Print side | Luk vindue

Windows vs macOS bærbar = Forskel?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154991
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 07:45


Emne: Windows vs macOS bærbar = Forskel?
Skrevet af: Alinity
Emne: Windows vs macOS bærbar = Forskel?
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 08:55
Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?



Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 09:46
Største forskel jeg har bemærket da min datter for nogle år siden skiftede hendes Samsung ultrabook ud med en Macbook Air var batteritiden. Også når vi snakker standby. Til alm. daglig brug kan du sagtens hente 7-10 ud af den, og hvis du lægger den fra dig kan den sagtens ligger et par uger uden at du skal tænke på strøm. 

-------------


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 10:28
Den store forskel er styresystemet!
MacOS vs. Windows - Det er nok til at jeg aldrig går tilbage til Windows igen.

En anden forskel er skærmen. Macbook Pro har Retina skærm - dvs. flere pixels. 13" har en opløsning på 2560 x 1600, men skalerer, så teksten ikke bliver for lille. 
Hvis man ser de to computerer ved siden af hinanden, vil teksten på Lenovo se ujævn ud, mens det er skarpt på Macbook Pro. (Macbook Air har ikke Retina skærm, ellers har både macbook og Macbook Pro).


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 11:22
Det er i høj grad i dag et "statement" om hvad man bruger. Apple har hele deres image på at lave et miljø som er integrereret på kryds og tværs af produkter. Noget der er tæt på umuligt at lave i windows verdenen. ER man til den slags og kan ikke leve uden, så er det Applevejen man skal gå. Apple's operativsystem "OSER" af kvalitet, modsat win10 som i bedste fald virker som en ufærdig løsning. (bare alene det faktum at alle systemikoner i windows IKKE er standardiseret, og der faktisk stadig er levn fra gamle udgaver af windows) Fungerer Win10 - JA - i høj grad, og modsat win7 og vista, så fungerer det faktisk ganske fremragende - også på lidt ældre hardware. MEN det er stadig i den grad ufærdigt.

HVIS jeg skulle gå på jagt efter en maskine som skulle matche en macbook pro 13, så skulle det nok i virkeligheden snarere være en huawei matebook X, noget HP Spectre , Dell XPS 13 eller måske endda en MS surface laptop. En T480/s er en forretningscomputer, og har en helt anden tilgang til "brug". X1 er nærmere en MBP end T-serien.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Den store forskel er styresystemet!
MacOS vs. Windows - Det er nok til at jeg aldrig går tilbage til Windows igen.


This.

Derudover er æble-computere bare så meget rarere end de der skrammelkasser med Windows på.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.
Der er til gengæld nogle dejlige samarbejdsfordele ved at kombinere iPhone og Mac, f.eks. at sende/modtage SMS'er (ikke kun iMessage) på Mac'en.
Billeder taget med iPhone kommer også automatisk over på Mac'en.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: jacobbh
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 16:22
Sidder selv i en klasse fyldt med Windows maskiner og de bruger mere tid ovre ved john(it manden)end i klassen jeg har ikke besøgt ham endnu. Det virker bare hele tiden.


Skrevet af: miri
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 16:36
Som andre har nævnt, så er det primært et spørgsmål om OS... Når du nævner Excel, så skal du også være opmærksom på, at der er forskel. I avancerede regneark vil f.eks. makroer og moduler ikke nødvendigvis virke på tværs af Windows og Mac!
Personligt er det min oplevelse, at Lenovo'erne er nærmest uopslidelige og kan tåle en del "tæv", mens jeg har oplevet en del hardware issues på Macs. Har T4XX, der kører derudaf efter 5-6-7 år, mens flere MacBooks har været skotningsmodne efter 3-4-5 år.Så jeg vil påstå, at Lenovo designer til kunder, der fokuserer på pålidelig hardware, mens Apple lægger større vægt på æstetik i designet....

-------------
miri


Skrevet af: jacobbh
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 17:25
Synes at mac holder rigtig godt, har selv en 2009 imac 2011 Macbook og en 2017 Macbook, de to famle blev opgraderet med ssd og ram. Nu kører de som nye igen. Men hvor godt de nyere Macbook holder ved jeg ikke endnu.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-April-2018 kl. 19:50
Har arbejdet på Mac siden 1984, både privat og professionelt og har været med hele vejen, også på win. 
Kunne ikke drømme om at skulle skifte. 

Fik en iMac Pro til samlingen i starten af året, den rykker simpelhen for vildt. 

Final Cut Pro X med 8K ProRes 4:4:4:4 selv med lidt justeringer etc. spiller det bare uden rendering, det er edermama super nice.

  


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 00:39
Jeg er imponeret over hvor godt min iMac fra 2012 stadig kører. Virkelig den bedste computer jeg nogen sinde har haft.... nærmest lydløs og satans stabil.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 00:43
Det store minus med mac er Excel, hvor man indtil nu altid har været bagud på funktioner. Fx har jeg ikke fået købt et nyere office end 2013 (tror jeg det er) og der er det ikke muligt at bruge udsnitsværktøj til pivottabeller. Kæææmpe minus. Men det er vist løst i 2016. Jeg har brugt mine arbejdscomputere til excel så derfor gad jeg ikke købe nyt.

Jeg ved ikke om office 365 har løst det med at være lidt bagud ift.funktioner. Brugerfladen er også lidt dårligere i min excel version, men igen det kan være ændret med nyere versioner. Hvis jeg skulle bruge det hver dag ville jeg nok overveje at smide windows på alene for excel, men der er jeg nok i mindretal. 

Der kan også være noget specialsoftware du ikke kan få. Men de typiske statiskprogrammer og den slags kan man så vidt jeg ved sagtens bruge. Til gengæld er der et stort plus at man kan komme ret langt med alm. biled og videoredigering på mac uden det koster noget specialsoftware.

Derudover er der efter min mening kun fordele - hvis ikke man er IT-udfordret som min fars generation.

Jeg sidder lige nu på en 2013 medium spec. Og jeg er faktisk ikke specielt optaget at at opdatere. Batteriet er fint. Bootup tid tænker jeg ikke på for jeg slukker den aldrig - så godt som instant on. Trackpad 100 gange bedre end langt de fleste PC'ere. Keyboard er rart at skrive på.

Hvis man er på Ipad og iphone er der selvfølgelig flere fordele.

Jeg er egentlig ret kræsen med computere. Inden jeg skiftede til mac i 2010 skiftede jeg bærbar mindst hvert andet år og maxede ud på spec. 

Har fået nye lenovo pc'ere på arbejdet flere gange. Senest for et år siden, og jeg er allerede ved at være lidt irriteret på den.

Selvom jeg er nærig vil jeg til en hver tid betale mere for en macbook pro.

Min erfaring er i øvrigt at man kan få lidt rabat hvis man ringer til applestore i stedet for at gå i butikken.


Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 07:31
mac er lækkert, dyrt men lækkert. Hvis brugeren (barnet) har det nemmere med mac og lettere vil kunne få hjælp fra andre venner som også er på mac vil jeg da anbefale en mac hvis budgettet er der. Som et alternativt til Mac er Dell XPS maskiner, det er ligesom mac top lækkert finish, men er også dyre. Selv købte jeg en Dell Xps 15 med 4k skærm for 2år siden og den spiller bare, virkelig glad for den. Prismæssigt er de begge næsten lige dyre,, med en lille fordel til dell maskinen. Gå efter der hvor barnet føler det kan få den største glæde og support fra venner ved at bruge maskinen.


Skrevet af: Roland
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 07:47
Forskellen udover styresystemet er imo, at man generelt får bedre hardware elementer i en Windows pc - ift. prisen. Mange af Mac's standard konfigurationer er f.eks kun udstyret med 4Gb ram og en ikke særlig stor skærm.
Desuden handler det også, om man vil betale ekstra for det design og det noget lukkede system, som mac har. (Hver sin smag). 
Groft sagt, så kan man få en Windows pc - med ca. samme eller i de fleste tilfælde bedre HW konfiguration end en Mac - til ca. 3-4.000 kr. mindre. 
Her kunne man så evt. bruge besparelsen, på en rigtig god ekst. skærm. Eller bruge dem på noget andet godt. Wink
Eller som andre også har nævnt, købe en super fed Dell, Lenovo e.lign. kvalitets pc. Med bedre konfiguration til samme pris, som en standard Mac.
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge - men er jo sådan set ligegyldigt. Da det jo er dit valg. Smile


-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 07:53
I mit virke som it-supporter på skoler, hvor jeg til hverdag arbejder på Windows og mac. Naxos er lækker at surfer med, men deres tastatur, er det værste omgang hør at skrive på. Der er Lenovo og Dell 10 klasser over hvad Apple levere.


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 09:17
Vælg med dine følelser i dette tilfælde - køb Mac, hvis du gerne vil prøve noget nyt.

Du kan jo altid sidenhen installere Windows på Mac'en, hvis du ønsker det. Det omvendte er jo ikke muligt.



Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Jeg står selv i nogenlunde samme situation hvor min datter der skal starte i gymnasiet skal vælge mellem Macbook og en bærbar windows. Og jeg vil da anbefale dig at se på Lenovo Yoga 920 som alternativ. Toplækker maskine der på det område er on par med Macbook pro.

Hvis jeg nu skal give dig min egen sammenligning med Macbook Pro (ca. 9.800 kr) og Lenovo Yoga 920 (ca. 10.000) så er det her:

Yoga 920:
- Bedre HW spec: 8 generation CPU, 256 GB SSD (Hvad betyder det i praksis?)
- Har flip skærm og har trykfølsom skærm (Tror det er en fordel)
- Større skærm
- Er formentlig mere fleksibel rent SW mæssigt end Mac
- Dårlig connectivity
- Jeg vil forvente mere vedligeholdelse
- Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 

Macbook Pro:
- Bruger ældre HW (Betyder det noget?)
- Ingen trykfølsom eller flip skærm
- Retina skærm bedre til normal PC brug.
- Er lidt mindre
- Integrerer godt i Apple miljø
- Til datterens brug er OS'et og f.eks. video programmer en fordel
- Vinder over Yoga'en i lækkerhed selvom det er meget tæt
- Formentlig mere værdistabil
- Dårlig connectivity
- Dyrere accessories?

Håber du kan bruge vores egen lille sammenligning. Mit problem er at datteren ikke kan beslutte sig for hvad hun synes om Smile


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

I mit virke som it-supporter på skoler, hvor jeg til hverdag arbejder på Windows og mac. Naxos er lækker at surfer med, men deres tastatur, er det værste omgang hør at skrive på. Der er Lenovo og Dell 10 klasser over hvad Apple levere.
LOL 10 klasser bedre end apple kan levere, det var da godt nok noget dramatisk. 

Vi menesker har jo forskellige holdninger og meninger og ikke mindst præferencer, og sådan er det. 
Men jeg er bare så i den omvendte verden, i min optik er apples tastatur bare bedre.

Jeg er også glad for at køre Audi RS3, men min Nabo syns at hans BMW M3 bare er klasser bedre, og sådan er det. Men vi er begge super glade for vores bil.Smile



  


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Jeg står selv i nogenlunde samme situation hvor min datter der skal starte i gymnasiet skal vælge mellem Macbook og en bærbar windows. Og jeg vil da anbefale dig at se på Lenovo Yoga 920 som alternativ. Toplækker maskine der på det område er on par med Macbook pro.

Hvis jeg nu skal give dig min egen sammenligning med Macbook Pro (ca. 9.800 kr) og Lenovo Yoga 920 (ca. 10.000) så er det her:

Yoga 920:
- Bedre HW spec: 8 generation CPU, 256 GB SSD (Hvad betyder det i praksis?)
- Har flip skærm og har trykfølsom skærm (Tror det er en fordel)
- Større skærm
- Er formentlig mere fleksibel rent SW mæssigt end Mac
- Dårlig connectivity
- Jeg vil forvente mere vedligeholdelse
- Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 

Macbook Pro:
- Bruger ældre HW (Betyder det noget?)
- Ingen trykfølsom eller flip skærm
- Retina skærm bedre til normal PC brug.
- Er lidt mindre
- Integrerer godt i Apple miljø
- Til datterens brug er OS'et og f.eks. video programmer en fordel
- Vinder over Yoga'en i lækkerhed selvom det er meget tæt
- Formentlig mere værdistabil
- Dårlig connectivity
- Dyrere accessories?

Håber du kan bruge vores egen lille sammenligning. Mit problem er at datteren ikke kan beslutte sig for hvad hun synes om Smile
Min den ene startede i sommers på gym, under intro fik vi at vide at 85-90 af elevernes maskiner var windows og de vil ikke kunne supportere Mac/OSX og det er enlig fair nok.

Men men, så hørte vi en lille fugl synge om at dette scenarie nok ikke var den rigtige virkelighed. 

Vi indkøbte så en MacBook Pro Touch CTO. Man kunne altid installere win 10 vis det skulle blive et problem, og jeg har intet problem med at supportere på begge platforme "er certificeret på begge" 

Han startede så op på gym, og skulle så vise sig at at der kun var 1 og jeg skriver igen 1 i klassen som havde købt en PC, resten havde købt Mac. Og ikke nok med det lærerene havde sgu også Mac, dog ikke alle. 

Jeg spurgte ham lige, i hans 3 parallelklasser har alle Mac.

Jeg ved at der er meget symbol status med hvilke telefoner man har som elev, og det er bestemt ikke anderledes med en computer, siger ikke at man skal vælge ud fra det, men man må godt have det med i sine overvejelser.   

Med video arbejder de i b.la. FCPX og laver noget musik i Logic.

Mac og OSX er rokke stabilt og ikke mindst logisk, jeg ved der vil komme modsigelser her og sådan er det. Hver sin smagWink 
Jeg har lang erfaring på begge platforme, og i min optik er windows bare ikke at fortrække til det formål vi benytter en computer.




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 11:20
Så i går et indslag på TV med billede af en gymnasieklasse hvor hver elev sad med deres bærbar.

80-90% var Mac's så jeg vil mene du har ganske ret Smile. Og jeg håber da ikke skolerne indfører noget langt de fleste ikke kan håndtere.

Jeg hælder til at anbefale en Mac til datteren og lige nu er der en lille skilling at spare i Power på Macbook Pro. 

Kunne man håbe de bliver lidt billigere?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Forskellen udover styresystemet er imo, at man generelt får bedre hardware elementer i en Windows pc - ift. prisen. Mange af Mac's standard konfigurationer er f.eks kun udstyret med 4Gb ram og en ikke særlig stor skærm.


Ingen af de konfigurationer man kan købe hos Apple.dk leveres med 4GB RAM.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 


Virus og bloatware findes ikke på Mac.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Kunne man håbe de bliver lidt billigere?


Det er meget svært at opdrive gode rabatter på Mac. Æble styrer generelt priserne så meget de kan. Husk altid at sammenligne med priserne på Apple.dk, i øvrigt. Her kan man også opgradere til 16GB RAM, hvilket jeg til hver en tid vil anbefale.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 14:00
En lidt interesant ting for nogen bruger: 
PCie ssd disken i en Lenovo 920 har en læse og skrive hastighed på ca.
seq 1000MB: 

Read 1275MB/s - Write 1395MB/s

En MacBook Pro 2017 ligger på:

Read 3034MB/s - Write 2305MB/s det er altså næsten dobbelt så hurtigtSmile
Den eneste maskine jeg pt.har oplevet der har en hurtigere disk er en iMac Pro, men kun ganske lidt hurtigere.

Kilde:
http://forums.lenovo.com/t5/Community-Spotlight/richk-reviews-Lenovo-Yoga-920-quot-It-s-fast-quot/ba-p/3847496" rel="nofollow - https://forums.lenovo.com/t5/Community-Spotlight/richk-reviews-Lenovo-Yoga-920-quot-It-s-fast-quot/ba-p/3847496

http://barefeats.com/imac2017_storage.html" rel="nofollow - http://barefeats.com/imac2017_storage.html



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 14:28
Husk, at hvis du er studerende, er der rabat hos Apple

-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: csell
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

  Virus og bloatware findes ikke på Mac.


Hej.

Jeg har indtil nu og glædet mig over jeres fine tone i denne tråd.

Men der er noget jeg ikke forstår?

Når 'Virus og bloatware findes ikke på Mac.'

Hvad er det så MacRumers skriver om:

'Apple Addresses Meltdown and Spectre in macOS Sierra':

https://www.macrumors.com/2018/01/23/macos-sierra-el-capitan-spectre-meltdown-fixes/" rel="nofollow - https://www.macrumors.com/2018/01/23/macos-sierra-el-capitan-spectre-meltdown-fixes/

Men for at holde den gode tone i denne tråd, skal jeg skynde mig og oplyse om, at de også findes i Windows.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:30
og husk igen det der er sagt et par gange i tråden  - holdbarheden. 

 Jeg kender ingen tech-interesserede, som de fleste af os her på siden må antages at være - som vil være tilfreds med en 4 til 5 år  gammel pc.

Jeg vil mene min mac har et til to år endnu, og så taler vi altså om en 6/7 år gammel maskine. Den er der mange som vil finde funktionsdygtig. Jeg er ikke i tvivl. Min næste maskine bliver også en mac.

PS jeg er på ingen måde fanboi, men lige på laptopområdet er der stor forskel. Efter min mening.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Husk, at hvis du er studerende, er der rabat hos Apple


Det var jeg ikke klar over. Er det på Apple.dk og hvor meget er det?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 


Virus og bloatware findes ikke på Mac.
virus findes til alle systemer


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Husk, at hvis du er studerende, er der rabat hos Apple


Det var jeg ikke klar over. Er det på Apple.dk og hvor meget er det?

Nå, kan se den rabat ikke er meget værd på en Macbook Pro som vi kigger på:

- Normalpris Apple.DK = 11.499 kr.
- Studiepris Apple.DK  = 10.808 kr.
- Gængs pris EL/POW  = 9.800 kr.
- Tilbudspris Power      = 9.499 kr.


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 16:38
uhhhh du har lige startet en religions krig! :D


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 17:43
Hvis behovet er der, så kan man også få apple software til uddannelse brug etc.

Final Cut Pro X
Compressor 4
Motion 5
Logic Pro X
Mainstage 3

F.eks. Final Cut Pro X koster alene kr.2.500,-

Alle samlet til kun kr.1.749,- det er fulde og komplete versioner.

Ved godt det er ualmindelig nemt at finde cracked versioner, jeg vil bare gerne have min samvittighed i ordenWink 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: pmalm
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 20:26
Der er også rabat direkte fra Microsoft for studerende, forældre og lærere. f.eks. en Surface laptop i5, 8gb ram, 256gb ssd. 11299 i Elgiganten, men 10169 hos Microsoft. De har 10% på udvalgte produkter.

-------------
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 23:06
Selvfølgelig kan man bruge en 4-5 år gl. PC.

Jeg har en Lenovo T430s, i7 2.9Ghz CPU, 8GB Ram, Win 10 X64 på en 256GB SSD. Det virker bare.
Lenovo frigiver enda BIOS opgraderinger stadig, f.eks. til at sikre mod Intels CPU fejl.
Lenovo T serie keyboards, er  Apple overleget, samt en mekanisk stabilitet meget få PC'er kan overgå.

Apple har en god touchpad, det er rigtigt, og Power management er også meget velfungerende i både HW og SW.

Jeg har en temmelig stor HW viden, har enda forhandlet / solgt Apple HW (til min store fortrydelse).

1'ste gen Macbook med intel cpu (hvid Plastic model), hold da op noget lort, Superdrive DVD drev der gik i stykker i et væk (pga for blødt chassis), strømforsyninger der blev over opvarmede under alm hård drift, batterier der svulmede op.

Apple Bluetooth Mini tastaturer, der i nogen produktion batch's har problemer med at parrer BT, taster der falder af.


Der ER desværre mere malware og lign på Windows, end Apple / Linux, der er også 6 gange størrere 'maked' for malware på Windows.

Der er een ting Apple er bedst til: 
Det er at fortælle forbrugerne at de ikke kan undvære deres produkter, at du bliver en bedre person af at bruge deres produkter.
Eller rettere du kan ikke leve uden deres produkt. lidt "1984" agtigt, genialt at de selv lavede en reklamefilm omkring om det onde selskab (IBM).

Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre.


Mit råd: Køb en god PC (Lenovo T / X serie, Dell XPS 13 mm.) som andre også har skrevet, og så støtter man ikke verdens ONDESTE selskab.

Mvh en tdligere Apple forhandler, nu bare Apple hader









-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 23:14
Det er svært at tage et indlæg som det ovenstående seriøst.


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 23:38
Jeg er helt med på Gigabytes Lenovo anbefaling,- lige fra dengang Lenovo var fra IBM har de bare virket 100% for mig og resten af familien! Ja rent faktisk kører den første fra 1997 stadigvæk!
Trackpointen er IMHO touchpads LANGT overlegen og batterierne er nemme og billige at udskifte. 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er svært at tage et indlæg som det ovenstående seriøst.
manden har jo ret. Og jeg arbejder med Mac og Windows til daglig.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 00:30
Jeg mener ikke at manden har ret. Hvad han skriver om en ældgammel plastikmodel er jo irrelevant i dag og at Apple er 100% image er noget vås, når man har fået smag for hvor meget rarere macOS er i forhold til Windows.

Ingen påstår at Apple ikke er dyrt, men hvis du skal have noget nær samme kvalitet skærm og skal, så koster en maskine med Windåse det samme. Men den er stadig ikke lige så rar, og man er tvunget til at bruge fucking Windows! Det er altså en dealbreaker for mange af os. Jeg ved ikke hvordan det kan gøres mere forståeligt.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:


1'ste gen Macbook med intel cpu (hvid Plastic model), hold da op noget lort, Superdrive DVD drev der gik i stykker i et væk (pga for blødt chassis), strømforsyninger der blev over opvarmede under alm hård drift, batterier der svulmede op.


Så er det da godt at de lærte af det og nu ingen problemer har siden 2008 - altså i 10 år.


Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:


Der er een ting Apple er bedst til: 
Det er at fortælle forbrugerne at de ikke kan undvære deres produkter, at du bliver en bedre person af at bruge deres produkter.
Eller rettere du kan ikke leve uden deres produkt. lidt "<i style="font-weight: bold;">1984" agtigt, genialt at de selv lavede en reklamefilm omkring om det onde selskab (IBM).

Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre.


Mit råd: Køb en god PC (Lenovo T / X serie, Dell XPS 13 mm.) som andre også har skrevet, og så støtter man ikke verdens ONDESTE selskab.


LOL - jeg fik mig en god griner der. Jeg har sjældent læst magen til ordgejl......


Klaus
Nej, jeg ejer ikke en MacBook og har absolut ingen intentioner om at købe en.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og jeg arbejder med Mac og Windows til daglig.


Og du kan fortælle?
Jeg er eksempelvis interesseret i at høre, hvordan du mener at Apple er "verdens ondeste selskab"!


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 01:16
Ikke noget. Det giver ham bare ret.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og jeg arbejder med Mac og Windows til daglig.


Og du kan fortælle?
Jeg er eksempelvis interesseret i at høre, hvordan du mener at Apple er "verdens ondeste selskab"!


Klaus
jeg siger ikke de onde. Jeg siger bare, at rent hardware og software standart. Så er Mac ikke bedre end en god Windows maskine. På nær touchpadden. Men det er også det eneste Apple gør godt. Ellers er der ingen forskel, om det er fx Lenovo t, x eller L. Model og en MacBook. Jo de har bedre tastature, en Apple. Der er malware til Apple/linux


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jeg siger ikke de onde.


Så burde du måske overveje, at nuancere dine svar.......

Gigabyte skrev:
"Der er een ting Apple er bedst til:
Det er at fortælle forbrugerne at de ikke kan undvære deres produkter, at du bliver en bedre person af at bruge deres produkter.
Eller rettere du kan ikke leve uden deres produkt. lidt "1984" agtigt, genialt at de selv lavede en reklamefilm omkring om det onde selskab (IBM).

Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre.

Mit råd: Køb en god PC (Lenovo T / X serie, Dell XPS 13 mm.) som andre også har skrevet, og så støtter man ikke verdens ONDESTE selskab."


Hvortil Naiera svarer:
"Det er svært at tage et indlæg som det ovenstående seriøst."


Hvilket du citerer og selv skriver:
"manden har jo ret. Og jeg arbejder med Mac og Windows til daglig."


Ergo skrev du at Gigabyte har ret, når han skriver at Apple er verdens ONDESTE selskab.



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jeg siger ikke de onde.


Så burde du måske overveje, at nuancere dine svar.......

Gigabyte skrev:
"Der er een ting Apple er bedst til:
Det er at fortælle forbrugerne at de ikke kan undvære deres produkter, at du bliver en bedre person af at bruge deres produkter.
Eller rettere du kan ikke leve uden deres produkt. lidt "1984" agtigt, genialt at de selv lavede en reklamefilm omkring om det onde selskab (IBM).

Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre.

Mit råd: Køb en god PC (Lenovo T / X serie, Dell XPS 13 mm.) som andre også har skrevet, og så støtter man ikke verdens ONDESTE selskab."


Hvortil Naiera svarer:
"Det er svært at tage et indlæg som det ovenstående seriøst."


Hvilket du citerer og selv skriver:
"manden har jo ret. Og jeg arbejder med Mac og Windows til daglig."


Ergo skrev du at Gigabyte har ret, når han skriver at Apple er verdens ONDESTE selskab.



Klaus
jeg forstod det som en om IBM ikke var ond. Og det kun var sladder


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 11:51
En lille detalje, som dog er ekstremt vigtig for mig: Det er efterhånden svært at få andet end Macbook med 100% dansk tastatur, dvs. uden nordiske farveladeknapper.

Selv med Lenovos T-serie serie skal man se sig for...


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

En lille detalje, som dog er ekstremt vigtig for mig: Det er efterhånden svært at få andet end Macbook med 100% dansk tastatur, dvs. uden nordiske farveladeknapper.

Selv med Lenovos T-serie serie skal man se sig for...
man skal ikke se på tastaturet. Man skal føle


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

En lille detalje, som dog er ekstremt vigtig for mig: Det er efterhånden svært at få andet end Macbook med 100% dansk tastatur, dvs. uden nordiske farveladeknapper.

Selv med Lenovos T-serie serie skal man se sig for...
man skal ikke se på tastaturet. Man skal føle
Nu er det ikke alle, som kører 100% blindskrift, så jo, det er der en del der skal.

Og selv om jeg ikke selv kigger på det, irriterer det mig noget så grusomt.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:07
Jeg har da en HP Elitebook 8470p, m. dansk tastatur. Og jeg er én af dem, som er nødt til at kigge på tastaturet, når jeg skriver - jeg bruger dog alle ti fingre. Og tastaturet har ingen farvelade nogen steder.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jeg har da en HP Elitebook 8470p, m. dansk tastatur. Og jeg er én af dem, som er nødt til at kigge på tastaturet, når jeg skriver - jeg bruger dog alle ti fingre. Og tastaturet har ingen farvelade nogen steder.
Nu skrev jeg heller ikke, at det var umuligt, blot at det er blevet sværere at finde og man derfor skulle se sig for, hvis det var vigtigt.
Mange køber f.eks. hos ElGiganten og de har ingen modeller, ud over Apple, med DK tastatur.
Selv alle løse tastaturer fra Logitech osv er nordiske farvelademodeller.

Og din model er trods alt godt 5 år gammel og det er de sidste 2-3 år, det virkelig er gået ned af bakke LOL


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jeg har da en HP Elitebook 8470p, m. dansk tastatur. Og jeg er én af dem, som er nødt til at kigge på tastaturet, når jeg skriver - jeg bruger dog alle ti fingre. Og tastaturet har ingen farvelade nogen steder.
Nu skrev jeg heller ikke, at det var umuligt, blot at det er blevet sværere at finde og man derfor skulle se sig for, hvis det var vigtigt.
Mange køber f.eks. hos ElGiganten og de har ingen modeller, ud over Apple, med DK tastatur.
Selv alle løse tastaturer fra Logitech osv er nordiske farvelademodeller.

Og din model er trods alt godt 5 år gammel og det er de sidste 2-3 år, det virkelig er gået ned af bakke LOL

Nåh, ja! Da jeg købte den hos den lokale computerbiks, var den allerede 1 œ år gammel - jeg købte den som refurbished. Men en lækker maskine er det, synes jeg da!!Big smile


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



"Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre."


Sjovt, det er da ellers sådan Windows/Microsoft kom til at dominere markedet for styresystemer.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre.


Sjovt, det er da ellers sådan Windows/Microsoft kom til at dominere markedet for styresystemer.

De gør det da så ikke så godt, synes jeg ikke. Bare se alt det B Ø V L med Windows Update, på Microsofts forum!! Der skal nogle gange nørdes igennem, for at få det til at virke.

Men når de dominerer så meget, så skyldes det jo nok, at man kan få Windows-computere fra ca. 2.500 Kr. og op - hvor Apples computere er meget dyrere - uden nogen billigere alternativer.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 13:20
Men de opnåede deres nuværende dominans ved at stjæle med arme og ben og sagsøge konkurrenterne. Det er fakta.


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men de opnåede deres nuværende dominans ved at stjæle med arme og ben og sagsøge konkurrenterne. Det er fakta.

Dominans ? Microsoft er en skygge af hvad de engang var. De lykkededes aldrig med sammen smeltningen af hardware og software, både telefoner, musiksafspillere, og tablets var katastrofer.
Men hardwaren der kom fra IBM (nu Lenovo) er der intet galt med. Og dem der bruger en Laptop professionelt, læs har brug for noget effektivt, og fleksibelt, sværger nu en gang til en Tserie Lenovo...
Længere er den egentlig ikke...


Skrevet af: McClane
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 21:01
Nu hvor IBM blev nævnt kom jeg lige i tanke om netop dette firmas erfaringer med PC vs. Macs

http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html" rel="nofollow - http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men de opnåede deres nuværende dominans ved at stjæle med arme og ben og sagsøge konkurrenterne. Det er fakta.


Dominans? Microsoft er en skygge af hvad de engang var.


Er det ikke 90% af alle personlige computere som kører Windows? Hvad er det, hvis ikke dominans?

Det firma jeg arbejder for bruger i øvrigt Mac. Vi er ekstremt professionelle.


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 22:02
Jeg mener Apple er Verdens ondeste selskab, da:

1: Firmaet snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat,

2: De fortæller gladeligt at en given teknologi (andre har udviklet), bliver "Apple ficiret" og dermed er den nu en perfekt teknologi. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.

3: Brændende Telefoner, det sker ikke, og hvis det sker, så skal kunden bare skrive under på en NDA, så får han en ny tlf. Dermed ikke sagt at andres LI-ION basered produker ikke brænder (Samsung crap).

4: Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden, men lidt, BT enheder virker generelt imellem Apple udstyr hvis begge enheder er fra Apple.
Ødelæggende, at man insistere på at ALT skal være ens eget, ikke bruge andres standarder.

5: Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.

6: Underlige Hardware begrænsninger, 64GB ram MAX på en Apple Mac Pro workstation, I øvrigt bygget i en skralespand af et design, thermisk begrænse, CPU'er der er 2-3 generationer gamle, Pris, gider jeg ikke engang at snakke om. KAN IKKE OPGRADERES. hvilket bringer mig til nr 7:

7: Apple konfigurer systemer der tvinger en til at købe syco udgaven af en Macbook pro (2012) med en Quad core i7, bare fordi man ikke vil spises af med en 5400 rpm hdd (som INTET har at gøre i nogen Laptops), Skal der en SSD i så kan de lige score 2500,- extra for en SSD. extra, for noget der burde være std.

8: Generelt så koster  reperartioner KASSEN hos Apple, opgraderinger, glem det.
Apple gør alt hvad de kan for at du ikke kan opgradere dit Apple produkt. SSD den skal da have et specielt Apple fysisk format. bruge en std M.2 SATA / , nej det kan ikke lade sig gøre.


10: Løgn Og Latin:
Tilbage i 90'erne, kom Apple med en påstand at for 27.500,. dkr, fik man den hurtigste grafiske arbejdsstation, fra Apple.
Jeg arbejdede degngang hos en Dansk PC producent, og blev en anelse provokeret af den annonce.
I samarbejde med Alt om Data lavede vi en test. (AOD arbejder i øvrigt på Mac på redaktionen), vores workstation mod Apples.
Apple måtte vælge ALLE applikationer, bare de fandes på begge platforme.
Vores Workstation, var 68% hurtigere i gennemsnit, 103% hurtigere i Adobe Photoshop, dog var vi 3% langsommere i et Raytracing program.

Hvofor:
Vi havde 2X Pentium III CPU'er, DDR RAM, og SCSI HW RAID 0, med 2 stk  7200rpm harddiske. 

Apples svar: jammen vi har kun 1 CPU, og 1 harddisk, fjolserne anede ikke hvordan man konfigurerede en Workstation. Du kunne ikken engang købe dig til RAID i deres Workstation.

Ikke meget bedre var reaktionen fra AOD's  Apple læsere, der var nærmest dødstrusler fra fanatiske Apple brugere mod AOD. Apple brugerene var helt sikre på at deres lille hjemme Apple kunne køre testen hurtigere end begge workstations.
AOD's løsning, de lagde testen med på den næste CD-ROM der var medlagt deres blad.


9: Helt usagligt, men vigtigt !!
Så kan jeg bare ikke lide de typiske Apple brugere der med deres fuldskæg og Hipster shit absolut skal fortælle resten af verden at de er bedre mennesker.


En trylle kunstners magi, er bare ikke magi for dem der ved bedre.
Og jeg ved mit shit, kender min HW, og så gider jeg sgu ikke debatere den sag længere



Go søndag, Gigabyte









-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 22:59
jeg orker ikke at besvare samtlige punkter, men vil nøjes med den første.

1. - Nej du er en amatør der ikke ved hvordan den verden hænger sammen . og så er jeg ligeglad med at du tror du har solgt apple før. - De gør NØJAGTIG DET SAMME SOM ALLE ANDRE MULTINATIONALE VIRKSOMHEDER! - De finder de huller der er i skattelovene, og udnytter dem. Det er nok uetisk (og det er så her mange får det helt galt i halsen fordi de er store), MEN desværre ikke ulovligt at lave de ting, og hvis et land vil forhandle om lavere skatter (irland!) så kan jeg vitterlig ikke forstå hvorfor virksomhederne skal klandres. Det er sg i høj grad de pågældende regeringers arbejde. Men ansvaret overfor aktiehaverne er større end "ansvaret" overfor eventuelle regeringer, og de ville blive fyret hvis de ikke "maksimerede" deres udbytte.

At EU har lavet en vagthundeordning overfor den her form, er nok i virkeligheden den bedste løsning. Ikke at det virkelig kommer til at batte for alvor, for de små skattely, (små øerne rundt omkring på kloden, med bankomsætninger på størrelse med US samlede BNP) vil bare få de flere kunder, når de ikke længere kan operere "frit" i EU. - Vand vil altid finde en vej - også gennem klipper.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:19
Hvis man seriøst mener at Apple er verdens ondeste selskab, så er man virkelig, virkelig dårligt informeret. Det er helt til grin.

Transfer pricing, udnyttelse af skattehuller, osv. er noget alle de store selskaber desværre gør. Det arbejder Sådan Er Det Bare, blandt andre, hårdt på at sætte en stopper for.

Det er i øvrigt sjovt som Apple-haderne nægter at forholde sig til det faktum at kun med Apple får man macOS. Windows er ikke lige så godt. Jeg er som sådan ligeglad med hvor gammel hardwaren skulle være; min 2017 iMac er pokkers hurtig, og ingen Windows-kasse kan erstatte den. Jeg er i øvrigt slet ikke hipster og har bestemt ikke fuldskæg.


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:19
Panama papers.
Nu er det jo ikke sådan at vi har 'gemt' penge i skattely (ord ret) Jo det var præcis det de gør.

Ja mange multinationale selskaber undytter / snyder med skatten, ingen har gjort det så effektivt som Apple, selv om Google da er lige efter.

Du gider ikke læse alle punkter, det er det det er problemet
Mit problem med Apple, de er ikke een sag / ting, det er hele lortet.
Det er et selskab der fortæller kunderne at vær kreative, vær bedre, det er vi.

Een ting mere må jeg medgive, marketing, hold da op der mestre de sgu hele paletten.

Hele den kreative elite, tror man behøver en MBP til 20k, for at læse et manuskript, redigere billeder i Photoshop. Og det kan man bedre på en Mac.

Mvh Gigabyte



-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:22
Vi kan ikke gøre noget ved at du ikke kan se fordelene ved Mac. Det ville dog være rart hvis du gad lad være med at hælde lort ud over dem der kan.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Jeg mener Apple er Verdens ondeste selskab, da:


4: Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden, men lidt, BT enheder virker generelt imellem Apple udstyr hvis begge enheder er fra Apple.
Ødelæggende, at man insistere på at ALT skal være ens eget, ikke bruge andres standarder.


Aha, den var ny for mig.

Jeg har en apple telefon, som via Bluetooth fungere perfekt med:
Kufatec Fiscon håndfri i privatslæden.
Parrot håndfri i firmaslæden.
Saphe (til begge biler).
3M Peltor høreværn/handsfree.
iGrill stegetermometer
SATO etiketprintere (mange forskellige modeller).

Så ud fra mine oplevelser og det du skriver har Apple åbenbart købt Kufatec, Parrot, Saphe, 3M, Weber og SATO - ellers ville det jo ikke virke perfekt.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:37
Ja men der er jo så meget at tage af.
11: arrogance.
Man laver en Mobil Tlf, her en Iphone4, den har et antenne design, det mildest talt er noget lort. Hvad siger man til sine kunder: du holder forkert på den.
Apple Løsning: vi giver et cover til vore US kunder, resten må da selv indkøbe et cover til at deres.

Skal nok stoppe nu.
Men til trådstarter, tænk selv, lad være med at købe hvad der er 'smart'


Mvh Gigabyte

-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:46
Ny havde jeg tænk at stoppe legen, men du giver mig intet valg.
Prøv du at parre en BT enhed med en SPP profil (serial port) med en iOS enhed, f.eks. eb IPad.
Det kunne være en barkode scanner.
Det kan ikke lade sig gøre.

Og ja selvfølgelig må.mande købe at det Mac udstyr han har lyst til, præcis som jeg må skrive hbordan mine Personlige holdninger om Aplle er.

Mvh Gigabyte

-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

man skal ikke se på tastaturet. Man skal føle


Når man springer rundt mellem udstyr der har henholdsvis dansk, engelsk og tysk tastatur og hvor ikke alle taster er placeret med lige lang afstand, er det edderperkemig svært at føle sig frem, skulle jeg lige hilse at sige.

Vi er nogle der aldrig kommer ud over at være "tastaturspassere", til os kan du sige "man skal føle" lige så tovligt du vil, det ændrer ikke en tøddel.

Min far på 72 har svært nok ved at finde både E og K, vil du have opgaven med at lære ham at "føle"?
Mit bud er at det kun vil tage dig en 5-8 år inden du er færdig.

Desuden er der vel en grund til at der står noget på tasterne. Hvis man blot skulle "føle" er der jo ingen grund til at spilde hverken farve og produktionsprocesser på at trykke tal, tegn og bogstaver på tastaturer. Og der behøvede heller ikke at være specifikke tastaturer for Danmark, Tyskland og USA - eller sågar Kina og Japan.

Jeg er for øvrigt super glad for trykket på det japanske tastatur jeg brugte på den bærbare der fulgte med en maskine vi havde på prøve fra Japan. Jeg havde sgu aldrig regnet ud, hvor de forskellige taster var, hvis jeg skulle sidde med en tastaturoversigt, ledecefterctegn der, for så at tælle på tastaturet, hvilken knap jeg skulle trykke på.

Og mit microtastatur jeg har med alternativ tasteplavering ville være ren gætteleg, hvis jeg ikke måtte se på tastaturet.


Klaus (der er en "ufølesom tastaturspasser med tastaturjonglering som speciale)

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:


Det kan ikke lade sig gøre.


At nogle bestemte ting ikke kan lade sig gøre, betyder åbenbart for dig at intet virker og at firmaet er verdens ondeste.

Det jeg bruger Bluetooth til fungere uden problemer. Betyder det så at Apple kun har set sig sur på dig?

For øvrigt, en af mine kammerater har en Fiat med fabriksmonteret håndfri. Her stoppede hans håndfri med at fungere ordentligt sammen med hans Sony mobiltelefon, efter en android opdatering.
Betyder det så at Sony, eller Google er verdens næstondeste virksomhed og intet BT virker med Sony/Android (vælg selv hvilket firma der er verdens næstondeste)?
For øvrigt, så blev han så træt af det at han købte sig en mobiltelefon fra verdens ondeste virksomhed, hvor intet BT virker med mindre det er med BT enheder fra samme firma og nu virker håndfri upåklageligt!
(Eller har Apple også købt Fiat?????)


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 23:58

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

 Virus og bloatware findes ikke på Mac.


Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Vi kan ikke gøre noget ved at du ikke kan se fordelene ved Mac.

Hej Naiera.

Jeg har ikke noget imod at du giver udtryk for dine meninger her på recordere. Jeg sådan set heller ikke noget imod, hvis du ikke skulle  ønske at beskytte dig selv mod virus på en Mac. Men det jeg har noget imod er, at du prøver at overbevise andre om at Virus ikke findes på Mac. Tænk, hvis der var nogen der troede på dig og derfor lod være med at tænke over Virus, fordi de bruger en Mac. Det syntes jeg ikke at brugere på recordere fortjener.

Hilsen Carsten.




Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 00:25
Egentlig er du ikke værdig til et svar, med den gang skrammel du hælder ud, men da meget af det er lodret vrøvl, kan det ikke stå uimodsagt 

Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Jeg mener Apple er Verdens ondeste selskab, da:

1: Firmaet snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat,
De er ganske rigtigt blevet dømt i et par sager, men resten er udnyttelse af skatteregler, på samme måde som andre multinationale selskaber gør.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

2: De fortæller gladeligt at en given teknologi (andre har udviklet), bliver "Apple ficiret" og dermed er den nu en perfekt teknologi. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.
Sammenlignet med alternativerne, er det såmænd ikke helt ved siden af.
Den første iPhone var milevidt foran konkurrenterne da den blev lanceret.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

3: Brændende Telefoner, det sker ikke, og hvis det sker, så skal kunden bare skrive under på en NDA, så får han en ny tlf. Dermed ikke sagt at andres LI-ION basered produker ikke brænder (Samsung crap).
Har du fået fornyet sølvpapirhatten for nylig?
Hvor mange er brændt?
Hvor mange andre producenters mobiler er brændt?
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

4: Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden, men lidt, BT enheder virker generelt imellem Apple udstyr hvis begge enheder er fra Apple.
Ødelæggende, at man insistere på at ALT skal være ens eget, ikke bruge andres standarder.
Jeg kan se fra en senere indlæg, at du har kendskab til nogle specielle tilfælde der ikke virker, men resten af verden har ikke de store udfordringer.
Min snakker lystigt med min bil (Citroen), mit headset (Plantronics), min højttaler (Sony) osv.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

5: Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.
Det er deres forretningsmodel, hvis du ikke bryder dig om den, så lad være med at lave apps.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

6: Underlige Hardware begrænsninger, 64GB ram MAX på en Apple Mac Pro workstation, I øvrigt bygget i en skralespand af et design, thermisk begrænse, CPU'er der er 2-3 generationer gamle, Pris, gider jeg ikke engang at snakke om. KAN IKKE OPGRADERES. hvilket bringer mig til nr 7:
Nå ja, der findes ikke hardware begrænsninger i PC verdenen, som det Gigabyte bundkort jeg har på arbejdet, som stopper ved 16GB RAM???
At du ikke bryder dig om designet, er lidt ligegyldigt og som jeg husker det, var CPU'en nyeste model på lanceringstidspunktet.
At de så ikke opgraderede hardwaren løbende, som f.eks. på Macbook, er trist.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

7: Apple konfigurer systemer der tvinger en til at købe syco udgaven af en Macbook pro (2012) med en Quad core i7, bare fordi man ikke vil spises af med en 5400 rpm hdd (som INTET har at gøre i nogen Laptops), Skal der en SSD i så kan de lige score 2500,- extra for en SSD. extra, for noget der burde være std.
Øh, i 2012 var det da ret almindeligt at vælge 5400 rpm for at holde strømforbrug og støjniveau nede?
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

8: Generelt så koster  reperartioner KASSEN hos Apple, opgraderinger, glem det.
Apple gør alt hvad de kan for at du ikke kan opgradere dit Apple produkt. SSD den skal da have et specielt Apple fysisk format. bruge en std M.2 SATA / , nej det kan ikke lade sig gøre.
Og f.eks. Asus laptops kan man ikke købe løse keyboards til og IBM har ALDRIG brugt specielt hardware (RAM og wifi kort dukker lige op i hukommelsen)
Og mig bekendt, er det kun et par af modellerne, der har specille stik, da M.2 standarden ikke var på plads endnu.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

10: Løgn Og Latin:
Tilbage i 90'erne, kom Apple med en påstand at for 27.500,. dkr, fik man den hurtigste grafiske arbejdsstation, fra Apple.
Jeg arbejdede degngang hos en Dansk PC producent, og blev en anelse provokeret af den annonce.
I samarbejde med Alt om Data lavede vi en test. (AOD arbejder i øvrigt på Mac på redaktionen), vores workstation mod Apples.
Apple måtte vælge ALLE applikationer, bare de fandes på begge platforme.
Vores Workstation, var 68% hurtigere i gennemsnit, 103% hurtigere i Adobe Photoshop, dog var vi 3% langsommere i et Raytracing program.

Hvofor:
Vi havde 2X Pentium III CPU'er, DDR RAM, og SCSI HW RAID 0, med 2 stk  7200rpm harddiske. 

Apples svar: jammen vi har kun 1 CPU, og 1 harddisk, fjolserne anede ikke hvordan man konfigurerede en Workstation. Du kunne ikken engang købe dig til RAID i deres Workstation.
Det lyder som reklamegøgl, jeg håber i fik solgt mange af jeres...
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Ikke meget bedre var reaktionen fra AOD's  Apple læsere, der var nærmest dødstrusler fra fanatiske Apple brugere mod AOD. Apple brugerene var helt sikre på at deres lille hjemme Apple kunne køre testen hurtigere end begge workstations.
AOD's løsning, de lagde testen med på den næste CD-ROM der var medlagt deres blad.
Sikke da en gang fordomme, du blæser ud her.
Dejligt du selv kan forholde dig objektivt og sagligt (sarkasme kan forekomme).
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

9: Helt usagligt, men vigtigt !!
Så kan jeg bare ikke lide de typiske Apple brugere der med deres fuldskæg og Hipster shit absolut skal fortælle resten af verden at de er bedre mennesker.
Igen en fordom af de helt stygge...
Du har vist set for mange Mac vs PC reklamer, men så er billedet af dig jo også på plads....
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

En trylle kunstners magi, er bare ikke magi for dem der ved bedre.
Og jeg ved mit shit, kender min HW, og så gider jeg sgu ikke debatere den sag længere
Og et brokkehovedes usaglige pladder er ustyrligt trist at læse.
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Go søndag, Gigabyte
Det er heldigvis blevet mandag....



-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 01:21
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg har ikke noget imod at du giver udtryk for dine meninger her på recordere. Jeg sådan set heller ikke noget imod, hvis du ikke skulle  ønske at beskytte dig selv mod virus på en Mac. Men det jeg har noget imod er, at du prøver at overbevise andre om at Virus ikke findes på Mac. Tænk, hvis der var nogen der troede på dig og derfor lod være med at tænke over Virus, fordi de bruger en Mac. Det syntes jeg ikke at brugere på recordere fortjener.


Man hører engang imellem nogle påstå at virus også er et problem på Mac, men jeg har personligt aldrig hørt noget nærmere om noget der rent faktisk er sket for nogle uheldige brugere. Dem som påstår, at der også er et problem med virus på Mac, synes i øvrigt også altid at være negativt indstillede overfor selvsamme computersystem.

Kan du ikke fortælle lidt om virus på Mac? Jeg har selv, med stor fornøjelse, brugt Mac i mere end otte år og har aldrig fundet det nødvendigt overhovedet at tænke på virusfare. Sjovt nok kommer Macs heller ikke med bloatware-agtige antivirusprogrammer fra producenter som vildt gerne vil have dig til at købe et dyrt program hos dem.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 03:02
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Det jeg har noget imod er, at du prøver at overbevise andre om at Virus ikke findes på Mac. Tænk, hvis der var nogen der troede på dig og derfor lod være med at tænke over Virus, fordi de bruger en Mac. Det syntes jeg ikke at brugere på recordere fortjener.
Man hører engang imellem nogle påstå at virus også er et problem på Mac, men jeg har personligt aldrig hørt noget [..]
Kan du ikke fortælle lidt om virus på Mac?

De er fortsat relativt sjældne sammenlignet med den på verdensplan langt mere udbredte Windows PC. Men med udbredelsen af MAC begynder det at blive mere og mere lukrativt at gå efter Mac også, hvilket afspejler sig i at der er tale om en stigning af malware til Mac på 270% i 2017 sammenlignet med året før. Så jeg vil holde med csell i at det er et dårligt råd ikke at tænke på virusfaren med en MAC og det så meget desto mere som udbredelsen af den stiger.

Lige som på PC afhænger faren meget af den enkelte brugers færden på nettet. Så mens hverken du eller jeg måske behøver at tænke på virusfaren til vores respektive Windows og Mac PC'er, så er der mange andre for hvem det kan være en god idé at gøre det.

Man kan blive klogere her: https://blog.malwarebytes.com/101/2018/03/the-state-of-mac-malware/" rel="nofollow - The state of Mac malware


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 07:55
Gigabyte har rent faktisk ret på 1 punkt. - jo Apple har designet deres egen pcie port til lagring. Den følger selvsagt alle standarderne, bare ikke i stikudformningen, men eftersom de er SÅ langt foran alle andre på den front. (de har haft pcie baseret storage i deres bærbare siden 2013. modsat sådan set alle andre producenter) ER det et helvede? JUP. i den grad eftersom der kun er ganske få der har reverseengineered porten for at lave kompatibelt udstyr.(og det er primært kun OWC i USA der har gjort det) Er man pissed? - måske, men det er nu et faktum at sådan har apple valgt at lave tingene, og de har i performance  været ca 1-2 år foran alle andre producenter på den front. Apple ønsker IKKE at gud og hver mand skal kunne skrue i deres udstyr, så det er jo fuldkommen logisk at de gør det. Kan man ikke lide det (som flere har sagt, så har IBM og Lenovo haft selvsamme ide, hvor der var bios recognition af alle stumper i deres enheder, og den bippede vildt hvis der kom andet i. HDD's var også en af dem) Så kan man bare lade være med at købe deres produkter.

Malware kommer alle steder.
Det findes til macos, windows, android og delvist ios. (her gør apple's gennemgang af apps, samt det helt lukkede ios økosystem faktisk sit til at undgå den slags, men fra tid til anden dukker der selvfølgelig sager op. asiatiske og russiske hackere skal jo teste mulighederne af, der er store penge i at få fat i data fra Apple-enheder.)


Skrevet af: t33j4y
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 11:33
claus_jac: Så køber man en Sintech M.2 til Apple konverter og smider en langt billigere standard M.2 NVMe disk i sin MB. Den koster 80,- inkl. forsendelse.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 13:21
Deeet gør du bare alt det du kan.


Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 19:56
Suk - man bliver godt nok træt når man kommer ind i sådan en tråd. Disapprove

Til trådstarter, så er her min holdning:
Apple laver både stationære og bærbare der er bygget robust og holder længe. Jeg har i snart 10 år været Mac bruger af Mac mini og Macbook Pro. Til familien har jeg også tit anbefalet en mac mini, når de vil have noget nemt og simpelt. Det var f.eks. en Mac Mini og OSX der rigtig bragte mine forældre ind i den digitale tidsalder. Det samme på Smartphone siden, hvor de efter at have knækket nakken på Android (i 2012-ish), fandt "hjem" på iOS. 

Windows og PC producenterne er i den grad kommet efter. Der produceres nogle rigtig robuste og lækre maskiner rundt omkring.

Den største fordel ved at vælge en Mac, er måske nok at du kan få det bedste fra to verdener: Med dualboot kan du have OSX og Windows side om side. Det er umuligt på en normal pc. 

Og så er Apple jo en forretning der skal tjene penge - derfor vil de selvfølgelig gerne have flere brugere med flere Apple produkter i folden.

Jeg har aldeles svært ved at forlade folden af flere årsager:

* Elsker at mine beskeder (både iMessage og SMS) dukker op i besked appen på min computer og jeg kan svare direkte derfra.

* Elsker at min macbook pro automatisk logger ind når jeg åbner skærmen, fordi den registrerer at mit Apple Watch er i nærheden og låst op (dvs. sidder på mit håndled). 


* Jeg er nørd, så skifter udstyr oftere end normalt. Og her holder Apple produkter bare en højere brugtpris end andre mærker. Og jeg kan altid finde en køber.

* Og så har 95 % af min familie og omgangskreds iPhone. Og prøv at sammenligne kvaliteten på et billede / video sendt over iMessage kontra MMS på android.... Wink (det vel og mærke uden at installere 3rd parts apps som Messenger, WhatsApp eller lignende). 

Håber mit input kan hjælpe og så held og lykke med købet. 



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Tilbage til tråden:

90% af verdens PC'er har Microsoft system i - under 10% har Apple system i, det er der nok en grund til.


Ja, det er der da. Apples computere ér ret dyre, og så var Microsoft rigtig gode til at udrydde konkurrenter med sagsanlæg til højre og venstre.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 23:10
Der er et ca salg på 2,7mia klienter om året. af de 2,6 klienter er godt 600mio notebooks, desktops, AIO og "hybrid" maskiner. resten er mobiler og tablets. - hvor mange enheder står der microsoft på samlet set? - ca 25% - hvorfor monstro MS har forgæves forsøgt at komme ind på det marked som er totalt domineret af 2 OS'er Android og ios?

Der var en årsag til at MS oprettede en "hybrid" tablet kategori - det var udelukkende så de kunne fremvise markedsdominans. - rent marketing BS. Tog man alm tablets med så var de stadig under 10% markedsandel. (og hvis man kan tage et tastatur af en enhed og bruge en finger til at interagere med programmer på skærmen, så er det sg en tablet uanset hvad man siger. Til gengæld er der nogle rigtigt fine MS baserede tablets nu, og android tablets har stort set fuldkommen tabt pusten.)

Microsoft har været overordentligt dygtige til at lave partnerskaber med de store virksomheder (ikke at der reelt var nogle andre alternativer, for linux verdenen har aldrig kunnet få hovedet ud af røven og samlet sig, de har altid skændtes indbyrdes om hvem der kunne lave det fedeste terminalvindue. - og jeg har 3 linux maskiner i hjemmet) (men prøv at forestille jer hvis apple havde givet lov til at installere osx på anden hardware end deres egen. puha. jeg tør slet ikke tænke på hvor slemt det ville stå til for MS, og jo jeg ved godt de engang gjorde det, men det var jo ikke med Bluebrand pc producenter)

Apple har aldrig villet arbejde med erhvervslivet. Det er først sket da iphone kom frem, hvor de opdagede at der faktisk var et ret så lukrativt marked i erhvervsverdenen, især med BYOD hvor ansatte reelt kan få lov at vælge maskiner, heriblandt apple enheder, som også måtte bruges til hjemmebrug. Og især de unge vælger apple enheder fordi tingene bare virker, og de sætter et statement om at de er deres egne. Der er ufatteligt sjældent problemer med opdateringer, og der er reelt minimalt behov for "maintenance" af maskinen. Den slags har apple jo rent faktisk fundet ud af - og MS har også fundet ud af det nu. Hvilket også er årsagen til det arbejde de rent faktisk lægger i at harmonisere Office udgaverne på tværs af platformene. Hvis de fortsatte med at lukke sig inde på den 20% platform de er nu, så misser de toget ganske alvorligt med deres absolutte kerneprodukter. (det er ikke helt kørt endnu, men der er nok råbt sidste udkald for afgang.)




Skrevet af: jan348
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Suk - man bliver godt nok træt når man kommer ind i sådan en tråd. Disapprove



Helt enig.

Postulaterne står i kø, så det er lige før man får kvalme. Dead

Og mine 10 cents.

Der er nu til dags ikke den store forskel på hvor intuitive Windows og MacOS er. Det er blot et spørgsmål om hvad man er vant til.

Der er bestemt være forskel på hardware, design og pris. Hvordan man vil prioritere, må man gøre op med sig selv og sin pengepung. Det vil jeg ikke blande mig i.

Og jeg kan da godt forstå at de unge helst vil have noget godt.... og gerne noget med prestige.

Men som ansat i en stor "bix" i IT branchen, hvor man bruger kun Windows og Linux, så har jeg følgende kommentar fra min chef:

"Hvor er det pisse irriterende når de nye elever og studentermedhjælpere begynder. De kan s.. ikke engang finde ud af at bruge en rigtig PC.
Og så tror de seriøst at vi bare køber en Mac til dem."

Og jeg er helt enig, efter som det ofte er mig der efterfølgende skal hjernevaske dem, så vi rent faktisk kan bruge deres arbejde til noget.

Og ind i mellem lykkedes det faktisk ikke!

Det kan man godt lige tænke over.

De der 90% vs 10 % ( eller hvad hvad den nu er) kan, om man kan lide det eller ej, være ret afgørende for ens fremtid.

Hvad vi veletablerede vælger skal vi kun selv stå på mål for.
Sagen er en helt anden for vores børn!

Er jeg bare sortseer eller giver overstående mening.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Suk - man bliver godt nok træt når man kommer ind i sådan en tråd. Disapprove



Helt enig.

Postulaterne står i kø, så det er lige før man får kvalme. Dead

Og mine 10 cents.

Der er nu til dags ikke den store forskel på hvor intuitive Windows og MacOS er. Det er blot et spørgsmål om hvad man er vant til.

Der er bestemt være forskel på hardware, design og pris. Hvordan man vil prioritere, må man gøre op med sig selv og sin pengepung. Det vil jeg ikke blande mig i.

Og jeg kan da godt forstå at de unge helst vil have noget godt.... og gerne noget med prestige.

Men som ansat i en stor "bix" i IT branchen, hvor man bruger kun Windows og Linux, så har jeg følgende kommentar fra min chef:

"Hvor er det pisse irriterende når de nye elever og studentermedhjælpere begynder. De kan s.. ikke engang finde ud af at bruge en rigtig PC.
Og så tror de seriøst at vi bare køber en Mac til dem."

Og jeg er helt enig, efter som det ofte er mig der efterfølgende skal hjernevaske dem, så vi rent faktisk kan bruge deres arbejde til noget.

Og ind i mellem lykkedes det faktisk ikke!

Det kan man godt lige tænke over.

De der 90% vs 10 % ( eller hvad hvad den nu er) kan, om man kan lide det eller ej, være ret afgørende for ens fremtid.

Hvad vi veletablerede vælger skal vi kun selv stå på mål for.
Sagen er en helt anden for vores børn!

Er jeg bare sortseer eller giver overstående mening.

Måske lidt uvidenhed. macos er jo 100% certificeret unix og en dell xps developer edition koster altså det samme som en macbook pro. Så det er bare at åbne et terminalvindue og så burde de fleste indenfor den verden føle sig hjemme.  (til gengæld er det selvfølgelig ikke de samme gfx libraries etc som findes i diverse linuxvarianter, men det kommer jo helt og holdent an på hvad det er man foretager sig på de maskiner :-)). Den "IT-biks" du sidder i burde jo vide den slags ;-)

Men du har som sådan ret i at det vil være en udfordring for især jeres forretning, at i ikke følger med. Det er absolut ikke en klagesang eller anklage, men i sidste ende er det jer der kommer til at stå og mangle arbejdskraft hvis i ikke anvender de værktøjer som næste generation er "vant til". Omskoling og uddannelse er en dyr sag - især hvis man ikke har lagt en plan for den slags, for at kunne opretholde de platforme i anvender. Der er jo en årsag til at næsten alle af IBM's gamle AS400 løsninger enten bliver lavet om til x86/power platform eller IBM trækker det hjem og drifter det selv. Det er ufatteligt svært at få fat i folk med den type viden i dag. (for et par år siden så jeg en virksomhed som søgte COBOL og fortran kyndige folk. Den hang godt nok længe på opslagstavlen på linkedin.)


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Suk - man bliver godt nok træt når man kommer ind i sådan en tråd. Disapprove



Helt enig.

Postulaterne står i kø, så det er lige før man får kvalme. Dead

Og mine 10 cents.

Der er nu til dags ikke den store forskel på hvor intuitive Windows og MacOS er. Det er blot et spørgsmål om hvad man er vant til.

Der er bestemt være forskel på hardware, design og pris. Hvordan man vil prioritere, må man gøre op med sig selv og sin pengepung. Det vil jeg ikke blande mig i.

Og jeg kan da godt forstå at de unge helst vil have noget godt.... og gerne noget med prestige.

Men som ansat i en stor "bix" i IT branchen, hvor man bruger kun Windows og Linux, så har jeg følgende kommentar fra min chef:

"Hvor er det pisse irriterende når de nye elever og studentermedhjælpere begynder. De kan s.. ikke engang finde ud af at bruge en rigtig PC.
Og så tror de seriøst at vi bare køber en Mac til dem."

Og jeg er helt enig, efter som det ofte er mig der efterfølgende skal hjernevaske dem, så vi rent faktisk kan bruge deres arbejde til noget.

Og ind i mellem lykkedes det faktisk ikke!

Det kan man godt lige tænke over.

De der 90% vs 10 % ( eller hvad hvad den nu er) kan, om man kan lide det eller ej, være ret afgørende for ens fremtid.

Hvad vi veletablerede vælger skal vi kun selv stå på mål for.
Sagen er en helt anden for vores børn!

Er jeg bare sortseer eller giver overstående mening.
Opfatter det som monopol lignende tilstand i har. Og hvis det da kun handler om vane til forskel som du skriver, så kan jeg da slet ikke se problemet, andet end politik og vilje. 




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Ja, i forhold til hvad man får.


Nej, i forhold til andre computere, der vel koster ned til 1500,-. Du skal ikke putte ord i munden på mig.

Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:


Patenter.


Muligvis. På ting de havde stjålet fra andre.


Skrevet af: jan348
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Måske lidt uvidenhed. macos er jo 100% certificeret unix og en dell xps developer edition koster altså det samme som en macbook pro. Så det er bare at åbne et terminalvindue og så burde de fleste indenfor den verden føle sig hjemme.  (til gengæld er det selvfølgelig ikke de samme gfx libraries etc som findes i diverse linuxvarianter, men det kommer jo helt og holdent an på hvad det er man foretager sig på de maskiner :-)). Den "IT-biks" du sidder i burde jo vide den slags ;-)

Men du har som sådan ret i at det vil være en udfordring for især jeres forretning, at i ikke følger med. Det er absolut ikke en klagesang eller anklage, men i sidste ende er det jer der kommer til at stå og mangle arbejdskraft hvis i ikke anvender de værktøjer som næste generation er "vant til". Omskoling og uddannelse er en dyr sag - især hvis man ikke har lagt en plan for den slags, for at kunne opretholde de platforme i anvender. Der er jo en årsag til at næsten alle af IBM's gamle AS400 løsninger enten bliver lavet om til x86/power platform eller IBM trækker det hjem og drifter det selv. Det er ufatteligt svært at få fat i folk med den type viden i dag. (for et par år siden så jeg en virksomhed som søgte COBOL og fortran kyndige folk. Den hang godt nok længe på opslagstavlen på linkedin.)


Ikke uvidenhed. Apple gør det svært, grænsende til umuligt, for business segmentet.

Hvordan kan man dokumentere overfor kunderne at man har 100 % styr på processen, når man ikke f.eks ikke kan rulle et OS ud med et standard image!

Tanken om at bruge en PC som er installeret af producenten er utænkelig.

Ingen tør stole på en leverandør der har et lukket OS.

Vi skal styre processen 100 % og dermed kan man ikke "bare" stole på Apple, Google, Facebook eller hvilken leverandør der kommer med et færdig stykke software eller OS.

En Mac med Windows som OS er naturligvis ikke noget problem...  bortset fra prisen naturligvis.


Skrevet af: jan348
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:



Opfatter det som monopol lignende tilstand i har. Og hvis det da kun handler om vane til forskel som du skriver, så kan jeg da slet ikke se problemet, andet end politik og vilje. 




Monopol. Nix.
Det er en simpel nødvendighed.

Tror du en kunder vil røre os med en ildtang, hvis vi ikke kan dokumentere at vi har 100 % styr på processen.

Og det har vi ikke med et lukket system som MacOS.

Noget basalt, som selv at fremstille et standard OS image med de komponenter vi har behov for, og efterfølgende "rulle" det ud på x antal maskiner.

http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html" rel="nofollow - http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html

Hvor mange procent af IBM's Mac'er tror du kører med MacOS?

Apple er slet ikke interesseret i business segmentet... Eller også er de ikke gearet til det.

Og tanken om at man kan benytte en PC installeret af en leverandør er... Ja utænkelig.
Man kan ikke bare stole på en leverandør. Wink

Bruger selv MacOS i min fritid, til arbejde vil det være utænkeligt.
Ikke fordi det ikke kan bruges, fordi det er et lukket OS vi ikke har 100% kontrol med.




Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 10:07
Drop nu jeres diskussioner. Det har ingen relevans for trådstarter, der forøvrigt ikke har skrevet siden den indledende post.

Forstår jeg sgu egentlig godt. I'm out as well.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:



Opfatter det som monopol lignende tilstand i har. Og hvis det da kun handler om vane til forskel som du skriver, så kan jeg da slet ikke se problemet, andet end politik og vilje. 


Monopol. Nix.
Det er en simpel nødvendighed.

Tror du en kunder vil røre os med en ildtang, hvis vi ikke kan dokumentere at vi har 100 % styr på processen.

Og det har vi ikke med et lukket system som MacOS.

Noget basalt, som selv at fremstille et standard OS image med de komponenter vi har behov for, og efterfølgende "rulle" det ud på x antal maskiner.

http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html" rel="nofollow - http://www.computerworld.com/article/3131906/apple-mac/ibm-says-macs-are-even-cheaper-to-run-than-it-thought.html

Hvor mange procent af IBM's Mac'er tror du kører med MacOS?
Den er let at svare på - 100% Big smile

Og det skyldes at IBM for 10-15 år siden skiftede til at alle deres interne systemer skulle have en web baseret front end, da Linux var et accepteret og supporteret valg internt.

Derfor kan en Mac også bruges med MacOS.
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:


Apple er slet ikke interesseret i business segmentet... Eller også er de ikke gearet til det.

Og tanken om at man kan benytte en PC installeret af en leverandør er... Ja utænkelig.
Man kan ikke bare stole på en leverandør. Wink

Bruger selv MacOS i min fritid, til arbejde vil det være utænkeligt.
Ikke fordi det ikke kan bruges, fordi det er et lukket OS vi ikke har 100% kontrol med.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:



Opfatter det som monopol lignende tilstand i har. Og hvis det da kun handler om vane til forskel som du skriver, så kan jeg da slet ikke se problemet, andet end politik og vilje. 




Noget basalt, som selv at fremstille et standard OS image med de komponenter vi har behov for, og efterfølgende "rulle" det ud på x antal maskiner.


Jeg skal ikke kunne sige hvorfor i ikke kunne lave en løsning med et standard image, andet end mangle på kompetencer.

Jeg ved ikke hvor mange standard/ tilpasset image jeg selv har lavet i gennem tiderne, men det har da absolut ikke været et problem. Heller ikke via en OSX server som netboot/ netinstall.
Det er nu faktisk ret nemtTongue
Jeg arbejder ikke mere som it-admin, så det er klart at man falder af på den og ens certificeringer udløber og bliver ikke fornyet. Men helt ærlig, det der er altså lige til.Smile

Claus_jac du kan sikkert huske de gamle dage OS9 og bagud,  hvor man man bare lavet drag and drop af disken, altså en kopi man bare kunne boote fra på en anden maskineLOL




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 11:27
@Potter - nostalgi er nogle gange en god ting. :-) PS - hvis du ved et "uheld" kommer til at teste den nye davinci resolve 15 ud på den der mørkegrå papkasse du har fået dig, så må du godt lige sige til hvordan det virker. :) Der skulle være lavet nogle seriøse forandringer som din papkasse vil kunne have stor gavn af. især omkring effekter og generel workflow.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 12:29
Læst godt der var kommet nogle interessante ting i davinci, spændende. 

Nu har jeg efterhånden prøvet nogle forskellige ting på den grå papkasse..... og sammenlignet med en iMac 27" 2017 fuld CTO så er der generelt en verden til forskel i hastigheden, hvis det f.eks. er optagelser i Raw med Red eller Canon så er rendering ca.5 gange hurtigere på papkassen, export ca. 4 gange hurtigere.

Det er lidt sjove er, at papkassen er helt tyst, hvor iMac 27" CTO blæser der ud af.

BTW. så du at man nu kunne købe grå mus og keyboardTongue

På et tidspunkt gik et gråt keyboard for 5K på ebay.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 12:35
yeah er klar over de kan købes løst nu. Men de er stadig en "kende" til den dyre side (så ikke lige noget for mig i øjeblikket). men den her slags kunne være yderst interessant  http://matias.ca/aluminum/pc-rgb/" rel="nofollow - http://matias.ca/aluminum/pc-rgb/
:-)

og det er især omkring support af METAL som gør du også kan køre 4K+ video flydende i vinduerne. Og support for prores raw og alm raw.


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Du skal købe en mac fordi den kan man have med i skole og glemme opladeren fordi den kan holde en hele skoledags batteri og vis man en enkelt gang skulle løbe tør har de andre 20 elever nok en man kan låne,
også vis du skal have noget at gøre med billede redigering eller film redigering har Apple lavet en ny billede container så nu fylder et billed og en film 50% mindre på en mac end det gør på en pc ved samme opløsning, så det kræver nok  halvdelen af proccesor evnen,ram,harddisk plads osv. 

http://digitalfoto.dk/kamera/mobilkamera/iphone/alt-om-det-nye-heif-fotoformat-i-apple-ios-11" rel="nofollow - http://digitalfoto.dk/kamera/mobilkamera/iphone/alt-om-det-nye-heif-fotoformat-i-apple-ios-11

plus du har en Iphone i forvejen der fungere i samarbejde med en mac.
også er der lige det med gensalgsværdien den er ikke eksisterende på en pc 
om 5 år der er en mac stadig 5000kr værd.

IBM har skiftet 200.000 windows computer ud med MAC da det simphelthen er 3600kr billiger i gennemsnit at have en mac i dens levetid.

https://www.computerworld.dk/art/238346/saa-meget-billigere-er-en-mac-ibm-sparer-tusindvis-af-kroner-naar-de-ansatte-dropper-windows" rel="nofollow - https://www.computerworld.dk/art/238346/saa-meget-billigere-er-en-mac-ibm-sparer-tusindvis-af-kroner-naar-de-ansatte-dropper-windows







Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 18:35
njaa de har IKKE "skiftet dem ud fordi de er billigere". 

De er skiftet ud fordi man har indført et koncept der hedder "choose your own device". hvor den pågældende medarbejder har mulighed for selv at vælge sine værktøjer. Hovedårsagen er faktisk at de har så mange forskere ansat som anvender Apple enheder fra deres forskningsverden, at de ganske enkelt ikke kan tiltrække de rigtige mennesker hvis de ikke tilbyder de mennesker nogle værktøjer de er vant til og vil bruge. Derfor stiller IBM en palette af modeller fra både mac og windows verdenen til rådighed, hvorefter de kan vælge mellem dem. IBM har endvidere som det også er beskrevet tidligere valgt at lave primært webinterfaces til de fleste applikationer der anvendes i deres portefølje, hvilket betyder at ERP, CRM og andre "business" applikationer er platformuafhængige. Eller også er der direkte applikationer til macos/ios. (og det er så her blandt andet deres samarbejde med Apple kommer ind i billedet. De har efterhånden i mange år været i front med at udvikle til apple's platforme også indenfor blandt andet healthcare. Det samme har Cisco iværksat, og de er også gigantforbruger af Apple enheder.)

Man har endvidere lavet en platform til både mac og win hvor alt er selfservice, så hvis en bruger ønsker en applikation. går de ind i den pågældende specifikke IBM app-store og henter applikationen. (det er en selfservice portal som de selv har bygget op, der integrerer ind i Apple's egen App-store, med fuld kontrol over licenser)

Men man har lavet en del beregninger hvor de kan se at mac-brugere i gennemsnit kræver markant mindre support, og det er lige præcis her de henter gevinsterne.

OG for dem der tror at IBM er en IT-virksomhed, må jeg nok skuffe jer en smule. De er faktisk den største indehaver af patenter i verden - på ALT muligt. De bruger ca. 10% af al omsætning på udvikling og forskning indenfor alle mulige felter i teknologiens verden.

I skal være velkommen til at bruge 1:40 på at se deres præsentation af hvordan de laver deployment, de forretningsmæssige aspekter i så store udrulninger og ikke mindst hvorfor de overhovedet gør det her:  https://www.youtube.com/watch?v=fSHTzJl9BW0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=fSHTzJl9BW0


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 22:18
Uden at blande mig i religions krigen, vil jeg garantere for at en Lenovo med en trackpoint sender en hvilken som helst Ixxx med en touch pad i støvet, hvis man arbejder med CAD/CAM. Man behøver blot stille at observere de akave stilinger der skal til for at bejene en Ixxx... sorry guys,- lige på det her punkt,- no contest! 
CJs srgument om mindre support for Ixxx er sikkert ganske korrekt, men bunder måske i det faktum at Ixxx er et lukket økosystem hvor brugernes muligheder er begrænset,- blot en tanke...

Og så er der jo lige det der, med når tingene går i stykker,- Auch!


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 22:31
Beovox - nej. men det er et faktum at de kræver mindre support. Det lukkede økosystem har absolut INTET med det her at gøre. og brugernes muligheder er sg ikke mindre begrænsede, Det er kun totalt uvidende folk som kommer med den slags postulater.

Ville jeg bruge en mac til cad - JUP - Apple's trackpad er stadig den absolut bedste der overhovedet er på markedet, og en trackpoint er et levn fra en svunden tid. Det er kun semipensionister der bruger den slags i dag. men no matter what kommer vi ikke udenom at begge interaktionsmetoder er crap i forhold til en pen eller en rigtig mus til den slags brug.

Tingene går i stykker? - æh IBM er rent teknisk certificeret som serviceprovider. Med andre ord. De er autoriseret til selv at lave dag til dag reparationer onsite på apple. (og den slags har været muligt i forretningsverdenen en del år nu. Det er bare ikke noget du kan købe som privat)'

igen fordomme og klar mangel på viden om hvad man reelt snakker om.


Skrevet af: Kallespears
Skrevet den: 10-April-2018 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Jeg mener Apple er Verdens ondeste selskab, da:

1: Firmaet snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat,

2: De fortæller gladeligt at en given teknologi (andre har udviklet), bliver "Apple ficiret" og dermed er den nu en perfekt teknologi. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.

3: Brændende Telefoner, det sker ikke, og hvis det sker, så skal kunden bare skrive under på en NDA, så får han en ny tlf. Dermed ikke sagt at andres LI-ION basered produker ikke brænder (Samsung crap).

4: Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden, men lidt, BT enheder virker generelt imellem Apple udstyr hvis begge enheder er fra Apple.
Ødelæggende, at man insistere på at ALT skal være ens eget, ikke bruge andres standarder.

5: Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.

6: Underlige Hardware begrænsninger, 64GB ram MAX på en Apple Mac Pro workstation, I øvrigt bygget i en skralespand af et design, thermisk begrænse, CPU'er der er 2-3 generationer gamle, Pris, gider jeg ikke engang at snakke om. KAN IKKE OPGRADERES. hvilket bringer mig til nr 7:

7: Apple konfigurer systemer der tvinger en til at købe syco udgaven af en Macbook pro (2012) med en Quad core i7, bare fordi man ikke vil spises af med en 5400 rpm hdd (som INTET har at gøre i nogen Laptops), Skal der en SSD i så kan de lige score 2500,- extra for en SSD. extra, for noget der burde være std.

8: Generelt så koster  reperartioner KASSEN hos Apple, opgraderinger, glem det.
Apple gør alt hvad de kan for at du ikke kan opgradere dit Apple produkt. SSD den skal da have et specielt Apple fysisk format. bruge en std M.2 SATA / , nej det kan ikke lade sig gøre.


10: Løgn Og Latin:
Tilbage i 90'erne, kom Apple med en påstand at for 27.500,. dkr, fik man den hurtigste grafiske arbejdsstation, fra Apple.
Jeg arbejdede degngang hos en Dansk PC producent, og blev en anelse provokeret af den annonce.
I samarbejde med Alt om Data lavede vi en test. (AOD arbejder i øvrigt på Mac på redaktionen), vores workstation mod Apples.
Apple måtte vælge ALLE applikationer, bare de fandes på begge platforme.
Vores Workstation, var 68% hurtigere i gennemsnit, 103% hurtigere i Adobe Photoshop, dog var vi 3% langsommere i et Raytracing program.

Hvofor:
Vi havde 2X Pentium III CPU'er, DDR RAM, og SCSI HW RAID 0, med 2 stk  7200rpm harddiske. 

Apples svar: jammen vi har kun 1 CPU, og 1 harddisk, fjolserne anede ikke hvordan man konfigurerede en Workstation. Du kunne ikken engang købe dig til RAID i deres Workstation.

Ikke meget bedre var reaktionen fra AOD's  Apple læsere, der var nærmest dødstrusler fra fanatiske Apple brugere mod AOD. Apple brugerene var helt sikre på at deres lille hjemme Apple kunne køre testen hurtigere end begge workstations.
AOD's løsning, de lagde testen med på den næste CD-ROM der var medlagt deres blad.


9: Helt usagligt, men vigtigt !!
Så kan jeg bare ikke lide de typiske Apple brugere der med deres fuldskæg og Hipster shit absolut skal fortælle resten af verden at de er bedre mennesker.


En trylle kunstners magi, er bare ikke magi for dem der ved bedre.
Og jeg ved mit shit, kender min HW, og så gider jeg sgu ikke debatere den sag længere



Go søndag, Gigabyte











Shit jeg er målløs.
Men har et foreslag - Søg læge, for det der, er da sygeligt had.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-April-2018 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion


Men det var desværre det det endte ud med. :-(

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:


Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.


Det skal du ikke være ligeglad med. Det kan godt være de kan det samme. Men det er altså ikke samme måde de helt præcist gør det på.
Hvis du har en iPhone så vil du opleve at de spiller pisse godt sammen. Du vil få funktioner du bare aldrig vil kunne finde lige så gode på windows/Android. Fx beskedder, facetime og iCloud.
Hvis du vælger at invistere de få kr det koster pr månedet at have en iCloud konto så vil du opleve at alt er i sync på alle dine enheder. Billeder, Film, Dokumenter, Beskedder.. Mister du din pc/iPhone køber du en ny og er oppe og køre på ingen tid da det hele ligger i iCloud.

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.


Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv.


Hvis det bare er det den skal bruges til hvorfor vil du så ofre så mange penge?
En Macbook air kan fint opfylde dette behøv. Og det skal virkelig være et seriøst stort regne ark før den vil få sved på panden.
Selv billede redigering vil den nok kunne klare hvis der kun er tale om lettere redigering som kan udføres i Apples eget Photos app som er gratis.
Skal du bruge Adope eller andre krævende photo/video redigerings værktøjer vil jeg helt klart gå efter Macbook Pro med TouchBar/touchId.



-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-April-2018 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Hvis du vælger at invistere de få kr det koster pr månedet at have en iCloud konto så vil du opleve at alt er i sync på alle dine enheder.


Jeg betaler ikke noget for min iCloud konto...


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-April-2018 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg betaler ikke noget for min iCloud konto...


Så har du kun 5 GB så jeg tvivler på du har alt i iCloud.
Deres priser er:
50 GB: 7 DKK
200 GB: 25 DKK (Denne har jeg pt)
2 TB: 69 DKK

Er man flere i husstanden så kan man også dele denne købte lagerplads med andre i sin familie. Ligesom man kan deles om et iTunes Music medlemsskab og mange købte apps og spil.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: lab83
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 09:08
Det er jo total langt ude det gigabyte skriver her! 

Verdens ondeste firma! LOL 

1. snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat?  

Velkommen til verden, vi lever i det man kalder kapitalisme og alle virksomheder finder en business model hvor der bliver betalt så lidt skat så muligt. 

2. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.  

Det var Apple som opfandt Smartphonen, alt andet som produceret var ikke smart og ingen gad at købe dem. 

3. Brændende Telefoner 

Bare en gang vrøvl! 


4. Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden

Igen ren vrøvl! 

5. Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.

Google play store tager også 30%. Spotify, Tidal, Netflix, HBO, Viaplay osv. tager også et fee. Det gør alle platforme.
Man kan godt som udvikler overføre appen til egen iPhone/iPad uden den skal igennem Apple. udover xcode, man kan også bruge RubyMotion, Xamarin, Unity og mange andre udviklings miljøer. 

6, 7, 8, 10 & 9

Det er sgu langt ude og fyldt med had og usandheder. Mand har ikke engang styr på rækkefølgen af tal fra 1. til 10.    
             




Skrevet af: lab83
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Beovox - nej. men det er et faktum at de kræver mindre support. Det lukkede økosystem har absolut INTET med det her at gøre. og brugernes muligheder er sg ikke mindre begrænsede, Det er kun totalt uvidende folk som kommer med den slags postulater.

Ville jeg bruge en mac til cad - JUP - Apple's trackpad er stadig den absolut bedste der overhovedet er på markedet, og en trackpoint er et levn fra en svunden tid. Det er kun semipensionister der bruger den slags i dag. men no matter what kommer vi ikke udenom at begge interaktionsmetoder er crap i forhold til en pen eller en rigtig mus til den slags brug.

Tingene går i stykker? - æh IBM er rent teknisk certificeret som serviceprovider. Med andre ord. De er autoriseret til selv at lave dag til dag reparationer onsite på apple. (og den slags har været muligt i forretningsverdenen en del år nu. Det er bare ikke noget du kan købe som privat)'

igen fordomme og klar mangel på viden om hvad man reelt snakker om.

Helt enig!!! 


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ingen påstår at Apple ikke er dyrt, men hvis du skal have noget nær samme kvalitet skærm og skal, så koster en maskine med Windåse det samme. Men den er stadig ikke lige så rar, og man er tvunget til at bruge fucking Windows! Det er altså en dealbreaker for mange af os. Jeg ved ikke hvordan det kan gøres mere forståeligt.
Der er ingen der er tvunget til at bruge fucking Windows, det skulle da lige være hvis din arbejdsplads forlanger det, men jeg har været lykkeligt windowsfri de sidste 8-10 år på hjemmefronten - det kan sagtens lade sig gøre.

Hvad angår hardware har jeg en ældgammel Lenovo X220 med 2.5 GHz quad core i5 og 12 GB ram og IPS skærm. Om kvaliteten er det samme som Apples skal jeg ikke kunne sige, men den er bygget som en kampvogn og still going strong på trods af alderen, så en eller anden form for kvalitet må det vel siges at være.. 

På jobbet har jeg fået en X250 dual core i3 der kan ca. en tiendedel af det min X220 kan, dog er den ca. den halve tykkelse og en del lettere - til gengæld har displayet fået en skade af at ligge i min rygsæk, så meget for at være ultratynd.

Når jeg kigger på humac.dk (ved ikke om det er rette sted at kigge?) så er deres bærbare sådan noget med dual core i5 og dual-core i7, 1.4 GHz - et eller andet sted er jeg overrasket over at de har fundet dual core udgaver af i5 og i7 eftersom begge cpu typer er født som quad core, men når det er de nedroslede mobile udgaver kan man tilsyneladende få dem som dual core også.

Et eller andet sted er det lidt spøjst, at både en moderne Lenovo og en moderne Apple får baghjul af en X220 fra 2011, men det er nok prisen for at være tyndere og lettere?


Skrevet af: t33j4y
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 10:38
"Et eller andet sted er det lidt spøjst, at både en moderne Lenovo og en moderne Apple får baghjul af en X220 fra 2011, men det er nok prisen for at være tyndere og lettere?"

Jeg forstår godt din fremstilling, men synes at den stirrer sig lidt blind på ren HW.

Portabilitet er jo også en egenskab der vægter. Og jeg vil gætte på at batteritiden på din X220 nok heller ikke kommer helt op på siden af nyere laptops (Apple eller PC). Performance hop fra Sandy Bridge til fx. Kaby Lake er faktisk begrænset (20-30%) - men at din i5 er 4c gør den jo ikke nødvendigvis "bedre" end en i3/i5 2c - det handler om hvad man skal bruge den til og hvilket trade-off man vil gå efter.

Udover det - enig i at X220 er en herlig maskine. Har selv haft den, men er nu på MacBook Pro Early 2015.



Print side | Luk vindue