Print side | Luk vindue

Stationær computer til kontoret

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155187
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 23:15

Emne: Stationær computer til kontoret
Skrevet af: quitte
Emne: Stationær computer til kontoret
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 06:24
Hejsa. Jeg har brug for en computer til kontoret. Børnene skal lave lektier, de skal programmere, jeg skal lave "normalt" arbejde, planlægge ferier osv. Altså ikke noget gaming.

Hvad bør vi gå efter? Value for money er mit udgangspunkt. Ikke noget vildt, men heller ikke noget alt for billigt shit.

Tænker 8 GB ram, 128 GB ssd. Men hvilken CPU? Hvad med skærm? Vil på sigt nok sætte en ekstra skærm på.

Hvis I har konkrete forslag til en "samlet pakke", så modtages det med kyshånd 😁

God søndag.

Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 06:58
Hej.

Med Value for money som udgangspunkt er der ingen tvivl om at du skal vælge en PC med en af de nye APU fra AMD.
En APU er AMDs betegnelse for en CPU med integreret grafik. De har alle 4 core og så enten 4 eller 8 threads og hedder enten Ryzen 3 2200G eller Ryzen  5 2400G.

De skriver at du på sigt nok sætte en ekstra skærm på?
Men du skriver ikke hvorfor?

Men da systemer med AMDs APU'er stadig er nye, skal du nok købe komputeren og skræmen hver for sig. Det kan derfor nok bedst betale sig at købe den skrærm du ønsker fra begyndelsen.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 28-April-2018 kl. 07:14
Hej Carsten. Tak for dit svar.

Jeg vil have en ekstra skærm på pga overblik. Ungerne programmerer scratch, lego mindstorms og jeg kan bare godt lide at have bedre overblik.

Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 08:58
Jeg ville købe en Intel nuc, til den slags. Der der skal man selv putte ram og SSD i. De er nogle små computere på størrelse med en mands hånd. Og de kører smurt

Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 09:06
T-Duck. Kan du tilslutte to skærme til en NUC?
Personligt ville jeg under alle omstændigheder vælge en løsning, med en separat grafikkort, så man er garanteret, at kræfterne er til stede, til at trække to skærme, i den opløsning man ønsker.
M.h.t. skærm, så vælg en 24".

Skrevet af: renep
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

T-Duck. Kan du tilslutte to skærme til en NUC?
Personligt ville jeg under alle omstændigheder vælge en løsning, med en separat grafikkort, så man er garanteret, at kræfterne er til stede, til at trække to skærme, i den opløsning man ønsker.
M.h.t. skærm, så vælg en 24".

Ja, teoretisk kan du tilslutte op til 6 skærme på tværs af HDMI, USB-C og displayport. Jeg foretrækker selv at bruge displayport og så daisy-chaine to displays.
Jeg har selv lige opgraderet fra en NUC med i5-4xxx til i7-7xxx og fortryder lidt den i7, for den larmer sindssygt i forhold til den gamle.
Mht skærme er jeg meget glad for Dell UltraSharp modellerne, DisplayPort spiller max, de har USB hub indbygget og ift. multi-display er det rart at kunne køre en af skærmene på højkant.

Skrevet den: 28-April-2018 kl. 10:03
Super tak for alle jeres svar. Vender lige tilbage, havearbejde I ved :-(:-)

Skrevet den: 28-April-2018 kl. 10:04
Forøvrigt. Windows 10 har jeg selv. Så det behøver jeg ikke ofre penge på.

Skrevet af: csell
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 13:06
Hej.

Da du har er Windows 10 kan jeg godt linke til dennne der så koster 3699 kr:

https://www.proshop.dk/Guides/PcAssembling/8020417" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Guides/PcAssembling/8020417

Hvis du ikke kan lide kabinettet med Tempered Glass, kan du til en merpris fra 60 kr vælge et andet.

Den har et ASUS PRIME B350-PLUS Bundkort som har disse 3 udgange til Display:

Multi-VGA output support : HDMI/DVI/RGB ports 
- Supports HDMI 1.4b with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz

Hvis du hellere vil have en PC med den kraftigere Ryzen 5 2400G kan du kigge på denne fra Tyskland med eBay garanti og en måneds returret til EUR 401,79  + EUR 24,90 i forsendelse. det  er ca 3181 DKr:

https://www.ebay.de/itm/GAMER-PC-AMD-Ryzen-5-2400G-AMD-V11-2GB-RAM-8GB-120GB-SSD-Windows-10-Computer/162930630050?hash=item25ef6c1da2:g:JdQAAOSwMmRanSAQ" rel="nofollow - https://www.ebay.de/itm/GAMER-PC-AMD-Ryzen-5-2400G-AMD-V11-2GB-RAM-8GB-120GB-SSD-Windows-10-Computer/162930630050?hash=item25ef6c1da2:g:JdQAAOSwMmRanSAQ

Der har et ASROCK A320M-HDV bundkort med:

- Supports Triple Monitor
- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz / (3840x2160) @ 30Hz
- Supports DVI-D with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2048x1536 @ 60Hz

Hvis du hellere vil have en med Intel CPU er der her en med den svagere i3:

https://www.ebay.de/itm/GAMER-PC-INTEL-CORE-i3-7100-HD630-1-7GB-Grafik-8GB-DDR4-2133-120GB-SSD-Computer/152695203128?hash=item238d57e538:g:7rIAAOSwJeZZsbD0" rel="nofollow - https://www.ebay.de/itm/GAMER-PC-INTEL-CORE-i3-7100-HD630-1-7GB-Grafik-8GB-DDR4-2133-120GB-SSD-Computer/152695203128?hash=item238d57e538:g:7rIAAOSwJeZZsbD0

Hvis du køber en af disse fra Tyskland vil jeg anbefale at du selv køber et Dansk tastatur.

Og jeg er ked af det. men der følger en forudinstalleret Windpws 10 med til begge mine link. 
For at lave den Tyske Windows om til Dansk Windows vil jeg foreslå at man laver er total Windows ny installation.
Hvis det var mig ville jeg starte med at lave en backup til en USB harddisk. Da jeg har en måneds returret.
Så ville jeg nok køre et program til at finde Windows serienummeret. Det er nogle gange anderledes end det der evt er printet på regningen.
Før at jeg ville ny installere  Dansk Windows, for så at have en helt ren Dansk Windows Installation.

Hilsen Carsten.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 13:29
til helt alm kontor og surf så er en billig kasse fra refurb.dk mere end rigeligt. glem alt om fancy bygning af maskiner. Bare køb en HP elite desk eller lenovo m-serie - gerne en SFF model (small form factor) der er stadig mulighed for 2 digitale udgange. Det kan godt være maskinerne ikke er de nyeste, men de fås alle med SSD typisk (du kan selv opgradere eller via deres hjemmeside) og så kører de rigeligt hurtigt til den slags opgaver du nævner her. og de er bygget til at holde.

Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 13:37
https://www.mm-vision.dk/God-kontor-pc-vision-office" rel="nofollow - https://www.mm-vision.dk/God-kontor-pc-vision-office

Skrevet af: sd
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 16:44
Lenovo m910q tiny, hvis den skal være ny. Brugt kan jeg anbefale Lenovo m93p tiny. Man bliver hurtig glad for størrelsen, og de er helt lydløse i drift. Alt efter konfiguration har de udgange til 3 skærme og indbygget wifi og blutooth til musen og telefonen. Og de er billige i Den Blå Avis. Husk bare PayPal, hvis du vil være sikker på at få den (dårlig erfaring).

-------------