Print side | Luk vindue

Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154982
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 16:19


Emne: Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.
Skrevet af: csell
Emne: Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 13:30
Hej.

Jeg har lige set presentationen af Regeringens media oplæg.
De ønsker at lukke for FM båndet i 2021.
Hvad syntes i om det?

Hilsen Carsten.
 




Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 14:00
Har forberedt mig ved at købe en internet radio.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 14:05
Der er meget mere end det i det medie oplæg.

https://www.bt.dk/politik/medie-her-er-hovedpunkterne-i-regeringens-nye-medieudspil" rel="nofollow - https://www.bt.dk/politik/medie-her-er-hovedpunkterne-i-regeringens-nye-medieudspil

https://www.altinget.dk/artikel/her-er-regeringens-medieudspil" rel="nofollow - https://www.altinget.dk/artikel/her-er-regeringens-medieudspil


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 14:42
Sikke da noget lort.

Jeg værdsætter fm-båndet og deter det eneste måde at få nyheder på når nettet går ned eller når strømmen går.

Mest irriterende er det dog at der skal skiftes så mange bilradioer


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 14:54
Jeg ville være meget træt af at FM-båndet lukkede. Jeg hører radio i høreværn hver dag.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 15:11
Hej.

Er der nogen der ved hvor meget man kan spare, ved at nedlægge FM Båndet?

Og hvad mon frekvenserne så kan bruges til?

Hilsen Carsten.


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 15:28
Jeg vil også savne FM i bilen .. jeg har de sidste 10 år kun hørt netradio i stuen . Det jeg syntes de sku få ryddet op i er deres radio kanaler . Det er sku utroligt at det nærmest er blevet en talemåde ( P3 musik ) altså som i gamle dage hvor Jørn Hjorting stolt sad og legede konge og bevist holdt dansktoppen ude fordi det ikke var fint nok . Og P3 spiller kun P3 musik .. altså musik flertallet ikke kender eller bryder dig om . Og alt det som hitter altså mainstream er ikke fint nok .. ryd op ryd op

Mvh Michael


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 15:58
Det er da noget lort! Fordi, så skal de da udbygge DAB-nettet, så det duer. Som det nye DAB+ er nu, så er der ikke ordentligt signal, når man bor i betonbyggeri. Og det med P3 - Den skal vel i udbud, så der kommer reklamer ind imellem, når de spiller de seneste 10 plader hele dagen lang.


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 16:15
Sådan en som Madsen på P4 ku være go derovre . Det er noget af en brat opvågning efter Danmarks Mester .. eller hvad det hedder på P4.. jeg har alle dage været fan af hans programmer

Mvh Michael


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

Jeg vil også savne FM i bilen .. jeg har de sidste 10 år kun hørt netradio i stuen . Det jeg syntes de sku få ryddet op i er deres radio kanaler . Det er sku utroligt at det nærmest er blevet en talemåde ( P3 musik ) altså som i gamle dage hvor Jørn Hjorting stolt sad og legede konge og bevist holdt dansktoppen ude fordi det ikke var fint nok . Og P3 spiller kun P3 musik .. altså musik flertallet ikke kender eller bryder dig om . Og alt det som hitter altså mainstream er ikke fint nok .. ryd op ryd op

Mvh Michael

Nu findes der jo et hav af reklamefinansierede lokale radio, der cirkulerer top13 i en uendelighed. P3 playliste er lidt for poppet til min smag, men formår for det meste at ramme de store hits, før de bliver rigtigt mainstream.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 18:42
Jeg kommer ikke til at savne FM, da jeg kun lytter til Spotify i bilen og hjemme. Trafikmeldinger kommer oftest, når jeg først sidder i køen, eller befinder mig så langt væk at de ikke rager mig.
Nyheder kan jeg få fra nettet 24/7.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Jeg kommer ikke til at savne FM, da jeg kun lytter til Spotify i bilen og hjemme. Trafikmeldinger kommer oftest, når jeg først sidder i køen, eller befinder mig så langt væk at de ikke rager mig.
Nyheder kan jeg få fra nettet 24/7.

Trafik radio på P4 er også på DAB+ oven i købet med valgfri region


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 19:10
Slumbert der er vi ikke enige . Måske for 15 år siden
Ku de før andre spotte kommende landeplager.
Nu er det en gang licens betalt legeplads som da de fine herrer syntes jazz var det eneste rigtige .
Men stor tak til Mylius som gav den endnu flere grå hår


Skrevet af: Thomas.T
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

...som i gamle dage hvor Jørn Hjorting stolt sad og legede konge og bevist holdt dansktoppen ude fordi det ikke var fint nok . Og P3 spiller kun P3 musik .. altså musik flertallet ikke kender eller bryder dig om


Hvis du er gammel nok til at huske Jørn Hjorting på P3, er du helt sikkert ikke længere i P3s målgruppe. Så lad nu bare de 13-25 årige have den i fred ;-)


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 20:25
Radio, det er det der hvor de en sjælden gang spiller sidste halvdel af et nummer jeg gider høre, efterfulgt af en hel stribe jeg ikke gider, jævnligt afbrudt af nogen der taler om temmeligt uinteressante ting - og så skal jeg to gange pr. time mindes om verdens elendigheder?

Det er mindst 10 år siden jeg droppede radio, først med en bilradio der kunne have hele min musiksamling på et sd kort - musik jeg gider høre, når jeg har lyst til at høre den - senere blev det til spotify, masser af ny og spændende musik jeg selv vælger hvornår jeg vil høre.

I en periode savnede jeg de der temaprogrammer på P1, det klarer jeg i dag med podcasts - igen ting jeg gider lytte til, når jeg gider lytte til dem og ingen afbrydelser, det er skønt.

Så for mit vedkommende er det komplet ligegyldigt om der er fm eller dab eller noget helt tredie, jeg har forlængst vænnet mig af med at høre radio.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 20:52
Strandvasker@ Så du er ligeglad med Public Service delen?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

...som i gamle dage hvor Jørn Hjorting stolt sad og legede konge og bevist holdt dansktoppen ude fordi det ikke var fint nok . Og P3 spiller kun P3 musik .. altså musik flertallet ikke kender eller bryder dig om


Hvis du er gammel nok til at huske Jørn Hjorting på P3, er du helt sikkert ikke længere i P3s målgruppe. Så lad nu bare de 13-25 årige have den i fred ;-)


Hov hov, jeg lytter stadig til P3 (faktisk også lige nu) og jeg er 20 år over den aldersgrænse du nævner ;-)

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 21:24
Har Jørn Hjorting holdt dansktoppen ude? Det er utroligt, for jeg ville mene, at det netop var selvsamme Hjorting, der indførte dansktoppen.
Eller tænkes der måske på Hjortings skumle fortid på P1, hvor han kørte programmerne Ti vi ka' li? Da har han muligvis ikke været til dansktop.


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 21:52
Jeg er dog kun 42 men har altid interesseret mig for radio historie

Mvh


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 21:53
DR lavede iøvrigt nogle fantastiske tv programmer om monopol tiden i DR..


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 21:55
Men lidt spøjst at lokal radioerne lige har fået en ny 10 årige sendetilladelse på fm gældende Fra 2018 til 2028.. Jeg håber de selv kan finde ud af hvad de vil   


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-April-2018 kl. 22:32
https://www.dr.dk/nyheder/politik/bilister-frygter-milliardregning-millioner-bilradioer-staar-til-udskiftning" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/politik/bilister-frygter-milliardregning-millioner-bilradioer-staar-til-udskiftning

"Venstres medieordfører, Britt Bager, understreger, at regeringens forslag om at lukke FM-båndet senest i 2021 er til forhandling.
- Det her er et mål, men det er ikke et mål, der er skåret ud i granit. Vi er ikke interesserede i at slukke for FM-båndet, hvis danskerne ikke følger med over på de digitale platforme, siger Britt Bager."

Så det er langt fra et ufravigeligt krav....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 01:45
Jeg kommer til at savne P1 i bilen på vej til og fra arbejde. 

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 08:43
Tror ikke i skal regne med det bliver til noget. DF og S er modtandere og dermed er der ikke flertal.

Det nuværende forlig siger at FM skal lukkes når 50% hører radio fra andre kilder. Lige nu er det ca. 40%.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 10:40
Fro helvede hvor kan en tråd hurtigt blive kørt af sporet. Det giver jo ingen mening at diskutere kvaliteten af den radio der bliver lavet. Radioprogrammerne bliver fortsat lavet, men kommer fra 2021 kun til at være tilgængelige på dab og på nettet.

Det er fuldstændig åndsvagt. 2 millioner bilradioer står til udskiftning. Jeg kender mange som godt kan finde ud at købe en ny radio til stuen, men som ikke selv kan finde ud af at udskifte radio i bilen.

Den mere dommedagsagtige del af mig vil også foretrække der er et FM-bånd til stede, når resten at kommunikationsplatformene er nede. Hvis der nu skulle komme en orkan eller strømforsyningen skulle forsvinde fuldstændigt, så kan jeg stadig for information gennem min batteridrevne transistorradio og min bilradio.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 11:03
fejl


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 12:26
Det må du virkelig undskylde slumbert .
Jeg syntes det var oplagt at snakke kvalitet nu hvor dr skal lukke to kanaler. Og netop kvaliteten er vel afgørende for om man vil savne radio i bilen osv fm eller ej

Mvh og god weekend


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 12:57
Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Skrevet af: hunt
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 13:00
Kommer til at savne fm-båndet helt vildt! :´-( 

Det er så super enkelt at forstå, drej på en knap og du kan høre radio. 

Hvor mange gange har jeg ikke skullet hjælpe min far og mor med deres dab-radio. Og hvor mange pædagoger har ikke skullet hjælpe handicappede med det samme. På den korte bane bliver det en kryptering af nyheder og andet indhold for svage mennesker. På den lange bane lærer vi det nok alle sammen. 

Men hvem vil ikke savne fm, når deres vintage receiver ikke længere kan modtage radio. Jeg ved, jeg vil. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds. Ligesom da man lukkede analog distribution i andre sendenet.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 
Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds.
Hvor? 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

Det må du virkelig undskylde slumbert .
Jeg syntes det var oplagt at snakke kvalitet nu hvor dr skal lukke to kanaler. Og netop kvaliteten er vel afgørende for om man vil savne radio i bilen osv fm eller ej

Mvh og god weekend

God weekend til dig også.

Jeg mener nu kun du skrev om P3....


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 21:42
- bifalder lige koret, der mener at P3 er gået rent teenager . Jeg magter feks ikke, at høre P3 live sport - og andre pub service programmer - pga deres elendige rotation af uudholdelige børne-hiphop/techno lydeffekter . . : !


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds. Ligesom da man lukkede analog distribution i andre sendenet.


Hvad med sikker drift og evnen til at nå hele nationen i akutte kriser? DAB er væsentligt mere vulnerabelt og “all or nothing”. Alle kan høre FM via en mobil eller batteridrevet miniradio. Hvor mange kan høre DAB? For ikke at begynde at tale om bilerne. FM radio vil være et stort og væsentligt tab og 5+ mio radioer vil være ubrugelige i DK.

Jeg mangler virkelig at se et vægtigt argument.

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg har lige set presentationen af Regeringens media oplæg.
De ønsker at lukke for FM båndet i 2021.
Hvad syntes i om det?

Hilsen Carsten.
 


Jeg synes godt nok det vil være top træls, mest i forhold til at høre radio i bilen. Selvfølgelig findes der add on løsninger eller streaming via mobilens bluetooth, men betjeningen bliver meget dårligere end de integrerede FM radio løsninger i bilerne.

Jeg vil vove at påstå at trafiksikkerheden bliver dårligere. Nu skal trafiksikkerheds kampagner ikke kun gå på brug af SMS i bilen men også på at man ikke må skifte radiokanal på mobilen.

Jeg er ikke fan af det forslag, og jeg kan slet ikke se hvorfor man overhovedet skal have DAB+.

Men det er måske en skjult skatte stigning eller i det mindste en smart måde at få højere provenu gennem bilafgifter fordi DAB+ radioer er et dyrt ekstraudstyr i langt de fleste biler.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 10:11
Mange nye biler er født med Dab+ Radio. Så hvis lige de tøver 10 år med at nedlægge FM, så gir det vel mening.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Mange nye biler er født med Dab+ Radio. Så hvis lige de tøver 10 år med at nedlægge FM, så gir det vel mening.
God ide.

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Så du er ligeglad med Public Service delen?
Det kommer an på hvordan du definerer ligeglad?

Jeg har ikke noget problem med at der findes et public service koncept, så folk der synes den slags er fedt kan benytte sig af det. Hvis der er politisk flertal for at det skal sponseres, så har jeg heller ikke noget problem med at spytte i kassen - ligesom jeg har det helt okay med at være med til at sponsere sportshaller, vejnet, teatre, biblioteker, sygehuse og meget andet - uanset om jeg personligt benytter mig af tingene eller ej. 

Omvendt har jeg ikke benyttet mig af hverken radio eller tv i umindelige tider, så på det personlige plan er jeg komplet ligeglad med om de er der eller ej, det gør ingen forskel for mig.

Så ja, jeg er ligeglad med public service delen (og resten for øvrigt også), men jeg erkender at andre har det anderledes, så som demokratisk borger i et demokratisk land yder jeg til fællesskabet uanset om noget specifikt giver mening for mig eller ej.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Hvad med sikker drift og evnen til at nå hele nationen i akutte kriser?

Hvorfor mener du at driften bliver mindre sikker af at blive digital? Dengang vi bruge modems på gamle, analoge telefonforbindelser blev tingene da hverken mere eller mindre driftsikre af om det var konen der knevrede med svigermekanikken eller om det var modemmet der brugte forbindelsen til sære lyde. Eneste forskel var, at der kunne overføres langt mere information væsentligt hurtigere på det samme stykke ledning når det var digitalt.

Nu vi er ved de gamle telefonledninger, så gik verden heller ikke af lave dengang man begyndte at kunne bruge de to tynde kobbertråde ind i huset til BÅDE telefoni OG internet.

Jorden gik heller ikke under da man digitaliserede telefonnettet og i stedet for at køre både analog telefoni og internet på det snoede kobberpar gik over til at køre rent digitalt og lave den analoge telefon om til voice over ip - nu kunne man bare få væsentligt mere hastighed ud af det samme kobber fordi der ikke skulle afsættes plads til noget analogt.

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

DAB er væsentligt mere vulnerabelt og “all or nothing”.
Vel er det ej, der kan bruges præcis det samme netværk af sendemaster som altid, det er bare udsendelserne der er gået fra analog tale til "digitale lyde", helt på samme måde som eksemplet med telefonledningerne. Hvis Jørn Hjorting gav sig til at fløjte sære modemlyde ned i mikrofonen ville det have lige akkurat ingen som helst indflydelse på sendenettets stabilitet.

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Alle kan høre FM via en mobil eller batteridrevet miniradio. Hvor mange kan høre DAB? For ikke at begynde at tale om bilerne. FM radio vil være et stort og væsentligt tab og 5+ mio radioer vil være ubrugelige i DK.
Hvis vi snakker akutte kriser så er hverken FM eller DAB vejen frem, bomb radiohuset og der vil være ca. lige dødt på begge net. Internettet er meget sværere at lukke ned, da det per design er decentralt, beregnet netop på at enkeltstående mål ikke må kunne lægge det ned. Kig en gang på hvor stor en del af befolkningen der konstant checker deres mobiltelefoner for at holde sig opdateret på alt muligt - hvor ligeglade tror du ikke de er med om FM/DAB er oppe eller ej (i forhold til at holde sig opdateret på nyheder)?

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Jeg mangler virkelig at se et vægtigt argument.
Så læs Rasmus Larsens indlæg en gang til. Smile


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:56
Gad godt at vide hvor mange der i virkeligheden hører DAB. Jeg gætter på, at langt de fleste enten stadig hører FM eller er hoppet videre til web-radio. DAB virker som en underlig mellemstation ... som allerede er overhalet inden om.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Gad godt at vide hvor mange der i virkeligheden hører DAB. Jeg gætter på, at langt de fleste enten stadig hører FM eller er hoppet videre til web-radio. DAB virker som en underlig mellemstation ... som allerede er overhalet inden om.

Ifølge seneste tal, så hører 40% af befolkningen radio via andet medie end FM.

Personligt, hører jeg selv kun DAB i bilen og internetradio derhjemme, så jeg vil ikke savne FM.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 16:49
Ja det vil jeg gerne tro på, men det svarer ikke rigtig på spørgsmålet. Ud af de 40% kan de 39,9% være web-radio. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste jeg kender personligt der hører DAB.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ja det vil jeg gerne tro på, men det svarer ikke rigtig på spørgsmålet. Ud af de 40% kan de 39,9% være web-radio. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste jeg kender personligt der hører DAB.

Jeg har ikke set nogen tal for DAB alene, men det er også lidt ligegyldigt da det er de samlede alternativer der skal op på 50% (i.flg. nuværende medieforlig) før man slukker for FM.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 17:53
Men nu var mit ? hvor mange der lytter til radio via DAB, så det er ikke ligegyldigt (for mig). At vore politikere har besluttet sig til at skifte til DAB uanset om nogen bruger det eller ej er vel heller ikke helt lige gyldigt.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Men nu var mit ? hvor mange der lytter til radio via DAB, så det er ikke ligegyldigt (for mig). At vore politikere har besluttet sig til at skifte til DAB uanset om nogen bruger det eller ej er vel heller ikke helt lige gyldigt.

Efter skiftet til DAB+, så ingen DAB+-lytning her, selv om en DAB+-radio haves. Jeg lytter mest til Radio Nord, og dengang, jeg fik radioen, var deres signal elendigt, uanset hvilken frekvens jeg tog den på. Nu har de fået sat nye dimser på senderen - ihvertfald på 96,9 mHz går den nu klart og kraftigt igennem.

Samme radio på internetradio, Argon iNet3+ - en elendig buffer - store udfald, og dårlig kvalitet. Nej - her i Nordjylland er det kun FM, som rykker.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:02
Mit (helt personlige, ret subjektive) indtryk er at der er mange der hører DAB, mest på (ja undskyld mig udtrykket) "små lorteradioer".

Jeg har selv hørt DAB i mange år, ved min pc, via en lille DAB-adapter. Den er så blevet "obsolete" her ved skift til DAB+ og er lige nu blevet ombygget til en netværksradio (ikke mindst fordi jeg kan ;-). I mine øjne er DAB en død sild, det lever kun fordi størstedelen af ejerne til, stationære DAaB radioer, tror at det der netværkradio er "noget farligt noget".

Jeg kender en del, der hører DAB i bil, fordi de kan få de lidt mere specielle kanaler. Jeg har dog ikke selv mulighed for det i de "ældre" biler Jeg har lige for tiden (8,5 og 6,5 år gamle).


Klaus
(Måske jeg bare er fordomsfuld?)

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mit (helt personlige, ret subjektive) indtryk er at der er mange der hører DAB, mest på (ja undskyld mig udtrykket) "små lorteradioer".

Jeg har selv hørt DAB i mange år, ved min pc, via en lille DAB-adapter. Den er så blevet "obsolete" her ved skift til DAB+ og er lige nu blevet ombygget til en netværksradio (ikke mindst fordi jeg kan ;-). I mine øjne er DAB en død sild, det lever kun fordi størstedelen af ejerne til, stationære DAaB radioer, tror at det der netværkradio er "noget farligt noget".

Jeg kender en del, der hører DAB i bil, fordi de kan få de lidt mere specielle kanaler. Jeg har dog ikke selv mulighed for det i de "ældre" biler Jeg har lige for tiden (8,5 og 6,5 år gamle).


Klaus
(Måske jeg bare er fordomsfuld?)

Er radioerne da også integreret i instrumentbrætterne i dine biler?
Og nej - du er ikke fordomsfuld - når noget ikke vil det, vi vil, jamen så må man bare finde andre løsninger, eller holde fast i det, som virker!Smile


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er radioerne da også integreret i instrumentbrætterne i dine biler?


Delvist, altså med kobling til instrumentpanelet, så jeg kan se informationer der.

Begge biler er så gamle så de skal skiftes inden FM båndet slukkes for.



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er radioerne da også integreret i instrumentbrætterne i dine biler?


Delvist, altså med kobling til instrumentpanelet, så jeg kan se informationer der.

Begge biler er så gamle så de skal skiftes inden FM båndet slukkes for.



Klaus

Ja - så er det lidt trælst!


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 18:51
Nej, det er aldrig træls at skulle have ny bil ;-)


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

- bifalder lige koret, der mener at P3 er gået rent teenager . Jeg magter feks ikke, at høre P3 live sport - og andre pub service programmer - pga deres elendige rotation af uudholdelige børne-hiphop/techno lydeffekter . . : !
Sjovt, jeg har gennem mange år har den samme holdning, og primært holdt mig til P4 og P7.
Men P3 har ændret sig markant, de er blevet sjove, og musik valget er ændret. Curlingklubben på P3 er nu blevet mit absolutte favoritprogram,- på trods af jeg er alt for gammel Wink


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Regeringen vil sende en ny DAB-kanal i udbud. For at nogle vil byde på den, skal der være mange, der har en DAB-radio.
Derfor skal mange flere skifte til DAB-radio. Det får man dem til ved at lukke for FM.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds. Ligesom da man lukkede analog distribution i andre sendenet.


Hvad med sikker drift og evnen til at nå hele nationen i akutte kriser? DAB er væsentligt mere vulnerabelt og “all or nothing”. Alle kan høre FM via en mobil eller batteridrevet miniradio. Hvor mange kan høre DAB? For ikke at begynde at tale om bilerne. FM radio vil være et stort og væsentligt tab og 5+ mio radioer vil være ubrugelige i DK.

Jeg mangler virkelig at se et vægtigt argument.

Jeg venter også stadigt på et svar på HVOR disse frekvenser kan anvendes mere effektivt.
Der  er ingen tvivl om at de bliver bortauktioneret til et eller andet skummelt (penge i statskassen/retræteposter for Mfere) men hvad et 80-100mHz bånd kan bruges til EFFEKTIVT i vores digitale alder står vist hen i det uvisse?

Egentlig skal vi ikke længere tilbage end skiftet til DVB for at få en indikation af hvad der uværligt kommer til at ske. Der blev lovet HD og flere kanaler, men reelt fik vi blot lov til at betale for at Boxer og andre tjener kassen på at levere TV2, med en undskyldning om at de skal opkræve 13 kr/mdr. Og som alle ved er HD vist stadigvæk 720p. Det kommer ikke til at blive en meter anderledes med DAB.

Tjae... Rent faktisk er den første genration af DAB allerede endt på lossepladsen, mens min Beomaster 6000 fra 1975 stadig leverer et klokkeklart FM signal!



Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Regeringen vil sende en ny DAB-kanal i udbud. For at nogle vil byde på den, skal der være mange, der har en DAB-radio.
Derfor skal mange flere skifte til DAB-radio. Det får man dem til ved at lukke for FM.

Præcis! Men er DET et vægtigt argument? For mig lyder det som om at der er en regning på vej til dig!
På engelsk hedder det et "patsy scheme"!



Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Så ja, jeg er ligeglad med public service delen (og resten for øvrigt også), men jeg erkender at andre har det anderledes, så som demokratisk borger i et demokratisk land yder jeg til fællesskabet uanset om noget specifikt giver mening for mig eller ej.

hvor ville jeg ønske at der var flere der, som Strandvaskeren, havde en sådan forståelse.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål




Print side | Luk vindue