Print side | Luk vindue

Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155404
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 15:02


Emne: Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte
Skrevet af: Tomlin
Emne: Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 18:53
Er der mon et klogt hoved der kan hjælpe mig - min imac fra 2010 vil ikke starte! Jeg har en backup fra 2015 på en ekstern hd men det er sidste mulighed, hvis ikke andet duer, da den er så gammel.

Jeg har grå skærm med Apple logo og “vente-linje”. Der sker intet. Jeg har via installations cd undersøgt om der er noget galt med hd, og det er der ikke umiddelbart. Jeg har desværre ikke begreb nok til at vide hvad jeg gør, men jeg er ikke glad for at geninstallere OS inden alle muligheder er udtømte. 

Håber virkelig at nogen kan hjælpe!

Tak.

Vh. Linda



Svar:
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 19:28
har du prøvet at nulstille NVRAM / PRAM?

Det gør du ved at holde ‘option’ ‘command’ ‘p’ ‘r’ inde ved start i ca. 20 skunder hvorefter den genstarter



-------------
.


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 19:34
Tusind tak for svar!

Ja, jeg har googlet som en gal og også prøvet dette, men det har desværre ingen effekt. 
Har du mon andre forslag?

Vh Linda


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 20:05
Normalt sker der ikke noget med brugerdata ved at geninstallere systemet.

Se her hvordan du gør:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/HT204904



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 20:57
Bare lige så jeg er helt med - billeder, dokumenter mv. og og hele mit bibliotek i Finder vil være intakt efter en genintallation?


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 27-Maj-2018 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Bare lige så jeg er helt med - billeder, dokumenter mv. og og hele mit bibliotek i Finder vil være intakt efter en genintallation?

Husk det er gninstallation og ikke indlæsning af gammel backup...



-------------
.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 10:34
Din disk er sandsynlig død og færdig. Har du haft den fra ny, eller ved du om disken er blevet udskiftede. Både 21.5 og 27" havde fejl på deres disk og apple havde et replacement program på dem begge.

Jeg har selv lige udskiftede på flere 27" herunder 2010 og 2011 og en late 2013 alle med defekte diske og alle var i øvrigt fra Seagate.

Apple Hardware test CD etc. melder desværre ikke om alle fejl på en disk.

På iMac 27 late 2013 kunne jeg rent faktisk godt installere et nyt system, men den kunne ikke boot up, og hang på samme måde som du selv beskriver. Ny disk og alt spillet efterfølgende til ug.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 11:09
Åh... :-(
Ja, jeg har haft den fra ny. det er en 21,5".
 
Men så er mine data jo væk.........


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 11:10
Ja - nu er jeg lidt dum i det her - men siger du at ved geninstallation, så ryger data...?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Ja - nu er jeg lidt dum i det her - men siger du at ved geninstallation, så ryger data...?

Nej, det gør de ikke. "Jeg køre US" og her hedder det: Reinstall macOS/  reinstall a new copy of macos. Men hvis du formater din disk så ryger dine data.

I de gamle OSX dage hed det archive and install.




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 14:12
BTW: har du en anden Mac med Firewire eller med Thunderbolt port? Så du kan benytte Target Disk mode, hvis ja, og hvis du er heldig så kan du måske backup dine data op på denne måde.

Med Target Disk Mode, bliver din iMac til en "ekstern disk"


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 14:27
Hej Potter - jeg må simpelthen erkende, at jeg ikke forstår dit sikkert rigtig gode forslag. Jeg er en skovl til det altså... Cry


Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 15:04
2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 15:45
Der er reelt kun en mulighed - få fat i nogen der ved hvad de gør og enten tag ud til vedkommende, eller få dem til at komme - også selvom det koster penge. - rigtige mænd tager ikke backup. Rigtige mænd græder åbent og højlydt.

Teknisk set kan du nok betale dig fra det hos et apple værksted for at pille disken ud, og se om der er noget der kan reddes.


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 16:25
Cry Ja, så kan man jo lære det...
Jeg siger i al fald mange tak for jeres tid.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink

Ja og så virker det en måned eller 2 så kan du starte forfra..


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink

Ja og så virker det en måned eller 2 så kan du starte forfra..

Men hvis det er nok til at pigen kan få hentet sine data ud, så er en måned jo alt rigeligt Wink


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 19:14
Kan harddisken ikke tages ud, isættes en adapter, som kan købes hos den lokale computerbiks, og som tilsluttes en anden computer, og man så kan hive data ud, den vej?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink

Ja og så virker det en måned eller 2 så kan du starte forfra..
Det er noget sludder og vrøvl. Du må jo have en hel del erfaringer, eller? 

Den første jeg lavede er flere år siden og køre stadig, har ikke hørt om en eneste hvor grafikkortet ikke stadig virkerWink Nu er jeg tidligere apple certificeret tekniker både på hardware og software, og det var almindelig når man mødtes på skolebænken for at blive certificeret f.eks. i Holland, at man udvekslede erfaringer på kryds og tværs. Og den her er altså rimelig kendt for at virke, også i længden.

Der er faktisk også et firma i us, der tager selve GPU chippen ud af boardet for så at lodde den igen, og det er netop kolde/ dårlige lodninger der problemet.




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Kan harddisken ikke tages ud, isættes en adapter, som kan købes hos den lokale computerbiks, og som tilsluttes en anden computer, og man så kan hive data ud, den vej?
Det kan man også gøre, f.eks. sata til usb eller lign. 

Men den skal jo alligevel sættes til en Mac. Target disk, sker ved at holde T tasten nede ved boot, så kommer der et firewire logo på skærmen og man tager så et firewire kabel fra den ene maskine "defekt disk" til den anden maskine som er i orden, her vil disken fra den maskine som har den defekte disk så komme frem som en ekstern disk på skrivebordet, ret snedigt ik.Wink

Men det kræver selvfølgelig at man kan læse fra disken, og med min erfaring så er det ret sandsynligt at man kan, men det jo ikke til at vide før man har prøvet. 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink

Ja og så virker det en måned eller 2 så kan du starte forfra..
Det er noget sludder og vrøvl. Du må jo have en hel del erfaringer, eller? 

Den første jeg lavede er flere år siden og køre stadig, har ikke hørt om en eneste hvor grafikkortet ikke stadig virkerWink Nu er jeg tidligere apple certificeret tekniker både på hardware og software, og det var almindelig når man mødtes på skolebænken for at blive certificeret f.eks. i Holland, at man udvekslede erfaringer på kryds og tværs. Og den her er altså rimelig kendt for at virke, også i længden.

Der er faktisk også et firma i us, der tager selve GPU chippen ud af boardet for så at lodde den igen, og det er netop kolde/ dårlige lodninger der problemet.



Ja jeg har snart 10 års erfaringer og har også været Apple certificeret i alle de år, så jeg har skam været igennem en del iMac.. og hvis du mener at de er en holdbar løsning at smide et grafikkort i en ovn i 10 min har du dag misforstået alt du lærte på skolebænken... det der Nørrebro tricks kan man som professional da aldrig tilbyde til en kunde.

Eneste måde (hvis man ikke har mulighed for at skaffe sig et nyt grafikkort) er at reballing som du selv er inde på. Men da maskinerne koster en del og selve grafikkort chippen også koster lidt. Så det bliver alligevel hurtig en dyr reparation.




Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

2010 /2011 modellen er også kendt for at brænde deres gfx kort af.. der ligner fejlen nogen gange det samme med der kommer en loading bar som ikke kommer videre

Den er generelt lige til, adskil iMac'en, ud med GPU kortet og læg det i oven på 200 grader i 8min.

Og voila så køre det igen, når det vel og mærke er sat igenWink

Ja og så virker det en måned eller 2 så kan du starte forfra..
Det er noget sludder og vrøvl. Du må jo have en hel del erfaringer, eller? 

Den første jeg lavede er flere år siden og køre stadig, har ikke hørt om en eneste hvor grafikkortet ikke stadig virkerWink Nu er jeg tidligere apple certificeret tekniker både på hardware og software, og det var almindelig når man mødtes på skolebænken for at blive certificeret f.eks. i Holland, at man udvekslede erfaringer på kryds og tværs. Og den her er altså rimelig kendt for at virke, også i længden.

Der er faktisk også et firma i us, der tager selve GPU chippen ud af boardet for så at lodde den igen, og det er netop kolde/ dårlige lodninger der problemet.



Ja jeg har snart 10 års erfaringer og har også været Apple certificeret i alle de år, så jeg har skam været igennem en del iMac.. og hvis du mener at de er en holdbar løsning at smide et grafikkort i en ovn i 10 min har du dag misforstået alt du lærte på skolebænken... det der Nørrebro tricks kan man som professional da aldrig tilbyde til en kunde.

Eneste måde (hvis man ikke har mulighed for at skaffe sig et nyt grafikkort) er at reballing som du selv er inde på. Men da maskinerne koster en del og selve grafikkort chippen også koster lidt. Så det bliver alligevel hurtig en dyr reparation.


Jeg er absolut ikke enig med dig, hvor har du fået din certifikation henne? og hvilke/ hvilken?

Jeg sågar selv lavet en reballing, med nye såkaldte solderballs og efterføgende opvarmet dem, og det virker også perfekt. 
Min den første certifikation fik jeg tilbage i 1999 og har været med helt fra starten siden 1983


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Kan harddisken ikke tages ud, isættes en adapter, som kan købes hos den lokale computerbiks, og som tilsluttes en anden computer, og man så kan hive data ud, den vej?
Det kan man også gøre, f.eks. sata til usb eller lign. 

Men den skal jo alligevel sættes til en Mac. Target disk, sker ved at holde T tasten nede ved boot, så kommer der et firewire logo på skærmen og man tager så et firewire kabel fra den ene maskine "defekt disk" til den anden maskine som er i orden, her vil disken fra den maskine som har den defekte disk så komme frem som en ekstern disk på skrivebordet, ret snedigt ik.Wink

Men det kræver selvfølgelig at man kan læse fra disken, og med min erfaring så er det ret sandsynligt at man kan, men det jo ikke til at vide før man har prøvet. 

Og når man så skal til at tilslutte adapteren, finder man MÅSKE ud af, at det ikke passer sammen alligevel - tilsyneladende........ Og KUN tilsyneladende, fordi der kan sidde en lille dims på harddisken, som skal pilles af, før adapteren kan sættes på. Denne dims kan være der for, at harddisken passer til computeren. Taler af erfaring.Big smile


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 22:35
Ubuntu kører fint på nyere macs, og det er en nogenlunde enkel ting at prøve, hvis man mistænker HD'en for at være dårlig. Hent et Ubuntu live image (google det) og smid på en usb-pind eller DVD og boot op derfra. Browse så din mac-disk og kopier evt. ud på endnu en usb-pind.

Ubuntu er efterhånden så alment kendt og brugt, at det er til at google det meste og få svar alle kan forstå.

Når du har fikset det, så begynd at brug Time machine regelmæssigt. Det bliver du glad for.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 06:41
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Ubuntu kører fint på nyere macs, og det er en nogenlunde enkel ting at prøve, hvis man mistænker HD'en for at være dårlig. Hent et Ubuntu live image (google det) og smid på en usb-pind eller DVD og boot op derfra. Browse så din mac-disk og kopier evt. ud på endnu en usb-pind.

Ubuntu er efterhånden så alment kendt og brugt, at det er til at google det meste og få svar alle kan forstå.

Når du har fikset det, så begynd at brug Time machine regelmæssigt. Det bliver du glad for.

Man skal så bare passe på ikke, at komme til at installere Ubuntu i stedet for - SÅ er man på r*ven, hvad data angår!

Jeg ville foretrække adapter-metoden først - så kan man teste disken med din Ubuntu-metode bagefter.

Tomlin: VIGTIGT!!! Du skal huske, at hvis du prøver Ubuntu-metoden, og du smider den på en USB-pind, så skal denne være tom!! Der må IKKE være billeder, dokumenter og andre personlige filer p den, da disse vil blive slettet!! Der vil KUN være systemet på den!


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 07:30
Gode pointer, Nielsen.


Skrevet af: Tomlin
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 10:29
Åh gud, hvor er I bare skrappe altså - kan I ikke komme og lave min mac, så jeg kan komme videre i mit liv :-)
Jeg må nok kaste håndklædet i ringen - jeg forsøgte i går at boote fra installationsdisken og så kom jeg ind til noget "førstehjælp". Jeg kontrollerede disken, og den fandt fejl - noget med at "der burde være 8 blokke i steder for 0" osv. Men den sagde bekymrende nok "i stedet for 0" i hver linje - som om der mangler noget på min disk!
Men igen - jeg er ikke klog nok til at det giver mening for mig.
 
Tror I det kan svare sig, at betale for at få nogen til at forsøge at hive data ud eller skal jeg bare gendanne hele lortet?
 
Ouch


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Åh gud, hvor er I bare skrappe altså - kan I ikke komme og lave min mac, så jeg kan komme videre i mit liv :-)
Jeg må nok kaste håndklædet i ringen - jeg forsøgte i går at boote fra installationsdisken og så kom jeg ind til noget "førstehjælp". Jeg kontrollerede disken, og den fandt fejl - noget med at "der burde være 8 blokke i steder for 0" osv. Men den sagde bekymrende nok "i stedet for 0" i hver linje - som om der mangler noget på min disk!
Men igen - jeg er ikke klog nok til at det giver mening for mig.
 
Tror I det kan svare sig, at betale for at få nogen til at forsøge at hive data ud eller skal jeg bare gendanne hele lortet?
 
Ouch
Hvis du bor i nærheden af København, kan Duckshouse Mac Service anbefales på det krafigste: http://duckshouse.dk/" rel="nofollow - http://duckshouse.dk/
De kan give et gratis bud på fejlen og evt. pris for at fikse den.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Åh gud, hvor er I bare skrappe altså - kan I ikke komme og lave min mac, så jeg kan komme videre i mit liv :-)
Jeg må nok kaste håndklædet i ringen - jeg forsøgte i går at boote fra installationsdisken og så kom jeg ind til noget "førstehjælp". Jeg kontrollerede disken, og den fandt fejl - noget med at "der burde være 8 blokke i steder for 0" osv. Men den sagde bekymrende nok "i stedet for 0" i hver linje - som om der mangler noget på min disk!
Men igen - jeg er ikke klog nok til at det giver mening for mig.
 
Tror I det kan svare sig, at betale for at få nogen til at forsøge at hive data ud eller skal jeg bare gendanne hele lortet?
 
Ouch

Hvis du gendanner Macværket, FØR nogetsomhelst andet.... SÅ ryger data jo!!! Smid da de få hundrede kroner efter en adapter, og gør forsøget den vej. Kender du evt. en anden, som har noget Mac, så kan disken tilsluttes denne, som beskrevet længere oppe.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 19:41
Den lette løsning er som potter har sagt. - nemlig at koble maskinen til en anden via kabel og lave en target disk mode. så vil man lynhurtigt også se om det rent faktisk ER disken der er noget galt med - for hvis disken er i stykker, så vil target disk mode ikke kunne lade sig gøre. - Så er man fri for at åbne kassen og kan flytte data over uden problemer. og hvis disken er død, så kan man jo teknisk få sat en ny disk i i stedet, og maskinen vil så virke igen. - MEN alle data vil være tabt!!



Print side | Luk vindue