Print side | Luk vindue

Dagbog fra en en tidligere Apple bruger

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Android udstyr
Forumbeskrivelse: Udstyr baseret på Google Android som smartphones og tablets
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155233
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 18:12


Emne: Dagbog fra en en tidligere Apple bruger
Skrevet af: kenneth85
Emne: Dagbog fra en en tidligere Apple bruger
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 07:36
Hej alle sammen.

Kort fortalt så er denne tråd ment som en dagbog hvor i kan følge mine glæder og frustrationer over Android. Da jeg lige har skiftet fra en iPhone 8 til en Note 8. Da der skulle ske noget nyt.

I skal være mere end velkommen til at stille mig spørgsmål hvis i selv går med ligende overvejelser. Eller kommentare hvis i kan se på det jeg skriver at jeg misforstår hvordan Android bruges. Eller der er en smartere måde at gøre noget på.

Håber i vil se dette som en sjov og spændende læsning. Og så håber jeg at det ikke udvikler sig til en alt for stor skyttegravskrig. Lidt kan nok ikke undgås da jeg VIL sammenligne med Apple. Det er jo ligesom det jeg kender.

Forhistorie:
Jeg har haft et hav af mobiler. Gennem de seneste par år har jeg dog primært været til Apple da jeg ikke har følt at Android har været godt nok.
Jeg har haft:

    iPhone 3S
    Samsung Galaxy
    iPhone 4S
    Samsung Note II (½ år)
    iPhone 5S
    OnePlus One (ca 4 måneder)
    iPhone 6
    iPhone 6S
    OnePlus 5 (2 uger kun)
    iPhone 8
    Samsung Note 8


Grunden til at jeg så nu prøver igen er fordi at jeg fandt en Note 8 utrolig billig. Og så har hele iOS 11 bare generet mig. Den var spækket med fejl, og har det stadigvæk. Hvor imod Android kun er blevet bedre og bedre. Og med Google Assistant lige på trapperne på dansk, sammen med google Auto tror jeg det bliver rigtig godt.

Jeg har for uden mobil også følgende produkter som den skal arbejde sammen med:

    Synology NAS
    MacBook Pro
    Windows PC
    iPad
    Apple TV4
    Chromecast 4K (Til låns)
    HUE


Som det fremgår af listen har jeg altså hele Apple økosystemet hvilket gjorde iPhone voldsom stærk i min optik. Så denne Note har noget den skal leve op til. Og for at gøre ondt værrere så Opbevaret jeg alt i iCloud.
Og så bruger så godt som hele min familie også Apple.
Det skal nok blive spændende.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.



Svar:
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 08:15
Hvorfor Note 8?
Jeg har altid været fasineret af Samsung og deres produkter. Og i sær her de sidste par år har de rykket sig helt vildt. Måde software og hardware mæssigt.
Mine tidligere Samsung telefoner som du kan se på listen, har været noget af en skuffelse. De var SPÆKKET med fejl! Så i mange år har jeg holdt mig fra samsung. Men da jeg faldt over denne Note 8 til 3700 kr på DBA slog jeg til. Nu skulle det prøves. Og min iPhone 8 ligger stadigvæk i skuffen hvis det går helt galt.

Den første uge:
Jeg fik den for en uge siden så jeg har leget og prøvet lidt. Så her kommer lige de første par glæder og sorger. De kommer ikke i nogen specielt rækkefølge, men bare som jeg husker dem.

Som nævnt ligger alle mine data i iCloud. Alt lige fra dokumenter i deres drev funktion, email, kontakter, kalender, billeder (Og der er over 25.000), videoer.
Så min første opgave har været at få flyttet dette et andet sted hen.
Jeg har valgt at gøre følgende:
Dokumenter og billeder flytter jeg til min Synology NAS.
Kontakter, kalender og email flytter jeg til Google.


Hvorfor flytte dokumenter?
For at gøre dem tilgængelige på min Note 8 og i Windows.
(Jeg ved der findes iCloud for pc. men det er noget hø)

Hvorfor flytte billeder?
Af samme grund. Her har jeg dog den udfordring at jeg har taget en del billeder som live photos. Og folk kan sige hvad de vil. Men når man har små video klip af ens nyfødte barn der bevæger sig lidt når man ser et billede. Det er satme fedt. Jeg har fundet ud af hvordan jeg får disse små video klip med over på min nas. Og jeg tænker at jeg laver en ny kommentar hvor jeg beskriver hvordan jeg har flyttet billeder og video optagelser.


Hvorfor flytte email? Dette behøves strangt talt heller ikke. Da man godt kan tilføje en iCloud email til Android. Men da man ikke kan dette med kalender og kontakter så vil jeg helst have det samlet. Dette forklare så også hvorfor kontakter og kalender flyttes. :-)

Kort fortalt så har denne flytning ikke voldt så store problemer som folk gør det til ude på nettet. Det er jo de rene dommedags profitier man kan læse i diverse kommentar spor, når de beskriver hvor fastlåst man er til Apple.   
De største problemer jeg har, og som ikke helt er løst endnu, er at dele min kalender hos google med min Kone. Vi er vant til at have en fælles kalender gennem iCloud da vi har familie deling slået til. Mere om dette senere. :-)

Men hvordan har den så været i brug, altså selve mobilen. Overordnet set har den været lækker. Den store skærm er virkelig god og den hakker stort set ikke. Låser dog fast fra tid til anden, men det kunne min iPhone 8 nu også finde på.
En stor skuffelse jeg har måtte sande er at man ikke kan slå bixby knappen fra, med mindre man opretter en Samsung konto? Virkelig ikke særlig gennemtænkt. Og så bruger den strøm som en i helved. Batteriet er dog stort så det er ikke et problem. Det er tilgengæld et problem at vi har masser af lightning ladere men kun et USB-C. Så dette kabel skal man huske!

Jeg bruger endomondo til træning og på min iPhone er jeg vant til at den giver stemme feedback når jeg løber. Den fortæller også hvornår jeg skal skifte tempo når jeg løber interval. Men på Android siger den intet. Den kommer bare med nogle duut duut dooot toner når jeg skal skifte. Og når min planlagte træning er færdig siger den... intet? De første par dage tænkte jeg at sådan er det nok bare. Jeg kunne intet finde i menuen under indstillinger. Så det var jo nok sådan det var. Men det kunne jo satme ikke passe! så jeg måtte google lidt. Og mindsanten. Den kan godt snakke. Men denne indstilling ligger inde på den side hvor man starter en aktivitet oppe i højre hjørne! Og den kan enda snakke dansk. Det kunne den ikke på iPhone. Det tog mig bare lige 4 dage at opdage hehe.

På OnePlus er jeg vandt til at man kan dobbelt tappe på skærmen for at tænde den. Og på iPhone lyfter du bare mobilen. Begge dele virker genialt.
På Note 8 skal du trykke på Home i midten af skærmen i bunden. På en knap man ikke kan se. Eller trykke på ON/OFF knappen. Eller scanne din finger.
Den har selvfølgelig også allways on display som jeg ikke har leget så meget med endnu måske dette kan kompensere for det. Men kort fortalt så er min første oplevelse at den er noget mere bøvlet at låse op end iPhone og OnePlus.
Iris virker... nogen lunde. Det er langt langt fra iPhone X som jeg har prøvet.
Fingeraftrykket sidder højt, men det er nu ikke så slemt, og man vender sig til det. Men man rammer ofte forkert syntes jeg. Og den registrere dårligere end hvad jeg har oplevet på iPhone og OnePlus.


Apps:
Da skærmen på Note 8 har edge funktionen så er der desværre en del apps der ser ud af helved til. siderne på appsene forsvinder ganske enkelt? Måske det er på grund af den høje skærm? Jeg ved det ikke, men det problem havde jeg altså aldrig på iPhone.
Jeg har også oplevet flere apps der bare lukker spontant? Dette oplever jeg selvfølgelig også på iOS men ikke i nær samme omfang som her.

Der er som sådan ikke nogen apps jeg rigtig savner. Jo måske en god guitar tunings app.


Apple Maps vs Google Maps:
Jeg er pendler og køre 120 km om dagen. Og det kan siges meget kort.
For satan hvor Google Maps det spiller! Og efter man har fortalt den hvor man arbejder og bor samt hvad dage og tidspunkter man arbejder på. Så popper den selv op og du kan nemt starte navigering. Løbende fortæller den om bedre ruter at bruge hvis der opstår problemer længere fremme.
Jeg ved godt at Apple kan noget ligende. Men den bruger jo Apple maps og ikke google maps.
Det eneste jeg savner ved Apple maps er muligheden for at slukke min Android og så at den selv tænder skærmen når jeg når til et punkt på ruten hvor jeg skal skifte retning. Dette gør Apple. Og det virker virkelig godt og spare strøm.
MEN efter at have købt en holder til bilen med trådløs strøm så er det intet problem at den er tændt hele tiden. Den når typisk at lade ca 5-6% på turen.
Og må jeg ikke her komme med en anbefaling til andre der søger efter en god billig holder til bilen:
%20" rel="nofollow - https://www.mytrendyphone.dk/shop/baseus-gravity-mobilholder-luftkanal-qi-tradlos-oplader-226248p.html
Den koster 250 kr. Og den låser sig automatisk til mobilen når man sætter den i holderen. Og for at tage den ud løfter du bare mobilen. FOR POKKER den er god! Du sætter den fast i en luftkanal og den sidder super godt. Jeg har sat den i en af de nederste ripper, så er den mere stabil. Den kan også tiltes og drejes så den sidder mere optimalt.

Nå arbejdet kalder, fortsættelse følger...

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 08:17
Den vil jeg følge og håber ligeledes at det kan blive en sober debat.
 
Jeg er selv apple bruger og har siden 2012 ca stille og roligt kørt alt over på apple, men er altid nysgerrig på især htc mobilerne, da jeg syntes de virker skide godt. Eller det gjorde de da jeg var bruger.
 
Jeg er ikke en af dem der føler mig som slave af apple, mens mange sikkert vil mene dette:).
Jeg er bare virkelig glad for når ting kan noget sammen;).
 
Nå men følger tråden herfra:)
Min største problem ved Apple i disse tider er Siri, så jeg håber hun står over for en solid overhaul snarest.
 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Min største problem ved Apple i disse tider er Siri, så jeg håber hun står over for en solid overhaul snarest.


Enig. Efter iOS10 ved jeg ikke hvad de har lavet. Men Siri er virkelig blevet langsom og dårligere? Eller det er i det mindste min oplevelse. På mit Apple Watch blev Siri direkte ubrugeligt. Før styret jeg ellers ofte mit HUE lys med Siri. Startet opkald, bad og navigering og fik oplyst vejret. Men efter iOS 10. stoppet jeg med at bruge det.

Det er derfor jeg glæder mig til Google Assistant kommer på dansk. Håber det bliver så godt som det lyder til at være på Engelsk.

Jeg har prøvet google now. Og der kan jeg faktisk bede den om at starte navigering ved fx at sige "vis vej til Scandic i århus vest."
Jeg skal dog være rimelig præcis ellers resultere det blot i en google søgning. Jeg kan også sagtens sende sms, foretage opkald og give mig selv reminders.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 09:56
Mobil betaling
På min iPhone havde jeg aktiveret Apple pay så snart det blev frigivet af Nordea. Det virker formidabelt. Første gang jeg prøvet det var i Føtex med mit ur og der skete ikke noget. Opgav og gik hjem for at søge efter hvad der var gået galt. Det viste sig at jeg skulle dobbelt klikke på knappen på siden for at aktivere Apple Pay på mit ur. Jeg fandt også ud af at med min iPhone kunne jeg bare ligge den på terminalen når den var slukket og den ville selv aktivere funktionen. Og enda udføre betalingen hvis jeg allerede havde hånden på fingeraftrykslæseren.! Og det virker. Gør uret for øvrigt også nu hvor jeg ved hvordan.

Jeg har så prøvet at sætte Nordea Wallet op på min Note 8 og forsøgt at betale en gang. Forventet at jeg blot slukke ligge min note 8 på terminalen (med slukket skærm) Men der skete intet. Heller ikke da jeg tændte skærmen.
På dette tidspunkt blev det pinligt så jeg skyndte mig at betale med kort og komme videre
Må lige have googlet mig frem til hvordan dette bruges på Android.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 10:44
S-Pen
Okay så denne lille stylus der er integreret i Note 8 er det der gør at Note 8 fanget min interesse.

Indtil videre har jeg ærlig talt brugt den meget lidt da jeg ikke rigtig ved hvad den kan og ikke kan. Jeg har tit følt at denne mobil kan så meget og har så mange indstillinger at det næsten er overvældende.

Men så fandt jeg denne youtube video som forklare hvad S-Pen kan og hvordan man gør.
https://youtu.be/eXAxJbfpzBA" rel="nofollow - https://youtu.be/eXAxJbfpzBA
Han gennemgår de fleste funktioner på en let og forstålig måde. Og jeg må sige at jeg lærte en del :) For pokker hvor kan denne mobil meget.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: tennisbold
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 12:14
Hej Kenneth. Interessant tråd :) Når du skriver, at noget er "spækket med fejl", hvad mener du så helt konkret?

Mvh
Martin


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af tennisbold tennisbold skrev:

Hej Kenneth. Interessant tråd :) Når du skriver, at noget er "spækket med fejl", hvad mener du så helt konkret?

Mvh
Martin


Jamen det er flere ting. Små fejl som bare ikke burde være der.
-Underlig reaktion på touch input.
-Ingen reaktion.
-Apps der fryser
-Dårlige løsninger

Et par eksempler:
-Lige da iOS 11 kom var der en fejl i lommeregneren der gjorde den regnet forkert hvis man trykket for hurtigt. (På grund af nogle ligegyldige tilføjet animationer) dette blev først løst lige efter nytår.
-Har flere gange oplevet at siri er blevet aktiveret når jeg trykket på play/pause knappen kort (Normalt skal man holde den nede for at aktivere)
-Umådelig ringe ordbog som gør man ofte taster forkert. Ved ikke om jeg er blevet ringere til at skrive, men laver flere fejl end da jeg havde iPhone 5S. Og den jo en noget mindre skærm.
-Oplevet for 2 uger siden at Apple maps glemte at tænde skærmen da jeg skulle forholde mig til en ny retning. Måtte selv aktivere den for at se retningen.

Det var lige dem jeg kunne komme i tanke om. Det er små ting, det ved jeg. Men det er bare summen. iOS er blevet mere fejl fuld, mere ulogisk, flere ligegyldige gimmicks. Det føltes mere og mere som om Apples brugere var blevet BETA testere. iOS 11 blev udsendt for tidligt fordi den skulle ud samtidig med iPhone X. Og det bar den voldsom præg af.

Anyway det er jo bare mine holdninger :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 13:14
Navigations princippet
En ting som virkelig er anderledes når man kommer fra iOS til Android er måden man navigere på.

På iPhone 8:
Her trykker man home for at gå hjem til start skærmen. Og hvis man vil tilbage til forrige side inde i en app så er der enten en knap eller man stryger fingeren fra venstre kant hen over skærmen. (Apples apps kan alle stryges fra kanten.) Bevares plaseringen af tilbage knappen er som regen oppe i venstre hjørne hvilket er dumt på stører og stører enheder. Men da man bare kan swype fra kanten er dette problem virkelig minimeret.
Endnu bedre er det at de tilføjet at du kan trykke hårdt på venstre kant af skærmen og swype ind samtidig for at antivere app switcheren.
Og så er jeg vild med at kontrol panelet er et swype fra bunden så den nemt kan nås. Og det er så godt tænkt at der er indbygget timer, lommeregner og lommelygte direkte der.
Dette er virkelig godt lavet og gør den nemt og bekvemt kan betjenes med en hånd, på iPhone 8 i det mindste.
Med iPhone X er dette ført videre. Her har de dog desværre gået på kompromis og har mange løsninger som er dårligere. Især at kontrol centeret er flyttet til højre top hjørne. Dum beslutning syntes jeg.

På Note 8:
Her er home knappen en del af skærmen. Nogle gange er den synlig andre gange er den skjult. selv om man har valgt den altid skal være synlig.
Dette kan man vælge ved at dobbelt klikke på en lille prik i bund linien.

Jeg fandt ud af at det med at man ikke kunne se home knappen når man skulle låse skærmen op. Denne knap bliver synlig når man aktivere always on display

For at gå tilbage inde i en app skal man trykke på tilbage tasten inde i appen ELLER nede i bunden. Eksempel:
Telefonen er låst op og jeg går ind i kameraet


    Tag et billede
    Klik på det billede du lige har taget nede i højre hjørne
    Nu kommer du ind hvor du kan se billedet. Her har du 2 pile, en i bund menuen og en i top menuen.
    Pilen i venstre top føre dig tilbage til "trumme vivel".... galleriet.
    Pilen i højre bund føre dig tilbage til kameraet.

Men dette står intet sted!
Mere underligt kompliceret bliver det hvis du bruger tilbage pilen tilbage til galleriet og går ind i et andet billede eller sågar bare det samme billede. Så gør begge pile nemlig det samme. Føre dig tilbage til galleriet.
Trykker du så på pilen i bunden mens du er inde i galleriet så går den tilbage til kameraet. Trykker du på tilbage tasten igen går den tilbage til startskærmen.
Det er ulogisk! hvorfor er der 2 pile?

På iPhone når man trykker på det billede man lige har taget og kommer ind i galleriet så står der hvor pilene føre hen. Man er aldrig i tvivl om hvor pilene føre hen.

Og så savner jeg vanvittig meget at at kunne swype fra kanten. Jeg skal enten trykke på pilen i bunden eller toppen. Gæt selv hvilken.

Tilgengæld så er app switcheren langt bedre. og muligheden for multiview er virkelig smart og brugbart. Også fedt at man kan predefinere disse multiviews i edgepanelet. (Et lille panel man kan trække frem fra siden i alle apps.)

At man kan trække notifikation/kontrol centeret ned fra toppen ved at swype på fingeraftrykslæseren er også lækkeret så skal man ikke række så højt op.
Sjov detalje. Dette virker ikke fra låseskærm og always on display! Fordi på disse sider kigger den efter dit fingeraftryk. På låseskærmen kan du godt trække panelet ned. Bare ikke ved at swype på sensoren.

Nå det blev en lang smører. hehe Der er meget mere til navigation at nævne men tror dette var de mest væsentlige ting jeg er stødt på. :)

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: tennisbold
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 13:31
Enig i at der er kommet for mange gimmicks il iOS, og jeg har aldrig fattet, hvordan man overhovedet kan gøre nytte af Siri. Jeg har brug for stemmekommandoer til navigation og musik, når jeg kører bil, men det virker bare ikke. 

Men sejt, at du kaster dig ud i at overføre alt dit lort til Android/Google :) Det havde jeg ikke selv turde. Ikke fordi det er Android, men jeg er bare generelt bange for at noget skal gå tabt eller gå i kludder, når jeg skal migrere data fra platform til platform.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af tennisbold tennisbold skrev:

Enig i at der er kommet for mange gimmicks il iOS, og jeg har aldrig fattet, hvordan man overhovedet kan gøre nytte af Siri. Jeg har brug for stemmekommandoer til navigation og musik, når jeg kører bil, men det virker bare ikke. 

Men sejt, at du kaster dig ud i at overføre alt dit lort til Android/Google :) Det havde jeg ikke selv turde. Ikke fordi det er Android, men jeg er bare generelt bange for at noget skal gå tabt eller gå i kludder, når jeg skal migrere data fra platform til platform.


Jeg sletter heller ikke mine data fra iCloud før jeg sikker på at de er flyttet over korrekt som jeg ønsker :)



-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 14:54


Skulle lige prøve bixby for første gang så aktivere den. Opdaget den kan reagere på at jeg siger Hi bixby ligesom Google gør med ok google.

Så jeg sagde

"Hi bixby, what´s in my calender for today"

Dette hørte den som

"I killed enough for today."....

Jo jo det bliver noget jeg skal bruge ofte :D
Total killer funktion

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 21:10
Jeg kommer fra Windows Phone.
To ting irriterer mig grænseløst ved Android:

1. URL-linien er i toppen af skærmen. Og på mobiler i dag, med de skærmstørrelser man har, betyder det at man skal overstrække sin tommelfinger, for at nå - og aktivere - den.

2. Hvorfor h*lvede skal man klikke på et åndssvagt flueben, når man har tastet sin oplåsningskode??? Fuldstændig unødvendigt.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 21:19
Jeg kan godt følge dig i nr 1. Nr 2 forstår jeg desværre ikke?

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 21:46
M.h.t. nr. 2, så på en Windows Phone, så når man taster sin 4-ciffrede oplåsningskode, så oplåses mobilen efter sidste ciffer. På Android skal man taste 4 cifre OG så lige trykke på en flueben - idiotisk.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 22:37
Android har da ID touch ligesom iPhone


Skrevet af: miri
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

M.h.t. nr. 2, så på en Windows Phone, så når man taster sin 4-ciffrede oplåsningskode, så oplåses mobilen efter sidste ciffer. På Android skal man taste 4 cifre OG så lige trykke på en flueben - idiotisk.
Det er ikke Android, men enhed/producent, der afgør! Jeg har Android enheder, der går direkte videre efter 4 cifre, mens andre kræver flueben. Den sidste model skyldes formentlig, at pinkoden her kan være på mere end 4 cifre....

-------------
miri


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 04-Maj-2018 kl. 23:04
Miri.

Det kan være en mulig forklaring. Det ændrer dog ikke på, at Android stadig burde læse op, når du har ramt de korrekte 4 cifre (eller 5 eller 6 eller..). Der er ingen grund til, at yderligere skal trykke på fluebenet. Det er blot et irritationsmoment.

Må have fat i Nokia.


Skrevet af: Fisk123
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg kommer fra Windows Phone.
To ting irriterer mig grænseløst ved Android:

1. URL-linien er i toppen af skærmen. Og på mobiler i dag, med de skærmstørrelser man har, betyder det at man skal overstrække sin tommelfinger, for at nå - og aktivere - den.

2. Hvorfor h*lvede skal man klikke på et åndssvagt flueben, når man har tastet sin oplåsningskode???
Fuldstændig unødvendigt.


Hvis du bruger Chrome, kan du godt få adresselinjen i bunden. https://android.gadgethacks.com/how-to/move-chromes-address-bar-bottom-your-screen-android-0176946/" rel="nofollow - https://android.gadgethacks.com/how-to/move-chromes-address-bar-bottom-your-screen-android-0176946/ 😊

-------------




Skrevet af: Nico89
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 09:03
På min huawei skal man også bare taste koden og så låser den op. Men bruger stort set altid fingeraftryk.
Et andet tip som jeg godt kunne have brugt lidt tidligere er at du kan hoppe tilbage til den sidste app ved at dobbeltklikke på firkant knappen.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 10:24
Tak for tippet fisk, jeg blev lige så glad. Desværre fungerer det kun indtil version 65, og jeg er på version 66, og ønsker ikke at nedgradere. 😒



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 10:38
Jeg er på alle 3 platforme, og hælder mest til IOS . En ting jeg mangler - eller ikke har fundet. - på windows og android , er " tilbage til top " ved at trykke øverst på skærmen (IOS ) ? ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 10:41
Forøvrigt, så fungerer Siri da tæt på optimalt mht stemmestyret opkald når man/jeg kører bil . . ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg er på alle 3 platforme, og hælder mest til IOS . En ting jeg mangler - eller ikke har fundet. - på windows og android , er " tilbage til top " ved at trykke øverst på skærmen (IOS ) ? ?

På min Note kommer der en lille pil frem i bunden af skærmen som tager dig tilbage til toppen. Men det er kun samsungs egne apps der gør dette.

På twitter skal jeg trykke på det ikon for den kategori jeg er under.

Enig i at dette er godt tænkt af Apple at lave at man bare kan trykke i toppen af skærmen. 

Ligesom det er lækkert at kunne trække ned for at opdatere. 
Disse betjeningsformer ser man også i nogle apps på Android. Men der er langt fra hyppigt forekommende og langt mere gennemført på iOS.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Forøvrigt, så fungerer Siri da tæt på optimalt mht stemmestyret opkald når man/jeg kører bil . . ?

Ja siri virker fint når jeg vil ringe til nogen og køre bil. Jeg skal bare huske at sige "over højttaler" ellers ringer den op uden at slå højttaler til. (Jeg har ikke bluetooth i bilen)

Fra tid til anden har jeg af samme grund kørt med headset i det ene ører så jeg kunne høre lydbog. Den var ellers svær at høre på grund af larmen fra bilen når man kun kan bruge mobilens højttaler.
Og det er så her jeg har oplevet at hvis jeg skal foretage et opkald så gør jeg følgende:
- høre lydbog.
- Holder play/pause nede for at aktivere Siri
- Beder Siri om at ringe til den jeg vil tale med.
- Efter endt opkald ligger jeg på med Play/Pause knappen.
- Trykker på play/Pause for at resume afspilning af lydbogen. Og det er så her jeg en del gange har oplevet at den registrere det som et langt tryk og aktivere Siri. 
Dette har så resulteret i at Bookmate som er den lydbogs app jeg brugte glemmer hvor langt den var kommet i bogen og starter forfra! Har klager 2-3 gange til dem. Det er stadigvæk et problem. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 13:55
Oplåsning af Note 8:
Har nu fået leget lidt med de forskellige måder man kan låse op på. 
Jeg vil lige hurtigt nævne dem jeg har prøvet:

Mønster:
Du tegner et mønster for at låse mobilen op. Dette kan kun gøres fra låseskærmen så du skal trykke på on/off for at tænde skærmen eller trykke på home knappen.
Mobilen låser op når man lyfter fingeren og mønsteret er korrekt.

Iris:
Telefonen scanner dine iris og låser op når den genkender dem. Du skal holde mobilen meget præcist og jeg oplever ofte at det var nødvendigt at stirer (Lave store øjne) for at den genkendte dem.
Dette skal også gøres fra låseskærmen. 
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Ansigtsgenkendelse:
Den scanner dit ansigt. Dette virker noget bedre og hurtigere. Jeg har forsøgt at snyde den med diverse billeder jeg havde af mig. Uden held. Heller ikke min søn eller kone kunne låse den op. Og efterfølgende adgang til fx Nordea appen kræver en kode/fingeraftyrk. Så jeg føler det er sikkert nok. 
Denne kan også først aktiveres fra låseskærmen.
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Fingeraftryk:
Denne virker direkte fra låst skærm. Den er relativ hurtig og vil også kunne låse diverse apps der måtte kræve det op. Den er dog ikke nær så præcis og hurtig som iPhone eller OnePlus.
Plaseringen som er bag på og højt oppe vender man sig til. Den er ikke så slem som jeg troede.

Det gode ved Android er så at du kan have flere aktive samtidig (Dog ikke iris og ansigt)
Så jeg har valgt at have ansigtsgenkendelse, mønster og fingeraftryk aktiv. 
Dette gør at den ofte bare åbner når jeg trykker på on/off da den ser mig. Er det mørkt kan jeg angive mønster eller bruge fingeraftryk og sidst nævnte kan jeg også bruge til at åbne Nordea, Eboks mm. :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 05-Maj-2018 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg er på alle 3 platforme, og hælder mest til IOS . En ting jeg mangler - eller ikke har fundet. - på windows og android , er " tilbage til top " ved at trykke øverst på skærmen (IOS ) ? ?

På min Note kommer der en lille pil frem i bunden af skærmen som tager dig tilbage til toppen. Men det er kun samsungs egne apps der gør dette.

På twitter skal jeg trykke på det ikon for den kategori jeg er under.

Enig i at dette er godt tænkt af Apple at lave at man bare kan trykke i toppen af skærmen. 

Ligesom det er lækkert at kunne trække ned for at opdatere. 
Disse betjeningsformer ser man også i nogle apps på Android. Men der er langt fra hyppigt forekommende og langt mere gennemført på iOS.

Jeg er android bruger, men har dog også iPads i huset. 
- jeg savner i Safari at kunne trække ned for at opdatere, som jeg kan det i Chrome på min galaxy. I skriver man kan det?  Hvordan gør med det i Safari? Og hvilke specifikke apps tænker I på når I skriver det.

- Hvordan "trykker man i toppen af skærmen" for at gå til toppen. Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?


Prøv at trykke på klokken.....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


- Hvordan "trykker man i toppen af skærmen" for at gå til toppen. Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?

Adresselinjen skal være synlig. Gøres ved at trække nedad på skærmen. Og så kan du trykke på klokken


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 14:14
Jeg kan altså ikke se en klokke i adressebaren.

Scrrenshot er en side i safari scrollet et stykke ned af siden, og så adressebaren gjort synlig.

- hvor er klokken?


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 14:15
Ahh, jeg ledte efter et pictogram for en klokke. I mente man skulle trykke på uret 😁
Nu virker det


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 14:37
Ja præcis! Godt det virker


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oplåsning af Note 8:
Har nu fået leget lidt med de forskellige måder man kan låse op på. 
Jeg vil lige hurtigt nævne dem jeg har prøvet:

Mønster:
Du tegner et mønster for at låse mobilen op. Dette kan kun gøres fra låseskærmen så du skal trykke på on/off for at tænde skærmen eller trykke på home knappen.
Mobilen låser op når man lyfter fingeren og mønsteret er korrekt.

Iris:
Telefonen scanner dine iris og låser op når den genkender dem. Du skal holde mobilen meget præcist og jeg oplever ofte at det var nødvendigt at stirer (Lave store øjne) for at den genkendte dem.
Dette skal også gøres fra låseskærmen. 
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Ansigtsgenkendelse:
Den scanner dit ansigt. Dette virker noget bedre og hurtigere. Jeg har forsøgt at snyde den med diverse billeder jeg havde af mig. Uden held. Heller ikke min søn eller kone kunne låse den op. Og efterfølgende adgang til fx Nordea appen kræver en kode/fingeraftyrk. Så jeg føler det er sikkert nok. 
Denne kan også først aktiveres fra låseskærmen.
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Fingeraftryk:
Denne virker direkte fra låst skærm. Den er relativ hurtig og vil også kunne låse diverse apps der måtte kræve det op. Den er dog ikke nær så præcis og hurtig som iPhone eller OnePlus.
Plaseringen som er bag på og højt oppe vender man sig til. Den er ikke så slem som jeg troede.

Det gode ved Android er så at du kan have flere aktive samtidig (Dog ikke iris og ansigt)
Så jeg har valgt at have ansigtsgenkendelse, mønster og fingeraftryk aktiv. 
Dette gør at den ofte bare åbner når jeg trykker på on/off da den ser mig. Er det mørkt kan jeg angive mønster eller bruge fingeraftryk og sidst nævnte kan jeg også bruge til at åbne Nordea, Eboks mm. :-)

På min P10 Lite, har jeg har valgt, at have en lille app der administrator-låser telefonen, mens den fysiske knap på siden ikke gør andet end, at tænde og slukke skærmen, uden at låse telefonen. Det sparer mig for mange unødige oplåsninger, men holder telefonen låst når jeg ønsker det. Eneste ulempe et at fingeraftryk ikke virker når man har administratorlåst den.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 16:17
Var lige en tur i parken i dag hvor jeg fik taget et godt billede af min søn med "live photo" 
Det er det samme som portræt mode på iPhone 8+ og X.

Min første tanke var. Det ville jeg gerne dele med min familie.
Men ak. Note 8 har jo ikke adgang til fotodeling igennem iCloud som er det vi bruger i vores familie.
Måtte maile billedet til min kone, som kunne ligge billedet ind via hendes iPhone SE. Hun valgte så også at bruge billedet som baggrund. :-)

Kæmpet faktisk en del med at få live photo til at virke. Den blev ved med at skrive at forholdende ikke var ok til live photo. Efter en del forsøg opdaget jeg at det var fordi jeg holdt telefonen horisontalt. Det kan den åbenbart ikke. Underligt. Lige så snart jeg rettet telefonen op var der ingen problemer.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

På min P10 Lite, har jeg har valgt, at have en lille app der administrator-låser telefonen, mens den fysiske knap på siden ikke gør andet end, at tænde og slukke skærmen, uden at låse telefonen. Det sparer mig for mange unødige oplåsninger, men holder telefonen låst når jeg ønsker det. Eneste ulempe et at fingeraftryk ikke virker når man har administratorlåst den.

Okay. Min telefon skal være låst konstant jeg vil ikke til at huske på om jeg nu har slukket med lås når jeg er et sted. Kommer sten sikkert til at glemme det. :-)

Savner dog muligheden for at auto mute telefonen når jeg kommer på arbejde. Tænker jeg kan bruge tasker til dette. Kender nogle af jer andre måder at opnå dette på?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 16:34
Opsætning af delt kalender med konen:
Man kan som nævnt ikke tilgå ens iCloud kalender fra android. Derfor var jeg nødt til at flytte denne til Google (Eller et andet sted, men valgte google)

Fremgangsmåde til at flytte min kalender:
Åben kalender på ens macbook.
Markere den kalender man vil flytte ude i listen i venstre side.
Gå op i menuen under Arkiv -> Eksporter -> Eksporter...
Nu vil den gemme en ICS fil med alle dine kalender aftaler.
Log ind på ens google kalender i en browser.
tryk på tandhjulet oppe i højre hjørne.
Vælg indstillinger.
I menuen vælges der importer og eksporter
Her inde kan du vælge denne ICS fil og vælge hvilken kalender du vil putte aftalerne ind under.

For at kunne synkronisere mig og min kones kalender var det nemmest hvis hendes også var hos google.
Derfor fulgte jeg samme procedure for at flytte hendes.
På iPhone er det nemlig intet problem at bruge google kalender. 

Sådan delte jeg vores kalendere:
Fra min google kalender tilføjet jeg en ny kalender som jeg kaldte familie
Dette gøres også inde i indstillinger under menu punktet Tilføj kalender -> Ny kalender.
Her efter gik jeg ned i bunden af listen inde i indstillings menuen. Her står ens kalendre.
Markeret den ny oprettet familie kalender.
Og tilføjet min kones google email under del med bestemte personer. Valgte at hun måtte foretage ændringer.
Det samme gjorde jeg for min egen kalender. (Så hun kunne se når jeg skulle noget som ikke var familie relateret.)
Her efter fik jeg hende til at logge ind på hendes google kalender og fik hende til at dele hendes kalender på samme måde.

Så nu kan vi se hinandens kalender. Og vi har en fælles der hedder Familie.
Til slut flyttet jeg alt indhold fra vores familie kalender i iCloud over i den nye google familie kalender, på samme måde som jeg flyttet min og min kones kalender. :-)

Til slut var der bare at deaktivere iCloud kalender på min kones Apple enheder og aktivere Google kalender i stedet.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 06-Maj-2018 kl. 19:44
Vi har også begge iPhones og mac, men bruger også Google calender og contacts begge to. Det er nemmere hvis vi på et andet tidspunkt vil bruge en anden platform.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 07-Maj-2018 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Vi har også begge iPhones og mac, men bruger også Google calender og contacts begge to. Det er nemmere hvis vi på et andet tidspunkt vil bruge en anden platform.


Hehe det var også det argument jeg brugte over for konen. Wink

Det eneste man reaelt mister er integrationen med Siri.
Man kan bede siri om diverse ting ang kontakter og email.

Fx kan man sige til siri. "Ring til min kone"
Dette kræver man har ens kontakter i iCloud da den første gang vil spørge hvem din kone er og kytte denne info til din kontakt profil i icloud kontakt databasen.
Dette virker altså ikke med Google.

Men hun  bruger ikke siri, så tabet er ikke så stort.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Flick
Skrevet den: 07-Maj-2018 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Men ak. Note 8 har jo ikke adgang til fotodeling igennem iCloud som er det vi bruger i vores familie.
Måtte maile billedet til min kone, som kunne ligge billedet ind via hendes iPhone SE. Hun valgte så også at bruge billedet som baggrund. :-)
Kan anbefale jer Google Photos, det virker på tværs af platforme, modsat iCloud apps ;-)
Man kan tilmed søge i billeder, hvilket er en virkelig brugbar feature


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-Maj-2018 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Kan anbefale jer Google Photos, det virker på tværs af platforme, modsat iCloud apps ;-)
Man kan tilmed søge i billeder, hvilket er en virkelig brugbar feature


Jeg er bare ikke meget for at opbevare mine photos ved Google. Jeg syntes det er slemt nok at de har min email, kalender og kontakter.
 
Men ja er helt klar over at de har en rigtig god tjeneste. Problemer er jo bare at overbevise ALLE de 12 andre familie medlemmer. :-)

Pt ligger mine billeder på min NAS.
Synology har nogle rigtig fine apps til en lang række funktioner. Her i blandt også Photos.
Så min Note 8 tager automatisk backup til min NAS når den er på wifi.
Og her kan jeg organisere som jeg har lyst til, tagge personer og steder mm. Indelingen.

Det kræver så bare at min NAS står tændt hele tiden hvis jeg vil tilgå mine billeder.
Tidtil har jeg kun tændt den når jeg skulle se en film eller tage en backup af noget.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-Maj-2018 kl. 10:45
Mobil betaling
Så fik jeg prøvet og opsat mobil betaling med Nordea Wallet appen.
Det var ikke helt smertefrit. Appen lukket uventet ned 3 gange. Først 4 gang blev mit VISA godkendt.

Efterfølgende har jeg prøvet at betale i Bilka. Låste telefonen op og holdte den mod NFC punktet på terminalen. Nordea Wallet poppet frem og jeg kunne trykke ok. Det virket fint nok.
15 min senere prøvet jeg så i T-hansen. Her ville den ikke virke. Om det var terminalen eller mig og mobilen ved jeg ikke. Mit VISA virket heldigvis :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 08-Maj-2018 kl. 11:10
Et alternativ til opbevaring af billeder, kan vel være Onedrive?


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-Maj-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Et alternativ til opbevaring af billeder, kan vel være Onedrive?


Har faktisk prøvet OneDrive. Igennem deres Office 385.
Men deres photos app er tæske ringe og jeg oplevet virkelig mange fejl. Og så var den sløv som bare pokker (Meget værrere end min egen NAS er det når jeg ikke er hjemme) Jeg har 150/30 forbindelse.

Men tak for budet. Kan godt ske at jeg ender med at bruge Google Photos. Men pt prøver jeg nu med min NAS. Den står der jo alligevel. :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-Maj-2018 kl. 16:56
der er forskel på "opbevaring" og indeksering og kategorisering. - opbevaring betyder at du bare uploader billeder. - den anden del betyder at du kan se billederne live og alt det der. - det har reelt ikke noget med opbevaringsdelen at gøre.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 07:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

der er forskel på "opbevaring" og indeksering og kategorisering. - opbevaring betyder at du bare uploader billeder. - den anden del betyder at du kan se billederne live og alt det der. - det har reelt ikke noget med opbevaringsdelen at gøre.

Det er jeg skam med på.
Men i skal huske på hvor jeg kom fra.
Ved Apple ligger det hele i iCloud. Billeder, dokumenter.. Det hele.
Her kommer det ud på et. Det samme er tilfældet ved Google og deres Photos.
Det samme er tilfældet med min NAS. Denne opbevare også bare billederne. Men samtidig har den ligesom Google og Apple en app der lader dig tilgå dine billeder på en fornuftig måde.
Det samme har MS. Men deres App var bare utrolig ringe sidst jeg tjekket. Og utrolig langsom. 
Så derfor hælder jeg mere til enten Googles løsning eller min NAS.


Var der for øvrigt nogle af jer der fulgte med i Google IO i går?
Det ser godt nok spændende ud og utroligt hvor langt de er kommet med Google assistent. 
De viste også hvor meget Google Lens kan. Det er en Kamera app der kan svare på spørgsmål der relatere sig til det kameraet opfanger. Den kan genkende et hav af elementer, bygninger, bøger og hvad ved jeg. Og man skal da være født i går for ikke at regne ud at de bruger deres kolossale mængde af photos som folk uploader til Google Photos til at genkende forskellige elementer. 
Det er formentlig anonymt... Men alligevel. 
Og så så Android P utrolig spændende og strømlinet ud. Desværre går der jo nok ca et år før jeg får glæde af dette på Note 8.  
Især det nye navigations princip ser godt ud:
https://youtu.be/ogfYd705cRs?t=2h26m33s " rel="nofollow - https://youtu.be/ogfYd705cRs?t=2h26m33s 
Her bliver det vist frem. Det minder lidt om iPhone X og den måde den bliver navigeret på. Men de siger det har været 1 år undervejs... aha. Det er jo også ligegyldigt. Fedt er det.

Også opdateringen til Google Maps ser rigtig god ud.
Se klip her:
https://youtu.be/ogfYd705cRs?t=2h38m8s" rel="nofollow - https://youtu.be/ogfYd705cRs?t=2h38m8s

Generelt er hele deres event værd at se hvis man er bare lidt interesseret. :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 07:30
Positiv oplevelse med Google Maps
Igår da jeg skulle hjem fra arbejde. Satte jeg google maps til som jeg plejer.
På vej ud af Viborg vej fra århus høre jeg at der er 1 times kø på motorvejen mod vejle.
Så var temmelig spændt på hvad Google maps mente jeg skulle.
Hmm i første omgang førte den mig bare på motorvejen. Jeg fulgte anvisningen lettere skeptisk.
Da jeg nærmet mig uheldsstedet blev jeg glad og positiv overrasket. Helt uden at informere mig om at den valgte en anden rute end normalt guidet den mig af motorvejen og uden om uheldet. 
1 times kø blev til 10 min forsinkelse da jeg kom hjem.
Det var super. :-)

En lille negativ bemærkning omkring Note 8:
Forleden da jeg kørte på arbejde og mit batteri var fuldt opladet, sad den som de andre gange i den trådløse oplader. Halvvejs begyndte den at melde fejl på opladningen og blinke rødt i LED indikatoren. Der var åbenbart et problem med at bruge den trådløse oplader, mens gps var aktiv og den var på 100%. Den var utrolig varm da jeg kom på arbejde. Så måske det var noget med temperaturen?
Jeg skal ikke kunne sige det. 
Men jeg trak bare lade stikket ud af den trådløse oplader da den begyndte at lyse rød i LED lampen så, problemet var ikke så stort. 
Men det ville da være rart hvis telefonen selv kunne finde ud af at ignorere opladeren hvis den ikke mangler strøm.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 10:22
Hej
har du børn - og har de evt. Android telefoner/tablets?

Jeg er bliver mere og mere frustreret og Googles manglende evne til at lave noget familiestyring.
Da datteren på 10 fik hun telefon, men jeg blev nødt til at oprette en google konto til hende.
På hendes (og lillebror på 7) har jeg den primære adgang, hvor de er oprettet som begrænsede profiler. Det har så givet problemer med DRs Ramasjang app samt Minecraft.
Derudover er det træls ikke at kunne styre deres adgang og mulighed for installation af apps bedre.
For ikke at tale om beskyttelse af privatliv og adgang til upassende indhold og deling af betalte apps.

Google har en funktion (Google Family Link) som kan løse ovenstående, bl.a. med børneprofiler der senere kan konverteres efterhånden som de bliver ældre.
Selvom alt hjælpemateriale har været oversat til dansk i 3/4 år - så kan man endnu ikke bruge det i DK.

Ovenstående og så privatlivs/data problematikken med Facebook og Google gør at jeg overvejer at skifte over til den anden side (Apple).



PS. Jeg er er en af dem der begræder at Windows Phone ikke blev en succes. De havde ovenstående for flere år siden, et styresystem bedre end android og iOs - men desværre ikke et app univers der gav dem momentum.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hej
har du børn - og har de evt. Android telefoner/tablets?

Min søn er kun 2 1/2 år. Så der går nok noget tid. Han har dog ingen problemer med at åbne Youtube appen på vores iPhones og iPads. 
Desværre forstår han ikke er nogle af "billederne" ude i listen over ligende film er reklamer. 
Jeg kan ikke forstå at google tillader at reklamer ligner videoer SÅ MEGET. 
Og hvad værrer er at mange af reklamerne gud hjælpe mig leder hen på en side der ligner youtube utrolig meget. Så vores søn får nemt forvildet sig der ind. 

Jeg ved det, jeg ved det. Hvilke skrækkelige forældre vi er at udsætte vores barn for youtube i stedet for at bruge tid på ham 24/7. Confused


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: mureren
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:



Jeg ved det, jeg ved det. Hvilke skrækkelige forældre vi er at udsætte vores barn for youtube i stedet for at bruge tid på ham 24/7. Confused


Du er ikke alene :-)


-------------
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 19:35
På iPad har man noget der hedder begrænset adgang. Og her er den låst til en app. Og tabletten bliver ubrugelig efter en fast defineret tid. 
Så han bruger den aldrig mere end 1/2 time. Og det er bestemt ikke hver dag. at han får lov til at bruge den. 
Så syntes nu ikke vi er så slemme enda. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 09-Maj-2018 kl. 22:30
Min Iphone6 går også ofte i selvsving mht varme, - når den både lader op og kører navigation samtidigt . . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 06:18
Flytning af billeder fra iCloud til mappe struktur:
Som lovet kommer her en fremgangsmåde til hvordan jeg flyttet billeder og videoer fra iCloud over til en mappe.
For at gøre dette brugte jeg igen min Mac.
Alle mine billeder er sirligt inddelt i mapper med årstal og album med begivenheder. Alle årstal har et album som hedder blandet med alle de billeder der ikke lige har en begivenhed.
Totalt set har jeg ca 21.900 billeder og videoer.

Før jeg beskriver fremgangsmåden vil jeg lige nævne at der er to måder at eksportere ens billeder.

1: Normalt Export (SHIFT + CMD + E) Denne vil udløse en popup hvor du kan vælge hvad format billeder skal eksporteres til. Samt Hvor hårdt billederne skal komprimeres. 
  • Denne metode tager altså dine redigeret billeder og videoer. 
  • Alle billeder vil være JPG
  • Serie billeder vil kun blive eksporteret som et billede (Det valgte)
  • Slowmotion film bliver konvateret til M4V format og en valgt opløsning og er i slowmotion.
  • Tidsforløb film bliver ligesom slowmotion konvateret til M4V og vil være med hurtige bevægelser.
Det er denne du skal bruge hvis du vil exportere en video optaget i slowmotion. 
Eller hvis dine billeder er i Apples nye HEIC format. Da meget få andre understøtter dette format.
Evt billeder og videoer du har importeret fra kamera eller videokamera vil også blive konvatere.

2: Original export. Denne vil eksportere de rå filer til en mappe. 
  • Hvis det er en slowmotion film eksportere den en MOV fil som QuickTime kan finde ud af at afspille korrekt (Her kan man justere hvor i filmen man vil se slowmotion.) Men det er ikke ret mange andre der understøtter dette.
  • Det samme gør sig gældende for tidsforløbs film.
  • Serie billeder vil blive eksporteret som ALLE billeder i serien. Ikke kun det valgte. 
  • Hvis du tager live billeder vil den eksportere JPG filen og en 3 sek video som er din live animation. Hvis du køre iOS 11 bil billederne ikke være JPG men HEIC. 
  • Evt billeder du har importeret fra kamera og videokameraer vil blive eksporteret med samme fil som du lagde ind.

Sådan gjorde jeg:
Jeg tog en mappe med et år af gangen. Fremgangsmåden er ens for alle mapperne.

  1. Jeg markeret en mappe med et årstal ude under album. Den skal markeres så det ligner teksten kan ændres.
  2. Gik op i menuen under arkiv -> eksport ->Eksporter uændret originaler 
  3. Valgte en tom mappe jeg havde oprettet på mit skrivebord.
  4. Valgte "navn på øjeblik" som Format på undermappe.
    Dette vil eksportere alle billeder i mappen og beholde mappe strukturen, og alle album vil få sin egen mappe. Eneste ulempe er at alle billeder får også en undermappe med dato for hvornår billedet er taget.
Så nu har jeg eksportere alle rå data.
Det næste bestod i at sortere den eksporteret mappe og finde alle filer af typen HEIC og slette dem. 

Så brugte jeg samme fremgangsmåde men eksporteret normalt (Ikke originalerne) Disse filer eksporteret jeg så til en anden mappe. 
I denne nye eksport slettet jeg alle videoer (Da jeg ved disse ønsker originalerne) Her efter flyttet jeg alle JPG filerne over i mappen med original billederne. 
Alle filer som den bad mig overskrive sagde jeg nej til. På denne måde ville den kun flytte de JPG filer som før var af HEIC formatet. 

Til sidst eksporteret jeg alle Slowmotion film og tidsforløbs film normalt da jeg ikke ønsker disse opbevaret som orginaler da det så kun er Apple produkter der ser dem som slowmotion og tidsforløb. 

Håber dette gav mening :)
Hvis nogle står og skal igennem det samme. Eller måske har samlet sig mod til efter at have læst hvad jeg har været igennem. Ja så skriv endelig med de spørgsmål i har så skal jeg prøve at besvare dem. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 06:19
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Min Iphone6 går også ofte i selvsving mht varme, - når den både lader op og kører navigation samtidigt . . .

Okay. Så er det åbenbart ikke Samsung specifik. Det er lidt noget hø. Så forsvinder det smarte lidt i min optik. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 06:26
Flytning af noter fra iCloud noter og påmindelser
Disse havde jeg ikke så mange af. Men de få jeg havde blev flet flyttet en af gangen også via min mac.
Noter blev flyttet over i OneNote som i min optik er den langt bedste Note tjeneste.
Påmindelserne blev flyttet over i Wunderlist som er den tjeneste vi bruger i vores familie til indkøb, madplan, fryser indhold mm. 

Flytning af dokumenter
Dette var helt manuelt slave arbejde med at flytte data fra iCloud drive til min NAS. Ikke så meget at skrive om her. Det største arbejde i dette var at diverse Apple Numbers og Pages filer skulle konvateres til Office dokumenter. Men dette var bare at åbne dem og lave en Save as...


Og dette var sådan set det. Alt indhold fra min iCloud konto er nu flyttet til andre steder hvor jeg ønsker dem opbevaret. Det er ikke så svært igen. Og der er mange gode guides på nettet til at flytte forskellige elementer.

Summa summarum. Man er ikke så låst til Apple som folk hævder. Hvis man vil, kan man sagtens flytte til Android. 

Resten af denne dagbog vil handle om diverse ting jeg måtte opleve med Android og min Note 8. 
Kort fortalt så har jeg ikke fortrudt mit skifte endnu. Denne Note 8 er virkelig lækker. :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:05
Husk din NAS ikke er sikkerhedsbackup. 

Hvad gør du hvis dit hus brænder....

Jeg kopierer alle mine dokumenter, billeder og film til en ekstern harddisk, som jeg har liggende på mit arbejde (og krydser fingre for, at huset ikke brænder netop den dag i kvartalet hvor jeg har den eksterne harddisk med hjemme og laver kopien til den Smile )





Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:18
Til Kenneth.
Først og fremmest tak for en saglig og virkelig interessant tråd, der fint beskriver forskelle på Apple og Android og brugeres bekymring for at gå fra Apple til Android. Gad egentlig vide, hvordan det så er den anden vej.

S-pennen, som jeg mener, at din Note 8 vel også har - bruger du den, og til hvad og finder du den nyttig?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: JENC
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:19
Et spørgsmål mere fra en Android bruger der også har en iPad.

Når jeg i Youtube har søgt en video frem og afspiller den. Så ser jeg en video i forslags-listen fra den først sete video (altså ikke fra den oprindelige søgeliste). Fra denne 2. film ser jeg endnu en film jeg gerne vil se, klikker på den og ser den 3. film. Måske også en 4. film. 

Nu vil jeg gerne tilbage fra 4. sete film, til 3. sete film og til 2. sete film. 
Her savner jeg virkelig tilbage-knappen i Android. 

- Hvordan gør jeg det på IOS?

Jeg kan komme tilbage til den allerførste søgeliste ved at trække afspilningsbilledet ned i højre hjørne. Men det er ikke det jeg vil. Jeg vil fra 4. sete film og tilbage i trinene.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:27
Du kan vel blot bruge piletasterne i øverste venstre hjørne, eller swipe fra venstre side af skærmen mod højre.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:33
- Youtube app'en har ikke piletaster (det har jeg kun set i Safari-browser).
- Jeg swipet og swipet men kan ikke få det til at virke - i Youtube app'en.

Jeg kan slavisk i menuerne i Youtube gå i Samling -> historik -> liste over sete film -> vælge film. Meeen jeg vil egentligt bare gerne have en "tilbage-pil"-funktionalitet som i Android.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

- Youtube app'en har ikke piletaster (det har jeg kun set i Safari-browser).
- Jeg swipet og swipet men kan ikke få det til at virke - i Youtube app'en.

Jeg kan slavisk i menuerne i Youtube gå i Samling -> historik -> liste over sete film -> vælge film. Meeen jeg vil egentligt bare gerne have en "tilbage-pil"-funktionalitet som i Android.

Når jeg stopper videoen, er der en pil ned oppe i venstre hjørne. Så kommer du ud i thumbnail oversigten igen.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

- Youtube app'en har ikke piletaster (det har jeg kun set i Safari-browser).
- Jeg swipet og swipet men kan ikke få det til at virke - i Youtube app'en.

Jeg kan slavisk i menuerne i Youtube gå i Samling -> historik -> liste over sete film -> vælge film. Meeen jeg vil egentligt bare gerne have en "tilbage-pil"-funktionalitet som i Android.

Når jeg stopper videoen, er der en pil ned oppe i venstre hjørne. Så kommer du ud i thumbnail oversigten igen.

Fuldstændigt rigtigt. 
Men det er ikke mit behov...

Jeg kan fint komme tilbage til den allerførste oprindelige søgeside af film.

MEN, når jeg fra siden med den første film jeg ser fra søgesiden, klikker på et link for endnu en ny film som foreslåes på DENNE side (og ikke den første søgeside). og så igen klikker på en foreslået film. Og igen. Og igen. Vil jeg gerne kunne gå tilbage igennem denne kø af sete film.

IKKE tilbage til den ALLERFØRSTE fremsøgte film, men tilbage igennem listen af sete film (film 2, 3, 4 osv, som IKKE er valgt fra den første søgeside, men fra den viste resultat-side).


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:54
Lad være med at bruge app’en.

De virker ganske fint i browseren.



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:54
Næh men det kan da bruges


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Lad være med at bruge app’en.

De virker ganske fint i browseren.



Klaus

Så skal app’en slettes, da der skiftes automatisk fra browser til app


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Til Kenneth.
Først og fremmest tak for en saglig og virkelig interessant tråd, der fint beskriver forskelle på Apple og Android og brugeres bekymring for at gå fra Apple til Android. Gad egentlig vide, hvordan det så er den anden vej.

S-pennen, som jeg mener, at din Note 8 vel også har - bruger du den, og til hvad og finder du den nyttig?

Hej Bent. Tak for din interesse.
Ja jeg bruger S-Pen ikke hele tiden. Hvis jeg har planer om at lave noget i længere tid på mobilen så tager jeg S-Pen frem. Men jeg bruger den ikke hvis jeg bare skal besvare en sms eller foretage et opkald.
Om jeg vil bruge den på længere sigt er svært at sige. Jeg kunne godt lidt tro at det er sådan en der ender med bare at side i sit hylster. Det vil jo være en skam. :-)



-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Husk din NAS ikke er sikkerhedsbackup. 

Hvad gør du hvis dit hus brænder....

Jeg kopierer alle mine dokumenter, billeder og film til en ekstern harddisk, som jeg har liggende på mit arbejde (og krydser fingre for, at huset ikke brænder netop den dag i kvartalet hvor jeg har den eksterne harddisk med hjemme og laver kopien til den Smile )




Jeg gør det samme.
Den ligger bare ved mine forældre :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


Fuldstændigt rigtigt. 
Men det er ikke mit behov...

Jeg kan fint komme tilbage til den allerførste oprindelige søgeside af film.

MEN, når jeg fra siden med den første film jeg ser fra søgesiden, klikker på et link for endnu en ny film som foreslåes på DENNE side (og ikke den første søgeside). og så igen klikker på en foreslået film. Og igen. Og igen. Vil jeg gerne kunne gå tilbage igennem denne kø af sete film.

IKKE tilbage til den ALLERFØRSTE fremsøgte film, men tilbage igennem listen af sete film (film 2, 3, 4 osv, som IKKE er valgt fra den første søgeside, men fra den viste resultat-side).

Jeg gør normalt det at jeg går tilbage til listen med den første film og klikker mig igennem de film jeg så sidst til jeg når den "liste jeg søgte". Ved ikke om det giver mening?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Lad være med at bruge app’en.

De virker ganske fint i browseren.

Klaus

Så skal app’en slettes


Ja, og det sker der ikke noget ved ud over at løse problemet.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

- Youtube app'en har ikke piletaster (det har jeg kun set i Safari-browser).
- Jeg swipet og swipet men kan ikke få det til at virke - i Youtube app'en.

Jeg kan slavisk i menuerne i Youtube gå i Samling -> historik -> liste over sete film -> vælge film. Meeen jeg vil egentligt bare gerne have en "tilbage-pil"-funktionalitet som i Android.


Jeg var ikke klar over at det var applikationen der var tale om. Jeg bruger den ikke selv, da funktionalliteten ikke er god i mine øjne.



Skrevet af: python
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 13:23
Altså hvad er det der ikke virker med google her?

Hvis du har dine kontakter på google, kan du jo også via google assistant sige "call wife" og så vil den spørge hvem det er, for så at ringe hende op.

Forstår ikke helt hvad det er. 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af python python skrev:

Altså hvad er det der ikke virker med google her?

Hvis du har dine kontakter på google, kan du jo også via google assistant sige "call wife" og så vil den spørge hvem det er, for så at ringe hende op.

Forstår ikke helt hvad det er. 

Hvem skriver du til?
Jeg har jo netop flyttet mine kontakter til Google. Men jeg ønsker da ikke at snakke Engelsk til en assistent. Den skal virke på dansk ellers kan det være ligemeget. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 10-Maj-2018 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af python python skrev:

Altså hvad er det der ikke virker med google her?

Hvis du har dine kontakter på google, kan du jo også via google assistant sige "call wife" og så vil den spørge hvem det er, for så at ringe hende op.

Forstår ikke helt hvad det er. 

Hvem skriver du til?
Jeg har jo netop flyttet mine kontakter til Google. Men jeg ønsker da ikke at snakke Engelsk til en assistent. Den skal virke på dansk ellers kan det være ligemeget. 
Indtil Google Assistent kommer på dansk, har du så ikke "Google Now" (den tidligere udgave) på din telefon?
Det har jeg på min Galaxy S7. Det virker fint. 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-Maj-2018 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Indtil Google Assistent kommer på dansk, har du så ikke "Google Now" (den tidligere udgave) på din telefon?
Det har jeg på min Galaxy S7. Det virker fint.

Måske det er fordi jeg er vant til Siri men er ikke imponeret over google now. Lå i går og hørte musik med headset. Holdte play/pause inde for at aktivere google now. Sagde ring til Tommy.
Det kunne den ikke? Den sagde at det kunne den ikke hjælpe mig med.
Gik jeg ind i google mow app'en og trykket på mic så kunne den godt?
Kontakter er ved google.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-Maj-2018 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Indtil Google Assistent kommer på dansk, har du så ikke "Google Now" (den tidligere udgave) på din telefon?
Det har jeg på min Galaxy S7. Det virker fint.

Måske det er fordi jeg er vant til Siri men er ikke imponeret over google now. Lå i går og hørte musik med headset. Holdte play/pause inde for at aktivere google now. Sagde ring til Tommy.
Det kunne den ikke? Den sagde at det kunne den ikke hjælpe mig med.
Gik jeg ind i google mow app'en og trykket på mic så kunne den godt?
Kontakter er ved google.


Det skal siges at generelt så er Google Now faktisk ganske fint når man går ind i appen. For leden skulle jeg køre til et sted jeg ikke havde været længe. Så jeg aktiveret microfonen i appen og sagde "naviger til (firma navn) i vejle."
Bum.
Lige nøjagtig dette firma har jeg forsøgt at bede om navigering til også på siri. Den kunne ikke. Den førte mig et forkert sted hen.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-Maj-2018 kl. 10:57
Så fik jeg solgt min "Gamle" iPhone 8.

Så nu er der ingen vej tilbage hehe :)

Køberen fik den for 4.500 kr. Så lige 800 kr mere end jeg gav på min Note 8. 
Når man tænker på at en Note 8 koster mere fra ny af og at jeg gav 5.500 kr for min iP8 for godt og vel ½ år siden. Så er det vist okay.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-Maj-2018 kl. 11:03
Lag og stutter:
Jeg bliver lige nødt til at knytte en kommentar til dette emne. Jeg har set mange på nettet skrive at de nye Android telefoner altså gøre ganske godt og flydende. 
Og ja da jeg havde OnePlus 5 var den også ganske fornuftig. 
Men denne Note 8... Den lagger... MEGET. Det er ikke så meget i selve android, men mere inde i apps. 

Noget ander er at S-pen er virkelig sløv i responsen når man bruger den til at navigere med. Jeg tror det skyltes at jeg ikke trykker særlig hårdt med pennen. Og det gør jeg ikke fordi det føles unaturligt at trykke hårdt med sådan en spids lille plastik pind mod en skærm. 
Resultatet er at den ikke scroller ned igennem en app. Registrere tryk på elementer hvor jeg bare swypet hen over dem. Jeg er sikker på at dette nok skal blive bedre med tilvending. Men sådan lige umilbart så kunne det godt være bedre. I min optik. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 07:56
Fejl på fejl:
Suk, må tilstå at nu begynder det så småt at dæmre med hvorfor jeg havde Apple produkter.
Facebook appen vil ikke åbne galleriet når en person uploader mange billeder og man klikker på dem i ens nyheds feed. Så fryser appen og man kan kun trykke tilbage.

Da jeg rapporteret problemet skrev den tak for feedback. Og så crashed appen helt. 
Tog et screenshot af at appen var frosset som jeg kunne poste her. Men så frøs Samsung s-pen smart select (Lader dig vælge et område på skærmen som du vil tage et skærmbillede af. Så prøvet s-Pen smart Capture (Taget et skærmbillede som du efterfølgende kan redigere)
Denne app frøs... suprice... også. 
Så måtte lukke dem alle.

I går var jeg i Thansen for at købe nogle dele igen. (En anden Thansen end sidst) Her virket mobil betaling heller ikke.
I morges var jeg hos bageren. Her virker det heller ikke! Ahmen for satan! Ja undskyld mit sprog, men hvis lortet ikke virker så gider man da ikke bruge det! Om det er Nordea Wallet der laver fejler eller hvad det er aner jeg ikke. 

De apps jeg bruger til min NAS er lavet til en ældre version af android så de kræver underlige rettigheder. Fx adgang til telefonbogen? Og forleden var Photos appen stoppet med at sync med min NAS. Så måtte selv ind og starte den igen. 

Edge panelet registere også vildt mange fejlregistreringer. 
Fx kommer kontrol baren frem når man ser en video.
Eller den fejl klikker på elementer på skærmen.
Eller den spolere multi gesture kommandoer. 


Pointen er at selv om jeg oplevet fejl på min iPhone 8 så kommer det ikke i NÆRHEDEN af de fejl jeg oplever på Note 8. 

Er det bare mig der er uheldig? Har jeg for høje forventninger og er dette noget i andre bare acceptere, at sådan er det altså? Høre gerne om jeres oplevelser?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Peakstate
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:03
Hej Kenneth - Jeg har selv foretaget den samme "rejse" som dig. IPhone 3G, 4S, 6+ og 7+. Og ind imellem lidt afstikkere til den "mørke side" med galaxy nexus, note 4 og nu note 8.
Har egentlig været glad for begge universer, der har hver deres fordele og ulemper. Men de senere år har jeg fået det lidt sværere med Apple. På trods af et ret gennemført set up med en iMac, tre Macbooks, to iPad Pro, to Apple TV og to iPhones i husstanden, har jeg ikke været tilfreds.. Jeg elsker Apples hardware, der dog også i mine øjne er blevet dårligere og mere fejlbehæftet, men softwaren er virkelig blevet dårligere. Jeg er betatester på både ios, MacOS og TvOs, så har selvfølgelig haft noget ustabilitet pga det. Men ting som iCloud,iTunes og home sharing har bare ikke fungeret tilfredsstillende.
Jeg har lige som dig også migreret min data over på googles platforme, dog uden de store problemer.
Det er fedt med din objektive tilgang til emnet. Jeg kan nikke genkendende til mange af dine oplevelser. Jeg ville dog bare lige nævne, at jeg har haft min note 8 i et halvt års tid, og jeg har stadig ikke oplevet nogen form for stutter, som jeg ellers er meget sårbar over for. Det er ret sjældent at mine apps crasher, selvom det er tydeligt at de fleste af de mere populære apps er bedre og flottere designet på ios.
Jeg har slået edge panels fra, da jeg synes de er lidt unødvendige og gimmicky, og så har jeg slået Bixbysiden til venstre for startskærmen fra og disablet alle Bixby systemapps. Siden har min note 8 været fantastisk, og det er nok den mobil jeg har været gladest før.
I stedet bruger Jeg Assistent, som er så meget bedre end at Siri og bixby at man dårligt forstår det..
Du kan eventuelt også forsøge dig med nogle andre launchere. For det kan man jo! 😉 Har god erfaring med både Nova Pro, Evie og Smart Launcher 5 pro.
Ville bare lige komme lidt gode råd 🙂



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Peakstate Peakstate skrev:

Hej Kenneth - Jeg har selv foretaget den samme "rejse" som dig. IPhone 3G, 4S, 6+ og 7+. Og ind imellem lidt afstikkere til den "mørke side" med galaxy nexus, note 4 og nu note 8.
Har egentlig været glad for begge universer, der har hver deres fordele og ulemper. Men de senere år har jeg fået det lidt sværere med Apple. På trods af et ret gennemført set up med en iMac, tre Macbooks, to iPad Pro, to Apple TV og to iPhones i husstanden, har jeg ikke været tilfreds.. Jeg elsker Apples hardware, der dog også i mine øjne er blevet dårligere og mere fejlbehæftet, men softwaren er virkelig blevet dårligere. Jeg er betatester på både ios, MacOS og TvOs, så har selvfølgelig haft noget ustabilitet pga det. Men ting som iCloud,iTunes og home sharing har bare ikke fungeret tilfredsstillende.
Jeg har lige som dig også migreret min data over på googles platforme, dog uden de store problemer.
Det er fedt med din objektive tilgang til emnet. Jeg kan nikke genkendende til mange af dine oplevelser. Jeg ville dog bare lige nævne, at jeg har haft min note 8 i et halvt års tid, og jeg har stadig ikke oplevet nogen form for stutter, som jeg ellers er meget sårbar over for. Det er ret sjældent at mine apps crasher, selvom det er tydeligt at de fleste af de mere populære apps er bedre og flottere designet på ios.
Jeg har slået edge panels fra, da jeg synes de er lidt unødvendige og gimmicky, og så har jeg slået Bixbysiden til venstre for startskærmen fra og disablet alle Bixby systemapps. Siden har min note 8 været fantastisk, og det er nok den mobil jeg har været gladest før.
I stedet bruger Jeg Assistent, som er så meget bedre end at Siri og bixby at man dårligt forstår det..
Du kan eventuelt også forsøge dig med nogle andre launchere. For det kan man jo! 😉 Har god erfaring med både Nova Pro, Evie og Smart Launcher 5 pro.
Ville bare lige komme lidt gode råd 🙂


Nu betatester du vel ikke på ALLE Apple-dimser? Fordi, det er jo som bekendt altid godt at have noget, som kører stabilt, når man SKAL bruge det - ligesom når man er Insider på Windows. Nåh, ja - undskyld! Windows kommer jo så ikke det smør ved!


Skrevet af: Peakstate
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:17
Nej der var jeg måske lidt upræcis🙂
Jeg har selvfølgelig altid et par stabile enheder. Mest datterens og konens.. 😉


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:20
Til Kenneth

Dine problemer lyder unormale og atypiske. Må jeg havde lov til at foreslå dig en soft reset.

Med denne fremgangsmåde påvirker det ikke noget af det indhold, som du har i Note 8.

Tryk på startknappen og nedre del af lydknappen samtidig, indtil enheden slukker lyset og opstarter påny.  Kommer der,  mens   du holder knapperne inde, besked  om genstart, ignorer du der og fortsætter med at holde knapperne inde. Det hele bare ca 10-15 sekunder.
https://www.hard-reset.mobi/samsung-galaxy-note-8-soft-reset/" rel="nofollow - https://www.hard-reset.mobi/samsung-galaxy-note-8-soft-reset/




-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:28
@kenneth.
Jeg er meget forundret over alle de problemer du har med Android. Nu er jeg Android menneske privat og har iPhone som arbejdstelefon. Der oplever jeg at apps tit chrasher. Jeg ved ikke med mobilbetaling på iPhone. Men min Nykredit wallet, som jeg har haft i over et år nu. Kører uden problemer alle steder som har kontaktløs betaling. Så som skrevet. Prøv en softreset, som også hjælper iPhone.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:29
Tak for feedback. super at høre om din oplevelse. Og tak fordi du mener jeg er objektiv. Jeg forsøger virkelig. Selv om det jo er svært når man er farvet efter mange års "indmurring" hehe.

Det eneste jeg har fundet ud af at jeg kan slå fra ved Edge panelet er selve denne fane man kan trække ud. Men det er ikke denne der genere mig. Det er det faktum at kanten af skærmen også er sensitiv. Så bare det jeg holder om telefonen gør at den registrere mine fingre i den app jeg nu er i.
Og ofte resultere dette i fejltryk. 
Jeg vil give dig 100% ret, dette edge panel er en gimmick. Og enda en total ubrugelig en af slagsen der gør så godt som alle 3. parts apps dårligere i brug. Fordi de er designet til at udnytte hele skærmen. Det er kun Samsungs egne der tager højde for at knapper mm ikke bør være ude i kanten da der er edge skærm. 

Ang. bixby så er det også slået fra her. Efter de første 4-5 fejltryk så måtte jeg tage mig sammen og aktivere en samsung konto så jeg kunne slå bixby fra. :-)

Ved godt jeg lyder lidt sur her. Det er jeg nu ikke. Er højest lidt frustreret hehe. Men jeg giver ikke op. Ikke enndu :)

Hvordan virker S-Pen når du bruger en anden launcher. fordi den vil jeg ikke så gerne miste :) Så kunne jeg jo lige så godt have nøjes med S8 :P


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Peakstate
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 09:40
Har du under settings/display aktiveret "block accidental touches"?
S pen fungerer normalt for mig med Smart Launcher 5.
Det er altid ok at være frustreret men positiv 🙂
Har du opdateret til Oreo og foretaget fabriksgendannelse? Det anbefales når man skifter Android version.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 11:27
Jeg har en kollega der oplevede problemer som du beskrev dem, dog med en Galaxy S7. 
Jeg mener det hos ham var en enkelt app der gav alle de afledte problemer. Jeg kan høre ham i morgen.

På Android er der jo flere muligheder (dybere systemintegration) og i hænderne på knap så vidende udviklere vel også mulighed for større fuck-ups... :-) 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Peakstate Peakstate skrev:

Har du under settings/display aktiveret "block accidental touches"?
S pen fungerer normalt for mig med Smart Launcher 5.
Det er altid ok at være frustreret men positiv 🙂
Har du opdateret til Oreo og foretaget fabriksgendannelse? Det anbefales når man skifter Android version.

Jeg købte den med Oreo installeret og fabriksgendannet.

Tusinde tak for tippet med block tilfældigt tryk. Den var ikke slået til.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Maj-2018 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg har en kollega der oplevede problemer som du beskrev dem, dog med en Galaxy S7. 
Jeg mener det hos ham var en enkelt app der gav alle de afledte problemer. Jeg kan høre ham i morgen.

På Android er der jo flere muligheder (dybere systemintegration) og i hænderne på knap så vidende udviklere vel også mulighed for større fuck-ups... :-) 

True.
Troede lige et kort øjeblik du skrev i hænderne på knap så uvidende brugere hehe.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Til Kenneth

Dine problemer lyder unormale og atypiske. Må jeg havde lov til at foreslå dig en soft reset.

Med denne fremgangsmåde påvirker det ikke noget af det indhold, som du har i Note 8.

Tryk på startknappen og nedre del af lydknappen samtidig, indtil enheden slukker lyset og opstarter påny.  Kommer der,  mens   du holder knapperne inde, besked  om genstart, ignorer du der og fortsætter med at holde knapperne inde. Det hele bare ca 10-15 sekunder.
https://www.hard-reset.mobi/samsung-galaxy-note-8-soft-reset/" rel="nofollow - https://www.hard-reset.mobi/samsung-galaxy-note-8-soft-reset/




Tak for tippet. Beklager jeg ikke lige fik svaret dig.
Jeg har nu softresat min telefon. Så må vi se om det hjælper. :-)
Håber jeg det gør, fordi det er bortset fra de ting jeg oplever en utrolig dejlig telefon.

Alle disse problemer kan måske også skyldes at jeg har slået nogle ting fra og nægtet apps adgang til ting jeg ikke mener de skal have adgang til. ?

HA. denne tanke fik mig lige til at prøve at give facebook flere rettigheder. til kamera, og lager. Nu kan den godt åbne gallerier. Ahmen for pokker da. Hvad har de ting lige med hinanden at gøre? Det er da først hvis jeg vil gemme et af billederne den skal brokke sig. :-)
...

Ved nærmere eftertanke kan det selvfølgelig goså være den softreset jeg lige har udført der har hjulpet.

update:
Nu har jeg prøvet at slå rettighederne fra igen. Og den virker stadigvæk. Så det var nok den softreset der skulle til. Så må vi se om betaling også virker senere i dag :-) Krydser fingre.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

@kenneth.
Jeg er meget forundret over alle de problemer du har med Android. Nu er jeg Android menneske privat og har iPhone som arbejdstelefon. Der oplever jeg at apps tit chrasher. Jeg ved ikke med mobilbetaling på iPhone. Men min Nykredit wallet, som jeg har haft i over et år nu. Kører uden problemer alle steder som har kontaktløs betaling. Så som skrevet. Prøv en softreset, som også hjælper iPhone.


Tro mig jeg er også forundret.
Men syntes det er utrolig dejligt at i kommer med forslag til hvad jeg kan prøve, og hvad i oplever.

Det er jo heller ikke sådan at jeg aldrig oplevet fejl og crashes på iOS. Det har bare været slemt her i starten på Android syntes jeg.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

@kenneth.
Jeg er meget forundret over alle de problemer du har med Android. Nu er jeg Android menneske privat og har iPhone som arbejdstelefon. Der oplever jeg at apps tit chrasher. Jeg ved ikke med mobilbetaling på iPhone. Men min Nykredit wallet, som jeg har haft i over et år nu. Kører uden problemer alle steder som har kontaktløs betaling. Så som skrevet. Prøv en softreset, som også hjælper iPhone.


Tro mig jeg er også forundret.
Men syntes det er utrolig dejligt at i kommer med forslag til hvad jeg kan prøve, og hvad i oplever.

Det er jo heller ikke sådan at jeg aldrig oplevet fejl og crashes på iOS. Det har bare været slemt her i starten på Android syntes jeg.
håber det vil gå godt med Android for dig, frem over


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

håber det vil gå godt med Android for dig, frem over


Det håber jeg også. Men det går nu meget godt.
Alt det jeg ikke klager over er jo det som er godt. Og der er rigtig meget der er godt.

Sad lidt og tænkte over det i morges.
Min iPhone 8 var et brugsredskab. Det var ikke fordi jeg decideret nød at sidde og bruge den. Den var god og fik arbejdet gjort.
Men Note 8. Den nyder jeg at bruge. Undtagen de få gange når den fejler. :-)

For øvrigt fejler FB stadigvæk. Underligt...


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 11:47
Til Kenneth
Efter soft reset vil jeg anbefale at afinstallere apps, der viser fejl, for derefter at geninstallere dem igen. Herefter fungerer de.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


For øvrigt fejler FB stadigvæk. Underligt...

Jeg synes det er underligt når det virker.... LOL


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Til Kenneth
Efter soft reset vil jeg anbefale at afinstallere apps, der viser fejl, for derefter at geninstallere dem igen. Herefter fungerer de.



Det minder mig om de gode gamle windows 98 dage hvor man lige skulle afsætte en halv dag hvert halve år til at formatere sin pc så den kunne køre ordenligt :D

Spøj til side.
Overvejer lidt om jeg skulle prøve at nulstille hele telefonen. Det kan jo være jeg har pillet i noget jeg ikke burde pille i?. :)

Tak for dine tips.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 15:15
Desværre forholder det sig ikke som i  "de gode gamle dage " med Windows. Og heldigvis. 😀
 På mine hurtigt fornyede mobiler har alt fungeret. Men du har overført store mængder af data. Fx fotos og måske er diverse overførsler ikke blevet afsluttet. Ligeledes med fx Facebook. 
Personligt ville jeg nøjes med at afmontere fb og geninstallere igen.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 14-Maj-2018 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

håber det vil gå godt med Android for dig, frem over


Det håber jeg også. Men det går nu meget godt.
Alt det jeg ikke klager over er jo det som er godt. Og der er rigtig meget der er godt.

Sad lidt og tænkte over det i morges.
Min iPhone 8 var et brugsredskab. Det var ikke fordi jeg decideret nød at sidde og bruge den. Den var god og fik arbejdet gjort.
Men Note 8. Den nyder jeg at bruge. Undtagen de få gange når den fejler. :-)

For øvrigt fejler FB stadigvæk. Underligt...

Du skal jo betale for at bruge Facebook med dine oplysninger, 
Så kunne det være det er fordi du nægter at udlevere dem at din service ikke virker?
Og de der knapper i Android til at kontrollere rettigheder i virkeligheden er til pynt, fordi Google faktisk producere Android for at stjæle de selv samme oplysninger, synes jeg faktisk ikke det er underligt at Facebook ikke dur.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg har en kollega der oplevede problemer som du beskrev dem, dog med en Galaxy S7. 
Jeg mener det hos ham var en enkelt app der gav alle de afledte problemer. Jeg kan høre ham i morgen.

På Android er der jo flere muligheder (dybere systemintegration) og i hænderne på knap så vidende udviklere vel også mulighed for større fuck-ups... :-) 

Det var DBA app'en (Den blå avis) der gav problemer for min kollega. Den kunne få telefonen til at fryse. Helt så uret stod stille. 


Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 18:05
Et af mine Siri problemer er at når jeg ringe til min kone som hedder "Gitte" så finder den en fra som hedder "Brita" i mine kontakter og ringer hende op istedet... Det sjov her er så at det bliver skrevet rigtig nok i baggrunden...

Apple har sagt jeg skal nulstille telefonen, cool tænker jeg og det er gjort 3 gange nu, det lader til at virke de første 3-4 uger, og så bliver hun hysteriske tone døv

-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 18:47
så ændrer du der bare fra Gitte til Konen, så sker det ikke igen.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2018 kl. 19:46
Kranen....



Print side | Luk vindue