Print side | Luk vindue

Vibrations dæmpning af hifi apparater,enheder,

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155104
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 02:01


Emne: Vibrations dæmpning af hifi apparater,enheder,
Skrevet af: gasolin
Emne: Vibrations dæmpning af hifi apparater,enheder,
Skrevet den: 16-April-2018 kl. 22:59
Vibrations dæmpning af hifi apparater,enheder, cdafspiller og oven på en forstærker.

Rimelige høje fødder og så vil jeg høre om man skal bruge et sæt for hver enhed altså både under cpafspilleren og forstærkeren, jeg er nemlig i tvivl, selv om det jo kan testes.

Hvad vil i anbefale ?

Kan jo nemt skrue fødderne af, men da fødderne er med til at gøre dem tungere så vibrationer er svære at forplante sig i enheden vil jeg gerne lade dem blive på.






Svar:
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Vibrations dæmpning af hifi apparater,enheder, cdafspiller og oven på en forstærker.

Rimelige høje fødder og så vil jeg høre om man skal bruge et sæt for hver enhed altså både under cpafspilleren og forstærkeren, jeg er nemlig i tvivl, selv om det jo kan testes.

Hvad vil i anbefale?

Kan jo nemt skrue fødderne af, men da fødderne er med til at gøre dem tungere så vibrationer er svære at forplante sig i enheden vil jeg gerne lade dem blive på.




Jeg vil starte med at gå lidt OT: Fordi det er ikke godt at placere noget oven på forstærkeren, pga. at varmen fra denne skal kunne komme væk. Medmindere, det blot er en tuner, du vil have lige der, da den ikke kan være andre steder, pga. dybden. Forstærkeren er jo sædvanligvis dobbelt så dyb som en tuner er, og derfor kan denne kun være ovenpå forstærkeren. Sådan har JEG ihvertfald lært det i tidernes morgen.

De er der også for at skabe cirkulation af luften mellem apparaterne. 

Ellers har vibrationer vel ingen betydning, andet end for pladespillere, som helst ikke bør "mærke" at man spiller højt!

Ellers, kan spikes måske gøre det - har ingen erfaring med disse, så andre må lige hoppe ind.

Hvis det er brummen fra selve apparaterne, du tænker på, så er det vel kun noget, der kan høres, når du står tæt på anlægget? Altså brummen fra transformerne.


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 07:31
Det jo afkoblingfødder,antivibrations fødder, hvad forskellen er og om der er nogen forskel på afkoblingsfødder,anti vibrationsfødder ved jeg ikke

Her er et lille udvalg  https://www.av-connection.dk/?ML=181" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?ML=181

Mange placcere deres cdafspiller oven på forstærkeren (jeg gør ikke), jeg have på et tidspunkt en nad C326BEE hvor den selv i idle blev vildt varm,der skulle absolut ikke stå noget oven på den, nu har jeg i dag kun den lille nad C316BEE V2 og bestilte den gamle Nad C516BEE til en god pris som skal stå under fosrtærkeren.

Tuner det bruger jeg slet ikke

Bestilte dem (2 sæt) her da de havde den rigtige højde  https://www.phono.dk/produkt/deflex-milty-foculpods-4-stk/" rel="nofollow - https://www.phono.dk/produkt/deflex-milty-foculpods-4-stk/

Foculpods are high performance vibration absorbing supports designed to be placed under CD Players, Turntables, Amplifiers, Loudspeakers and all other Audio, Video & Computer equipment.

Designed using computer modelling techniques the spherical surface provides even contact and uniform.

Foculpods are precisely replicated energy absorbing pads. they improve the detail/stereo imaging of sensitive audio equipment. They work by absorbing vibrations in the component chassis, or from the shelf or rack. Loosely grouped molecules within the material rub together and transfer the vibration into heat. The tacky surface eagerly bondes to metal chassis and 


Det jeg mest var,er nysgerrig efter er at vide, selv om jeg bestilte 2 sæt (1 til hver enhed og er 1 sæt nok kan jeg eksperimentere med min pladespiller eler sende det ene  sæt retur), er om det gir noget at bruge 2 sæt, en under hver endhed når man(jeg) som udgangspunkt bruger en under nederste enhed som er cdafspilleren. (så kunne jeg have nøjes med et sæt, men for en sikkerhedsskyld og pga fragten købte jeg 2 sæt)




Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 07:36
Måske lidt optimistisk men oplever tit nogen hvor effekten af en eller anden lille hifi "tunings" dims er større end hos andre, siger ikke at det ikke virker, der bare nogen der oplever så stor forbedring med et hifi tilbehørsprodukt som fødder,hifi sikring og hvad der nu findes af hifi tunings udstyr som kan lokke folk til at hive tegnebogen op af lommen, i forsøget på at kunne høre om en mikrofon er placeret 1 eller 1.1 meter i højden eller for at kunne høre og det en guitar fra 59 eller 60 og så videre at det tit lyder lidt urealistisk.

Men nu er jeg så bidt af det der hifiitis hvor man da selvfølgelig skal have det ene eller andet udstyr, tilbehør som hifi afkoblings.antivibrationsfødder for at presse det sidste lydkvalitet ud af hifi anlægget.




Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 07:46
https://www.whathifi.com/forum/home-cinema/deflex-polipods" rel="nofollow - https://www.whathifi.com/forum/home-cinema/deflex-polipods


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 08:15
Hmmmm. Jeg tror det er kejserens nye klæder.

Det giver mening at afkoble højttalere. Til nød en Blu-ray og cd afspiller. Tror næppe at det er synligt eller hørbart.

Dette er ment som et indspark. Jeg har ikke lyst til at starte en krig.


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 08:19
Min spørgsmål gik egentlig også om der skulle anti vibrations,afkoblingsingsfødder under begge enheder når de står oven på hinanden.

Have jeg dem stående i et rack eller ved siden af hinanden havde jeg brugt 2 sæt


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 08:53
Sæt du bare fødder på det hele - du vil uden tvivl kunne høre en kæmpe forskel Stern Smile


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Min spørgsmål gik egentlig også om der skunne anti vibrations,afkoblingsingsfødder under begge enheder når de styår oven på hinanden.

Dette er ikke en blåstempling af vibrationsdæmpning generelt, men du skal jo kun have det, hvis det er nødvendigt. Men lad os sige, at du synes det er nødvendigt, du har to enheder som står ovenpå hinanden og så sætter du et eller andet under den nederste enhed. Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så spørger du om du skal sætte noget under den øverste enhed også?

Svar: hvis det var nødvendigt, så har du ikke dæmpet nederste enhed godt nok.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 09:19
Ja, mere om det er nødvendigt med begge enheder når de står oven på hinanden, altså om de nederste "hifi" fødder kan gi effekten godt nok hele vejen op igen de andre komponenter, så længe vægt begrænsningen ikke overskrides


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 09:21
Hvis du har vibrationer som løber igennem til den øverste enhed, har du jo endnu voldsommere vibrationer igennem den nederste enhed, det giver vel mening?

Så, samme svar som før.




-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 01:42
Hvis du vitterlig har hifiitis,, så køb nogle akustik plader til væggene. Dét virker, i modsætning til det meste andet tilbehør.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 07:00
Og husk, at pickup-armen skal vende mod Syd, så lyder pladerne bedst.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Min spørgsmål gik egentlig også om der skunne anti vibrations,afkoblingsingsfødder under begge enheder når de styår oven på hinanden.

Dette er ikke en blåstempling af vibrationsdæmpning generelt, men du skal jo kun have det, hvis det er nødvendigt. Men lad os sige, at du synes det er nødvendigt, du har to enheder som står ovenpå hinanden og så sætter du et eller andet under den nederste enhed. Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så spørger du om du skal sætte noget under den øverste enhed også?

Svar: hvis det var nødvendigt, så har du ikke dæmpet nederste enhed godt nok.
Det vil altså så betyde, at det der sætter enhederne i svingninger, kun påvirker en enhed? Så hvis en enhed sikres mod vibrationer, så er alle enheder sikret?
Selvfølgelig skal alle enheder vibration dæmpes, hvis der et problem.  
Vibrationer i enhederne, kan imødegås en del af vejen, hvis de placeres ude til siden af højttaleren. Placering af anlæg foran eller i midten omkring højttalerne, er ikke optimalt hvad vibrationer angår.


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:13
Min anlæg står ved siden af mit skrivebord,pc, det vil sige ved siden af der hvor jeg sidder, men stadig en halv meter eller deromkring  fra min pc,skrivebord.

Har nogen af de små Polipods som jeg for lang tid siden købte hos Simple Hifi (dk)  er lidt mindre og meget fastere, hvor Polipods fra phono.dk er væsentlig blødere (overraskede mig)bag på ser det ud som om det kunne være en fordel at bruge dem under hver enhed.

Samlignet med så meget andet hifi tweaks er det en beskeden pris pr sæt, det samme som en ny lp koster inklusiv fragt eller en tur på jensens bøfhus med med stor bøf,fadbamse og dessert.

Man skal dog ikke forvente det vilde da man bare blive skuffet hvis man ikke oplever nogen forbedring

Umiddelbare forbedring vil jeg sige er et roligere lydbillede, men forstærkeren og højtalerene er så nye at et samligningsgrundlag ikke er så stor (højtalerne fik jeg i går), man skal dog heller ikke undervurdere den psykologiske effekt Wink

Tænker når en cdafspiller for et par fødder og kan afspille cder uden uønsket vibrationer, at det gir lidt mere end med en forstærker

Overflade på det ene sæt var lidt ujævn i forhold til det andet sæt men ellers har jeg ikke noget at udsætte på dem




Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:21
da jeg skulle bruge gummidæmpning under mine hjemlavede ht standere fandt jeg i biltema nogle billige gummi ringe som man bruger som ophæng af udstødning under bilen ligner nærmest sorte tykke o-ringe 
med en diameter på størrelse med en mariekiks. kostede ikke meget og gummi er vel gummi i denne sammenhæng. 
er dog nok mest tilbøjelig til at mene at ingen som i INGEN vil kunne høre det i en blindtest hvis du dæmper imellem dine apperater., men skal det gøres kan du jo lige så godt vælge den billige løsning

vh jens


-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Svar: hvis det var nødvendigt, så har du ikke dæmpet nederste enhed godt nok.
Det vil altså så betyde, at det der sætter enhederne i svingninger, kun påvirker en enhed? Så hvis en enhed sikres mod vibrationer, så er alle enheder sikret?

Ååh, så nu er vi altså ude i, at det er lydbølgerne, som sætter anlægget i svingninger .... eller??


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Svar: hvis det var nødvendigt, så har du ikke dæmpet nederste enhed godt nok.
Det vil altså så betyde, at det der sætter enhederne i svingninger, kun påvirker en enhed? Så hvis en enhed sikres mod vibrationer, så er alle enheder sikret?

Ååh, så nu er vi altså ude i, at det er lydbølgerne, som sætter anlægget i svingninger .... eller??
Husk at sidde helt stille under lytningen, så dine bevægelser ikke overføres gennem luften til de elektroniske komponenter LOL


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:46
Har faktisk et gulv hvor fodtrampe effekten (med begge fødder) godt kan få min skærm på min skrivbord til at bevæge sige (selv om det er en stor skærm skal der ikke så meget til)


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Husk at sidde helt stille under lytningen, så dine bevægelser ikke overføres gennem luften til de elektroniske komponenter LOL

Ikke nok med det; det er altafgørende, at man kigger ligefrem, da man derved undgår, at lydbølgerne brydes uens på hver side af næsen og skaber et usammenhængende lydbillede, inden lyden når ørerne. Ligesom det anbefales at barbere sig, idet skæg virker lyddæmpende.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Svar: hvis det var nødvendigt, så har du ikke dæmpet nederste enhed godt nok.

Det vil altså så betyde, at det der sætter enhederne i svingninger, kun påvirker en enhed? Så hvis en enhed sikres mod vibrationer, så er alle enheder sikret?

Ååh, så nu er vi altså ude i, at det er lydbølgerne, som sætter anlægget i svingninger .... eller??

Ja, de er også en del af det.



Print side | Luk vindue