Print side | Luk vindue

Motor lærred vs manuelt? De ekstra penge værd?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154998
Udskrevet den: 04-Januar-2025 kl. 23:49

Emne: Motor lærred vs manuelt? De ekstra penge værd?
Skrevet af: Stephan A
Emne: Motor lærred vs manuelt? De ekstra penge værd?
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 10:04
Hej Recordere 

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er en nødvendighed - eller tilnærmelsesvis, at have motor på lærred. Funktionen tiltaler mig naturligvis, men hvis man tager udgangspunkt i et Grandview Fantasy 100", så koster det i den manuelle version cirka 1.450 kr., hvor det med motor koster cirka 3.300 kr. 

For mig virker næsten 2.000 kr. som en stor forskel, men jeg ved naturligvis ikke hvor meget det giver i forhold til når man skal bruge det? 

Handler det i bund og grund blot om man selv skal trække ned eller ej, eller er der også et aspekt i, at en elektrisk skærm stopper hvor den skal til projektorindstillingen hver gang, hvor det kan være mere bøvlet med en manuel skærm? 

Svar:
Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 12:11
Jeg har selv fastramme lærred. Det du skal afgøre er om du vil rulle lærred ned manuelt, lidt mere arbejde eller om du vil have det med motor.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Skrevet af: sokken
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 14:49
Hvis du har planer om at bruge den meget så tror jeg du vil fortryde hvis du ikke har en med motor. Jeg er i hvert fald meget glad for at jeg har det

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 19:03
Kun motor. Du bliver træt af det andet.
Lærredet kodes til at køre korrekt hver gang.

Bare husk at de billige lærreder nemt folder

Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 19:49
Hvad er grunden til at du skal have et lærred? Min baggrund er byggeteknisk, hvorfor jeg pudsede baggrunden i cementmørtel og behandlede efterfølgende med en cementmaling. Det var imponerende og efter min mening af højere kvalitet som baggrund.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 07-April-2018 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hvad er grunden til at du skal have et lærred? Min baggrund er byggeteknisk, hvorfor jeg pudsede baggrunden i cementmørtel og behandlede efterfølgende med en cementmaling. Det var imponerende og efter min mening af højere kvalitet som baggrund.

Mange har et TV på samme plads som lærredet dækker for. Ellers enig. Man kan sagtens male væggen med mat hvid og få et rigtig godt resultat. Efter min erfaring også bedre end et normalt rullelærred.

Skrevet den: 07-April-2018 kl. 20:01
Ok og tak for vores svaret. Det er en naturlig forklaring. At behandle væggen koster tilmed ikke mange kroner.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 06:46
Jeg fravalgte motor.

Det er sikkert fascinerende og sjovt at se lærredet rulle ned/op, men mon ikke det aftager ret hurtigt?

Med mindre man har så svære problemer med sit legeme at det besværliggør at bruge lærredet, er det ikke pengene værd.

Mit lærred stopper det samme/korrekte sted hver gang, men om der er forskel på dette, ved jeg ikke.

Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 09:21
Motoriseret her. Min er 12v triggered så når jeg tænder projektor fiser den selv ned og når projekter slukker så ruller den selv op. Dejlig lille ting synes jeg

-------------
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008

Skrevet den: 08-April-2018 kl. 11:25

Grunden til at jeg ikke vælger et fastramme er, at jeg har et fjernsyn til hverdagskiggeriet, og lærredet skal køre ned foran når projektoren skal bruges. Ellers havde jeg også selv kastet mig ud i et DIY fastramme eller lign. :) 

Skrevet den: 08-April-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg fravalgte motor.

Det er sikkert fascinerende og sjovt at se lærredet rulle ned/op, men mon ikke det aftager ret hurtigt?

Med mindre man har så svære problemer med sit legeme at det besværliggør at bruge lærredet, er det ikke pengene værd.

Mit lærred stopper det samme/korrekte sted hver gang, men om der er forskel på dette, ved jeg ikke.

Hvilket lærred har du? 

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-April-2018 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg fravalgte motor.

Hvilket lærred har du? 

Jeg mener det er et Lissau C75.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 07:55
på et motorlærred vil du ikke have nogen form for stræk/belastning i lærredet , da alt op og nedrulning vil foregå via valsens aksel. Ved manuelt vil der jo i større eller mindre grad være træk på lærredet ( og ikke 100% ens hver gang ). Hvilket alt andet lige "måske" vil kunne give rynker og lign over tid. Belastningen på dugen ved motorlærredet , vil være 100% ens hver gang det bliver brugt. Og meget mindre belastning , da det udelukkende er bundstokkens vægt som belaster.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 08:23
I min verden er det 100% pengene værd. P.Las har nogle gode argumenter og udover disse er der også bare bekvemmeligheden ved, at man sidder i sofaen og beslutter sig for at ville se film - "Klik" og så kører det. Det er mange penge værd i min bog :)

Skrevet den: 09-April-2018 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Grunden til at jeg ikke vælger et fastramme er, at jeg har et fjernsyn til hverdagskiggeriet, og lærredet skal køre ned foran når projektoren skal bruges. Ellers havde jeg også selv kastet mig ud i et DIY fastramme eller lign. :) 

OK. Da jeg havde projektor, havde jeg mit TV et andet sted.

Det gav mig så en ide om at skjule projektorvæggen, altså "murlærredet"med et stort maleri, der med en snor kunne trækkes vandret op i loftet, når det skulle ses film eller blot tvudsendelser. Jeg nåede dog ikke så langt inden min angst for, at den kostbare projektorpære måske snart ville dø.
Så købte jeg i stedet et stort tv, der var betydeligt bedre i sin billedkvalitet, end det projektoren var i stand til.
Men jeg var meget glad for se film på det store "murlærred".

Jeg måtte i øvrigt konstruere et fleksibelt ophæng i rustfrie tynde stålrør til projektoren. Det virkede fint og så ret smart ud.😀

Held og lykke med dit projekt.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 09-April-2018 kl. 18:27
Har et billigt motorlærred, som desværre har mistet evnen til at stoppe ved det automatiske stop. Så vi skal selv sidde og stoppe lærred på knappen, når ønsket afstand er nået.
Det skal man desværre også lige have i tankerne, hvis man køber billigt.

Har ikke orket at forsøge en reparation.

Print side | Luk vindue