær med og bilde folk ind at 2x2 watt er nok, for det er det ikke. Det kan godt være at teorien og alt det der siger det, men i praksis bliver man pisse skuffet, fordi lytternes kapacitet følger efter osv, og sådan er det.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 21:29
Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Marts-2018 kl. 22:16
2x2 watt, er det skulderwatt?


Skrevet af: travellinglight
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 07:25
Tak for gode, engagerede svar som har gjort mig klogere :)


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.
BingoSmile godt forklaret MefistoClap


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 12:52
Til alle watt fanatikere så skulle de prøve at lytte til Jean Hiraga's klasse A konstruktioner fra 80'erne. Ganske få watt i klasse A men med en monster strømforsyning bag til at trække de "besværlige" højttalere.

Fantastisk resultat sammen med bånd eller elektrostathøjttalere!

I øvrigt link til byg selv konstruktioner:  http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Class-A-Amplifier/" rel="nofollow - http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Class-A-Amplifier/


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.
Men sikkert kun ved 1kHz. 

Mener at kunne huske at man typisk målte effektiviteten på en højtaler f.eks. 96dB/ 1watt / 1meter men målingen er fortaget i mellem 125Hz og 4kHz. 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 20:14
Jeg er sikker på at I alle mener det af et godt hjerte og prøver at hjælpe.
Men som ofte før, ender det ud i en meget teknisk debat som trådstarter formentlig ikke forstår. Jeg forstår heller ikke alt det teknik, men vi er nogle som bare gerne vil have gode råd.
Så mit råd til Jer eksperter: Vær mere konkret. Anbefal produkter i mener passer ind. Og mangler i oplysninger fra trådstarter så spørg ind til disse...
God Påske      


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 29-Marts-2018 kl. 22:33
Hos mig har jeg altid valgt forstærker med nok kræfter, så er der overskud til at spille højt uden fare for at ødelægge højttalerne. Hellere for meget effekt end for lidt hvis der skal spilles højt. Hvis der ikke skal festes, så er 20 watt rigeligt...
Mvh Frank


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 30-Marts-2018 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.

rettet


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 30-Marts-2018 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af travellinglight travellinglight skrev:

Hej - jeg har fået et par Wharfedale højttalere (Modus Seven). Specs lyder 125 watt, 8 ohm.

Jeg skal have en forstærker til dem. Hvor mange watt skal idealforstærkeren levere?
Og 8 ohm - hvad betyder det

De har høj følsomhed; men jeg ville nok vælge 50-80w 8ohm rms i en kvalitetsforstærker med god strømforsyning. F.eks. en brugt integreret NAD forstærker.

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 01-April-2018 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Normal, lidt høj lysstyrke er sjældent mere end et par watt alt efter hvilken højttaler, hvor lang man sidder væk osv.


Jeg har aldrig haft en forstærker på under 80w pr kanal der var i nærheden af og være tilstrækkelig. Så lad nu vær med og bilde folk ind at 2x2 watt er nok, for det er det ikke. Det kan godt være at teorien og alt det der siger det, men i praksis bliver man pisse skuffet, fordi lytternes kapacitet følger efter osv, og sådan er det.
Jeg har oplevet at få bemærkningen at lyden var for høj ved 1 watt peak i front under TV demo. Men det er normalt først ved 10 watt peak at sarte smat kvinder og børn begynder at forlade stuen. Skal der ikke holdes fest er 10 watt nok. Det betyder dog ikke at bare fordi at en forstærker er opgivet til 10watt at den så er kraftik nok til at lyde godt på dine højtaler, men det er ikke watt der gør det. Desværre kan du ikke se det som giver dig svaret i databladet.

Thomas:Hvad har dine 80 watt ikke været tilstrækkelig til (abe fest eller god lyd)?


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 01:59
2 watt kan sikkert være for meget for nogle hvor 10 watt kan være for lidt for andre.
Der er ingen der kan sige hvilken effekt der er nok uden at kende mindst 3 ting.
1: Højttalerens følsomhed
2: Rummets størrelse
3: Brugerens behov.

Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 05:38
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 07:58
Lige præcis, watt sælger. Som med fjernsyn, de fleste kigger efter tommer og skænker ikke teknikken en tanke. Hvis man vælger en forstærker som formår at fordoble de opgivede watt i 8 ohm til det dobbelte i 4 ohm, så går man sjældent galt i byen. Det gælder om at finde en forstærker med en godt dimensioneret strømforsyning.
Mvh Frank


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

HMM.... Så vil det altså sige, at vi har købt store anlæg og højttalere til ingen nytte??? Og dermed godt kan støve vores oldsager af, og sætte dem i gang igen... Det viste kunne da godt få naboerne til at klage, i 1978!LOL



Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lige præcis, watt sælger. Som med fjernsyn, de fleste kigger efter tommer og skænker ikke teknikken en tanke. Hvis man vælger en forstærker som formår at fordoble de opgivede watt i 8 ohm til det dobbelte i 4 ohm, så går man sjældent galt i byen. Det gælder om at finde en forstærker med en godt dimensioneret strømforsyning.
Mvh Frank

Det er vist mere end 10-15 år siden man valgte TV og forstærkere på den måde.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.
Et scop vil IKKE ændre noget når vi måler på en tone. Bemærk venligst at jeg skriver PEAK. Og det er peak som ved 200Hz hvor mine SA7K er på 3,2 Ohm, og kun ved 200Hz. Ved andre frekvenser afsættes der mindre effekt.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:29
Hvis det er mere end 10-15 år siden man valgte sådan, så forstår jeg ikke at denne diskussion er i gang, for så er det vel bare at vælge efter udseende og pengepung
Mvh Frank


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:31
De fleste med en SR har en ide om hvornår den ikke kan mere, antag at det er 100watt pr kanal.

-10dB under 10 watt
-20dB under 1 watt
-30dB under 0,1 watt
-40dB under 0,01 watt
-50dB under 0,001 watt

Prøv at starte nedefra og find ud af hvor lavt niveau du kan høre musik ved.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.
Et scop vil IKKE ændre noget når vi måler på en tone. Bemærk venligst at jeg skriver PEAK. Og det er peak som ved 200Hz hvor mine SA7K er på 3,2 Ohm, og kun ved 200Hz. Ved andre frekvenser afsættes der mindre effekt.

En tone ? Er det ikke musik ?



Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Hvis det er mere end 10-15 år siden man valgte sådan, så forstår jeg ikke at denne diskussion er i gang, for så er det vel bare at vælge efter udseende og pengepung
Mvh Frank

I dag ser en forstærker f.eks sådan her ud:

2 x 50 watt 8 ohm kl.D - 100 watt powersupply


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 10:06
Musictome:

Du spørger: "En tone?" Fx på en højttalerfabrik, når man tester højttalere, så sker det vha. en tone, som starter dyb, over mellemtone og op til diskant. Det er MÅSKE det, som menes. Og så selvfølgelig med diverse måleinstrumenter. Det er nok ikke alle, som derhjemme lige har et scop stående!


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.

Volumenkontrollen sætter ikke gennemsnits-effekten. Den sætter "ind til ud" forstærkningen*, så hvis du sætter volumenkontrollen efter en sinusformet prøvetone og skifter over til alm musik, så bliver gennemsnitseffekten (meget) lavere. En alm. 80W forstærker kan ikke give 1000"W" i spidserne uanset om det så kun er i et nanosekund. Det er begrænset af strømforsyningens driftspænding. Derfor har man heller ikke nogen glæde af en 20W forstærker med monsterstrømforsyning, med mindre man har ekstremt vanskelige højttalere.

Men ja, prøv at sætte et scop på udgangen, så vil du se at spidserne ikke bliver højere end hvad de var med prøvetonen, med mindre du drejer volumenkontrollen længere op. Jeg vil dog medgive at man med klassisk musik har tendens til at skrue mere op, netop fordi det ellers lyder lavt. Der vil på den måde inddirekte være tendens til at spidserne bliver højere med klassisk musik.

*Det er vel at mærke ikke "effekt forstærkning" der er tale om, da det som sagt er en tilsnigelse i det hele taget, at tale om effekt i den forbindelse. Det er i virkeligheden spændingen der er tale om.
Helt konkret er en HIFI forstærker i virkeligheden en >spændings< forstærker.
Desværre har årtiers HIFI marketing gjort, at dette emne en næsten umuligt at debattere på forum da de fleste er indoktrinerede med sælger-snak og vrøvl som først skal aflæres inden de kan begynde at forstå bare en flig af det.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

De fleste med en SR har en ide om hvornår den ikke kan mere, antag at det er 100watt pr kanal.

-10dB under 10 watt
-20dB under 1 watt
-30dB under 0,1 watt
-40dB under 0,01 watt
-50dB under 0,001 watt

Prøv at starte nedefra og find ud af hvor lavt niveau du kan høre musik ved.

Jep prøv det, men husk det er kun retvisende hvis man slår alt EQ fra. Det var faktisk præcis den øvelse der fik mig til at måle lidt på det.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 10:55
Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Musictome:

Du spørger: "En tone?" Fx på en højttalerfabrik, når man tester højttalere, så sker det vha. en tone, som starter dyb, over mellemtone og op til diskant. Det er MÅSKE det, som menes. Og så selvfølgelig med diverse måleinstrumenter. Det er nok ikke alle, som derhjemme lige har et scop stående!

Det kaldes et sweep og har intet med musik at gøre men en måling for at tjekke at enheder og filter virker efter hensigten.
Jeg sidder aldrig og lytter til toner, men musik Wink


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Hvor høj spænding taler vi så om?

Det giver ingen mening at skrive at der kræves "1000w" under forhold, som ikke kommer i spil. Det er ligegyldigt FUD. Når signalet når 0dbfs så kan det ikke blive højere. Derfor, hvis du prøver med en 0dbfs sinustone og lader volumenkontrollen stå, så kan spidserne ikke blive højere end de var med sinustonen. De kan kun blive mindre.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding.


Lidt teori:

P=U2/R

Lad os sige at vi har 40 volt til udgangstrinnet, det svarer nogenlunde til en 100W forstærker. I en 8 ohms belastning vil den (uden at klippe) levere 100 W.
I en 4 ohms belastning vil den skulle kunne levere 200 W, en 2 ohms belastning 400 W, 1 ohm, 800 W og 1/2 ohm 1600 W (teoretisk set). Spændingen er stadig ikke højere end de 40 volt i spidserne.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding.


Lidt teori:

P=U2/R

Lad os sige at vi har 40 volt til udgangstrinnet, det svarer nogenlunde til en 100W forstærker. I en 8 ohms belastning vil den (uden at klippe) levere 100 W.
I en 4 ohms belastning vil den skulle kunne levere 200 W, en 2 ohms belastning 400 W, 1 ohm, 800 W og 1/2 ohm 1600 W (teoretisk set). Spændingen er stadig ikke højere end de 40 volt i spidserne.


Klaus

Ja men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.
Der hvor der nok sniger sig et lille "problem" ind er når folk vil spille dobbelt så højt, så kræver det 10 db ekstra på samme højttaler og 10 db er alligevel 10 gange så meget Big smile


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding.


Lidt teori:

P=U2/R

Lad os sige at vi har 40 volt til udgangstrinnet, det svarer nogenlunde til en 100W forstærker. I en 8 ohms belastning vil den (uden at klippe) levere 100 W.
I en 4 ohms belastning vil den skulle kunne levere 200 W, en 2 ohms belastning 400 W, 1 ohm, 800 W og 1/2 ohm 1600 W (teoretisk set). Spændingen er stadig ikke højere end de 40 volt i spidserne.


Klaus


Ja men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.

Klaus skriver ikke at impedansen ændre sig med dynamikken.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Der hvor der nok sniger sig et lille "problem" ind er når folk vil spille dobbelt så højt, så kræver det 10 db ekstra på samme højttaler og 10 db er alligevel 10 gange så meget Big smile


Så ved du jo også noget om hvor højt 10 watt er.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af MusictomeJa men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.[/QUOTE MusictomeJa men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.[/QUOTE skrev:



Korrekt, napper vi de B&W 683 S2 der tales om i en anden tråd, er impedanse


Korrekt, napper vi de B&W 683 S2 der tales om i en anden tråd, er impedansen, når den er lavest 2,92 ohm ved 124 Hz. Ved 85 Hz er impedansen helt oppe på 4 ohm, men fasedrejet er samtidig på cirka 45 grader, der er den værst tænkelige situation, hvor der afsættes store mængder effekt i udgangstrinnet og ikke i højttaleren.

https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements" rel="nofollow - https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements

Ved et forsnuftigt højttaler og forstærkervalg, er 20-30 watt mere end rigeligt. Derfor var mange glade for NAD 3020 da den kom, den havde rigeligt med saft (og var meget konservativt opgivet)

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding.


Lidt teori:

P=U2/R

Lad os sige at vi har 40 volt til udgangstrinnet, det svarer nogenlunde til en 100W forstærker. I en 8 ohms belastning vil den (uden at klippe) levere 100 W.
I en 4 ohms belastning vil den skulle kunne levere 200 W, en 2 ohms belastning 400 W, 1 ohm, 800 W og 1/2 ohm 1600 W (teoretisk set). Spændingen er stadig ikke højere end de 40 volt i spidserne.


Klaus


Ja men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.

Klaus skriver ikke at impedansen ændre sig med dynamikken.

Det er jeg klar over men de 1000 watt kommer jo kun ved lave impedanser med mindre den kører på høj spænding


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:57
Min forstærker yder 400 watt til transienter, og leverer lidt mere end 15 Amp, alt sammen ved 8 Ohm belastning. Den kan kontinuerligt belastes med 2 Ohm, men kan kortvarigt klare alle impedanser under 2 Ohm ( iflg. producenten ).
Al herligheden er udlagt til 2x80 watt 8 Ohm.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af MusictomeJa men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.</td></tr></table><br /><br />Korrekt, napper vi de B&W 683 S2 der tales om i en anden tråd, er impedansen, når den er lavest 2,92 ohm ved 124 Hz. Ved 85 Hz er impedansen helt oppe på 4 ohm, men fasedrejet er samtidig på cirka 45 grader, der er den værst tænkelige situation, hvor der afsættes store mængder effekt i udgangstrinnet og ikke i højttaleren.<br /><br /> <font color='#0000FF'>https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements rel=nofollow</font> - https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements <br /><br />Ved et forsnuftigt højttaler og forstærkervalg, er 20-30 watt mere end rigeligt. Derfor var mange glade for NAD 3020 da den kom, den havde rigeligt med saft (og var meget konservativt opgivet)<br /><br />Klaus<br />[/QUOTE MusictomeJa men i praksis er impedansen den samme, uanset dynamikken i musikken.


Korrekt, napper vi de B&W 683 S2 der tales om i en anden tråd, er impedansen, når den er lavest 2,92 ohm ved 124 Hz. Ved 85 Hz er impedansen helt oppe på 4 ohm, men fasedrejet er samtidig på cirka 45 grader, der er den værst tænkelige situation, hvor der afsættes store mængder effekt i udgangstrinnet og ikke i højttaleren.

https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements rel=nofollow - https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements

Ved et forsnuftigt højttaler og forstærkervalg, er 20-30 watt mere end rigeligt. Derfor var mange glade for NAD 3020 da den kom, den havde rigeligt med saft (og var meget konservativt opgivet)

Klaus
[/QUOTE skrev:



Havde en NAD 310 på 2x20w der spillede strålende med et sæt letdrevne Dali 505 gulvhøjtalere.


Havde en NAD 310 på 2x20w der spillede strålende med et sæt letdrevne Dali 505 gulvhøjtalere.

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Der hvor der nok sniger sig et lille "problem" ind er når folk vil spille dobbelt så højt, så kræver det 10 db ekstra på samme højttaler og 10 db er alligevel 10 gange så meget Big smile


Så ved du jo også noget om hvor højt 10 watt er.

Ja eller 11 watt, måske endda 12 watt............ Hvor vil du hen med det ? Kan du klare dig med 2 x 5 watt så fred være med det, men virkeligheden ser tit meget anderledes ud.
Husker at du engang skulle spille en enhed til (eller prøvede et eller andet) hvor du afsatte mange hundrede watt i en enhed ved 20 hz........... Det havde du aldrig kunnet hvis du havde en 2 x 5 watt, selvom det er alt rigeligt til alt incl varige høreskader.

Prøv du at få noget brugbart ud af 2 x nok så stabile 5 watt på en belastning der siger 60 gr fasedrej, 4 ohm ved 60 hz.



Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 13:15
Iøvrigt kører jeg selv med 2 x 100 watt 8 ohm kl a/b + 2 x 30 watt 8 ohm kl. a pr side og jeg er ikke i tvivl om det er 100 watteren eller 30 watteren der trækker bassen.
Men de fleste er vel enige om at en forstærker der arbejder på grænsen af hvad den kan ikke spiller lige så afslappet som en forstærker der kun yder 10% af det den kan.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Prøv du at få noget brugbart ud af 2 x nok så stabile 5 watt på en belastning der siger 60 gr fasedrej, 4 ohm ved 60 hz.

Hvis dine watt er stabile, så er de vel også stabil ved 60gr 4Ohm 60Hz. Ellers er de ikke stabile.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Iøvrigt kører jeg selv med 2 x 100 watt 8 ohm kl a/b + 2 x 30 watt 8 ohm kl. a pr side og jeg er ikke i tvivl om det er 100 watteren eller 30 watteren der trækker bassen.
Så mangler din 30watt ampere. For du har jo nok justeret så de giver samme mængde volt.

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Men de fleste er vel enige om at en forstærker der arbejder på grænsen af hvad den kan ikke spiller lige så afslappet som en forstærker der kun yder 10% af det den kan.
Ja.

Ved 50%. Ampere Ja. Volt Nej.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Iøvrigt kører jeg selv med 2 x 100 watt 8 ohm kl a/b + 2 x 30 watt 8 ohm kl. a pr side og jeg er ikke i tvivl om det er 100 watteren eller 30 watteren der trækker bassen.
Så mangler din 30watt ampere. For du har jo nok justeret så de giver samme mængde volt.


Det gør den så ikke, men jeg gider ikke alt det teorihalløj så trådstarter må jo bare ud og finde sig en NAD 3020i eller en NAD 310 som kan opfylde alle ønsker.

Eller sagt på en anden måde; Trådstarter køb hvilken som helst forstærker for man kan næppe købe almindelige forstærkere på under 10 watt i dag, så du er rigtig godt stillet......... De lyder alle ens og alle yder mere end rigeligt Wink

600,- og du har rigeligt 

http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Iøvrigt kører jeg selv med 2 x 100 watt 8 ohm kl a/b + 2 x 30 watt 8 ohm kl. a pr side og jeg er ikke i tvivl om det er 100 watteren eller 30 watteren der trækker bassen.
Så mangler din 30watt ampere. For du har jo nok justeret så de giver samme mængde volt.


Det gør den så ikke
Så lyder den jo nok bare dårligt uanset hvad. Skift den.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Eller sagt på en anden måde; Trådstarter køb hvilken som helst forstærker for man kan næppe købe almindelige forstærkere på under 10 watt i dag, så du er rigtig godt stillet......... De lyder alle ens og alle yder mere end rigeligt Wink

600,- og du har rigeligt 

http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html
Jeg har da ikke skrevet at alle lyder ens.
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Skal der ikke holdes fest er 10 watt nok. Det betyder dog ikke at bare fordi at en forstærker er opgivet til 10watt at den så er kraftik nok til at lyde godt på dine højtaler, men det er ikke watt der gør det. Desværre kan du ikke se det som giver dig svaret i databladet.




Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Eller sagt på en anden måde; Trådstarter køb hvilken som helst forstærker for man kan næppe købe almindelige forstærkere på under 10 watt i dag, så du er rigtig godt stillet......... De lyder alle ens og alle yder mere end rigeligt Wink

600,- og du har rigeligt 

http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html
Jeg har da ikke skrevet at alle lyder ens.



Nej men yder den kun 50% så lyder den lige så afslappet som alle andre Wink

Men den i linket må være ganske fin (til dem der ikke hører musikken som i virkeligheden)


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 16:17
Musictome

Du svarede mig aldrig på det jeg spurgte om omme på side 3? Hvor mange volt har du målt?


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Hvor høj spænding taler vi så om?

Det giver ingen mening at skrive at der kræves "1000w" under forhold, som ikke kommer i spil. Det er ligegyldigt FUD. Når signalet når 0dbfs så kan det ikke blive højere. Derfor, hvis du prøver med en 0dbfs sinustone og lader volumenkontrollen stå, så kan spidserne ikke blive højere end de var med sinustonen. De kan kun blive mindre.

Havde fuldstændigt overset dette indlæg Embarrassed

Spændingen kan jeg ikke huske, det er snart noget tid siden men scop´et står fremme så jeg kan da snart prøve igen, nu vil spændingen nok bare ikke være så høj som ellers, da forstærkerne sidder direkte til enhederne (aktiv deling)
Men jeg husker engang i hifiklubben hvor vi skulle prøve at måle på en LC Audio XP millenium (brokoblet) og med ext boards og så på en Aragon 8008, der peakede spændingen noget højere på 8008eren (et gæt et 15 V da jeg husker det som en "firkant" højere) og LC Audio´en klippede toppen af sinuskurven og det var altså ikke sønderrivende højt og de spillede så omtrent lige højt
Jeg husker at det var helt almindelig musik fra CD afspiller og forstærkerne spillede på et sæt Snell C/V (C5)

De 1000 watt er ikke noget jeg har fundet på, det er bare sådan det er forklaret diverse steder.



Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Eller sagt på en anden måde; Trådstarter køb hvilken som helst forstærker for man kan næppe købe almindelige forstærkere på under 10 watt i dag, så du er rigtig godt stillet......... De lyder alle ens og alle yder mere end rigeligt Wink

600,- og du har rigeligt 

http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html
Jeg har da ikke skrevet at alle lyder ens.



Nej men yder den kun 50% så lyder den lige så afslappet som alle andre Wink

Men den i linket må være ganske fin (til dem der ikke hører musikken som i virkeligheden)
Det har jeg så heller ikke skrevet.
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Men de fleste er vel enige om at en forstærker der arbejder på grænsen af hvad den kan ikke spiller lige så afslappet som en forstærker der kun yder 10% af det den kan.
Ja.

Ved 50%. Ampere Ja. Volt Nej.




Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Jo den kan, hvis du kan betale for en Naim Nap S1.
Den leverer 746 watt i 8 Ohm, 1450 watt i 4 Ohm og 9 kW ved 1 Ohm. Så mon ikke den leverer dine 1000 watt i transienterne.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Hvor høj spænding taler vi så om?

Det giver ingen mening at skrive at der kræves "1000w" under forhold, som ikke kommer i spil. Det er ligegyldigt FUD. Når signalet når 0dbfs så kan det ikke blive højere. Derfor, hvis du prøver med en 0dbfs sinustone og lader volumenkontrollen stå, så kan spidserne ikke blive højere end de var med sinustonen. De kan kun blive mindre.

Havde fuldstændigt overset dette indlæg Embarrassed

Spændingen kan jeg ikke huske, det er snart noget tid siden men scop´et står fremme så jeg kan da snart prøve igen, nu vil spændingen nok bare ikke være så høj som ellers, da forstærkerne sidder direkte til enhederne (aktiv deling)
Men jeg husker engang i hifiklubben hvor vi skulle prøve at måle på en LC Audio XP millenium (brokoblet) og med ext boards og så på en Aragon 8008, der peakede spændingen noget højere på 8008eren (et gæt et 15 V da jeg husker det som en "firkant" højere) og LC Audio´en klippede toppen af sinuskurven og det var altså ikke sønderrivende højt og de spillede så omtrent lige højt
Jeg husker at det var helt almindelig musik fra CD afspiller og forstærkerne spillede på et sæt Snell C/V (C5)

De 1000 watt er ikke noget jeg har fundet på, det er bare sådan det er forklaret diverse steder.


Det lyder som om det er meget længe siden, men hvis du aflæser toppen a bølgeformen til 15V på et oscilloskop, så svarer det til "14W" i HIFI-sprog. Igen, det er en tilsnigelse, at tale om watt i den forbindelse, men det er der altså tradition for inden for HIFI. Som Klaus forklarede tidligere så kan en 100W forstærker, til sammenligning, give en spidsspænding på ca. 40V. Jeg synes også vi kommer længere og længere ud af tangenten. Husk nu at det jeg skrev, helt omme på side 1, var:

"Normal, lidt høj lysstyrke er sjældent mere end et par watt alt efter hvilken højttaler, hvor lang man sidder væk osv."

Jeg skrev ikke at en 2W forstærker altid er nok. Derimod skrev jeg:

"Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve."

Det er rigtig nok at man kan konstruere et regnestykke der viser, at man for at spille lige så højt som et virkeligt orkester skal have en forstærker på 1000W eller 10.000W, men det er ganske enkelt ikke relevant, for det der er på din CD har, når vi ser bort fra obskure HIFI udgivelser, ikke tilnærmelsesvis den dynamik som et virkeligt orkester har og hvem ville også kunne holde ud at høre på et symfoniorkester placeret i en alm stue. - Ingen!

Det der er mange der ikke forstår er at en CD ikke kan indeholde arbitrært højt indspilningsniveau. Der kan ikke "lige pludselig" kommer et kæmpe højt anslag der klippe forstærkeren. De højeste indspilningsniveau er 0dbfs, slut færdig og langt de fleste moderne indspilninger, specielt pop/rock, er konstant oppe at ringe ved 0db. Derfor hvis du gør som jeg skrev oven for, med en 0dbfs prøvetone, så kommer du aldrig til at klippe forstærkere, med mindre du drejer længere op på volumenknappen. Det kan ikke ske.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 18:38
Som skrevet før så hvis i kan leve med og nøjes med 15 watt så for min skyld ingen alarm.

Det var ikke 10-15 vpp jeg snakkede om, det var 10-15V mere på den ene forstærker end den anden den peakede højere. Man kan vel sige at den dynamiske effekt var 10-15 V højere.

Men lad nu alt det her ligge ! Jeg har ret tit hørt stor forskel på 2 forstærkere hvor man ikke var i tvivl om at den ene havde mere magt over tingene, men hvis ikke jeg tager fejl så - på forum - er det fordi jeg har været psykisk påvirket af store køleprofiler og evt endda også et stort VU meter der simpelthen gjorde at jeg hørte den som bedre og mere magtfuld.
Det har den selvfølgelig ikke været da 15 watt er nok og de begge var over 50 watt.

Håber trådstarter finder det han søger :-D




Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Jo den kan, hvis du kan betale for en Naim Nap S1.
Den leverer 746 watt i 8 Ohm, 1450 watt i 4 Ohm og 9 kW ved 1 Ohm. Så mon ikke den leverer dine 1000 watt i transienterne.

Ja ja stop nu, ingen grund til at lede efter 1000 watt forstærkere..... Dem er der rigeligt af, men det var ikke lige det der var point´en.
Og hvorfor betale for en Naim Nap S1 ? Jeg kan da købe en Behringer NU 3000, NU 6000 eller en NU 12000 så er de 1000 watt så rigeligt hjemme.

Men vi har lige fået ad vide at en CD ikke lige pludselig kan indeholde peaks der kræver meget af forstærkeren - Man lærer noget nyt hver dag ;-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Eller sagt på en anden måde; Trådstarter køb hvilken som helst forstærker for man kan næppe købe almindelige forstærkere på under 10 watt i dag, så du er rigtig godt stillet......... De lyder alle ens og alle yder mere end rigeligt Wink

600,- og du har rigeligt 

http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/dynavox-t30-digital-4297p.html
Jeg har da ikke skrevet at alle lyder ens.



Nej men yder den kun 50% så lyder den lige så afslappet som alle andre Wink

Men den i linket må være ganske fin (til dem der ikke hører musikken som i virkeligheden)
Det har jeg så heller ikke skrevet.


Hvad skrev du så egentlig ? Er den i linket nok eller er den ikke ?



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men vi har lige fået ad vide at en CD ikke lige pludselig kan indeholde peaks der kræver meget af forstærkeren - Man lærer noget nyt hver dag ;-)


Dit svar antydet at du ikke lærte noget. Ej heller, at du skulle være interesseret.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 02-April-2018 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men vi har lige fået ad vide at en CD ikke lige pludselig kan indeholde peaks der kræver meget af forstærkeren - Man lærer noget nyt hver dag ;-)


Dit svar antydet at du ikke lærte noget. Ej heller, at du skulle være interesseret.

Fandt læremesteren lige et punkt hvor det skrevne kunne misforstås ?

Hvad er det du så gerne vil lære mig ? At 20 watt er nok til alt ? Så tror jeg desværre det er dig der skal ud og afprøve lidt forskellige højttalere.

Det der er mange der ikke forstår er at en CD ikke kan indeholde arbitrært højt indspilningsniveau. Der kan ikke "lige pludselig" kommer et kæmpe højt anslag der klippe forstærkeren. De højeste indspilningsniveau er 0dbfs, slut færdig 

Afhænger det ikke bare en lille bitte smule om hvor tæt forstærkeren er på klippegrænsen ved niveauerne under 0 dbfs ?
Er CD (streaming) ikke det der indeholder størst dynamikområde i dag ?

Kommer du i øvrigt fra Århusområdet ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 03-April-2018 kl. 11:34
Oh christ, det var selveste mr. Diva man har spildt tiden på med hifi debat, skræmmende man ikke så det noget før.
Det havde være bedre og klogere at tage sin cykel og køre ind i en væg


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-April-2018 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Bruger udmeldt 39 Bruger udmeldt 39 skrev:

Oh christ, det var selveste mr. Diva man har spildt tiden på med hifi debat, skræmmende man ikke så det noget før.
Det havde være bedre og klogere at tage sin cykel og køre ind i en væg

Noget tyder på at der er dig der er diva, siden du melder dig ud over at blive modsagt. Blot til orientering, så kommer jeg ikke fra århusområdet.


Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 14:50
Sikke da en voldsom debat - det minder om hifi-bladene i 80erne :O)
Men nu er trådstarter jo i den heldige situation at han har valgt et par højttalerere der er meget nemme at drive så han har stortset frit valg på alle forstærkerhylderne til at vælge lige den han synes bedst om.
En afprøvning i eget hjem er at foretrække - det afgørende er at man kan spille så højt man har lyst til og det samtidigt lyder godt.
Nu er der jo også pris at tænke på og en lille forstærker er alt andet lige billigere at producere og det er også lettere at lave en enkel konstruktion med få komponenter i signalvejen men igen så er det teoretisering og en 200W klasse AB forstærker kan sagtens være ligeså vellydende da de første watt oftest vil værre i klasse A.
Et alternativ til én stor forstærker er at have flere mindre forstærkere i et bi-amping setup - man kan aldrig have for mange forstærkere eller for meget udgangseffekt :O)
Selv driver jeg mine Gallo reference fronter og center med gamle Quad II forstærkere med 15 watt udgangseffekt og jeg kan spille så højt jeg har lyst til - det betyder ikke at gigantiske Krell forstærkere ikke vil kunne gøre det endnu bedre.



Print side | Luk vindue